برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

بهترین استراتژی های سرمایه گذاری

بهترین استراتژی های سرمایه گذاری از نظر شما کدامند؟ اگر بخواهید در بازارهای مالی و یا کسب و کار سرمایه گذاری کنید، باید اول استراتژی مناسبی را برای این کار اتخاذ نمایید، بنابراین در قدم نخست باید بهترین استراتژی های سرمایه گذاری را بشناسید تا بتوانید با توجه به میزان سرمایه ای که دارید، میزان ریسک پذیرتان، سطح دانشی که از بازارهای مالی و حوزه کسب و کار داری، وضعیت بازارهای مالی موازی و … بهترین استراتژی را برای سرمایه گذاری خود انتخاب نمایید، لذا ما در این مطلب شما را کمک خواهیم کرد تا قدم اول را به درستی بردارید و بهترین استراتژی های سرمایه گذاری را به بهترین شکل برای خودتان انتخاب نمایید، پس تا انتها با کد بورسی همراه بمانید؛

بهترین استراتژی های سرمایه گذاری

استراتژی اولین کلمه ای است که هر شخص در بدو ورود به دنیای سرمایه گذاری و مدیریت باید بشنود و برای خود داشته باشد. کاربرد اولیه این کلمه به ۶ قرن پیش از میلاد مسیح برمی گردد. در واقع استراتژی به معنی هنرِ لشگرکشی فرمانده ارتش است؛ لذا معنی استراتژی فراتر از مفهوم اولیه خود رفته است و این روزها معمولا در تمامیِ عرصه‌ ها قابلیت استفاده دارد. نکته ای که باید در نظر داشت اینجاست که در هر زمینه‌ ای که رسیدن به یک هدف خاص نسبت به دیگر موضوعات اولویت داشته باشد، نقش و کاربرد استراتژی بیشتر خود را نشان می دهد. تعاریف بسیاری از استراتژی وجود دارد، به این خاطر که هر کس نقطه نظر خود را نسبت به مقوله استراتژی دارد!

حتما بخوانید : پرتفوی یا سبد سهام چیست؟


در واقع استراتژی یک جهت کلی برای شرکت و اجزای مختلف آن برای دستیابی به وضعیت مطلوب در آینده تنظیم شده است. نکته دیگر این که استراتژی از فرآیند برنامه ریزی استراتژیک دقیق به دست می آید. چنانچه شما این سوال را در ذهن دارید که استراتژی سرمایه گذاری چیست و چگونه میتوان بهترین استراتژی سرمایه گذاری را انتخاب کرد؟ همانطور که از عنوان این مطلب  پیداست، قصد داریم که درباره استراتژی سرمایه گذاری و نحوه انتخاب بهترین استراتژی سرمایه گذاری به شما اطلاعات مفیدی بدهیم، بنابراین تا انتهای مقاله با کد بورسی همراه بمانید تا چیزهای زیادی را کاملا رایگان یاد بگیرید؛

استراتژی سرمایه گذاری دقیقا چیست؟

پس از آشنایی با تعریف استراتژی، به سراغ مفهوم استراتژی سرمایه گذاری می رویم و در این خصوص باید گفت که استراتژی سرمایه‌ گذاری به مجموعه‌ ای از قواعد و قوانین، رفتارها یا رویه‌ ها می گویند که برای راهنمایی سرمایه‌ گذار در انتخاب بهترین استراتژی سرمایه گذاری ساخته می شود. بدون شک هر فرد، اهداف سودآوری گوناگونی برای خود دارد و مهارت‌ های شخصی او برای تاکتیک‌ ها و استراتژی‌ های مختلفی مناسب هستند. برخی از گزینه‌ ها شامل انتخاب میان ریسک و سود است و اکثر سرمایه گذارها در جایی میان این دو گزینه قرار می گیرند. جالب است بدانید که این افراد امیدوارند که با پذیرش اندکی خطر، بازگشت سرمایه بیشتری داشته باشند و نهایتا سود به مراتب بالاتری را در اثر سرمایه گذاری خود کسب کنند.

درک درست از استراتژی های سرمایه گذاری

پیش از این که به صورت مستقیم به فکر حرکت باشیم و مسیر سرمایه گذاری را شروع کنیم، بایستی به درک درستی از نحوه چیدمان استراتژی مطابق با اطلاعات هر سرمایه گذار برسیم. سن سرمایه گذار، اهداف، سبک زندگی، موقعیت مالی، موجودی حال حاضر، موقعیت شخصی و بازده مورد انتظار یا همان بازده انتظاری از اصلی ترین مواردی هستند که می بایست از یک فرد حاصل شود تا بتوان برای او از استراتژی های سرمایه گذاری مناسبی را تدوین کرد؛ در این بخش از مطلب قصد داریم ۷ تا از مهم ترین عواملی که ما را به درک درستی از استراتژی سرمایه گذاری مناسب برای ما می رساند را مورد بررسی قرار دهیم؛

۱) سن سرمایه گذار : یکی از حائز اهمیت ترین نکات جهت طراحی یک استراتژی موفق سن سرمایه گذار می باشد؛ این که سن و سال افراد را در نظر می گیریم، بدین معنی نیست که کسی که سن بالایی دارد، دیگر نباید سرمایه گذاری نماید و استراتژی مشخصی داشته باشد. بلکه اهمیت بیش‌ تر سن بدین دلیل است که افراد وقتی که سال‌های جوانی خود را پشت سر می‌ گذارند، قدرت ریسک پذیری خود را از دست می دهند، از همین روی از محتاط تر عمل می کنند. از طرفی، صبر و شکیبایی افراد طبق تجریبات‌ آن ها افزایش پیدا می کند، لذا قادر خواهند بود سرمایه گذاری‌ های بلند مدت را بپذیرند. البته این را هم باید در نظر داشت که تمام این موارد در مورد سن، زمانی به صورت کامل صدق می‌ کند که فرد سرمایه گذار را از لحاظ ریسک پذیری بررسی می کنیم.

۲) اهداف مالی سرمایه گذار : به همان اندازه که سن افراد برای طراحی یک استراتژی درست فردی بسیار حائز اهمیت است، این که ما چه اهداف مالی را در سر داریم هم بسیار مهم و تاثیرگذار است. در حقیقت این اهداف مالی ما هستند که تعیین می کنند باید سرمایه گذاری بلند مدت را در دستور کار خود قرار دهیم یا کوتاه مدت و یا میان مدت. برای مثال فردی که بین اولویت‌ های اول سرمایه گذاری‌ خود، بگوید که قصد دارد یک خانه خریداری کند، باید سرمایه گذاری خود و استراتژی اش را به صورت بلندمدت تنظیم کند تا به نتیجه برسد.

۳) موقعیت های مالی سرمایه گذار : پس اندازها، وام‌ هایی که دریافت کردیم و پول‌ هایی که به بهانه‌ های گوناگون به ما رسیده اند را می‌ توانیم به عنوان موقعیت‌ های مالی در نظر بگیریم. چنانچه از چنین فرصت های سرمایه گذاری برخوردار هستیم، بهتر است تاپیش از هدر رفتن هر کدام‌ از آن ها، استراتژی مناسبی برای آن ها تنظیم کنیم. بعضی اوقات این طور می شود که همین موقعیت‌ های مالی، به خوبی قادرند به میانبرهای موفق و واقعی در استراتژی های سرمایه گذاری ما بدل شوند؛ لدرذا  نقشه راهبردی خود آن ها را با عنوان قطب نما در نظر بگیرید و جای خرج کردن این دست وجوه نقد در زندگی روزانه و خورد و خوراک، بلافاصله آن‌ ها را به چرخه حرکت خود اضافه نمایید تا مسیرتان هموارتر و سرعت دستیابی به اهدافتان بیشتر شود.

۴) سبک زندگی سرمایه گذار : ما در این خصوص همواره ضعف هایی داریم! چه بخواهیم و چه نخواهیم، سبک زندگی بر مبنای هدر دادن منابع مالی بنا شده است و می بایست هر چه سریع‌ تر به این موضوع بپردازیم که چگونه می‌ توان جلوی هدر رفت آن را گرفت. مسیر سرمایه گذاری و استراتژی های سرمایه گذاری که برای آن در نظر می‌ گیریم با اصلاحات هم باید همراه شود تا نتیجه خوبی را به همراه داشته باشد.

حتما بخوانید : روش های راه اندازی کسب و کار در ایران


چنانچه سبک زندگی ما بر مبنای صرفه جویی نباشد، می‌ تواند راهکارهای تعیین شده ما را بی اثر کند و روند رسیدن ما به اهدافی که در ذهن داریم را شدیدا کند نماید. لذا این را باید در نظر داشته باشیم که مبنای تعیین هر نوع استراتژی سرمایه گذاری و یا برنامه مالی پول می باشد و چنانچه نتوانیم بین خرج و مخارج‌ مان و عایدی ماهانه خود جایی برای پس انداز باز کنیم، بنابراین بدون تردید نمی توانیم به اهداف مالی جذابی که مشخص کرده ایم و یا در ذهن داریم دست پیدا کنیم.

۵) اندوخته های موجود سرمایه گذار : برای هر چه واقعی‌ تر برنامه ریزی کردن در استراتژی های سرمایه گذاری خود، می بایست اندوخته های موجود را مدنظر قرار دهید. در حقیقت این که تصور کنیم در تاریخی که به آینده مرتبط می‌ شود مقداری پول به دست ما می رسد و قادریم آن را هم به برنامه فعلی خود اضافه کنیم، تصوری اشتباه است که به هم ریختگی برنامه‌ های‌ مالی ما را به همراه خواهد داشت.

هنگامی که برای تعیین استراتژی در سرمایه گذاری اقدام می کنیم، بایستی هر چه واقع بینانه‌ تر عمل کنیم. در این مسیر نه تنها بایستی تنها به داشته‌ های‌ خود اکتفا کنیم بلکه می بایست میزان خرج و مخارج و موارد اضطراری که امکان دارد روی توان مالی ما و سرمایه ما اثرگذار باشد را در نظر بگیریم. این را همیشه در نظر داشته باشید که استراتژی های سرمایه گذاری موفق، همه اتفاقات مالی بالقوه را پیش بینی می کنند.

۶) بازده مورد انتظار سرمایه گذار : این که انتظارتان از برگشت بازده مورد انتظارتان چه قدر است و تا چه زمانی انتظار دریافت آن را دارید، موضوعی است که باید بدون در نظر گرفتن حرف ها و پیشنهادات دیگران و تنها با خلوت کردن با خودتان باید مشخصی کنید. در این خصوص حساسیت داشته باشید و وعده و وعید توخالی از این که سالیان سال هم می‌ توانید صبر کنید ندهید. این را در نظر داشته باشید که با توجه به تعیین اهداف مالی خود تا چه زمانی به دریافت بازده مورد انتظار احتیاج خواهید داشت و اصلا تا چه میزان سرمایه از بازده انتظاری خود را به منظور دستیابی به اهداف مالی تان در نظر دارید.

۷) جایگاه سرمایه گذار در خانواده : شاید این سوال به ذهنتان خطور کند که جایگاه در خانواده چه اثری در استراتژی های سرمایه گذاری دارد و اصلا چرا بایستی این نکته را به عنوان بخشی از استراتژی خود در نظر بگیریم. جایگاه در خانواده در برنامه ریزی‌ های مالی بسیار حائز اهمیت است، چرا که اگر شما مرد و سرپرست خانواده باشید و خرج های زیادی روی دوشتان باشد، بدون تردید با دختر و یا پسر جوان و شاغل خانواده که از نظر مالی آن چنان مسئولیتی ندارد، موقعیت متفاوتی دارید و جنس برنامه ریزی و تعیین استراتژی برای سرمایه گذاری شما در طول زمان متفاوت خواهد بود. برای مثال بدین منظور باید ریز مخارج و درآمد خود را با توجه به جایگاه خود در خانواده یک جا بنویسید و در ادامه به استراتژی های ممکن برای سرمایه گذاری خود فکر کنید.

نحوه تعیین استراتژی سرمایه گذاری مناسب در ایران

به منظور مشخص کردن استراتژی سرمایه‌ گذاری، در ابتدای امر می بایست با خودمان کاملا آشنایی داشته باشیم. شاید این پرسش به ذهنتان بیاید که منظور ما از شناخت خودمان چیست؟ در پاسخ باید گفت که منظور ما این است که ما بایستی اهداف و ویژگی‌ های شخصیتی و روحیات خودمان را دقیقا بشناسیم. یکی دیگر از روش های تعیین استراتژی سرمایه گذاری مناسب، مد نظر قرار دادن معیارهای تاثیرگذار است. در ادامه به برخی از این معیارهای تاثیرگذار اشاره کرده ایم:

  • میزان ریسک‌ پذیری‌ افراد
  • وضعیت درآمد و میزان ثبات آن
  • میزان دانش فرد نسبت به زمینه سرمایه‌ گذاری
  • وضعیت شغلی و محیط کسب‌ و کار فرد سرمایه گذار
  • میزان ثروت موجود و افق زمانی مورد نظر برای سرمایه گذاری
  • ویژگی‌ ها و تمایلات شخص سرمایه گذار در حوزه های مختلف
  • تعهدات و بدهی‌ هایی که در آینده بر عهده فرد سرمایه گذار است

استراتژی سرمایه گذاری وارن بافت

می توان ادعا کرد که کم تر کسی در دنیای سرمایه گذاری وجود دارد که نام “وارن بافت” به گوشش نخورده باشد! وارن بافت میلیاردر اهل آمریکاست و امروزه مدیرعامل هلدینگ برکشایر هاتاوی است و همچنین وی یکی از موفق‌ ترین سهامداران و سرمایه‌ گذاران کل دنیا به حساب می آید و تعداد کثیری از سرمایه‌ گذاران آرزو دارند موفقیت‌ های او را تجربه نمایند. وارن بافت بر این باور است که شما به ضریب هوشی بالایی برای کسب موفقیت در سرمایه گذاری در بورس و سایر بازارهای مالی احتیاج ندارید بلکه آنچه که شما نیاز دارید، استراتژی سرمایه گذاری مناسب است.

البته این را هم باید در نظر داشت که استراتژی شما نباید اصلا تحت تاثیر احساسات شما قرار بگیرد، از همین روی استراتژی سرمایه گذاری بافت، از چند شاخص بسیار حائز اهمیت الهام می گیرد. در بخش بعدی قصد داریم تا مهم ترین استراتژی های سرمایه گذاری در بازارهای مالی ایران را یک به یک به زبان ساده به شما عزیزان معرفی کرده و توضیح دهیم؛

۱) استراتژی میانگین‌ گیری هزینه ریالی

فرض کنید من ماهی ۵۰۰ هزار تومان سهم بخریم و همین کار می تواند یک استراتژی سرمایه گذاری مناسب و سودده باشد؛ فکر کنید که این ماه سهم شرکت موردعلاقه من ۵۰۰ تومان باشد. این ماه هزار سهم از این شرکت می خرم و در ماه آینده قیمت سهم به ۴۰۰ تومان می رسد و حالا با ۵۰۰ تومانم ۱۲۵۰ سهم خریداری کنم.

ماه بعد قیمت به ۶۰۰ تومان خواهد رسید و من می توانم با ۵۰۰ هزار تومان تنها ۸۳۳ سهم خریداری کنم. در ادامه مجددا  قیمت به ۵۰۰ باز می گردد و من ۱۰۰۰ تای دیگر خریداری می کنم. در ماه اول با دو میلیون تومان قادر بودیم ۴۰۰۰ سهم خریداری کنم، ولی الان ۴۰۸۳ سهم دارم؛ یعنی ۴۱ هزار و ۵۰۰ تومان سود به دست آورده ام. در این استراتژی برخی از افراد اگر و فقط اگر کمی خوش‌ شانس‌ تر از سایرین باشند امکان دارد عملکرد بهتری از دیگران از خود به نمایش بگذارند و سود خوبی به دست آورند و در عین حال این استراتژی به دانش خاصی برای سرمایه گذاری نیاز ندارد.

۲) استراتژی خرید پلکانی

فرض کنید بنا دارید با ۱۰ میلیون تومان در بازار طلا سرمایه‌ گذاری کنید. فرضا امروزه قیمت طلا ۱۰۰ هزار برای هر گرم می باشد. شما می توانید که ۱۰۰ گرم طلا بخرید، لذا چنانچه بعد از گذشت ۱۰ روز، قیمت طلا به ۱۰۲ هزار تومان برسد، ۲۰۰ هزار سود به دست خواهید آورد، ولی چنانچه بشود ۹۸ هزار، ۲۰۰ تومان زیان کرده اید.

حالا در این مثال استراتژی خرید پلکانی بدین شرح است که بجای خرید ۱۰۰ گرم طلا، هر روز ۱ میلیون تومان خریداری کنید. چنانچه قیمت هر روز کمی افزایش رود تا به ۱۰۲ هزار تومان برسد، شما نهایتا سود به دست خواهید آورد، ولی چنانچه پس از ۱۰ روز قیمت طلا به ۹۸ هزار تومان رسیده باشد، شما بیشتر از ۱۰۰ گرم طلا در اختیار خواهید داشت. درست است که در صورت رشد قیمت سود کمتری برایتان به ارمغان می آید ولی به همان اندازه نیز ریسک کاهش قیمت طلا را کاهش داده و مدیریت کرده اید.

۳) استراتژی سرمایه‌ گذاری سود تقسیمی

در این زمان سرمایه‌ گذار از افزایش قیمت سهام سود می برد، نه از سود تقسیمی شرکت، ولی برخی از سرمایه‌ گذارها مستقل از قیمت، به دنبال دریافت سود تقسیمی هستند و برای آن‌ ها پیش‌بینی سود شرکت از هر موضوع دیگری حائز اهمیت تر است!

بهترین استراتژی سرمایه گذاری

برای این افراد شرکتی که سود خوبی تقسیم می کند و این کار را منظم، قابل پیش‌ بینی و رو به افزایش در دستور کار دارد، یک گزینه سرمایه‌ گذاری مناسب به شمار می رود. در این حالت سرمایه‌ گذار می بایست بهره انتظاری خود را تعریف کند؛ برای مثال چنانچه دوست داریم سالی ۲۵ درصد سود کنیم، شرکتی که هر سال یک‌ چهارم قیمتش را به شکل سود تقسیم نماید و سودش سالانه دست‌کم به‌ اندازه تورم رشد کند، برای سرمایه گذاری ما مناسب می باشد.

۴) استراتژی سرمایه‌ گذاری دریپ

دریپ یا DRIP اصطلاحی مالی است که به آن برنامه سرمایه‌‌ گذاری مجدد سود تقسیمی نیز می گویند که یکی از استراتژی‌ های مرسوم میان سرمایه‌ گذاران به شمار می رود. به صورت کلی این استراتژی سرلوحه کار شخصی است که از پول حاصل از فروش گندم، زمین زراعی بیشتر بخرد. دقت کنید اگر قیمت زمین افزایش یابد او از افزایش قیمت زمین‌ هایش سود می برد و هنگامی که قیمت زمین کاهش یابد، او زمین بیشتری را می خرد. بنابراین او از ریسک نوسان قیمت زمین‌ های زراعی دور خواهد ماند.

۵) استراتژی سرمایه‌ گذاری شنا در خلاف جهت آب

تعداد زیادی از سرمایه گذاران هم با استراتژی سرمایه‌ گذاری شنا کردن در خلاف جهت آب در بازارهای مختلف سرمایه گذاری می کنند. در این استراتژی وقتی که همه به یک مورد سرمایه‌ گذاری علاقه نشان دهند، شخص آن را می فروشد و وقتی که همه فروشنده هستند، او در قامت خریدار ظاهر می شود. به عنوان مثال زمانی که همه به دنبال این هستند که سکه طلا خریداری کنند، چون قیمت دارد رفته رفته افزایش پیدا می کند، سرمایه‌ گذار سکه های خود را با قیمت بالا عرضه می کند و وقتی  که قیمت پایین آمد و همه وحشتزده به دنبال فروشنده بودند، شخص سکه‌ های فروشندگان را با قیمتی به مراتب ارزانتر خریداری می کند.

حتما بخوانید : بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری در سال ۲۰۲۲


در بورس این گونه افراد برای خرید و فروش سهام، در صف خرید، فروشنده هستند و هرگز وارد صف نخواهند شد و از طرف دیگر زمانی که همان سهم صف فروش شد، شخصی سهمی را که فروخته است را با قیمتی به مراتب پایین تر خریداری می کند، در حالی که بیشتر مردم در صف خرید آرزو دارند بتوانند خرید کنند و در صف فروش از خدا می خواهند که برای دارایی هایشان خریداری پیدا شود!

۶) استراتژی سرمایه‌ گذاری تکانه‌ ای

تصور کنید قصد دارید برای یک تیم فوتبال بازیکن خریداری کنید. احتمالا تلاش می کنید تا بهترین بازیکنان فوتبال دنیا را بخرید و ضعیف‌ ترین بازیکنان خود را به فروش برسانید، ولی نکته جالب اینجاست که اگر شما این روند را چند وقتی دنبال کنید، ورشکست خواهید شد؛ ولی شما باید برای ساختن ثروت بهترین بازیکنان خود را به فروش برسانید و بازیکنان جوان و آینده دار و رو به رشد را بخرید که در آینده قیمت آن ها در مارکت افزایش پیدا کرده و تقاضا برای خرید آن ها به مراتب بیشتر می شود. یک استراتژی سرمایه‌ گذاری دیگر شامل گران خریدن و گران‌ تر فروختن است که آن هم زیرمجموعه همین استراتژی به حساب می آید.

البته باید در نظر داشت که تعدادی از این افراد معتقدند که ارزان‌ خریدن و گران‌ فروختن سوددهی کافی ندارد. شما در فاصله زمانی میان خرید و فروش می بایست هزینه کنید؛ مثل دستمزد بازیکن جوان، هزینه اقامت، تمرین، سفر، آموزش و … یک استراتژی سرمایه‌ گذاری دیگر شامل گران خریدن و گران‌ تر فروختن است، مثل تیمی که امباپه را با قیمت بالایی جذب می کند و او را گران‌ تر از قیمت خریدش با باشگاهی دیگر می فرستد. یک تیم می تواند که این کار را در مدت یک فصل انجام بدهد تا این که صبر کند تا دنیا به ارزش‌ های استعدادی آن بازیکن جوان پی ببرد، که شاید هم هیچ وقت این اتفاق را شاهد نباشیم!

۷) استراتژی سرمایه‌ گذاری بلند-کوتاه

بعضی دیگر با استراتژی سرمایه گذاری بلند مدت-کوتاه مدت راحت تر هستند. به عنوان مثال یک کشاورز از این امر آگاه است که قیمت بادام از نوبر تا اشباع‌ شدن بازار در حال کاهش است ولی این در حالی است که قیمت برنج روز به روز افزایش پیدا می کند. ولی کاهش روز‌به ‌روز قیمت بادام او را اذیت می کند، چرا که کشاورز هنوز بادام‌ هایش را برداشت نکرده و حالا از طرفی او بنا دارد بادام هایش را به فروش برساند و برنج بخرد ولی مشکل اینجاست که هر روز قیمت برنج در حال افزایش است و همین موضوع خرید را کمی دشوار می کند.

وی اکنون می‌ تواند برنج را به شکل نسیه برای یک تاریخ خاصی خریداری کند و از طرف دیگر بادام را به شکل پیش‌ فروش تا همان تاریخ پرداخت نسیه برنج، به فروش برساند. هنگامی که برنج افزایش قیمت را تجربه می کند، به این خاطر که کشاورز برنج را ارزان خریده بود، سود به دست خواهد آورد و از طرف دیگر وقتی که بادام ارزان شود، او بادام را از پیش به قیمت گران‌ تری به فروش رسانده است و خیالش از این بابت راحت است. پس از مدت زمانی این کشاورز بجای این که بادام بکارد، تصمیم می‌ گیرد بادام را گرانتر به فروش برساند و سر فرصت از دیگران ارزان بخرد و تحویل دهد. با این استراتژی او به یک سرمایه‌ گذار بلند-کوتاه تبدیل شده که سود خوبی نیز به دست می آورد.

۸) استراتژی سرمایه‌ گذاری گله‌ ای

این طور تصور کنید که یک گله گوسفند در حال چریدن هستند. یکی از آن گوسفندها علفی تازه پیدا کرده و می‌ خورد. یک دفعه گله به سمتی می‌ دود! آن گوسفند نمی‌ داند چرا گله جابجا شدند؛ ولی علف تازه خود را ول میکند و به دنبال گله می‌ دود! این کار به قیمت از دست دادن علف تازه و خوشمزه خودش تمام می شود. برخی از سرمایه‌ گذاران هیچگونه استراتژی‌ مشخصی ندارند و همیشه در حال خرید و فروش و جابجایی بین سهام های مختلف هستند که هیچ اطلاعی از وضعیت تکنیکال و یا بنیادی آن ها ندارند.

حتما بخوانید : بهترین حوزه های سرمایه گذاری در ایران


ممکن است این افراد سود یا زیان کنند؛ ولی نکته ای که باید در نظر داشت اینجاست که سودهای حاصله به دست آن ها تنها به بخت‌ و اقبال و سیگنال های سایرین مربوط بوده نه به شم قوی سرمایه گذاری آن‌ ها در بورس. این افراد همواره در صف خرید یا فروش قرار دارند یا در کنار سایر افراد صف ایستاده‌ اند که خرید کنند یا قصد دارند چیزی که دیروز در صف خریدند را به فروش برسانند. این افراد هستند که کار افرادی که استراتژی مناسبی برای سرمایه گذاری دارند را هم خراب می کنند و موجب ترس سهامداران از وضعیت سهم می شوند.

۹) استراتژی سرمایه‌ گذاری نگهداری بلندمدت

برخی معتقدند که قیمت همه‌ چیز بالاخره یک روز افزایش پیدا می کند؛ برای مثال وقتی می آید که سکه از ۱۳ میلیون در مدتی کوتاه برسد به ۱۵ میلیون. افرادی هم که پس از پرش به طور گله ای به بازار حمله می‌ کنند، شاید چند صدهزار سود یا زیان کنند؛ ولی سود اصلی را کسی می برد که سکه را قبل و در قیمت هایی به مراتب پایین تر خریداری کرده باشد. این اشخاص موارد سرمایه‌ گذاری را برای نوسان گیری و به قصد فروش نمی‌ خرند.

بلکه خریداری می کنند تا نگه‌ دارند و مدت زمان آن هم معلوم نیست؛ شاید ۵ سال، شاید ۱۰ سال یا حتی ۲۰ سال! سهام، طلا، یا زمین، فرقی نمی‌ کند، چرا که این سرمایه‌ گذاران بجای قیمت‌، به دنبال ارزش‌ هستند. این افراد چیزی را می خرند که ارزش زیادی دارد، ولی قیمت آن ارزان است. بعد از مدت طولانی صبر می کنند تا وقتی که دنیا هم به ارزش خرید آن ها برسد. به عنوان مثال شخصی که در ۱۹۲۰ نقاشی‌ های پیکاسو و سالوادور دالی را خریده بود، به ارزش آن ها پیش از سایرین پی برده بود و دیگران هم رفته رفته به این ارزش ها خواهند رسید؛ این روش از دید بسیاری از سرمایه گذاران، بهترین استراتژی های سرمایه گذاری به حساب می آید.


نتیجه گیری و کلام پایانی

جالب است بدانید که به صورت کلی افراد در سرمایه گذاری و انتخاب بهترین استراتژی های سرمایه گذاری به دو نوع سرمایه گذاری محافظه کارانه و تهاجمی تقسیم بندی می شوند. بیشتر کسانی که به طرف سرمایه گذاری محافظه کارانه و استراتژی های این نوع از سرمایه گذاری تمایل دارند، ریسک پذیری پایینی دارند. آن‌ ها علاقه دارند تا با ورود به زمینه‌ های سرمایه گذاری ایمن مثل صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت از خطر ریسک و نزول بازار دوری کنند و با بازده‌ ای مشخص و البته بیشتر از سود بانکی، سرمایه گذاری موفق و امنی را تجربه نمایند.

بر خلاف سرمایه گذاری محافظه کارانه و کسانی که به این حوزه علاقه دارند، می بایست به سرمایه گذاری تهاجمی که البته آن هم طرفداران خاص خودش را دارد اشاره داشت. برای مثال بازار سهام یکی از نمونه‌ های سرمایه گذاری تهاجمی محسوب می شود که افراد به منظور به دست آوردن سود بیشتر در مدت زمان کم‌ تر به سراغ آن می روند. یک حقیقت درباره سرمایه گذاری تهاجمی و استراتژی های سرمایه گذاری در این خصوص وجود دارد که باید در نظر داشته باشید و آن هم این است که هر چه ریسک پذیری بیشتری داشته باشیم، می‌ توانیم توقع بازدهی به مراتب بیشتری را هم در زمان رونق داشته باشیم.

بدون تردید بعضی از سرمایه گذاران سعی در سرمایه گذاری در رشد دارند که با این حساب بایستی حساب نوسانات را هم در ذهن خود انجام داده باشند. استراتژی های سرمایه گذاری نه به صورت گروهی و کلی، بلکه باید به شکل فردی و با توجه به شخصیت سرمایه گذار و تمام انتظارات ما از سرمایه گذاری چیده شوند. چه سرمایه گذار ریسک پذیری باشیم و بازده بالایی را در کوتاه مدت مد نظرمان باشد و چه ریسک گریز باشیم، می بایست به دنبال ایمنی معقولی باشیم و نقشه راه خود را در مسیر سرمایه گذاری پیش از انجام هر گونه اقدامی مشخص کنیم و استراتژی را پس از چیدن، رعایت کنیم و به آن پایبند باشیم.

همان طور که در ابتدای مطلب قول دادیم، بهترین استراتژی های سرمایه گذاری را به زبان ساده به شما عزیزان آموزش دادیم.  

همچنین اگر دوست دارید بدانید میانگین سود سرمایه گذاری در بورس چقدر است ، توصیه می کنم حتما این مطلب را با دقت مطالعه فرمایید.

بهترین استراتژی های سرمایه گذاری از نظر شما کدام است؟

برای دوستانتان بفرستید: