Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1125

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1162

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1166

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1188

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2841

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2848

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2861
توکن حاکمیتی چیست و داشتن آن چه مزایایی دارد؟

برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

توکن حاکمیتی چیست و چرا انقدر مهم است؟

آیا می دانید توکن حاکمیتی چیست و داشتن آن چه امتیازاتی را در اختیار ما قرار می دهد؟ این که توکن حاکمیتی چیست و چطور می توانیم آن ها را به دست آوریم و از مزایای آن استفاده کنیم را به زبان ساده و مختصر در این مقاله توضیح دادیم تا شما مفهوم توکن مدیریتی و حاکمیتی در بازار ارزهای دیجیتال را یاد بگیرید و همچنین یاد بگیرید که چطور آن ها را به دست آورید و در زمان معلوم از امتیازاتی که آن ها در اختیارتان قرار می دهند، در راستای کسب سود و جهت دهی به روند پروژه استفاده کنید.

توکن حاکمیتی چیست ؟

توکن های حاکمیتی برای اعمال حاکمیت و مدیریت در یک شبکه و پروژه ارزهای دیجیتال کاربرد دارند و در واقع کارایی آن ها از نام آن ها مشخص است. جالب است بدانید که این امکان در اختیار مالکان و دارندگان یک توکن حاکمیتی در شبکه قرار می گیرد تا در سیاست گذاری های اون پروژه نقش اساسی ایفا کنند. مطمئنا کاربری که توکن حاکمیتی بیش تری در اختیار دارد، می تواند نفوذ به مراتب بیشتری هم روی سیاست ها و برنامه های پروژه داشته باشد و این موضوع کاملا بدیهی است. تمامی کاربران در دنیای کریپتو به این موضوع واقف هستند که بخش امور مالی غیر متمرکز در بلاکچین، قسمتی چالش بر انگیز و پرهیجان به حساب می آید.

البته نباید این موضوع را هم از یاد برد که پروتکل‌ های غیر‌متمرکز روز به روز در حال پیشرفت و توسعه هستند و بسیار مهم است که توسعه دهندگان در این حوزه در چه راستایی حرکت کنند. با این حال همین که این تکنیک حاکمیت درون زنجیره ای را تثبیت می کند و به مالکان این امکان را می دهد تا در مورد نحوه مدیریت شبکه و پروژه تصمیم گیری داشته باشند و رای نیز دهند، موضوع جذاب و حائز اهمیتی به حساب می آید. به همین خاطر شما عزیزان قادرید توکن ‌های حاکمیتی را به عنوان سوختی که روند رای گیری مبتنی بر بلاکچین را تامین می کنند، در نظر بگیرید.


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز ۱۰ درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

ثبت نام رایگانسرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


شایان ذکر است که در مدیریت سیستم های غیر متمرکز، این دسته از توکن ها هستند که برای نمایش توافق یا عدم توافق نسبت به هر گونه پیشنهاد جدید مورد استفاده قرار می گیرند. لذا مالکان توکن های گاورننس به صورت پیش فرض این حق را دارند که در خصوص با تصمیمات پروژه نظر بدهند و این فرآیند با رای گیری در پلتفرم قابل انجام خواهد بود. سیستم معمول توکن ‌های حاکمیتی بدین صورت می باشد که هر توکن حاکمیتی برابر است با یک رأی در سیستم. به بیانی دیگر هر کاربری که توکن های حاکمیتی بیشتری در اختیار داشته باشد، قادر است نقش بیشتری در تصمیمات و نقشه راه پروژه ایفا کند. در ادامه در مورد این که توکن حاکمیتی چیست و مشهورترین توکن های گاورننس در حال حاضر کدامند، بیشتر توضیح خواهیم داد؛

دلیل محبوبیت توکن های حاکمیتی چیست؟​

چندی پیش محبوبیت توکن های حاکمیتی و فضای یلد فارمینگ پس از روی کار آمدن توکن کامپ از پلتفرم کامپاند افزایش چشمگیری کرد. بعد از معرفی توکن‌ های حاکمیتی کامپاند و بالانسر، توکن‌ های هر دو پروتکل در کانون توجه جامعه رمزنگاری قرار گرفتند. اشتیاق برای توکن کامپ به اندازه ای زیاد بود که در مدت زمان کوتاهی قیمت ۸۰ دلاری آن با ۴۰۰ درصد رشد به ۳۰۰ دلار رسید! فقط ۱ هفته بعد از راه‌ اندازی، مقدار زیادی از سرمایه به پروتکل کامپاند وارد شد و ارزش کل موجودی قفل شده در آن به ۱٫۷ میلیارد دلار رسید که عدد بسیار بزرگی به حساب می آمد.

پروژه دیگری که از رشد قافلگیر کننده یلد فارمینگ و توکن‌ های حاکمیتی را به خود دید، بالانسر بود. در مورد توکن‌ های BAL نکته جالبی که باید در نظر داشت اینجاست که بال یک توکن قابل تولید و توزیع به حساب نمی آید. یا این وجود در آن زمان، توکن بال هم رشد بسیار خوبی را به خود دید. جالب است بدانید که در آن زمان، هر توکن بال با قیمت ۸ دلار خرید و فروش می شد، ولی در ادامه، ارزش هر توکن آن به ۳۴ دلار رسید و این دو ارز به خودی خود توانستند پرچم توکن های حاکمیتی را برافراشته کنند تا دنیا برای شناخت این توکن ها و کسب سود از آن ها اقدام کند.

چرا باید از توکن های Governance استفاده کنیم؟

امور مالی در فضای کریپتو نیز غیرمتمرکز و هیجان انگیز است و از طرف دیگر پروتکل‌ های غیرمتمرکز در مسیر پیشرفت قرار دارند و اصلاح در فرآیند تصمیم‌ گیری در آن ها، بسیار حائز اهمیت است. درباره حاکمیت درون زنجیره‌ ای باید این را در نظر داشته باشید که پروتکل به هر ذینفعی اجازه بحث و رای دهی در خصوص نحوه مدیریت پروتکل را می دهد که این موضوع توکن‌ های حاکمیتی را به عاملی تبدیل می کند که روند رای گیری مبتنی بر بلاکچین را قابل انجام می کند.

حتما بخوانید : ارز دیجیتال کرو فایننس چیست؟


از توکن‌ های حاکمیتی به منظور نمایش حمایت یا عدم حمایت کاربران نسبت به هر گونه تغییرات پیشنهادی مورد استفاده قرار می گیرد و دارندگان آن ها قادرند در خصوص با هرگونه تغییر جدیدی در پروتکل رای گیری کنند. در سیستم معمول توکن‌ های حاکمیتی، هر توکن معادل یک رأی است، یعنی این که چنانچه مالک ارز دیجیتالی، توکن های حمایتی بیشتری داشته باشد، بنابراین نقش تاثیرگذارتر و پررنگ تری در تصمیم گیری‌ ها دارد.

کاربردهای توکن های حاکمیتی چیست؟

به بیانی دیگر توکن‌ های حاکمیتی رمزارزهایی به حساب می آیند که سازندگان با هدف کمک به مشارکت کاربران در ایجاد آینده‌ شبکه‌ ارزهای دیجیتال طراحی کرده‌ اند. بدین ترتیب دارندگان رمزارزها قادرند بر تصمیم‌ گیری‌ های پروژه‌ ها اثرگذار باشند و تصمیمات مرتبط با این پرو‌ژه‌ ها را تایید و یا رد نمایند.

کاربران قادرند در صورت تمایل پیشنهاد جدیدی را نیز مطرح نمایند. در حقیقت با داشتن توکن‌ های حاکمیتی، کاربران در کنار این که سرمایه‌ گذار ساده هستند، به صورت غیرمستقیم یک ذینفع در شبکه هم خواهند بود. بدین ترتیب هر ذینفع قادر است در خصوص شیوه مدیریت پروتکل صحبت نماید و رای خود را نیز اعلام دارد.

نحوه ارزش یافتن Governance token چگونه است؟

در سالیان گذشته، ارزش توکن‌ های حاکمیتی با توجه به افزایش محبوبیت آن‌ ها بیشتر شده است، ولی موضوعی که در حال حاضر مطرح است، این است که پشتوانه‌ این افزایش قیمت چیست؟ در پاسخ می توان گفت عواملی مثل پاداش‌ دهی، وام و استخراج نقدینگی در ارزش یافتن توکن‌ های حاکمیتی اثرات بسیاری دارد. به عنوان مثال وقتی که پروتکل غیرمتمرکز کامپاند به کاربران خود از طریق توکن COMP پاداش پرداخت می کند، به صورت غیرمستقیم کاربران را برای وام دادن و همین طور دریافت وام تشویق می نماید.

Governance token چیست

بدین ترتیب کامپاند تقاضای خود را به وجود آورده و کاربران را تشویق به سرمایه‌ گذاری و کسب سود بیشتر می نماید. یکی دیگر از پلتفرم‌ های شبکه‌ غیرمتمرکز بلاک‌چین ارز استلار می باشد که هدف آن ارائه‌ خدمات مالی مقرون به صرفه با سرعت بسیار بالاست. محبوبیت بالای امور مالی غیرمتمرکز مردم را برای سرمایه گذاری ترغیب می کند. البته باید در نظر داشت که جذابیتِ تاثیرگذاری در تصمیم‌ گیری‌ های این پروژه‌ ها هم از عوامل دیگری به حساب می آید که مردم را جذب این بازار و سرمایه‌ گذاری در آن می کند.

معروف ترین توکن های حاکمیتی کدامند؟

۱) توکن گاورننس BAL : ارز دیجیتالی BAL در حقیقت توکن گاورننس صرافی بالانسر به حساب می آید که دارندگان آن قادرند با استفاده از این توکن در تصمیم گیری های مدیریتی این پلتفرم سهم داشته باشند. نکته شایان ذکر دیگر این که این شرکت یک استخراج نقدینگی دارد که کاربران در ازای استخراج، توکن BAL را تحت عنوان پاداش دریافت می نمایند.

۲) توکن گاورننس COMP : کامپاند یک پرتوکل غیر متمرکز به شمار می آید که بستری برای دریافت وام و همچنین وام دهی کاربران به حساب می آید. رمز ارز کامپاند در واقع توکن اصلی شبکه Compound می باشد که دارندگان توکن Comp توانایی اظهار نظر در خصوص با مدیریت این شبکه را دارند. در حقیقت توکن Comp موجب شد تا توکن های گاورننس و بیلد فارمینگ مورد توجه جامعه ارز دیجیتال قرار گیرد به صورتی که این توکن توانست در طول مدت زمان کوتاهی، رشدی معادل ۴۰۰ درصد را تجربه کند.

۳) توکن گاورننس LEND : رمزارز LEND توکن گاورننس پروتکل Aave به حساب می آید که در زمینه وام دهی و وام گیری به صورت غیر متمرکز فعالیت دارد. بدین منظور که کاربران این پروتکل در تصمیمات Aave قادر به رای دادن باشند، می بایست توکن LEND را استیک کرده باشند.

۴) توکن گاورننس MKR :توکن MKR یک توکن گاورننس به حساب می آید که متعلق به پلتفرم DAO Maker است و همچنین از توکن MKR در راستای جذب سرمایه در اکوسیستم DAO MAKER هم استفاده می شود. این شرکت که در کشور سنگاپور واقع شده است، در زمینه وام دهی کار می کند. با توجه به فعالیت این توکن در پروژه دیفای MAKER، می توان آن را یکی از بهترین توکن های حمایتی دانست.

۵) توکن گاورننس SNX : این توکن مبتنی بر بلاک چین اتریوم می باشد که با هدف ایجاد دارایی های ترکیبی راه اندازی شده است، این دارایی ها می تواند ترکیبی از رمزارزها، ارزهای فیات، طلا و سهام و … باشند. این توکن ها به استیبل کوین ها شبیه هستند. این توکن چنین امکانی را فراهم می آورد تا کاربران دارایی های ترکیبی خود را با پشتیبانی SNX ایجاد کرده بتوانند قیمت دارایی های را پیگیری نمایند. توکن SNX یکی از توکن های ERC20 می باشد که قیمت دارایی های خارجی را را نیز ارائه می دهد.

حتما بخوانید : بهترین پروژه های web3 در بازار رمزارزها


در حقیقت توکن SNX دارایی هایی را که قیمت مشخصی داشته باشند را دنبال می کند و موجبات دسترسی به تعداد نامحدودی از دارایی های دنیا بر روی زنجیره را فراهم خواهد کرد. SNX پروتکلی برای صدور دارایی های ترکیبی غیر متمرکز می باشد. مزیت ترکیبی بودن دارایی ها این است که بدون دسترسی به دارایی زیر بنایی می توان معامله کرد و دارایی ها را به یکدیگر تبدیل نمود.

۶) توکن گاورننس AAVE : آوه که در ابتدای معرفی، ما آن را با نام LEND می شناختیم، توکن حاکمیتی پروتکل آوه می باشد که یک پروتکل وام دهی غیرمتمرکز در اتریوم می باشد. هرچند این پروتکل قابلیت های خاصی مثل وام‌ های فوری و اعطای وثیقه را دارد، ولی کلیات آن به پروتکل کامپاند شباهت های زیادی دارد.

۷) توکن گاورننس CRV : کرو فاینانس یک صرافی غیرمتمرکز دیجیتالی به حساب می آید که از استخرهای نقدینگی برخوردار می باشد که تنها از جفت ارزهای استیبل کوین تشکیل‌ شده‌ اند. جالب است بدانید که پرطرفدارترین استخر این صرافی، از استیبل کوین‌ های USDT/USDC/DAI پشتیبانی به عمل می آورد که به واسطه این استیبل کوین‌ ها، تریدرها قادرند بین جفت ارزهایی با نقدینگی زیاد و نوسان کم، برای نوسان گیری اقدام نمایند و بدین شکل نرخ را در رقابت با بزرگ‌ ترین صرافی‌ های متمرکز رقابتی‌ تر کنند. امروزه صرافی غیرمتمرکز Curve با حجم معاملات روزانه بیش از ۵۰ میلیون دلار، یکی از محبوب ترین صرافی های غیرمتمرکز در کل دنیاست.


نتیجه گیری و کلام پایانی

توکن های حاکمیتی به پروژه‌ های دیفای گفته می شود که در دستیابی به پتانسیل واقعی خود کمک می کنند. جالب است بدانید که در عین حال این توکن‌ ها موجب می شوند دیفای به غیرمتمرکز بودن واقعی دست پیدا کند، به این خاطر که بدون این که کاربران کنترل پروژه دیفای را در دست بگیرند، هرگز واقعا غیرمتمرکز نخواهد بود.

به همین خاطر توکن‌ های حاکمیتی، قدمی بزرگ در راستای رسیدن به تمرکززدایی واقعی برداشته اند. توکن حاکمیتی می‌ توانند به صورت کلی دنیای رمزارزها را به سمت کاملا غیرمتمرکز بودن و بدون دخالت شخصی یا دولتی مدیریت شدن سوق دهند.

با این وجود که توکن‌ های حاکمیتی یکی از جدیدترین موضوعات در دنیای ارزهای دیجیتال به حساب می آیند، ولی در همین مدت کوتاه هم توانسته‌ اند اثرات زیادی داشته باشند. چنانچه شما هم تا به امروز از توکن‌ های حاکمیتی استفاده کرده‌ اید، می‌ توانید نظرات خود را با سایت کد بورسی و مخاطبان آن به اشتراک بگذارید.

همان طور که قول داده بودیم، در این مطلب سعی کردیم به این بپردازیم که توکن حاکمیتی چیست و معروف ترین توکن هایی که در این حوزه فعالیت دارند، کدامند.

همچنین اگر دوست دارید بدانید بهترین سرمایه گذاری در بازار فعلی ایران ۱۴۰۱ چیست، این مطلب شما را راهنمایی می کند.

حال که فهمیدید توکن حاکمیتی چیست به نظر شما آینده آن ها در بازار ارزهای دیجیتال چگونه است؟

برای دوستانتان بفرستید: