برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

صندوق های بورسی با سود ثابت

اگر بخواهید در صندوق های بورسی با سود ثابت سرمایه گذاری کنید و سود منظم، ثابت و تضمین شده ای را از آن دریافت کنید، می دانید بهترین صندوق درآمد ثابت بورس کدام است؟ بازدهی بهترین صندوق های درآمد ثابت در سال های گذشته را می دانید؟ اگر بخواهید صندوق های بورسی با سود ثابت را بشناسید و در آن سرمایه گذاری کنید، ابتدا باید با تمامی صندوق های بورسی با سود ثابت آشنا شوید و نکات مهم در مورد هر یک را بدانید تا بتوانید با توجه به میزان دارایی که دارید، سابقه عملکردی و سودی که صندوق های در سال های گذشته برای سهامداران خود به ارمغان آورده اند و اعتبار صندوق، بهترین صندوق بورسی با سود ثابت را برای خود انتخاب کنید، بنابراین ما کار شما را ساده کرده ایم و در این مطلب همه این موارد را برای شما با اطلاعات بروز و دقیق آورده ایم تا در وقت و هزینه شما صرفه جویی شود و بتوانید پرسودترین صندوق درامد ثابت را برای سرمایه گذاری خود داشته باشید؛

صندوق های بورسی با سود ثابت

صندوق های سرمایه‌ گذاری با درآمد ثابت یکی از اصلی ترین سازوکارهای سرمایه‌ گذاری در بازارهای مالی به حساب می آیند که شرایط سرمایه‌ گذاری را از نظر ریسک و بازده برای سرمایه‌ گذاران گوناگون به خصوص برای افراد تازه کار مهیا می سازند. در حقیقت می توان این طور گفت که این نوع صندوق‌ ها به نوعی یک صندوق سرمایه گذاری بدون ریسک هستند. صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری با ایفای نقش واسطه مالی، سرمایه‌ گذاری افراد غیرحرفه‌ ای را از حالت مستقیم به غیرمستقیم تبدیل کرده و در این رهگذر مزایای بسیاری را هم برای بازار سرمایه و هم برای سرمایه‌ گذار به همراه خواهند داشت.

این صندوق ها از یک طرف با ارائه راهکار مناسب برای رشد کمی، کیفی و کمک به توسعه پایدار بورس و تشویق سرمایه‌ گذاری غیرمستقیم، ورود افراد غیرحرفه‌ ای را به بازار بدهی ساده سازی می کند و از طرفی این امکان را فراهم می آورد که از طریق تشکیل سبد متنوعی از دارایی‌ ها که هر کدام دارای قابلیت های مخصوص به خود هستند، ضمن کسب بازدهی مناسب، ریسک سرمایه‌ گذاران را هم کاهش دهند. در ادامه با ساز و کار صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری با درآمد ثابت آشنا خواهیم شد؛ اما پیش از آن باید اشاره کرد که صندوق های سرمایه‌ گذاری با درآمد ثابت حداقل بازده مورد انتظار را برای سرمایه‌ گذاران خود به ارمغان می آورند. لذا کسانی که واحدهای این صندوق ها را می خرند، سرمایه گذاری بسیار کم ریسکی را تجربه خواهند کرد و حتی می توان گفت که ریسک این نوع سرمایه گذاری، صفر است!

حتما بخوانید : صندوق سرمایه گذاری اهرمی چیست؟


این افراد انتظار دارند سودی منطقی با حداقل ریسک ممکن را کسب کنند، از همین روی مدیران این صندوق های سرمایه‌ گذاری، منابع مالی حاصل از فروش واحدهای این صندوق ها را بیشتر به خرید اوراق بهادار بدون ریسک یا کم ریسک مانند اوراق مشارکت، اوراق اجاره، اوراق خزانه و … اختصاص می‌ ‏دهند تا بتوانند سود مورد نظر را برای سرمایه‌ گذاران به ارمغان بیاورند و ریسک مالی ناشی از سرمایه گذاری افراد را نیز کاهش دهند.

با توجه به این موضوع که مدیران صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری با درآمد‌ ثابت‌، به صورت معمول در اوراق مشارکت و اوراق اجاره سرمایه‌ گذاری می کنند، اگر در امیدنامه این صندوق ها، تقسیم سود اوراق اجاره و مشارکت درج شده باشد، می‌ توانند در طول سال هم به شکل پیوسته سودهای نقدی دریافتی را میان واحدهای صندوق تقسیم نمایند و چنانچه در امیدنامه، تقسیم سودها به سرمایه‌ گذاران ذکر نشده باشد، سودهای دریافتی از اوراق مشارکت و اجاره به ارزش دارایی صندوق افزوده می شود و سرمایه‌ گذاران در این نوع صندوق‌ های با درآمد‌ ثابت‌ از رشد بیشتر ارزش دارایی‌ هایشان سود به دست خواهند آورد. در ادامه بیشتر در مورد صندوق های بورسی با سود ثابت و نحوه کار آن ها صحبت کرده ایم؛

نحوه سرمایه گذاری در صندوق های درآمد ثابت

تا به این جا درباره صندوق‌ های درآمد ثابت اطلاعات کلی کسب کردیم، ولی چطور می‌ توان واحدهای صندوق را خرید و فروش کرد؟ صندوق‌ ها در کنار تنوع دارایی از لحاظ قابلیت معامله هم به دو دسته صندوق قابل معامله در بورس و صندوق صدور و ابطالی تقسیم می‌ شوند که سازوکار سرمایه گذاری روی هر کدام متفاوت است. سرمایه گذاری در صندوقی که مبتنی بر صدور و ابطال است، خارج از بورس انجام می‌ شود. در این شرایط فرد سرمایه‌ گذار می بایست پس از پیدا کردن صندوق مناسب و مراجعه به سایت رسمی آن طبق دستورالعمل سرمایه‌ گذاری که مختص آن صندوق است، برای سرمایه‌ گذاری اقدام نماید. در گذشته به مراجعه حضوری برای صدور و ابطال واحدهای صندوق احتیاج بود، ولی در حال حاضر بیشتر صندوق‌ ها تمامی خدمات مربوطه، از جمله صدور و ابطال واحدها را به صورت غیرحضوری در دستور کار خود قرار می دهند.

لذا برای سرمایه‌ گذاری در صندوق‌ های قابل معامله، بایستی در ساعت انجام معاملات بازار به سایت کارگزاری مراجعه نمایید. پس در گام نخست می بایست کد بورسی داشته تا با انتخاب یک کارگزاری تایید شده به وسیله سازمان بورس، امکان استفاده از پنل معاملاتی آن برای شما فراهم شود. مثل خرید سهام شرکت‌ ها در بورس با جستوجوی نماد صندوق مورد نظر، می‌ توانید برای معامله واحدهای صندوق اقدام کنید. واحدهای صندوق درآمد ثابت از نوع قابل معامله در بورس یا ETF می‌ تواند به سادگی معاملات سهام، در سامانه معاملات آنلاین کارگزاری‌ مورد معامله قرار گیرد. صندوق ETF علاوه بر معامله سریع در بورس مزایای دیگری هم دارد که در این بین می توان به هزینه کارمزد کم، سرمایه کم برای سرمایه‌ گذاری، شفافیت مالی و معافیت مالیاتی اشاره کرد.

نحوه انتخاب بهترین صندوق سرمایه‌ گذاری درآمد ثابت

صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری با اسامی گوناگونی کار می کنند؛ لذا به منظور انتخاب بهترین آن‌ ها می بایست به موارد گوناگونی توجه فرمایید. بازدهی صندوق، ضامن نقدشوندگی، حداقل تعداد واحدهای سرمایه‌ گذاری، دارایی‌ های تحت مدیریت صندوق و … در انتخاب بهترین صندوق سرمایه گذاری مهم ترین عواملی هستند که باید در نظر بگیرید. در این بخش قصد داریم چند مورد از ویژگی‌ هایی که باید برای انتخاب صندوق در نظر بگیرید را مورد بررسی قرار دهیم. نهایتا قادرید با توجه به روحیات سرمایه‌ گذاری، میزان ریسک‌ پذیری، مقدار سرمایه و دیگر موارد مورد انتظار خود، بهترین صندوق را انتخاب کنید.

مقدار دارایی تحت مدیریت صندوق : به صورت کلی می توان گفت که میزان دارایی تحت مدیریت، نشان از اعتماد تعداد بیشتری از سرمایه‌ گذاران به صندوق است. این مورد یکی از معیارهای حائز اهمیت برای بررسی بهترین صندوق سرمایه گذاری است. البته باید در نظر داشت که هر چه میزان دارایی تحت مدیریت صندوق بیشتر باشد، مدیریت آن تخصصی‌ تر می شود و کار به مراتب دشوارتر است. در این شرایط تیم مجرب و کاربلد می‌ توانند به شکل مناسبی دارایی‌ های موجود در صندوق را مدیریت نمایند.

سابقه عملکرد صندوق : عملکرد صندوق در طول مدت فعالیت آن، برای انتخاب کمک شایانی به شما می کند. این اطلاعات و سوابق را قادرید در وب سایت رسمی هر صندوق‌ مورد بررسی قرار دهید. بررسی بازده می‌ تواند به صورت کلی عملکرد صندوق را به خوبی برای شما ترسیم کند. بدین منظور که نگاهی عادلانه به عملکردها داشته باشید، در نگاه به سوابق صندوق می بایست فراز و فرودهای اقتصادی را هم مد نظر قرار دهید و بازده کسب شده را به تناسب آن در نظر بگیرید.

ضریب آلفا : ضریب آلفا هم با نشان دادن مقدار بازدهی مازاد یک صندوق نسبت به شاخص بازار، مثل ضریب بتا (که در ادامه معرفی می کنیم) در تعیین ارزش سرمایه‌ گذاری یک صندوق مورد استفاده قرار می گیرد. در نظر داشته باشید که ضریب آلفا تحت عنوان بازده فعال هم شناخته می شود.

ضریب بتا : ضریب بتا یکی دیگر از موارد با اهمیت در تعیین قدرت صندوق سرمایه گذاری به حساب می آید که میزان تغییر ارزش دارایی‌ های صندوق را نسبت به بازار نشان می‌ دهد. با ضریب بتا امکان محاسبه ریسک صندوق ایجاد می شود، از همین روی فاکتور مهمی برای انتخاب بهترین صندوق سرمایه گذاری به شمار می رود.

بهترین صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت

همان طور که گفتیم، صندوق های سرمایه‌ گذاری با درآمد ثابت یکی از انواع صندوق های مشترک محسوب می شوند که با حداقل ریسک، بازدهی نسبتا خوبی را برای سرمایه گذاران به همراه دارند و افرادی که در صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت سرمایه گذاری می کنند، به صورت معمول افراد ریسک پذیری نیستند و قصد دارند سود نسبتا خوبی بدون پذیرفتن ریسک سرمایه گذاری به دست آورند. در حقیقت صندوق های درآمد ثابت یک سرمایه گذاری مطمئن در ایران به حساب می آیند. بر اساس مصوبات سازمان بورس، صندوق های درامد ثابت وظیفه دارند که حداقل ۷۵ درصد از دارایی های خود را به اوراق بهادار با درآمد ثابت، گواهی سپرده بانکی و سپرده بانکی تخصیص دهند که همین موضوع موجب حداقل شدن ریسک صندوق های درآمد ثابت خواهد شد.

۱٫ صندوق سرمایه‌ گذاری اعتماد آفرین پارسیان (اعتماد)

صندوق سرمایه‌ گذاری اعتماد آفرین پارسیان در تاریخ ۱۳۹۴/۰۲/۰۵ با دریافت مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان صندوق سرمایه گذاری موضوع بند ٢٠ ماده ١ قانون بازار اوراق بهادار مصوب آذر ماه سال ١٣٨٤ کار خود را در بازار بورس شروع کرد. این صندوق با شماره ۱۱۳۱۵ نزد سازمان بورس ثبت شده است و عملکرد آن طبق مفاد اساسنامه و امیدنامه و در چارچوب قوانین و مقررات مربوطه است. فعالیت این صندوق تحت نظارت سازمان بورس انجام شده و متولی صندوق هم به شکل پیوسته فعالیت آن را زیر نظر دارد.

حتما بخوانید : صندوق سرمایه گذاری مبتنی بر شاخص چیست


جالب است بدانید که مدیریت دارایی های صندوق که به صورت معمول شامل سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس می شود، به وسیله مدیر سرمایه گذاری صندوق صورت می گیرد. سرمایه گذاران در ازای سرمایه گذاری در این صندوق گواهی سرمایه گذاری دریافت می کنند. صدور واحد سرمایه گذاری و ابطال آن ها طبق ارزش خالص دارایی های روز بعد از ارائه درخواست انجام می شود. ضامن صندوق پرداخت وجوه سرمایه گذران حداکثر ٧ روز بعد از ارائه درخواست ابطال را ضمانت کرده است.

۲٫ صندوق درآمد ثابت همای آگاه (همای)

یکی از بهترین صندوق های درآمد ثابت با پرداخت سود ماهیانه همین صندوق همای آگاه به حساب می آید که فعالیت خود را تحت نظر سازمان بورس و اوراق بهادار و طبق مقررات، اساسنامه و امیدنامه شروع کرده است و در حال حاضر در بوس ایران حضوری فعال دارد. سود سرمایه‌ گذاری در این صندوق به شکل ماهانه به حساب سرمایه‌ گذاران واریز می شود. این صندوق قابل معامله در بورس یا ETF است و واحدهای آن مثل سهام عادی، به وسیله سامانه‌ های معاملاتی کارگزاری‌ ها، خرید و فروش می شود.

صندوق همای آگاه به این دلیل که بیش ترین درصد دارایی‌ های خود را به اوراق بهادار با درآمد ثابت و سپرده‌ های بانکی اختصاص می‌ دهد، ریسک سرمایه‌ گذاری بسیار کمی را به همراه دارد و انتظار می‌ رود نسبت به سپرده‌ گذاری در بانک، سود بیشتری را نصیب سرمایه گذاران خود نماید. جالب است بدانید که صندوق سرمایه‌ گذاری همای آگاه بخش بزرگی از دارایی‌ های خود را در اوراق بهادار با درآمد ثابت و سپرده‌ های بانکی سرمایه‌ گذاری کرده است؛ لذا بر اساس الزام سازمان بورس و مطابق با امیدنامه صندوق، حداقل ۹۰ درصد از کل دارایی‌ های این صندوق باید در اوراق با درآمد ثابت سرمایه‌ گذاری شود و حداکثر ۵ درصد دارایی‌ های صندوق هم به خرید سهام و حق تقدم شرکت‌ های بورسی اختصاص پیدا کند.

۳٫ صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت افران (افران)

صندوق سرمایه‌ گذاری با درآمد ثابت افرا نماد پایدار با نماد افران یک صندوق قابل معامله در بورس به حساب می آید که همواره در اوراق با درآمد ثابت منتشر شده به وسیله دولت، نهادهای عمومی غيردولتی و سپرده‌ های بانکی سرمایه‌ گذاری می نماید. این صندوق یک صندوق بدون تقسیم سود به حساب می آید و سرمایه‌ گذاران از رشد ارزش دارایی‌ های صندوق منتفع می شوند.

صندوق های بورسی با سود ماهانه

از مزایای این صندوق می توان به سود هموار و روزشمار، قابلیت نقدشوندگی بالا، ترکیب متنوع سرمایه‌ گذاری، بدون نرخ شکست و قابل معامله بودن واحدهای این صندوق در بورس اشاره کرد که با سرمایه گذاری در آن ها می توانید از این مزایا بهره مند شوید. بنابراین سرمایه‌ گذاری در صندوق‌ هایی مثل صندوق درآمد ثابت افران در کنار این که با سود تقریبی ۲۵ درصدی می‌ تواند عملکرد بهتری از سپرده های بانکی برای شما به همراه داشته باشد، با داشتن شرایطی مثل عدم محدودیت در برداشت پول و نقدشونگی بالا، نسبت به سپرده بانکی و همچنین اوراق گواهی سپرده، اولویت سرمایه گذاری دارند.

۴٫ صندوق با درآمد ثابت کمند (کمند)

صندوق سرمایه‌ گذاری قابل معامله کمند در تاریخ ۱۳۹۶/۰۵/۳۰ با دریافت مجوز از سازمان بورس به عنوان صندوق سرمایه گذاری موضوع بند ٢٠ ماده ١ قانون بازار اوراق بهادار مصوب آذر ماه سال ١٣٨٤، فعالیت خود را شروع کرد. این صندوق با شماره ۱۱۵۱۳ نزد سازمان بورس ثبت شده است. این صندوق دارای بازدهی با نوسان کم و نرخ سود قابل پیش بینی است و تقسیم سود ماهانه دارد و زمان واریز سود ماهانه صندوق کمند اولین روز کاری بعد از ۱۵ ام هر ماه در نظر گرفته شده است که سود ماهانه محاسبه شده و به حساب سرمایه گذاران در صندوق درآمد ثابت کمند واریز خواهد شد. جالب است بدانید که بین ۷۰ تا ۹۰ درصد از کل وجوه جمع آوری شده از سرمایه گذاران در صندوق سرمایه گذاری کمند می بایست در دارایی های بدون ریسک از جمله اوراق مشارکت، سپرده بانکی و دیگر اوراق های با درآمد ثابت سرمایه گذاری شود و مدیر صندوق تنها اجازه دارد قسمت بسیار کمی از سبد تحت مدیریتش را در دارایی های دارای ریسک بیشتر سرمایه گذاری نماید.

حتما بخوانید : نحوه سرمایه گذاری در صندوق های بورسی


لذا احتمال متضرر شدن در این صندوق ها خیلی پایین است. همان طور که اشاره کردیم، صندوق با درآمد ثابت قابل معامله کمند تقسیم سود ماهیانه دارد و شما در هر روز از ماه قادرید با خرید واحد های سرمایه گذاری این صندوق به قیمت تابلوی معاملاتی که متاثر از عرضه و تقاضا و در حدود قیمت NAV صندوق است، تا پایان دوره یک ماهه واریز سود صبر کنید تا سود دوره برای شما منظور شود. اگر قبل از روز تقسیم سود بخواهید از صندوق سرمایه گذاری کمند خروج کنید، فروش واحد های صندوق به قیمتی بالاتر از  قیمت خرید انجام می شود و سود دوره نگهداری شما از محل افزایش قیمت هر واحد محقق می شود. باید در نظر داشت که نرخ سودی که هر ماه برای شما در صندوق سرمایه گذاری کمند محاسبه می شود، با توجه به پیش بینی سود سالیانه صندوق خواهد بود و تقریبا هر ماه، یک دوازدهم نرخ سود سالیانه به سرمایه سرمایه گذاران منظور خواهد شد.

۵٫ صندوق درآمد ثابت امین یکم فردا (امین یکم)

صندوق سرمایه گذاری امین یکم فردا در تاریخ ۱۳۹۵/۰۴/۰۲ با دریافت مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان صندوق سرمایه گذاری موضوع بند ٢٠ ماده ١ قانون بازار اوراق بهادار مصوب آذر ماه سال ١٣٨٤، کار خود را شروع کرد. این صندوق از نوع قابل معامله یا همان ETF درآمد ثابت و با تقسیم سود است و برای صدور واحدهای آن، به مراجعه حضوری شما هیچ احتیاجی نیست و واحد های آن مثل سهام در بورس قابل خرید و فروش می باشد و نماد آن در بورس، امین یکم می باشد. جالب است بدانید که این صندوق با پرداخت سود نقدی به دارندگان واحدهای سرمایه گذاری ارزش هر واحد سرمایه گذاری به ارزش اولیه یعنی ۱۰۰۰ تومان نزدیک می شود و مجددا با گذشتن از تاریخ پرداخت سود نقدی، ارزش واحد ها با توجه به سرمایه گذاری های انجام شده از محل وجوه صندوق افزایش پیدا خواهد کرد.

به صورت کلی اوراق با درآمد ثابت با ۴۶ درصد، سپرده بانکی ۴۷ درصد و سهام با ۶ درصد، پرتفوی این صندوق را تشکیل می دهند. در طول ۱ سال گذشته، سرمایه گذاری در سپرده بانکی و وجه نقد از ۲۹ درصد به ۴۷ درصد افزایش پیدا کرده است و این در حالی است که سرمایه گذاری در اوراق با درآمد ثابت از ۵۶ درصد به ۴۶ درصد کاهش پیدا کرده است. همچنین، سرمایه گذاری در سهام هم از ۱۴ درصد به ۶ درصد کاهش یافته است که به تبع آن ریسک سرمایه گذاری این صندوق نیز به مراتب کم تر شده است.

۶٫ صندوق درآمد ثابت اندیشه ورزان صبا تامین (اوصتا)

صندوق سرمایه گذاری اندیشه ورزان صبا تامین در تاریخ ۱۳۹۰/۰۷/۲۴ با دریافت مجوز از سبا به عنوان صندوق سرمایه گذاری موضوع بند ٢٠ ماده ١ قانون بازار اوراق بهادار مصوب آذر ماه سال ١٣٨٤، کار خود را در بورس شروع کرد. با توجه به ترکیب دارایی های این صندوق، می توان این طور گفت که اکثر سرمایه گذاری این صندوق، بر روی اوراق مشارکت بوده و تقریبا ۵۶ درصد از کل این صندوق درآمد ثابت را اوراق مشارکت تشکیل می دهند. ولی سپرده بانکی با درصد تقریبی ۲۷ درصد از دیگر سرمایه گذاری کلان این صندوق به حساب می آید و نرخ بالایی را بعد از اوراق مشارکت به خود اختصاص داده است.

حتما بخوانید : انواع صندوق های سرمایه گذاری در بورس


جالب است بدانید که ۹ درصد از ترکیب دارایی های این صندوق به سهام های مختلف اختصاص یافته است و همچنین سرمایه گذاری در ۵ سهم بزرگ نیز از دیگر سرمایه گذاری های این صندوق است که ۶ از ترکیب دارایی های صندوق اوصتا به آن اختصاص داده شده است. ۰٫۵ درصد وجه نقد در این صندوق نگهداری می شود و ۰٫۷ درصد از دارایی های صندوق نیز به سرمایه گذاری در سایر دارایی ها اختصاص پیدا کرده است و به صورت کلی شما می توانید تنها از افزایش قیمت روزانه سهام در بازار سهام سود به دست آورید و صندوق اوصتا، پرداخت سود ماهیانه ندارد ولی این نماد هیچ زمان منفی نخواهد شد و هر روز کاری بورس، با افزایش قیمت مواجه خواهد شد که همین امر می تواند موجبات سودآوری شما از این صندوق درامد ثابت را فراهم کند.

۷٫ صندوق درآمد ثابت آوند مفید (آوند)

صندوق ETF با درآمد ثابت آوند یکی از صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری تحت مالکیت کارگزاری مفید به حساب می آید که واحد‌های آن را می‌ توان از طریق سامانه‌ های معاملاتی آنلاین، مورد معامله قرار داد. همان طور که اشاره کردیم، مدیریت این صندوق بر عهده شرکت سبدگردان مفید می باشد که تجربه مدیریت موفق انواع صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری را در کارنامه خود دارد. با سرمایه‌ گذاری در صندوق درآمد ثابت آوند مفید، حتی در شرایط منفی بازار بورس و روزهای تعطیل هم سود برای سرمایه شما منظور خواهد شد. این نکته را به خاطر بسپارید که اصلی ترین تفاوت صندوق با درآمد ثابت و صندوق با درآمد ثابت نوع دوم در ترکیب دارایی آن‌ هاست. در صندوق‌ های با درآمد ثابت نوع دوم باید حداقل ۹۰ درصد از دارایی‌ های خود را به اوراق با درآمد ثابت، گواهی سپرده بانکی و سپرده بانکی، حداکثر ۵ درصد را به سهام، حق تقدم سهام و قرارداد اختیار معامله سهام و حداکثر ۵ درصد را به واحدهای سرمایه‌ گذاری صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری اختصاص دهند. اکثر صندوق ها با درآمد ثابت سود حاصله را به شکل ماهانه به سرمایه گذاران می پردازند.

بعضی دیگر اما پرداخت سود دوره‌ ای ندارند و سود حاصله را در قیمت هر واحد لحاظ می کنند. با توجه به این که سود صندوق آوند باعث افزایش قیمت واحدهای آن خواهد شد و به صورت نقدی پرداخت نمی‌ شود، در عمل سرمایه گذاران از سود مرکب بهره مند خواهند شد. به بیان ساده‌ تر، سود سرمایه‌ گذاران مجددا در چرخه سرمایه‌ گذاری وارد شده و به آن هم سود تعلق خواهد گرفت. سود صندوق آوند در قیمت واحدهای آن در نظر گرفته می شود و بازدهی سرمایه‌ گذاری در این صندوق هم از اختلاف قیمت خرید و فروش واحدهای آن قابل محاسبه است. همچنین سرمایه‌ گذاران صندوق آوند متناسب با تعداد روزهای سرمایه‌ گذاری خود سود اخذ خواهند کرد. در حقیقت سود صندوق آوند به شکل روزشمار محاسبه می‌ شود و این امر در مقابل سود سپرده‌ های بانکی که به صورت ماه‌ شمار محاسبه خواهد شد، دارای برتری است. درباره سود سپرده‌ های بانکی اشاره به این نکته خالی از لطف نیست که به حداقل موجودی ماهانه صاحبان سپرده سود تعلق خواهد گرفت. ‌در این شرایط به سرمایه‌ گذاری‌ های کوتاه‌ مدت کم تر از ۱ ماه سودی تعلق نخواهد گرفت.

۸٫ صندوق درآمد ثابت کیان (کیان)

صندوق سرمایه‌ گذاری کیان در تاریخ ۱۳۹۵/۰۹/۲۸ با دریافت مجوز از سبا، به عنوان صندوق سرمایه گذاری موضوع بند ٢٠ ماده ١ قانون بازار اوراق بهادار کار خود را شروع کرد. این صندوق دیجیتال مثل یک سپرده کوتاه مدت عمل می کند که تقریبا دو برابر آن سود می‌ دهد. این صندوق در سبد متنوعی از اوراق با درآمد ثابت، سپرده‌ های بانکی و تا حد کمی در سهام سرمایه‌ گذاری می‌ كند و برای افراد ریسک گریز بهترین گزینه است. نرخ سود بالاتر نسبت به سپرده بانکی، سود روزشمار به هر میزان سرمایه در روز، عدم جریمه در صورت برداشت زودهنگام مبلغ سرمایه‌ گذاری، امکان سرمایه‌ گذاری با حداقل مبلغ ۵۰۰ هزار تومان، سود اکتسابی معاف از مالیات و نقدشوندگی سریع در یک روز کاری از اصلی ترین مزیت های سرمایه گذاری در این صندوق به حساب می آید.

حتما بخوانید : صندوق سرمایه گذاری مختلط چیست


این صندوق برای افرادی مناسب است که به دنبال سود بیشتر از بانک هستند و همچنین نمی خواهند ریسک زیادی را در فرآیند سرمایه گذاری خود متحمل شوند. افق سرمایه‌ گذاری افراد در این صندوق، می تواند از چند روز تا چند سال باشد. صندوق های درآمد ثابت از یک قابلیت دیگر برخوردار است و آن این است که برای کاهش ریسک در پورتفوی سرمایه گذاری قابل استفاده هستند. به علاوه، صندوق های درآمد ثابت برای کسب و کارهایی که گردش نقدینگی دارند و تنها چند روز پول در حساب آن ها باقی می ماند هم مناسب است، به این خاطر که به میزان روزهای قرار گرفتن این مبالغ در صندوق، سود روز شمار بدون نرخ شکست به آن تعلق می گیرد.

۹٫ صندوق درآمد ثابت سپید دماوند (سپیدما) 

صندوق سرمایه گذاری سپید دماوند از انواع صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله با درآمد ثابت است که درتاریخ ۱۸/۱۲/۱۳۹۹ تحت شماره ۵۱۳۲۲ و شناسه ملی ۱۴۰۰۹۸۸۰۲۵۷ نزد مرجع ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری استان تهران و در تاریخ ۲۳/۰۱/۱۴۰۰ تحت شماره ۱۱۸۲۰ نزد سازمان بورس و اوراق بهادار ثبت شده است. جالب است بدانید که هدف از تشکیل این صندوق، جمع آوری سرمایه از سرمایه گذاران و تشکیل سبدی از دارایی ها و مدیریت این سبد است. با توجه به پذیرش ریسک مورد قبول، تلاش می شود بیشترین بازدهی برای سرمایه گذاران به ارمغان آید.

موضوع فعالیت صندوق، سرمایه گذاری در انواع اوراق بهادار مثل اوراق با درآمد ثابت، سپرده ها و گواهی های سپرده بانکی و سهام و حق تقدم سهام پذیرفته شده در بورس تهران و فرابورس ایران و گواهی سپرده کالایی است. موضوع فعالیت فرعی آن مشارکت در تعهد پذیره نویسی یا تعهد خرید اوراق بهادار با درآمد ثابت است. مدت فعالیت صندوق به موجب ماده ۵ اساس نامه نامحدود است. سال مالی صندوق به مدت ۱ سال شمسی، از ابتدای دی ماه هر سال تا انتهای آذر ماه همان سال است. مرکز اصلی صندوق در تهران، محله امانیه، خیابان ولیعصر، خیابان شهید سرلشگر غالم عباس سلطانی، بن بست نادر پالک ۱ طبقه اول قرار دارد این صندوق نیز می تواند در لیست صندوق های قابل معامله و درآمد ثابت افراد ریسک گریز جای بگیرد.

۱۰٫ صندوق درآمد ثابت خلیج فارس (نخل)

صندوق سرمایه گذاری قابل معامله با درآمد ثابت خلیج فارس در تاریخ ۱۴۰۱/۰۵/۰۹ با دریافت مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان صندوق سرمایه گذاری فعالیت خود را شروع کرد. با توجه به ترکیب دارایی های این صندوق، می توان گفت که بیشتر سرمایه گذاری این صندوق، بر روی اوراق مشارکت بوده و تقریبا ۵۱ درصد از کل این صندوق درآمد ثابت را اوراق مشارکت تشکیل می دهند. اما سپرده بانکی با درصد تقریبی ۳۵ درصد از دیگر سرمایه گذاری کلان این صندوق به حساب می آید و درصد بالایی از پرتفوی سرمایه گذاری صندوق را بعد از اوراق مشارکت به خود اختصاص داده است.

حتما بخوانید : بهترین صندوق های طلا در بورس


از طرفی تقریبا ۱۰ درصد از ترکیب دارایی های این صندوق به سهام های مختلف اختصاص پیدا کرده است و همچنین سرمایه گذاری در ۵ سهم بزرگ نیز از دیگر سرمایه گذاری های این صندوق است که ۴ از ترکیب دارایی های صندوق اوصتا به آن اختصاص داده شده است. نکته آخر این که ۰٫۳۲ درصد از دارایی های صندوق نیز به سرمایه گذاری در سایر دارایی ها اختصاص پیدا کرده است.


همان طور که در ابتدای مطلب قول دادیم، در این ۱۰ مورد از صندوق های بورسی با سود ثابت را به شما عزیزان معرفی کردیم و شما با مقایسه صندوق های درآمد ثابت به راحتی می توانید بین صندوق های بورسی با سود ماهانه برای خود بهترین گزینه را انتخاب کنید؛ در این انتخاب انتخاب صندوقی با بالاترین سود صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت می تواند در بلندمدت برای شما گزینه مناسب تری باشد و حتی اندکی سود بیشتر به شما برساند ولی از خاطر نبرید که سابقه سودآوری مناسب یک صندوق، الزاما نشانه ای از سودآوری بالای آن در آینده نخواهد بود ولی به هر حال این موضوع بسیار حائز اهمیت می باشد.

همچنین اگر دوست دارید آینده دارترین سهام بورس را در شرایط حال حاضر بورس بشناسید، همین الان روی لینک مورد نظر کلیک فرمایید؛

بین صندوق های بورسی با سود ثابت که معرفی کردیم یا نکردیم، شما کدامیک را برای سرمایه گذاری ترجیح می دهید؟ چرا؟

برای دوستانتان بفرستید: