برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

نکات سرمایه گذاری در ارز دیجیتال برای ایرانی ها

برای سرمایه گذاری سودده در بازارهای مالی و به خصوص بازار پرنوسان ارزهای دیجیتال باید نکات سرمایه گذاری در ارز دیجیتال را پیش از اقدام به سرمایه گذاری یاد گرفته باشید و مد نظر قرار دهید. این نکات سرمایه گذاری در ارز دیجیتال اصلا چیز پیچیده و سختی نیست و به سادگی می توان آن ها را فرا گرفت. لزوم یادگیری نکات سرمایه گذاری در ارز دیجیتال بیشتر به دلیل تخصصی بودن و نوسانات بسیار شدید است، چرا که در این بازار امکان دارد در طول یک روز ۸۰ درصد سود کنید و یا در مقابل ۵۰ درصد از سرمایه خود را از دست بدهید! پس این بازار با هیچ کس شوخی ندارد و بهتر است با علم و دانش برای ورود به آن اقدام کنید.

نکات سرمایه گذاری در ارز دیجیتال

همه کسانی که دوست دارند سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال را تجربه کنند، به دنبال به دست آوردن سود هستند، ولی کسب سود جز در سایه آگاهی ممکن نخواهد شد. شاید عجیب باشد ولی باید گف که برخی از افراد به سرمایه گذاری ارز دیجیتال اقدام می ­کنند ولی بدون آن که بدانند دقیقا چه کاری انجام می­ دهند برای این کار اقدام می کنند و با توجه به ماهیت نوسانی این بازار، متضرر خواهند شد.


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز ۱۰ درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

ثبت نام رایگانسرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


لذا می توان این طور گفت که یادگیری نکات مربوط به سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال مهم ترین نکته ای است که باید ابتدا به ارزش آن پی ببرید. در این راستا اگر شما در آستانه ورود به دنیای شگفت انگیز ارزهای دیجیتالی هستید، مطمئنا این ۱۰ نکته مهمی که در ادامه برای شما آورده ایم، دید بسیار خوبی به شما عزیزان می دهد تا دقیقا بدانید با چه نوع بازاری طرف هستید، پس به هیچ عنوان ادامه مطلب رو از دست ندهید.

۱) در سقف های قیمتی و در هیجان وارد بازار نشوید؛

یکی از نکته های مهم برای سرمایه گذاری در ارز دیجیتال این است که از خرید ارز وقتی که در بالاترین حد قیمت قرار دارد خودداری کنید. همان طور که قیمت خیلی پایین نباید شما را برای خرید وسوسه کند، خرید در قیمت بالا با این تصور که روند صعودی است و قرار است همچنان بالاتر برود نیز به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

به این خاطر که اغلب پس از یک روند صعودی افزایش قیمت امکان دارد با افت مواجه شود، بهتر است برای خرید وقتی که قیمت آن بیش از حد افزایش است، بسیار احتیاط کنید تا مجبور نشوید رمزارز خود را کم تر از قیمتی که خریده اید به فروش برسانید. نوسان قیمت رمزارز هر سرمایه گذاری را دچار چالش می کند، لذا چنانچه یک سرمایه گذار مبتدی به حساب می آیید، بهتر است با مقادیر کمتر برای سرمایه گذاری اقدام کنید تا کم کم با افزایش تجربه به میزان دارایی های خود در بازار اضافه کنید و سودهای جذاب تری را با ریسک پایین تر به دست آورید.

۲) به سیاست­ های قانونی کشور توجه کنید؛

هر چند ماهیت وجودی رمزارزها و سرمایه گذاری در آن ها در بیشتر کشورهای جهان به صورت قانونی پذیرفته شده است، ولی برخی از دولت ها برای خرید و فروش رمزارزها محدودیت­ هایی را در نظر گرفته اند. این قوانین و محدودیت­ ها با توجه به شرایط حاکم بر جامعه می ­تواند متغییر باشد، لذا بهتر است همیشه اطلاعات خود را در این زمینه بروز نگه دارید.

۳) عرضه و تقاضای ارز دیجیتال در بازار را بسنجید؛

نکته سومی که در این خصوص باید در نظر داشته باشید، سنجیدن عرضه و تقاضای رمزارز در بازار کریپتو می باشد. به بیان دیگر چنانچه قصد دارید بدانید قیمت یک ارز امروزه بالاتر و یا پایین تر از قیمت واقعی آن است، بررسی کنید و ببینید میزان عرضه و تقاضای آن در بازار چگونه است.

حتما بخوانید : مدیریت ریسک در بازار ارز دیجیتال چگونه است؟


این بررسی می تواند به خوبی شما را در انتخاب زمان درست برای انجام معاملات راهنمایی نماید. چنانچه قیمت ارز دیجیتال بسیار پایین تر از قیمت واقعی آن باشد، شاید فکر کنید بهترین زمان برای خرید است، لذا در این صورت شاید خرید این ارز از نظر قیمتی به سود شما باشد ولی نکته ای که باید در نظر داشته باشید اینجاست که عرضه این ارز در بازار نیز زیاد است پس در زمان فروش رقابت آنچنانی بین سرمایه گذاران وجود ندارد، لذا زمان درستی را برای خرید انتخاب نکرده و تنها حین خرید این ارز سود به دست آورده اید!

۴) از دارایی خود بیشتر به این بازار اختصاص ندهید؛

برای سرمایه گذاری در بازار ارز دیجیتال که در هر بازار سرمایه دیگری هم صدق می کند این نکته را باید در نظر بگیرید که بیشتر از توان مالی خود سرمایه گذاری نکنید. باید به این سوال این طور پاسخ دهید که چه میزان سرمایه در اختیار دارید که در یک بازه زمانی به آن احتیاجی پیدا نمی کنید؟ همان میزان برای سرمایه گذاری مناسب خواهد بود. این را در نظر داشته باشید که یکی از قواعد سرمایه گذاری در بیشتر بازارهای مالی، داشتن نگاه بلندمدت در سرمایه گذاری است.

متاسفانه کسانی که با عدم آگاهی و با تصور یک شبه پولدار شدن برای ورود به بازارهای مالی به خصوص بازار کریپتوکارنسی اقدام می کنند، به صورت معمول با ضرر مالی روبرو خواهند شد. هیچ بازار سرمایه ای نمی تواند ثروت شما را یک شبه به مقدار زیادی افزایش دهد، پس چنانچه می خواهید از طریق این سرمایه گذاری، ارزش پول خود را حفظ کنید و آن را بیشتر کنید، بایستی نگاهی بلند مدت به سرمایه گذاری خود داشته باشید، از همین روی توصیه ما این است که مقداری از سرمایه تان را وارد بازار نمایید که حداقل تا چندین سال آینده نیاز ضروری به آن پیدا نکنید.

۵) همه پولتان را روی یک ارز سرمایه گذاری نکنید؛

پنجمین نکته این است که بهتر است تلاش کنید در سبد دارایی های خود، ارزهای گوناگونی را بگنجانید. بعضی از سرمایه گذاران فقط بر روی یک ارز مثل بیت کوین سرمایه گذاری می کنند، ولی بیشتر سرمایه گذاران حرفه ای همواره در تلاشند سبد دارایی های خود را متنوع نگه دارند و سرمایه ای که دارند را بر روی ارزهای گوناگون سرمایه گذاری داشته باشند.

حتما بخوانید : بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری


در این صورت نوسان شدید قیمتی یک ارز مثل بیت کوین، همه سرمایه شما را مورد حمله قرار نمی دهد و شما می توانید در بازه های زمانی گوناگون، از رمزارزهای گوناگون سودهای به مراتب بیشتری از حالت این که تنها در یک ارز سرمایه گذاری می کردید، کسب خواهید کرد. سرمایه گذاری اقدام راحتی نیست به ویژه اگر با نحوه آن آشنایی نداشته باشید. آموزش و یادگیری اصول و مفاهیم پایه هر یک از ارزهای دیجیتال، شما را به هدفتان نزدیک می کند.

۶) رمزارزی که میخرید باید کاربردی باشد؛

ششمین نکته ای که در خصوص با خرید و فروش و سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال باید در نظر داشته باشید این است که بهتر است پیش از آغاز سرمایه گذاری به کاربرد ارزی که خریداری می کنید، توجه کافی را داشته باشید و ببینید این رمزارز چه مشکلی را در دنیای بلاکچین حل می کند و در آینده چقدر می تواند مشکلات بیشتری را برطرف کند.

آموزش سرمایه گذاری در ارز دیجیتال

به بیان دیگر پیش از خرید هرگونه ارز دیجیتالی می بایست تحقیقات خود را کامل کنید تا ببینید ارز مورد نظر چه کاربردهایی دارد و چه استفاده هایی می توانید از آن داشته باشید و مهم تر از آن در آینده با توجه به کاربردی که دارد، چه جایگاهی می تواند در بازار ارزهای دیجیتال داشته باشد.

باید توجه داشته باشید خرید رمزارزی که هیچ کاربردی ندارد، یک سرمایه گذاری سودده نخواهد بود و اگر هم سودی بدهد برای کوتاه مدت و نهایتا میان مدت است و در بلندمدت سوددهی کافی را نخواهد داشت و امکان دارد ضررهای بسیار زیادی را نیز برای شما به همراه داشته باشد، لذا پیش از خرید بهتر است در خصوص نحوه استفاده از آن و کاربردهایی که دارد به خوبی تحقیق کنید و در ادامه برای خرید آن ارز و سرمایه گذاری روی آن اقدام کنید.

۷) وایت پیپر ارز دیجیتال را بررسی کنید؛

در واقع وایت پیپر گزارشی از مشخصات دقیق یک محصول است، ولی نباید وایت پیپر را با بروشور یا کاتالوگ اشتباه گرفت. در بروشور و کاتالوگ با تبلیغاتی از یک محصول روبرو هستیم و این در حالی است که وایت پیپر اطلاعات دقیق و واقعی برای حل یک مشکل یا چالش به ما ارائه می دهد. در وایت پیپر یک رمزارز اطلاعات دقیقی در خصوص آن شامل هدف پروژه، زمان بندی، نقشه راه، نحوه عملی کردن آن، زمان آغاز جذب سرمایه و مواردی از این دست بررسی می شود که می تواند برای سرمایه گذاران بلندمدت بسیار حائز اهمیت باشد.

۸) راجع به کیف پول ارز دیجیتال قبل از سرمایه گذاری تحقیق کنید؛

بعد از خرید ارز دیجیتال موردنظر، شما به بستری جهت ذخیره احتیاج خواهید داشت و آن چیزی جز کیف پول دیجیتال نیست. در این راستا تلاش کنید با انواع کیف پول‌ ها آشنا شوید و مزایای/معایب هر یک را به دقت مورد بررسی قرار کنید. نکته حائز اهمیتی که درباره کیف پول وجود دارد، ایمن‌ سازی آن و تعیین رمز مناسب برای آن است که بهتر است با رویه آن آشنا شوید و در ادامه اقدام کنید. حساب‌ های خود را ایمن کنید و همیشه از احراز هویت دو مرحله‌ ای استفاده کنید.

حتما بخوانید : ارزهای دیجیتال آینده دار


هر یک از این کیف‌ ها تنها از یک یا تعداد محدودی از رمزارزهای موجود در بازار پشتیبانی می‌ کنند، لذا پیش  از استفاده از آن‌ ها بررسی نمایید که کیف پول مربوطه آیا از رمزارز شما پشتیبانی می‌ کند یا نه. تراست والت، کیف پول سخت افزاری لجر، کیف پول سخت افزاری ترزور، کیف پول بیت کوین والت، کیف پول الکتروم، کیف پول اکسودوس، کیف پول جاکس، کیف پول کوینومی و … از کیف پول های معتر و مشهور در دنیای ارزهای دیجیتال به حساب می آیند.

۹) امنیت حساب‌ و کیف پول خود را افزایش دهید؛

کیف پول‌ های بسیاری برای رمزارزهای مختلف بصورت آنلاین، آفلاین و حتی سخت‌ افزاری وجود دارد. همچنین پلتفرم‌ ها و وبسایت های بسیاری برای معامله این ارزها به وجود آمده و در حال حاضر در اختیار کاربران حوزه کریپتوکارنسی قرار دارد، ولی تمامی این والت ها، ابزارها و پلتفرم‌ ها معتبر و قابل اطمینان نیستند! در حقیقت بعضی از آنها با توجه به قوانین کشورشان و تحریم ها، به ایرانیان خدمات خود را ارائه نمی دهند و امکان دارد حساب شما را با ارز موجود در آن بلاک کنند. بعضی از کیف‌ پول‌ های آنلاین که اجازه پشتیبان‌ گیری از موجودی حساب‌ تان را نمی‌ دهند نیز خطراتی به همراه خواهند داشت و بعضی مواقع کلاهبرداران با ساخت کیف پول‌ های آنلاین تقلبی، هدفی جز سرقت موجودی حساب شما در سر نمی پرورانند.

از جمله کیف پول‌ های آنلاین معتبر برای بیت‌ کوین و اتریوم سایت blockchain.com به حساب می آید که کاملا رایگان و از سایر کیف پول های نرم افزاری گزینه مورد اعتمادتری است. البته باید گفت که بعد دیگر امنیت، حفظ رمزهای عبور است، لذا هیچگاه نباید از یک رمز عبور در چندین سایت استفاده نمایید. کلیدهای خصوصی که کلید دسترسی شما به کیف پولتان به حساب می آید را در مکان امنی نگهداری نمایید. در این خصوص بهتر است از حملات فیشینگ و روش های انجام آن اطلاع داشته باشید و رمزهای عبور خودتان را تنها با چک کردن آدرس دقیق سایت وارد نمایید. برخی از سایت ها خودشان را به جای سایت‌ های معتبر قرار می دهند و شما با وارد کردن رمز عبور خودتان در آن سایت‌ ها، عملا مشخصات کیف پول‌ تان را در اختیار سو استفاده کنندگان و یا هکرها قرار خواهید داد.

کیف پول‌ های آنلاین بیشتر هدف حمله و هک قرار خواهد گرفت. پشتیبان‌ گیری از کیف پول و عدم نگهداری مبالغ زیاد در والت های آنلاین یکی دیگر از روش های افزایش امنیت موجودی‌ تان است. به منظور نگهداری مبالغ بالای ارز، می‌ توانید از والت های سخت‌ افزاری که به آن ها کیف پول های سرد یا آفلاین نیز گفته می شود استفاده کنید. بهترین کیف پول های سخت‌ افزاری بازار را می توان کیف پول لجر، ترزور و کیپ کی دانست.

۱۰) از سیستم‌ های پانزی به شدت دوری کنید؛

هر سایت یا برنامه ای که به شما وعده چند برابر کردن بیت‌ کوین یا سودهای غیر منطقی و بالا را داد را نباید معتبر تلقی کنید! با روی کار آمدن رمزارزها و سخت بودن پیگیری تراکنش‌ های در دنیای بلاکچین، سیستم‌ های پانزی نیز در این حوزه فعالیت های بسیاری دارند. به زبان ساده سیستم‌ های پانزی سیستم‌ هایی اند که با بهانه پرداخت سود به سرمایه‌ گذاران، با روش های گوناگون، سرمایه افراد را گردآوری می‌ کنند و البته در ابتدای کار، سود سرمایه‌ گذاران اولیه را نیز می پردازند.

حتما بخوانید : ارز دیجیتال یونیک فاینانس چیست؟


البته باید در نظر داشت که این سود از پول سرمایه‌ گذاران بعدی تامین خواهد شد و شرکت یا فرد دریافت‌ کننده سرمایه با آن پول به انجام کار اقتصادی نخواهد پرداخت. سیستم‌ های پانزی بعد از مدتی افشا شده و از بین خواهند رفت و این سرمایه‌ گذاران هستند که در این بین متضرر خواهند شد. به منظور شناسایی سریع یک سیستم پانزی، در گام نخست به عقل و منطق خودتان رجوع کنید! هر سیستم یا سایتی که وعده سود زیاد در کوتاه‌ مدت را می‌ دهد و هویت آن فرد یا شخص یا شرکت و مهم تر از همه فعالیت آن ها به درستی مشخص و شفاف نیست، به احتمال ۹۹٫۹۹ درصدی یک سیستم پانزی است و باید از آن دوری کنید.


نتیجه گیری و کلام پایانی

سرمایه گذاری در دنیای رمزارزها به علت عدم ثبات قیمتی که دارند، همواره با ریسک هایی همراه است و این نوسانات بسیار به جذابیت سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال اضافه کرده است. نبود دامنه نوسان ریسک این بازار را به نسبت دیگر بازارها به خصوص بازار بورس ایران چندین برابر می کند، لذا فقط شما می‌ توانید با یادگیری روش‌ های گوناگون تحلیل و بررسی بتوانید این ریسک‌ ها را تبدیل به فرصت کنید و ریسک را توزیع کنید تا کم ترین ضرر و بیشترین سود را به دست آورید.

از ریسک‌ های این بازار در کنار نوسانات قیمتی به موارد دیگری نیز می توان اشاره کرد، به عنوان مثال چنانچه شما از صرافی نامعتبر یا کیف پول دیجیتال نامناسب استفاده نمایید، ریسک سرمایه‌ گذاری خود را تا حدود زیادی بیشتر کرده اید، بنابراین همواره تلاش کنید برای سرمایه گذاری در بازار رزمارزها جوانب احتیاط را رعایت کنید و همه چیز را با عقل خود بسنجید.

همان طور که در ابتدای مطلب قول دادیم، به ذکر ۱۰ مورد از مهم ترین نکات سرمایه گذاری در ارز دیجیتال پرداختیم. 

اگر به دنیای کریپتو علاقه مندید، می توانید مطلب نحوه ترید ارزهای دیجیتال + نکات شگفت انگیر معامله رمزارزها را در این خصوص همین الان اینجا مطالعه کنید.

برای دوستانتان بفرستید: