برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

رفتار شناسی حقوقی ها در بورس به زبان ساده

اگر بخواهیم در بورس ایران کمی از اتفاقات مطلع شویم، باید رفتار شناسی حقوقی ها در بورس را یاد بگیریم، چرا که حقوقی ها و به صورت کلی بازیکنان بزرگ که اتفاقا رانت هم دارند، معمولا جهت قیمتی سهام های مختلف را به صورتی که دوست دارند تنظیم می کنند و به صورت معمول نیز سهامداران خرد و بی تجربه که از رفتار شناسی حقوقی ها در بورس مطلع نیستند، دل به دل آن ها داده و در دام هایی که برایشان پهن کرده اند، گرفتار می شوند و بدین وسیله، سهامداران اصلی سود خوبی می برند و سهامداران خرد و ناآگاه نیز متضرر خواهند شد. لذا اگر دوست دارید رفتار شناسی حقوقی ها در بورس را به زبان ساده و عامیانه یاد بگیرید، این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

رفتار شناسی حقوقی ها در بورس

معامله حقوقی در بازار بورس همیشه تحت عنوان یکی از موضوعات مورد بحث سرمایه گذاران در بورس است، به شکلی که سرمایه گذاران گاهی این طور گمان می کنند که با خرید حقوقی های بازار باید سهم را خرید و با فروش حقوقی ها بایستی سهم را به فروش رساند، این در حالی است که این تصور سرمایه گذاران در بازار اشتباه است و هر سرمایه گذاری می بایست با توجه به نوع شرکت حقوقی، وضعیت سهم و … برای خرید و فروش سهم در بورس اقدام نماید. بررسی رفتار معاملاتی حقوقی ها در بورس به نوعی در بحث تابلوخوانی بورس و بازارخوانی مطرح است که در مقالات بسیاری در مورد آن ها با شما صحبت کرده ایم. می توان گفت که به صورت کلی سرمایه گذاران در بازار بورس را می توان به دو گروه اصلی تقسیم بندی کرد که شامل سرمایه گذاران حقیقی و سرمایه گذاران حقوقی هستند.

سرمایه گذاران حقیقی کسانی اند که برای دریافت کد بورسی اقدام کرده اند و در ادامه به خرید و فروش سهام مشغول هستند، اما سرمایه گذاران حقوقی شرکت های ثبت شده ای به حساب می آیند که از طریق این شرکت ها برای دریافت کد بورسی اقدام می نمایند. شرکت های سرمایه گذاری، شرکت های سبدگردانی، صندوق های سرمایه گذاری، کارگزاری ها و … از جمله نهادهای فعال مالی در بورس محسوب می شوند. بر خلاف سرمایه گذاران حقیقی که معمولا دیدگاه کوتاه مدتی دارند، سرمایه گذاران حقوقی با دید میان مدت و بلند مدت برای خرید سهام های بنیادی اقدام می کنند و سرمایه گذاری و خرید و فروش در بازار بورس را به چشم یک کسب و کار نگاه می کنند و نگاه قمارگونه و طماعانه به بازار بورس ندارند و همچنین تحت تاثیر جو بازار و هیجانات نیز قرار نمی گیرند.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، سرمایه گذاری بر روی حق تقدم و یا فروش آن و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


لذا فرق دیدگاه میان سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی در همین موضوع است که حقیقی های بازار به شایعات در معاملات خود می پردازند، اما حقوقی ها بازار اهمیت زیادی به شایعات موجود در بازار نمی دهند. از طرف دیگر حقوقی ها در بازار به چند گروه تقسیم بندی می شود. در معامله حقوقی ها نکته ای که باید مد نظر قرار دهید این است که بعضی از حقوقی ها تعداد کمی از سهام شرکت ها را در اختیار دارند که اثرگذاری زیادی بر قیمت سهم نخواهد داشت، اما بعضی از حقوقی های به مراتب سهم بیشتری از سهم را در اختیار خود دارند و در حقیقت می توانند به عنوان سهام دار درصدی سهم، جهت دهی به روند بازار را مد نظر خود قرار دهند.

لذا می توان این طور گفت که سهامدارن حقوقی با تعداد کم سهم حکم موج سوار را خواهند داشت و حقوقی های درصدی سهم حکم موج را دارند که قادرند به وجود آورنده یک حرکت مثبت یا منفی در سهم به حساب آیند، ولی این که چرا حقوقی های بازار تا این حد قادرند بر بازار تاثیر بگذارند، به عمق کم بازار و مشارکت تعداد کم سرمایه گذار در بورس ایران باز می گردد که انتظار این هست هر چقدر سرمایه گذاران حقیقی بازار افزایش پیدا کند، به همان اندازه قدرت حقوقی های بازار سرمایه هم کاهش پیدا خواهد کرد که این موضوع به صورت مستقیم، کم تر شدن دخالت حقوقی ها در بازار و سهم آن ها از بازار را به همراه خواهد داشت.

خرید و فروش حقوقی میتواند سیگنال به بازار باشد؟

یکی از موضوعات حائز اهمیت میان سرمایه گذاران پس از ورود به بورس این است که آیا ما باید با خرید حقوقی های بازار سهم بخریم و یا با فروش آن ها فروشنده باشیم یا خیر. به صورت کلی استراتژی حقوقی های بازار فرقت می کند اما بیشتر حقوقی ها در بازار به دنبال به دست آوردن سود کوتاه مدت نیستند و معمولا به دنبال سود نقدی در سهم اند و همان طور که پیش تر گفتیم، بیشتر به چشم سرمایه گذاری، سهام شرکت های مختلف را خریداری می کنند و افق سرمایه گذاری میان مدت و یا بلندمدت دارند.

حتما بخوانید : خرید و فروش حقوقی در بورس نشانه چیست؟


التبه این نکته را هم باید در نظر داشت که رفتار حقوقی های بازار مشابه حقیقی ها می تواند اثرات بسیار بدی برای بازار به دنبال داشته باشد و این بدین معنی است که چنانچه بازار در یک روز منفی باشد، حقوقی های بازار در نقش فروشنده ظاهر شوند و در یک روز مثبت حقوقی ها مثل حقیقی ها در بازار نقش خریدار داشته باشند! در واقع این نشان می دهد که حقوقی ها طبق وظیفه خود در بازار عمل نمی کنند.

دلیل خرید حقوقی ها در بازار چیست؟

بعضی اوقات امکان دارد مشاهده کنید که حقوقی در یک سهمی در یک محدوده معین خریدار باشد که این معمولا می تواند دو معنی متفاوت داشته باشد؛ معنی اول این است که آن حقوقی سهام شرکت را ارزشگذاری کرده و این طور نتیجه گیری کرده باشد که محدوده های کنونی برای خرید سهم مناسب است، از همین روی برای خرید سهم اقدام می کند ولی سوال اصلی اینجاست که آیا تحلیل آن شرکت حقوقی در خصوص سهام شرکت درست است یا خیر. در این حالت می بایست سهم را مورد بررسی قرار دهیم که آیا واقعا شرکت ارزش خرید را دارد یا خیر. حالت دیگر این است که حقوقی در نقش حمایت کنند سهام وارد عمل می شود و به عنوان مثال محدوده های قیمتی خاص را خریداری می کند، به خاطر این که سهام این شرکت را در اختیار دارد و معتقد است که سهام این شرکت ارزنده است.

بازی حقوقی ها در بورس

لذا در این شرایط نیز چنانچه این طور نتیجه گیری کنیم که سهم حتما در محدوده های قیمتی خاص حمایت می شود، می توان با رعایت حد ضرر در سهم، برای ورود به سهم اقدام کرد ولی توجه به این نکته نیز الزامی است که همیشه باید قسمتی از سبد سهام خود را به این سهم اختصاص دهید، به این خاطر که شما صرفا طبق یک تکنیک سهام شرکت را خریداری کرده اید و بهتر است که حتما خرید پله ای در بورس را مد نظر قرار دهید، لذا به صورت دقیق نمی توان گفت که در زمان خرید حقوقی ها، سرمایه گذار خرد بازار باید خریدار باشد یا نه.

دلیل فروش حقوقی ها در بازار چیست؟

حال که متوجه شدیم در زمان خرید حقوقی چگونه باید رفتار کنیم، سوال بعدی این است که در زمانی که حقوقی سهم در حال فروش است، چه استراتژی را باید پیش بگیریم. بعضی مواقع مشاهده می کنید که فروشنده حقوقی در سهمی به شدت وجود دارد. در این حالت باید دو موضوع را مورد بررسی قرار دهید؛ موضوع اول این است که آیا فروش حقوقی دستوری است یا نه و این بدین معنی است که امکان دارد یک هولدینگ مالک چند شرکت باشد و به یکی از شرکت های زیرمجموعه دستور می دهد که در فلان نماد فروشنده باشید که به صورت معمول این اتفاق به علت خروج از سهم و یا تامین نقدینگی انجام می شود. در این حالت چنانچه سهم هم از شرایط مناسبی از نظر بنیادی برخوردار باشد، بهتر است صیر کنید تا فروش حقوقی کاهش پیدا کند و در ادامه برای خرید سهم اقدام نمایید.

حتما بخوانید : حمایت حقوقی از سهم یعنی چه ؟


حالت دیگر شناسایی سود به وسیله حقوقی است و این بدین معنی است که امکان دارد حقوقی سهم را به قیمت خاصی خریده باشد و امروزه سهم در قیمت های بالاتری در بازار مورد خرید و فروش قرار بگیرند. در این حالت حقوقی در نقش فروشنده ظاهر می شود و به شکل مرحله ای سهام خود را برای فروش خواهد گذاشت. البته بعضی اوقات فروش سهم به وسیله حقوقی مانع رشد سهم نخواهد شد و این بدین معنی است که حقوقی سهم تلاش می کند در صف های خرید و با حجم های مناسب سهام خود را در بازار بفروشد و از این جهت ترسی در دل سرمایه گذاران به وجود نخواهد آمد.

نحوه تشخیص حقوقی های خوب از بد

در موضوع خرید و فروش حقوقی و استفاده از آن ها تحت عنوان سیگنال کوتاه مدتی و میان مدتی نکته ای که باید در نظر داشته باشید این است که حتما با حقوقی های سهم آشنایی داشته باشید و طبق سابقه گذشته آن ها عمل کنید. به صورت معمول شناخت حقوقی های خوب و بد بازار با تجربه و رصد فعالیت های آن ها در بازار حاصل می شود. به صورت کلی باید در نظر داشته باشید که به عنوان سرمایه گذار، بایستی به صورت روزانه عملکرد حقوقی های فعال در هر نماد و از طرفی وضعیت خرید و فروش سهامدارن عمده در نماد شرکت را مورد بررسی قرار دهید تا رفته رفته بتوانید دید درستی در این خصوص کسب کنید.

فروش سهام توسط حقوقی ها با یک هدف خاص

بعضی مواقع می بینید که در یک سهم و به وسیله حقوقی ها، معاملات مشکوک در جریان است و حجم مشکوکی در سهم دیده می شود و پس از بررسی سهم متوجه خواهید شد که در نماد شرکت معامله بلوکی رخ داده است و یا این که در نماد شرکت کد به کد صورت گرفته است و این دو نوع معامله از یک حقوقی به یکی حقیقی بوده است.

حتما بخوانید : کد به کد حقوقی به حقیقی – کد به کد در بورس چیست؟


به صورت معمول این رفتار در بورس بسیار رایج است و چنانچه سرمایه گذاران توانایی شناسایی آن را داشته باشند، به سادگی قادرند بازدهی خوبی را بدین وسیله کسب کنند. توصیه می شود مقالات مرتبطی که در میان جملات متن و تحت عنوان “حتما بخوانید” آورده ایم را مطالعه نمایید تا دید شما در خصوص این موضوع بهتر شود و دانشتان در این زمینه تکمیل شود. در ادامه و پس از شناخت معاملات حقوقی ها در بازار می توانید به کمک تکنیک های تابلو خوانی در بازار بورس، معاملات سوددهی را تجربه کنید و حداقلش این است که دیگر در زمان های مخلتف، فریب حقوقی های سهم و به صورت کلی بازار را نخواهید خورد و در زمانی که باید بخرید، خریداری می کنید و در زمانی که باید بفروشید، برای فروش اقدام می کنید نه زمانی که به وسیله حقوقی های پرقدرت برای ورود و خروج شما به سهم برنامه ریزی شده است.


همان طور که در ابتدای مطلب قول دادیم، در این مطلب به رفتار شناسی حقوقی ها در بورس پرداختیم. 

همچنین اگر دوست دارید نوسان گیری در بورس به زبان ساده را یاد بگیرید، این مطلب بهترین راهنمای شما عزیزان خواهد بود.

برای دوستانتان بفرستید: