برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

بهترین سرمایه گذاری در بازار فعلی ایران ۱۴۰۱

به نظر شما بهترین سرمایه گذاری در بازار فعلی ایران چیست؟ بهترین سرمایه گذاری در بازار فعلی ایران قطعا سرمایه گذاری است که در عین حال که ریسک پایینی برای سرمایه گذاری دارد، از پتانسیل سودسازی بسیار بالایی نیز برخوردار است. اگر بخواهید بهترین سرمایه گذاری در سال ۱۴۰۱ را بین بازارهای مالی مختلف تشخیص دهید، باید یک به یک آن ها را مورد بررسی قرار داده و ببینید که کدام یک از آن ها و یا چندتای آن ها می توانند جذابیت بیشتری برای سرمایه گذاری داشته باشند، بنابراین ما در این مطلب سعی کردیم تا همه بازارهای مالی را مورد بررسی قرار دهیم تا به سادگی بتوان نتیجه گیری کرد که بهترین سرمایه گذاری در بازار فعلی ایران کدام است، پس توصیه می کنم حتما این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

بهترین سرمایه گذاری در بازار فعلی ایران

سوالی که قرار است به آن جواب دهیم این است که بهترین سرمایه‌ گذاری در شرایط فعلی ایران کدام است؟ با توجه به بودجه، میزان ریسک پذیری و بازه زمانی سرمایه گذاری متفاوت است. هر شخصی با توجه به وضعیت اقتصادی و توانایی‌ های که دارد، باید بهترین بازار را برای سرمایه گذاری خود تشخیص دهند. بعضی افراد تنها سرمایه گذاری در حوزه مسکن را مناسب می دانند و این در حالی است که برخی دیگر سرمایه گذاری در بازار طلا و سکه را بهترین گزینه برای خود می دانند. بعضی به دنبال خرید دلار در قیمت های پایین و فروش در قیمت های بالاتر هستند و بعضی دیگر بازار پرنوسان ارزهای دیجیتال را مناسب می دانند و دسته ای دیگر دوست دارند در بازار بورس به صورت بلندمدت سرمایه گذاری کنند و یا به نوسان گیری از سهام های مختلف بپردازند.

با توجه به عدم ثبات در اقتصاد فعلی ایران، نمی توان آینده بلندمدتی را برای بازارهای مالی مختلف پیش بینی کرد ولی در حد یک سال را تا حدودی می توان تخمین زد. ولی به صورت کلی در اقتصاد مریض ایران، سرمایه گذاری آگاهانه بهترین نوع سرمایه گذاری برای افراد مختلف است. البته گروه دیگری از افراد هستند که برای سرمایه گذاری خارج از کشور و حتی در بورس های جهانی اقدام می کنند ولی به صورت کلی باید در نظر داشت که اگر بتوانید در بازارهای مالی ایرانی سرمایه گذاری کنیم، بهتر است همین کار را انجام دهیم و باعث خروج نقدینگی از کشور نباشیم اما اگر به هر دلیلی شما تصمیم به این امر گرفته اید، می تواند بسیار خوب و سودآور نیز باشد.

حتما بخوانید : بهترین سرمایه گذاری با ۵۰ میلیون تومان


اما اگر قصد سرمایه گذاری در داخل کشور را دارید باید در نظر داشته باشید که اکثر فرصت‌ های سرمایه‌ گذاری در ایران خیلی جذاب نیستند و در قیاس با تورم سود بسیار زیادی را برای شما به ارمغان نمی آورند. لذا پیدا کردن بهترین جواب برای  این سؤال که در حال حاضر و در شرایط فعلی ایران بهترین سرمایه‌ گذاری کدام است شاید خیلی آسان نباشد. در سالیان اخیر ایران شرایط اقصتادی مناسب و متعادلی نداشته است و به همین دلیل است که افراد به دنبال تبدیل کردن ریال های خود به ازای هر چیز دیگری هستند و ارزش پول کشورمان تا این اندازه کاهش پیدا کرده است.

در شرایط کنونی، سرمایه افراد همواره در حال افزایش است ولی در اصل قدرت خرید آن ها یا ثابت است و یا در ۹۹ درصد مواقع کاهش پیدا می کند و در واقع ارزش مالی دارایی هایمان از لحاظ عددی رشد می کند ولی از نظر ارزشی یا ثابت است و یا در حال کاهش! ولی تنها کاری که در حال حاضر از دستمان بر می آید همین سرمایه گذاری هاست و بنابراین با سرمایه‌ گذاری در بخش مناسب می‌ توان تا حدود زیادی از بی‌ ارزش شدن و کم ارزش شدن پولمان جلویگری کنیم.

روش های سرمایه گذاری در ایران کم نیست و ما در این مطلب از کد بورسی قصد داریم در مورد بهترین سرمایه گذاری در بازار فعلی ایران صحبت کنیم و به همین دلیل، ۶ بازار برتر سرمایه گذاری در ایران را معرفی کرده و در مورد آینده هر کدام به خصوص در سال ۱۴۰۱ نظر خودمان را خواهیم داد و سعی می کنیم در مسیر بازار مناسب برای سرمایه گذاری شما را یاری کنیم و تصمیم گیری را برایتان ساده تر کنیم ولی اصلا قصد جهت دادن فکری به سرمایه گذاری شما عزیزان را نداریم و شما در انتها قادرید هر بازاری که مد نظر دارید را برای سرمایه گذاری انتخاب کنید.

بهترین بازار برای سرمایه گذاری در سال ۱۴۰۱

در حال حاضر بهترین سرمایه‌ گذاری برای کشورهای گوناگون، متفاوت می باشد. در واقع امکان دارد در یک کشور سرمایه‌ گذاری روی ارزهای دیجیتال گزینه مناسبی به حساب آید و این در حالی باشد که در سایر کشورها سرمایه‌ گذاری در بانک‌ ها گزینه مناسب تری به حساب آید. به صورت کلی پیشنهاد ما این است که پیش از هر تصمیمی، شرایط اقتصادی کشور و خود را به دقت بررسی کنید، چرا که شرایط اقتصادی در پاسخ به این سؤال نقش بسیار مهمی دارد. از انواع سرمایه‌ گذاری می‌ توان به سرمایه‌گذاری در دلار، طلا و سکه، بانک، مسکن، ارزهای دیجیتال و بورس اشاره کرد که هر کدام از این بازارها از مزایا و معایب مخصوص به خود برخوردارند.

امروزه اقتصاد ایران بازارهای مالی در ایران پرنوسان است و با توجه به همین فاکتور می توان گفت که سرمایه گذاری در بازار ارز را نمی توان گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری در ایران نامید. ارزهای دیجیتال هم برای افرادی که ریسک پذیری بالایی دارند و دید بلندمدت دارند مناسب است و تمامی افراد دانش سرمایه گذاری و استفاده از صرافی و کیف پول دیجیتال را ندارند. اما شاید بازار بورس را بتواند امن ترین گزینه برای سال ۱۴۰۱ دانست، چرا که این بازار اصلاح بسیار خوبی در سال های اخیر تجربه کرده است و سرمایه گذاری مبتدی را از خود دور کرده است و در حال حاضر تنها سرمایه گذارانی در بازار بورس فعالیت می کنند که باید فعالیت کنند!

البته در نظر داشته باشید که سرمایه گذاری نباید قدرت خرید شما را کم کند و نهایتا باید بازدهی مناسبی در طول زمان داشته باشد تا از تورم عقب نمانید. بی تردید در همه روش هایی که معرفی می کنیم، ریسک وجود دارد ولی میزان ریسک با توجه به ماهیت های بازار و شرایط مختلف بازار، متفاوت است.

بعضی از افراد همیشه به دنبال سرمایه گذاری های کم ریسک و کم دردسر هستند و این در حالی است که بسیاری دیگر، بازارهای پرریسک و سودآور را جذاب تر می دانند ولی باید در نظر داشت که بازار جذاب وجود ندارد و این روحیات و ویژگی های شخصیتی شماست که تعیین می کند کدام بازار می تواند برای شما بهترین بازار برای سرمایه گذاری در ایران باشد. پس خیلی به خودتان سخت نگیرید و همیشه حال روز کسانی که به زور اطرافیان و همین طور طمع خودشان در سال ۹۹ در بازار بورس سرمایه گذاری کردند و ضررهای بسیار زیادی متوجه آن ها شد را در نظر داشته باشید.

۱) بازار ارزهای دیجیتال

بازار رمزارزها در حال حاضر وضعیت مناسبی دارد و جایگاه قیمتی بیت کوین و سایر آلت کوین ها، به ما این اجازه را می دهد که سرمایه خوبی را به این بازار تزریق کنیم و فرصت خرید در آن بسیار زیاد است ولی در آینده نزدیک این موضوع امکان دارد برعکس شود و رالی پرقدرت و صعودی بیت کوین و دیگر رمزارزها آغاز شود و آن زمان است که افراد، دیگر قادر به خرید در قیمت های مناسب نیستند، لذا اگر به فکر سرمایه گذاری در بازار ارز دیجیتال هستید، توصیه می کنم با توجه به سطح ریسک پذیری، سرمایه ای که در اختیار دارید، دانشی که از این بازار و معاملات در آن دارید و فاکتورهای دیگر، یک سبد چند ارزی مناسب برای سرمایه گذاری بلندمدت تشکیل دهید تا بتوانید سود خوبی از بازار ارزهای دیجیتالی به دست آورید.


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز ۱۰ درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

ثبت نام رایگانسرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


بسیاری بر این باورند که این بازار در شرایط کنونی در قیمت های بسیار پایینی قرار دارد و ارزش بیت کوین و سایر آلت کوین ها به مراتب بیشتر از این چیزی است که در حال حاضر شاهد آن هستیم، پس بیت کوین، اتریوم، بایننس کوین، سولانا، دوج کوین، کاردانو و … همگی می توانند گزینه های مناسبی برای سرمایه گذاری شما به حساب آیند. همچنین در این مسیر از پروژه های حوزه دیفای، پروژه های حوزه متاورس مانند دیسنترالند، اکسی اینفینیتی، بلاک توپیا و … نیز نباید غافل شد و از پروژه های حوزه nft هم می توان ارز یا ارزهایی را در سبد بلندمدت رمزارزی خود قرار داد و امیدوار به صعود کل مارکت بود.

۲) بازار مسکن

شاید بتوان این طور گفت که بازار مسکن، اولین بازاری است که سرمایه گذاری در آن به ذهن ایرانی ها خطور می کند، چرا که این بازار همیشه سود خوبی را برای سرمایه گذاران خود به همراه داشته است. البته که سرمایه گذاری در حوزه مسکن به خصوص در ایران ریشه دار است و نکته جالب این است که جذابیت سرمایه گذاری در ملک و املاک در طول زمان کاهش نیافته که هیچ، بیشتر هم شده است! البته که این موضوع هم بی دلیل نیست و با توجه به عقیده درست کسانی که در این زمینه فعالیت می کنند، سرمایه‌ گذاری در بخش مسکن در کنار این‌ که موجب حفظ ارزش دارایی شما خواهد شد، با گذشت زمان ارزش دارایی شما را هم به مراتب بیشتر خواهد شد.

حتما بخوانید : همه چیز درباره طرح مسکن ملی | صفر تا صد مسکن ملی


اگرچه شاید سرمایه‌ گذاری در حوزه مسکن فرآیندی زمان‌ بر و پر هزینه به حساب آید، ولی به همان اندازه نیز سودهای شیرین تری را برایمان به ارمغان می آورد. نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که مسکن، زمین، ملک‌ های تجاری از معدود سرمایه‌ گذاری‌ هایی هستند که شما در زمان سرمایه‌ گذاری توانایی استفاده همزمان از دارایی خود را خواهید داشت. نکته حائز اهمیت دیگر این که این نوع سرمایه‌ گذاری هم مزایا و معایب مخصوص به خود را دارد و از نکات منفی آن می توان به استهلاک سازه با گذشت زمان، نقدشوندگی بسیار پایین، رشد کند نسبت به تورم جامعه و گرفتن تصمیم مالیت بر آن اشاره داشت که همگی بسیار حائز اهمیت اند!

۳) بازار بورس

با توجه به روند صعودی پرقدرتی که بازار بورس در سال های ۹۷ تا اواسط ۹۹ داشت، این رکود و اصلاح عمیق در بازار، قابل پیش بینی بود ولی در حال حاضر شاخص کل بورس به جایگاه تکنیکالی بسیار خوبی رسیده است و واکنش های بسیار خوب و مثبتی را از آن شاهد بودیم و همین موضوع نوید این را می دهد که یک صعود خوب در بازار بورس در سال ۱۴۰۱ داشته باشیم. البته از این موضوع که سهام های بنیادی بین ۴۰ الی ۶۰ درصد اصلاح قیمتی داشتند و سهام های دیگر نیز حداکثر ۸۵ درصد از ارزش کل خود را از دست داده اند را نیز می تواند دلیل دیگری دانست که نشان دهنده ارزنده بودن این بازار نسبت به سایر رقبا در سال ۱۴۰۱ و حتی سال های آتی می باشد.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، مشاوره خرید …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


اگر قصد سرمایه گذاری در بورس را دارید، سعی کنید دیدتان به سرمایه گذاری بلندمدت باشد و به دنبال کسب سود از روند های کوچک بازار نباشید، چرا که این کار به رانت و سرمایه بسیار بالایی نیاز دارد که بیشتر ما از آن به بهره ایم! بنابراین مثل بازار ارزهای دیجیتالی که گفتیم، برای خودتان یک سبد بلندمدت تشکیل دهید و سعی کنید شایعات و اخبار مثبت و منفی در بازار که معمولا از طرف دولت برای جهت دادن به بازار بورس انتشار می یابد را در نظر نگیرید و به استراتژی معاملاتی خود پایبند باشید و مطمئن باشید که در طولانی مدت به سود مورد نظر خود دست پیدا خواهید کرد.

۴) سپرده های بانکی

یک زمانی سرمایه گذاری در بانک می توانست گزینه مناسبی باشد ولی در حال حاضر کدام آدم عاقلی دوست دارد سرمایه خود را در اختیار بانک قرار دهد تا روز به روز از تورم عقب بماند و قدرت خریدش کاهش پیدا کند؟! البته در مواردی خاصی و برای بعضی از افراد، بانک می تواند یکی از گزینه های سرمایه گذاری به حساب آید. برای مثال افرادی که ریسک پذیری پایینی دارند، می توانند از سپرده های سودده بلندمدتی استفاده کنند و یا اگر در چند بازار پرریسک سرمایه گذاری کرده اید، می توانید با سرمایه گذاری بخش کوچکی از سرمایه خود در بانک، تا حدودی ریسک سرمایه گذاری های خود را کاهش دهید و به مدیریت ریسک در بازارهای مالی بپردازید.

بهترین سرمایه گذاری در بازار فعلی

یا مثلا اگر الزاما به یک درآمد ماهیانه ثابت نیاز دارید، می توانید بخشی از سرمایه و نه کل آن را به سپرده های بانکی اختصاص دهید تا این نیاز خود را برطرف نمایید و به آن پول ماهیانه ای که مد نظر داشتید، دست پیدا کنید ولی در غیر این صورت سرمایه گذاری در بانک در حال حاضر گزینه مناسبی برای ایرانی ها نیست و افراد نباید سرمایه خود را در اختیار بانک قرار دهند، چرا که سرعت افزایش تورم بسیار بالاست و سودی که بانک به ما می دهد نیز محدود و ثابت است و انعطاف پذیری بسیار کمی نسبت به سایر بازارها دارد ولی اگر که نیاز مبرم به سرمایه گذاری در بانک ندارید، فکر سرمایه گذاری در بانک های ایرانی را از سر خود بیرون کنید! اگر بین سرمایه گذاری در بورس و بانک مانده اید، مقاله سرمایه گذاری در بورس یا بانک بهتر است توصیه ما به شماست.

۵) حوزه ارز

پرریسک ترین سرمایه‌ گذاری، خرید ارز و ضربه زدن به اقتصاد کشور با خارج کردن ارز و به خصوص دلار از چرخه اقتصاد است! جالب است بدانید که کل اخبار داخلی و خارجی و تصمیمات بزرگ و کوچک و سیاست‌ های جوامع مختلف، قیمت دلار و سایر ارزها را تحت تاثیر قرار می دهد. برای مثال به منظور سرمایه‌ گذاری، دلار شاید یکی از اولین مواردی باشد که به ذهنتان می رسد، ولی بی تردید بهترین نوع سرمایه گذاری نیست، چرا که دلار از بسیار از موارد تاثیر می پذیرد که دست ما نیست و نمی توانیم حتی به صورت کلی روند پیش روی آن را پیش بینی کنیم و همچنین سفته بازی هایی که توسط افراد، بانک ها و حتی خود دولت در این بازار صورت می پذیرد و همین طور سیاست های ضد و نقیضی که همواره در طول سالیان گذشته شاهد آن بوده ایم، این بازار را به یک بازار مالی بسیار پرریسک و هیجانی تبدیل کرده است که در اصل نباید به چشم سرمایه گذاری به آن نگاه کرد!

اما اگر به هر دلیل تصمیم خود را برای سرمایه گذاری در حوزه ارز گرفته اید، سعی کنید همزمان با روندهای صعودی و نزولی که در بازار ایجاد می شود، برای خرید و فروش اقدام نمایید و همیشه سعی کنید کمی قبل از اهداف قیمتی که در نظر دارید، از بازار خارج شوید و یا به بازار ورود کنید و نکته دیگر این که از بازدهی که قرار است برای شما حاصل شود، انتظار منطقی داشته باشید و باز هم تکرار می کنم که اگر توانایی سرمایه گذاری و سودسازی در سایر بازارهای مالی را دارید، سعی کنید بازار ارز و دلار را برای همیشه از لیست گزینه های سرمایه گذاری خود کنار بگذارید. در مورد سهام دلاری در بورس این مطلب آموزشی برای شما بسیار آموزنده است.

۶) طلا و سکه

بازار طلا و سکه هم بعد از رشدی که همزمان با بازار ارز در سال ۹۹ داشتند، رکودی را در سال ۱۴۰۰ تجربه کردند و نگاه سرمایه گذاران مجددا نسبت به آن برای سرمایه گذاری در سال ۱۴۰۱ مجددا مثبت است و با توجه به اصلاح قیمتی که طلا و سکه در سال اخیر داشتند، سال ۱۴۰۱ را می توان سال مناسبی برای سرمایه گذاری در بازار طلا و سکه دانست، چرا که سکه و طلا حدود ۳۰ الی ۴۰ درصد از ارزش خود را از دست دادند و به جایگاه قیمتی تکنیکالی و روانی بسیار خوبی رسیده است و می تواند گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری افراد مختلف باشد.

حتما بخوانید : خرید و فروش سکه و طلا در بازار بورس


البته این را هم باید در نظر داشته باشید که بازار سکه و طلا برای افرادی که ریسک پذیری متوسطی دارند، بهترین گزینه است، چرا که همواره شاهد رشد بازار طلا و سکه از ابتدای سال شمسی تا انتهای آن هستیم و افرادی که دوست ندارند سرمایه خود را در بانک ها سپرده کنند و همچنین دوست ندارند در بازار های پرریسک و دردسر داری مثل بازار ارزهای دیجیتال و بورسی سرمایه گذاری کنند ولی در عین حال هم دوست ندارند از جریان تورم عقب بمانند، بازار طلا و سکه می تواند بهترین گزینه به حساب آید و خب سرمایه گذاری در بازار طلا و سکه نیز مثل دیگر بازارهای مالی، مزایا و معایب خود را دارد و شما با توجه به معیارهایی که برای سرمایه گذاری دارید، باید بهترین بازار را برای خود انتخاب کنید.


نتیجه گیری و کلام پایانی

ما سعی کردیم بهترین سرمایه گذاری در بازار فعلی ایران را بررسی کنیم ولی در نظر داشته باشید که سرمایه گذاری در بازارهای مالی، باید با توجه به معیارهای بسیاری که به چند مورد آن اشاره کردیم، انجام شود. به عنوان مثال شما باید میزان ریسک پذیری، میزان سرمایه ای که در اختیار دارید و به آن نیاز مبرم پیدا نمی کنید را مد نظر قرار دهید و همچنین موارد دیگری مانند دانشی که از بازارها دارید، پتانسیل بازار برای سوددهی، تحلیل تکنیکال و بنیادی، وضعیت اقتصادی ایران و جهان، در نظر گرفتن پیشرفت تکنولوژی و پیدا کردن حوزه های جذاب برای سال های آینده و … همگی از آن دسته مواردی هستند که می توانند در کاهش ریسک سرمایه گذای و همین طور افزایش سوددهی سرمایه گذاری شما تاثیرگذار باشند، پس باین آن ها را مد نظر قرار دهید.

همان طور که قول داده بودیم، در این مطلب برای یافتن بهترین سرمایه گذاری در بازار فعلی ایران سعی کردیم شرایط کلی ۶ بازار سرمایه گذاری اصلی در ایران را مورد بررسی قرار دهیم تا تصمیم گیری برای شما ساده تر شود ولی باید در نظر داشته باشید که این مطلب به هیچ عنوان پیشنهاد سرمایه گذاری در هیچ بازاری نیست و تماما جنبه آموزشی دارد.

همچنین اگر دوست دارید بدانید بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری در سال ۲۰۲۲ کدام است، این مطلب کمکتان می کند.

شما بهترین سرمایه گذاری در بازار فعلی ایران را چه میدانید؟

برای دوستانتان بفرستید: