برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

ارز دیجیتال کرو فایننس چیست؟

آیا میدانید ارز دیجیتال کرو فایننس چیست؟ امروزه رمزارزهای غیر متمرکز به شدت مورد توجه قرار گرفته اند. سرعت تغییر و تحول آنها بسیار سریع است و تعداد کاربر آن ها به شدت رو به افزایش است. در این مقاله قصد داریم شما را با ساز و کار ارز دیجیتال کرو فایننس به عنوان یک صرافی غیر متمرکز آشنا کنیم. همچنین می خواهیم به شرح ویژگی ها و بررسی آینده ارز دیجیتال کرو فایننس بپردازیم.

ارز دیجیتال کرو فایننس

ارز دیجیتال کرو فایننس یک صرافی غیر متمرکز بوده که برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال خصوصاً استیبل کوین ها در دیفای کاربردی است و توکن اصلی آن رمز ارز CRV است. کروفایننس در ژانویه سال ۲۰۲۰ توسط تیم Curve به رهبری مایکل اگوروف، بنیان‌گذار نوسایفر راه اندازی شد. این پروتکل مانند اکثر پروژه های دیفای روی بلاک چین اتریوم ساخته شده است.

از ویژگی های اصلی این پروتکل می توان به ارائه دادن بستری مناسب به کاربران خود جهت کسب سود از ارزهای خود و معامله برخی رمزارزها به صورت غیرمتمرکز اشاره کرد. کروفایننس به دنبال این است که تبادلات بین استیبل کوین‌ها را با هزینه و اسلیپیج بسیار پایینی انجام دهد. همین ویژگی ها، کروفایننس را به یکی از بهترین و بزرگترین پروتکل ها در حوزه امور مالی غیر متمرکز تبدیل کرده است. کرو را می‌توان معادل دکس یونی سواپ برای استیبل کوین‌ها دانست. از سوی دیگر با‌توجه به مدل قیمت گذاری آن، گزینه مناسبی برای سواپ نسخه های توکنیزه شده کوین های مختلف محسوب می شود.


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز ۱۰ درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

ثبت نام رایگانسرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


کروفایننس مانند صرافی یونی سواپ یک صرافی ارزدیجیتال غیرمتمرکز است. اما تفاوت میان این دو این است که در صرافی یونی سواپ تمامی کوبین ها و توکن ها در استخرهای مربوطه، به صورت جفت ارز با اتریوم وجود دارند. به بیان دیگر اگر شما بخواهید توکن X را به توکن Y تبدیل کنید، ابتدا باید توکن X را به اتریوم تبدیل کنید و سپس، در ازای اتریوم توکن Y دریافت کنید. اما در پلتفرم صرافی کرو امکان تبادل استیبل کوین هایی مانند تتر، DAI، BUSD،sUSD،TUSD به هم وجود دارد.

کِروفایننس چیست؟

وایت پیپر کروفایننس ۱۰ نوامبر سال ۲۰۱۹ منتشر شد و در نهایت این صرافی غیرمتمرکز در ژانویه سال ۲۰۲۰ روی شبکه اتریوم کار خود را آغاز کرد. توکن اصلی این شبکه CRV و زمان عرضه آن آگوست سال ۲۰۲۰ میباشد.

پلتفرم کرو یک سازمان خودگردان غیر متمرکز یا به اختصار DAO است. در سیستم مدیریتی سنتی که تاکنون با آن مواجه بودیم، همه تصمیم گیری ها در رابطه با آینده پروژه و تصمیم های مهم و بزرگ توسط یک فرد یا مجموعه انجام میشد. اما در پلتفرم سازمان های خودگردان غیر متمرکز، معمولاً با توجه به تعداد کوین هایی که افراد تحت مالکیت خود دارند حق رای به آن ها تعلق می‌گیرد. به همین دلیل به این نوع توکن ها، توکن های حاکمیتی نیز می‌گویند بنابراین اگر به عنوان مثال پشتیبانی از رمزارزی بخواهد به این صرافی اضافه شود این تصمیم به رأی گذاشته خواهد شد.

همانطور که اشاره شد کرو فایننس یک صرافی غیرمتمرکز برای استیبل کوین ها می باشد که از یک بازارساز خودکار AMM برای مدیریت نقدینگی استفاده می کند. این صرافی یک سازوکار برای تجمیع نقدینگی است، اما از نظر عوام کروفایننس یک صرافی غیرمتمرکز است که با ارائه کردن مشوق هایی، لیکوئیدیتی را ارتقا می‌دهد. از آنجاییکه این صرافی غیرمتمرکز یک پروتکل بازارساز خودکار است؛ برای سواپ استیبل کوین‌ها با کارمزد پایین طراحی شده است. کرو فایننس مجموعه ای از استخرهای دارایی است و به کاربران خود این امکان را می دهد تا پس از انتقال دارایی هایشان به استخرهای نقدینگی در ازای آن، کسب درآمد کنند. حتماً می‌دانید که بازارسازهای خودکار به جای استفاده از دفتر سفارش گذاری، از یک الگوریتم تعیین قیمت استفاده می‌کنند.

علاوه بر این ها از بازارسازهای خودکار برای معاملات کوین هایی که در یک محدوده قیمتی نسبتاً مشابه قرار دارند نیز استفاده می کنند؛ به عبارت دیگر این سیستم نه فقط برای مبادله استیبل کوین ها بلکه برای نسخه های توکنیزه شده کوین های دیگر نیز کاربردی است. برای مثال برای مبادله sBTC ,renBTC و WBTC که از نسخه های توکنیزه شده بیت کوین هستند می توان از این شبکه استفاده کرد.

بازارساز خودکار AMM چیست؟

از اساسی ترین ملزومات صرافی های غیر متمرکز، استخر نقدینگی (Liquidity pool) میباشد. در صرافی متمرکزی مانند بایننس معامله گران دارایی خود را برای معامله به این صرافی منتقل می کنند. اما در صرافی غیرمتمرکزی مانند کروفاینس نقدینگی معامله گران به استخرهای نقدینگی منتقل خواهد شد.

در حقیقت استخر نقدینگی، یک قرارداد هوشمند است که کوین ها و توکن ها در آن ذخیره شده‌اند و مثلاً اگر کاربری بخواهد در صرافی های غیرمتمرکز کوینی را بخرد، باید به استخر آن کوین در آن صرافی وصل شود و خرید خود را انجام دهد. به این سازوکار Automated market maker گفته می‌شود.

حتما بخوانید : بررسی فاندامنتال ارزهای دیجیتال

در اینجا این سوال مطرح می شود که تأمین دارایی استخرهای نقدینگی چگونه انجام میشود؟ برای پاسخ به این سؤال باید بگوییم؛ در ابتدا در این استخرهای نقدینگی هیچ گونه دارایی دیجیتالی وجود ندارد و موجودی آنها صفر است. سپس یک صرافی غیرمتمرکز اعلام می‌کند که هر کس دارایی دیجیتال خود را به استخر آن صرافی (که در واقع همان قرارداد هوشمند است) منتقل کند، به او سود مشخصی پرداخت خواهد شد. به اشخاصی که دارایی های خود را به منظور کسب سود به این استخرها منتقل می کنند تأمین کننده نقدینگی یا Liquidity provider گفته می شود.

با توجه به اینکه برای انجام هر معامله ای کارمزد نیز به طرفین تعلق می گیرد، این کارمزد بین تأمین کنندگان نقدینگی به عنوان پاداش تقسیم خواهد شد. نکته قابل تأمل این است که تمامی این مبادلات توسط قراردادهای هوشمند انجام شده و هیچ نهادی در آن دخل و تصرف ندارد.

صرافی غیرمتمرکز کِروفایننس چگونه کار می‌کند؟

کروفایننس پروتکلی است که بستری برای کاربران فراهم کرده تا بتوانند معاملات مبتنی بر اتریوم خود را به آسانی انجام دهند. این پروتکل، برای استیبل کوین ها و توکن های بیت کوینی که مبتنی بر اتریوم هستند، طراحی شده است.

وجه تمایز مهم صرافی غیرمتمرکز کِرو این است که برخلاف صرافی‌های غیر متمرکز دیگر که برای انجام معاملات به تطابق سفارشات خرید به سفارشات فروش احتیاج دارند، کرو برای تأمین نقدینگی در بازار خود از الگوریتم سازنده بازار AMM استفاده می کند.

به بیان دیگر سازنده بازار، یک نرم افزار است به هدف مرتفع کردن اختلاف قیمت پیشنهادی برای خرید و فروش، با خرید و فروش ابزارهای مالی، نقدینگی بازار را تأمین می‌کند. بنابراین می تواند با استفاده از الگوریتم AMM، امکان تطبیق سریع سفارشات را در سیستم خود فراهم کند و  به این طریق بازارهای کرو را تا ۱۰۰ یا ۱۰۰۰ برابر بیشتر نسبت به یونی سواپ گسترش دهد.

کسب درآمد از صرافی کِروفایننس

در مورد استخرهای نقدینگی و تأمین کنندگان نقدینگی بالاتر توضیح دادیم. پس اولین راه برای کسب درآمد از این پروتکل تبدیل شدن به Liquidity provider یا همان تأمین کننده نقدینگی است. اگر دارای استیبل کوین های با پشتوانه دلار امریکا هستید و یا یک هولدر بیت کوین هستید، می‌توانید دارایی خود را وارد پروتکل کروفایننس کنید و به یکی از تأمین کنندگان نقدینگی تبدیل شوید.

حتما بخوانید : ارز دیجیتال near چیست و چطور کار میکند؟

همانطور که گفته شد در ازای چنین حمایتی به شما سود تعلق خواهد گرفت. در این صورت از دو جهت سود نصیب شما خواهد شد، یکی با بالا رفتن قیمت بیت کوین سود می‌کنید و دیگری اینکه به عنوان Liquid provider به شما سود تعلق خواهد گرفت.

مخاطرات تامین نقدینگی در کِروفایننس

خطری که تأمین کنندگان نقدینگی را در پروتکل های AMM تهدید می کند، ضرر ناپایدار یا Impermanent loss میباشد. این خطر درواقع مربوط به واریز رمزارزها به استخرهای نقدینگی و عدم نگهداری آن ها در کیف پول است. البته همانطور که از نام آن مشخص است این ضررها عمدتاً دائمی نیستند. این ضررها هنگامی پدیدار می شوند که قیمت یک توکن در یک استخر نقدینگی تغییر کند. این ضررها هنگامی صفر خواهد شد که آربیتراژرها، در نقش متعادل کننده هر استخر، توازن را با قیمت دارایی های تجمیع شده در استخرها متعادل کنند.

ارز کرو فایننس

نکته حائض اهمیت در رابطه با این موضوع این است که این مخاطرات تنها مربوط به کروفایننس نیست. احتمال به وجود آمدن این ضررهای ناپایدار در پروتکل های AMM دیگر نظیر یونی سواپ نیز وجود دارد. اما مقدار این ضررهای احتمالی در کروفایننس به دلیل پتانسیل استخرها، کمتر از AMM های دیگر است. از آنجایی که کروفایننس فقط استیبل کوین ها را پشتیبانی می‌کند، تأمین کنندگان نقدینگی، ضرر ناپایدار بسیاری کمتری را دچار می شوند. اما پروتکل های AMM دیگر تقریباً تمام آلت کوین های مبتنی بر اتریوم را پشتیبانی می کنند؛ بنابراین می توانند ضرر بیشتری به همراه داشته باشند.

نقشه راه صرافی  کِروفایننس

در سایت اصلی این پروتکل، نقشه راه مشخص و مدونی وجود ندارد. اما با بررسی اخباری که از این پلتفرم منتشر می شود به این نتیجه میرسیم که کروفایننس یک پلتفرم کاملاً کاربردی است که توانسته پیشرفت زیادی داشته باشد. از محصولات جدید این پلتفرم می توان متاپول فکتوری را نام برد. این محصول همانطور که از نامش پیداست به کاربران اجازه می دهد بدون نیاز به مجوز، بتوانند چندین استخر ایجاد کنند.

توکن CRV چیست؟

توکن اصلی شبکه کروفایننس رمز ارز CRV است که یک توکن حاکمیتی است. به دلیل سیستم حاکمیتی این پروتکل، به رمزارز آن Curve DAO token گفته می شود. این توکن زمانی تولید می شود که دارایی افراد وارد این پروتکل شده و در آن استیک شود. تولید این توکن برای هر یک از تأمین کنندگان نقدینگی متفاوت است و براساس نسبت مقدار دارایی آن ها از استخرهای این پروتکل میباشد. رمز ارز CRV میان تأمین کنندگان نقدینگی کرو تقسیم می شود و هیچ فروش عمومی یا ICO وجود ندارد. به تمامی افرادی که نقدینگی خود را در استخرهای کرو سپرده گذاری کرده‌اند، بر اساس روز و میزان نقدینگی توکن CRV تعلق می‌گیرد.

حتما بخوانید : بهترین ارز دیجیتال برای استیکینگ کدام است؟

این توکن بر بستر اتریوم ایجاد شده و با‌توجه به اینکه پروتکل کروفایننس یک سازمان خودمختار غیرمتمرکز است، CRV یک توکن کاربردی محسوب می شود. از توکن CRV در حاکمیت، پاداش‌دهی، توکن سوزی و بلوکه کردن در پلتفرم استفاده می‌شود.

نتیجه گیری و کلام آخر

در این مقاله شما را با ساز و کار کروفایننس به عنوان یک صرافی غیرمتمرکز آشنا کردیم. به شرح ویژگی های این پروتکل و توکن ویژه آن پرداختیم. دریافتیم که این صرافی برای مدیریت و تأمین نقدینگی از بازارسازهای خودکار AMM بهره میبرد و توکن های اولیه خود را میان Liquid provider ها یا همان تأمین کنندگان نقدینگی تقسیم کرده است.

در اینجا این سؤال ایجاد می شود که چرا این پلتفرم که تنها امکان معامله دارایی های یکسان را فراهم می کند، باید به محلی برای سرمایه گذاری تبدیل شود. اما حقیقت این است که این روزها میزان تقاضا برای تبادل استیبل کوین ها بالا رفته است و کروفایننس امکانات خوبی برای این قبیل مبادلات ایجاد کرده است. با توجه به آنچه که در این مقاله درباره عملکرد و امکانات این صرافی غیرمتمرکز به آن اشاره شد؛ انتظار می رود آینده خوبی برای Curve finance رقم بخورد.

اگرچه ارز دیجیتال کرو فایننس برای آن دسته از تریدرهایی که می خواهند در معاملات DeFi به سود برسند  مفید است، اما هدف اصلی از به وجود آوردن این رمزارز، ایجاد یک توکن قدرتمند است که برای اداره صرافی کروفایننس و تحقق سازمان خودگردان غیرمتمرکز CurveDAO  کاربردی باشد. این سازمان قصد دارد، از طریق بلاک چین اتریوم، به دارندگان ارز دیجیتال کرو اجازه دهد تا با استفاده از یک شبکه غیرمتمرکز، در صرافی کرو فعالیت کنند. این سیستم باعث می‌شود تا عملکرد تأیید تراکنش‌ها در صرافی بهبود یابد و قدرت تصمیم‌گیری دارندگان توکن کرو بیشتر شود.

در زمان نگارش این مقاله کروفایننس براساس حجم نقدینگی رتبه پانزدهم را در میان صرافی های غیرمتمرکز دارد. اما سرمایه گذاری در این پروتکل مانند هر پروتکل DeFi دیگر ریسک های مربوط به خود را دارد. بنابراین با تحقیق و شناخت بیشتر می توانید با تمامی خطرها و ریسک‌های سرمایه گذاری در پروتکل کروفایننس آشنا شوید.

در این مطلب سعی کردیم همه چیز درباره ارز دیجیتال کرو فایننس را پوشش دهیم و امیدواریم که نهایت استفاده را برده باشید.

برای دوستانتان بفرستید: