برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

صندوق سرمایه گذاری اهرمی چیست؟

آیا تا به حال اسم صندوق سرمایه گذاری اهرمی را شنیده اید؟ صندوق سرمایه گذاری اهرمی در واقع یک ابزار مالی در بازارهای مالی مثل بورس می باشد که به کاربران امکان سرمایه گذاری های به مراتب با ریسک بالاتر و به اصطلاح اهرمی را می دهد. در این مطلب تصمیم داریم در این مورد صحبت کنیم که صندوق سهامی اهرمی چیست و چطور کار می کند؛ همچنین بررسی خواهیم کرد که چطور می تواند در صندوق های سرمایه گذاری اهرمی اقدام به سرمایه گذاری کرد و سود صندوق اهرمی چقدر است و چطور به سهامداران پرداخت می شود، پس اگر دوست دارید صفر تا ۱۰۰ صندوق سرمایه گذاری اهرمی را یاد بگیرید، این مطلب کد بورسی شما را به بهترین شکل راهنمایی خواهد کرد؛

صندوق سرمایه گذاری اهرمی

یکی از انواع صندوق های سرمایه گذاری در واقع همین صندوق های سرمایه گذاری اهرمی هستند که سازوکار ویژه ای دارند. در حقیقت صندوق‌ اهرمی یک نوع صندوق سرمایه‌ گذاری به حساب می آید که از تکنیک‌ اهرم مالی به منظور کسب سود بیشتر از یک سرمایه‌ گذاری بهره می گیرد. این صندوق همزمان از دو سازوکار صدو و ابطال و قابل معامله در بورس در راستای سرمایه‌ گذاری و انتقال مالکیت واحد‌ها استفاده می نماید.

سازوکار نوع واحدهای این صندوق با سطح ریسک آن‌ ها در ارتباط است؛ بدین شکل که واحدهای صدور و ابطالی را واحدهای بدون ریسک و واحدهای قابل معامله در بورس را واحدهای ریسکی تر می نامیم. سبد سرمایه گذاری این صندوق‌ ها را به صورت معمول سهام و حق تقدم سهام تشکیل می دهد. به منظور درک مفهوم صندوق اهرمی در ابتدا بایستی فلسفه اهرم را درک کنیم؛ در واقع اهرم‌ ابزاری است که توسط آن می‌ توان نیروی بیشتری اعمال کرده و اقداماتی مثل جابجا کردن وسایل یا تجهیزات سنگین را انجام داد.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، سرمایه گذاری بر روی حق تقدم و یا فروش آن و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


می توان این طور گفت که اهرم‌ نیرو را چندین برابر می کند. حال به این پرسش می رسیم که اهرم در صندوق سرمایه‌ گذاری چطور کار می کند؟ در صندوق سرمایه گذاری اهرمی می‌ توان با استفاده از مکانیزم اهرم، بازده سرمایه‌ گذاری را چندین برابر کرد و این بدین معنی است که با سرمایه‌ گذاری در یک صندوق‌ اهرمی، امکان دریافت سود بیشتر برای سرمایه گذاران در زمان صعود بازار فراهم خواهد بود.

البته این را هم باید در نظر داشته باشید که امکان ضررهای به مراتب بیشتر در زمان نزول بازار نیز محتمل است و استفاده از اهرم ریسک سرمایه گذاری را تا حدود بسیار زیادی افزایش می دهد، پس قبل از خرید واحدهای صندوق اهرمی بایستی این موضوع را حتما در نظر بگیرید. به صورت کلی می توان این طور گفت که در صندوق‌ های اهرمی، ریسک سرمایه‌ گذاری نسبت به دیگر صندوق ها افزایش چشمگیری دارد و این بدین معنی است که در دوره‌ های رونق و رکود بازار، مکانیزم اهرم موجبات ایجاد سود یا زیان چندبرابری را برای سرمایه گذاران خود فراهم می کند. در ادامه بیشتر با صندوق های اهرمی بورس آشنا خواهیم شد؛

صندوق های اهرمی چگونه کار می کنند؟

همان طور که پیش تر اشاره کردیم، این صندوق‌ ها از دو نوع صدور و ابطالی (بدون ریسک) و قابل معامله (ریسکی) تشکیل شده است. واحد‌های صدور و ابطالی یا همان بدون ریسک، صندوق اهرمی محدوده کف و سقف سود مشخص شده دارند. برای مثال صندوق اهرمی X را با کف بازدهی ۲۰ درصد و سقف بازدهی ۲۵ درصد در نظر بگیرید. با این وجود کف و سقف بازدهی، سرمایه‌ گذاری در واحدهای صدور و ابطالی صندوق‌ اهرمی ریسکی به همراه نخواهد داشت و این بدین معنی است که اگر حتی بازدهی صندوق منفی باشد، سرمایه‌ گذارانی که واحدهای بدون ریسک را می خرند، به اندازه ۲۰ درصد که کف بازدهی در نظر گرفته شده است، سود به دست خواهند آورد.

حتما بخوانید : بهترین استراتژی های سرمایه گذاری


از طرفی چنانچه سود صندوق بیش از سقف بازدهی واحدهای بدون ریسک باشد، همان ۲۵ درصد سود ممکن به سرمایه‌ گذاران پرداخت می شود. از طرف دیگر عملکرد واحدهای قابل معامله یا همان پرریسک صندوق‌ اهرمی متفاوت است و نرخ بازدهی مشخص و ثابتی ندارند. بدین شکل که واحدهای پرریسک صندوق اهرمی به علت وجود اهرم، نوسانات به مراتب بیشتری را تجربه می کنند. برای مثال چنانچه سود واحدهای بدون ریسک صندوق اهرمی کم تر از کف بازدهی باشد، کمبود بازدهی از محل واحدهای پرریسک جبران خواهد شد.

در واقع وقتی که بازار در روند نزولی قرار دارد، واحدهای پرریسک به عنوان پشتیبان واحدهای بدون ریسک عمل می کنند و سودآوری آن‌ ها را تضمین می‌ کنند. از طرفی اگر بازدهی واحدهای بدون ریسک بیشتر از سقف بازدهی آن باشد، مازاد بازدهی به سرمایه‌ گذاران واحدهای پرریسک خواهد رسید. البته این موضوع را هم باید گفت که حداقل زمان کسب سود ‌در صورت خرید واحدهای بدون ریسک ۳۰ روز است و در صورت ابطال قبل از این زمان فقط اصل سرمایه در اختیار سرمایه گذار قرار خواهد گرفت.

درباره واحدهای سرمایه گذاری صندوق اهرمی

واحد‌های سرمایه‌ گذاری در صندوق‌ های اهرمی به صورت کلی به ۲ گروه بدون ریسک یا همان با تضمین حداقل سود  و ریسکی با امکان بازدهی مضاعف تقسیم‌ می شوند. لذا بعد از دریافت مجوز اولیه، امکان صدور واحدهای بدون ریسک حداکثر به میزان ۲ برابر تعداد واحدهای ریسکی فراهم خواهد بود. این را هم در نظر داشته باشید که واحدهای بدون ریسک با سازوکار صدور و ابطالی در دسترس هستند و واحدهای ریسکی در تابلوی فرابورس قابل خرید و فروش هستند.

حتما بخوانید : استراتژی معاملات در روزهای منفی بازار


لذا به عنوان مثال در صندوق اهرمی کاریزما که نخستین صندوق اهرمی سهامی در بورس و بهترین صندوق اهرمی به حساب می آید، از ۲ نوع واحد سرمایه گذاری با نام های ممتاز و عادی پشتیبانی می شود که واحد های ممتاز برای افرادی که ریسک پذیری بالایی دارند مناسب است، چرا که این افراد قصد استفاده از اهرم برای سرمایه گذاری در سهام شرکت ها را دارند ولی از طرفی دیگر، واحد های عادی برای آن دسته از افرادی که ریسک گریز هستند بهترین انتخاب است، چرا که قصد سرمایه گذاری کم ریسک در بورس را دارند و قصد داریند از مدیریت حرفه ای پرتفوی بورس در کنار نقدشوندگی بالا و خدمات دیگر این صندوق ها بهره مند شوند.

ثبت و شکل گیری صندوق ‌های اهرمی چگونه است؟

صندوق اهرمی بورس با پذیره نویسی در واحدهای ممتاز به ارزش حداقل ۵۰۰ میلیارد تومان، برای فعالیت مجوز لازم را دریافت خواهند کرد. پس از دریافت این مجوز، امکان صدور واحدهای عادی فراهم خواهد شد. در نظر داشته باشید که صدور واحدهای عادی تا حداکثر ۲ برابر ارزش واحدهای ممتاز قابل انجام است.

صندوق‌ های اهرمی کجا سرمایه‌ گذاری می‌ کنند؟

صندوق های اهرمی با توجه به ماهیت خود که سرمایه گذاری در بازار سهام با اهرم مالی است، در سهام شرکت های مختلف و حق تقدم آن ها سرمایه گذاری می کنند.

بازدهی صندوق‌ های اهرمی چگونه است؟

با توجه به سازوکار صندوق اهرمی ۳ حالت درباره کسب سود برای واحدهای بدون ریسک و پرریسک ممکن است اتفاق بی افتد:

  1. صندوق اهرمی x را در نظر بگیرید که از سقف بازدهی ۲۵ درصد و کف بازدهی ۲۰ درصد برای واحد‌های بدون ریسک برخوردار است. چنانچه بازدهی این صندوق در یک سال ۳۰ درصد باشد، کسانی که نسبت به‌ خرید واحد‌های بدون ریسک اقدام کرده‌ اند و بدون تغییر در آورده سرمایه‌ گذاری کل ۳۶۵ روز سال را در صندوق باقی مانده‌ اند، در انتهای سال همان ۲۵ درصد سود را می گیرند و ۵ درصد باقی مانده هم به سرمایه‌ گذاران واحدهای ریسکی تعلق خواهد گرفت. در حقیقت سرمایه‌ گذاران واحدهای پر ریسک در کنار بازدهی اصلی این واحدها، سود به مراتب بیشتری از محل سود مازاد واحدهای بدون ریسک به دست می آورند. البته این را هم باید گفت که این محاسبات به شکل روزشمار در صندوق انجام می شود.
  2. چنانچه سود صندوق اهرمی ۱۰ درصد باشد، کسانی که واحدهای بدون ریسک را در اختیار دارند، کف بازدهی ۲۰ درصد را دریافت خواهند کرد. در حقیقت کمبود بازدهی واحدهای بدون ریسک از محل واحدهای پرریسک تامین خواهد شد و سرمایه‌ گذاران واحدهای پرریسک در همچین موقعیتی که بازدهی صندوق کم تر از کف بازدهی واحدهای بدون ریسک است، سودی به مراتب کم تر از بازدهی کلی صندوق را دریافت می کنند یا با زیان مواجه خواهند شد.
  3. اگر بازدهی صندوق در بازه‌ ای بین کف و سقف سودآوری تعیین شده برای واحدهای بدون ریسک (۲۰ تا ۲۵ درصد) قرار داشته باشد، همان میزان بازده کسب شده برای سرمایه‌ گذار در نظر گرفته می شود. برای مثال چنانچه سود صندوق ۲۲ درصد باشد، همان ۲۲ درصد بازدهی به سرمایه‌ گذاران واحدهای بدون ریسک و پرریسک پرداخت خواهد شد.

چطور میتوانیم واحدهای صندوق اهرمی را بخریم؟

صندوق سرمایه گذاری اهرمی چیست

به صورت کلی معامله صندوق های سرمایه گذاری از یکی از دو روش صدور-ابطالی و یا معامله در بورس قابل انجام است و برای اولین بار در تاریخ بورس، صندوق اهرم با استفاده از هر دو سازوکار تاسیس شده است؛ لذا برای صندوق های عادی از روش صدور-ابطالی بایستی استفاده کنید و باید برای خرید (صدور) و فروش (ابطال) به سایت صندوق مورد نظر مراجعه کنید ولی در طرف مقابل، متقاضیان خرید واحدهای ممتاز تنها از طریق بورس قادرند برای خرید و فروش واحدهای پرریسک صندوق اهرمی اقدام نمایند. واضح است که واحد های ممتاز قابل ابطال نیستند و تنه به وسیله بازار بورس قابلیت فروش دارند.

صندوق های اهرمی چه مزایا و معایبی دارند؟

بدون تردید صندوق اهرمی مزایا و معایبی دارند که به شرح زیر می باشد؛

  • سود روزشمار : بازدهی صندوق به صورت روزانه ارزیابی می شود و به صورت رسمی هم برای واحدهای عادی از طریق سایت و هم برای واحدهای ممتاز از طریق بورس به اطلاع سرمایه گذاران و سهامداران می رسد.
  • بازدهی بیش‌ تر : در این نوع صندوق ها دو نوع واحد سرمایه گذاری ارائه شده و امکان دریافت بازدهی مضاعف در آن ها وجود دارد. نوع واحدهای پرریسک در این صندوق این قابلیت را دارید تا بیشتر از سرمایه ای که داریم، سود به دست آوریم.
  • مناسب برای ریسک پذیرها و ریسک گریزها : شخصیت سرمایه گذاری هر کدام از ما می‌ تواند ریسک پذیر باشد و یا ریسک گریز. این که هر کدام از ما در کدامیک از این دسته ها قرار می گیریم، با انجام سنجش ریسک قابل دریافت است. از نقاط قوت اصلی صندوق‌ های اهرمی این است که با وجود دو نوع واحد سرمایه گذاری کم ریسک و پرریسک، می توانیم با توجه به این که ریسک پذیر هستیم و یا ریسک گریز به حساب می آییم قادر به سرمایه گذاری هستیم و این بدین معنی است که چنانچه بخواهیم، قادریم در واحدهای سرمایه گذاری بدون ریسک و عادی آن سرمایه گذاری نماییم و اگر ریسک پذیر باشیم، این توانایی را خواهیم داشت که به اصطلاح اهرم بزنیم و در واحدهای سرمایه گذاری ممتاز و پرریسک و قابل معامله صندوق سرمایه گذاری نماییم.
  • ضرر احتمالی بیشتر در زمان رکود و یا نزول بازار : همان طور که با استفاده از اهرم می توانیم در بازار صعودی بورس به سود به مراتب بیشتری دست پیدا کنیم، به همان اندازه نیز می توانیم در روندهای نزولی بازار نیز ضرر بیشتری متوجه سرمایه ما شود و این بدین معنی است که شما روی یک شمشیر دو لبه قرار گرفتید که طرف مقابل می تواند سود خوبی برایمان به همراه آورد و در طرف دیگر ضرر و کاهش سرمایه را متوجه سرمایه ما می کند، پس باید میزان ریسک پذیری خود را در راستای سرمایه گذاری در صندوق های اهرمی در نظر بگیرید.
  • عدم وجود رکن ضامن نقدشوندگی و رکن بازارگردان : در صندوق های اهرمی یکی از معایب بزرگ دقیقا همین موضوع است، چرا که ممکن است موجب شود نقدشوندگی واحدها در شرایط خاص بازار با مشکلاتی همراه شود و سرمایه گذار نتواند واحدهای خود را با قیمتی مناسب به فروش برساند که البته این موضوع در صندوق هایدارا یکم و پالایش هم وجود داشت که ایجاد شکاف قیمتی بین NAV صندوق و قیمت بازاری آن را به همراه داشت و سریعا باید فکری به حال این موضوع شود.
  • عدم کنترل بر فرآیند تخصیص دارایی ها : شما به عنوان کسی که در این صندوق ها سرمایه گذاری می کنید، امکان مدیریت دارایی های صندوق و انتخاب شرکت ها و سهم های مناسب برای سرمایه گذاری را ندارید و حتی در این خصوص حق رای هم ندارید، لذا از این عامل می توان به عنوان یک ویژگی (نه مزیت و نه عیب) یاد کرد چرا که دیگر نیازی نیست وقت خود را برای پیدا کردن بهترین سهام ها برای سرمایه گذاری در طول زمان اختصاص دهید و این مدیران و کارشناسان حرفه ای صندوق ها هستند که به جای شما فکر می کنند و تصمیمات این چنینی را اتخاذ می کنند.

ریسک واحدهای عادی و ممتاز تا چه اندازه متفاوت است؟

در واقع واحدهای عادی، واحدهای بدون ریسک صندوق اهرمی به حساب می آیند، به این خاطر که در هر شرایطی، حداقل بازدهی تعیین شده برای آن ها لحاظ می شود. این واحدها می بایست بازدهی برابر با بازه تعیین شده در امیدنامه صندوق اهرمی را دریافت نمایند. لذا چنانچه بازدهی کل صندوق کم تر از کف تعیین شده باشد، این اختلاف از طریق واحد ممتاز جبران خواهد شد، از همین روی واحدهای ممتاز ریسک به مراتب بالاتری دارند.

حتما بخوانید : بهترین استراتژی معاملاتی در بورس کدام است؟


از طرفی چنانچه بازدهی درون بازه قرار بگیرد، تمامی واحدها همان بازده را دریافت می نمایند. نهایتا چنانچه سود بیشتر از سقف بازه اعلام‌ شده باشد، میزان اضافی آن در اختیار واحدهای ممتاز یا همان پرریسک قرار خواهد گرفت. در حقیقت این پاداش ریسک‌ پذیری این سرمایه گذاران به شمار می رود، به این خاطر که این واحدها در شرایط بد بازار، زیاد زیادی را متقبل می شوند و در ازای پذیرش همچین ریسکی، اگر روند بازار صعودی باشد، مستحق دریافت سود به مراتب بیشتر از بازار خواهند بود و این دقیقا معنای اصلی اهرم می باشد.

لذا به همین خاطر است که به این نوع از صندوق های سرمایه گذاری در بورس، صندوق های اهرمی گفته می شود. چرا که سود و زیان واحدهای ممتاز، هر دو به صورت اهرمی تغییر خواهد کرد و افزایش پیدا خواهد کرد، لذا بدیهی است که ریسک بیشتر آن‌ ها با پاداش بالاتر جبران گردد. لذا می توان این طور گفت که واحدهای عادی صندوق اهرمی، بدون ریسک و واحدهای ممتاز، پرریسک به حساب می آیند.

صندوق‌ های اهرمی با دیگر صندوق‌ ها چه تفاوتی دارند؟

در حال حاضر در بازار ۴ نوع صندوق داریم؛ صندوق‌ های بادرآمد ثابت که ریسکی به همراه ندارند و تنها می توانند ۱۵ درصد از منابع خود را سهم خریداری کنند که این نوع صندوق‌ ها مختص سرمایه‌ گذاران ریسک‌ گریز است. یک نوع دیگر از صندوق‌ های بازار، صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری مختلط هستند که بین ۴۰ الی ۶۰ درصد از منابع خود را قادرند برای خرید سهام اختصاص دهند. جالب است بدانید که این نوع از صندوق‌ ها هم مناسب افراد با ریسک‌ پذیری متوسط می باشد. همچنین نوع دیگری از صندوق‌ ها هم در بازار سرمایه فعال هستند با عنوان صندوق‌ های سهامی که می بایست ۹۰ درصد از منابع خود سهام بخرند و نوع چهارم صندوق های کالایی مثل صندوق های طلا و زعفران هستند که در بازار بورس قابل معامله اند.

صندوق های سهامی ریسکی تر از همه به حساب می آیند، ولی هیچ‌ کدام از این صندوق ها اهرم مالی ندارند و این بدین معنی است که نمی توانند بیشتر از بازدهی صندوق، سود برای سهامداران خود به همراه داشته باشند و می بایست بر اساس همان منابعی که از سرمایه‌ گذاران دریافت می‌ کردند سهام خریداری یا سرمایه‌ گذاری می کردند. در حقیقت مهم ترین فرق بین صندوق‌ های اهرمی با سایر صندوق های بورسی در اهرمی بودن بازدهی سهامداران ممتاز این صندوق است. این صندوق‌ هایی که در حال حاضر با عنوان صندوق‌ های اهرمی راه اندازی شده اند، در راستای همان صندوق‌ های سهامی هستند.

حتما بخوانید : نحوه سرمایه گذاری در صندوق های بورسی


صندوق‌ های سهامی این مشکل را دارند که قادر نیستند منابعی از سیستم بانکی تامین نمایند ولی این موضوع در صندوق‌ های اهرمی دیده نمی شود. بعضی از افراد حاضرند ریسک بیشتری را در سرمایه‌ گذاری اهرم می خرد با کاهش قیمت روبرو شود،‌ سرمایه‌ گذاری می بایست زیان بیشتری را متحمل شود، ولی از طرفی اگرهم خرید سهام بازدهی مثبتی داشته باشد،‌ سرمایه‌ گذار سود به مراتب بیشتری به دست خواهد آورد.


نتیجه گیری و کلام پایانی

سرمایه‌ گذاری اهرمی بدین معنی استکه اعتباری در اختیار شما قرار می گیرد که از طریف آن قادرید با مبلغی بیشتر از دارایی خود، سرمایه گذاری نمایید. لذا چنانچه در روند صعودی بلندمدت بازار قرار داشته باشیم، سود سرمایه گذاری شما در این صندوق ها به مراتب بالاتر از سرمایه گذاری در سهام های دیگر و حتی صندوق های سهامی خواهد بود ولی اگر بازار روند نزولی به خود بگیرید، ضرر به مراتب بیشتری از کل بازار برای شما به همراه خواهد داشت. البته این همان میزان ریسکی است که برای دستیابی به سود بیشتر باید توسط افراد ریسک پذیر، تحمل شود.

صندوق‌ های اهرمی ایجاد شدند تا نیاز این افراد را هم پوشش دهند. با سرمایه‌ گذاری در این صندوق‌ ها، شخص هم از عنصر اهرم در سرمایه‌ گذاری بهره می گیرد و هم از مزایای مدیریت حرفه‌ا ی و کادر متخصص صندوق‌ ها استفاده می کند. لذا صندوق های اهرمی قادرند جوابگوی نیاز بسیاری از سرمایه‌ گذاران بورسی باشند.

در این نوع صندوق‌ ها به علت وجود واحدهای بدون ریسک و پرریسک، هر سهامداری با هر استراتژی مالی امکان سرمایه گذاری و خرید واحدهای صندوق های اهرمی را خواهد داشت. برای واحدهای معمولی کف و سقف سود در نظر گرفته شده است و ساز و کاری شبیه صندوق درآمد ثابت دارند و در مقاله به صورت کامل توضیحات مربوط به آن را در اختیار شما قرار دادیم. اما از طرف دیگر برای واحدهای ممتاز، کف و سقف در نظر نگرفته اند و به همین خاطر است که ریسک و سود احتمالی آن‌ ها به مراتب بالاتر می باشد.

همان طور که در ابتدای مطلب قول دادیم، به این پرداختیم که صندوق سرمایه گذاری اهرمی چیست و چطور کار می کند.  

همچنین اگر دوست دارید بدانید آینده دارترین سهام بورس در حال حاضر کدامند، توصیه می کنم حتما این مطلب را با دقت مطالعه فرمایید.

حال که می دانید صندوق اهرمی چیست فکر می کنید صندوق اهرمی برای سرمایه گذاری شما در بورس مناسب باشد یا خیر؟ چرا؟

برای دوستانتان بفرستید: