برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

تفاوت سهام ارزشی و رشدی چیست؟

اگر در بازار بورس فعالیت کرده باشید، مطمئنا به اصطلاح سهام رشدی یا سهام ارزشی برخورد کرده اید؛ ولی آیا می دانید تفاوت سهام ارزشی و رشدی چیست؟ سهام ها در بازار بورس به دسته های گوناگونی تقسیم بندی می شوند که ما به عنوان سهامدار و سرمایه گذار باید با توجه استراتژی شخصی سرمایه گذاری که انتخاب کرده ایم، درصدهای مشخصی را فرضا به سهم های رشدی و ارزشی اختصاص دهیم و پرتفوی خود را بر اساس استراتژی معاملاتی و میزان ریسک پذیری خود تشکیل دهیم. در این مطلب قصد داریم ابتدا درک کنیم که تفاوت سهام ارزشی و رشدی از چه قرار است و در ادامه نیز نکات مهمی را برای انتخاب سهام مناسب در پرتفوی سرمایه گذاری بورس بیان کرده ایم که مطمئنا برایتان جذاب است، پس تا انتها همراه کد بورسی بمانید.

تفاوت سهام ارزشی و رشدی

تمامی سهم‌ های بورس ایران به دو نوع سهام رشدی و سهام ارزشی تقسیم بندی می شوند که هر کدام از آن ها ویژگی‌ های مخصوص به خود را دارا می باشند و سهامداران می توانند با توجه به موقعیت خود و شرایط بازار، یکی از این دو نوع سهم را برای خرید انتخاب نمایند ولی می توانند ترکیبی از هر دو را در پرتفوی سرمایه گذاری خود داشته باشند. به صورت کلی سهام رشدی با این دید خریده می شود که قرار است در آینده سود بالایی را به همراه داشته باشد، از همین روی نسبت به مقدار اصلی خود قیمت بیشتری دارد و از طرفی می بایست در نظر داشته باشید که پیش بینی موفقیت یک سهم در بازار کار ساده ای نخواهد بود.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، سرمایه گذاری بر روی حق تقدم و یا فروش آن و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


لذا ریسک سرمایه گذاری در این دسته از سهام ها بالاست. از طرفی در سهام ارزشی، معامله گر به رشد چشمگیر شرکت دل نمی‌ بندد و با علم این که قیمت الآن کم تر از ارزش ذاتی سهم است، برای خرید سهام اقدام می کند. لذا انتظار رشد معمولی و منطقی و البته با ریسک کم تری را خواهد داشت. با این حال شما بایستی تصمیم گیری کنید که سرمایه گذار رسیک پذیری هستید یا ریسک گریز. قبل از این که تفاوت سهام ارزشی و رشدی را بررسی کنیم، در بخش بعدی قصد داریم کم دید شما نسبت سهم های رشدی و ارزشی را بهبود دهیم تا درک شما از این موضوع افزایش یابد؛

مختصری درباره سهم های رشدی و ارزشی

همان طور که گفتیم، در بازار دو نوع سهام اصلی وجود دارد که شامل سهام رشدی و سهام ارزشی می شود ولی در این بین سهام ارزشی سرمایه‌ گذار را قادر می سازد تا شرکت هایی را با قیمت عالی بخرند، ولی از طرفی سهام رشدی سرمایه گذار را قادر می سازد تا ارزش آینده یک شرکت را امروز با قیمتی عالی بخرند.

سرمایه‌ گذاران سهام ارزشی در درجه اول به ارزش ترازنامه فعلی شرکت توجه می کنند و این در حالی است که سرمایه‌ گذاران سهام رشدی به ارزش درآمد و فروش آتی شرکت توجه دارند. سهام ارزشی در گام نخست بر ارزش گذشته یک شرکت در مقابل قیمت فعلی تمرکز می کند و این در حالی است که سهام رشدی در گام نخست بر ارزش آتی شرکت در مقابل قیمت فعلی متمرکز است. اولی بر قیمت سهام تمرکز دارد، در حالی که دومی بر آینده کسب‌ و کار تاکید می کند. سهام ارزشی راهی برای خرید ارزان و فروش به قیمت های بالاتر خریداری می شود، ولی سهام رشدی راهی برای خرید به قیمت بالا و فروش بالاتر محسوب می شود.

حتما بخوانید : تفاوت انواع سهام در بورس چیست؟


قیمت بسیاری از سهم‌ های ارزشی نزدیک به کم ترین سطح در ۵۲ هفته گذشته است و این در حالی است که بسیاری از قیمت‌ های سهام رشدی نزدیک به بیشترین قیمت روز است. سهام ارزشی به صورت معمول از آن شرکت‌ هایی است که برای حل مشکلات کسب و کار خود تلاش می کنند، ولی در مقابل آن، سهام رشدی برای شرکت‌ هایی است که قصد دارند مشکلات جهانی (بزرگ‌ تر) را برطرف سازند. در واقع یک سهام ارزشی باکیفیت چندین و چند بار “سود سهام” بالایی به سرمایه‌ گذاران می پردازد، ولی سهام رشدی باکیفیت به سرمایه‌ گذاران خود “سود سرمایه‌ ای” بالایی می رساند و شما باید این تفاوت را درک کنید.

سهام ارزشی به‌ عنوان منطقه امن در بازارهای نزولی استفاده می‌ شود، ولی سهام رشدی ابزاری برای سفته‌ بازی در بازارهای صعودی می باشد. سهام ارزشی در زمان ورود نسبت‌ های ریسک/ریوارد زیادی دارد، ولی سهام رشدی در زمان خروج سوددهی بالایی به همراه می آورد. سرمایه‌ گذاران و تریدران می بایست سهامی را در لیست بررسی خود یا در داخل سبد سرمایه گذاری خود قرار دهند که با اعتقادات آن ها در مورد بازار تناسب داشته باشد. ورود و خروج آن ها با استفاده از این سهام بایستی در چارچوب یک روش کامل و دارای مزیت رقابتی در بازار باشد.

۱٫ سهام رشدی چیست؟

قیمت سهام رشدی نسبت به جریانات نقدی، بازده و همچنین سود نقدی و یا ارزش دفتری بیشتری معامله می شود. به بیان دیگر سهام رشدی به سهام هایی گفته می شود که قیمتی بالا نسبت به جریانات درآمدی و سود نقدی خود دارند یا این که بیش از ارزش ذاتی خود، قیمت‌ گذاری شده‌ اند. چرا که این سهام در دوره‌ ای رشدی بیشتر از میانگین را تجربه کرده اند، بازار انتظار دارد که در حال حاضر هم این سهام، رشدی سریع‌ تر از میانگین را تجربه کند.

لذا پیش بینی می شود که درآمد شرکت‌ هایی که سهام رشدی دارند، به نسبت میانگین بازار بیشتر باشد و عملکرد بهتری را هم از آن ها شاهد باشیم. سهام رشدی بیشتر برای شرکت‌ هایی است که هنوز به مرحله بلوغ خود نرسیدند و به صورت معمول سود نقدی نمی پردازند، چرا که سود شرکت را مجدد در پروژه‌ های سرمایه گذاری خود، سرمایه گذاری می کنند.

از همین روی فرصت‌ های مناسبی برای سرمایه گذاری بلندمدت به حساب می آیند و سرمایه گذاران آن‌ ها از رشدهای آینده این نوع شرکت ها سود خوبی به دست خواهند آورد. این شرکت ها قابلیت بالایی در رشد دارند و میزان رشد آن‌ ها معمولا از حد متوسط بیشتر است. جالب است بدانید که اندازه گیری رشد شرکت‌ ها با متغیرهایی مثل افزایش میزان فروش و سود قابل انجام است. لذا سرمایه گذاران سهام رشدی از افزایش سود و قیمت سهم شرکت، سود به دست می آورند.

ویژگی های بارز سهام رشدی در بورس

با توجه به تعریف سهام رشدی، دریافتیم که این سهام ها دارای ویژگی های بارزی هستند؛ به شکلی که به منظور شناسایی سهام رشدی از دیگر سهام می بایست به این ویژگی ها توجه کرد و این ویژگی ها به شرح زیر می باشند:

  1. بررسی میزان بازده حقوق صاحبان سهام یا ROE از متغییرهایی است که به منظور شناسایی سهام رشدی باید در نظر گرفت.
  2. قیمت‌ های پیش‌ بینی شده به وسیله تحلیلگران برای سهام رشدی بسیار بالاست و این سهام نسبت به دیگر سهام ها، از رشد چندین برابری برخوردار هستند.
  3. سهام رشدی هم از لحاظ تاریخی و بر اساس سوابق عملکرد گذشته خود و هم از لحاظ آینده و طبق پیش بینی ها، رشد بالایی دارد. در حقیقت این سهام بر اساس گذشته خود، انتظار رشد بالایی در آینده دارند.
  4. وضعیت سوددهی سهام رشدی می‌ تواند وضعیت آینده آن‌ ها را به تصویر بکشد. توجه به سود سالانه پیش از مالیات، فروش، eps و … باید عملکرد بسیار بهتری را به نسبت سایر سهام و صنعت نشان دهد، به صورتی که بایستی انتظار ارقامی بسیار بالا در حاشیه سود سهام شرکت‌ های رشدی نسبت به صنعت خود را داشت.

۲٫ سهام ارزشی چیست؟

سهام ارزشی، سهامی که قیمت آن‌ نسبت به مواردی مثل جریانات نقدی، بازدهی، سود نقدی یا ارزش دفتری پایین‌ تر از میانگین آن‌ ها در بازه زمانی مشخص است؛ به عبارتی می توان این طور گفت که این سهام در بازار قیمت کمتری نسبت به ارزش ذاتی خود دارد که به منظور تعیین این ارزش ذاتی، از روش‌ های ارزشیابی گوناگونی استفاده می شود که مطابق با متغیرهای بنیادی انجام می شود.

حتما بخوانید : بهترین سهام برای سود مجمع کدام است؟


به منظور تشخیص سهام ارزشی می‌ توان به نسبت p/e سهم توجه کرد و در صورتی که سهم دارای p/e کمی باشد یا کمتر از ارزش دفتری خود معامله شوند، می توان آن را جزو سهام های ارزشی دانست. سرمایه گذاران به منظور انتخاب سهام ارزشی، به ارزش روز این سهام توجه می‌ کنند و انتظار رشد زیادی از سهم ندارند به شکلی که این سهام نسبت به سهام رشدی، حاشیه اطمینان بیشتری دارند.

سهام ارزشی مربوط به شرکت‌ هایی است که از لحاظ سودآوری مطلوب به حساب می آیند، ولی هنوز بازار به ارزش واقعی آن‌ ها پی نبرده است، لذا سرمایه گذاران به امید این که در آینده ارزش واقعی این سهام کشف شود و قیمت آن‌ ها افزایش پیدا کند، برای سرمایه گذاری در آن اقدام می کنند. معیارهای بنیادی مثل بازدهی، سود نقدی، ارزش دفتری و دیگر معیارهای سهام ارزشی در قیاس با معیارهای مشابه در دیگر سهام کم تر بوده و با قیمت‌ هایی ارزان‌ تر خرید و فروش می شود.

ویژگی های بارز سهام ارزشی در بورس

به منظور تشخیص شرکت‌ های دارای سهام ارزشی، عوامل بسیاری باید در نظر گرفته شود که در این بخش به مهم ترین آن ها اشاره کرده ایم:

  1. نسبت قیمت به سود یا p/e سهام ارزشی پایین است.
  2. نسبت سود تقسیمی به قیمت یا d/p سهام ارزشی بالاست.
  3. نسبت فروش به قیمت سهم یا s/p و نسبت ارزش دفتری دارایی‌ ها به ارزش بازار یا b/p، بالاست.
  4. سهام ارزشی، شرکت‌ هایی هستند که از لحاظ بنیادی وضعیت خوبی دارند ولی بازار، قیمت آن‌ ها را از ارزش ذاتی خود پایین تر نگه داشته است.
  5. سهام ارزشی دارای بازدهی، سود نقدی، ارزش دفتری یا سایر متغیرهای اقتصادی، کم تر از دیگر سهام هم صنعت خود هستند، به عبارتی با بررسی متغیرهایی مثل p/e، این سهام ها ارزان محسوب می شوند.

دلیل سرمایه‌ گذاری سهامداران در سهم‌ های ارزشی

سرمایه‌ گذاران با توجه به بنیاد خوب و ارزش ذاتی سهام ارزشی برای سرمایه‌ گذاری در این سهام ها اقدام می کنند و امیدوارند که در آینده، بازار به ارزش واقعی این نوع از سهم‌ ها پی‌ ببرد. در حقیقت سهمی را در کم ترین قیمت می خرند و منتظر افزایش قیمت آن می‌ مانند؛ برای طی این روند امکان دارد زمان زیادی نیاز باشد.

حتما بخوانید : استراتژی معاملات در روزهای منفی بازار


این نوع سهام برای آن دسته از سرمایه گذاران مناسب است که صبر زیادی دارند و با علم کافی بر تحلیل بنیادی، این نوع سهام را برای خرید و سرمایه گذاری انتخاب کرده اند و در بلندمدت انتظار افزایش ارزش و قیمت سهم را دارند. نکته مهم اینجاست که سهام ارزشی ریسک کم تری به نسبت سهام رشدی دارد. سرمایه‌ گذاری بر روی سهام ارزشی برای سرمایه گذاری بلندمدت در بازار بورس بهترین گزینه ممکن به حساب می آید.

تفاوت سهام رشدی و ارزشی

الف) تفاوت سهام ارزشی و رشدی از نظر ریسک

با توجه به این که سهام رشدی به شکل ذاتی ریسکی است و فرض سرمایه‌ گذار رشدی بر این است که می تواند سود و افزایش سود را به درستی تخمین بزند و در نتیجه با توجه به پیش‌ بینی سود زیاد آینده، حاضر به خرید سهم با قیمت بالا است و چون پیش بینی سود، کاری ساده ای نیست و ریسک بالایی دارد، در حالی که سرمایه گذار ارزشی انتظار ندارد که شرکت رشد چشمگیر یا تغییرات عمده داشته باشد و زمانی سهم را خریداری می کند که قیمت آن کم تر از قیمت ذاتی آن باشد. سرمایه‌ گذار ارزشی از ریسک پایینی دارد و معمولا افرادی که ریسک گریز هستند و یا ریسک متوسطی را می پذیرند و می خواهند در بلندمدت سود منطقی را به دست آورند مناسب است.

بنابراین سرمایه گذار رشدی ریسک بالایی را می پذیرد. عامل موثر دیگر می تواند وضعیت بازارها به حساب آید. سرمایه گذاری ارزشی در دوره های بهبود اوضاع اقتصادی مناسب است و این در حالی است که در سرمایه‌ گذاری به روش رشدی، چنانچه بازار وضع خوبی داشته باشد و یک ارزیابی منطقی از قیمت سهم انجام شده باشد، خرید سهام رشدی توصیه می‌ شود که در این حالت به صورت معمول، میزان بهره پایین و سوددهی شرکت روند افزایشی دارد، ولی چنانچه بازار روند نزولی داشته باشد یا ارزیابی منطقی از قیمت سهم انجام نشده باشد، توصیه ما این است که تعداد سهام رشدی پرتفوی سرمایه گذاری کاهش پیدا کند و یا هیچ سهم رشدی خریداری نشود و در این مدت می توان از سهم های ارزشی برای کسب سود استفاده کرد.

ب) تفاوت سهام ارزشی و رشدی از نظر دوره زمانی

در طول تاریخ بازار سهام با سرمایه گذاری های رشدی و ارزشی در دوره های زمانی گوناگون و در اوضاع متفاوت بازار رو به رو بوده است؛ برای مثال زمان هایی بود که سهام رشدی بهتر از سهام ارزشی و در دوره های زمانی دیگری سهام ارزشی عملکرد بهتری از خود نمایش داده است. لذا با توجه به این که در دوره های زمانی گوناگون و با وجود اوضاع متفاوت بازار و شرایط مختلف اقتصادی کشورها، سهام رشدی و ارزشی بازده های مختلفی داشته است، متنوع‌ سازی سبد سرمایه گذاری یکی از مهم ترین توصیه هایی است که می توانیم در این مطلب به شما بکنیم.

حتما بخوانید : سهام ارزان بخریم یا گران قیمت؟


همان طور که هنگام انتخاب یک پرتفوی مناسب، استفاده از سهام، اوراق قرضه و سایر اوراق بهادار می تواند ریسک سبد سرمایه گذاری شما را کاهش دهد و بین ریسک بالقوه و پاداش سرمایه‌ گذاری، توازن برقرار کند، در هنگام انتخاب پرتفوی مناسبی از سهام، از روش‌ های متفاوت سرمایه‌ گذاری استفاده شود و هر دو نوع سهام ارزشی و رشدی در پرتفوی قرار گیرد تا در کنار کاهش ریسک، نتایج بهتری برای سرمایه گذاران به ارمغان آید.

ج) تفاوت سهام ارزشی و رشدی از نظر شرایط بازار

سرمایه گذاری در بخش سهام ارزشی در دوره های بهبود اقتصادی گزینه مناسب تری به حساب می آید. از طرفی اگر بازار وضعیت خوبی داشته باشد، به شرط تحلیل مناسب، سهام رشدی می تواند گزینه سودآورتری باشد. در این حالت میزان بهره کم ولی سوددهی حداکثر خواهد بود.

لذا اگر وضع بازار پایدار نباشد، باید از خرید سهام رشدی اجتناب کرد. در واقع با مطالعه‌ تاریخچه بورس، در خواهید یافت که در هر دوره‌ زمانی یکی از سهام های ارزشی و رشدی توانسته سهامداران خود را به سود بیشتری برساند. لذا باید با توجه به زمان حال، نوع رشدی و ارزشی بودن سهام خود را تعیین نمایید.

سهام رشدی بخریم یا سهام ارزشی؟

انتخاب بین دارایی های مالی، اوراق بهادار و سهام همیشه برای سرمایه گذاران چالش هایی را به همراه داشته است. این که در دوره‌ های زمانی گوناگون، با توجه به ریسک و بازدهی‌ های مورد انتظار کدام یک انتخاب شود، در میزان سود کسب شده، اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت. با توجه به توضیحاتی که گفتیم، سهام های ارزشی ریسک سرمایه گذاری کمتری به نسبت به سهام های رشدی دارند.

سهامداران سهام ارزشی انتظار رشد چشمگیر یا تغییرات بالا از این سهام ندارند، به شکلی که این سهامداران سهام ارزشی را وقتی که قیمت پایینی دارند به امید این که در آینده، به قیمت واقعی خود برسد، می خرند، لذا سرمایه گذاران با توجه به تحمل و پذیرش ریسک خود می‌ توانند بین سهام ارزشی و سهام رشدی انتخاب نمایند.

همچنین می‌ توان در راستای متنوع سازی پرتفوی سرمایه گذاری و مدیریت مناسب ریسک، درصدی از هر دو نوع سهام را در سبد سرمایه گذاری قرار داد تا بهینه ترین و مناسب ترین نتایج برای شما به ارمغان آید. زمان مناسب برای سرمایه گذاری در سهام رشدی به صورت معمول وقتی است که بازار اوضاع خوبی دارد و یا این که ارزیابی قیمت سهام معقولانه انجام می شود. در این زمان، سوددهی شرکت ها در مسیر افزایشی قرار می گیرد.

حتما بخوانید : بهترین سهام برای طولانی مدت چیست؟


ولی در طرف مقابل، وقتی که بازار در رکود است و یا ارزیابی منطقی از قیمت سهام وجود ندارد، سهم های ارزشی می توانند گزینه بهتری باشند. لذا با توجه به این که در برهه‌ های زمانی گوناگون، بازار با نوسان روبرو می شود و دوره‌ های رشد و رکود دارد، میزان سرمایه گذاری در سهام ارزشی و رشدی تغییر پیدا کند. تنوع بخشی به سبد سرمایه گذاری در این جا هم بسیار حائز اهمیت است.

نکته مهم : یکی از متغیرهایی که به منظور شناسایی نوع سهام ارزشی یا رشدی کاربرد دارد، نسبت قیمت به درآمد یا p/e است؛ به صورتی که این نسبت همچنین یکی از متغیرهای مهم در ارزش‌ گذاری سهام شرکت ها است. نسبت p/e از تقسیم قیمت سهم بر سود یا درآمد سالانه سهم به دست می‌ آید. به بیان دیگر این نسبت نشان می‌ دهد که سرمایه گذار چه مدت زمانی باید صبر کند تا اصل سرمایه خود را از سرمایه گذاری در شرکت به دست آورد.


نتیجه گیری و کلام پایانی

سرمایه‌ گذاری بر روی هر یک از انواع سهم های رشدی و ارزشی در زمان مناسبش ارزشمند است و سهامداران بایستی با توجه به خصوصیات اخلاقی و شرایط بازار استراتژی مخصوص به خود را طراحی کنند، ولی به صورت کلی وقتی که بازار رونق دارد و دید سرمایه گذاران به آینده بازار مثبت است، بهتر است بر روی سهام رشدی سرمایه‌ گذاری نمایید.

ولی وقتی که بازار با رکود مواجه شد و امکان ارزیابی دقیق شرایط بازار وجود نداشت، بهتر است بر روی سهام ارزشی سرمایه‌ گذاری نمایید. البته با توجه به شرایط بازار بورس ایران، بهتر است بخشی از سرمایه به سهام ارزشی جهت سرمایه‌ گذاری بلندمدت و بخشی از سرمایه هم به سهام رشدی به منظور سرمایه‌ گذاری کوتاه‌ مدت اختصاص دهید.

همه مفاهیم ذکر شده در این مطلب از کد بورسی، یادآور اهمیت یادگیری روش تحلیل فاندامنتال و روانشناسی بازار بورس است. سرمایه‌ گذار موفق کسی است که علاوه بر تسلط کامل بر مفاهیم تکنیکالی، می‌ داند در شرایط مختلف بازار، دیگر سرمایه گذاران چه واکنش‌ هایی از خود نشان می دهند تا با توجه به تحرکات دیگران، بهترین استراتژی را برای خود لحاظ کند.

به عنوان یک سرمایه گذار موفق، شما نیز باید بدانید که بیشتر سرمایه گذاران بورسی که اطلاع کافی از تحلیل‌ های تکنیکال دارند و دقیقا همان چیزی را که شما از بازار می‌ بینید، چطور تحلیل و بررسی می کنند. ولی فرق اصلی بین یک سرمایه‌ گذار موفق با دیگران تحلیل درست جو روانی بازار و روانشناسی دیگر سرمایه‌ گذاران می باشد.

همان طور که در ابتدای مطلب قول دادیم، در این مطلب به بررسی تفاوت سهام ارزشی و رشدی پرداختیم.

همچنین اگر دوست دارید نحوه تشخیص ارزش ذاتی سهام را به زبان ساده یاد بگیرید، همین الان این مطلب را مطالعه فرمایید؛

حال که دیگر تفاوت سهام ارزشی و رشدی را یاد گرفتید، فکر می کنید با توجه به روحیه و استراتژی سرمایه گذاری که دارید، کدامیک برای شخص شما مناسب تر است؟ (تجربه های خود را لطفا با ما و سایر مخاطبان کد بورسی به اشتراک بگذارید)

برای دوستانتان بفرستید: