Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1125

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1162

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1166

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1188

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2841

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2848

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2861
آموزش صفر تا صد بازار سرمایه {گام به گام} | کد بورسی

برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

آموزش صفر تا صد بازار سرمایه {رایگان}

آموزش صفر تا صد بازار سرمایه به شما کمک میکند تا همه چیز درباره سرمایه گذاری در بورس را به زبان ساده و کاملا رایگان یاد بگیرید. اگر بخواهید وارد بازار بورس شوید و از بازار سرمایه سود به دست آورید، نیاز دارید تا ابتدا با بازار بورس ایران آشنایی پیدا کنید که این امر با آموزش صفر تا صد بازار سرمایه امکان پذیر است، به همین خاطر در این مطلب تصمیم گرفتیم به آموزش صفر تا صد بازار سرمایه بصورت رایگان بپردازیم، پس اگر می خواهید همه چیز درباره بازار سرمایه ایران را به زبان ساده یاد بگیرید، حتما تا انتهای این مقاله آموزشی با کد بورسی همراه بمانید.

آموزش صفر تا صد بازار سرمایه

در این مطلب قصد داریم در ابتدای امر در مورد مقدمات سرمایه گذاری در بورس صحبت کنیم تا دید شما نسبت به بازار بورس ایران و نحوه کار آن بازتر شود تا مطالب را در ادامه بهتر دریابید و در ادامه می خواهیم به بررسی اصطلاحات کاربردی در بورس بپردازیم و اصطلاحاتی که در بازار بورس همواره به گوش شما خواهد خورد را برای شما تعریف کنیم تا اگر در ادامه این مطلب و در بازار بورس با این مفاهیم روبرو شدید، معنا و مفهوم هر کدام را بدانید و دقیقا بدانید که منظور از این اصطلاحات چیست. سپس نحوه ورود به بورس را به شما آموزش می دهیم تا بدین وسیله یاد بگیرید که برای ورود به بورس چه شرایطی باید داشته باشید و چطور باید اقدام کنید.

حتما بخوانید : سرمایه گذاری کم ریسک در بورس


در گام بعدی نحوه خرید سهام و عرضه اولیه در بورس و پنل های معاملاتی را به شما آموزش داده ایم تا با نحوه خرید سهم در بورس به صورت گام به گام آشنا شوید و یاد بگیرید که چطور می توانید سهمی را در بازار سرمایه ایران خریداری کنید و یا به فروش برسانید. سپس به آموزش کلیات تحلیل فاندامنتال (بنیادی) و تحلیل تکنیکال پرداخته ایم و نکاتی را در مورد انواع تحلیل در بازار سرمایه به شما آموزش می دهیم تا بتوانید درک بهتری از انواع تحلیل و کاربردهای مختلف آن ها پیدا کنید. سپس کلیات موضوع رفتارشناسی سهامداران در بورس را مورد بررسی قرار داده و چند مورد از رفتارهای مرسوم سرمایه گذاران و فعالان بازار بورس و تاثیر آن ها در روند انجام معاملات و سودآوری آن ها را با ذکر مثاب بررسی کرده ایم تا در این مورد نیز دید شما گسترده تر شود.

در انتها نیز با بخشی تحت عنوان توصیه ها من برای سرمایه گذاری در بازار بورس (سرمایه گذاری بلندمدت) مواجه خواهید شد که تجربیات شخصی من به عنوان سهامدار بازار بورس در چندین سال گذشته را شامل می شود و نکاتی را در آن گفته ام که می تواند ذهنیت شما از سرمایه گذاری در بورس را متحول کند؛ در نظر داشته باشید که برای فراگیری مطالبی که در این مقاله به صورت رایگان و به زبانی کاملا ساده در اختیار شما قرار گرفته است، بسیاری از علاقه مندان حاضرند هزینه های میلیونی کنند تا در کلاس های آموزشی بورس و وبینارهای گوناگون بتوانند بخشی از آن ها را یاد بگیرید ولی بازهم این کار امکانپذیر نخواهد بود و تنها هزینه های بسیاری را برای شما به همراه خواهد داشت! پس از این فرصت به دست آمده استفاده کنید و آموزش صفر تا صد بازار سرمایه را به صورت رایگان همین الان در این مقاله از سری مقالات آموزشی کد بورسی یاد بگیرید؛

مقدمات سرمایه گذاری در بورس

بازار بورس چیست؟ به زبان ساده بازار سرمایه ایران، به بازاری اطلاق می شود که معامله گران قادرند در آن به معامله تمامی دارایی های که در بورس قابل معامله است، بپردازند که شامل اوراق بهادار، صندوق های سرمایه گذاری، اوراق مشارکت و … می شود.

دلیل جذابیت بازار بورس چیست؟

  • امکان کسب سود در این بازار وجود دارد.
  • می توانیم حق مالکیت شرکت ها را به دست آوریم و در امور شرکت مشارکت کنیم.
  • امکان سرمایه گذاری با سرمایه بسیار اندک (حدقل ۵۰۰ هزار تومان) وجود دارد.
  • امکان سرمایه گذاری در شرایط مختلف اقتصادی، روی شرکت ها و صنایع مختلف.
  • امکان کسب سود سالیانه از شرکت ها.

در بازار ایران، چند نوع بازار بورس داریم؟ به صورت کلی در بازار بورس ایران، ما ۴ نوع بورس مختلف داریم که شامل بورس اوراق بهادار، فرابورس، بورس کالا و بورس انرژی می شود که توضیحات مختصری در مورد هر یک آورده ایم؛

  1. بورس اوراق بهادار : در این بازار اوراق بهادار مثل سهام، اوراق مشارکت و … مورد معامله قرار می گیرد.
  2. فرابورس : به صورت کلی مثل بورس است ولی شرایط پذیرش شرکت ها کمی ساده تر در نظر گرفته شده است تا شرکت هایی که به هر دلیلی نمی خواهند در بازار بورس عرضه شوند ولی دوست دارند امکان کسب نقدینگی از فروش سهام، برخورداری از تخفیف های مالیاتی و … بهره مند شوند نیز بتوانند وارد بازار بورس ایران شوند.
  3. بورس کالا : در بورس کالای ایران بیشتر مواد اولیه و خام مورد معامله قرار می گیرد؛ مثل سکه، زعفران، پسته، گوگرد و …
  4. بورس انرژی : بورس انرژی ایران را می توانیم جوان ترین بورس در نظر بگیریم که از سال ۱۳۹۱ فعالیت خود را آغاز کرده است و بیشتر معاملات نفت، گاز و برق را در آن شاهد هستیم.

سایت اصلی بورس (تابلوی معاملاتی بورس) : tsetmc.com (آموزش سایت بورس tsetmc را می توانید همین الان و به زبان ساده یاد بگیرید)

سایت اطلاع رسانی سازمان بورس (اطلاعیه های مختلف شرکت ها در آن به سمع و نظر سهامداران و علاقه مندان می رسد) : codal.ir

اگر دوست دارید بدانید سامانه کدال چیست و چه کاربرد هایی دارد، این مطلب را همین الان بخوانید.

سود اصلی بازار بورس : سود اصلی بورس از کارمزد حاصل از انجام معاملات معامله گران حاصل می شود.

ساعت کاری بورس : ۹ الی ۱۲:۳۰ روزهای غیرتعطیل به غیر از پنج شنبه ها و جمعه و سایر تعطیلی های رسمی کشور (از ساعت ۸:۳۰ الی ۹ نیز تایم پیش گشایش بازار است و در این زمان، معاملات تنها توسط کاربران قابل ثبت می باشد ولی هیچ معامله ای انجام نمی شود؛ از این مکانیزم، معمولا برای کشف قیمت سهام و سایر اوراق قبل از انجام معاملات در طور روز کاری استفاده می کنند ولی به نظر شخصی من، بهتر است در این تایم، هیچ گونه فعالیتی در بازار نداشته باشید و حتی بازار را نیز رصد نکنید!)

نکته مهم : ساعت معاملاتی بورس معمولا بدین صورت است ولی امکان دارد برای عرضه اولیه ای خاص و یا برخی از صندوق های سرمایه گذاری مثل صندوق های سرمایه گذاری طلا که ساعت معاملاتی آن از ۱۳ الی ۱۵:۳۰ می باشد، ساعت معاملاتی مختلفی از طرف سازمان بورس در نظر گرفته شود، پس به این موضوع دقت کنید و اطلاعیه های بورسی را دنبال فرمایید.

اصطلاحات کاربردی در بورس

پرتفوی : به سبد سرمایه گذاری ما در بازار بورس که تمامی اوراقی که می خریم را یکجا به ما نمایش می دهد و امکان مشاهده و مدیریت سهام و اوراق مختلف را در اختیار کاربران قرار می دهد، پرتفوی و یا سبد سرمایه گذاری در بورس می گویند.

کارگزاری : کارگزاری در واقع پل ارتباطی بین معامله گران بورس و سازمان بورس و اوراق بهادار است و در ازای خدماتی که در اختیار معامله گران قرار می دهد، کارمزد دریافت می کند که این کارمزد روی سفارشات خرید شما منظور خواهد شد.

کد بورسی/ کد سهامداری/ کد معاملاتی : کد بورسی در واقع یک شناسه یکتا برای فعالان بازار سرمایه ایران است که شامل ۸ کاراکتر می شود؛ ترکیب ۳ حرف اول نام خانوادگی شما با ۵ عدد تصادفی، کد معاملاتی شما را ایجاد می کند؛ برای مثال ربا۰۵۴۱۰٫ در نظر داشته باشید که هر شخص حقیقی تنها می تواند یک کد بورسی داشته باشد و با همین کد بورسی می تواند در کارگزاری های مختلفی حساب کاربری ایجاد کند.

شاخص کل بورس : برای سنجش عملکرد بازار بورس ایران، شاخصی در نظر گرفته اند تا بتوانند این بازار را مورد بررسی قرار دهند و یا با سایر بازارهای مالی مقایسه کنند. در نظر داشته باشید که در این مقیاس، وزن شرکت های بورسی نیز در نظر گرفته می شود؛ بنابراین تاثیر شرکت های بزرگ بر روی شاخص کل بورس به مراتب بیشتر از شرکت های کوچک تر بازار است؛ برای مثال تاثیر شرکت پتروشیمی خلیج فارس روی شاخص کل بورس به مراتب از نماد تکمبا که یک شرکت کوچک است، بیشتر است. در مورد این که شاخص کل بورس چیست در این مطلب بیشتر توضیح داده ایم.

شاخص هم وزن : برای این که شاخص کل بورس، نشان دهنده وضعیت کلی بازار بورس نبود و به دلیل وزن دهی شرکت های مخلتف بورس، نتوانست رویکرد خوبی از بازار به نمایش بگذارد، شاخص هم وزن ایجاد شد و تنها تفاوت این دو باهم، اینجاست که تاثیر تمامی شرکت ها روی عدد شاخص هم وزن، یکسان است و شرکت های بزرگ دیگر تاثیرگذاری بیشتری روی این شاخص ندارند، پس اگر این شاخص مثبت باشد، نشان دهنده این است که غالب سهم های بازار وضعیت خوبی دارند و اگر منفی باشد، نشان دهنده عملکرد نسبتا منفی بازار است و می تواند بهتر شرایط کل بازار و نه فقط شرکت های بزرگ و تاثیرگذار روی بورس را به همگان نشان دهد.

دامنه نوسان : به دامنه قیمتی مجاز که در یک روز سهامداران می توانند تنها در آن سفارشات خرید و فروش خود را ثبت کنند، دامنه نوسان سهم می گویند. به صورت معمول دامنه نوسان سهام های عادی بورس از مثبت ۵ تا منفی ۵ است؛ این بدین معنی است که اگر بخواهید در طول روز کاری این سهم را مورد معامله قرار دهید، طبق نظام عرضه و تقاضا، تنها در این بازه نوسانی نسبت به قیمت پایانی روز قبل می توانید سفارش ثبت کنید و معاملات انجام دهید و اگر سفارشات شما خارج از این دامنه نوسان باشد، با ارور هسته معاملات روبرو خواهید شد و معامله شما ثبت و انجام نخواهد شد.

حتما بخوانید : دامنه نوسان بورس چیست؟


صف خرید/ صف فروش : دامنه نوسان را در نظر بگیرید که فرضا برای سهمی مثبت و منفی ۵ است، اگر تقاضا در روز معاملاتی خاص روی این سهم افزایش چشمگیری پیدا کند و فروشنده ها به شدت کم تر از خریداران سهم باشند، با صف خرید سهم مواجه می شویم که هرچقدر سنگین تر باشد (عدد بزرگ تری باشد) خرید آن سهم را در طول آن روز سخت تر خواهد کرد و برای صف فروش نیز همین موضوع صدق می کند و اگر تقاضا برای سهمی وجود نداشته باشد ولی در عوض فروشندگان بسیاری وجود داشته باشند، روی منفی ۵ سهم، شاهد صف فروش می شویم که هر چقدر سنگین تر شود، فروش آن سهم در آن زمان برای سهامدارانش سخت تر خواهد شد.

سال مالی : تمامی شرکت های بورس و غیر بورسی، برای ارائه صورت های مالی، تقسیم سود و … سالی مالی تعیین می کنند تا در انتهای این سال مالی، صورت های مالی مربوط به سال سپری شده را به سازمان بورس و سهامداران اطلاع رسانی کنند، سود و ضرر خود را در طول آن سال شناسایی کنند و مواردی از این دست. جالب است بدانید که سال مالی بیشتر شرکت ها در بازار بورس، اسفند ماه در نظر گرفته شده است.

نماد شرکت : هر شرکتی در زمان ورود به بازار بورس، باید نمادی برای خود انتخاب کند تا به وسیله آن در بازار شناسایی شود و سهامداران به اشاره به آن نماد که مثل اسم ما عمل می کند، بتوانند به شرکت مورد نظر اشاره کنند. برای مثال نماد شرکت ایران خودرو در بازار بورس، “خودرو” می باشد و یا نماد شرکت فولاد مبارکه اصفهان، “فولاد” در نظر گرفته شده است.

EPS و DPS : به سودی که شرکت به ازای هر سهم در سال مالی مورد نظر شناسایی می کند (می سازد) eps می گویند و به سودی که شرکت به ازای هر سهم در سالی مالی مورد نظر بین سهامداران خود تقسیم می کند، dps گفته می شود. برای مثال شرکتی را در نظر بگیرید که هر سهم آن، ۱۰۰۰ تومان در بازار معامله می شود و توانسته در یک سال مالی، به ازای هر سهمی که هزار تومان است، ۲۰۰ تومان سود بسازد؛ پس این ۲۰۰ تومان در واقع همان eps این سهم در سال مالی مورد نظر است ولی شرکت می تواند کل سودی که ساخته را بین سهامداران خود تقسیم نکند و بخش یا کل آن را برای طرح های توسعه ای، افزایش سرمایه و یا سرمایه گذاری های تازه نزد شرکت نگهداری کند و یا می تواند کل آن را بین سهامداران تقسیم کند.

پس اون مقدار پولی که از این ۲۰۰ تومان بین سهامداران سهم تقسیم می شود، dps می گویند؛ فرضا شرکت ۵۰ درصد از eps را بین سهامداران خود تقسیم می کند که برای این مثال، ۱۰۰ تومان سود به ازای هر سهم ۱۰۰۰ تومانی به حساب بانکی سهامدار نزد سازمان بورس پرداخت خواهد شد. فرضا اگر ۱۵۰ سهم داشته باشید، ۱۵۰ تا ۱۰۰ تومان که می شود ۱۵۰۰۰ تومان به حساب شما به عنوان سود تقسیمی این شرکت در سال مالی گذشته واریز خواهد شد. چنانچه دوست دارید بهترین سهام برای سود مجمع را بشناسید، این مطلب بهترین راهنمای شماست.

افزایش سرمایه : شرکت ها معمولا به دلیل بهبود ساختار مالی و یا جذب سرمایه های جدید، اقدام به افزایش سرمایه ثبتی شرکت خود می کنند. به صورت کلی ما ۴ نوع افزایش سرمایه داریم که هر کدام به دلایلی خاص انجام گرفته و شرایط متفاوتی با یکدیگر دارند. افزایش سرمایه از محل صرف سهام در ایران مرسوم نیست پس می ماند ۳ نوع افزایش سرمایه که شامل افزایش سرمایه از محل سود انباشته، تجدید ارزیابی دارایی ها و آورده نقدی و مطالبات حال شده می شود. در نظر داشته باشید که اگر بدهی یک شرکت از نصف سرمایه ثبتی آن بیشتر شود، شرکت باید افزایش سرمایه داشته باشد تا از این بند مقرراتی بازار بورس خارج شود و بتواند به بقای خود در بورس ادامه دهد. بهترین نوع افزایش سرمایه در بورس را اینجا بشناسید.

حد سود/ حد ضرر : اگر سهامی که فرضا ما روی قیمت ۱۰۰۰ تومان می خریم، به میزان سودی که از لحاظ تکنیکالی تعیین کرده ایم که فرضا ۱۲۰۰ تومان بود رسید، ما این سهم را به فروش می رسانیم، چرا که به حد سود و یا میزان سود مورد انتظار ما از این سفارش رسیده است. برای حد ضرر نیز به همین صورت است و اگر در مثال قبل، ما سهمی را روی قیمت ۱۰۰۰ تومان بخریم و طبق تحلیل انتظار رسیدن قیمت به ۱۲۰۰ تومان را داشته باشیم، ممکن است سهم رفتاری خلاف تحلیل ما از خود نشان دهد و به ۸۰۰ تومان برسد، پس ما این سهم را به فروش می رسانیم، چرا که حد ضرر معاملاتی ما در این معامله را فعال کرده است و ما نمی توانیم به انتظار روزی که قیمت سهم به ۱۲۰۰ تومان و یا حتی همان قیمت ۱۰۰۰ تومان برسد، سهم را نگهداری کنیم؛ چه بسا که قیمت های پایین تری نیز پس از حد ضرر ما فعال شود، پس اگر معامله ای را در بازار بورس و یا سایر بازارهای مالی انجام می دهید، حتما حد ضرر و حد سود تعیین کنید و به آن پایبند باشید.

شناوری سهم : به تعداد سهمی که از کل سهام شرکت در بازار بورس قابل معامله است، شناوری سهم می گوییم؛ فرضا شرکتی ۷۰ درصد از سهام خود را برای موسسان خود نگه می دارد و ۳۰ درصد را در بازار بورس عرضه می کند؛ پس شناوری این سهم در بازار بورس، ۳۰ درصد است، چرا که تنها این ۳۰ درصد از سهام این شرکت است که امکان دارد در بازار بورس توسط معامله گران خرید و فروش شود.

حجم معاملات : به تعداد برگ سهمی که در طول یک روز معاملاتی در بازار بورس بین معامله گران جابجا (خرید و فروش)می شود، حجم معاملات سهم گفته می شود. فرضا برای نماد خساپا (شرکت سایپا) در طول یک روز معاملاتی، ۱۰۰ میلیون سهم بین خریداران و فروشندگان رد و بدل شده است، پس حجم معاملات این سهم در این روز معاملاتی، ۱۰۰ میلیون برگ سهم می باشد. در نظر داشته باشید که حجم معاملات برای سهم های مختلف، بعضا نشان دهنده میزان نقدشندگی آن ها در بازار بورس است. پس اگر سهمی حجم معاملات بسیار بالایی داشته باشد، نقدشوندگی آن نیز بسیار بالاست و شما هر زمان که بخواهید، می توانید سهام این شرکت را خریداری کرده و یا به فروش برسانید.

حتما بخوانید : تحلیل حجم معاملات در بازار بورس


بازار گاوی/ خرسی : به بازاری که روند صعودی قوی دارد و قیمت ها مدام در حال افزایش است، بازار گاوی و به بازاری که فروشندگان کار را به دست می گیرند و تقاضا بسیار پایین است و تمایلات قیمتی به سمت کاهش قیمت است نیز بازار خرسی گفته می شود. در بازار گاوی پوزیشن buy و در بازار خرسی پوزیشن short برای نوسان گیری و کسب سود بهترین گزینه به حساب می آید.

سرمایه گذاری مستقیم و یا غیر مستقیم در بورس : سرمایه گذاری در بازار بورس به دو صورت مستقیم و غیر مستقیم امکان پذیر است؛ بدین معنی که شما می توانید خودتان سهمی را تحلیل کنید و یا به هر دلیلی آن را خریداری کرده و در زمانی که دوست دارید به فروش برسانید و ضرر و یا سود خود را ببرید یا این که سرمایه خود را در اختیار سبدگردان ها و یا صندوق های سرمایه گذاری مختلف قرار دهید تا آن ها برای شما این کارها را انجام دهند.

آموزش صفر تا صد سرمایه گذاری در بورس

به صورت کلی توصیه شخصی من این است که خودتان شخصا روی استراتژی معاملاتی خود کار کنید، با سرمایه کمی سرمایه گذاری در بورس را آغاز کنید و رفته رفته در بازار کسب تجریه کنید و سعی کنید همیشه در مسیر یادگیری باشید و سرمایه های اندک و یا زیاد خود را در اختیار هیچ شخص، گروه و یا صندوقی قرار ندهید؛ مگر در شرایطی خاص که اصلا حوصله، وقت و آگاهی کامل از بازار ندارید و نمی خواهید هم کسب کنید که در این صورت استفاده از صندوق های سرمایه گذاری مختلف و سبدگردان های بورسی می تواند منطقی باشد.

بیمه سهام : چندی پیش در بازار بورس قوانینی در نظر گرفته شد تا اگر فعالان بازار بورس، دارایی های بورسی شان زیر ۱۰۰ میلیون تومان بود، بتوانند از بیمه سهام استفاده کنند و بدین وسیله، سود ۲۰ درصدی سالیانه سهام های آن ها توسط سازمان بورس تضمین شود. در نظر داشته باشید که در طول یک سال، نباید حتی ۱ برگ سهم را نیز به فروش برسانید و نکته دیگر این که اگر سود پرتفوی شما از ۲۰ درصد بیشتر شود که همان سود اصلی خودتان برای شما منظور می شود و نباید از بیمه سهام تان استفاده کنید، ولی اگر سود پرتفوی بورسی شما زیر ۲۰ درصد بود، می توانید از بیمه سهام استفاده کرده و سود ۲۰ درصدی خود را دریافت نمایید. بیمه سهام در بورس به وسیله خرید یک برگ سهم بیمه سهام به قیمت ۱ ریال برای شما منظور خواهد شد. اگر دوست دارید بدانید بیمه سهام چیست و چطور کار میکند همین الان روی این لینک کلیک کنید.

کد اختیار معامله : چندی پیش امکانی در نظر گرفته شد تا کاربران بورسی بتوانند از معاملات دو طرفه در بازار بورس استفاده کنند و همان طور که از افزایش قیمت سهام سود به دست می آورند، امکان این را داشته باشند که از کاهش قیمت سهام های مختلف نیز سود به دست بیاورند و به اصطلاح، معاملات short یا همان پوزیشن های sell را در دستور کار خود قرار دهند.

در حال حاضر برای این که امکان معاملات این چنینی را داشته باشید، نیاز دارید تا کد اختیار معامله از کارگزاری ها دریافت کنید که با کد بورسی که پیش از این دریافت کرده اید، متفاوت است ولی ابتدا باید کد بورسی داشته باشید و سپس برای دریافت کد اختیار معامله در بورس اقدام کنید. شرایط کارگزاری های مختلف برای اعطای کد اختیار به معامله گران متفاوت است، پس حتما شرایط ثبت نام و دریافت کد اختیار برای کارگزاری های مختلف را بررسی کرده و در ادامه برای انتخاب کارگزاری مناسب و متناسب شرایط خود اقدام نمایید. این که کد اختیار معامله چیست و چطور آنرا دریافت کنیم را اینجا رایگان آموزش داده ایم.

عرضه اولیه : شرکت هایی که پیش از این ثبت شده اند و فعالیت دارند، برای ورود به بازار بورس، بایستی از طریق مکانیزم عرضه اولیه در بازار بورس عرضه شوند. بدین وسیله قیمت گذاری های لازم انجام شده و یک بازه زمانی، قیمتی و حجمی برای عرضه اولیه در نظر گرفته می شود که توسط سازمان بورس به اطلاع تمامی سهامداران خواهد رسید و سهامداران می توانند در آن زمان مقرر شده، برای ثبت سفارش خرید عرضه اولیه از طریق پنل کارگزاری خود اقدام نمایند. در نظر داشته باشید که عرضه اولیه خریداری شده توسط شما، روز معاملاتی بعد قابل معامله خواهد بود و مثل سهام عادی می تواند در بورس خرید و فروش شود.

پذیره نویسی : شرکت هایی که پیش از این ثبت نشده اند ولی می خواهند وارد بازار بورس شوند، بایستی از مکانیزم پذیره نویسی در بازار بورس استفاده کرده و پذیره نویسی سهام شرکت خود را به قسمت اسمی هر سهم ۱۰۰ تومان انجام دهند. در نظر داشته باشید که پذیره نویسی با عرضه اولیه سهام در بورس تفاوت های بسیاری دارد و سهامی که آن را پذیره نویسی کرده اید، ممکن است چندین ماه دیگر در بازار بورس قابل معامله شود، چرا که شرکت مورد نظر، هنوز راه اندازی نشده است و بدین وسیله قصد دارند هزینه راه اندازی آن را تامین نمایند و نماد آن، در آینده بازگشایی خواهد شد.

NAV (ارزش خالص دارایی ها) : ارزش خالص دارایی ها معمولا برای صندوق های سرمایه گذاری کاربرد دارد و در تحلیل فاندامنتال یا همان بنیادی نیز بایستی nav سهم را محاسبه کنیم و اگر زیر ارزش ذاتی معامله می شد، برای سرمایه گذاری بلندمدت مناسب خواهد بود و اگر بالای nav معامله می شد، نمی تواند سرمایه گذاری خوب و ارزنده ای در بلندمدت به حساب آید.

حتما بخوانید : NAV یا ارزش خالص دارایی چیست؟


nav صندوق های مختلف، نشان می دهد که هر واحد از صندوق، چقدر ارزش دارد، پس اگر ارزش هر واحد از صندوقی فرضا ۱۰ هزار تومان باشد ولی در بازار بورس ۱۲ هزار تومان معامله شود، این صندوق در آن زمان مناسب سرمایه گذاری نخواهد بود ولی اگر مثلا ۹۵۰۰ معامله می شد، می تواند گزینه خوبی برای نوسان گیری و حتی سرمایه گذاری به حساب آید. البته تنها با توجه به این موضوع نباید ارزش گذاری انجام داد و برای سرمایه گذاری و یا عدم سرمایه گذاری روی صندوق و یا سهمی تصمیم گیری کرد.

نحوه ورود به بورس

برای ورود به بورس، شما بایستی مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

۱) در ابتدا باید برای شناخت روحیه سرمایه گذاری و معامله گری خود اقدام کنید و میزان ریسک پذیری، انتظار سود و … را در خود مشخص کنید و در ادامه برای شناخت بازار بورس ایران، ریسکی که به شما تحمیل می کند، انتظاری که از سود می تواند برآورده کند و … را شناسایی کنید و با روحیه معامله گری و سرمایه گذاری خود مطابقت دهید و اگر به اصطلاح، این بازار، بازار سرمایه گذاری خوبی برای شخص شما بود، می توانید برای ورود به بورس اقدام کنید وگرنه باید بازاری را مطابق با روحیات و سطح ریسک پذیری خود برای سرمایه گذاری پیدا کنید و اگر به این موضوع اهمیت ندهید، امکان این وجود دارد که در آینده از ورود به بورس پشیمان شوید و ضرر و زیان بسیاری را متحمل شده و از بورس خارج شوید و از سرمایه گذاری در بازار بورس دلسرد شوید.

۲) در گام بعدی باید وارد سامانه سجام به آدرس sejam.ir شوید و برای ثبت نام رایگان در سامانه سجام اقدام کنید و کد ۱۰ رقمی سجام خود را دریافت نمایید.

۳) پس از این که اطلاعات شما در سامانه سجام ثبت، بررسی و تایید شد و کد ۱۰ رقمی سجام برای شما فرستاده شد، بایستی برای احراز هویت سامانه سجام اقدام نمایید که این کار را می توانید به صورت غیر حضوری و از طریق مراجعه به همان سامانه سجام انجام داده و یا به صورت حضوری از طریق مراجعه به دفاتر پیشخوان برای احراز هویت سجام اقدام کنید.

۴) در گام بعدی باید کارگزاری برای معاملات خود انتخاب کنید؛ فرضا کارگزاری های بزرگی مثل کارگزاری مفید، آگاه، فارابی، حافظ، اقتصاد بیدار، کارگزاری های بانک های مختلف و … به عنوان گزینه های اصلی شما مطرح می شوند که توصیه داریم برای انتخاب کارگزاری، نهایت دقت خود را در همان ابتدا به خرج دهید و کارگزاری مناسب برای معاملات خود در بورس انتخاب کنید.

به صورت کلی در نظر داشته باشید که اگر در آینده از کارگزارتان رضایت نداشتید، می توانید به راحتی کارگزاری دیگری را برای معاملات خود انتخاب کرده و دیگر از پنل کارگزاری قدیمی خود که نتوانسته بود خدمات خوبی در اختیارتان قرار دهد، استفاده نکنید. کارگزاری خوب خواهد بود که پشتیبانی قوی از معامله گران داشته باشد، به کاربران خود اهمیت بدهد، پنل معاملاتی ساده و قوی داشته باشد، شعبات بسیاری در شهر تهران و سایر شهرستان ها داشته باشد، خدمات فنی خوبی ارائه دهد، آموزش های خوبی برای کاربران در نظر بگیرید و …

۵) پس از انتخاب کارگزار مناسب، بایستی در سایت کارگزاری انتخابی خود، ثبت نام اولیه را انجام دهید و اطلاعات خود را وارد آن نمایید.

۶) سپس بایستی برای احراز هویت در کارگزاری انتخابی خود اقدام کنید و حساب کاربری خود را در کارگزاری مورد نظر خود احراز هویت کنید که این کار به صورت حضوری از طریق مراجعه به دفاتر پیشخوان و یا شعب کارگزاری امکان پذیر است و همچنین می توایند این کار را به صورت غیر حضوری و از طریق سایت کارگزار مورد نظر خود انجام دهید و حساب کاربری خود را وریفای کنید.

۷) در انتها شما بایستی صبر کنید و ۲ الی ۱۰ روز زمان نیاز است تا کد بورسی شما فعال شود و دسترسی شما به پنل معاملاتی کارگزاری انتخابی با رمز عبور و نام کاربری که در مرحله ۵ برای حساب خود در نظر گرفته اید، فعال شود و بتوانید معاملات خود را در بازار بورس آغاز نمایید.

برای ورود به بورس، شما باید کد بورسی دریافت کنید، بنابراین می توانید به منظور دریافت کد بورسی رایگان، روی لینک زیر کلیک کرده و مراحل مربوط به دریافت کد معاملاتی در بازار سرمایه ایران را گام به گام انجام دهید:


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، سرمایه گذاری بر روی حق تقدم و یا فروش آن و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


نحوه خرید سهام و عرضه اولیه در بورس و پنل های معاملاتی

برای خرید سهام در بازار بورس و شرکت در عرضه اولیه های بورسی، نیاز است ابتدا نکاتی را در نظر بگرید که به شرح زیر می باشد:

  • در ابتدا با سرمایه کم وارد بورس شوید و ترجیحا ابتدا تنها عرضه های اولیه را خریداری کنید و سعی کنید بازار را رصد کنید و سعی کنید رفتار بازار بورس و سهامداران و سهم های مختلف را تحت نظر بگیرید و یاد بگیرید که چطور می توانید در آینده سود به دست آورید و اصطلاحا روی استراتژی سرمایه گذاری خود کار کنید و چم و خم بازار را یاد بگیرید و سپس سرمایه خود را در بورس افزایش دهید.
  • دنبال کانال های vip، سیگنال گرفتن از اشخاص و گروه های مختلف و … نباشید.
  • سود زیاد در بازه زمانی کوتاه، در بازار بورس حال حاضر امکان پذیر نیست! پس دنبال آن نباشید.
  • ترجیحا برای نوسان گیری و جابجایی زیاد سهام هایتان در بازار بورس اقدام نکنید و سعی کنید دید بلندمدت به بازار داشته باشید؛ جابجایی زیادی سهام ها (خرید و فروش پی در پی سهام های مختلف در بورس) تنها برای شما کارمزد به همراه خواهد داشت و شما را گیج خواهد کرد.
  • به هیچ عنوان با پول وام و قرض در بازار بورس سرمایه گذاری نکنید، چرا که این کار اصلا برای شما عاقبت خوبی به همراه نخواهد داشت.
  • با پولی وارد بازار بورس شده و برای سرمایه گذاری اقدام کنید که توان از دست دادنش را داشته باشید و حداقل در کوتاه مدت به آن نیاز نداشته باشید.
  • تحت هیچ عنوانی تک سهم نشوید و کل سرمایه خود را روی یک سهم سرمایه گذاری نکنید؛ لذا متنوع سازی سبد سرمایه گذاری در بورس و مدیریت آن بسیار کارسازتر خواهد بود، به صورتی که شما نهایتا ۵ الی ۱۰ نماد را پرتفوی بورسی خود داشته باشید و باید در نظر داشت که متنوع سازی زیاد نیز به هیچ عنوان به سود شما نخواهد بود و تنها شما را گیج خواهد کرد.

خرید و فروش سهم (برای مثال سهم فولاد) در بورس :

  1. نماد فولاد را در پنل کارگزاری خود جست و جو کنید.
  2. روی گزینه خرید کلیک نمایید.
  3. تعداد سهامی که قصد خرید آن را دارید، مشخص کنید و قمیت مد نظر خود را برای خرید وارد نمایید.
  4. در انتها نیز گزینه ارسال سفارش را کلیک کنید تا سفارش شما به هسته معاملات ارسال شود و در صورت تطابق با سفارشات دیگر، انجام شده و سهم خریداری شده به پرتفوی شما اضافه شود.

نکته : برای فروش سهم هم به همین صورت باید اقدام کنید و تنها تفاوت اینجاست که به جای گزینه خرید، بایستی گزینه فروش را انتخاب نمایید.

نکته : بایستی سهمی که قصد معامله آن را دارید، باز و قابل معامله باشد تا بتوانیم آن را مورد معامله قرار دهیم.

نکته : فروش سهم در صف فروش یا خرید سهم در صف خرید بسیار سخت است و توصیه داریم، به هیچ عنوان در صف خرید و فروش برای خرید و فروش سهم های مختلف اقدام نکنید و اجازه دهید، سهم و بازار متعادل شده و سپس به دور از هر گونه هیجان برای خرید یا فروش تصمیم گیری کنید.

نکته : برای خرید عرضه اولیه معمولا قیمت پیشنهادی در سفارش خرید را روی سقف قیمتی تعیین می کنند تا سهم به آن ها تعلق بگیرید؛ لذا شما هم همین کار را بکنید و در بازه قیمتی تعیین شده برای عرضه اولیه شرکت، پیشنهاد قیمتی خود را بیشترین قیمت ممکن تعیین کنید، وگرنه امکان عدم تخصیص سهم به شما وجود خواهد داشت، چرا که اولویت تخصیص سهم از طرف شرکت، به متقاضیانی است که قیمت بیشتری را برای خرید عرضه اولیه سهم تعیین کرده اند.

کلیات تحلیل فاندامنتال (بنیادی) و تحلیل تکنیکال

تحلیل بنیادی (فاندامنتال) :

  • تخمین ارزش ذاتی سهم و پیش بینی قیمت در بلندمدت در دستور کار قرار می گیرد.
  • صورت های مالی شرکت ها از نظر دارایی ها، بدهی ها، درآمد، جریان وجوه نقد و … مورد بررسی قرار می گیرد.
  • برای انجام تحلیل بنیادی، معمولا از تایم فریم های بزرگ تر استفاده می کنیم؛ روزانه، هفتگی و بعضا ماهیانه.
  • در تحلیل فاندامنتال، روند سودسازی شرکت بسیار حائز اهمیت است و بهتر است سود حاصله شرکت، به صورت پیوسته افزایش پیدا کند و تداوم داشته باشد.
  • چشم انداز بازار بورس، صنعت مورد نظر و سهم بسیار حائز اهمیت است و باید چشم انداز کلی آن ها مثبت ارزیابی شود.
  • مزایای رقابتی شرکت، نحوه مدیریت شرکت، اندازه بازار، حجم معاملات و در دست داشتن طرح های توسعه ای می تواند سهم مناسب سرمایه گذاری را از لحاظ بنیادی از سایر سهام ها متمایز کند.
  • به صورت کلی بهتر است سیاست های کلی دولت و سیاست های اقتصادی را برای سرمایه گذاری بلندمدت در بازار بورس مد نظر قرار دهیم.

تحلیل تکنیکال :

  • تحلیل گران تکنیکالی به ۳ اصل اعتقاد دارند؛ همه چیز در قیمت خلاصه شده است؛ گذشته همیشه تکرار خواهد شد و قیمت بر اساس روندها و الگوهای خاصی حرکت خواهد کرد.
  • برای انجام تحلیل تکنیکال از تایم فریم های کوچک استفاده می کنیم؛ برای مثال نمودار قیمتی سهم در تایم فریم های ۴ ساعت، ۱ ساعت، ۱۵ دقیقه و حتی ۱ دقیقه توسط تحلیل گران تکنیکالی مورد بررسی قرار می گیرد.
  • در تحلیل تکنیکال روند قیمت اهمیت دارد، حجم معاملات نیز مهم است و شناسایی الگویی که قیمت سهم در حال ایجاد و یا تکمیل آن است نیز بسیار حائز اهمیت است و ما هر چقدر زودتر بتوانیم آن را تشخیص دهیم، قادریم تصمیمات بهتر و سودده تری را اتخاذ کنیم.
  • تحلیل تکنیکال به نوعی پیش بینی قیمت آینده سهم به وسیله اتفاقات گذشته و روندهای گذشته است.
  • زمانی که نمودار به تکنیکالیست ها بگوید که دست نگه دارند، دست نگه می دارند و زمانی که نمودار سیگنال خرید داد، وارد سهم شده و زمانی که سیگنال خروج صادر شد، برای فروش اقدام می کنند.
  • در تحلیل تکنیکال از اندیکاتورها، اسیلاتورها و سایر ابزارهای تحلیل نمودار استفاده می کنیم تا الگوی رفتاری قیمت را در آینده پیش بینی کنیم.

کلیات موضوع رفتارشناسی سهامداران در بورس

به صورت کلی در زندگی، افراد رفتارها و واکنش هایی از خودشان نشان می دهند که در شرایط مختلف، متفاوت است. در بازار بورس نیز به همین صورت است و رفتارشناسی سهامداران می تواند بسیار کمک کننده باشد. در این بخش قصد دارم بیشتر در مورد رفتارهایی صحبت کنم که در بازارهای مالی و به خصوص بازار سرمایه ایران بسیار در معرض آن ها قرار خواهید گرفت و آن جاست که باید تصمیم گیری های عاقلانه و منطقی را در دستور کار خود قرار دهید که این امر بدون شناخت این رفتارها امکانپذیر نخواهد بود؛

حرص و طمع : برای مثال شما زمانی که به حد سود معامله خود رسیده اید، حد سود را بدون منطق و به خاطر طمعتان افزایش می دهید تا بتوانید سود بیشتری به دست آورید، چرا که هنوز عملکرد سهم مثبت است و شما فکر می کنید این موضوع در روزهای آتی نیز به همین صورت باقی خواهد ماند ولی باید در نظر داشته باشید که تحلیل تکنیکال بسیار معتبر است و اگر حد سودی برای معامله ای تعیین کرده باشید، مطمئنا به دلیلی روی آن عدد باید برای فروش اقدام کنید و نباید به حرص و طمع اجازه دهید که در این موضوع اختلال ایجاد کند.

حتما بخوانید : روانشناسی در بازار بورس چیست؟


ترس : برای مثال از این هراس داریم که پولی که در اختیار داریم را از دست بدهیم یا سهم اشتباهی را برای خرید انتخاب کنیم و متضرر شویم. لذا بایستی در بازارهای مالی مثل یک ربات عمل کنید و نگذارید که احساسات مختلف روی تصمیمات و عملکرد شما اثرگذار باشد.

صبر : برای مثال امکان دارد حد ضرر شما فعال شود ولی شما هچنان به بازگشت قیمت سهم مورد نظرتان امیدوارید و هنوز فکر می کنید که اگر صبر کنید و سهامداری کنید، در آینده قیمت سهم بر خواهد گشت و به سود مورد نظر خود خواهید رسید ولی باید در نظر داشت که در این زمان، بهترین کار فروش دارایی و ورود به آن در زمانی مناسب تر است و نباید روی این موضوع ریسک کنید و تعصبی فکر کنید.

ظاهربینی : برای مثال اتفاقاتی که در بازار سهام رخ می دهد را متناسب با تفکرات و تحلیل های خود تفسیر می کنید و به جزئیات و عمق موضوع دقت نمی کنید. باید در نظر داشت که همیشه نکات بسیار مهمی در جزئیات نهفته است و تنها برخی از افراد می توانند از آن اطلاع پیدا کنند.

زیان گریزی : برای مثال به این خاطر که متضرر نشویم، خرید و فروش های زیادی انجام می دهیم و همیشه گرفتار صف خرید و فروش هستیم و چنانچه متضرر شویم، احساس شکست و ناامیدی خواهیم کرد که اصلا برای یک معامله گر که نیاز به اعتماد به نفس دارد، مناسب نیست!

اعتماد به نفس کاذب : برای مثال سهمی را تحلیل می کنیم و به آینده و افزایش قیمت آن بسیار امیدواریم ولی بازار و یا سهم مورد نظر ما مخالف تحلیل ما حرکت می کند و ما اگر قبول نکنیم که اشتباه کردیم و از معامله خارج نشویم، گرفتار تعصب بیجا و اعتماد به نفس کاذب خواهیم شد که نمی تواند عواقب خوبی برای ما به همراه داشته باشد. بعضا مشاهده شده است که معامله گران نسبتا حرفه ای که درگیر اعتماد به نفس کاذب شده اند، جزئیات مهم را در نظر نگرفته و به حرف ها و تحلیل های خود بیش از اندازه اعتقاد دارند و هر رفتاری غیر از تحلیل و نظراتشان را نمی پذیرند.

حتما بخوانید : آموزش تابلوخوانی در بورس


فومو : فومو در واقع همان ترس از دست دادن سود و عقب ماندن از بازار است که سرمایه داران و دولت ها همیشه از آن در جهت ترغیب سرمایه گذاران به سرمایه گذاری اشتباه در زمان اشتباه استفاده می کنند و شما باید بسیار دقت کنید تا در دام این افراد گرفتار نشوید و بازهم تکرار می کنم که رفتار ربات گونه در مورد مسائل مختلف، می تواند کمک بسیار زیادی به شما کند تا به عنوان یک تحلیل گر و یک معامله گر، همیشه تمامی جوانب را در نظر بگیرید و هیجانات و احساسات تاثیر چندانی روی شما و تصمیماتتان نگذارد.

توصیه ها من برای سرمایه گذاری در بازار بورس

  • به بازار بورس و سرمایه گذاری در بازارهای مالی مختلف به چشم سرمایه گذاری بلندمدت نگاه کنید و سعی کنید نگذارید هیجانات و احساسات بازار، ترس، طمع و … روی تصمیمات شما در بازار اثرگذار باشد.
  • همواره در حال یادگیری باشید؛ در بازار بورس و سایر بازارهای مالی همیشه مواردی وجود دارد که می توانید آن ها را یاد بگیرید و همچنان در مسیر پیشرفت و آموزش حرکت کنید، پس هیچ زمانی دست از یادگرفتن برندارید.
  • سعی کنید به هیچ عنوان برای خرید ملک، ماشین، تلفن همراه و … سهام نفروشید و همان دید بلندمدتی که چندی پیش اشاره کردم را مد نظر قرار دهید.
  • تمامی عرضه اولیه ها را با پنل کارگزاری دیگر خریداری کنید و بلندمدت (۱۰ سال) آن ها را نگهداری کنید و هیچ زمان روی پول حاصل از فروش آن ها حساب باز نکنید.
  • سهام های بنیادی و مناسب برای سرمایه گذاری بلندمت را خریداری کرده و نگهداری کنید و سعی کنید در مجامع آن شرکت کرده و سود حاصل از درآمد شرکت به ازای هر سهم که در انتهای سال مالی به شما پرداخت می شود را مجددا وارد بازار و همان سهم کنید و حتی سهام های جایزه و یا حق تقدم حاصل از افزایش سرمایه را به سهم تبدیل کرده و همچنان سهامداری کنید؛ در نظر داشته باشید که تعداد سهام بالا (زیاد) در زمان رونق می تواند سود بسیار خوبی برای شما به همراه داشته باشد؛ پس بدون در نظر گرفتن قیمت روز سهم و میزان دارایی که در اختیار دارید، به دید بلندمدت تعداد سهام خود را افزایش دهید تا در دوره رونق بازار به دلیل تعداد بالای سهمی که در اختیار دارید، سود بسیار خوبی به دست آورید.
  • سبد سرمایه گذاری خود را متنوع کنید ولی نه بیش از حد! از بین صندوق های etf، صندوق های درآمد ثابت، صندوق های طلا، صندوق های اهرمی و سهام شرکت های بنیادی و آینده دار، ۵ الی ۱۰ سهم برای خود انتخاب کنید و روی آن ها سرمایه گذاری کنید و به هیچ عنوان تک سهم نشوید، چرا که ریسک از دست رفتن دارایی شما بسیار افزایش خواهد یافت.

همان طور که در ابتدای مطلب قول دادیم، در این مطلب به آموزش صفر تا صد بازار سرمایه به صورت رایگان و به زبانی ساده پرداختیم.  

همچنین اگر دوست دارید اصول اولیه سرمایه گذاری در بورس را نیز یاد بگیرید، توصیه می کنم همین الان این مقاله را مطالعه کنید؛

ما سعی کردیم در آموزش صفر تا صد بازار سرمایه همه مطالبی که باید را به شما آموزش دهیم ولی اگر احساس می کنید مطلب یا موضوعی از قلم افتاده است، در بخش دیدگاه ها بنویسید تا آن را هم بررسی کنیم.

برای دوستانتان بفرستید: