برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

روش های سرمایه گذاری در طلا با سود بالا

اگر روش های سرمایه گذاری در طلا را بلد باشید، در زمان های مختلف می توانید بهترین نوع طلا برای سرمایه گذاری و همین طور بهترین روش انجام آن را اتخاذ نمایید تا بیشترین سود را به دست آورید و کم ترین ریسک را متحمل شوید. پس اگر این موضوع برای شما هم مثل من جذاب است و دوست دارید روش های سرمایه گذاری در طلا را یاد بگیرید تا دستتان در زمان سرمایه گذاری کردن روی این فلز گرانبها باز تر شود، این مطلب به صورت رایگان نکات طلایی سرمایه گذاری در طلا و سکه را آموزش داده است و کمک می کند تا به بهترین شکل و زبانی ساده با روش های سرمایه گذاری در طلا آشنا شوید، پس اگر آینده مالی تان برایتان اهمیت دارد، به هیچ عنوان این مطلب کاربردی را از دست ندهید.

روش های سرمایه گذاری در طلا

سکه و طلا همیشه جزو گزینه‌ های جذاب سرمایه گذاری در طول تاریخ بوده و همچنان هم هست. حتی در حال حضار با این که ابزارهای جدید سرمایه گذاری مثل بورس و دارایی‌ های گوناگون که در آن ها مورد معامله قرار می گیرند در دسترس هستند، اما باز هم از جذابیت سرمایه گذاری در طلا کم نشده است. نوسانات نرخ طلا همیشه یکی از اصلی ترین شاخص‌ های اقتصادی جهان در واکنش به شرایط و رویدادهای اقتصادی و سیاسی به حساب می اید و در شرایط بحران و ریسک‌ های جهانی، همواره به عنوان یک مکان امن برای سرمایه گذاری در نظر گرفته می شود. البته طلا بیش از آن که یک فرصت سرمایه گذاری برای کسب بازدهی‌ های بالاتر از تورم یا بازارهای موازی خود باشد، به عنوان یک فرصت به منظور حفظ قدرت خرید پول به شمار می آید.

حتما بخوانید : بهترین روش نوسان گیری طلا برای ایرانیان


توصیه تمامی فعالان بازارهای مالی بر این است که طلا را به عنوان بخشی از سبد سرمایه گذاری خود انتخاب نماییم، این دسته از دارایی، به صورت معمول قدرت خرید شما را حفظ می کند، همزمان از نوسانات دلار و انس جهانی شما را بهره مند می کند و هرچند انتظار بازدهی‌ های بالاتر از بازارهای موازی را از آن نداریم، اما این انتظار می رود که قدرت خرید سرمایه گذار را تحت یک سرمایه گذاری با ریسک نسبتا پایین حفظ نماید و مجموع ریسک سبد سرمایه گذاری شما را تعدیل کند. نکته حائز اهمیتی که باید در نظر داشته باشیم این است که اصولا سرمایه گذاری به ویژه در ابعاد بزرگ تر در بلندمدت معنا پیدا می کند، هرچند در ایران نوسانات قیمتی کم نیست و با تورم دو رقمی مواجه هستیم.

زمانی که از بازدهی بالاتر و یا پایین تر یک بازار نسبت به دیگر بازارها حرف می زنیم، منظور دوره‌ های سرمایه گذاری بلندمدت می باشد و نه کوتاه مدت و در کوتاه مدت و داشتن رویکرد نوسانی و جریان دادن سرمایه در بازارهای گوناگون و کسب سود آن بازارهای در آن مقاطع خاص زمانی، شاید بتواند به بازدهی بسیار بالایی منتهی شود، اما کار ریسکی و سختی است که هر شخصی توانایی آن را ندارد، بنابراین تشکیل یک سبد متشکل از دارایی‌ های گوناگون می تواند کارایی، سود و ریسک سرمایه گذاری شما را مدیریت کند ولی چیزی که تا اینجای کار مشخص است این است که مطمئنا طلا نیز یکی از گزینه‌ های پیش روی شما برای تشکیل این سبد است.

۱) خرید طلا و سکه بصورت سنتی

خرید سکه و طلا به صورت فیزیکی و سنتی از قدیم یکی از روش های سرمایه گذاری روی طلا و سکه بوده و همچنان نیز هست، در ایران انواع گوناگون سکه اعم از سکه‌ های گرمی، ربع، نیم، تمام و … وجود دارند و مرسوم ترین عیار طلا نیز، طلای ۱۸ عیار است. در زمان ورود به این سرمایه گذاری توجه کنید که سکه در ایران امکان دارد حباب قیمتی داشته باشد.

وقتی دقیق تر به این موضوع نگاه کنیم متوجه می شویم که بحث کارمزد ها اهمیت زیادی دارد و در خرید طلا شما چند راه حل پیش رو دارید: خرید طلای نو، خرید طلای بدون اجرت یا دست دوم و خرید طلای آب شده که در ادامه به یک یک آن ها اشاره خواهید داشت ولی چیزی که در حال حاضر مشخص است این است که شما در خرید طلای نو، اجرت و مالیات پرداخت می کنید و در خرید طلای دست دوم در بهترین حالت اجرت را پرداخت نخواهید کرد و یا اجرت کمتری می پردازید که با ریسک تقلبی بودن نیز همراه است، ولی خرید سکه همواره اجرت ساخت بسیار پایینی دارد و برای سرمایه گذاری های کوتاه مدت و یا میان مدت نیز حتی می توانید روی آن حساب کنید، چرا که به زودی می توانید بعد از خرید سکه، با افزایش قیمت آن در ایران، وارد فاز سوددهی بشید و این موضوع برای خرید طلای نو و جدید صدق نمی کند.

حتما بخوانید : همه چیز درباره طلای آب شده + کارمزد کم و سود بالا


در نظر بگیرید که اگر همین امروز طلا را خریداری کنید و با فرض ثبات نرخ طلا همین امروز بخواهید برای فروش آن اقدام کنید، عملا با توجه به کارمزد مربوط به مالیات و اجرتی که پرداخت کرده اید، ضرر می کنید، بنابراین هزینه معاملاتی که در خرید طلا پرداخت می کنید بسیار حائز اهمیت است، بنابراین در نظر داشته باشید که بین خرید طلای نو و خرید سکه، سکه می تواند گزینه بهتری برای سرمایه گذاری باشد، مگر این که قصد شما از خرید طلا، استفاده زینتی و زیورآلاتی آن باشد که دیگر آن موضوع با موضوع سرمایه گذاری متفاوت خواهد بود ولی به صورت کلی خرید سکه برای سرمایه گذاری سود به مراتب بیشتری را در طول زمان نصیب شما خواهد کرد.

۲) صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری با پشتوانه طلا

نوع دیگر سرمایه‌ گذاری در بازار سکه و طلا، سرمایه‌ گذاری در صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری طلا می باشد. جالب است بدانید که این صندوق‌ ها به این خاطر تشکیل شده اند که افراد بتوانند بدون درگیر شدن با موارد تخصصی و بدون احتیاج به داشتن دانش تخصصی در حوزه‌ های سرمایه‌ گذاری به سوددهی دست پیدا کنند.

راه های سرمایه گذاری در طلا

در نظر داشته باشید که صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری به چند گروه کلی تقسیم بندی می شوند؛ یکی از انواع مهم این صندوق‌ ها را می‌ توان صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری با پشتوانه طلا به حساب آورد. چنانچه شما قصد سرمایه‌ گذاری در بازار سکه و طلا دارید، اما اطلاعات چندانی در خصوص این بازار و قوانین حاکم بر آن ندارید و نمی‌ دانید در کدام نقطه خریداری کنید و در کدام نقطه برای فروش آن اقدام کنید، بهترین گزینه برای شما، بدون شک سرمایه‌ گذاری در بازار سکه و طلا در صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری پشتوانه طلا خواهد بود.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، خرید و سرمایه گذاری صندوق های با پشتوانه طلا و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


البته شایان ذکر است که شما به دو روش قادرید برای سرمایه گذاری در این صندوق‌ ها اقدام نمایید؛ یا این‌ که یکی از این شرکت‌ ها را پیدا کنید و به صورت حضوری به سراغشان بروید و یا چنانچه کد بورسی دارید، می‌ توانید به راحتی برای خرید و سرمایه‌ گذاری در بازار سکه و طلا در بورس اقدام نمایید. صندوق‌ های متنوعی در بورس وجود دارد که صندوق‌ های پشتوانه طلا یکی از انواع مهم آن به حساب می آید که از بین آن ها می توان به موارد زیر برای سرمایه‌ گذاری در بازار سکه و طلا اشاره داشت:

  1. صندوق سرمایه‌ گذاری طلای زرافشان امید ایرانیان؛ نماد زر
  2. صندوق سرمایه‌ گذاری مبتنی بر سکه طلای مفید؛ نماد عیار
  3. صندوق سرمایه‌ گذاری مبتنی بر سکه طلای کیان؛ نماد گوهر
  4. صندوق سرمایه‌ گذاری پشتوانه طلای لوتوس پارسیان؛ نماد طلا

این ۴ صندوق در واقع تعدادی از صندوق‌ های طلا هستند که در سرمایه‌ گذاری در آن ها باید توجه کنید که ارزش ذاتی یا همان NAV هر یک از صندوق ها را مورد توجه قرار دهید. به هر روی ارزش هر واحد این صندوق‌ ها به موارد مهم دیگری به‌ جز طلا نیز وابسته است، اما به صورت کلی سرمایه‌ گذاری در این صندوق‌ ها برای طولانی مدت قطعا گزینه مناسب و سودآوری خواهد بود. اگر دوست دارید در مورد خرید و فروش سکه و طلا در بازار بورس اطلاعات بیشتری کسب کنید، این مطلب برای شما نوشته شده است، پس روی لینک کلیک کنید تا وارد محتوای مورد نظر شوید.

۳) گواهی سپرده طلا و سکه

خرید گواهی سپرده طلا، نوع دیگری از روش های سرمایه گذاری در طلا به حساب می آید و جالب است بدانید که داشتن گواهی سپرده دقیقا مشابه داشتن طلا یا سکه فیزیکی است که با در دست داشتن آن و مراجعه به انبارهای کالایی می توانید آن را دریافت نمایید. گفتنی است که گواهی سپرده کالایی ورقه بهاداری است که موید مالکیت دارنده آن بر مقدار معینی کالای سپرده شده به انبار است و پشتوانه آن قبض انبار صادر شده به وسیله انباردار می باشد.

این را در خاطر داشته باشید که هر نماد گواهی سپرده سکه یک تاریخ سررسید دارد و خریدار نیز قادر است پس از خرید سکه، آن را تحویل بگیرد و هم می‌ تواند این اوراق را تا سررسید نگهداری فرماید. بعد از تعطیل شدن معاملات آتی سکه در بورس کالا، امروزه معاملات ثانویه گواهی سپرده سکه در بورس ایران صورت می پذیرد. هدف از راه‌ اندازی این ابزار، شفافیت و کشف قیمت رسمی سکه و همین طور تنوع بخشی به سبد ابزارهای مالی بوده است.

حتما بخوانید : گواهی سپرده سکه طلا در بورس – نحوه خرید گواهی سپرده سکه طلا در بازار بورس


در حقیقت این گواهی ورقه بهاداری است که بیانگر مالکیت روی آن دارایی است. دارایی ها نیز در انبارها نگهداری می شوند. به عنوان مثال بانک رفاه کارگران برای سکه طلا انبار در اختیار دارد. چنانچه قصد دارید از این روش برای سرمایه گذاری در این فلز گرانبها استفاده کنید، نیازمند کد بورسی هستید. نحوه خرید اوراق هم دقیقا مشابه خرید و فروش سهام در بورس است. جالب است بدانید که هر ۱۰ ورقه گواهی سپرده معادل ۱ سکه تمام بهار آزادی است و این معامله هزینه کارشناسی، ارزیابی و انبارداری دارد و کارمزد معاملات نیز درصدی از مبلغ معامله است.

ولی چنانچه قصد داشته باشیم سکه فیزیکی خود را در این بازار بفروشیم، دقیقا باید چیکار کنیم؟ دارندگان سکه فیزیکی، می ‌توانند با ارائه مدارک شناسایی معتبر به خزانه بانک رفاه یا بانک‌ های دیگری که انبار دارند مراجعه کنند و سکه یا سکه‌ های موردنظر خود را به انبار تحویل دهند. در گام بعدی و پس از اعتبارسنجی سکه‌ ها، قبض انبار یک روز کاری بعد صادر خواهد شد و فرد می‌ تواند آن را دریافت کند. دارنده قبض انبار نیز می تواند از طریق مراجعه حضوری به کارگزاری ‌ها یا سامانه معاملات آنلاین سهام، برای فروش سکه یا سکه‌ های خود اقدام کند.


نتیجه گیری و کلام پایانی

به صورت کلی باید گفت که سرمایه‌ گذاری در بازار طلا و سکه همواره یکی از امن ترین و سودآورترین نوع سرمایه‌ گذاری‌ هاست. به هر حال طلا ارزشی ذاتی دارد که سالیان سال است که پابرجاست و از طرفی طلا عنصری است که در حال حاضر در دنیای اقتصاد خود به‌ عنوان یک شاخص به حساب می آید و مورد استفاده قرار می گیرد، بنابراین عملا یک نوع جزیره امن در دنیای اقتصادی به شما می رود و همان طور که گفتیم، اولا میان سکه و طلا در سرمایه‌ گذاری تفاوت‌ های زیادی وجود دارد و ثانیا سرمایه‌ گذاری در بازار سکه و طلا چندین راه و روش گوناگون دارد.

همان طور که گفتیم شما می توانید به‌ صورت سنتی برای سرمایه‌ گذاری فیزیکی روی طلا و سکه اقدام کنید یا اگر کمی باهوش تر و بروزتر باشید، می‌ توانید از سپرده‌ های طلا استفاده نمایید ولی این طور به نظر می آید که سرمایه‌ گذاری در بازار سکه و طلا در صندوق‌ های پشتوانه طلا به دلیل نقد شوندگی بالا و فروش به میزان موردنظر می‌ تواند کارایی بسیاری داشته باشد.

به زبانی ساده تر زمانی که شما سرمایه‌ گذاری در بازار سکه و طلا به صورت سرمایه‌ گذاری در صندوق‌ های طلا را انجام می دهید، قادرید به‌ اندازه لازم خریداری و به‌ اندازه لازم به فروش برسانید و این بدین معنی است که الزامی وجود ندارد که حداقل خرید شما به‌ اندازه یک واحد سکه یا چند گرم طلا باشد یا نباشد و در زمان فروش هم همچین محدودیتی در این بازار در نظر گرفته نشده است، پس می توانید با هزینه هایی بسیار پایین تر از هزینه خرید یک سکه تمام بهار آزادی، برای سرمایه گذاری در سکه بدین وسیله اقدام کنید و ریسک و خطرات نگهداری طلا را نیز به جان نخرید.

همان طور که در ابتدای مطلب قول دادیم، روش های سرمایه گذاری در طلا را معرفی کرده و به صورت کامل مورد بررسی قرار دادیم. 

اگر دوست دارید سرمایه گذاری در بازار سکه | روشهای سرمایه گذاری در طلا و سکه را یاد بگیرید، این مطلب شما را راهنمایی می کند.

برای دوستانتان بفرستید: