برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

مبانی تحلیل تکنیکال – آموزش تحلیل تکنیکال بورس به زبان ساده

تحلیل تکنیکال یکی از روش های سیگنال گیری و تجزیه و تحلیل آماری و نموداری در بازارهای مالی مانند بورس است که با عملکرد کارآمد و دقیقی که داشته است، محبوبیت زیادی در میان تحلیلگران و معامله گران بازارهای مالی پیدا کرده است. در این مقاله آموزشی قصد داریم تا در خصوص مبانی تحلیل تکنیکال صحبت کنیم چرا که مبانی تحلیل تکنیکال مقدمه ای از آموزش تحلیل تکنیکال بورس است و آن هم پیش زمینه تحلیل تکنیکال پیشرفته است که به مراتب دقیق تر خواهد بود و باید مرحله به مرحله به یادگیری پرداخت تا بهترین نتیجه حاصل شود. در اموزش تحلیل تکنیکال موارد گوناگونی مانند؛ اندیکاتورهای پرکاربرد در بورس ، نرم افزار تحلیل تکنیکال اتوماتیک ، ابزار تحلیل تکنیکال ، کتاب تحلیل تکنیکال مورفی ، فیبوناچی در تحلیل تکنیکال ، سایت کدال ، تابلو خوانی در بورس و … جای گرفته است که باید قدم به قدم به آموزش تحلیل تکنیکال بپردازید و قدم اول هم یادگیری مبانی تحلیل تکنیکال است.

مبانی تحلیل تکنیکال

در ابتدا باید گفت که تحليل تكنيكال در جقیقت يک هنر به حساب می آید كه برای شما عزیزان این امکان را فراهم می سازد تا با استفاده از روش ‌ها و تكنيک ‌هایی كه شامل يک ‌سری ابزار، نمودار، انديكاتور ، فیلتر و … است به تخمین روند قيمت ‌ها بپردازيد. سرمايه ‌گذاری واژه‌ ای است كه مطمئنا تمامی افراد با آن آشنایی دارند و بارها اين كار را به صورت های مختلف و در زمینه های گوناگون انجام داده اند؛ مانند خرید خانه، خودرو، طلا و سکه، ارز، سهام و … نکه مهم اینجاست که سرمايه‌ گذاری مختص افراد ثروتمند نيست و هر شخصی با هر میزان سرمايه‌ ای قادر است اين فعاليت را انجام دهد.

جالب است بدانید که هدف از سرمايه‌ گذاری اين است كه قسمتی از پولی را كه برای گذران زندگی روزمره خود به آن احتیاجی ندارید را در زمینه های گوناگون و به اميد افزايش دارايی سرمايه‌ گذاری نمایید. وارن بافت در تعریف سرمایه‌ گذاری این طور گفته است : “سرمایه ‌گذاری، فرایند برنامه ‌ریزی برای پول است تا در آینده پول بیشتری را نصیب شما کند”. سرمايه‌ گذاری در نگاه اول شاید ساده به نظر برسد ولی فرآیندی شاید به همین سادگی بتواند اثرات بسیار خوبی را در زندگی شما رقم بزند.

شخصی را در نظر بگیرید تا تنها تعریف خود از سرمایه گذاری، اقدام به سپرده گذاری در بانک ها باشد که ریسک پذیری کمی دارد و به همان اندازه هم سود کمی را نصیب شما می کند و دارایی شما نسبت به تورم کاهش پیدا می کند و شما از لحاظ مالی از کشور عقب می مانید! برای اين‌ كه قادر باشید در بازار‌های مالي و در اين طوفان نوسانات کشتی خود و خانواده خود را به سلامت به ساحل برسانید باید نقشه راه را بلد باشيد، در اين بین آموختن روش و نوع تحليل مهم و کاربردی خواهد بود.

پس ابتدا افراد باید با بازارهای مالی آشناییت داشته باشند و با توجه به آگاهی، میزان ریسک پذیری، مقدار دارایی و … اقدام به سرمایه گذاری در زمینه مورد نظر خود نمایند. همان طور که می دانید بازار بورس ایران برای سرمایه گذاری در هر ابعادی یکی از بهترین گزینه های پیش روی هر فرد خواهد بود، اما سرمایه گذاری در بورس نیازمند دانش تحلیل تکنیکال، تابلو خوانی، استفاده از تحلیل های بنیادی برای سرمایه گذاری های بلند مدت تر و به مراتب زیاد تر و … که باید برای سرمایه گذاری در بورس، آن ها را در خاطر داشته باشید.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، مشاوره خرید …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


به دليل وجود ريسک ناشی از عدم سواد مالی و به خطر افتادن سرمايه افرادی كه در اين بازارها سرمايه‌ گذاری می کنند، باید با ديد باز و به كمک تحليل تکنیکال وارد بازار بورس شوید. اینجا بود که اهمیت تحلیل تکنیکال در دنیا و همچنین در ایران درک شد و مبانی تحلیل تکنیکال به رفته رفته شکل گرفت. بسیاری از افراد در این شکل گیری نقش داشتند مانند چارلز داو و … که در حال حاضر موضوع مقاله ما نیست ولی مبانی شکل گیری تحلیل تکنیکال و لزوم و اهمیت استفاده از آن در دنیا و همین طور ایران به این صورت شکل گرفته است.

اساس نظریات تحلیل تکنیکال

در ابتدای قرن ۲۰، تئوری داو چیزی را بنیان‌ گذاری کرد که در ادامه به عنوان تحلیل تکنیکی نوین به جهانیان معرفی شد. تئوری داو از ابتدا ترکیب کاملی به حساب نمی آمد، بلکه به مرور با کنار هم قرار دادن اجزایی از بین نوشته ‌های چارلز داو در طی چندین سال مورد بررسی های مجدد و زیاد قرار گرفته و رفته رفته شکل امروزی خود را گرفت و به نوعی تکمیل شد. از بین قضیه‌ های نقل شده از داو ۳ تا از آن ها از دیگر اجزا، تاکید بیشتری را با خود به همراه داشتند و در واقع از اهمیت بیشتری برخوردارند که به شرح زیر هستند :

  • تغییرات قیمت هیچ زمان تصادفی نیست
  • قیمت معرف همه اطلاعات است
  • این که چه اتفاقی افتاده است(قیمت فعلی)، اهمیت بیشتری از این که چرا اتفاوق افتاده است دارد (پیشینه قیمت و دلایل تغییر آن)

تحلیل تکنیکال چیست ؟

در خصوص با این بخش باید خاطر نشان کرد که تحلیل تکنیکال شیوه ای برای پیش ‌بینی قیمت‌ ها در بازار از طریق مطالعه وضعیت گذشته بازار به حساب می آید، این بدین معناست که در تحلیل تکنیکال اعتقاد بر این است که تاریخ دوباره تکرار می شود. در تحلیل تکنیکال از طریق بررسی تغییرات و نوسانات قیمت ‌و حجم معاملات به علاوه عرضه و تقاضا، می ‌توان وضعیت قیمت‌ ها را در آینده کوتاه مدت و حتی میان مدت به درستی تخمین زد.

مبانی تحلیل تکنیکال

این شیوه تحلیل در بازار ارزهای خارجی، بازارهای بورس اوراق بهادار و بازار طلا و دیگر فلزات گران‌ بها نیز کاربرد بسیاری دارد و تنها به بازار بورس ایران و یا بازار بورس های جهانی محدود نمی شود و زمینه های استفاده آن در همه بازارهای مالی فعال در جهان است و همین موضوع است که بحث یادگیری تحلیل تکنیکال را به عنوان پایه در تمام بازارهای مالی در میان افراد مهم تر از همیشه کرده است، بخاطر این که شما از دانش خود در این زمینه، می توانید برای تحلیل روند قیمت طلا، بیت کوین، بورس های جهانی، ارزهای خارجی و … استفاده کنید. این موضوع را مد نظر داشته باشید که تحلیلگران تکنیکال ارزش ذاتی اوراق بهادار را محاسبه نمی کنند، اما در عوض از نمودارها و دیگر ابزارهای مالی در راستای شناسایی الگوهایی که می ‌تواند روند آینده سهم را پیش ‌بینی نماید، بهره می گیرند.

جالب است بدانید که این نوع تحلیل با استفاده از مطالعه رفتار و حرکات قیمت و حجم معاملات سهام در گذشته و تعیین قیمت و روند آینده سهم، امکان پذیر خواهد بود. تغییرات قیمت سهم با استفاده از پیشینه تاریخی و نمودار به وسیله تحلیلگران فنی یا همان تکنیکال مورد ارزیابی قرار می گیرد. استفاده از این شیوه تحلیل بیشتر مورد استقبال سفته‌ بازان است که بدین وسیله قصد دارند تا بازده مورد نظر خود را در هنگام بالا رفتن قیمت سهم افزایش دهند. در حقیقت می توان گفت که سرمایه گذاران با دیدگاه کوتاه مدت از این شیوه بیشترین بازده را دریافت خواهند کرد.

بررسی تغییرات عرضه و تقاضا در نمودارها ، مهم‌ تر بودن قیمت ‌های گذشته سهام نسبت به علت آن قیمت‌ ها ، اثرات نقل و انتقال عرضه و تقاضا بر تغییرات روند سهام ، تعیین ارزش بازار به وسیله عرضه و تقاضا جزو مواردی هستند که تحلیلگران تکنیکال یا همان فنی به آنها باور دارند. البته خود تحلیل گران تکنیکال به این موضوع اشاره می کنند که بعضی اوقات قیمت، اصلا از هیچ روند خاصی پیروی نمی کند و بیشتر تحت تاثیر عرضه و تقاضا و هیجانات بازار است.

چنانچه قصد داشته باشید به آموزش تحلیل تکنیکال بورس به زبان ساده اقدام کنید باید در نظر داشته باشید که، تحلیلگر تکنیکال به این صورت است که باید به دنبال چیستی قیمت باشید و چرایی آن اهمیت زیادی نخواهد داشت. از نظر آن ها این بیشتر بودن تقاضا که در قالب سفارشات خریداران نمایش داده می شود، نسبت به عرضه که در قالب سفارشات فروش پدیدار می شود، است که قیمت را زیاد می کند و ارزش هر چیز به پولی است که در ازای آن می پردازید و علت آن هم مهم نیست.

در مقالات گذشته و در خلاصه کتاب تحلیل تکنیکال جان مورفی هم بعضی از این موضوعات رو باهم دیگه مورد بررسی قرار دادیم. به این موضوع باید اشاره کرد که کتاب تحلیل تکنیکال جان مورفی همواره یکی از بهترین مراجع موجود در خصوص با تحلیل تکنیکال بازارهای مالی محسوب می شود و همین امر موجب شده است تا بسیاری از تازه واردان به بورس اوراق بهادار و بازارهای مالی، به خرید کتاب تحلیل تکنیکال جان مورفی برای تقویت دانش تحلیل خود اقدام نمایند که کار بسیار درستی است.

اصول کلی نظریه مبانی تحلیل تکنیکال چارلز داو

  • قیمت‌ ها از روندی خاص برخوردار اند و تغییرات قیمتی به هیچ وجه تصادفی نیست : تحلیلگران تکنیکال این اعتقاد رو دارند که قیمت‌ ها طبق روندها نوسان می کند و این بدین معنی است که پس از شکل ‌گیری یک روند، قیمت تمایل دارد در همان جهت و روند قبلی حرکت کند تا وقتی که روند مخالف آن شکل گیرد. قانون اول نیوتن هم در واقع همین موضوع را بیان می کند و می ‌توان آنرا به این صورت هم بیان داشت که قیمت ‌ها تا وقتی که عواملی بازدارنده آن ها را از روند خود منحرف نکند، تمایل دارند در روند فعلی خود باقی بمانند.
  • تاریخ دوباره تکرار خواهد شد : یک اصل دیگر در مبانی تحلیل تکنیکال دیده می شود و آن هم این است که تاریخ تمایل دارد تکرار شود! همانطور که میدانید تحلیل تکنیکال برای بررسی حرکات قیمت در بازار و درک روندها نمودارها و الگوهای قیمت را مورد استفاده قرار می دهد. با وجود این که از این نمودارها و برخی از الگوها بیش از ۱۰۰ سال است که مورد استفاده قرار می گیرند، تحلیلگران تکنیکال هنوز اعتقاد به مناسب بودن آن ها دارد، بخاطر این که الگوهایی تکراری را در تحرکات قیمت به تصویر می کشد. ذات تکرار شدن قیمت ‌ها به روانشناسی بازار نسبت داده شده است، در واقع فعالان بازار گرایش دارند واکنشی تکراری به محرک‌ های مشابه در بازار داشته باشند و بخش زیادی از مباحث تحلیل تکنیکال و مطالعه بازار، شبیه روانشناسی و بررسی رفتار انسان‌ ها می باشد که خود جای تامل دارد.
  • بازار همه‌ چیز را منعکس خواهد کرد و همه ‌چیز در قیمت لحاظ شده است : تحت شرایطی که افراد این اصل را به صورت درست و کاملا درک نکنند، شاید یادگیری تحلیل تکنیکال برای آنها کاربردی نداشته باشد، بخاطر این که تحلیلگران تکنیکال این اصل را مهم ‌ترین باور خود به حساب می آورند. یک تحلیل‌گر تکنیکال بر این باور است که فاکتورهای بنیادی، سیاسی و همه موارد و اتفاقات دیگر در قیمت یک سهم اثر گذار خواهد بود و نیازی به بررسی این موارد نیست و تنها باید به تحلیل نمودار قیمت توجه داشت، بنابراین تنها کاری که باید انجام دهید، بررسی حرکات قیمت است که تحلیل تکنیکال علت آنرا عرضه و تقاضا محسوب می کند. در واقع قیمت هم تابعی از عرضه و تقاضاست و اگر تقاضا از عرضه بیشتر شود قیمت سهام افزایش و برعکس  و این رابطه اساس همه تخمین ها در بازار بورس است و تحلیلگران تکنیکال بر این باورند که چنانچه قیمت به هر علتی افزایش یابد، پس میزان تقاضا زیاد شده است و هیچ احتیاجی به بررسی دلایل بنیادی و … نخواهد بود. در انتها باید گفت که تقریبا تمامی تحلیل ‌گران تکنیکال بر این باورند که عامل تغییر دهنده جهت عرضه و تقاضا، برآیند تحولات بنیادی و اقتصادی است و همین نیر هستش که قیمت‌ ها را جابجا می کند و نمودارها به تنهایی عامل رشد یا افت قیمت ‌ها نخواهند بود.

۴ عامل مهم در مبانی تحلیل تکنیکال

همان طور که میدانید عوامل بیشتری هستند که در تحلیل تکنیکال پیشرفته اثرگذار و بعضا مهم هستند، ولی در تحلیل تکنیکال مقدماتی و در واقع مبانی تحلیل تکنیکال، این چهار عامل از اهمیت بیشتری برخوردارند و در حقیقت ابزار تحلیل تکنیکال به حساب می آیند و در تحلیل تکنیکال بورس ، نقش بسیار مهمی را ایفا می کنند :

روند

در ابتدا باید گفت که هرجا کلمه ترند هم شنیدید، همان معنی روند را می دهد. روند، یکی از مفاهیم مهم و اساسی تحلیل تکنیکال محسوب می شود. مفهوم روند در تحلیل تکنیکال فرق زیادی با معنی آن در دیگر زمینه ها ندارد. در هر نموداری احتمالا دیده اید که قیمت تمایل ندارد که در یک خط مستقیم نوسان کند، بلکه با بالا و پایین ‌ها همراه است و یک روند خاص را دنبال می کند که می تواند به صورت کلی صعودی و یا نزولی باشد.

روند چیست

در مبانی تحلیل تکنیکال، حرکت قیمت به سمت بالا و پایین ‌ها تشکیل یک روند را خواهد داد. به عنوان مثال، یک روند صعودی شامل دنباله‌ ای از قله‌ هایی بالاتر از قله‌ های قبلی و دره‌ های بالاتر از دره ‌های پیشین است و یک روند نزولی شامل دره‌ هایی پایین ‌تر از دره‌ های قبلی و قله‌ هایی پایین ‌تر از قله‌ های پیشین می باشد. بر اساس علم تحلیل تکنیکال، روندها به سرمایه‌ گذاران کمک خواهند کرد تا مسیر احتمالی آینده قیمت و بازار را بتوانند پیش بینی نمایند.

حجم معاملات

حجم معاملات به زبان ساده یعنی همان تعداد سهامی که در یک دوره زمانی خاص که معمولا روزانه هستش، معامله شده است. هر اندازه حجم بالاتر باشد، به معنی فعال بودن آن سهم است. به منظور تشخیص تغییرات حجم معاملات، تحلیلگران میله‌ های حجم که اغلب در زیر نمودارها نمایان می شود را برای بررسی حجم معاملات در تایم فریم (بازه زمانی) گوناگون استفاده می کنند. میله حجم معاملات بیانگر این است که در بازه زمانی مشخص، چه تعداد خرید و فروش شده است و روند آن ها را مانند قیمت می ‌توان مشاهده کرد.

حمایت و مقاومت

بعد از این که مفهوم روند رو درک کردید نوبت به مفهومی به نام حمایت‌ و مقاومت می رسد. معمولا شنیده اید که در تحلیل‌ های انجام شده به وسیله دیگران از حمایت و مقاومت و تقابل بین خریداران و فروشندگان صحبت می شود. در واقع باید گفت که حمایت سطحی از قیمت است که قیمت تمایل ندارد از آن پایین ‌تر بیاید و مقاومت سطحی از قیمت است که قیمت تمایلی به بیشتر شدن از آن ندارد.

نمودار

به این نکته توجه داشته باشید که به نمودار، چارت هم گفته می شود. در مبانی تحلیل تکنیکال، نمودارها به دیگر نمودارهایی شباهت دارند که احتمالا در دیگر بازارها دیده اید. نمودارها مهم ترین ابزار تحلیل تکنیکال به حساب می آیند که به زبان ساده ارائه ‌ای گرافیکی از یک سری قیمت یا داده در بازه زمانی انتخابی شما هستند.

به عنوان مثال، امکان دارد یک نمودار قیمت سهم شرکت X را در یک بازه زمانی ۱ ‌ساله نشان دهد، در واقع در این نمودار هر نقطه نشان دهنده قیمت بسته شدن سهم در همان روز خواهد بود. این را در نظر بگیرید که چنانچه تایم فریم این نمودار ۷ روزه در نظر گرفته شده باشد، هر نقطه نشان دهنده قیمت آخرین معامله آن سهم در آن هفته خواهد بود.

نتیجه گیری

همانطور که دیدید، افراد زیادی در شکل گیری تحلیل تکنیکال امروزی نقش داشتند که از برجسته ترین این افراد باید به چارلز داو اشاره داشت که مبانی تحلیل تکنیکال بر پایه نظریات وی بنیان گذاری شده است. تحلیل تکنیکال بر اساس مواردی که ذکر شد سعی در تشخیص روند احتمالی قیمت در آینده دارد تا بتوانیم تصمیم گیری خوبی در خصوص با خرید، فروش و یا نگهداری یک دارایی مانند سهام در بازار بورس داشته باشیم و می توان گفت که مبانی تحلیل تکنیکال در همین یک خط خلاصه می شود و تمامی موارد سعی در انجام این موضوع خواهند داشت.

در واقع تحلیل گران تکنیکال بر این باورند که قیمت، تمام اطلاعات بازار را در خود جای داده است و تنها باید یاد گرفت که از این داده ها به چه صورتی باید استفاده کرد. در کنار تحلیل تکنیکال، نوع دیگری از تحلیل وجود دارد که نام تحلیل بنیادین یا فاندامنتال است که روش ها و اصول و تایم فریم بلند مدت و جداگانه ای را در بر میگیرد و ارزش ذاتی یک دارایی را برای ارزنده به حساب آوردن آن، در نظر می گیرد.

بسیاری از تحلیلگران از هر دوی این روش های تحلیل به منظور تخمین حرکت قیمت بهره می گیرند که امری بسیار منطقی و مفید است و بعضی هم با تمرکز بیشتر بر روی تحلیل فاندامنتال و بعضی دیگر با تمرکز بیشتر بر روی تحلیل تکنیکال سعی در کسب درآمد بیشتر از سرمایه گذاری خود هستند.

چیزی که روشن است این است که هر کدام از این روش ها، مزایا و معایب خود را دارند، پس باید برای کم کردن ریسک خطا و دقیق تر بودن اطلاعات و پیش بینی ها، در ابتدا هدف و شخصیت خود از سرمایه گذاری را بشناسید و در ادامه از تمامی روش ها در یک راستا و در کنار هم استفاده کنید تا تمامی موارد در تصمیم گیری شما لحاظ شود.

همچنین گفتیم که کتاب تحلیل تکنیکال مورفی برای یادگیری مبانی تحلیل تکنیکال بسیار کاربردی و مناسب است و می توانید از آن در راستای تقویت دانش تحلیلی خود استفاده کنید. اگر جواب این سوال که تحلیل تکنیکال چیست رو میدانید و می توانید تحلیل تکنیکال را به صورت ساده و مختصر برای خودتون توضیح دهید، پس  می توان گفت که مبانی تحلیل تکنیکال را آموخته اید و این مطلب راهنما رو هم دقیق خوانده اید، وگرنه توصیه می کنم که برگردید و از ابتدا این مقاله آموزشی رو بخونید، چون که بالا بردن دانش تحلیل تکنیکال در بازارهای مالی، سرمایه گذاری و در انتها روی کسب سود و درآمد شما عزیزان تاثیر بسیار زیادی می گذارد و باید برای آن وقت بگذارید.

امیدوارم از این مطلب آموزشی نهایت استفاده رو برده باشید. هر گونه سوال و یا ابهامی در خصوص با مبانی تحلیل تکنیکال در بازار بازارهای مالی داشتید، از بخش ارسال دیدگاه ها با ما در ارتباط باشید.

برای دوستانتان بفرستید: