برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

سهامدار عمده کیست و چه تاثیری در بازار دارد؟

آیا می دانید سهامدار عمده کیست و نحوه شناسایی تحرکات سهامداران عمده چگونه است؟ اگر در بازار بورس فعال باشید، مطمئنا اصطلاح سهامدار عمده به گوشتان خورده است و شاید برایتان سوال پیش آمده باشد که سهامدار عمده کیست و چطور می تواند روی بازار و سهم مورد نظر تاثیر بگذارید و آیا امکان این وجود دارد که با خرید سهامدار عمده، خرید کنیم و با فروش آن برای فروش سهم اقدام کنیم و بدین وسیله سود خوبی کسب کنیم؟ در این مطلب قصد داریم به این سوالات پاسخ دهیم، پس اگر دوست دارید همه چیز درباره سهامداران عمده را یاد بگیرید، تا انتها همراه کد بورسی بمانید.

سهامدار عمده کیست

یکی از اطلاعات حائز اهمیتی که در مورد سهام هر شرکتی قابل‌ دسترسی است، سهامدار عمده آن شرکت و همچنین زمان معاملاتشان است. با استفاده از این اطلاعات که در دسترس همگی افراد قرار دارد، نمی‌ توان مستقیما سیگنال‌ های خرید و فروش گرفت، چرا که انگیزه‌ این سهامداران با سهامداران خرد یک شرکت فرق می کند، ولی باز هم تغییرات در سهامِ سهامداران عمده در بازه های زمانی گوناگون می‌ تواند نشانه‌ ای برای سرمایه‌ گذاران خرد به حساب آید.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، سرمایه گذاری بر روی حق تقدم و یا فروش آن و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


سهامداران یک شرکت به دو گروه حقیقی و حقوقی، یا خرد و عمده تقسیم می شوند. تشخیص هر یک از این سهامداران، می‌ تواند اطلاعات خوبی در مورد وضعیت یک شرکت به سرمایه‌ گذاران بدهد. ولی بهتر است توجه کنید که این اطلاعات نمی‌ توانند سیگنال مستقیمی برای معامله به حساب آیند؛ چرا که با آموزش بورس و آشنایی با قسمت های گوناگون این بازار، قادریم متوجه شویم که عوامل دیگری هم برای تشخیص یک گزینه مطمئن برای سرمایه‌ گذاری وجود دارند که هیچیک به تنهایی نمی‌ توانند کافی باشند.

در ادامه در خصوص با این که به چه کسانی سهامداران عمده گفته می شود و همچنین انگیزه و اهداف آن ها نیز صحبت می کنیم. همچنین باید گفت که سهامداران خرد می بایست به رفتار سهامداران عمده توجه کنند، چرا که سهامداران عمده به دلیل حجم بالایی از سهام که در اختیار دارند بر بازار تسلط بیشتری دارند و می‌ توانند اطلاعات خوبی را در اختیار سرمایه گذاران قرار دهند.

به چه کسی سهامدار عمده گفته می شود؟

هر فردی که بیش از یک درصد سهام شرکتی را بخرد، سهامدار عمده به حساب می آید و نام او در لیست سهام‌ داران عمده قرار خواهد گرفت. شایان ذکر است که فرقی بین خرید یک‌ جا یا مرحله‌ ای این مقدار سهام نیست. به عنوان مثال چنانچه تعداد سهام شرکتی ۵۰۰ میلیون سهم باشد، برای قرار گرفتن بین سهام‌ داران عمده این شرکت، بایستی حداقل به اندازه ۵۰۰ هزار سهم این شرکت را بخرید تا سهامدار عمده یا درصدی این شرکت محسوب شوید.

حتما بخوانید : تفاوت انواع سهام در بورس چیست؟


از طرفی باید توجه داشت که سهامدار عمده بودن لزوما به معنای کسب کرسی هیئت مدیره نیست. به منظور کسب کرسی هیئت مدیره، شخص می بایست سهام مدیریتی داشته باشد. از آن‌ جایی که تعداد اعضای هیئت مدیره در بیشتر شرکت‌ ها ۵ نفر است، لذا می‌ توان این طور نتیجه گرفت که هر عضو جهت داشتن سهام مدیریتی حداقل بایستی مالکیت ۱۶ تا ۵۰ درصدی روی سهام شرکت داشته باشد. در این صورت، دارنده سهام مدیریتی می‌ تواند برای اعمال مدیریتی در یک شرکت اقدام کند.

فرق سهامداران عمده و خرد در چیست؟

سهامداران به دو دسته‌ سهامداران خرد و سهامدار عمده تفکیک می‌ شوند. سهامداران خرد اشخاصی حقیقی به حساب می آیند که به صورت معمول طبق اهداف و انگیزه‌ های کوتاه‌ مدت وارد بازار شدند و درصدی از آنان مطابق با جو و شایعاتی که در بازار امکان دارد ایجاد شود، برای خرید و یا فروش سهام خود اقدام می کنند ولی سهامداران عمده بیشتر نگاه طولانی مدت و بنیادی بر سهام خودشان دارند و همچنین این نوع از سهامداران با تیمی که توانایی تحلیل بازار به شکل حرفه‌ ای را دارند در بازار پیش می‌ روند.

نکته‌ مهمی که باید در خصوص با این سهامداران در نظر داشته باشیم، این است که در روزهایی که بازار منفی است، این سهامداران خریدار هستند و در روزهای مثبت بازار این سهامداران در جایگاه فروش قرار می گیرند.

این اقدام به این خاطر که تعادل در بازار به هم نخورد و این سهامداران به این دلیل که حجم عمده‌ ای از سهام یک شرکت را در اختیار دارند از رفتارهای هیجانی باید پرهیز کند برخلاف سهامداران خرد که در صف خرید خریدار هستند و در صف فروش فروشنده هستند. این موضوع موجب می شود تا نماد شرکت مدنظر رشدهای شارپی و شدید را تجربه نکند و همچنین در اصلاحات بازار اسیر افت‌‌‌ های سنگین نشود و در طولانی مدت در یک مسیر باثبات و معتدل قدم بردارد.

دلیل خرید و فروش سهام توسط سهامداران عمده چیست؟ 

به منظور شناسایی دقیق تاثیر عملکرد سهامداران عمده روی وضعیت سهام یک شرکت، باید از انگیزه سهامداران عمده از خرید و فروش سهام اطلاع داشته باشیم. این نوع سهامداران قادرند به دلایل و انگیزه‌ های گوناگونی برای خرید و فروش در بورس اقدام کنند که در این بخش مهم ترین این موارد را لیست کرده ایم؛

  • کسب سود کوتاه مدت با وجود سرمایه‌ گذاری طولانی مدت : بعضی اوقات سهامداران عمده هم که هدف اصلی آن‌ ها به دست آوردن سود بلندمدت است، با بخشی از سهام خود برای نوسان‌ گیری و کسب سودهای کوتاه‌ مدت اقدام می کنند. فعالیت‌ های این نوع سهامداران عمده می‌ تواند در تابلوی معاملات نیز مورد توجه سهامداران خرد قرار گیرد.
  • دریافت حق رای در تصمیم گیری های شرکت : یکی از اصلی ترین انگیزه‌ های سهامداران عمده، داشتن حق رای و اثرگذاری بر سیاست‌ های مدیریتی شرکت هاست. از آنجایی که سهامداران عمده نسبت به سهامداران خرد سهم بیشتری دارند، می‌ توانند در تصمیمات مجمع نیز، حق رای بیشتر و حضور پررنگ تری داشته باشند.
  • ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا : طبیعی‌ است که به خاصر سهم بیشتر سهامداران عمده، این افراد به نسبت وضعیت شرکت حساس‌ تر هستند، از همین روی هم در بعضی مواقع، سهامداران عمده به منظور ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا وارد عمل شده و در مواقع ضرور با خرید خود برای حمایت از سهم اقدام می کنند یا با فروش بخشی از سهم خود هیجانات بازار را کنترل می کنند.

بررسی اثرات اقدامات سهامدار عمده بر عملکرد شرکت

فردی که بعد از انجام مراحل ثبت نام سجام و دریافت کد بورسی به عنوان یک سهام‌ دار خرد وارد بازار بورس ایران می شوند، انگیزه‌ های متفاوتی با سهامداران عمده در بازار بورس دارند، ولی باید گفت که معاملات سهامدار خرد به اندازه سهامدار عمده اثرگذار نیست.

سهامدار عمده قادر است با توجه به تاثیری که روی تعیین مدیریت دارد، روی سیاست‌ های آن هم موثر باشد؛ هر چقدر مدیران برگزیده عملکرد بهتری داشته باشند، اثر مثبت بیشتر است و با انتخاب اشتباه مدیریت و سیاست‌ های اشتباه، سهامداران خرد هم دچار ضرر خواهند شد.

حتما بخوانید : تفاوت سهام ارزشی و رشدی


به علاوه فعالیت سهامداران عمده به واسطه تعداد سهم بالای آن‌ ها می‌ تواند بر شدت تقاضا یا عرضه اثرگذار باشد و قیمت را نوسانی کند. حال این فعالیت یا می‌ تواند با هدف بازارگردانی و افزایش نقدشوندگی برای سهام باشد یا با هدف دستکاری قیمت که در این صورت ناظر بازار می‌ تواند معاملات آن سهامدار عمده را ابطال نماید.

تأثیر سهامداران عمده بر بازار بورس ایران به چندین شکل قابل مشاهده است:

  1. تأثیر بر حرکت قیمت سهام : سهامداران عمده، به عنوان دارندگان سهام بزرگ، می‌ توانند با خرید یا فروش بزرگی از سهام‌ ها تأثیر زیادی بر حرکت قیمت‌ ها در بازار بورس داشته باشند. زمانی که یک سهامدار عمده سهام‌ های خود را به فروش می‌ رساند، می‌ تواند باعث کاهش قیمت سهام و افزایش فشار فروش در بازار شود. به همین ترتیب، خرید بزرگ سهام‌ ها توسط سهامداران عمده می‌ تواند منجر به افزایش قیمت و ایجاد افزایش درخواست خرید در بازار گردد.
  2. تأثیر در تصمیم‌ گیری‌ های استراتژیک شرکت : سهامداران عمده می‌ توانند تأثیر مستقیمی بر تصمیم‌ گیری‌ های استراتژیک شرکت‌ ها داشته باشند. آن ها می‌ توانند در انتخاب اعضای هیئت‌ مدیره شرکت، تصویب سیاست‌ های مالی و سرمایه‌ گذاری و انجام تغییرات ساختاری در شرکت تأثیر بسزایی داشته باشند. تصمیمات این نوع می‌ توانند اثر قابل توجهی بر جریان کسب و کار و ارزش سهام شرکت‌ ها داشته باشند.
  3. تأثیر بر نگرش سرمایه‌ گذاران : عملکرد و رفتار سهامداران عمده می‌ تواند بر نگرش و رفتار سرمایه‌ گذاران دیگر نیز تأثیر گذار باشد. سرمایه‌ گذاران ممکن است به منظور ارزیابی ریسک و عملکرد شرکت‌ ها، صورت‌ های مالی و گزارش‌ ها، اخبار و تحلیل‌ های بازار و اطلاعات مرتبط به سهامداران عمده مراجعه کنند. رفتار مثبت یا منفی سهامداران عمده می‌ تواند نگرش و تصمیم‌ گیری سرمایه‌ گذاران را تحت تأثیر قرار داده و بازار را تحت فشار قرار دهد.

شناسایی تحرکات سهامداران عمده چگونه است؟

شناسایی تحرکات سهامداران عمده

وقتی که ما در تابلوخوانی بورس رفتار سهامداران را مورد بررسی قرار می دهیم، به بعضی از نکات می رسیم؛ وقتی که تعداد خریداران و فروشندگان سهامدار عمده پایین است، امکان دارد آن ها اهداف خاصی را دنبال کنند که شناسایی این اهداف به سادگی امکان پذیر نیست، ولی وقتی که این اعداد یعنی معامله این سهامداران افزایش پیدا کند، به صورت قطع دلایلی دارد.

در صورتی که خریداران به نسبت فروشندگان بیشتر باشند، برای این است که قدرت به سمت خرید است، بازار خواهان حرکت است و سهامداران عمده در حال حمایت از سهم هستند و این سهام امکان دارد رشد خوبی داشته باشد. این اتفاق به شکل عکس نیز اتفاق می افتد و این زمانی است که سهامداران عمده برای سهام خود اقدام کنند که به صورت قطعی علامت منفی در خصوص با سهام موردنظر خواهد بود.

مهم است که بدانیم اگر فروش سهام به شکل کد به کد حقوقی به حقیقی بوده باشد سهام رشد می کند. این موضوع را می‌‌‌ توان به صورت ساده تری با استفاده از مفهوم سهام شناور توضیح داد. پیش از شروع حرکت‌‌‌ های صعودی در قیمت سهام، اصطلاحا سهام شرکت خشک می‌‌‌ شود؛ این اصطلاح بدین معنی است که پیش از حرکت شدید قیمت سهام، میزان شناوری آن کاهش یافته و درصد بیشتری از تعداد سهام به تملک سهام‌ داران عمده در می آید.

به منظور مشاهده و شناسایی سهامداران عمده یک شرکت، کافی است وارد سایت tsetmc.com شوید و در صفحه سهام مورد نظرتان زبانه “سهامداران” را انتخاب نمایید تا لیست سهامدارهای عمده آن سهم را ببینید. در گام بعدی می توانید با کلیک روی نام هر سهامدار عمده، سابقه تعداد سهام و تاریخ تغییرات آن را مورد بررسی قرار دهید. در این صفحه، لیست سهامداران عمده، تعداد سهام آن‌ ها، درصد مالکیت آن‌ ها و تغییر تعداد سهامشان نسبت به روز معاملاتی قبل نشان داده می ‎‌شود. با انتخاب هر سهامدار، نمودار مربوط به تعداد سهام تحت مالکیت وی در طول زمان، تاریخچه تعداد سهام و دیگر سهم های سهامدار عمده نمایش داده خواهد شد.

نحوه اطلاع از تغییر سهامداران عمده در بورس

به منظور مشاهده تغییر سهام سهامداران‌ عمده‌ در بورس، کافیست بعد از مراجعه به سایت tsetmc، گزینه نمایش فهرست را انتخاب نمایید و در ادامه به بخش تغییر سهام سهامداران عمده وارد شد.

حتما بخوانید : سهام پروژه ای چیست و چطور کار میکند؟


در این بخش، اطلاعات مربوط به تغییر سهام سهامداران عمده در طول ۵ روز آخر معاملاتی نمایش داده می‌ شود و به سادگی می توان فایل اکسل آن‌ را دریافت کرد.

نحوه نمایش بدین صورت است که ابتدا نام سهامدار عمده و در زیر آن، ورقه بهاداری که این شخص حقوقی تغییر در تعداد سهام خود در این مدت داشته نمایش داده می شود، نوشته شده است.

اطلاعات کسب شده از تحرکات سهامدار عمده چه کارایی دارد؟

لازم است که بدانیم در شرایط بحرانی چون صف فروش اگر سهامدار عمده اقدام به خرید سهام بکند علامتی است در راستای نقدشوندگی سهام و همچنین اهمیتی که این سهام برای سهامدار عمده دارد.

چنانچه بخواهیم رفتار سهامداران عمده را در صف خرید بررسی کنیم، امکان دارد این طور نتیجه گیری کنید که چنانچه سهامداران عمده در این وضعیت برای عرضه‌ بیش از حد سهام اقدام کند و مانع از رشد سهام شود و یا با خرید و فروش های کوچک اقدام به نوسان‌ گیری از سهامداران خرد کند، علامتی است در راستای این که این سهام مناسب نیست، چرا که ریسکی به غیر از سایر ریسک ها برای این سهام وجود دارد و آن هم این است که سهامدار عمده با قیمت تابلو بازی خواهد کرد.

سهامدار عمده همان حقوقی ها هستند؟

با این که بیشتر سهامداران عمده،‌ اشخاص حقوقی هستند، ولی بدین این نیست که سهامداران عمده حتما می بایست جز اشخاص حقوقی باشند. چنانچه اشخاص حقیقی هم بالای یک درصد از سهام شرکتی را بخرند، با عنوان شخص حقیقی، در لیست سهام‌ داران عمده قرار خواهند گرفت.

در لیست سهامداران عمده tsetmc چه اطلاعاتی نمایش داده میشود؟

در این لیست، تعداد سهام آن‌ ها، درصد مالکیت و تغییر تعداد سهامشان نسبت به روز معاملاتی پیش نمایش داده می شود.

از رفتار سهامدار عمده چه برداشت هایی میتوان داشت؟ 

چنانچه سهامدار عمده در زمان شکل‌ گیری صف فروش از سهم حمایت نماید، نشانه اهمیت او به سهم و به دنبال آن نقدشوندگی بهتر آن سهم در شرایط گوناگون بازار است. چنانچه سهامدار عمده با عرضه بیش از حد سهم، از رشد قیمت سهم جلوگیری نماید و به نوسان گیری های کوچک از سهامداران خرد بپردازد، نشانه منفی برای سهم خواهد بود، به این خاطر که ریسک رفتار سهامدار عمده هم به سایر ریسک ها اضافه شده است. (توصیه می کنم حتما همین الان رفتار شناسی حقوقی ها در بورس را در این مطلب مطالعه کنید)

واگذاری سهام توسط سهامدار عمده چگونه است؟

به علت حجم بالای سهام در اختیار سهامداران عمده، این افراد قادر نیستند کل سهام خود را در تابلوی معاملات به فروش برسانند. در این خصوص، سهامدار عمده، سهام خود را برای فروش به صورت بلوکی عرضه می‌ کند. در این صورت امکان دارد قیمت فروش با قیمت روز سهم متفاوت باشد که علت آن هم منافع سهامدار عمده است، چرا که از آن‌ جایی‌ که مثل خریدار به چشم سهام مدیریتی یا سرمایه‌ گذاری طولانی مدت به این سهام نگاه می‌ کند، حاضر است برای آن، قیمت بیشتری از قیمت روز بازار پرداخت کند.


نتیجه گیری و کلام پایانی

سهامداران عمده به فرد یا موسساتی گفته می شوند که مالک یک یا بیش از ۱ درصد سهام شرکتی باشند و این بدین معنی است که سهامداران عمده می‌ توانند اشخاص حقیقی یا حقوقی باشند. سهامداران عمده از چند دیدگاه با سهامداران خرد فرق می کنند از جمله این که بیشتر سهامداران عمده اهداف طولانی مدت در ذهن دارند و برای سرمایه گذاری اقدام می کنند و این در حالی است که سهامداران خرد با اهداف کوتاه مدتی و نوسان گیری وارد بازار بورس می شوند و تنها می خواهند سهامی را به قیمتی پایین تر بخرند و سریعا سود به دست آورند.

همچنین سهامداران خرد افرادی هستند که با توجه به فضایی که در بورس پیش می‌ آید، اقدام به حضور در این بازار می‌ کنند و این امکان وجود دارد که مدت‌ زمان زیادی هم در این بازار حضور نداشته باشند، ولی سهامداران عمده با توجه به این که سهام زیادی از شرکت‌ ها را در اختیار دارند باید بر بازار کنترل داشته باشد و در زمان‌ های بحرانی به خوبی تصمیم‌ گیری کنند و از شرایط رخ داده خارج بشوند. همچنین به این دلیل که در انتخاب مدیران نقش دارند بایستی برای حرکت شرکت به سمت درست در انتخاب‌ های خود بسیار دقت کنند و سیاست‌ های درست را در دستور کار قرار گیرند.

همان طور که در ابتدای مطلب قول دادیم، در این مطلب به این پرداختیم که سهامدار عمده کیست و چطور روی سهم و ارزش سهام اثر می گذارد و چطور می توانیم آن را شناسایی کنیم.

همچنین اگر دوست دارید نحوه تشخیص ارزش ذاتی سهام را به زبان ساده یاد بگیرید، همین الان این مطلب را مطالعه فرمایید؛

حال که دیگر می دانید سهامدار عمده کیست و چطور میتوان آن را شناسایی کرد، فکر می کنید بتوانید پشت دست آن برای خرید و فروش اقدام کنید؟ (تجربه های خود را لطفا با ما و سایر مخاطبان کد بورسی به اشتراک بگذارید)

برای دوستانتان بفرستید: