Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1125

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1162

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1166

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1188

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2841

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2848

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2861
تفاوت بازار بورس و ارز دیجیتال که هیچ جا گفته نشده!

برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

تفاوت بازار بورس و ارز دیجیتال دقیقا چیست؟

بازار ارزهای دیجیتال و همین طور بازار بورس دو نمونه از سودده ترین و پرطرفدارترین بازارهای مالی در دنیا و ایران به حساب می آیند ولی آیا میدانید تفاوت بازار بورس و ارز دیجیتال دقیقا چیست و کدام برای سرمایه گذاری و یا نوسان گیری مناسب تر است؟ تفاوت بازار بورس و ارز دیجیتال بیشتر در موارد جزئی تر است و در کل ماجرا اگر بخواهیم نگاه کنیم، هر دو بازارهای مالی هستند که در آن می تواند برای خرید و فروش سهام یا رمزارز اقدام کرد و امکان نوسان گیری، سرمایه گذاری بلندمدت و یک سری ریسک و سودهایی نیز در هر دوی آن ها وجود دارد ولی خب تفاوت هایی نیز در ماهیت هر کدام از این بازارها وجود دارد که قصد بررسی آن ها به زبان ساده را داریم. لذا اگر شما هم دوست دارید تفاوت بازار بورس و ارز دیجیتال را یاد بگیرید، این مطلب برای شما نوشته شده است.

تفاوت بازار بورس و ارز دیجیتال

با وجود فراز و فرود بازار بین المللی ارزهای رمزپایه طی چند سال گذشته، بیشتر معامله گران تازه کار تجارت رمزنگاری را به جای بازارهای مالی سنتی، فارکس، سهام و یا طلا انتخاب می کنند. با این حال، بازارهای مالی قدیمی مثل بورس اوراق بهادار ایران هنوز هم می توانند فرصت های مختلف سودآوری را برای تازه واردان فراهم کنند. ارزهای دیجیتال می آیند و می روند، هرچند برخی از سکه های دیجیتال توانسته اند جای خود را در زیر نور آفتاب پیدا کنند، اما معاملات سهام می تواند یک افزودنی هوشمند برای تجارت مالی باشد.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، سرمایه گذاری بر روی حق تقدم و یا فروش آن و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


وقتی به خودی خود به یک تاجر فکر می کنیم، ذهن بی قرار تصویر یک مرد مناسب را ترسیم می کند که در یک اتاق شلوغ سهام را معامله می کند. امروزه با ظهور نرم افزارهای تجاری و فن آوری های جدید، معامله گران می توانند ارزهای رمزنگاری شده و سهام را از خانه خود مدیریت کنند و در واقع این نسل بعدی تاجران است که باید به آنها عادت کنیم و این نسل بعدی سهام و ارزهای رمزپایه را به عنوان ابزار تجارت جدید بپذیریم و از آن ها در فرآیند سرمایه گذاری و تشکیل پرتفوی خود استفاده کنیم.

معامله گران باتجربه و رسانه های معتبر مالی ادعا می کنند که طلا ثبات بیشتری نسبت به بازار در حال ظهور ارزهای رمزپایه دارد. برعکس، علاقه مندان به رمزنگاری معتقدند که بیت کوین اولین و معتبرترین ارز رمزنگاری شده طی چند سال گذشته از طلا پیشی گرفته و به “طلای دیجیتال” تبدیل شده است. البته این را هم باید در نظر داشت که مقایسه بین این دو بازار مالی برای هر شخص متفاوت و منحصر به فرد است، اما اگر شما سابقه‌ سرمایه گذاری در بورس را داشته باشد، سرمایه گذاری در ارز های دیجیتال برایتان کار سختی نخواهد بود.

مقایسه بورس و ارز دیجیتال

  • جلسات معاملاتی : شما می توانید سهام خود را با پنل های کارگزاری خرید و فروش نمایید که در زمان محدودی از روزهای غیر تعطیل قادر به انجام آن خواهید بود. پس همان طور که گفتیم معاملات با سهام باید در بازه های زمانی مشخص انجام شود و این در حالی است که معاملات رمزنگاری ۲۴/۷ در دسترس است. معامله گران می توانند بدون وقفه و وقفه، بلافاصله به وقایع و اخبار اقتصادی واکنش نشان دهند.
  • شرایط ثبت نام : در بورس ایران شما برای دریافت کد بورسی خود باید حداقل ۱۸ سال سن داشته باشید و از حداقل مدرک دیپلم برخوردار باشید. حال آنکه به منظور عضویت در صرافی های مشهور خارجی مثل بایننس شما تنها به یک ایمیل احتیاج خواهید داشت.
  • ورود معاملات سهام به آماده سازی بیشتری نیاز دارد : پیش از این که بتوانید نخستین معاملات خود را انجام دهید، برای برخی از مدارک و هزینه های مربوطه آماده شوید. برای شروع تجارت رمزنگاری به انجام هیچ یک از این موارد احتیاجی نیست و تنها یک حساب معاملاتی ثبت کنید، مقداری پول در آن قرار دهید و همه چیز آماده شروع سرمایه گذاری خواهد بود.
  • مقدار نوسان : معامله گران ارزهای رمزنگاری شده باید با نوسانات مبارزه کنند، که بالاتر از هر بازار ارزهای فیات است. مطمئنا نوسانات فرصت های سرمایه گذاری بیش تری را در اختیار فعالان بازار ارزهای دیجیتال قرار می دهد ولی همچنین با افزایش خطر از دست دادن پول در عرض چند ثانیه همراه است. معامله گران جدید باید به ابزارهای مدیریت ریسک ارائه شده به وسیله کارگزاران باتجربه پایبند باشند و این در حالی است که معاملات سهام ریسک کم تری را به همراه دارد ولی معامله گران برای شروع سبد سرمایه گذاری خود باید قیمت سهام را سرمایه گذاری کنند. این یک فرآیند سخت تر است که فقط می بایست به وسیله بازرگانانی با دانش عمیق و استراتژی تجارت جامع صورت پذیرد.
  • سرمایه گذاری کوتاه مدت و بلندمدت : یکی از قابلیت های یک معامله گر رمزارز، کسب سود از سرمایه گذاری کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت است. در بیشتر اواقت تریدرها در انتظار نوسان گیری برای کسب سود در بازه زمانی کم هستند و این در حالی است که سرمایه گذاران بورس با هدف کسب سود در طولانی مدت و حتی گاهی چندین ساله سرمایه گذاری در بورس را انجام می دهند. البته که باید این را در خاطر داشت که در بورس سرمایه گذاری کوتاه مدت نیز به سادگی امکانپذیر است. به خصوص برای کسانی که توانایی انجام تحلیل­ های مالی داشته باشند این روش بسیار مناسب و سودده است، ولی کسب سودهای کلان در بیشتر اوقات نیازمند سرمایه گذاری بلندمدت خواهد بود.
  • سود سالیانه : بیشتر سهام های موجود در بورس سود سهام را به صورت سالیانه بین سهامداران خود تقسیم می کنند، لذا سهامی که صاحبان آن ها در اختیار دارند، سود سهام به آن ها تعلق خواهد گرفت، ولی این مورد در مورد بازار ارزهای دیجیتال وجود ندارد. وقتی یک نهنگ در کیف پول های خود ارزهایی را جمع می کند، فقط در آنجا نهفته است و هیچ سود یا ضرری برای کسی یا شرکتی به همراه نخواهد داشت.
  • کارمزد معامله : میزان کارمزد در معاملات بورس نسبت به کارمزد معامله ارز دیجیتال بیشتر است. در هر معامله سهام چیزی حدود ۱٫۵ درصد از سرمایه کارگزاران معاملاتی به عنوان کارمزد کسر می شود. این رقم در معاملات کلان بسیار قابل توجه است و این در حالی است که در بازار ارز دیجیتال میزان کارمزد به ازای خرید و فروش هر ارز به مراتب پایین تر خواهد بود. البته این را هم باید در نظر داشته باشید که میزان کارمزد تمام ارزهای دیجیتال یکسان نیست و از طرف دیگر میزان کارمزد صرافی­ های گوناگون نیز متفاوت می باشد.
  • دسترسی به اطلاعات حساس : یکی از حائز اهمیت ترین فرق بورس و ارز دیجیتال در میزان استفاده از اطلاعات حساس است. معیارهای بسیار زیادی وجود دارد که می­ تواند بر ارزش یک سهام و یا ارز موثر باشد. برای مثال آغاز یک قرارداد بزرگ کاری می ­تواند ارزش سهام یک شرکت را به شکل قابل توجهی با افزایش روبرو شود. چنانچه افرادی که در جریان جزییات پروژه هستند، شروع به خریداری سهام شرکت کنند، بر اساس قانون مجرم محسوب می شوند. در سهام هرگونه تجارت بر پایه این فاکتورهای حساس غیر قانونی است و این در حالی است که این نوع منع قانونی در ارزهای دیجیتال دیده نمی شود. میتوان این طور گفت که در بازار ارزهای دیجیتال هیچ نهاد یا فرد خاصی وجود ندارد که به اطلاعات خاصی دسترسی باشد و بتواند از آن ها سوء استفاده کند. افراد می توانند مطابق با تحلیل های خودشان، وضعیت بازار را مورد بررسی قرار دهند و به معامله ارز دیجیتال بپردازند.
  • قانون‌ گذاری و ممنوعیت تبلیغات : چیزی که کاملا مشخص است این است که بازار ارزهای دیجیتال  هنوز هم با مشکلات خود که قانون گذاری در رأس آن است مواجه است! به عنوان مثال هر زمان که تعدادی از دولت‌ ها خرید ‌و فروش ارزهای دیجیتال و یا ICO ها را در کشور خود ممنوع اعلام می‌ کنند، قیمت‌ ها روند کاهشی به خود می گیرد یا همچنین وقتی که فیس‌ بوک و گوگل تبلیغات مربوط به ارزهای دیجیتال را ممنوع اعلام کردند، نقدینگی در بازار کاهش پیدا کرد و بازار از نظر حجم معاملات به صورت قابل توجهی کوچک‌ تر شد.
  • رانت و سفته بازی : در بازار سرمایه به صورت معمول رانت حرف اول را میزند! به عنوان مثال شما میدانید شرکت ایکس قرار است شعبه جدیدش را به زودی راه اندازی نماید؛ شما با تمام سرمایه خود سهام این شرکت را خریداری می کنید و پپس از افتتاح با سود بالا آن را به فروش خواهید رساند. طبیعتا تمام شرایط برای سفته بازی آزاد است. ولی در دنیای ارزهای دیجیتال رانت و سفته بازی تقریبا به مراتب کم تر دیده می شود. دلیل آن هم بین المللی بودن بازار و عدم کنترل دولت ها و شرکت ها بر ارزهای دیجیتال می باشد.
  • تاثیر اخبار و تحلیل ها : در بازار های بورس بیش از هرچیز اخبار و حوادث آن شرکت تاثیرگذارند. دقیقا برعکس ارزهای دیجیتال که بیشتر از تحلیل های بنیادی با تحلیل های تکنیکال سروکار دارند. شما در بورس باید بیشتر از علم تکنیکال، اخبار ببینید، در شبکه های اجتماعی به دنبال سهام شرکت مورد نظر باشید و با هم سرمایه گذارانتان مشورت نمایید، ولی در بازار کریپتو باید علم تحلیل تکنیکال را بیاموزید و با منطق آینده روند قیمتی یک سهم را پیش بینی نمایید.
  • حق مالکیت : کارگزاران به همان اندازه که سهام می خرند، در دارایی­ های شرکت مالکیت خواهند داشت، ولی در دنیای ارزهای دیجیتال با خرید ارز دیجیتال شما در مالکیت یک شرکت خاص سهیم نخواهید بود و تنها مالک ارز دیجیتال خود هستید. در حقیقت هیچ شرکتی وجود ندارد که شما بخواهید مالک آن شوید!
  • سود مرکب : در ارز های دیجیتال به علت استفاده از دلار این امکان برای سرمایه گذاران ایرانی فراهم آمده است که علاوه بر نوسان گیری از قیمت ارز، از افزایش قیمت دلار هم سود کسب نمایید ولی در بازار بورس ایران انواع سهام را با ریال مبادله می کنید و افزایش قیمت دلار تاثیر زیادی بر آن نخواهد داشت.

مقایسه بورس و ارز دیجیتال

مزایا و معایب سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال

مزایای ترید در ارزهای دیجیتال

  1. کسب درآمد دلاری
  2. کارمزد پایین برای ترید
  3. نوسانات مناسب برای ترید روزانه
  4. شروع ساده و بدون نیاز به پیش‌ شرط
  5. معاملات ۲۴ ساعته / ۷ روز هفته / ۳۶۵ روز سال
  6. قابلیت انجام معاملات با بات‌ ها و نرم‌ افزارهای اتوماتیک

معایب ترید در ارزهای دیجیتال

  1. نبود قوانین شفاف
  2. بدون پشتوانه بودن
  3. امکان مسدود شدن حساب
  4. ریسک‌ هایی مثل هک‌ شدن کیف پول

مزایا و معایب سرمایه گذاری در بازار سرمایه

مزایای معامله در بورس ایران

  1. قابلیت شروع با سرمایه کم
  2. ریسک کمتر به دلیل وجود پشتوانه
  3. برداشت و واریز با ریال و حساب بانکی
  4. قانونمند و تحت نظارت بودن به وسیله سازمان بورس

معایب معامله در بورس ایران

  1. محدودیت نوسان روزانه
  2. عدم امکان معاملات خودکار و الگوریتمی
  3. زمان محدود برای انجام معامله (از ساعت ۹ تا ۱۲:۳۰ روزهای شنبه الی چهارشنبه به غیر از روزهای تعطیل)

نتیجه گیری و کلام پایانی

چنانچه به دنبال شروع تجارت در یکی از بازارهای ارز دیجیتال و یا بورس هستید، باید به خوبی تحقیق، تحلیل و بررسی نمایید و میزان قدرت ریسک خود را بشناسید. بعضی از افراد با هدف سود بیشتر بدون توجه به ریسک موجود در معامله ارز دیجیتال وارد این حوزه می­ شوند و نتیجه ­ای جز ضرر به دست نمی آورند.

شما باید قبل از هر اقدامی، با ابزارهای هر دو بازار آشنا شوید. هیچوقت این را از یاد نبرید که سودهای کلان در بازار ارزهای دیجیتال و بورس، نصیب افراد حرفه­ ای می شود، بنابراین تا وقتی که در ابتدای مسیر هستید و به مطالعه نیاز دارید، بدون مشاوره وارد معامله ارز دیجیتال و یا معامله بورس نشوید.

برای شروع ورود به بازار های مالی بورس بهتر است یا ارز دیجیتال؟ پاسخ این سوال برای هر کس می تواند متفاوت باشد. چنانچه حاضرید برای سود بیشتر، ریسک به مراتب بیشتری را متحمل شوید، ارزهای دیجیتال گزینه مناسبی هستند و اگر به دنبال روش های قانونی در بازار های مالی می گردید، بورس ریسک به مراتب کم تری برای شما به همراه دارد.

مزایای بورس بیشتر است یا ارز دیجیتال؟ بورس بستری امن و مناسب برای سرمایه گذاری های قانونی بلندمدت به حساب می آید و نظارت ها در آن بیشتر است، ولی در ارزهای دیجیتال دامنه نوسان محدودیت خاصی ندارد و هیچ دولت و سازمانی آن را کنترل نمی کنند. همچنین در ارزهای دیجیتال امکاناتی مانند بازار دوطرفه و اهرم وجود دارد که در بورس ایران دیده نمی شود.

معایب بورس بیشتر است یا ارز دیجیتال؟ شاید از حائز اهمیت ترین اشکال بورس را بتوان تاثیر گذاری بیش از حد اخبار داخلی، دامنه نوسان کم و محدودیت کف سفارشات دانست. همچنین در ارزهای دیجیتال تحلیل ها گاهی کم اعتبار می شوند و بعضی اوقات نبود دامنه نوسان موجب بیش از حد متضرر شدن سرمایه گذاران خواهد شد.

بورس تخصصی تر است یا ارز های دیجیتال؟ مطمئنا برای یک سرمایه گذار مبتدی، معامله در بورس ایران به مراتب ساده تر و کم خطر تر از بازار کریپتوکارنسی است. ارز های دیجیتال با توجه به تازگی و امکانات بسیاری که دارد، شاید در ابتدا برای تازه واردان کمی گیج کننده باشد.

همان طور که در قولش را داده بودیم، بصورت کامل تفاوت بازار بورس و ارز دیجیتال را بررسی کردیم.

همچنین اگر دوست دارد بدانید سرمایه گذاری در بورس یا ارز دیجیتال سودده تر است نیز می توانید این مطلب را مطالعه کنید.

از نظر شما مهم ترین تفاوت بازار بورس و ارز دیجیتال چیست؟

برای دوستانتان بفرستید: