Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1125

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1162

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1166

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1188

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2841

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2848

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2861
10 نکته برای خرید و فروش سهام - نکات طلایی و کلیدی بورس | کد بورسی

برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

۱۰ نکته برای خرید و فروش سهام – نکات طلایی و کلیدی بورس

همانطور که مشخص است، سرمایه گذار با خرید یک ورقه بهادار، ریسک می پذیرد و بازده کسب می کند، بنابراین حائز اهمیت ترین عواملی که در تصمیم گیری برای خرید اوراق بهادار تاثیرگذار است، بازده و ریسک آن در مقایسه با سایر فرصت های سرمایه گذاری خواهد بود. همچنین نکاتی دیگری وجود دارد که مانند نقدشوندگی، تفاوت سهام های دلاری و غیر دلاری، طمع نکردن، تعیین بازه زمانی سرمایه گذاری، تعیین مقدار سودی که انتظار دارید و مقدار ضرری که اگر متحمل شوید باید از سهم خارج شوید و … که ما مهم ترین آن ها به صورت ۱۰ نکته برای خرید و فروش سهام برای استفاده شما عزیزان گردآوری کرده ایم و تحت عنوان یک مطلب آموزشی رایگان بورسی با عنوان ۱۰ نکته برای خرید و فروش سهام قرار داده ایم. اگر در بورس سرمایه گذاری کردید و دوست داری سرمایه گذاری کنید حتما باید این ۱۰ نکته برای خرید و فروش سهام در بورس را بدانید.

۱۰ نکته برای خرید و فروش سهام

تعداد زیادی از افراد با شنیدن نام بورس، اضطراب می گیرند و حس می کنند که فعالیت در بازار بورس اوراق بهادار تنها کار افرادی است که در حد مارک زاکربرگ باهوش اند یا به اندازه استفن هاوکینگ قدرت تجزیه و تحلیل دارند! اما اصلا این طور نیست. البته که هوش، علم، آگاهی و قدرت تحلیل برای ورود به بورس و موفق شدن در فعالیت های بازار بورس نکته بسیار کمک کننده ای به حساب می آید، ولی دلیل نمی ‌شود که شما از سرمایه گذاری در بورس به عنوان یکی از بهترین راه های سرمایه گذاری استفاده نکنید.

به این منظور تنها کافی است، کمی تلاش کنید و با آموزش بورس به صورت اصولی، کد بورسی دریافت نمایید و سرمایه گذاری در بورس را آغاز نمایید. پس درباره خرید و فروش سهام باید اطلاعاتی داشته باشید که توجه به آنها مطمئنا موجب موفقیت و کسب حداکثر سود برای شما خواهد شد. بنابراین نترسید و در عوض به کسب اطلاعات معتبر مشغول شوید و هیچ گاه دست از یادگیری نکشید. در ادامه این مطلب از سایت کد بورسی به ۱۰ نکته برای خرید و فروش سهام در بازار بورس اشاره خواهیم داشت.

۱) سبد سهام متنوعی داشته باشید

به منظور سرمایه گذاری در بازار بورس، بهتر است تا سبد متنوعی از سهام صنایع مختلف داشته باشید. این بدین معنی است که برای خرید هر سهمی باید در ابتدای امر صنایع و شرکت ‌های موجود در آن را مورد بررسی قرار دهید و در ادامه صورت ها و گزارش های مالی شرکت ها را در نظر داشته باشید، سپس از هر صنعت، یک یا دو شرکت را برای سرمایه گذاری انتخاب کنید. با این کار قادر خواهید بود سود و زیان خود را به خوبی مدیریت کنید و هم در بازار های صعودی و هم در بازارهای نزولی و حتی متعادل، برآیند سود پرتفوی سرمایه گذاری شما عزیزان مثبت باشد.

علاوه بر این قسمتی از سبد سهام خود را به سرمایه گذاری در سهام کوتاه مدت که بازدهی آن ها زود است و به زودی قصد فروش آن ها را خواهید داشت و قسمتی دیگر را به سهام میان مدت و قسمت بزرگ تری را هم به سهام با دیدگاه بلند مدت اختصاص دهید تا پرتفوی سرمایه گذاری شما عزیزان به بهترین شکل چیده شود و سود خوبی عاید شما شود.

۲) اولویت را در ابتدا حفظ سرمایه قرار دهید

توجه داشته باشید که اولویت اول در بازار بورس حفظ سرمایه‌ است و اولویت دوم، حفظ سودهای پیشین که از سرمایه گذاری شما حاصل شده است. همیشه فرصت خرید سهام وجود خواهد داشت، اما فرصت برگرداندن سرمایه همیشه در اختیار شما عزیزان نخواهد بود. چنانچه سهمی را با عجله و با شتاب ‌زدگی خریداری کنید و ضرر کنید و سرمایه شما نابود شود، دیگر سرمایه ای در اختیار ندارید که با آن معامله کنید، بنابراین چنانچه سرمایه نباشد سودی هم در کار نخواهد بود.

۳) نقدینگی خود را در بورس مدیریت کنید

همانطور که می دانید، برای خرید به موقع یک سهم پر سود در بازار بورس، احتیاج است نقدینگی کافی را در اختیار داشته باشید، پس در نتیجه یکی از اصول مهم دیگر در سرمایه گذاری در بازار بورس کنترل و مدیریت نقدینگی است. به منظور مدیریت نقدینگی در بازار بورس و خرید سهام در زمان مناسب که سود خوبی برای شما رقم میزند، دو روش را به شما عزیزان پیشنهاد می کنیم :

روش اولی بدین شکل است که اگر اخیرا وارد بازار بورس شده اید و در معاملات بورس تجربه و مهارت کافی را در اختیار ندارید، همیشه ۲۰ الی ۳۰ درصد از سرمایه ‌ای که برای سرمایه گذاری در نظر گرفته اید را به صورت وجه نقد داشته باشید. بدین صورت زمانی که قصد خرید سهام سودآوری را در بازار داشتید، قادرید به سادگی و بدون ریسک نقدشوندگی آن سهام را خریداری فرمایید.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، مشاوره خرید …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


روش دومی بدین شکل است که در صورتی که جزو فعالان بازار بورس هستید و معامله حرفه ای در بازار بورس کرده اید، سهامی با قدرت نقدشوندگی بالا در سبد سرمایه گذاری یا پورتفوی خود داشته باشید. به این صورت شما قادر خواهید بود وقتی که وجه نقد برای خرید سهم سودآوری احتیاج داشتید، به وسیله فروش سهام موجود، وجه نقد مورد نیازتان را برای خرید سهم جدید تهیه کنید. البته باید به این موضوع هم توجه داشته باشید که این کار نیاز به تجربه و تخصص در معاملات بورس خواهد داشت.

۴) برای فروش سهام تعلل و یا ترس نداشته باشید

بعضی اوقات این طور اتفاق می افتد که تحلیلی که برای یک سهم خودتان انجام داده ‌اید یا از افراد تحلیلگر گرفتید، به هدف مشخص شده نمی رسد. به عبارت دیگر روند رشد مورد انتظار را در پیش نمی گیرد. در این مواقع برای نگهداری سهام مورد نظر، سرسختی و مقاومت به خرج ندهید. اگر روند نزولی سهام شروع شد و به نظر رسید این روند ادامه ‌دار است، تحلیل خود را بروزرسانی کنید و اهداف و حد سود و ضرر جدیدی برای آن مشخص کرده و به آن وفادار باشید.

10 نکته برای خرید و فروش سهام

همینطور باید گفت که در صورت لزوم، در زمان مناسب آن سهام را به فروش برسانید. در واقع بزرگ ترین اشتباهی که سرمایه گذاران در زمان متضرر شدن از سرمایه گذاری روی یک سهم یا دارایی مرتکب می ‌شوند، این است که تلاش دارند به خود دلداری داده و به آینده مبهم سرمایه گذاری امیدوار باشند. سرعت عمل در تصمیم ‌گیری و اجرای به موقع آن در معاملات بازار بورس از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. یک تصمیم هوشمندانه و خروج به موقع از یک سهم، بسیار سودمند تر است تا باقی ماندن در آن و پایبندی به اصول اولیه تحلیل و یا اخباری که به دستمان رسیده است!

برای مثال چنانچه سهمی در چند روز متوالی با صف خرید رشد کرد و حجم معاملات آن زیاد شده است، باید در نظر داشته باشید که تا زمانی که معاملات این سهم در مسیر افت قرار گرفت، سریع از آن خارج شده و سهم را به فروش برسانید. با این فروش، کم ترین ریسک را برگزیده اید و یک تصمیم منطقی برای سرمایه خود گرفته اید.

۵) کلیت بازار و اخبار سیاسی و اقتصادی را در نظر بگیرید

همیشه باید برای خرید سودده ترین سهام ها و حتی بهترین سهام های بازار، زمانی اقدام کنید که کلیت بازار مثبت و در حقیقت شاخص بازار بورس روند کلی صعودی را در پیش داشته باشد. در نظر داشته باشید که بهترین سهام ها در بازار های بد هم کاری از دستشان بر نمی آید و با توجه به رفتار سرمایه گذاران خرد مبنی بر اهمیتامنیت در برابر اصلاح شاخص بورس بهترین کار نقد بودن برای دستیابی به فرصت خرید مناسبی بعد از اصلاح و یا ریزش شاخص کل بورس است.

همچنین همیشه به اخبار سیاسی اقتصادی داخلی و خارجی دقت کنید. این امکان وجود دارد که گوش دادن به اخبار یا مطالعه روزنامه های اقتصادی وقت شما را بگیرد، ولی کمک شایانی به شما خواهد کرد تا بتوانید در بعضی مواقع روند بازار را تخمین بزنید و همین طور صنایع خاصی را مورد توجه قرار دهید. برای مثال تصمیم گیری دولت در زمینه کاهش نرخ سود سپرده های بانکی از ۱۸ درصد به ۱۲ درصد که اخیرا اتخاذ شده است، قطعا برای بازار سرمایه یک نکته بسیار خوب به حساب می آید، چرا که سرمایه های سپرده گذاران بانکی به بازارهای مولد دیگر مالی مانند بورس کشیده خواهد شد تا تورم اثر بدی روی سرمایه افراد نگذارد و یا اثرات آن کم تر شود چون که دیگر بانک، مکان جذابی برای سرمایه گذاری به حساب نخواهد آمد.

به عنوان مثالی دیگر باید گفت که آزاد کردن قیمت محصولات شیمیائی موجب تغییر قیمت سهام آن گروه صنعتی در بورس می شود، یا خارج کردن شوینده ها از سبد حمایتی دولت موجب رشد سهام گروه شوینده خواهد شد، پس باید مرتب اطلاعات خود را به روز کنید و تمامی اخبار های سیاسی و اقتصادی که می توانید به نوعی از آن ها در افزایش سودآوری استفاده کنید را دنبال نمایید.

۶) به میزان نقد شوندگی سهم توجه کنید

هر سهمی که برای ترید کردن انتخاب می کنیم باید میزان معاملات آن در طول یک روز کاری بسیار زیاد باشد، این بدین معنی است که سهم مورد نظر توسط افراد زیادی خریداری می شود و همچنین توسط افراد بسیاری هم به فروش می رسد و میزان نقد شوندگی آن سهم بسیار بالاست و این یعنی هر زمان که قصد فروش آن سهام را داشته باشید، می توانید نسبت به این امر اقدام کنید و در کم ترین زمان ممکن آن سهام را به پول نقد تبدیل کنید.

همچنین موارد دیگری مانند؛ حجم معاملات شرکت، تعداد سهام معامله شده، دفعات معامله، تعداد خریدار ، تعداد فروشنده، سوابق باز بودن نماد سهم و … هم می تواند در تصمیم گیری ما برای انتخاب سهمی که بیش ترین میزان نقدینگی را دارد، تاثیرگذار خواهد بود. اگر سهمی را خریداری کردید که نقد شوندگی مناسبی نداشت، در هنگام فروش آن سهم با مشکل مواجه خواهید شد.

گاهی اوقات هم این امکان وجود دارد که ۶ ماه نماد آن بسته باشد. نقد شوندگی سهم در واقع مانند رتبه کنکور عمل می کند. در بورس ما اغلب رتبه ۱ تا ۵۰ شرکت های بزرگ را نقدشونده و ۵۰ تا ۱۰۰ را با نقدشوندگی قابل قبول بالاتر از ۱۰۰ را در گروه سهام هایی با قابلیت نقدشوندگی پایین در نظر می گیریم. شایان ذکر است که رتبه نقد شوندگی سهام ثابت نیست و در یک دوره ۳ تا ۶ ماهه امکان تغییر آن وجود دارد و به همین دلیل احتیاج است تا مرتب اطلاعات خود را بروز نگه داریم.

۷) مبانی تحلیل تکنیکال و بنیادی را بیاموزید

تحلیل بنیادی و تکنیکال را تا حدی که زمان و فرصتش رو در اختیار دارید، یاد بگیرید. بر خلاف تفکر عموم، آموزش تحلیل تکنیکال بورس به زبان ساده و یا شناسایی سهام های بنیادی بازار بورس، کار سخت و طاقت فرسایی نیست که نتوانید از پس آن بر بیایید. این را فراموش نکنید که تحلیل‌ گران بزرگ هم روزی فردی عادی بودند و با تمرین و مطالعه و تجربه به جایگاهی مناسب در تحلیلگری بازارهای مالی رسیده اند.

شاید مانند خیلی از افراد زمان مناسبی برای مطالعه و رفتن به کلاس های آموزش بورس را ندارید. مشکلی نیست، هر چقدر زمان دارید صرف یادگیری کنید و روزانه مثلا ۳۰ دقیقه در ساعتی خاص صرف این کار کنید. بعد از گذشت مدتی، خودتان متوجه گسترده تر شدن دید خود نسبت به تحلیل و بازار بورس خواهید شد و آن زمان است که انگیزه بسیاری را خواهید یافت.

۸) استراتژی سرمایه گذاری خود را تعیین کنید

برای این که به یک سرمایه گذار هدفمند در بازار بورس تبدیل شویم در اتبدا باید با توجه به آگاهی و تجربه ای که در زمینه مباحث بورسی داریم، بین استراتژی های موجودی که در بازار بورس می توانیم پیش بگیریم، یکی را انتخاب کرده و طبق اصول آن عمل کنیم. انتخاب استراتژی مناسب برای سرمایه گذاری موفق، یکی از مهم ترین نکات در خرید و فروش سهام در بورس به حساب می آید.

در این راستا به منظور تعیین استراتژی سرمایه گذاری به مقدار سرمایه‌ ای که قصد دارید وارد بازار بورس کنید، توجه کنید. اگر بنا دارید سرمایه کمی را به بازار بورس اختصاص دهید و از دست دادن این میزان برایتان اهمیت زیادی ندارد، انتخاب استراتژی جسورانه و ریسکی برای شما ایده مناسب تری به حساب می آید و در واقع می توان استراتژی نوسان گیری در بازار سرمایه را در پیش بگیرید و به صورت کوتاه مدت و یا حتی روزانه به خرید و فروش سهام در بازار بورس بپردازید، ولی چنانچه از دست دادن مقدار سرمایه ‌ای که در اختیار دارید برایتان اهمیت دارد، می بایست از استراتژی های سرمایه گذاری محافظه کارانه استفاده کنید و خرید و فروش سهام را در بازه های زمانی میان مدت و بلند مدت در دستور کار داشته باشید و در کف قیمتی وارد سهام های بنیادی شوید و در سقف قیمتی از آن خارج شوید و به حد سود و حد ضرری که برای خود تعیین کردید، پایبند باشید.

در مسیر تعیین استراتژی خرید و فروش خود در بورس باید مواردی مانند؛ بازه زمانی مد نظر برای سرمایه گذاری ، میزان ریسک پذیری و انتظار سودآوری ، صنایع انتخابی مورد معامله و بازه های زمانی مختلف برای ورود به بازار را مشخص کنید و طبق قوانینی که برای خود دارید به معامله بپردازید.

معمولا استراتژی های معاملاتی به دو دسته کلی؛ نوسان گیری و سهامداری تقسیم می شود که با توجه به مواردی که گفته شد، می توانید یکی از آن ها را در نظر بگیرید و در نظر داشته باشید که در بازار های صعودی نوسانگیری جذابیت بیشتری دارد، اما در بازار های متعادل و حتی نزولی، سهامداری و معاملات میان مدت و بلند مدت جذابیت بیشتری برای سرمایه گذاران خواهد داشت.

۹) نیازی به اینکه مدام معامله کنید نیست!

تلاش داشته باشید که مدام دنبال خرید و فروش سهام نباشید و گاهی اوقات باید که شما نقد باشید و منتظر فرصت مناسبی برای ورود به بازار باشید. در مواقع ضروری همانند بالا بودن ریسک خرید و فروش دست از معامله کردن بکشید و تنها به تماشای خرید و فروش سهام در بورس بنشینید. در این شرایط اگر قیمت ها به سمت مثبت حرکت کند می ‌توان از خریدهای قبلی سود برد و اگر بازار به سمت منفی‌تر شدن حرکت کند و افت بیشتری داشته باشد، در آن زمان می ‌توان خریدهای با ارزش تری در قیمت ‌های کم تر انجام داد.

بسیاری از سرمایه گذاران و مخصوصا تازه وارد ها زمانی که نقد می شوند، حس بدی دارند و این حس به خصوص در بازار های صعودی بیشتر می شود و دلیل آن هم حس عقب ماندگی از بازار است که به اتخاذ تصمیم های هیجانی از طرف سرمایه گذاران منجر می شود. سعی کنید همه جوره معاملات خود را مدیریت کنید و هیجانات خود را کنترل کرده و در آرامش و طبق استراتژی معاملاتی خود عمل کنید. شاید برای ورود به یک سهم نیاز باشد تا ۱۵ روز آن را زیر نظر بگیرید و نقد باشید و هر زمان که فرصت را مناسب دیدید، وارد آن شوید.

۱۰) سودآوری شرکت را در نظر داشته باشید

در واقع شرکت ها موظف اند در ابتدای سال مالی خود برای سال مالی آتی، صورت سود و زیان پیشنهادی خود را در اختیار معامله گران قرار دهند. شرکت ها هر ۳ ماه گزارشات مالی انتشار می دهند و در این گزارشات بعضی اوقات صورت سود و زیان پیشنهادی بیشتر و گاهی کمتر از پیش بینی در می ‌آید که اصطلاحا به آن تعدیل مثبت و منفی گفته می شود.

 EPS یا سودآوری از تقسیم سود یا زیان پس از کسر مالیات، بر تعداد کل سهام به دست می آید. در نظر داشتن میزان سودآوری یک شرکت یا همان نرخ EPS (سود خالص هر شرکت) و DPS (سود تقسیمی شرکت به ازای هر سهم) کمک بسیار زیادی برای پیش بینی آینده شرکت و تشخیص روند صعودی آن سهم در آینده می کند.

برای دوستانتان بفرستید: