برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

آموزش مهارت های مالی به کودکان – هرآنچه باید بدانید

یکی از آموزش مهارت های مالی به کودکان که برای این رنج سنین بسیار حائز اهمیت است، سواد مالی است که متاسفانه در ایران به آن اهمیت چندانی داده نمی شود؛ سواد مالی به توانایی های به کارگیری دانش و مهارت، در جهت تصمیم گیری های پولی صحیح و موثر است، گفته می شود ولی متاسفانه در نظام آموزشی ما بسیار کمرنگ بوده و نادیده گرفته شده است. بسیاری از بزرگسالان به دلایل مختلف، از صحبت کردن و آموزش سواد مالی به کودکان خودداری می کنند و همین به معنای محروم کردن کودکان از حقی است که کودکان به گردن ما دارند. مانند بسیاری از موضوعات دیگر، پول چیزی است که کودکان در خانه و بیرون از منزل، در باره آن چیزهایی می شنوند و می بینند، ولی در داخل خانواده به آنها در این مورد چیز زیادی گفته نمیشود. در حالیکه با آموزش های مفید به کودکانتان، شما به آنها کمک می کنید تا ارتباط بین درآمد، هزینه و پس انداز را کشف کنند و همچنین ارزش پول را درک کنند.

آموزش مهارت های مالی به کودکان

آموزش مهارت های مالی به کودکان

در سن ۳ سالگی، بیشتر کودکان درک میکنند که پول میتواند مفید باشد زیرا که میبینند که شما برای تهیه غذا، اسباب بازی، پوشاک، پول پرداخت می کنید و آنها به خاطر مشاهده مکرر از مبادلات، می توانند بفهمند که برای خرید چیزهایی که نیاز دارند، پول ضروری است ولی هنوز به این آگاهی نرسیده اند که تشخیص دهند که این پول، همیشه هست یا تمام می شود. یک پاداش هفتگی می تواند یک ابزار عالی برای کمک به یادگیری مهارتهای مدیریت کودکان باشد، مثلا این پاداشها می تواند بر اساس انجام کارهای خوب روزمره باشد، زیرا از این راه می توان به کودکان آموخت که ارتباط مستقیمی بین دریافت پول با کارهای خوب و مثبت وجود دارد و سپس در مرحله بعد به کودک آموخت که علاوه بر درآوردن پول، باید پس انداز کرد و چطور باید استفاده از پول را مدیریت کرد؛ او باید بین داشته ها و نیازهایش ارتباط برقرار کند و یاد بگیرد که پول را بهینه مصرف کند. آموزش پول برای کودکان زیر ۶ سال به ترتیب زیر خواهد بود :

  1. از یک قلک شفاف برای پس انداز پول استفاده کنید : مفهوم پول را به کودک خردسال بیاموزید و سکه و اسکناس را به آنها معرفی کنید.
  2. به کودک بیاموزید که برای خرید هر چیزی نیازمند پول است : در عمل این کار را انجام دهید، مثلاٌ مقداری پول از قلکشان بیرون آورده و همراه کودک به فروشگاه بروید و با آن پول چیزی را که مورد علاقه کودکتان است، برایش خریداری کنید.

آموزش مهارت های مالی به کودکان دبستانی

  1. هزینه فرصت را به آنها بیاموزید : یعنی اینکه به کودک بیاموزید اگر مثلا یک اسباب بازی را که دوست دارد بخرد، دیگر نمی تواند آن کفشی را که قبلا می خواست بخرد.
  2. به کودک دستمزد دهید نه توجیبی : این توجه بسیار ارزشمند است؛ مثلا بر اساس کارهای کوچکی مانند مرتب کردن لوازم مدرسه اش، تمیز کردن اتاقش و همکاری های دیگر در خانه، به دستمزد دهید با این کار کودک می آموزد که پول خود به خود به دست نمی آید؛ بلکه باید زحمت بکشد.
  3. از خرید ناگهانی کودک جلوگیری کنید : کودکان متخصص این کار هستند و چیزی را که در فروشگاهی می بینند، به یکباره درخواست می کنند و شما را مجبور به خرید آن می کنند؛ اما بهتر است به کودک بیاموزید که با دستمزدی که با زحمت به دست آورده می تواند خرید کند.
  4. اهمیت بخشش را به آنها نشان دهید : با رفتار خودتان، اهمیت بخشش را به آنها یاد دهید؛ فرضا به آنها اجازه دهید خودشان جایی را که قصد کمک دارند انتخاب کنند.
  5. یادگیری را سرگرم کننده کنید : اینکار یکی از اثرگذارترین فعالیت ها برای آموزش مالی به کودکان است؛ زیرا بچه ها بازی را دوست دارند و هر چیزی را که به صورت بازی باشد بهتر فرا میگیرند.
  6. اجازه دهید اشتباه کنند : کودک شما با اشتباهات خود درس های ارزشمندی خواهد گرفت، البته در این مورد با آنها صحبت کنید و راهای درست را نشان دهید ولی خیلی سد راهش نباشید؛ خودش باید تجربه کسب کند.

آموزش مالی به نوجوانان

  1. رضایتمندی و قناعت را به آنان بیاموزید : با پیشرفتهای تکنولوژی، امروزه نوجوان به احتمال زیاد، ساعات زیادی به موبایل خود خیره می شود و افرادی را که در شبکه های اجتماعی هستند تماشا می کند؛ این رفتار خیلی سریع به مقایسه خود با دیگران می انجامد و ممکن است از والدین خود مدام چیزهای گرانتر و زیباتر بخواهد ولی با او حرف بزنید و کاری کنید که از وسایل خودش رضایتمند باشد و قناعت را از درون به او بیاموزید و او را انسان آگاهی تربیت کنید.
  2. یک حساب بانکی برایش باز کنید : مدیریت پولش را به خودش بسپارید، تا بتواند در آینده مبالغ بیشتر را بتواند مدیریت کند؛ ولی آموزش های لازم را به او بدهید.
  3. تشویقش کنید که برای کارهای بزرگتر و دانشگاه پس انداز کند : جهت پس انداز برای هزینه های دانشگاهی، هیچ زمانی بهتر از نوجوانی نیست، نوجوان شما می تواند کارهای پاره وقت انجام دهد و پولی را که به دست می آورد برای هزینه های دانشگاهی پس انداز کند، قبل از اینکه فرزندتان برای دانشگاه ثبت نام کند باید با او در مورد تاٌمین هزینه ها صحبت کنید.
  4. بودجه بندی را به او آموزش دهید : نوجوانان باید اهمیت برنامه ریزی برای پولشان در زمانی که هنوز مستقل نشده اند را یاد بگیرند، تشویق فرزند نوجوان به نصب اپلیکیشن های بودجه بندی و مدیریت مالی شخصی برایش دلپذیرتر و مفیدتر خواهد بود.
  5. جادوی سود مرکب را به آنها بیاموزید : نوجوانا ن هر چه زودتر با این مفاهیم آشنا شوند بهتر می توانند برای آینده آماده شوند.
  6. شیوه کسب درآمد را به فرزندتان آموزش دهید : نوجوانان زمان زیادی در اختیار دارند و به راحتی می توانند با وجود اینترنت ؛  با راه اندازی کسب وکار، به درآمد دست یابند. حتی شما می توانید در این راه، آنها را کمک کنید؛ هدفگذاری را به نوجوانان بیاموزید و کار کردن را آموزش دهید.

پس انداز برای کودکان – سرمایه گذاری در بورس برای کودکان

یکی از ایده های خوب برای پس انداز برای کودکان تان، خرید سهام های بنیادی و بلند مدتی و سرمایه گذاری برای آنها در بازار بورس است. درست است که آنها الان نمیتوانند در بورس فعالیتی انجام بدهند اما باز کردن حساب بورسی برای همه افراد با هر سنی امکان پذیر است. شما میتوانید با داشتن حق سرپرستی برای فرزندانتان کد بورسی بگیرید و برایشان سهام خریداری کنید تا وقتی به سن قانونی رسیدند یک سرمایه اولیه بسیار خوبی در دست داشته باشند. و حتماً آن روزها از شما بابت این کار فدردانی خواهند کرد.


درصورتی که تمایل دارید تا برای فرزندتان کد بورسی بگیرید  میتوانید از طریق لینک زیر (ثبت نام سریع و رایگان) اقدام به ثبت نام نمایید.

ثبت نام در بورس – دریافت کد بورسیسریع و رایگان

سخن آخر

آموزش مسائل مالی به کودک، در ابتدا نیاز به صرف زمان و انرژی دارد و اینکار چندان ساده نیست؛ اما اگر می خواهید فرزندتان در آینده و در سنین میانسالی موفق باشد باید خیلی زود آموزشها شروع شود. در ابتدا می توان سکه و اسکناس را به کودکان معرفی کرد، به مرور که کودک بزرگتر می شود می توانید مفاهیم کارتهای اعتباری را هم به آنها بشناسانید.

برای دوستانتان بفرستید: