Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1125

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1162

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1166

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1188

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2841

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2848

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2861
تحلیل حجم معاملات در بازار بورس - کد بورسی

برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

تحلیل حجم معاملات در بازار بورس

چگونگی تحلیل حجم معاملات در بازار سهام:
حجم در بازار سهام به معنای تعداد سهام خرید وفروش شده است؛ برخی از معامله گران از حجم معاملات به عنوان یک معیار برای تصمیمات خرید وفروش خود استفاده می کنند.
در معامله گری واژه ی حجم (volume ) نشان دهنده ی تعداد واحد هایی است که در یک زمان مشخّص و خاص، خرید و فروش می شوند؛ حال می توان بازه ی زمانی را یک روز یا چند روز در نظر گرفت.
حجم معاملات هر سهم را می توان هر روز در صفحه ی سایت مدیریت فنّاوری بورس تهران به آدرس (tsetmc.com ) مشاهده کرد. حجم معاملات در نمودارها در انتهای نمودار و به صورت هیستوگرام نشان داده می شود.

کارکرد استفاده از حجم معاملات در بازار بورس:
اگر به طور مثال حجم معاملاتی یک سهم به صورت میانگین ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار سهم باشد و در یک روز خاص مشاهده کنیم که حجم معاملات سهم به صورت یکباره افزایش پیدا کرده و به ۱۲۰۰۰۰ سهم رسیده است معمولاٌ دچار سردرگمی شده و باید به دنبال بررسی آن سهم باشیم و این موضوع صرفاٌ یک هشدار برای سرمایه گذار به حساب می آید و باید دقیقاٌ بررسی شود که افزایش حجم همگام با افزایش قیمت سهم بوده یا کاهش قیمت سهم.
افزایش حجم معاملات در جهت مثبت، می تواند انتظار برای حرکت صعودی سهم در روزهای آینده باشد و حرکت نزولی هم نشان دهنده ی احتمال انتشار خبر منفی در سهم است که عده ای متوجه شده و اقدام به فروش سهام کرده اند.
افزایش حجم معاملات در محدوده های حمایت و مقاومت تکنیکالی نکته ی بسیار مهمی است که باید مورد توجّه قرار گیرد. از نظر تکنیکالی با رسیدن قیمت به حمایت های معتبر در سهم، انتظار افزایش تقاضا و افزایش حجم معاملات را داریم و در مقاومت ها هم شاهد افزایش حجم فروش و عرضه ی فراوان هستیم.
البتّه با وجودیکه افزایش ناگهانی حجم معاملات همزمان با تغییر قیمت در سهم به عنوان یکی از نشانه ها در تحلیل تکنیکال به حساب می آید؛ ولی با این همه نباید صرفاٌ به خاطر افزایش حجم معاملات، تصمیم به خرید و فروش سهم بگیریم.

حجم خرید:
در زمانی که حجم معاملات بالاتر است با دغدغه ی کمتری می توان مقدار زیاد یا کم سهام را خرید وفروش کرد، زیرا در سمت دیگر معامله، معامله گران زیادی در بازار هستند و منتظرند که سهم را خریداری کنند.
این عبارات معمولاٌ باعث سردرگمی معامله گران می شوند:
*فروشندگان کنترل بازار را به دست گرفته اند
*حجم خرید بیشتر از حجم فروش است
*امروز حجم خرید بسیار سنگین است
زمانی که خریداران کنترل را در دست داشته باشند، با فشار تقاضا قیمت بالا میرود؛ پایین رفتن قیمت، نشان دهنده ی کنترل فروشندگان بر بازار است، حجم فروش شامل حجم معاملاتی می شود که در قیمت تقاضا اتّفاق می افتد .قیمت تقاضا، بالاترین قیمت ارسال شده در بازار توسّط خریداران است .
نمودارها ، حجم معاملات را با میله های عمودی نشان می دهند و میله ها نشان می دهند که چه تعداد سهام در طول یک بازه ی زمانی خاص خرید وفروش شده است؛ حجم، معمولاٌ در پایین نمودار قیمت نمایش داده می شود.

حجم نسبی:
معامله گران علاقه مند هستند در معاملاتشان حجم معاملات را داشته باشند تا بتوانند در موقعیّت مناسب، در یک سهمی وارد و یا از آن خارج شوند.
معامله گران در کوتاه مدّت به سهام هایی که دارای حجم میانگین بالا هستند و یا حجم بالاتر از معمول در یک روز خاص دارند، تمایل نشان می دهند. حجم پایین تر از میانگین، نمایانگر علاقه ی کمتری به سهام و یا حتّی عدم علاقه به آن سهم می باشد.

حجم معاملات بالاتر:
روزهایی که حجم معاملات بالاتر از حدّ معمول است، در چنین روزهایی نوسانات و حرکات بزرگ قیمت به سمت بالا یا پایین اتفاق افتاده است .
اگر اکثر حجم در قیمت فروش (ASK ) اتفاق بیفتد، یعنی خریدار، قیمت سمت فروشنده را قبول کند؛ قیمت بالاتر میرود و افزایش حجم نشان دهنده ی این است که خریداران اعتقاد به افزایش قیمت سهم دارند و می خواهند آن سهم را زودتر خریداری کنند.
Bid price: قیمت ارائه شده توسّط خریدارن
Ask price : قیمت ارائه شده توسّط فروشندگان
اگر اکثر حجم در خرید (BID ) اتفاق بیفتد یعنی فروشنده قیمت سمت خریدار را قبول کند، قیمت کاهش می یابد و افزایش حجم نمایانگر این است که فروشندگان اعتقادی به نگه داشتن سهم ندارند و می خواهند هر چه زودتر آن را به فروش برسانند.

تحلیل حرکات قیمت سهام:
دقّت و نظارت بر حجم معاملاتی سهام، گر چه لازم وضروری نیست امّا می تواند به تحلیل حرکات قیمت سهام کمک کند. حجم بالا نشان دهنده ی عقیده ی خریداران و فروشندگان در افزایش یا کاهش قیمت است؛ اگر روند سهام به سمت بالا باشد و حجم با افزایش قیمت بیشتر شود؛ نشان دهنده ی این است که خریداران علاقه به خرید دارند؛ این رویداد معمولاٌ با حرکات بیشتر به سمت بالا اتّفاق می افتد ( بازده مثبت ) .
یک روند می تواند به مدّت زیادی در حال کاهش حجم باشد؛ امّا اصولاٌ کاهش حجم در حین یک روند صعودی، نشان دهنده ی تضعیف روند است.

پولبک چیست؟
حالتی است که قیمت برای آخرین بار به محدوده ای که قبلاٌ در آن بوده برمی گردد. پولبک یعنی سهم برای آماده شدن جهت صعود و یا نزول پرقدرت به خطّ روندی که برایش ترسیم شده برخورد کرده و به روندی که در گذشته داشته برمی گردد.
نتایج تحقیقات توماس بولکوفسکی ( معامله گر موفق ) نشان می دهد که بیش از ۵۸% روندها بعد از شکست حمایت ها یا مقاومت معتبرشان به نقاط شکست پولبک می کنند؛ پولبک های معتبر معمولاٌ در زمانی کمتر از ۳۰ روز شکل گرفته و تکمیل می شوند؛ لذا می توان اینگونه ادعا کرد که روندها زمانی که حمایت ها و یا مقاومت ها را با حجم چشمگیری می شکنند علاقه ی زیادی به پولبک دارند.

اصلاح قیمت چیست؟
اصلاح یعنی اینکه سهمی در حال صعود یا نزول است ولی این سهم همیشه صعود یا نزول نمی کند بلکه وسط کار اصلاح انجام می دهد؛ به طور مثال سهمی در حال رشد است و از ۲۰۰ به ۳۰۰ تومان رسیده است و به خاطر جوّ روانی بازار و مقاومت ها استراحتی می کند و تا قیمت ۲۵۰ تومان پایین می آید که به این حالت اصلاح در صعود گفته می شود.
در حالت کلّی سهم به صورت شارپ صعود یا نزول نمی کند و معمولاٌ به صورت پلکانی بالا یا پایین میرود.

اندیکاتورهای حجم:
در تحلیل تکنیکال برای تحلیل حجم معاملات، گاهی اوقات از اندیکاتورها کمک گرفته می شود:
سه مورد از اندیکاتورهای حجم:
۱-اندیکاتور/DISTRIBUTION ACCUMULATION
۲-اندیکاتورMONEY FLOW INDEX
۳-اندیکاتورON BALANCE VOLUME
مطمئناٌ می توان گفت که اولین چیزی که افراد تازه وارد پس از نصب برنامه های تحلیلی به دنبالش می روند آشنایی با انواع اندیکاتورهای تکنیکال است .
اندیکاتورهای تکنیکال بر اساس فرمول های ریاضی کار می کنند این فرمول ها می توانند بسیار ساده و یا پیچیده باشند؛ بزرگترین مشکل اندیکاتورهای بورس، تعداد بسیار زیاد آنهاست و هر کدام از این اندیکاتورها می توانند بسته به ترجیحات تحلیل گر تغییراتی پیدا کنند.

انواع اندیکاتورهای بورس:

۱-اندیکاتورهای روند
۲-اندیکاتورهای شتاب
۳-اندیکاتورهای نوسان
۴-اندیکاتورهای حجم

اندیکاتورهای روند: این اندیکاتورها اقدام به ارزیابی و اندازه گیری جهت و قدرت روند می کنند.
اندیکاتورهای شتاب: این اندیکاتورها سرعت حرکت قیمت را اندازه گیری می کنند و اگر، واگرایی بین اندیکاتور و قیمت مشاهده شود، می توان انتظار تغییر روند را داشت.
اندیکاتورهای نوسان: معامله گران با استفاده از این اندیکاتورها می توانند برآوردی از احتمال تغییر جهت بازار به دست آورند و این اندیکاتورها می توانند اطّلاعات مفیدی در باره ی قدرت خریداران و فروشندگان به معامله گران بدهند.
اندیکاتورهای حجم: این اندیکاتورها با کمک محاسباتی بر اساس میانگین حجم معاملات، قدرت روند را ارزیابی و جهت حرکت بازار را تاًیید می کنند و در حقیقت، افزایش در حجم معاملات، سبب حرکت بزرگ در بازار می شود.

مهمترین نکات در باره ی اندیکاتورها :
برخی از افراد فکر می کنند که اگر از اندیکاتورهای تکنیکال بیشتری استفاده کنند، بهتر می توانند رفتار آینده ی بازار را حدس بزنند؛ ولی این فکر نمی تواند درست باشد؛ زیرا که افزایش تعداد اندیکاتورها؛ پیچیدگی تحلیل را افزایش داده و کار را سخت تر می کنند ؛ بنابراین باید سعی شود که حدّاکثر بین ۲ تا ۳ اندیکاتور استفاده شود و به جای اینکه به تعداد اندیکاتورها ی خود بیفزایید بهتر است که همان ۲ یا ۳ اندیکاتور را بهتر فرابگیرید و دریابید که نقاط ضعف و قوّتشان چیست و چگونه می توانند برای شما یک سیستم و استراتژی معاملاتی خوب و مطمئن ایجاد کنند؛ بنابراین ترکیبی از اندیکاتورهایی را به کار گیرید که یکدیگر را تکمیل می کنند.

اندیکاتور RSI چیست؟
این اندیکاتور به معنای شاخص قدرت نسبی است و یک اندیکاتور تکنیکالی است که در آنالیز بازارهای مالی استفاده می شود، این اندیکاتور از پرطرفدارترین اندیکاتورهاست و توسّط WELLES WILDER در سال ۱۹۷۸ اختراع شده است.
اندیکاتورRSI معمولاٌ در یک دوره ی زمانی ۱۴ روزه مورد استفاده قرار می گیرد؛ این اندیکاتور در مقیاس ۰ تا ۱۰۰ اندازه گیری شده و معمولاٌ بالاترین سطح آن عدد ۷۰ و پایین ترین سطح آن عدد ۳۰ می باشد و البته باید دانست که این اندیکاتور در بازه های زمانی بیشتر از ۱۴ یا کمتر از آن هم برای چشم اندازهای طولانی یا کوتاهتر استفاده می شود.

تنظیمات اندیکاتور RSI :
این اندیکاتور بر روی یک گراف در بالا یا پایین چارت قیمت ها دیده می شود و دارای یک خطّ بالایی ( معمولاٌ ۷۰ ) و یک خطّ پایینی (معمولاٌ ۳۰ ) و یک خطّ مرکزی بر روی عدد ۵۰ قرار می گیرد و با یک کلیک راست بر روی اندیکاتور می توانند تنظیمات را تغییر داده و یا آنرا از روی چارت خود حذف کنند.
اندیکاتور RSI هنگامی که بالای ۷۰ یا پایین تر از ۳۰ نوسان می کند، نشان دهنده ی علائم محکم از معکوس شدن بازار است؛ به طوری که اگر عدد RSI بالاتر از ۷۰ باشد به معنی اشباع خرید است و همچنین به این معنی است که در بازار خرید افراطی انجام می شود و هر لحظه امکان دارد خریدها به پایان رسیده و قیمتها نزول کند و اگر RSI پایین تر از عدد ۳۰ باشد، نشان دهنده ی اشباع فروش در بازار است و این اشباع فروش در اثر فروشهای افراطی ایجاد شده و ممکن است بعد از کاهش فروش، شاهد صعودی شدن قیمت ها باشیم.

دریافت کد بورسی و ورود به بورس

کلام آخر:
در هنگام معاملات کوتاه مدّت، حجم معاملات می تواند اطّلاعات مفیدی به معامله گر ارائه دهد. تحلیل حجم حتّی مواقعی که خیلی کارساز نباشد به جداسازی سهامی که برای معاملات کوتاه مدت در نظر دارید کمک خواهد کرد.
در حالت ایده آل، حجم معاملات سهام باید دارای حجم میانگین بیشتری باشد تا شما بتوانید به آسانی وارد معامله شوید و یا از معامله خارج شوید.
همچنین در صورتی که حجم معاملات بالا باشد فروش سهم با سود برای شما آسانتر خواهد بود. تصمیمات معامله گر باید در درجه ی اول براساس حرکات قیمت باشد؛ زیرا حرکات قیمت، سود وضرر را تعیین می کنند.

اگر دوست دارید از بیشترین حجم معاملات ، حجم های مشکوک و بیشترین حجم ۱۰ روزه و ۳۰ روزه بورس مطلع شوید، بخش رصد بازار بورس برای شما طراحی شده است.

برای دوستانتان بفرستید: