برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

سوزاندن توکن چیست و چه مزایایی دارد؟

آیا میدانید سوزاندن توکن چیست و چه مزایایی دارد؟ بعضا دیده شده است که خود شرکت هایی که ارز دیجیتال را ارائه می دهند، در راستای توکن سوزی ارز دیجیتال مورد نظر اقدام می کنند به صورتی که مثلا صرافی بایننس که متولی ارز دیجیتال بایننس کوین است، هر چند وقت یک بار یک مقدار زیادی از بایننس کوین را خریداری می کند و از بین می برد تا در نظام عرضه و تقاضای ارز دست ببرد و تقاضای ارز را از این طریق افزایش دهد و عرضه را تا حدود زیادی کاهش دهد. حال این که سوزاندن توکن دقیقا چیست را در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد و مطمئنا در انتهای مطلب متوجه خواهید شد که سوزاندن توکن چیست و چه فایده ای دارد، پس همچنان همراه ما بمانید.

سوزاندن توکن چیست ؟

سوزاندن توکن موضوعی مرسوم در دنیای ارزهای دیجیتال است و اتفاقا بسیار ساده هم انجام می شود. سوزاندن توکن اقدامی است هدفمند که به وسیله سازنده یک کوین برای سوزاندن یا به عبارتی حذف تعداد تعیین شده ای از مجموع توکن‌ های موجود در گردش انجام می شود. علت های گوناگونی جهت سوزاندن توکن‌ ها به این روش وجود دارد، ولی معمولا این اقدام در راستای پیشبرد اهداف ضدتورمی صورت می پذیرد.


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز ۱۰ درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

ثبت نام رایگانسرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


البته بلاک‌ چین‌ های بزرگ‌ تر مثل بیت‌ کوین و اتریوم اغلب این چنین مکانیزم هایی را مورد استفاده قرار نمی دهند و این روش معمولا برای آلت‌ کوین‌ ها و توکن‌ های کوچک‌ تر به منظور کنترل تعداد توکن‌ های در گردش و ایجاد انگیزه بین سرمایه‌ گذاران استفاده می‌ گردد. در واقع مکانیزم سوزاندن توکن برای ارزهای دیجیتالی قابل استفاده بوده و ارز‌های رایج فیات به صورت معمول سوزانده نمی شوند، بلکه جریان نقدینگی در آن‌ ها به نحو دیگری تنظیم خواهد شد. فرآیند سوزاندن توکن مشابه با مفهوم بازخرید سهام به وسیله شرکت‌ های سهامی عام است که موجب کاهش تعداد سهام منتشره خواهد شد، اما با این وجود سوزاندن توکن کاربردهای خاصی دارد و برای اهداف گوناگونی در دستور کار قرار می گیرد.

دلیل سوزاندن توکن چیست؟

نتیجه این کار، فراهم شدن ارزش افزوده برای سرتاسر شبکه است، به این خاطر که روند کاهش، پایدار، قطعی و غیر قابل جبران است. رویکردهای زیر، ارزش افزوده ایجاد شده به واسطه سوزاندن توکن یا کوین را نشان می‌ دهند. در این بخش چند مورد از مهم ترین دلایل سوزاندن توکن ها را عنوان کرده ایم؛

افزایش ارزش ارز دیجیتال با سوزاندن توکن یا کوین : جالب است بدانید که ارزهای دیجیتال از اصول اقتصاد بازار تبعیت می کنند و قیمت را مطابق با عرضه و تقاضا مشخص می‌ نمایند. کمیاب شدن یک منبع، یک مفهوم اقتصادی مرکزی برای تعیین قیمت یک دارایی مشخص است. ماهیت ضد تورمی آن‌ ها، ارزهای دیجیتال را به ویژه در مقایسه با انواع ارز فیات توصیف می‌ نماید، لذا برای بیشتر ارزهای دیجیتال، یک مقدار به عنوان حداکثر تعیین شده و نمی‌ توان از آن فراتر رفت. برای مثال بیت کوین را در نظر داشته باشید که قرار است در نهایت، تنها ۲۱ میلیون سکه BTC در شبکه آن قابل عرضه می باشد.

پس روشن است که در مورد این ارز دیجیتال، نیازی به سوزاندن کوین نخواهد بود چرا که با افزایش تقاضا برای خرید بیت کوین و با در نظر گرفتن محدود بودن عرضه، به صورت طبیعی موجبات افزایش قیمت بیت کوین فراهم خواهد آمد. همچنین نباید اهمیت سکه‌ های بیت کوین از بین رفته یا گیر افتاده در کیف پول های با کلیدهای خصوصی فراموش شده در افزایش قیمت را دست کم گرفت، به این خاطر که به کمیاب‌ تر شدن دارایی مورد نظر کمک خواهند کرد. می توان این طور بیان داشت که سوزاندن توکن اثری مشابه را در شبکه بلاک چین ارزهای دیجیتال فاقد حداکثر مقدار عرضه مشخص تقویت کرده و کاهش مقدار ارز در گردش را تضمین می‌ کند، بنابراین این یک روش موثر برای بهبود یا تثبیت ارزش کل کلیه ارزها می باشد.

مکانیزم اجماع کارآمدتر : به ویژه رمز ارزهای مبتنی بر روند اثبات سوزاندن، این رویکرد را در پیش می گیرند. PoB یک رویکرد یکتا برای رسیدن به توافق و اجماع در یک شبکه توزیع شده است. در اینجا ماینرها و کاربران شبکه باید قسمتی از موجودی کنونی را از بین ببرند.

تعهد طولانی مدت نسبت به پروژه : سرمایه گذاران می‌ توانند چنین عملکردی را به عنوان یک سیگنال مثبت از طرف توسعه‌ دهندگان قلمداد کنند. تمامی پروژه‌ ها سعی در ایجاد حداکثر ارزش افزوده برای سرمایه گذاران و کاربران دارند. توسط سوزاندن کوین و توکن در یک شبکه به شکلی پایدار، بسیاری از مشکلات را می‌ توان در کنار بالا بردن ارزش، حل کرد. تعدادی از پروژه‌ ها، بخشی از دارایی‌ های در گردش را با هدف خارج کردن پایدار آن‌ ها از بازار خریداری می‌ کنند. آن‌ ها در نهایت، ارزش تولید شده را افزایش می دهند.

محافظت در برابر اسپم : از دیگر مزایای سوزاندن توکن یا کوین در یک شبکه رمزارز، ایجاد محافظتی طبیعی در مقابل حملات DDoS و تراکنش‌ های اسپم است. به صورت طبیعی، کاربران یک شبکه در راستای انجام تراکنش‌ های خود، کارمزدی مشخص می پردازند. همچنین در پلتفرم اتریوم، اجرای یک قرارداد هوشمند به یک کارمزد گس نیاز دارد. از بین بردن Token ها یا Coin های در گردش داخل یک شبکه، رویکرد مشابهی را دنبال خواهد کرد.

حتما بخوانید : نگهداری ارز در صرافی بایننس چگونه است؟


در بعضی پروژه‌ ها به جای پرداخت کارمزدها به ماینرها، فرآیندی خودکار برای از بین بردن ارزهای دیجیتال نتورک پیاده‌ سازی می گردد، بنابراین درصد کمی از تراکنش به صورت خودکار نابود می شوند. برای مثال باید به ریپل اشاره داشته باشیم که چنین مدلی در شبکه‌ اش اجرا شده است؛ حداقل کمیسیون معاملات داخلی را در شبکه ریپل می پردازید؛ ۰٫۰۰۰۰۱ دلار رقمی واقعا قابل چشم‌ پوشی و نزدیک به صفر است! دلیل صفر نکردن کارمزد، جلوگیری از حملات سایبری از نوع DDoS به حساب می آید.

سوزاندن توکن چگونه صورت میگیرد؟

با وجود سادگی این فرآیند، ولی روش‌ های اجرای آن می‌ تواند بسیار گوناگون باشد. هدف از این فرآیند کاهش تعداد توکن‌ های موجود در شبکه است. شاید در ظاهر این فرآیند عجیب و غیرعادی به نظر آید، ولی توکن‌ ها در این فرآیند از بین نخواهند رفت، بلکه در حقیقت به توکن‌ هایی که دیگر در آینده قابل استفاده نیستند بدل می شوند.

در این فرآیند، توسعه‌ دهندگان پروژه با قطع دسترسی به ارزهای موجود، آن‌ ها را بازخرید یا به عبارت دیگر از گردش خارج خواهند کرد. در این راستا، امضای توکن‌ ها در یک کیف پول عمومی ناشناس و غیرقابل برداشت تحت عنوان آدرس خورنده انتقال می یابند، به صورتی که به وسیله همه دستگاه‌ های متصل به شبکه یا همان نودها قابل مشاهده باشد ولی برای همیشه بلوکه خواهند ماند. وضعیت این کوین‌ ها در بلاک‌ چین منتشر خواهد شد.

پروژه‌ ها با روش‌ های گوناگونی برای سوزاندن توکن‌ های خود اقدام می نمایند و این روش‌ ها برحسب هدفی که فرآیند دنبال می‌ کند، با یکدیگر متفاوت می باشند. بعضی از پروژه‌ ها بعد از پایان عرضه اولیه با یک بار سوزاندن توکن‌ های به فروش نمی روند به حذف آن‌ ها از گردش شبکه و همچنین ایجاد انگیزه‌ برای مشارکت کنندگان در عرضه اولیه کمک می‌ کنند.

توکن سوزی یعنی چه

برخی دیگر نیز ترجیح می‌ دهند تا سوزاندن توکن‌ ها را هر چند وقت یک‌ بار در فواصل زمانی و حجم ثابت یا متغیر انجام دهند. برای مثال صرافی بایننس به خاطر تعهدی که دارد هر ۳ ماه یک بار ۱۰۰ میلیون توکن BNB‌ را می‌ سوزاند! حجم کوین‌ ها طبق تعداد معاملات صورت گرفته بر روی پلتفرم صرافی در هر فصل از سال قابل تغییر است.

بعضی دیگر مثل ریپل، توکن‌ ها را به تدریج با هر تراکنشی که صورت می گیرد می‌ سوزانند. هر زمان که افراد از طریق شبکه ریپل تراکنشی را انجام می‌ دهند، یکی از طرفین معامله می‌ تواند کارمزدی را به اختیار خودش تعیین کند تا انجام تراکنش در اولویت بالاتری قرار بگیرد، ولی این کارمزد به هیچ مرجعی بازگردانده نخواهد شد، بلکه به محض انجام تراکنش با ارسال آن به یک آدرس خورنده سوزانده خواهند شد.

حتما بخوانید : همه چیز در مورد بایننس کوین | ارز دیجیتال بایننس کوین


در مورد استیبل‌ کوین‌ ها مثل تتر نیز ساخت توکن‌ ها بعد از واریز وجه به حساب ذخیره‌ شرکت انجام شده و هر زمان که از حساب‌ ها وجهی برداشت یا استخراج شود، معادل آن توکن‌ سوزانده می‌ شوند. فارغ از نوع مکانیزم، نتیجه این فرآیند با سوزاندن توکن‌ های دیگر مشابه است به صورتی که توکن‌ های سوزانده شده غیرقابل استفاده بوده و به درستی از گردش شبکه حذف خواهند شد.

سوزاندن توکن‌ برای دارندگان آن چه مزایایی دارد؟

این فرآیند یک بازی دو سر برد محسوب می شود و علاوه بر این موضوع که پروژه‌ ها سود چشم گیری را از سوزاندن توکن های خود به دست می‌ آورند، دارندگان توکن‌ ها نیز به روش‌ های گوناگونی از مزایای این فرآیند بهره‌مند خواهند شد. شاید در ظاهر این طور به نظر آید که سوزاندن توکن تنها با هدف فراهم کردن مزیت برای پروژه‌ ها طراحی شده است، ولی در واقع به این صورت است که این مکانیزم هم برای توسعه‌ دهندگان و هم برای سرمایه‌ گذاران مزایایی را به همراه خواهد داشت.

معمولا سوزاندن توکن می‌ تواند موجب ثبات ارزش توکن و مهار تورم قیمت گردد. ثبات ارزش توکن موجب تشویق سرمایه‌ گذاران به نگهداری کوین‌ های خود و حفظ قیمت‌ ها در نرخ‌ های مطلوب شده و در نهایت منجر به ادامه فعالیت شبکه و سلامت پهنای باند آن می شود. همچنین سوزاندن توکن‌ ها نوعی حس اطمینان و اعتبار به ویژه در مراحل ابتدایی توسعه کوین‌ ها به وجود می آورد.

ایجاد شفافیت بیشتر برای سرمایه‌ گذاران، از جمله دلایل دیگری است که پروژه‌ ها بعد از عرضه اولیه اقدام به سوزاندن توکن‌ های فروخته نشده می‌ کنند. شاید یک شرکت با فروش توکن‌ های توزیع نشده خود در یک صرافی بتواند سود خوبی کسب کند، ولی با این اقدام خود را در معرض اتهام قرارداده و فلسفه وجود خود را زیر سوال می‌ برد. از طرفی این وعده که پروژه‌ ها که از سرمایه‌ های جذب شده تنها در جهت پیشبرد اهداف عملیاتی کسب و کار خود استفاده می‌ کنند نیز نشان از تعهد به سرمایه‌ گذاران و ارزش‌ گذاری توکن‌ هایشان در یک قیمت معقول‌ تر دارد.

مثال عملی از سوزاندن توکن؛ بایننس کوین

همان طور که احتمالا می دانید، صرافی بایننس بزرگترین صرافی در دنیاست و یکی از دلایل محبوبیت بسیار بالای‌ آن، داشتن کارمزدهای پایین می باشد، به صورتی که از هر ترید، تنها ۰٫۱ درصد کسر می‌ کند و این در حالی است که برای مبادله ارزش از BNB، ارز دیجیتال اختصاصی این پلتفرم استفاده نمایید، ۵۰ درصد تخفیف کارمزد شامل حال شما می شود.

همچنین باید در خاطر داشته باشید که بخش اول توضیحات زیر، مربوط به روش سوزاندن توکن بایننس کوین در زمان سوار بودن آن روی پلتفرم اتریوم است. در حال حاضر BNB به زنجیره بایننس منتقل شده و روال سوزاندن کوین متفاوتی دارد، اما با این وجود توضیحات مربوط به قسمت اول، درباره تمام توکن‌ های مبتنی بر استاندارد ERC20 با پشتیبانی از فرآیند برنینگ صدق می‌ کند.

حتما بخوانید : عرضه اولیه ارزهای دیجیتال چیست | اخبار عرضه اولیه توکن ها


وقتی که بایننس کوین هنوز قسمتی از شبکه اتریوم بود، پلتفرم بزرگترین صرافی ارز دیجیتال دنیا با استفاده از قراردادهای هوشمند به صورت دوره‌ ای عملیات سوزاندن توکن را اجرایی می کرد. بر اساس برنامه‌ ریزی، این عملیات هر ۳ ماه یک مرتبه به اجرا در می آید، تا وقتی که در نهایت ۱۰۰ میلیون توکن از بین روند.

این عدد برابر ۵۰ درصد کل BNB های توزیع شده تا به امروز می باشد. تعداد رمز ارزهای سوزانده شده مبتنی بر تعداد تراکنش‌ های صورت گرفته در صرافی طی یک بازه زمانی ۳ ماهه است، از همین روی پس از گذشت هر ۳ ماه، بایننس مطابق با حجم معاملاتی که طی ربع قبل داشته است، اقدام به نابودی قسمتی از ارز دیجیتال خود می‌ کند.

جالب است بدانید که از زمان راه‌ اندازی بلاک چین اختصاصی بایننس، توکن‌ های BNB مبتنی بر استاندارد ERC20 کم کم با سکه‌ های BNB جایگزین شده‌ اند، از همین روی در حال حاضر فرآیند سوزاندن کوین به جای انجام روی پلتفرم اتریوم، بر بستر زنجیره اختصاصی بایننس انجام می شود. همچنین باید در نظر داشت که تمام فرآیندهای توکن‌ سوزی BNB ERC20 در بلاک چین اختصاصی بایننس تکثیر شد تا از یکسان باقی ماندن عرضه کل اطمینان حاصل شود.

تا پیش از این که صرافی بایننس به بلاک چین اختصاصی خود، نزدیک به ۱۱ میلیون توکن BNB در بلاک چین اتریوم سوزانده شده بود. پس از مهاجرت، همین تعداد کوین در بستر جدید سوزانده شدند. فرآیند حال حاضر دیگر متکی بر قراردادهای هوشمند نمی باشد و به شیوه‌ ای دیگر اجرایی می شود.


همان طور که در ابتدای مطلب قولش را داده بودیم، الان متوجه شدید که سوزاندن توکن چیست و چه مزایایی دارد.

اگر به دنیای ازرهای دیجیتال علاقه دارید، مطلب معرفی ارز دیجیتال rvn + همه چیز درباره ریون کوین را به هیچ وجه از دست ندهید.

در این مقاله آموزشی رایگان سعی داشتیم همه چیز درباره این که سوزاندن توکن چیست و چه مزایایی دارد و به چه صورت اجرایی می شود را مورد بررسی کامل قرار دهیم، ولی اگر هر گونه سوال یا ابهامی در خصوص توکن سوزی و نحوه انجام آن داشتید، حتما از طریق بخش دیدگاه ها از کارشناسان ما سوال کنید.

برای دوستانتان بفرستید: