برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

اندیکاتورهای پرکاربرد در بورس – لیست ۱۰ تایی

بسیاری از معامله گران در بورس به دنبال ابزارهای تحنیکالی مانند انواع اندیکاتور ها هستند تا در خرید و فروش انواع سهام عملکرد بهتری داشته باشند. حالا اندیکاتور چیست و چه کاربردی دارد و بهترین اندیکاتورهای بورس کدام است و در یک کلام اندیکاتورهای پرکاربرد در بورس کدامند؟ در واقع در این مقاله آموزشی قصد داریم تا اندیکاتورهای پرکاربرد در بورس رو برای شما عزیزان نام ببریم و توضیح بدیم و در واقع میخواهیم اندیکاتورهایی مانند؛ اندیکاتور cci ، اندیکاتور stochastic ، اندیکاتور obv ، انیدکاتور rsi ، اندیکاتور mfi ، اندیکاتور macd ، اندیکاتور adx ، اندیکاتور فیبوناچی ، اندیکاتور مکدی و اندیکاتور ایچیموکو را برای شما عزیزان آموزش دهیم و نحوه استفاده از هر کدام را به صورت کامل بهتون توضیح دهیم. توصیه میکنم اگر به بورس و بازارهای مالی علاقه داری و دوست داری بهترین خرید و فروش را در بهترین زمان و با بهترین قیمت تجربه کنی این مقاله تحت عنوان اندیکاتورهای پرکاربرد در بورس رو مطالعه کنی. این مطلب آموزشی شاید ۱۰ دقیقه وقت نیاز داشته باشه ولی مطمئن باش تغییر بزرگی در روند سودآوری شما خواهد داشت.

اندیکاتورهای پرکاربرد در بورس

یکی از مهمترین موارد در بحث تحلیل تکنیکال بی شک بررسی اندیکاتورها است. آشنایی با اندیکاتورها و شیوه ترکیب آن ها و همینطور کمک به عدم ایجاد سیگنال‌ های اشتباه، یک روش بسیار عالی در تحلیل تکنیکال سهام خواهد بود. اندیکاتورها به صورت کلی در ۳  دسته قرار می گیرند. در شرایطی که اندیکاتورهای یک طبقه خاص را با هم درآمیزیم، عملی تحت عنوان افزونگی اندیکاتور را انجام داده ‌ایم. البته این را در نظر داشته باشید که امکان ترکیب چند اندیکاتور از گروه ‌های گوناگون با یکدیگر نیز وجود خواهد داشت. اندیکاتورهای حرکت ، اندیکاتورهای تعقیب روند ، اندیکاتورهای تغییرپذیری و اندیکاتور های مطالعات نمودار انواع گوناگون اندیکاتورها به شمار میروند. جالب است بدانید که با ترکیب درست این اندیکاتورها و شناخت کافی درباره هر یک از آنها قادرید به نتایج و اطلاعات بسیار خوبی برسید. البته این را هم در خاطر داشته باشید که در صورت رعایت نشدن این امر و ترکیب اشتباه نیز به همان میزان امکان اشتباه و ضرر برای ما وجود خواهد داشت.

اندیکاتور چیست

همانطور که پیش تر هم اشاره هایی داشتیم، یکی از حائز اهمیت ترین و اصلی ‌ترین ابزارهای تحلیل تکنیکال، اندیکاتورها هستند. با توجه به تجربه مثبت تحلیلگران تکنیکال در استفاده از اندیکاتورها، همیشه بعضی از آن ها مورد استقبال عموم تحلیلگران بوده است. اندیکاتور یا شاخص، نمودارهای کمکی در تحلیل تکنیکال اند که از مواد خام تحلیل تکنیکال یعنی قیمت، زمان و حجم و ترکیب آن با توابع ریاضی به دست می آیند. در حقیق و با زبان ساده، اندیکاتورها با استخراج داده هایی از نمودار قیمت و زمان آن ها را در توابع ریاضی تعیین شده ای قرار می دهد که خروجی انجام این پروسه، اطلاعات و نمودارهای مناسبی به منظور بهبود فرآیند تصمیم گیری در جهت خرید و فروش بهتر و پرسود تر خواهد بود.

بگزارید با یک مثال بسیار ساده اینکه اندیکاتور چیست رو براتون توضیح بدم. خطوط عابر پیاده را در کف خیابان در نظر داشته باشید، وقتی به آنها نزدیک می شوید، سرعت خود را کم می کنید و یا حتی کاملا از حرکت می ایستید، در حقیقت این خطوط مبنای تصمیم ‌گیری ما در زمان رانندگی خواهند بود؛ همچنین به علاوه خطوط عابر پیاده یک تابلوی راهنمایی و رانندگی هم وجود دارد که اشاره به همین موضوع ولی به نحوی دیگر دارد، اما چنانچه خطوط عابر پیاده مبنای تصمیم ‌گیری ما می باشد، بنابراین چه لزومی دارد که یک تابلوی راهنمایی و رانندگی نیز در کنار آن وجود داشته باشد؟ در بعضی از روزها که وضعیت جوی مناسبی حاکم نیست و این امکان وجود دارد که هوا مه آلود باشد و یا سطح جاده به وضوح قابل دیدن نباشد، این تابلو می تواند کمک شایانی به ما بکند. اندیکاتورها هم مانند مثال ذکر شده هستند و مبنای تصمیم ‌گیری ما نیستند و صرفا به ما کمک خواهند کرد تا در تصمیم‌ گیری، بهتر عمل کنیم.

اندیکاتورهای پرکاربرد در بورس

بهترین اندیکاتورهای پرکاربرد بورس

اگر بخوایم با دیدگاه دیگری به اندیکاتورها نگاه کنیم باید این طور گفت که اندیکاتورها را می‌ توان به ۲ گروه کلی اندیکاتورهای اقتصادی و تکنیکال تقسیم بندی کرد. در حقیقت اندیکاتورهای اقتصادی معیارهای آماری به حساب می آیند که به منظور اندازه‌ گیری رشد یا کوچک شدن یک اقتصاد به صورت کلی یا یک قسمت خاص از اقتصاد کاربرد خواهند داشت. شاخص‌ های اقتصادی بسیاری به وسیله منابع گوناگون در قسمت های خصوصی و عمومی به وجود آمده است. شایان ذکر است که در تحلیل بنیادی، اندیکاتورهای اقتصادی که شرایط کنونی یک صنعت یا اقتصاد را مورد تحلیل و بررسی خود قرار می دهند، برای ارائه بینش نسبت به پتانسیل سودآوری آینده شرکت‌ ها کاربرد دارند. این بدین معنی است که از اندیکاتورهای اقتصادی در تحلیل بنیادی مورد استفاده قرار می گیرند تا پتانسیل سودآوری یک شرکت را در آینده ترسیم کنند. از طرفی اندیکاتورهای تکنیکال که در تحلیل تکنیکال مورد استفاده قرار می گیرند، قصد دارند با بررسی الگوها، تغییرات قیمت و روند آن در نمودار، قیمت احتمالی در آینده را پیش ‌بینی نمایند.

اندیکاتور cci

اندیکاتور cci یا همان Commodity Channel Index به معنی شاخص کانال کالا ، نوسانگر شتاب قیمت است که در تجزیه و تحلیل تکنیکال کاربردهای فراوانی دارد و در گان نخست با اندازه گیری تغییرات به عنوان ابزاری جهت شناسایی سطح اشباع خرید و اشباع فروش و به دور از میانگین آماری آنها است. اندیکاتور CCI یک شاخص بسیار قدیمی و شناخته شده است که در علم تکنیکال بسیار از آن استفاده می شود. این را در نظر داشته باشید که در کنار سطوح اشباع خرید/اشباع فروش ، اندیکاتور CCI بیشتر به منظور پیدا کردن تغییر روند توسط واگرایی ها مورد استفاده قرار می گیرد. در ابتدا، این شاخص به منظور شناسایی روند نمودار كالاها مورد استفاده قرار می گرفت، ولی امروزه در طیف وسیعی از ابزارهای مالی کاربرد فراوانی دارد.

حرکت اندیکاتور cci بیشتر با توجه به تغییرات قیمتی است، لذا مثل بیشتر اندیکاتورهای مبتنی بر حرکت، واگرایی میان قیمت و اندیکاتور را باید در نظر داشته باشید. اختلاف میان CCI و عملكرد قیمت می تواند سیگنالی باشد كه تغییرات روند آتی را نمایان می سازد. این واقعیت که امروزه اندیکاتور cci بیشتر از ۳۰ سال است که مورد استفاده قرار می گیرد، گواهی بر ارزش آن بین تحلیلگران تکنیکی خواهد بود. در واقع این که شما از اندیکاتور cci به منظور تایید روند و یا تغییر روند کمک می گیرید، بررسی مومنتوم است و باید حتما به این موضوع توجه کنید. این نکته را در خاطر داشته باشید که مثل بیشتر اندیکاتورها ، اندیکاتور cci هم به همراه ابزارهای دیگر تحلیلی و نه بصورت مستقل مورد استفاده قرار می گیرد.

اندیکاتور obv جزو اندیکاتورهای پرکاربرد در بورس

اندیکاتور obv یا همان On Balance Volume به معنی “حجم در تعادل یا حجم تعادلی” است که در تحلیل تکنیکال به منظور اندازه گیری فشار خرید و فروش مورد استفاده قرار می گیرد. در نظر داشته باشید که این یک شاخص تجمعی محسوب میشود و این بدین معنی است که در روزهایی که قیمت بالا میرود، حجم آن روز به جمع تجمعی OBV اضافه خواهد شد. چنانچه قیمت پایین رود، حجم آن روز از کل OBV کم خواهد شد. مقدار OBV سپس تحت عنوان یک خط برای تفسیر آسانتر رسم خواهد شد. اندیکاتور obv در وحله نخست به منظور تایید یا شناسایی روند کلی قیمت یا پیش بینی حرکت قیمت بعد از واگرایی کاربرد خواهد داشت.

واگرایی وقتی روی می دهد که حرکت قیمت به وسیله اندیکاتور obv تایید نشود، یعنی نمودار قیمت و اندیکاتور obv هم جهت نباشند. در بسیاری از موارد، این واگرایی ها می توانند بیانگر تغییر روند احتمالی قلمداد شود، به ویژه با توجه به فرض موجود در اندیکاتور OBV که نوسانات حجم پیش از تغییرات قیمت است. شایان ذکر است که اندیکاتور obv یک معیار مناسب به منظور اندازه گیری فشار خرید و فروش است. به درستی بسیاری از مردم این طور گمان می کنند که فشار خرید و فروش پیش از تغییر قیمت است و این موضوع، اندیکاتور obv را ارزشمند کرده است. واگرایی همیشه بایستی به عنوان یک سیگنال تغییر روند احتمالی در روند فعلی در نظر گرفته شود. با این وجود، مثل بیشتر اندیکاتور ها، بهتر است از اندیکاتور obv هم در کنار ابزارهای دیگر تحلیل تکنیکال استفاده نمایید.

انیدکاتور rsi

اندیکاتور rsi یا همان Relative Strenght Index به معنی شاخص قدرت نسبی است که در واقع یکی از پرطرفدارترین ابزارهایی است که در بحث تحلیل تکنیکال به کمک تریدرها و تحلیلگران می آید. اندیکاتور rsi میانگین قدرت و میانگین ضعف حرکت قیمت در یک بازه زمانی تعیین شده را قیاس می کند. لازم به ذکر است که به صورت پیش فرض اندازه دوره مدنظر این اندیکاتور روی ۱۴ تنظیم شده است. این بدین معنی است که اندیکاتور RSI در حقیقت ۱۴ کندل اخیر را آنالیز می کند و اطلاعاتی را طبق فرمول خودش برای ما محاسبه خواهد کرد، لذا چنانچه در تایم فریم روزانه باشیم و تنظیمات اندیکاتور rsi روی ۱۴ باشد، اطلاعاتی مربوط به ۱۴ روز اخیر برای اندیکاتور معتبر و قابل بررسی خواهد بود و چنانچه در تایم فریم ۱ ساعته باشیم، اطلاعات مربوط به ۱۴ ساعت اخیر را برای ما بررسی خواهد کرد.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، مشاوره خرید …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


چنانچه ۱۴ کندل آخیر همواره صعودی باشند، لذا عدد RSI به نزدیکی ۱۰۰ میل می کند و چنانچه تمامی ۱۴ کندل اخیر نزولی باشند، مقدار RSI عددی نزدیک به ۰ را نمایش خواهد داد. چنانچه میزان RSI حدود ۵۰ باشد، بدین معنی است که ۷ کندل صعودی و ۷ کندل نیز نزولی بوده ‌است و در حقیقت قدرت و ضعف قیمت در تحرکاتی که داشته برابر بوده. میتوان گفت هرچه تعداد کندل ‌های صعودی از کندل‌ های نزولی بیشتر باشد، عدد RSI بیشتر است و برعکس. با زبان ساده یعنی وقتی که قیمت و اندیکاتور rsi ساختارهای حرکتی متفاوتی را دارند، می ‌گوییم یک واگرایی رخ داده است. یک واگرایی می ‌تواند به ما کمک نماید تا محو شدن قدرت روند را درک کرده و بفهمیم که کفه ترازو به سمت گروه دیگری در حال سنگین ‌تر شدن است.

اندیکاتور mfi یکی از اندیکاتورهای پرکاربرد در بورس

اندیکاتور mfi یا همان money flow index به معنی شاخص جریان و گردش نقدینگی است و بیانگر ورود و خروج حجم پول هوشمند و نقدینگی به بازار است. اندیکاتور MFI را در راستای تایید روند و یا بازگشت آن مورد استفاده قرار می دهند، البته توجه داشته باشید که در بعضی اوقات از اندیکاتور mfi به منظور تعیین نقاط خرید و فروش هیجانی و نقاط ورود و خروج به بازار سرمایه نیز کمک گرفته می شود. اندیکاتور MFI هم مثل اندیکاتور rsi و اندیکاتور مکدب از اندیکاتور های گروه نوسان نماها یا اسیلاتور ها می باشد، ولی بخاطر این که حجم در محاسبه آن در نظر گرفته شده است در خانواده اندیکاتور های حجم جای گرفته است و کاربرد بسیاری در تحلیل تکنیکال دارد و شباهت بسیاری با اسیلاتور RSI دارد. در محاسبه اندیکاتور mfi به علاوه قیمت، شاخص حجم معاملات نیز موثر است که عمده تفاوت اندیکاتور mfi با اندیکاتور rsi در اینجا شکل می گیرد که در حقیقت اندیکاتور rsi وزنی ، نام دیگر اندیکاتور mfi است.

جالب است بدانید که اندیکاتور mfi از ۰ تا ۱۰۰ درجه بندی شده است و خطوط تعیین محل اشباع خرید و فروش هیجانی بین ۸۰ الی ۲۰ قرار داده شده است. این بدین معنی است که هرگاه نمودار MFI از ۸۰ بالاتر رقت، بیانگر خرید های هیجانی است که سیگنال فروش را صادر خواهد کرد و هرگاه نمودار MFI کمتر از ۲۰ را نشان داد، بیانگر فروش های هیجانی است و سیگنال خرید را صادر می کند. اندیکاتور mfi هم مثل دیگر اندیکاتورها صرف یک ابزار تکنیکالی برای تحلیل بهتر است که می بایست در کنار دیگر ابزار های تحلیل تکنیکال و همچنین تحلیل بنیادی استفاده شود تا نتیجه بسیار عالی و با ریسک پایینی را به همراه داشته باشد. همانطور که واگرایی ها در RSI نقش حائز اهمیتی دارند، شاید باید اینطور گفت که مهم ترین کاربرد MFI در نمایش واگرایی ها است که هشدار تغییر روند را خواهد داد. گفتنی است که ظهور واگرایی در نمودارها و روندها بیانگر تضعیف روند موجود و احتمال تغییر در روند خواهد بود.

اندیکاتور macd یا همان اندیکاتور مکدی

اندیکاتور macd یا همان Moving Average Convergence Divergence که به آن اندیکاتور مکدی نیز گفته میشود، با استفاده از ۳ میانگین متحرک به شما عزیزان کمک خواهد کرد تا قدرت، جهت و شتاب یک روند صعودی یا نزولی را پیش بینی کنید. این ۳ میانگین متحرک؛ میانگین متحرک ۹ روزه، میانگین متحرک ۱۲ روزه و میانگین متحرک ۲۶ روزه هستند. لازم به ذکر است که این اندیکاتور از خانواده اسیلاتورها است و به کمک آن می‌ توان سیگنال های گوناگونی گرفت. به این نکته توجه داشته باشید که به منظور استفاده درست از اندیکاتور MACD نیاز نیست فرمول و نحوه محاسبه آن را بلد باشید و در واقع آشنایی با شیوه کاربرد آن کفایت می کند. اندیکاتور macd از ۲ عامل میله‌ ها و خط سیگنالی قرمز رنگ و خط مکدی آبی ‌رنگ تشکیل شده است که در این بین، تقاطع میله ها و خط سیگنال اهمیت بسیار زیادی دارد. در حالت نخست زمانی که میله ‌ها از بالا به سطح صفر میل می کند، بیانگر حمایت از سهم و چنانچه میله‌ ها از پایین به سطح ۰ نزدیک شوند، بیانگر مقاومت سهم خواهد بود. این یعنی سطح ۰ در اندیکاتور مکدی ، نقش حمایتی و مقاومتی را بازی خواهد کرد.

پیشنهاد میکنیم مطالعه کنید:

ب ه‌بیان ‌دیگر، هر وقت شاهد ورود خط سیگنال در محدوده مثبت به درون میله ها باشیم، می ‌تواند بیانگر سیگنال خرید باشد و بالعکس؛ یعنی اگر خط سیگنال درون میله ها بوده و در حال خارج شدن از آن باشد، سیگنال خروج از سهم را صادر خواهد کرد. در محدوده منفی ‌ها این پروسه برعکس جواب می دهد، بدین معنی که چنانچه خط سیگنال در محدوده منفی وارد میله ها شود، سیگنال فروش و چنانچه خط سیگنال در محدوده منفی که در حال خروج از میله ‌ها است، دیده شود، سیگنال خرید خواهد بود. درباره واگرایی اندیکاتور مکدی باید گفت که اگر در انتهای یک روند نزولی ما کفی را ببینیم که پایین ‌تر از کف قبلی در چارت است، ولی در اندیکاتور متناظر این نقاط تشکیل شده باشد، واگرایی مثبت پیش خواهد آمد. این نوع واگرایی بیانگر انتهای یک روند نزولی خواهد بود. در این شریاط هم حواستان باشد که بعد از آخرین نقطه ‌ای که به ‌عنوان کف تشخیص دادید، چند کندل به سمت بالا تشکیل شده باشد تا بتوانید به‌ عنوان واگرایی مثبت به آن استناد کنید.

اندیکاتور adx

اندیکاتور adx یکی از اندیکاتورهای پرطرفدار در میان تحلیلگران است و اطلاعاتی را در خصوص با شتاب و قدرت روند به ما خواهد داد. اندیکاتور adx  از ۳ خط تشکیل شده است؛ خط ADX ، خط DI مثبت و خط DI منفی. خط ADX قدرت روند را محاسبه می کند و این بدین معنی است که صعودی بودن این خط به معنای افزایش قدرت روند خواهد بود، لذا معلوم است که اندیکاتور adx نزولی به معنی از دست رفتن قدرت روند و ADX صاف نیز به معنای خنثی بودن روند می باشد. نکته ‌ای که در این خصوص باید توجه داشته باشید این است که خط ADX جهت روند را مشخص نخواهد کرد! همانطور که پیش تر هم گفتیم، وقتی که ADX در حالت صعودی باشد، تنها به معنی افزایش قدرت روند است، لذا چنانچه بازار در یک روند نزولی قرار داشته باشد و ADX در حالت صعودی قرار بگیرد، این بدین معنی است که روند نزولی در حالت قدرت گرفتن است.

میتوان گفت که خطوط DI، اطلاعاتی در خصوص با جهت روند و همچنین قدرت روند به ما خواهد داد. پیش از این که به دنیال نمودار و استفاده از خطوط DI بروید، در نظر داشته باشید که شیوه اندازه گیری این خطوط را بفهمید. تنها موردی که باید مد نظر قرار دهید این است که خطوط DI بالاترین و پایین‌ ترین قیمت کندل‌ ها را با یکدیگر مورد قیاس قرار می دهد. اندیکاتور ADX هم مثل دیگر اندیکاتورها سیگنال ‌هایی را می دهد، ولی مهم است بدانید که همه سیگنال ‌ها الزاما ۱۰۰ درصد درست نیستند و این امکان وجود دارد که خطا داشته باشد. لذا وظیفه ما به عنوان یک معامله ‌گر این است که با استفاده از دیگر ابزارهای تکنیکال، سیگنال‌ های اشتباه را فیلتر کرده و سیگنال ‌هایی با احتمال موفقیت بالا را بیابیم.

اندیکاتور ایچیموکو یکی از اندیکاتورهای پرکاربرد در بورس

اندیکاتور ایچیموکو یا نمودار ابری ایچیموکو که به آن Ichimoku Cloud Chart گفته می شود، یکی از ابزارهای تحلیل تکنیکال محسوب میشود که در گروه اندیکاتورهای روند نما جای گرفته است. در تحلیل تکنیکال از این اندیکاتور مثل نمودارهای شمعی-ژاپنی به منظور تحلیل و بررسی وضعیت بازار مورد استفاده قرار می گیرد، هرچند یک اندیکاتور است، ولی در حقیقت می توان گفت نوع پیشرفته ای از نمودار است که وضعیت بازار را در ابعاد گوناگون نمایان خواهد کرد. در نتیجه توجه داشته باشید که اندیکاتور ایچیموکو بیشتر یک نوع نمودار است تا اندیکاتور. این بدین معنی است که تحلیلگران با نگاه کردن به نمودار قادرند روند را شناسایی نمایند تا در ادامه به دنبال سیگنال های خرید و فروش باشند.

شناسایی روند سهم، بررسی نقاط حمایت و مقاومت، شناسایی جهت و قدرت روند، به دست آوردن اطلاعات مهم از سهم در کوتاه مدت، سیگنال های مبنی بر ورود و خروج از سهم، مشخص کردن حد ضرر و شناسایی نقاط برگشت قیمت سهم از کاربردهای اندیکاتور ایچیموکو به حساب می آید. اندیکاتور ایچیموکو دارای ۵ جزء می باشد، که هر یک از جزای آن به تحلیل تکنیکال و بررسی قسمتی از بازار اشاره خواهد داشت. در حقیقت اندیکاتور ایچیموکو یک نوع نمودار است و نباید به دید یک اندیکاتور به آن نگریست، در عوض بایستی به تحلیل قسمت های گوناگون آن پرداخت و با درکنار هم قراردادن این داده ها به تشخیص و درک بسیار دقیقی از وضعیت کلی بازار می رسید.

اندیکاتور stochastic

اندیکاتور stochastic یا همان استوکاستیک در خانواده نوسانگرها یا اسیلاتورها قرار دارد، اما در گروه اندیکاتورهای پیشرو هم قرار می گیرد. این اندیکاتور یکی از بهترین اندیکاتورها در تشخیص انتهای روند است و پیش از برگشت قدرتمند قیمت، سیگنال برگشتی را به شما خواهد داد. وقتی که قیمت در روندی صعودی قرار دارد در قیمت های Close یا آخرین قیمت، شاهد تمایل قیمت جهت دستیابی به قیمت High هستیم و بلعکس، وقتی که قیمت در روندی نزولی قرار می گیرد، سعی میکند تا خود را به قیمت Low نزدیک کند. در حقیقت این اندیکاتور توانایی بررسی میزان خرید و فروش را خواهد داشت؛ همین طور به منظور شناسایی نقاط برگشتی ریزموج های درون یک موج بزرگ نیز اندیکاتور stochastic بهترین گزینه است.

اندیکاتور stochastic در حقیقت یک نوسانگر بین محدوده ۰ الی ۱۰۰ است که ناحیه تعادلی آن بین سطوح ۲۰ تا ۸۰ تعریف شده است که شبیه به اندیکاتور mfi است. ناحیه زیر سطح ۲۰ را ناحیه اشباع یا تخلیه هیجان فروش و همچنین ناحیه بالای سطح ۸۰ را ناحیه اشباع خرید یا تخلیه هیجان خرید نامیده اند. در اندیکاتور stochastic از دو خط با نام های K% و D% کمک گرفته اند که خط D% اهمیت به مراتب بیشتری نسبت به خط دیگر دارد و سیگنال خرید یا فروش را این خط صادر خواهد کرد.

پیشنهاد میکنیم مطالعه کنید:

اندیکاتور stochastic امکان اینکه نقاط حمایتی و مقاومتی در روند سهم را شناسایی کنیم را در اختیار ما قرار می دهد و در همین محدوده است که به شناسایی نقاط اشباع خرید و نقاط اشباع فروش مورد بررسی کامل قرار خواهد گرفت. تنظیمات اندیکاتور stochastic به دید معاملاتی فرد بستگی خواهد داشت. وقتی که تایم فریم کوتاه مدت را انتخاب کرده اید، نوسانات زیادی را در نقاط اشباع خرید و فروش خواهید دید، ولی چنانچه تایم فریم های بلند مدت تری را انتخاب کرده باشید، نوسانات به صورت کم تری قابل لمس هستند، بخاطر این که بازه زمانی معاملاتی بلند مدت تر شده است و در آخر اینکه اندیکاتور stochastic این امکان را برای شما ایجاد میکند تا سرعت و شتاب قیمت را هم محاسبه نمایید.

اندیکاتور فیبوناچی

اندیکاتور فیبوناچی یکی از مشهور ترین و قدیمی ترین ابزار های تحلیلی است که جزو اندیکاتورهای پرکاربرد در بورس به حساب می آید و شامل؛ فیبوناچی اصلاحی ، فیبوناچی خارجی ، فیبوناچی انبساطی و فیبوناچی پروژكشن است. ابزار فیبوناچی در تحلیل تکنیکال با استفاده از نسبت طلایی ۱٫۶۱۸ که در همه سطوح فیبوناچی صدق می کند به کمک معامله گران می آید. در حقیقت به کمک اندیکاتور فیبوناچی قادرید برای شناسایی سقف و کف نمودارهای قیمت، ابتدا و انتهای موج ‌ها و پیش بینی نقاط ورود و خروج از سهم مثل سایر ابزارهای تکنیکال مورد استفاده خود قرار دهید.

اندیکاتور atr یکی از اندیکاتورهای پرکاربرد در بورس

اندیکاتور art یا همان Average True Range در واقع نوسانات بازار را با دقت خوبی نشان می دهد و در زمان هایی که بازار رنج است (در نظر داشته باشید که رنج به بازاری گفته می شود که کندل هایی با بدنه کوتاه پشت سر هم به وجود می آید) بدین صورت کاربرد خواهد داشت که در زمانی هایی که نوسانات در بازار زیاد است با صعودی شدن نمودارش این مورد را به معامله گران بیان می کند و دقیقا بلعکس در وقتی که نوسانات در بازار کم می شود، نمودار این اندیکاتور هم نزولی خواهد شد. این نکته مهم را در خاطر داشته باشید که اندیکاتور atr جهت روند را نشان نخواهد داد بلکه میزان نوسان بازار را پیش بینی خواهد کرد. یکی مهم ترین موارد استفاده از اندیکاتور art  این است که نوسانات موجود در سهم را طبق شرایط موجود در بازار تعیین کنید. معامله گران از این اندیکاتور برای این که از سود خود را محافظت نمایند هم استفاده می کنند. برای آن که اندیکاتور art  مفید واقع شود، بهتر است آن را در بازه های زمانی بلند مدت مورد استفاده قرار دهید.

اندیکاتورهای پرکاربرد در بورس

نتیجه گیری

همانطور که احتملا میدانید به ‌صورت کلی اندیکاتورها، دنبال‌ کننده روندها و ابزاری کمکی برای تحلیل تکنیکال محسوب می شوند. به این نکته مهم توجه داشته باشید که تنها با اکتفا به یک اندیکاتور نمی ‌توان به موقعیت خرید و فروش مناسب و قطعی دست پیدا کرد. این سیگنال ‌ها تنها هشداری به منظور توجه بیشتر به موقعیت سهام و انجام بررسی و تحلیل بیشتر در آن سهم است تا با کمک این ابزار بتوان به تحلیل‌ های انجام ‌شده استناد کرد. در این مطلب آموزشی تحت عنوان اندیکاتورهای پرکاربرد در بورس سعی شد تا ۱۰ مورد از مهم ترین و محبوب ترین اندیکاتورهای بورسی را به شما عزیزان آموزش دهیم و امیدواریم که از این مقاله آموزشی سایت کد بورسی رضایت داشته باشید. در خصوص با انواع اندیکاتور در بورس هر سوالی داشتید از قسمت ارسال نظرات، با ما در میون بگزارید.

برای دوستانتان بفرستید: