Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1125

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1162

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1166

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1188

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2841

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2848

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2861
نحوه تغییر کارگزاری و انتقال پرتفوی سهام - راهنمایی انتقال کارگزار ناظر در بورس

برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

نحوه تغییر کارگزاری و انتقال پرتفوی سهام – راهنمایی کامل تغییر کارگزار ناظر در بورس

وقتی تنها در یک کارگزاری حساب معاملاتی دارید و همه خرید و فروش ‌های خود را با همان حساب معاملاتی انجام دهید؛ کارگزار ناظر شما همان کارگزاری است که با آن همکاری دارید. چنانچه به هر دلیلی قصد داشته باشید کارگزار ناظر خود را تغییر دهید که یعنی قصد دارید کارگزاری خود را عوض کنید نیاز دارید تا نحوه تغییر کارگزاری و انتقال پرتفوی سهام خود به کارگزاری جدید را بلد باشید. همین اول بگم که تغییر کارگزاری به هیچ وجه سخت نیست و فرآیند پیچیده و نامعلومی ندارد و به سادگی و با دانستن مراحل کامل انتقال کارگزاری ، به سادگی قادرید کارگزاری خود را تغییر دهید.

بسیاری از افراد به دلیل سیستم معاملاتی کند کارگزاری خود، امکانات خوب کارگزاری دیگر، بسته های اعتباری خرید، هنگی در زمان خرید عرضه اولیه، سامانه های سریع و ساده تر، عدم تطبیق قیمت ها و حجم ها با سایت اصلی بورس، عدم پشتیبانی تلفنی مناسب کاربران و … به دنبال یادگیری نحوه تغییر کارگزاری هستند و یا شاید هم این اتفاق برای شما عزیزان پیش آمده باشد که در کارگزاری فعلی خود به منظور فروش سهام و یا حق تقدم ها و همین طور اعمال سهام جایزه در پرتفوی بورسی و … مشکل داشته باشید و به این فکر افتاده باشید که دیگر وقت آن رسیده است که کارگزاری خود را تغییر دهید و به کارگزاری بپیوندید که دیگر با این مشکلات مواجه نباشید. ما در این مطلب آموزشی قصد داریم تا مرحله به مرحله و با زبان ساده، نحوه تغییر کارگزاری و انتقال کامل پرتفوی سهام رو بهتون آموزش دهیم.

نحوه تغییر کارگزاری و انتقال پرتفوی سهام

به همان صورتی که خودتان میدانید در بورس ایران، تمامی معاملات سهام برای مشتریان حقیقی به وسیله کارگزاری‌ ها و یا کارگزار ناظر صورت می پذیرد. کارگزاری ‌ها واسطه‌ میان خریداران و فروشندگان هستند. در سیستم معاملاتی قدیمی، افراد قادر بودند سهام خود را در کارگزاری‌ های گوناگون بفروشند. به عنوان مثال چنانچه شخص در ۲ کارگزاری آگاه و مفید حساب معاملاتی می داشت و با حساب  آگاه خود ۲۰۰۰ سهم فملی می خرید، قادر بود ۲۰۰۰ سهم خود را به وسیله کارگزاری مفید هم بفروشد. در واقع یعنی هیچ الزامی به منظور یکسان بودن کارگزار خریدار و فروشنده وجود نداشت.

اما در سال ‌های اخیر با راه اندازی سیستم معاملاتی آنلاین، مفهوم تازه به عنوان کارگزار ناظر به قوانین بورس اضافه شده است، یعنی که سهامداران دارایی سهام خود را در هر نماد معاملاتی تنها قادرند به وسیله کارگزاری بفروشند که سهام خود را در آن خریده اند. اگر با همان شرایط مثال قبلی اقدام به خرید ۲۰۰۰ سهم فملی در کارگزاری آگاه کرده باشید؛ تنها قادرید به وسیله همان کارگزاری ۲۰۰۰ سهم فملی خود را بفروشید.

کارگزار ناظر ما کیست؟

همانطور که پیش تر هم خدمت شما عزیزان گفته شد، چنانچه تنها در یک کارگزاری حساب معاملاتی داشته باشید و همه معاملات خود را با همان حساب معاملاتی انجام دهید؛ کارگزار ناظر شما همان کارگزاری است که با آن کار می کنید، اما چنانچه دارایی سهام ‌تان در نمادهای معاملاتی گوناگون متفاوت است، کارگزار ناظر با توجه به سابقه‌ معاملاتی شما با کارگزاری‌ های گوناگون مشخص می شود. این بدین معنی است که در هر نماد معاملاتی با توجه به سابقه معاملاتی، کارگزار ناظر گوناگونی دارید. کارگزار ناظر همان کارگزاری است که در آن حساب معاملاتی تشکیل داده اید که می تواند؛ آگاه ، مفید ، فارابی و … باشد. نحوه اطلاع از کارگزار ناظر (کارگزاری) به این دو صورت است :

  1. تطابق گواهینامه نقل و انتقال و سپرده سهام
  2. مراجعه به سایت اینترنتی شرکت سپرده‌ گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به آدرس csdiran.com و مشاهده‌ کارگزار ناظر در بخش سرویس‌ های الکترونیکی به سهامداران.

نحوه تغییر کارگزاری

روشهای تغییر کارگزار ناظر

  1. از رایج ترین روش ها به منظور تغییر کارگزار ناظر این ‌است که سهامدار بعد از فروش تمام دارایی سهام خود در یک نماد معاملاتی، حداقل برای ۱ روز معاملاتی دارایی سهام خود را در آن نماد صفر نگه دارد تا در نخستین معامله آن نماد در کارگزاری بعدی، کارگزار ناظر نیز عوض شود.
  2. روش دوم این است که با مراجعه حضوری به کارگزارى مورد نظر خود و تکمیل فرم تغییر ناظر به منظور تعیین یا تغییر کارگزار ناظر و ارائه برگه خرید سهم اقدام نمایید (در این روش در صورتی که سهامدار سهم مورد نظر را نفروخته باشد، ضروری است برگه خرید سهم را از کارگزاری مبدا یا سایت سپرده گزاری بگیرید و به کارگزاری مقصد ارائه دهد)
  3. روش سوم این است که با مراجعه حضوری به شرکت سپرده‌ گذاری مرکزی و یا دفاتر خدماتی پیشخوان دولت بروید و با ارا‌ئه‌ اصل کارت ملی و شناسنامه و تکمیل و تحویل فرم درخواست تغییر کارگزار ناظر را ارائه دهید (نکته جالب توجه این است که با توجه به روش های اول و دوم که ساده تر است و نیاز به مراجعه حضوری کم تر است، استفاده از روش ۳ دیگر طرفداری ندارد)


نحوه تغییر کارگزاری در کارگزاری آگاه – راهنمای گام به گام

در ابتدا باید گفت که انتقال ناظر در کارگزاری آگاه احتیاجی به مراجعه حضوری نخواهد داشت و به سادگی و با دریافت کد آنلاین خود را از سایت ex.agah.com می توانید در سامانه آساتریدر کارگزاری آگاه و در بخش تغییر کارگزار ناظر نسبت به تغییر ناظر سهام خود به صورت غیر حضوری اقدام نمایید. چنانچه آخرین خرید خود را در یک نماد، با کارگزاری آگاه انجام داده ‌اید، به منظور ارسال درخواست، قادرید به بخش درخواست ‌ها و گزینه درخواست انتقال ناظر بروید و با استفاده از آیکن + پنجره درخواست جدید برای شما عزیزان نمایان خواهد شد. آیکن + در عکس زیر برای شما نمایش داده شده است:

نحوه تغییر کارگزاری

نماد خود را انتخاب نمایید و درخواست خود را برای کارگزاری بفرستید. در نظر داشته باشید که در ادامه انجام این فرآیند، درخواست شما به وسیله کارشناسان قسمت اوراق بهادار بررسی می شود و در صورتی که منع قانونی به منظور انتقال ناظر وجود نداشته باشد، کارگزار ناظر شما عوض خواهد شد و کارگزاری آگاه تحت عنوان ناظر نماد شما نام خواهد گرفت و من بعد قادرید تمامی خرید و فروش های خود را از سیستم های معاملاتی این کارگزاری انجام دهید و از تمامی خدماتی که پیش از این تنها مختص به کاربران این کارگزاری بوده است، استفاده نمایید.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، مشاوره خرید …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


این نکته ها را در این زمینه در نظر داشته باشید که در صورت بدهکاری به کارگزار قبلی، قابلیت تغییر کارگزار ناظر برای شما وجود ندارد و باید با کارگزاری قبلی که در آن به انجام معاملات مختلف پرداخته اید، تسویه حساب نمایید. نکته دیگر این که نحوه تغییر کارگزاری و عوض کردن ناظر بازار ، یک روز پس از انجام آخرین معامله شما عزیزان امکان پذیر خواهد بود. برای نمادهایی که در کارگزاری پیشین شما، فریز شده اند، امکان تغییر کارگزار ناظر وجود نخواهد داشت.

این موضوع هم در میان مردم به اشتباه برداشت میشود؛ اینکه کارگزاری خود را تغییر می دهید به کد بورسی و تغییر کد بورسی شما ارتباطی نخواهد داشت و کد بورسی شما عزیزان، کد منحصر به فردی شامل ۳ حرف از نام خانوادگی شما و ۵ عدد در ادامه است که تنها یک بار دریافت شده و در تمامی کارگزاری ها هم تغییری نخواهد کرد و در واقع تا انتها با شماست. آخرین نکته که باید در این خصوص مد نظرتان باشد این است که ارسال درخواست تغییر کارگزاری (تغییر کارگزار ناظر)، به سادگی و با موبایل و یا کامپیوتر شخصی شما عزیزان امکان پذیر می باشد و همان طور که پیش تر هم ذکر شد، به هیچ وجه کار سخت و پیچیده ای نخواهد بود.

خلاصه متن

به صورت خلاصه باید گفت که برای انجام معاملات و تغییر کارگزاری به آگاه ابتدا به وسیله سایت آگاه اکسپرس ثبت نام نمایید و جهت احراز هویت به دفاتر پیشخوان مراجعه فرمایید. پس از صدور کد معاملاتی دسترسی “کاربر تستی” شما به دسترسی “مشتری” تبدیل خواهد شد. بعد از این فرآیند به وسیله منوی اصلی سامانه و انتخاب گزینه “تغییر کارگزار ناظر” قادر خواهید بود دارایی خود را به کارگزاری آگاه انتقال دهید. به منظور ارسال درخواست قادر هستید به بخش درخواست ‌ها و گزینه درخواست انتقال ناظر مراجعه نمایید. با استفاده از آیکن + پنجره درخواست جدید برای شما عزیزان نمایان خواهد شد. نماد خود را انتخاب کرده و درخواست خود را برای کارگزاری ارسال نمایید. درخواست شما به وسیله کارشناسان قسمت اوراق بهادار بررسی شده و در صورتی که منع قانونی برای انتقال ناظروجود نداشته باشد، کارگزار ناظر شما تغییر می کند و کارگزاری آگاه به عنوان ناظر نماد مدنظر شما خواهد بود.

برای دوستانتان بفرستید: