برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

کد معاملاتی در بازار سرمایه – نحوه دریافت کد بورسی برای سهام عدالت

در حال حاضر بیشتر افراد به دنبال دریافت کد معاملاتی آنلاین هستند و قصد دریافت کد معاملاتی در بازار سرمایه و شروع سرمایه گذاری در بورس را دارند و یا میخواهند تا برای فروش سهام عدالت خود در بورس اقدام کنند و این موضوع منوط به کد بورسی برای سهام عدالت است. سایت سجام برای احراز هویت و گرفتن کد بورسی سجام در نظر گرفته شده است و کد معاملاتی در بازار سرمایه به شما این اجازه رو میدهد تا سهام های دولتی مانند صندوق etf دارا یکم و صندوق etf دارا دوم و همین طور سهام عدالت بورس را به فروش برسانید و یا به ادامه سهامداری بپردازید و همچنین برای سرمایه گذاری در بورس اقدام کنید. دریافت کد بورسی رایگان است و هزینه ای ندارد. این که کد معاملاتی بورس چیست و ثبت نام در سامانه سجام چه شرایطی دارد و یا پیگیری کد بورسی قدیمی شما به چه صورت است و … را قصد داریم در این مقاله راهنمای بورسی مورد بررسی قرار دهیم. همه چیز درباره کد معاملاتی در بازار سرمایه را در این مطلب بخوانید.

کد معاملاتی در بازار سرمایه

همان طور که گفتیم امروزه بسیاری از افراد در صف پیشخوان های دولت و بعضا کارگزاری ها هستند و به دلایل مختلف خواهان دریافت کد بورسی سجام هستند. دریافت کد معاملاتی آنلاین هزینه ای ندارد و رایگان است و پس از احراز هویت حضوری و یا غیر حضوری سجام و دریافت کد ۱۰ رقمی سجام و پر کردن چند فرم و ارائه اصل شناسنامه و کارت ملی، پس از گذشت حداکثر ۴۸ ساعت کاری، کد معاملاتی خود در بورس را دریافت کنید. البته در حال حاضر و با توجه به شلوغی و ازدحام در صف های دریافت کد بورسی ، امکان دارد کمی فرآیند دریافت کد بورسی آنلاین با تاخیر همراه باشد، ولی نگرانی در خصوص دریافت کد بورسی سجام وجود نخواهد داشت.

در نظر داشته باشید که ثبت نام سجام و دریافت کد بورسی فرآیند اداری بسیار کم و ساده ای دارد و زمانی نمی برد تا شما کد معاملاتی در بازار سرمایه مخصوص به خود را دریافت کنید و آماده سرمایه گذاری در بورس ، فروش سهام عدالت در بورس و سایر امور بورسی باشید. بعد از دریافت کد بورسی شما باید برای ثبت نام در یک کارگزاری اقدام کنید و کد آنلاین معاملاتی خود را که مربوط به کارگزاری مورد نظر شماست را دریافت کنید و در سیستم معاملاتی آن کارگزاری، اقدام به ورود و سرمایه گذاری کنید.

شایان ذکر است که کد معاملاتی در بورس یکی است و در همه کارگزاری ها هم همین کد بورسی شما مد نظر است که شامل ۳ حرف اول نام خانوادگی شما و یک عدد ۵ رقمی است و برای دریافت سود نقدی سهام در بورس و سایر امور باید این کد را اعلام نمایید، ولی کد معاملاتی آنلاین شما که از کارگزاری دریافت می کنید، کد مخصوص آن کارگزاری است و باید در نگهداری از آن کوشا باشید و اجازه دسترسی به این کد را به فرد دیگری ندهید. در ادامه به صورت کلی درباره کد بورسی رایگان بیشتر توضیح خواهیم داد.

کد معاملاتی بورس چیست ؟

عبارت است از کدی ثابت که به سهامداران می دهند تا در زمان خرید و فروش سهام آن را مورد استفاده خود قرار دهند. همان طور که پیش تر هم اشاره هایی داشتیم، این کد متشکل از ۳ حرف اول نام خانوادگی افراد به همراه یک عدد ثابت ۵ رقمی است که در معاملات سهام کارکردی مشابه شماره حساب در نقل و انتقالات بانکی را دارد. به عنوان مثال فردی که نام خانوادگی او سبزوی است، امکان دارد کدی به صورت سبز۰۵۶۶۲ دریافت نماید. این نکته را در خاطر داشته باشید که برای خرید و فروش سهام در بورس ، دریافت کد معاملاتی الزامی است. سازمان بورس و اوراق بهادار این کار را برای سهولت در امر خرید و فروش سهام انجام می دهد. یعنی یک بار مدارک شناسایی شما را می گیرد و به جای آن به شما کدی می دهد که در معاملات همواره با آن کد شناسایی خواهید شد. برای دریافت دریافت کد معاملاتی آنلاین اخیرا و با توجه به بیماری کرونا، بایستی به یکی از دفاتر پیشخوان دولت مراجعه فرمایید.

نحوه ورود به بورس و دریافت کد بورسی رایگان

همان طور که گفتیم همه افراد برای ورود به بورس و شروع سرمایه گذاری در بازار بورس ، بورس کالا و یا خرید و فروش سکه و طلا در بازار بورس باید در ابتدا به سامانه سجام و دریافت کد بورسی مراجعه کنند و سپس مراحل دریافت کد بورسی را انجام دهند. تمامی مراحل دریافت کد بورسی رایگان است و تنها برای احراز هویت در سایت سجام باید مبلغ ۱۰ هزار تومان را پرداخت نمایید، پس هیچ گونه هزینه جانبی و اضافه برای دریافت کد معاملاتی در بازار سرمایه نیاز نخواهد بود. میتوانید از طریق لینک زیر برای دریافت کد بورسی رایگان اقدام  کنید :


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، مشاوره خرید، آموزش های رایگان بورسی و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


همان طور که پیش تر هم اشاره داشتیم، در ادامه و بعد از دریافت کد معاملاتی باید کارگزاری خود را انتخاب کرده و برای ورود به بورس آماده شوید و کد آنلاین را از کارگزاری دریافت نمایید. در نظر داشته باشید که اخیرا کد آنلاین کارگزاری ها هم اغلب از طریق دفاتر پیشخوان دولت انجام می شود و شما عزیزان با یک بار مراجعه به دفتر پیشخوان دولت نزدیک محل سکونتتان، میتوانید تمامی امور مربوط به احراز هویت سامانه سجام ، دریافت کد معاملات بورس و همین طور دریافت کد آنلاین کارگزاری را انجام دهید و منتظر اطلاع رسانی سامانه سجام و کارگزاری انتخابی خود برای شروع کار خود در بورس باشید.

مدارک لازم برای دریافت کد بورسی 

تمامی افراد حقیقی و یا اشخاص حقوقی برای دریافت کد بورسی و احراز هویت در سامانه سجام ، به مدارکی نیاز دارند که دانستن آن ها کار شما در دفاتر پیشخوان و کارگزاری را راحت تر می کند و دید خوبی به شما در خصوص با مدارک لازم برای دریافت کد بورسی را خواهد داد.

مدارک مورد نیاز جهت دریافت کد بورسی اشخاص حقیقی

  • اصل و تصویر شناسنامه از صفحه اول و صفحه توضیحات
  • اصل و تصویر رو و پشت کارت ملی
  • شماره حساب بانکی و شماره شبای آن که باید به نام خود فرد متقاضی باشد
  • تکمیل فرم مشخصات مشتریان حقیقی
  • تکمیل فرم درخواست کد معاملات آنلاین

مدارک مورد نیاز جهت دریافت کد بورسی اشخاص حقوقی

  • تصویر روزنامه رسمی آگهی تاسیس
  • تصویر روزنامه رسمی
  • آگهی کلیه تغییرات
  • تصویر اساسنامه
  • کپی شناسنامه و کارت ملی اعضای هیئت مدیره
  • تکمیل فرم تعهدنامه
  • تکمیل فرم مشخصات مشتریان حقوقی

این موضوع را در نظر داشته باشید که نام کاربری و رمز عبور معاملات برخط یا آنلاین پس از اخذ کد بورسی با ایمیل و پیامک برای شما فرستاده خواهد شد و در متن پیامک نوشته شده است که از این پس اجازه خرید و فروش و فعالیت در بازار سرمایه را خواهید داشت. با این نام کاربری فرد مجاز به انجام معاملات به صورت مستقیم و آنلاین خواهد بود و نیاز به ثبت سفارش حضوری ندارد.

بعد از دریافت کد بورسی چه کنیم ؟

بسیاری از دوست سوال داشتند که بعد از دریافت کد معاملاتی چه باید کرد ؟ در پاسخ باید گفت که بعد از دریافت کد بورسی باید نسبت به ثبت نام در کارگزاری و دریافت کد آنلاین اقدام کنید و سپس باید کد آنلاین دریافتی خود و همین طور رمز عبوری که خودتان از قبل مشخص کردید را در سایت معاملاتی کارگزاری انتخابی خود وارد کنید تا وارد پنل معاملاتی خود در کارگزاری انتخابی شوید و بتوانید به خرید و فروش و مدیریت سهام های خود اقدام کنید و یا برای تشکیل پرتفوی سهام در بورس اقدام نمایید.

پیشنهاد میکنیم مطالعه کنید:

اگر قصد دریافت کد بورسی برای سهام عدالت را دارید هم همین مسیر ساده را باید طی کنید و در ادامه برای مدیریت سهام های خود در پنل کارگزاری خود اقدام کنید. افرادی که صندوق های etf دولتی را هم از طریق بانک خریداری کرده اند هم باید برای دریافت کد بورسی اقدام نمایند و پس از طی کردن مراحل گفته شده در این بخش، قادر به دیدن سهام etf خود در پنل معاملاتی خود خواهید بود و همین طور می توانید برای فروش آن هم اقدام کنید.

تفاوت کد بورسی و کد آنلاین

در حقیقت هیچ تفاوتی وجود ندارد، منظور از کد آنلاین، کد بورسی آنلاین است که فرد با دارا بودن آن به صورت مستقیم به سامانه معاملات آنلاین وارد می ‌شود و قادر است سفارشات خرید و فروش اوراق بهادار را به شکل مستقیم به هسته معاملاتی بورس ارسال کند. لازم به ذکر است که به کد بورسی، کدسهامداری و کدمعاملاتی نیز می گویند. لذا تصور نکنید این اصطلاحات مربوط به یک کد دیگر است.

کد معاملاتی در بازار سرمایه

ولی اشتباهی که برخی مرتکب می ‌شوند این است که بر این باورند کد اقتصادی، همان کد بورسی است. کد اقتصادی ربطی به بورس ندارد. هر شرکت نیاز به یک کد اقتصادی دارد. این کد برای مشخص شدن عملکرد یک شرکت اعم از خرید، فروش، خدمات و … است و در قراردادها و فاکتورها وجود آن نیاز است. اخذ این کد برای شرکت‌ ها اجباری است و ربطی به کد معاملاتی بورسی ندارد.

خرید سهام از فرابورس به کد معاملاتی جداگانه نیاز دارد؟

در پاسخ باید گفت که خیر، با همان کد معاملاتی بورسی می ‌توانید در بازارهای فرابورس نیز اقدام به خرید و فروش سهام و اوراق بهادار نمایید. اوراقی مانند اوراق تسهیلات مسکن نیز با همین کد خریداری می‌ شود، همین طور گواهی خرید و فروش سکه و طلا در بورس و همین طور فروش متری مسکن در بورس که اخیرا امکان آن در بورس فراهم آمده است و همین طور معاملات بورس کالا نیز با همین کد معاملاتی بورسی انجام می گردد.

دوستان تازه وارد در نظر داشته باشید که فرق بین بورس و فرابورس این است که شرایط پذیرش شرکت ‌ها در این دو بازار با هم متفاوت است، پس از دید ما سرمایه گذاران، تفاوت چندانی بین دو بازار وجود ندارد. معاملات سهام شرکت‌ های فرابورسی و بورسی در سایت سازمان بورس قابل مشاهده است و شرکت های بورسی و فرابورسی فرق زیادی برای سرمایه گذاران بورسی ندارند.

برای سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری به کد معاملاتی نیاز است؟

در پاسخ این سوال باید گفت که این موضوع بستگی به نوع صندوق سرمایه گذاری دارد. جالب است بدانید که صندوق های سرمایه گذاری مختلفی وجود دارند که شرایط پذیرش سرمایه و قوانین مخصوص به خود را دارند. اگر بخواهیم به صورت کلی بگوییم، دو نوع صندوق سرمایه گذاری کلی وجود دارد که به صورت زیر است :

  1. صندوق‌ های سرمایه ‌گذاری مشترک : سرمایه گذاری در این نوع از صندوق ها نیازی به کد بورسی ندارد و واحدهای آن ها به صورت غیرحضوری یا حضوری صادر می‌ گردد. نکته قابل توجه اینجاست که حداقل مبلغ سرمایه‌ گذاری در این صندوق ‌ها و هزینه ابطال، اغلب بالاتر از صندوق ‌های ETF در نظر گرفته می شود.
  2. صندوق های قابل معامله ETF : این صندوق ‌ها را می توان مثل سهام خریداری کرد و در زمان دلخواه به فروش رساند. اخیرا صندوق دارا یکم و همین طور صندوق دارا دوم که صندوق etf دولتی به حساب می آیند روانه بازار بورس شده اند که از این نوع از صندوق های بورسی به حساب می آیند.

بازیابی کد بورسی 

بسیاری از عزیزان این سوال را دارند که کد بورسی من چیست ! به این دلیل که سال ها قبل در یک کارگزاری اقدام به دریافت کد بورسی و معاملاتی کرده اند ولی آن را فراموش کرده اند و الان قصد پیگیری کد بورسی خود را دارند و میخواهند معاملات خود را در بورس از سر بگیرند و یا برای مدیریت و فروش سهام های قدیمی خود اقدام کنند. این دسته از افراد تنها باید مجدد نسبت به افتتاح حساب در یک کارگزاری اقدام نمایند.

پیشنهاد میکنیم مطالعه کنید:

شایان ذکر است که کارگزاری جدید شما، طبق کد ملی ‌شما کد بورسی تان را استعلام و برای بازیابی کد بورسی شما اقدام خواهد کرد. بنابراین نیازی نیست حتما نام کارگزار سابق ‌خود را به یاد داشته باشید. این نکته را هم در نظر داشته باشید که کارگزاری‌ هایی که بهترین خدمات را می‌ دهند را بهتر است طبق تجربه و نظر مشتریان آن کارگزاری انتخاب نمایید تا دچار مشکل در کارگزاری های بزرگ، شلوغ و یا کارگزاری هایی که برای کاربران خود ارزش قائل نیستند و سیستم معاملاتی مناسبی ندارند، نشوید.

کد بورسی برای کودکان

بسیاری از سهامداران سهام عدالت کودکان و نوجوانان هستند که به سن قانونی ۱۸ سال نرسیده اند و یا بعضا والدین قصد سرمایه گذاری بلند مدت برای فرزندان خود را دارند که در هیچ کدام از این دو حالت کودکان و نوجوانان زیر ۱۸ سال نمی توانند به صورت مستقل برای خود اقدام به دریافت کد معاملاتی بورس نمایند. این افراد باید تمامی مراحلی را که افراد بالای ۱۸ سال برای دریافت کد معاملاتی آنلاین انجام می دهند را انجام دهند، ولی تفاوت این است که در زمان پر کردن فرم های اینترنتی برای دریافت کد بورسی سجام باید یک نفر که کد بورسی دارد که حکم ولایت بر او را دارد مثل پدر، اطلاعات خود را به فرم ها اضافه کند و ولایت خود را برای فرزند خود در فرایند احراز هویت اثبات کنند که این فرایند شامل ارسال نسخه اسکن شده کارت ملی، شناسنامه و کد سهامداری پدر است و مابقی مراحل دریافت کد بورسی همانند دیگر افراد خواهد بود. اگر در خصوص دریافت کد بورسی برای کودکان به راهنمایی بیشتر نیاز دارید مطلب راهنمای دریافت کد بورسی برای کودکان را مطالعه کنید.

دریافت کد بورسی سهام عدالت

همینطور که چندین بار اشاره کردیم، افرادی که قصد دریافت کد بورسی برای سهام عدالت را دارند باید به صورت عادی برای ثبت نام سجام و دریافت کد بورسی اقدام کنند. مراحل دریافت کد معاملاتی آنلاین به صورت زیر است:

  1. ثبت نام در سامانه سجام ( سامانه سجام را در اینترنت سرچ کنید و در سامانه سجام روند ثبت نام خود با کد ملی و شماره تلفنی که به نام شماست آغاز خواهد شد و در انتها برای شما کد ۱۰ رقمی سجام ارسال می شود که نشان دهنده تایید اطلاعات وارد کرده شما خواهد بود).
  2. ارائه کد ۱۰ رقمی سجام به همراه اصل کارت ملی و شناسنامه به دفاتر پیشخوان دولت
  3. انجام فرآیند احراز هویت حضوری و یا غیر حضوری و دریافت کد بورسی
  4. انتخاب یک کارگزاری و ثبت نام در آن کارگزاری از طریق دفاتر پیشخوان دولت
  5. دریافت کد آنلاین و وارد کردن آن در سایت معاملاتی کارگزاری انتخاب شده
  6. ورود به پنل معاملاتی کارگزاری انتخابی خود و شروع فرآیند سرمایه گذاری، یا فروش سهام عدالت و …

کد معاملاتی را کجا وارد کنیم ؟

در نظر داشته باشید که همان طور که در بخش قبلی هم گفتیم، بعد از دریافت کد بورسی باید برای دریافت کد آنلاین کارگزاری اقدام کنید و نیازی نیست کد معاملاتی خود را جایی وارد کنید.

کد معاملاتی شما یک نوع شماره حساب و شناسنامه شما در بازار سرمایه است ولی نیاز به وارد کردن آن در جایی نیست و باید کد آنلاین خود را به همراه رمز عبوری که از قبل در کارگزاری خود انتخاب کرده اید را در سیستم معاملاتی کارگزاری انتخاب شده وارد کنید و وارد سیستم شوید.

نتیجه گیری و کلام پایانی

به صورت کلی مشمولان سهام عدالت ، افرادی که برای خرید etf های دولتی از بانک اقدام کرده اند و افراد عادی که به دنبال سرمایه گذاری در بورس و افتتاح حساب در بورس دارند، متقاضی دریافت کد معاملاتی در بازار سرمایه هستند. تمامی این افراد باید در سامانه سجام احراز هویت حضوری و یا غیر حضوری شوند و کد ۱۰ رقمی سجام دریافت کنند و این کد را به همراه اصل کارت ملی و شناسنامه به دفاتر پیشخوان دولت ببرند و برای دریافت کد معاملاتی آنلاین و افتتاح حساب در کارگزاری مورد نظر خود اقدام کنند و پس از آن می توانند به فروش سهام عدالت ، فروش etf های دولتی و سرمایه گذاری در بورس بپردازند. توجه داشته باشید که فرآیند ثبت نام سجام و دریافت کد بورسی کار بسیار ساده ای است و زمان زیادی نیاز ندارد، پس نگران نباشید و اگر سوالی هم داشتید از طریق ارسال نظرات از من بپرسید.

در نظر داشته باشید که شما با دریافت کد بورسی ، می توانید اوراق بهادار موجود در بازار بورس، فرابورس، اخزا، سخاب، اوراق مشارکت، اوراق اجاره، گواهی طلا و سکه، اوراق اختیار فروش تبعی و اوراق تسهیلات مسکن را خرید و فروش کنید. شایان ذکر است که باید پیش از اقدام به افتتاح حساب در یک کارگزاری در مورد گزینش بهترین کارگزاری تحقیق کنید تا تنها به یکی از کارگزاری‌ ها برای یک ‌بار مراجعه نمایید و نیازی به مراجعات متعدد به کارگزاری‌ های مختلف به دلیل ضعف کارگزاری‌ های پیشین نداشته باشید. بعضا افراد بدون تحقیق به انتخاب و افتتاح حساب در کارگزاری اقدام کرده اند و بعد ها از انتخاب آن کارگزاری به دلایل مختلف پیشمان شده اند، پس در ابتدا به این موضوع دقت کنید تا دچار مشکل نشوید.

در انتها امیدوارم از این مقاله آموزشی با عنوان آموزش دریافت کد معاملاتی در بازار سرمایه نهایت استفاده رو برده باشید. هر گونه سوال و یا ابهامی بود، از طریق قسمت ارسال نظرات و دیدگاه ها با و دیگر مخاطبان سایت کد بورسی به اشتراک بگذارید. نظرات و تجربیات خود در خصوص دریافت کد معاملاتی آنلاین و همین طور کد بورسی سهام عدالت را با ما و سایر مخاطبان کد بورسی در میان بگذارید. همچنین اگر درباره بازیابی کد بورسی و یا پیگیری کد بورسی سوالی داشتید، می توانید از بخش ارسال نظرات با ما در ارتباط باشید.

برای دوستانتان بفرستید: