برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

سامانه کدال چیست و چه کاربرد هایی دارد؟

سامانه کدال چیست و چه کاربرد هایی برای ما خواهد داشت؟ این سوالی است که در ادامه این مقاله قصد داریم به شرح کاملی از آن بپردازیم. در حقیقت در نظر داشتن سامانه کدال برای تحلیل و گذارش های هر سهم و تمامی موارد مالی که در حول یک سهم اتفاق می افتد، بسیار ضروری است و تمامی سرمایه گذارانی که قصد سرمایه گذاری روی یک سهم را دارند می بایست سامانه کدال را در خصوص با آن سهم به صورت کامل چک نمایند تا اطلاعات کامل و کافی در کنار دیگر اطلاعاتی که دارند، در اختیارشان قرار داده شود و سهم مناسبی را خریداری کنند. به عنوان مثال خبر افزایش سرمایه می تواند برای آینده کوتاه مدت و یا بلند مدت یک سهم نکته مهم و مثبتی به حساب آید، در ادامه بیشتر به شرح آن خواهیم پرداخت، پس همراه با کد بورسی باشید.

سامانه کدال

در ابتدای امر باید گفت که کدال در حقیقت مخفف عبارت انگلیسی Comprehensive Database Of All Listed Companies می باشد که به معنی سامانه یا پایگاه اطلاعات جامع شرکت‌ های پذیرفته شده یا همان شرکت های فهرست شده در بورس می باشد. جالب است بدانید که این سامانه در حقیقت یک سامانه الکترونیکی به شمار می آید که با اقتباس از سامانه‌ های اطلاع‌ رسانی سایر بورس‌ های دنیا راه‌ اندازی شده است.

سامانه‌ ای به منظور تحلیل‌ دقیق‌ تر

به همان صورت که شما عزیزان نیز می دانید، یکی از بازار‌ های مناسب به منظور سرمایه‌ گذاری، بازار بورس اوراق بهادار محسوب می شود. در واقع سرمایه‌ گذاری در این بازار احتیاج به اطلاعات و همین طور تحلیل‌ های سطح کلان و خرد در خصوص با شرکت‌ های ثبت‌ شده در بورس اوراق بهادار خواهند داشت، در این راستا باید گفت که یکی از ابزار‌ هایی که قادر است به گرد آوری داده ها و آگاهی در خصوص با وضعیت و فعالیت‌ های شرکت‌ های پذیرفته شده در بورس ایران کمک نماید، سامانه‌ ای به نام کدال خواهد بود که در ادامه بیشتر در خصوص با آن توضیح خواهیم داد.

به این نکته توجه داشته باشید که سازمان بورس کشور ایران مثل بسیاری از بازار‌ های سرمایه و بورس در جهان اقدام به ایجاد یک سامانه یا درگاه آنلاین کرده است که طبق مواد قانونی بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران، از حقوق سرمایه‌ گذاران بورس حمایت به عمل آید.

حمایت از حقوق سرمایه‌ گذاران

جالب است بدانید که هدف از به وجود آوردن و راه‌ اندازی سامانه کدال، سازماندهی، نگهداری و انتشار الکترونیکی داده های مالی و داده های مرتبط با سهام شرکت‌ های ثبت‌ شده در بورس ایران می باشد. ذکر این نکته بسیار حائز اهمیت خواهد بود که بر اساس ماده ۲ قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران، سازمان بورس و اوراق بهادار در راستای حمایت به عمل آوردن از حقوق سرمایه‌ گذاران و با هدف سازماندهی، نگهداری و توسعه بازار شفاف، منصفانه و کارای اوراق بهادار و برای نظارت بر حسن صورت پذیرفتن قانون و طبق ماده ۷ همان قانون، اتخاذ تدابیر مورد نیاز به منظور پیشگیری از وقوع تخلفات در بازار اوراق بهادار و همین طور نظارت بر افشای اطلاعات با اهمیت به وسیله شرکت‌ های ثبت‌ شده پیش سازمان بر عهده هیئت‌ مدیره این سازمان خواهد بود.

در این راستا باید عنوان کرد که سامانه یکپارچه جمع آوری، نظارت و انتشار الکترونیکی اطلاعات به نشانی codal.ir برای اتوماسیون کردن مواردی مانند؛ گرد آوری، بررسی و انتشار اطلاعات مالی شرکت‌ های فهرست شده در بورس و سایر اشخاصی که بر اساس قانون بازار اوراق بهادار ملزم به گزارش اطلاعات خود می باشند، طراحی ‌شده و در حال حاضر مورد استفاده قرار می گیرد.

اهداف اصلی طراحی و بکارگیری کدال

  • فراهم آوردن امكان دسترسی آسان استفاده‌ کنندگان به اطلاعیه‌ ها
  • فراهم آوردن سازوکار های بهینه و مناسب گزارش‌ گیری و گزارشگری مبتنی بر اصول جهانی به منظور استفاده فعالان بازار بورس
  • افزایش شفافیت اطلاعاتی به وسیله کاهش دوره زمانی تهیه تا انتشار اطلاعات و افزایش دقت در محاسبات و کنترل‌ ها
  • افزایش هماهنگی واحد های داخل سازمان و بیرون سازمان و همین طور بهبود سطح اطلاع‌ رسانی جامع
  • سرعت بخشیدن به ارائه اطلاعات ناشران اوراق بهادار و افشای عمومی آن ها
  • ایجاد امكان نظارت مفید بر شیوه ارائه و افشای اطلاعات
  • به وجود آوردن سازوکاری به منظور آسان شدن پروسه تهیه و افشای اطلاعات

فرآیندهای اصلی سامانه کدال

  • انتشار اطلاعات به عموم مردم
  • آماده‌ سازی و ثبت گزارش‌ ها توسط ناشران
  • ذخیره و بازیابی گزارش‌ های اخذ شده
  • اخذ و پذیرش گزارش‌ ها به وسیله سامانه
  • تحلیل و نظارت بر گزارش‌ ها به وسیله كارشناسان سازمان

امیدوارم که از این مقاله در خصوص با سامانه کدال و جزئیات آن استفاده کرده باشید و تونسته باشیم مطالب خوبی رو در اختیار شما عزیزان قرار دهیم، هر گونه سوال و یا موردی بود می توانید با سایت کد بورسی در میان بگذارید.

پیشنهاد میکنیم مطالعه کنید: 

برای دوستانتان بفرستید: