Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1125

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1162

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1166

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1188

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2841

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2848

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2861
نحوه شناسایی سهام مستعد رشد در بورس | کد بورسی

برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

نحوه شناسایی سهام مستعد رشد در بورس

نحوه شناسایی سهام مستعد رشد در بازار بورس قطعا بسیار حائز اهمیت است، چرا که اگر ما به عنوان سرمایه گذار در بازار سرمایه، یک سهم را در کف قیمتی و جایگاه تکنیکالی و بنیادی مناسب پیدا کنیم، قطعا با خرید و نگهداری آن سود به دست می آوریم. نکته جالب توجه اینجاست که نحوه شناسایی سهام مستعد رشد در بورس بسیار آسان است و تنها کافی است بر اساس چند قانون و نکته مهم، برای یافتن سهام های مستعد رشد اقدام کنیم و در بهترین قیمت اقدام به خریداری کردن سهام مورد نظر کنیم و با رسیدن قیمت سهم به سقف قیمتی آن را به فروش برسانیم تا بیشترین سود را کسب کنیم. پس اگر دوست دارید نحوه شناسایی سهام مستعد رشد را یاد بگیرید، این مطلب بهترین راهنمایی را به شما عزیزان می کند.

نحوه شناسایی سهام مستعد رشد

تعداد زیادی از افراد در بازار سرمایه به دنبال سرمایه گذاری روی سهام های بنیادی و ارزشمند هستند و تلاش می کنند با شناسایی سهام های ارزشمند در بورس، سرمایه گذاری خودشون رو مطمئن تر و سودده تر نمایند. حالا شاید برای سهامداران مبتدی تر این سوال پیش بیاید که نحوه شناسایی سهام ارزشمند در بورس چگونه است و چطور سهام مناسب را شناسایی کنیم؟ در جواب باید گفت که روش های گوناگونی به منظور تشخیص سهام های مستعد رشد وجود دارد که در ادامه سعی داریم به هر کدام از آن اشاره کنیم تا شما عزیزان هم به سادگی نحوه شناسایی سهام ارزشمند در بورس را یاد بگیرید و بتوانید سهام های بنیادی و ارزشمند رو در پرتفوی سهام خود قرار دهید.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، سرمایه گذاری بر روی حق تقدم و یا فروش آن و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


هر کسی که وارد بورس می شود و برای سرمایه گذاری در بازار بورس اقدام می کند به دنبال یافتن سهم های مستعد رشد در بازار سرمایه است که به این خاطر سود بیشتر و مطمئن تری را به دست آورد. البته باید در نظر داشت که برای کسب سود بیشتر و یافتن سهم های مستعد رشد در بازار بورس باید از استراتژی هایی طبق میزان سرمایه، مدت زمان سرمایه‌ گذاری، بازده مورد انتظار و ریسک ‌پذیری فرد سرمایه‌ گذار و مانند این ها استفاده نمود. در گام های نخست سرمایه گذار و سهامدار برای پیدا کردن سهم های مستعد رشد در بازار بورس باید بررسی ها و تحلیل هایی در سهام یا نماد مورد نظر انجام دهند، این تجزیه تحلیل های سهام شامل بررسی وضعیت صنعت، سودآوری، وضعیت نقدینگی، میزان بدهی‌ ها، نسبت قیمت به سود هر سهم، درصد سهام شناور آزاد، نقدشوندگی، سیاست تقسیم سود و ترکیب سهامداران شرکت است که در ادامه به تک تک آن ها اشاره خواهیم کرد.

یک سهام ارزشمند چه ویژگی هایی دارد؟

نسبت پایین قیمت به درآمد : هیچ مبحثی در مورد قیمت سهام، بدون در نظر گرفتن معیار معمول و رایج P/E که بیانگر ارزش نسبی سهام است، تکمیل نخواهد شد. هر شرکتی P/E خاص خود را دارد. هر اندازه مقدار این نسبت بیشتر باشد، نسبت قیمت سهام به نسبت سود آن نیز به مراتب افزایش خواهد داشت و این در حالی است که P/E پایین می تواند بیانگر فرصت خرید مناسبی باشد، باید همیشه در نظر داشته باشیم که دلایلی جهت پایین بودن مقدار این نسبت وجود دارد. به عنوان مثال یک شرکت می تواند درآمد بالایی را گزارش دهد، ولی سرمایه گذاران حرفه ای می دانند که شرکت ها همه حقایق را نخواهند گفت، بنابراین قیمت سهام پایین می ماند و مقدار نسبت P/E مناسب، پایین به نظر می آید. این داستان به ندرت رخ می دهد، اما برای کسب نتیجه، لازم است که به مقدار P/E اعتماد نمایید.

نسبت رشد پایین : نسبت رشد PGE، در قیاس با P/E یک شرکت، نسبت دقیق تری محسوب می شود. زمانی که برای تحلیل یک سهم اقدام می کنید، نسبت P/E را انتخاب کرده و آن را بر نرخ رشد درآمد، تقسیم کنید. چنانچه نسبت کمتر از یک بود، سرمایه گذاران امکان دارد به عملکرد گذشته بیشتر از فرصت های رشدی آینده توجه داشته باشند. همچنین باید توجه داشت که این ها پیش بینی هایی از رشد به حساب می آیند.

تابلو خوانی در بازار بورس : در خصوص آموزش تابلوخوانی در بورس، شما با توجه به تغییرات حجم معاملات، تعداد خریدار و فروشنده حقیقی و حقوقی و حجم خرید و فروش حقیقی و حقوقی، به عنوان مهم ترین متغیرهای تابلو خوانی در کنار ارزیابی دیگر متغیرهایی که در صفحه سایت هر نماد بورسی نمایان است، در رابطه با ورود و خروج سهامداران و توجه به یک شرکت را ارزیابی می کنید، بنابراین با تلفیق این مبحث با تحلیل تکنیکال و بنیادی درصد موفقیت خود در بازار بورس را افزایش می دهید.

سود تقسیمی بالا : چنانچه نرخ پرداخت سود سهام شرکت بیش از رقبای خود باشد، این موضوع نشان دهد که قیمت سهام نسبت به وضعیت کم ارزش در رابطه با پرداخت سود سهام کاهش پیدا کرده است. چنانچه شرکت از لحاظ مالی مشکل نداشته باشد و میزان سود تقسیمی آینده امن باشد، فرصت های سود سهام می تواند در کوتاه مدت بازده داشته باشند و همین طور امکان افزایش قیمت سهام در آینده را افزایش دهند. چنانچه از یک غربالگر سهم استفاده کنید، می توانید با استفاده از سود تقسیمی، سهام ارزشمند و معرفی شده در صنعت را بیابید.


حتما بخوانید : نحوه شناسایی سهام ارزشمند در بورس


عملکرد کند نسبی قیمت : چنانچه قیمت سهم یک شرکت در قیاس با سایر شرکت های هم تراز و مشابه خود کم تر باشد، بیانگر عملکرد پایین شرکت است که می تواند به چند دلیل رخ دهد. به عنوان مثال یکی از این دلایل می تواند توجه تحلیلگران سهم به یک معیار مالی خاص باشد. این امر که تنها یک خبر در CNB است اثراتی را روی سرمایه گذاران به وجود می آورد که به فروش مضاعف سهام و پایین آمدن قیمت منجر می شود. اتفاقی که رخ می دهد این است که سرمایه گذاران قیمت را تا حدی پایین می آورند که به یک سهم بی ارزش تبدیل می شود. شما می توانید با استفاده از غربالگرها پیشینه قیمت یک سهم را در طول زمان های مختلف و در مقایسه با سایر سهام ها و شاخص های سهامی مورد بررسی قرار دهید.

یافتن سهام های مستعد رشد

نسبت پایین ارزش بازار به ارزش دفتری : یک شرکت با ارزش بازار پایین که منظور کل سرمایه بازار است، نسبت به ارزش دفتری سهام کل سهامداران وضعیت مناسبی دارد. موضوع اصلی درک ارزش واقعی دارایی های ملموس مانند زمین، ساختمان ها، پول نقد و دارایی های نامشهود مانند دارایی های معنوی و … است، برای مثال یک شرکت که اسباب بازی تولید می کند ارزش دارایی های شرکت می تواند به صورت بالقوه از میزان کسب وکار تولید اسباب بازی بیشتر باشد. امکان دارد سرمایه گذاران این را نادیده بگیرند. قیمت سهام، نشان دهنده ارزش اساسی دارایی های شرکت اسباب بازی در دفاتر نیست.

جریان نقدی آزاد : بسیاری از سرمایه گذاران تاکید کمی بر سود گزارش شده دارند و این در حالی است که بیش ترین توجه آن ها به جریان نقدی آزاد است. جریان نقدی آزاد، مقداری از نقدینگی است که بعد از تمامی مخارج تولید شده به وسیله کسب و کار حاصل می شود. سهمی که با قیمت پایین به علت درآمد گزارش شده پایین تر عرضه می شود، می تواند گزینه مناسبی در راستای جریان نقدی باشد. به این صورت می توانید متوجه شوید که چطور دو شرکت یکسان از نظر نقدینگی، با یک دیگر متفاوت هستند.

تحلیل تکنیکال : در مبانی تحلیل تکنیکال، سرمایه گذاران با بررسی روند نوسانات قیمت یک سهم در گذشته، تلاش دارند تا برای پیش بینی قیمت در آینده اقدام کنند، بنابراین این تحلیل به عنوان ابزاری در دست سرمایه گذاران است تا قوی ترین احتمال را با استفاده از اندیکاتورها، اسیلاتورها و ابزارهای گوناگون پیش بینی کنند. توجه داشته باشید که در اینجا صحبت از احتمالات است و کسی نمی تواند به صورت قطع بگوید که قیمت یک سهم افزایش یا کاهش پیدا می کند. به این صورت شناسایی روند صعودی یا نزولی در یک سهم و نقاط ورود و خروج بهینه در بازار بورس از کاربردهای اصلی این تحلیل محسوب می شود.

شناخت نظرات غالب بازار : در قسمت دیده بان سایت بورس، می توان بسیاری از اطلاعات مربوط به سهام پذیرفته شده در بورس را به طور لحظه ای مشاهده کرد. با تعریف مجموعه ای از مشخصه های مالی، تعداد محدودی از سهام را که دارای مشخصه موردنظر هستند، شناسایی کرده و بعد از انجام تحلیل تکنیکال و بنیادی، برای خرید سهام آن شرکت اقدام کرد.

شناسایی ابزارهای مناسب برای پیدا کردن سهام ارزشمند : در حال حاضر ابزارهای آنلاین زیادی در اختیار سرمایه گذاران قرار گرفته است که به آن ها امکان جست وجو و مشاهده ایده های سرمایه گذاری را در چند ثانیه می دهد. شما می توانید با یک غربالگر سهم مثل غربالگر گوگل یا یاهو آغاز نمایید. چنانچه قصد دارید جست و جوی دقیق تری داشته باشید، می توانید با پرداخت مقداری پول از Y charts’ stock استفاده نمایید. با ثبت نام در این غربالگر، شما به دیگر ابزارها نیز دسترسی پیدا می کنید. اگر شما در یک شرکت کارگزاری حساب دارید، می توانید از غربالگر آن کمک بگیرید. کاری که این ابزارها انجام می دهند، آنالیز کردن معیارهای مالی چندین شرکت و معرفی برخی از آن ها با توجه به داده های ورودی شما است. به عنوان مثال چنانچه داده ورودی شما این باشد؛ P/E باید کم تر از ۱۵ باشد، غربالگر به شما شرکت های از P/E بالاتر را نشان نمی دهد.


حتما بخوانید : نحوه انتخاب سهم در بورس | استراتژی برتر انتخاب سهام


مهارت های فردی : در بازار سرمایه کنترل فردی در معاملات، اهمیت بسیاری دارد. تقریبا همه معامله گران بازار بورس زمان زیادی صرف کرده اند تا شخصیت اصلی معامله گری خود را شناخته و درصد موفقیت خود را در شناسایی سهام ارزشمند افزایش دهند. موفق ترین معامله گران کسانی بوده اند که توانسته اند توازن مناسبی را در استفاده از روش ها و ابزارهای تشریح شده به وجود آورند. موفقیت در معامله گری با آرامش رابطه ای مستقیم دارد. پریشانی ذهن، حواس پرتی، معامله بی نظم و خارج از استراتژی، همگی موجب برهم خوردن بیشتر آرامش خواهد شد.

بررسی دیدگاه های فعالان تجربی بازار : فعالان بازار را می توان در تالارهای کارگزاری ها یافت و یا نظراتشان را در گروه های تلگرام، انجمن های بورسی، اتاق های گفتگو و وبلاگ های بورسی مطالعه کرد. به صورت کلی معامله گران باید در حد معمول از نظرات فعالان تجربی بازار در مورد بازار و آینده آن آگاهی یابند. استفاده از مشاوره های سرمایه گذاری و اطلاع از ظرفیت پذیرش ریسک برای تخصیص بهینه دارایی ها نیز اهمیت بسیاری دارد. جالب است بدانید که به منظور یافتن سهام ارزشمند، باید مراقب بود به پیروی از شایعات و رسانه های بورسی، معامله انجام نشود و حتما پیش از ورود به بازار بورس تمامی جوانب مورد بررسی قرار گیرد.

بهترین راه شناسایی سهام مستعد رشد در بورس چیست؟

  • تداوم سوددهی بالا : سود خالص بالا و رو به افزایش می تواند معیار بسیار خوبی برای کارایی یک شرکت در آینده و توانایی آن برای افزایش قیمت به حساب آید. این مورد می بایست به عنوان یک ارزش، مدام زیاد شود. همچنین بایستی از تولید جریان نقدی مناسب FCF به وسیله شرکت اطمینان حاصل کنید. چنانچه یک شرکت بتواند سود خالص را اعلام کند ولی توانایی تولید FCF را نداشته باشد، وجود تغییرات و دستکاری در میزان درآمد را نشان می دهد.
  • سطوح بدهی پایین : مقدار زیاد بدهی به ریسک نرخ بهره و افزایش ROI به میزان زیادی منتهی می شود. در زمان کاهش فروش یا نوسان نرخ بهره، شرکت هایی که بدهی سنگینی دارند با مشکلات بیشتری روبرو خواهند شد. نسبت بدهی طولانی مدت به حقوق صاحبان سهام کم تر از نیم، مثل نسبت جاری بیش از ۲ مدنظر است.
  • مزیت رقابتی پایدار : اینجا آنالیزها فراتر از اعداد و نسبت های مالی قرار می گیرند. تجارت ها با سودآوری بالا، رقیبان را جذب می کنند و زمانی که رقابت بیشتر شود، سوددهی کمتر خواهد شد، به جز مواردی که شرکت از یک مزیت رقابتی پایدار برخوردار باشد. این مزیت رقابتی شامل مواردی می شود که نمی توان آنها را به سادگی کپی کرد مثل ثبت اختراع، اثرات قفل گذاری، مقیاس و مقادیر شبکه. به دنبال این علائم مهم بگردید.
  • انجام تجارتی که آن را درک می کنید : آیا احتمال کمی وجود دارد که وضعیت بازار به وسیله شرکت های پیچیده بهتر شود؟ نه همیشه. با این وجود علت اجتناب از این گونه شرکت ها این است که هر اندازه کسب و کار پیچیده تر باشد، یافتن طرح و نظر منطقی در مورد عملکرد آینده آن دشوارتر خواهد شد، لذا با افرادی که با مدل تجاری قابل فهم شما کار می کنند آشنا شوید.
  • مدیریت صحیح، لایق و صادقانه : مدیریت جامع، نقشی کلیدی در موفقیت کسب و کار بازی می کند، پس همیشه نام مدیران هر مجموعه را در گوگل جستجو کنید تا سوابق آنها را بیابید. همچنین کلماتی مثل رسوایی و تقلب را در فهرست جست و جوی خود وارد کنید تا ببینید در چه مسائلی دخیل بوده اند. همین کار را برای شرکت نیز انجام دهید. همچنین استراتژی های تخصیص سرمایه شرکت را آنالیز نمایید. از این قانون استفاده کنید، یک شرکت با بازده ثابت و پتانسیل بالقوه رشد باید قسمت بزرگی از درآمد خودش را دوباره در شرکت سرمایه گذاری نماید، چنانچه شرکت سود سهام را بپردازد یا سهام را خریداری کند برای دیگر سهامداران بهتر است. هرچند خرید سهام ، تنها زمانی باید انجام شود که میزان خرید سهام به صورت قابل توجهی پایین تر از ارزش ذاتی شرکت باشد.

نتیجه گیری و کلام پایانی

سرمايه‌ گذاری در بازار بورس به استراتژی مناسب مطابق با ميزان سرمايه، مدت ‌زمان سرمايه‌ گذاری، بازده مورد انتظار و ريسک‌ پذيری سرمايه‌ گذار احتیاج دارند. بر اين اساس، شناسايی سهام شركت‌ ها با استفاده از روش ‌های حرفه ‌ای تجزيه و تحليل مالی و اقتصادی اولين گام در سرمايه‌ گذاری است. شایان ذکر است که سهام ارزشمند آن ‌هایی هستند که در کم ترین قیمت خریداری ‌شده و با صبر منطقی، بازدهی خارق ‌العاده ‌ای محقق کنند.

بنابراین سرمایه ‌گذار باید در زمان خرید این سهام ارزشمند از شایعات دوری کرده و حتما پیش از ورود به معامله، تمامی جوانب را بررسی و در ادامه اقدام به انجام معامله کند. در حقیقت ترکیب روش ‌های عنوان شده، ابزاری به ‌مراتب بهتر برای تحلیل قیمت و بازده سهام به حساب می آید. به ویژه در بازارهایی که سرمایه‌ گذاران آن زیاد حرفه‌ ای به نظر نمی‌ آیند.

امیدوارم نحوه شناسایی سهام مستعد رشد در بورس را یاد گرفته باشید.

چه سهم یا سهم هایی هستند که به درستی نقطه ورود مناسب به آن ها را تشخیص داده اید؟ (حتما تجربیاتتون رو بنویسید تا دیگران هم استفاده کنند)

برای دوستانتان بفرستید: