برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

نحوه دریافت سهام برای نوزادان به زبان ساده

چندی پیش خبر تصویب قانون تخصیص سهام عدالت به نوزادان متولد ۱۴۰۱ به بعد منتشر شد و به دنبال آن خانواده ها به دنبال این هستند که نحوه دریافت سهام برای نوزادان تا بتوانند این سهام را برای نوزاد خود خریداری کنند ولی بعضا گیج شده و نمی دانند که دقیقا چطور باید برای نوزاد خود حساب بانکی باز کنند و چطور این سهام را خریداری کنند و برای فروش آن در آینده چه شرایطی در نظر گرفته شده؛ لذا در این مطلب قصد داریم به سوالات و ابهامات والدین در مورد نحوه دریافت سهام برای نوزادان پاسخ دهیم؛ پس تا انتها همراه کد بورسی بمانید.

نحوه دریافت سهام برای نوزادان

خبری منتشر شد که دولت موظف است به نوزادانی که در سال ۱۴۰۱ یا بعد از آن به دنیا آمده‌اند، سهام دولتی اختصاص دهد. این اقدام به منظور تامین پشتوانه مالی برای نسل جوان آینده صورت می‌گیرد و والدین می‌توانند با ثبت نام اینترنتی در صندوق‌های قابل معامله، این سهام را برای فرزندان خود دریافت کنند. والدین نوزادان متولد ۱۴۰۱ به بعد نیز می‌توانند با ثبت نام در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، سهام فرزند خود را دریافت نمایند.😊

همچنین، سهامی که به فرزندان تعلق می‌گیرد، تا ۲۴ سالگی آن‌ها یا تا زمان ازدواجشان قابل برداشت یا فروش نمی‌باشد. همچنین، والدین می‌توانند از بین صندوق‌های قابل معامله، سه صندوق را برای سرمایه گذاری انتخاب کنند. به طور ساده، طبق قانون دولت، نوزادانی که در سال ۱۴۰۱ و بعد از آن به دنیا آمده‌اند می‌توانند سهام نوزادان را دریافت کنند. مبلغ این سهام ۱٫۵ میلیون تومان است و سودی که از این سهام به دست می‌آید، تا سن ۲۴ سالگی فرزند یا تا زمان ازدواج او قابلیت فروش نخواهد داشت؛ لذا بر اساس قوانین وضع شده، این سهام به همراه سود آن می بایست در یکی از صندوق های قابل معامله در بورس که با اصطلاح ETF  می شناسیم سرمایه گذاری گردد.💰

حتما بخوانید : نحوه دریافت کد بورسی آفلاین


والدین نوزاد می توانند ۳ صندوق قابل معامله در بورس را انتخاب کنند تا مبلغ مورد نظر را در آن سرمایه گذاری کنند. والدینی که فرزند تازه متولد شده دارند، می توانند از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به صورت آنلاین نام نوزاد خود را برای دریافت سهام ثبت کنند. برای ثبت نام سهام نوزادان ۱۴۰۲ نیازی به مراجعه حضوری نیست.💻

قانون ارائه سهام نوزادان در ماه مهر ۱۴۰۰ توسط مجلس تصویب شده و در آبان ماه همان سال به ابلاغ رسید. اما اجرای این قانون از سال ۱۴۰۱ آغاز شد و هنوز هم ادامه دارد. با توجه به سیاست دولت در خصوص فرزندآوری و جوانی جمعیت، این قانون همچنان فعال است و افراد واجد شرایط می‌توانند به آن مراجعه کرده و برای نوزادان خود نام نویسی کنند تا سهام دولتی را دریافت کنند. قبل از انجام این کار، باید اطلاعات نوزاد را در سامانه سجام ثبت کرده باشید. در مورد نحوه دریافت سهام برای نوزادان در ادامه بیشتر صحبت می کنیم؛📝

طرح تشویق فرزندآوری و جوانی جمعیت

در راستای اجرای قوانین جوانی جمعیت، وزارت اقتصاد و دارایی برای فرزندانی که بعد از سال ۱۴۰۰ متولد شده اند، مبلغی را برای سرمایه گذاری در صندوق‌ های سهامی قابل معامله تخصیص می دهد. مبلغی که در بودجه دولت برای خرید صندوق سرمایه گذاری نوزادان اخصاص داده شده است، برای سال ۱۴۰۰ هر فرزند معادل ۱ میلیون تومان به ازای هر فرزند می باشد. از طرفی برای نوزادان متولد ۱۴۰۱ نیز معادل ۱٫۵ میلیون تومان به ازای هر فرزند، صندوق سهامی خریداری می شود.

مطابق آخرین اطلاعیه‌های رسمی، در بودجه دولت، مبلغ ۲/۰۰۰/۰۰۰ تومان به ازای هر فرزند متولد سال ۱۴۰۲ تعیین شده است. امروزه امکان ثبت نام در این طرح برای نوزادان متولد در سال ۱۴۰۱ وجود خواهد داشت. در گام بعدی که تاریخ آن به زودی اعلام می شود، امکان ثبت نام برای متولدین ۱۴۰۰ و ۱۴۰۲ هم وجود خواهد داشت. شایان ذکر است که در این طرح، امکان انتخاب سه صندوق سرمایه گذاری ای تی اف برای نوزادان وجود دارد و فروش این صندوق ها تا قبل از ۲۴ سالگی امکان پذیر نیست!

ثبت نام سهام عدالت نوزادان

به منظور ثبت نام در طرح دریافت صندوق نوزادان، شرط لازم برای افراد استفاده از این طرح، داشتن کد بورسی برای فرزند خود است. ثبت نام در این برنامه فقط در صورتی امکان پذیر است که اطلاعات سجامی برای فرزند موجود باشد. لذا به منظور اخذ کد بورسی بایستی نماینده قانونی نوزاد زیر ۱۸ سال برای ثبت نام و احراز هویت در سامانه سجام و کارگزاری اقدام نماید.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، سرمایه گذاری بر روی حق تقدم و یا فروش آن و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


بدین منظور می بایست با ورود به سایت سجام، فرآیند ثبت نام فرزند خود را انجام دهید. همچنین می توانید پس از ثبت نام در سامانه سجام، از طریق لینک بالا در کارگزاری هم به صورت رایگان ثبت نام نمایید تا بتوانید از اتخاذ سهام عدالت نوزاد خود اطمینان حاصل کنید و حتی سهام ها و صندوق های سرمایه گذاری دیگری را نیز برای وی در سنین پایین خریداری کنید تا در آینده یک سرمایه عالی برای تحصیل، کار و ازدواج در اختیار داشته باشد.

مراحل ثبت نام سهام عدالت نوزاد

مراحل ثبت نام سهام عدالت نوزاد

۱. ورود به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند : برای ثبت نام در طرح خرید صندوق نوزادان، ابتدا به وبسایت خدمات دولت هوشمند به آدرس my.gov.ir مراجعه کنید. در این صفحه، با وارد کردن شماره همراه والدین و ثبت کد امنیتی، یک کد یک‌بار مصرف برای شما ارسال خواهد شد. سپس با درج این کد وارد صفحه کاربری خود خواهید شد؛ برای این کار دقیقا باید به صورت زیر عمل کنید: :

  1. برای ثبت نام سهام نوزادان ۱۴۰۲، ابتدا نیاز است نشانی اینترنتی پنجره ملی خدمات دولت هوشمند یعنی my.gov.ir را در مرورگر خود جستجو کنید. سپس به این درگاه آنلاین وارد شوید. می توانید برای ورود از سیستم های رایانه ای یا گوشی موبایل استفاده کنید و این باعث محدودیتی نمی شود.
  2. پس از جستجو، لیست نتایجی که گوگل نمایش می دهد را صبر کنید. سامانه پنجره ملی خدمات دولت هوشمند با عنوان “پنجره ملی خدمات دولت هوشمند: ورود یکپارچه” است که با همین نشانی در لیست بالا آمده است. بر روی آن کلیک کنید و وارد شوید.
  3. در صفحه اصلی این سامانه، شماره تلفن همراه خود را وارد کنید و کد امنیتی را وارد کنید. توجه کنید که برای ثبت نام سهام نوزادان باید ثبت نام آنها را در سامانه سجام انجام دهید. همچنین شماره تلفنی که در این قسمت وارد می کنید، باید با شماره همراه ولی در سامانه سجام مطابقت داشته باشد. سپس گزینه “ارسال رمز یکبار مصرف” را بزنید.
  4. پس از وارد کردن شماره تلفن همراه، یک کد احراز هویت بر روی گوشی موبایلتان فرستاده می شود. این کد را در جایگاه تعیین شده قرار دهید. در صورت صحیح بودن رمز یکبار مصرف، به حساب کاربری خود در این سامانه منتقل خواهید شد. در صورتی که تا کنون در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند ثبت نام نکرده اید، ابتدا از شما درخواست می شود کد ملی و تاریخ تولدتان را تایید کنید.

با انجام این چند مرحله ساده به حساب کاربری خود در پنجره ملی خدمات دولت وارد می شوید و امکان ثبت نام سهام نوزادان برای شما فراهم خواهد شد.

۲. انتخاب “طرح تشویق فرزندآوری و جوانی جمعیت” از قسمت داشبورد : بعد از ورود به صفحه کاربری خود، از بخش داشبورد گزینه “طرح تشویق فرزندآوری و جوانی جمعیت” را انتخاب کنید تا فرآیند ثبت نام سهام نوزادان شروع گردد.

۳. انتخاب کد ملی فرزند برای دریافت سهام نوزادان : در این مرحله از فرآیند دریافت صندوق نوزادان، کد ملی مربوط به فرزند خود را انتخاب نمایید. سپس تاریخ تولد فرزند خود را وارد کنید تا تطبیق اطلاعات هویتی با کد ملی انجام گردد.

۴. تعیین بانک عامل و انتخاب صندوق‌های سهامی : در مرحله پایانی، باید یک بانک عامل و سه صندوق از بین صندوق های سهامی موجود را انتخاب کنید. در حال حاضر، دولت دو بانک عامل یعنی “بانک ملی” و “پست بانک” را تعیین کرده است. پس از انجام این فرآیند، مراحل باقیمانده به صورت خودکار توسط مراجع رسمی پیگیری و به انتها می رسد، تا صندوق سرمایه گذاری نوزادان در اختیار شما قرار گیرد. همچنین جالب است بدانید که ۴۳ صندوق در فهرست انتخابی دریافت سهام نوزادان قرار دارند که در ادامه لیست صندوق‌ های ارائه شده برای سهام نوزادان را برای شما آورده ایم؛

مدارک لازم برای ثبت نام سهام عدالت نوزاد

برای ثبت نام سهام عدالت نوزاد، والدین نوزادانی که در سال ۱۴۰۰ به بعد متولد شده‌اند، باید با داشتن مدارک مورد نیاز برای ثبت نام سهام دولتی، اقدام به دریافت این سهام کنند. برای اختصاص سهام دولتی به نوزادان، مدارک خاصی لازم نیست و تنها کافی است که والدین کد سجامی نوزادان متولد ۱۴۰۱ به بعد، شناسنامه (کارت ملی) سرپرست، موبایل به نام سرپرست و شناسنامه فرزند متولد ۱۴۰۱ به بعد را در اختیار داشته باشند.

حتما بخوانید : بهترین سرمایه گذاری برای کودکان چیست؟


دولت به منظور حمایت از جمعیت جوان و تشویق به فرزندآوری، فرآیند ثبت نام سهام برای تازه متولدین را ساده کرده است. این امکان به آنان داده شده است که به راحتی از طریق سامانه اختصاص داده شده، سهام صندوق های قابل معامله در بورس را دریافت کنند. اطلاعات مربوط به نوزادان و متولدین جدید در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند قرار دارد و نیاز به ارائه مدارکی خاص به منظور دریافت سهام مذکر نخواهد بود.

نکته : این طرح در حال حاضر تنها برای متولدین سال ۱۴۰۱ به بعد فعال است. شایان ذکر است که تمام متولدین سال ۱۴۰۰ به بعد شامل این طرح خواهند بود و مراحل و تاریخ های بعدی از طریق دولت اطلاع رسانی می شود.

سهام دولتی نوزادان از چه سهامی تشکیل شده است؟

شاید با شنیدن اسم طرح واگذاری سهام دولتی به متولدین سال ۱۴۰۱ ذهن شما سمت طرح سهام عدالت رفته باشد، ولی باید گفت که این طرح تفاوت های بسیاری با سهام عدالت دارد. اول شما به منظور دریافت سهام نوزادان ۱۴۰۱ هیچ هزینه ای نباید بپردازید و همچنین سهام موجود در این طرح بسیار متفاوت از سهام عدالت است.

در این طرح سهامی که به نوزادان واگذار می شود، سهام شرکت نمی باشد و واحد های صندوق سرمایه گذاری در اختیارتان قرار خواهد گرفت. در حقیقت شما به میزان تعیین شده واحد صندوق سرمایه گذاری سهامی می گیرید. لذا پیش از زمان فروش صندوق ها هم هیچ سودی به شکل سالانه دریافت نمی کنید.

نکته : همان طور که پیش تر هم اشاره کردیم، امکان برداشت سود یا وجه از این صندوق ها تا قبل از زمان مقرر وجود نخواهد داشت، ولی والدین می توانند صندوق های انتخاب شده را عوض کنند.

نحوه واگذاری سهام عدالت نوزادان

در حال حاضر، فرآیند واگذاری سهام صندوق‌ های قابل معامله در بورس به متولدین سال ۱۴۰۱ در حال انجام است و سود این اوراق نیز به حساب آن‌ ها واریز خواهد شد. در مهر ماه سال ۱۴۰۰، قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شد و در آبان همان سال، ماده ۲۹ این قانون به تمام دستگاه‌ های اجرایی برنامه پنجم توسعه ابلاغ شد. در این قانون، وظایف عمومی و تخصصی دستگاه‌ ها تعیین شده است.

وزارت امور اقتصادی و دارایی متولی اجرای ماده ۱۱ قانون فوق‌ الذکر است. ماده ۱۱ دولت را مکلف کرده به متولدین از ابتدای سال ۱۴۰۰ معادل ۱۰ میلیون ریال سهام صندوق‌ های قابل معامله در بورس را اختصاص دهد. این رقم برای سال ۱۴۰۱ برای هر فرزند متولد شده ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تعیین شده است. برای سال‌ های بعد هم به مدت ۷ سال در قانون بودجه باید ارقام تعیین و تامین اعتبار گردد. (نحوه پیگیری سهام عدالت متوفی را اینجا به زبان ساده توضیح داده ایم)

لیست صندوق‌ های ارائه شده برای سهام نوزادان

صندوق سرمایه گذاری قابل معامله بسیاری در سامانه ملی خدمات دولت هوشمند وجود دارد که والدین قادرند ۳ صندوق را برای سرمایه گذاری انتخاب نمایند. همچنین والدین قادرند در صورت نیاز، صندوق خود را تغییر دهند ولی امکان برداخت وجه تا ۲۴ سالگی فرزند وجود نخواهد داشت. لیست بعضی از مهم ترین صندوق‌ های قابل معامله در بورس برای انتخاب سهام نوزاد به شرح زیر می باشد:

  • افق ملت
  • آوای معیار
  • اوج دماوند
  • سلام فارابی
  • سهام ویستا
  • انار نماد ارزش
  • بذر امیدآفرین
  • آوای تاراز زاگرس
  • ارزش آفرین بیدار
  • ثروت آفرین ثمین
  • شاخصی آرام مفید
  • امین تدبیرگران فردا
  • سرو سودمند مدبران
  • پاداش سرمایه پارس
  • فراز داریک
  • ثروت هیوا
  • ثروت هامرز
  • سپند کاریزما
  • زرین کوروش
  • پالایشی یکم
  • ثروت داریوش
  • در سهام برلیان
  • مروارید بها بازار
  • شاخصی بازارآشنا
  • هستی بخش آگاه
  • سرو سودمند مدبران
  • ثروت آفرین پارسیان
  • راهبرد ممتاز ابن سینا
  • توسعه اندوخته آینده
  • واسطه گری مالی یکم
  • تجارت شاخصی کاردان
  • آرمان آتیه درخشان مس
  • قابل معامله سهامی درسا
  • قابل معامله شاخصی کیان
  • شاخص ۳۰ شرکت بزرگ فیروز

کدام صندوق ها بهترین گزینه هستند؟

در حال حاضر، همه از ضرورت سرمایه گذاری آگاه هستند و از تأثیرات تورم و کاهش ارزش پول ملی آگاهی دارند. سوال تنها این است که کدام سرمایه گذاری بهتر است و کدام فرصت را بهره مند شماریم؟ کشور ما در چرخه های زمانی ۸ تا ۱۰ ساله تجربه های مشابهی دارد و رشد ارزهای خارجی مانند دلار و نرخ تورم در این دوره ها مشابه یکدیگر هستند. بنابراین می توان نتیجه گرفت که هر دارایی که در این دوره رشد بیشتری داشته باشد، احتمالا در سال های آینده هم همان بازدهی را دارد.

حتما بخوانید : آموزش سواد مالی برای کودکان و نوجوانان


تحلیل داده های تاریخی نشان می دهد که در ۹ سال گذشته، سکه طلا با حدود ۳۱۰۰ درصد رشد کرده است. در عین حال، بازار دلار با نرخ رشد ۱۷۰۰ درصد و بازار طلا با نرخ رشد ۲۲۰۰ درصد زیاده کاری کرده اند. اما بورس اوراق بهادار با نرخ رشد تقریبا ۳۲۰۰ درصد، بیشترین رشد را داشته است. لذا چنانچه در ابزاری که متناسب با رشد بورس و حتی بیشتر از آن رشد کند سرمایه گذاری نماییم سود به مراتب بیشتری به دست خواهیم آورد.

اگر یک میلیون و پانصد هزار تومان را در بازار طلا سرمایه گذاری کنید، در ۱۸ سال آینده ۷۲۷ میلیون تومان خواهید داشت. اگر این پول را برای خرید دلار صرف کنید، ۴۳۵ میلیون تومان خواهید داشت و با سرمایه گذاری در سکه تمام، یک میلیارد و ۴۴۳ میلیون تومان خواهید داشت. اما اگر در صندوق های سرمایه گذاری مناسب سرمایه گذاری کنید، در تولد ۱۸ سالگی فرزندتان بین ۱ الی ۲ میلیارد تومان پول در اختیار خواهد داشت.

پس انتخاب صندوق سرمایه گذاری مناسب برای فرزندتان بسیار حائز اهمیت است و ما هم قصد نداریم شما را به سمت خرید صندوق سوق دهیم و بر اساس داده های تحلیلی و بنیاد صندوق های مختلف سرمایه گذاری، صندوق هستی بخش آگاه، صندوق پالایشی یکم و سپند کاریزما می توانند گزینه های مناسبی برای آینده فرزند یا فرزندانتان باشد.

چطور می‌ توانیم سهام بیشتری برای فرزندمان بگیریم؟

والدین کودکان قادرند به شکل مستقل هم در صندوق‌ های سهامی بورسی و حتی سهام های بنیادی بازار بورس برای فرزندان خود سرمایه‌ گذاری کنند، لذا پدر و مادرها قادرند با دریافت کد‌بورسی برای کودکان خود نسبت به خرید سهام و یا صندوق های سرمایه گذاری بیشتر اقدام کنند. در نظر داشته باشید که سرمایه گذاری بلندمدت در بورس همواره بازدهی مناسبی برای سرمایه گذاران همراه داشته باشد.

بنابراین با توجه به وضعیت اقتصادی حال حاضر جامعه و تورم افسار گسخته کشور، اگر به فکر آینده مالی فرزند یا فرزندانتان هستید، همین حالا که سن آن ها بسیار کم است برایشان سرمایه گذاری کنید تا زمانی که در سن ۱۸ الی ۳۰ سالگی هستند، بتوانند بیشترین بازدهی را از سرمایه گذاری هایی که والدینشان با بینش خوب برایشان انجام داده اند استفاده های لازم را ببرند و برای تحصیل، راه اندازی کسب و کار، ازدواج و … بتوانند از این دارایی ها استفاده نمایند.


نتیجه گیری و کلام پایانی

فرایند دریافت سهام برای نوزادان به صورت کاملا آنلاین و از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند انجام می‌شود. چالش مهمی که این روزها کشور ما با آن مواجه است، نرخ کاهش زاد و ولد و پیری جمعیت است. عوامل گوناگونی در این مسئله نقش داشته‌اند، از جمله بالا رفتن سن ازدواج به دلیل عدم توانایی مالی جوانان برای تامین هزینه‌های زندگی مشترک و عدم توانایی تامین هزینه های فرزند بعضی از مهم ترین آن ها محسوب می شود.

از همین روی دولت برای حمایت از فرزند آوری طرح های مختلفی ارائه داده که یکی از جدیدترین آن ها اعطای سهام دولتی برای نوزادان است. از طرف دیگر سرمایه گذاری برای فرزندان از سنین کم، می‌ تواند نقش حائز اهمیتی در حفظ ارزش سرمایه، آشنایی با مفهوم سرمایه گذاری و ایجاد پشتوانه‌ ای ارزشمند برای آغاز زندگی مستقل در بزرگسالی آن‌ ها داشته باشد.

همان طور که در ابتدای مطلب قول دادیم، در این مطلب نحوه دریافت سهام برای نوزادان را به صورت کامل به شما شرح دادیم.

همچنین اگر دوست دارید در مورد آموزش مهارت های مالی به کودکان هم چیزهای خوبی یاد بگیرید که به کودکتان انتقال دهید، همین الان این مطلب را مطالعه فرمایید؛

ما سعی کردیم همه چیز درباره نحوه دریافت سهام برای نوزادان را بیان کنیم ولی اگر بازهم سوال یا ابهامی در مورد ثبت نام سهام عدالت نوزاد و به صورت کلی سهام عدالت داشتید، در بخش دیدگاه ها بنویسید تا پاسخ دهیم؟ (تجربه های خود را لطفا با ما و سایر مخاطبان کد بورسی به اشتراک بگذارید)

برای دوستانتان بفرستید: