برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

سهام پروژه ای چیست و چطور کار میکند؟

اگر در بازار بورس فعالیت کرده باشید، مطمئنا شنیده اید که سهام فلان شرکت، پروژه شده است و یا فلان سهم پروژه توانسته است سود نجومی به سهامداران خود بدهد! اما آیا می دانید سهام پروژه ای چیست و چه زمانی به چه سهمی، پروژه ای گفته می شود؟ در این مطلب ما قصد داریم ابتدا به این بپردازیم که سهام پروژه ای چیست و چطور کار می کند و در ادامه صفر تا ۱۰۰ نکات سهم های پروژه ای بورس را مورد بررسی قرار می دهیم و در انتها نیز فیلتر سهم های پروژه ای را به صورت رایگان در اختیارتان قرار می دهیم که قطعا برای سهامداران بورس ایران یک هدیه جذاب به حساب می آید؛ پس تا انتها با کد بورسی همراه بمانید.

سهام پروژه ای چیست

قیمت‌ سهام در بازارهای مالی همان طور که احتمالا می دانید، از طریق نظام عرضه و تقاضا تعیین می گردد؛ لذا هر چقدر تقاضا برای سهمی افزایش یابد، شاهد افزایش قیمت آن سهم خواهیم بود و هر چقدر تقاضا کمتر باشد، قیمت نیز در روند نزولی قرار خواهد گرفت؛ لذا ایجاد تقاضا برای سهام موجود در بازارهای مالی بسیار حائز اهمیت می باشد. به همین خاطر روش هایی برای ایجاد تقاضا در  بورس ایران وجود دارد که یکی از این روش‌ ها، پروژه کردن سهام محسوب می شود.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، سرمایه گذاری بر روی حق تقدم و یا فروش آن و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


به صورت کلی منظور از پروژه کردن سهم، تبلیغ سهام یک شرکت با روش‌ های گوناگون و متقاعد کردن سهامداران جهت خرید سهام آن شرکت است. در حقیقت کسانی که قصد پروژه شدن سهمی را دارند، با ارائه تحلیل‌ ها و دیدگاه‌ های مختلف و دادن دید مثبت نسبت به آینده شرکت، فعالین بازار بورس را جهت خرید سهام شرکت مذکور ترغیب می کنند و بدین صورت تقاضا برای سهام شرکت به شکل قابل توجهی افزایش پیدا کرده و قیمت سهم رفته رفته افزایش پیدا خواهد کرد. در این روش، بسیاری از سهامداران حقیقی به صورت گروهی، برای ورود به یک سهم اقدام می کنند و قیمت آن سهم رفته رفته افزایش پیدا خواهد کرد.

ولی موضوع حائز اهمیت اینجاست که بخش بزرگی از این سهامداران، از افزایش قیمت سهم سودی به دست نمی آورند، چرا که متولیان اصلی پروژه کردن سهام در اوج قیمت، سهام را به فروش می رسانند و اصطلاحا از سهم خارج می شوند. این روش به شکلی است که سهامداران به علت خبرهای مثبتی که در مورد سهام شرکت انتشار پیدا کرده است، نسبت به آینده آن سهم امید واهی دارند و پس از خالی کردن سهم به وسیله متولیان اصلی، قادر نیستند سهم مورد نظر را بفروشند و تا مدت‌ ها در آن سهم می‌ مانند و متضرر خواهند شد! حال که تقریبا درک کردید که سهام پروژه ای چیست ، در بخش بعدی سازوکار این ترفند سودسازی را بیشتر برایتان باز خواهیم کرد؛

سازوکار سهم های پروژه ای بورس

معمولا سهم‌ های پروژه ای سهم های کوچکی هستند که حجم و ارزش بازار آن ها به نسبت دیگر سهم‌ های بورس کم تر است و اتفاقی که “پروژه” نام دارد را تجربه می کنند؛ هرچند بعضی مواقع در سهم‌ هایی که ارزش بازار بالایی دارند نیز شاهد پروژه کردن سهم هستیم، ولی موضوعی که غیرقابل انکار است، این است که در سهم‌ هایی مثل فولاد و شستا که سهم های بزرگی به حساب می آیند، به هیچ عنوان نمی توان شاهد پروژه کردن سهم بود، چرا که جابجا کردن قیمت سهام این شرکت های بزرگ که شناوری و تعداد سهام بسیار بالایی دارند و ارزش کلی آن ها نیز بالاست، به پول بسیار زیادی احتیاج دارد و تا زمانی که سهام های بسیار راحت تری برای پروژه کردن وجود دارد، نیاز نیست آقایان به خودشان زحمت زیادی دهند!!

بدین وسیله یکسری پول وارد سهم می‌ شود؛ البته آن سهم بایستی شناوری بالایی داشته باشد؛ حتی پیش از این که پول ها بخواهند وارد سهم شود. این می‌ تواند شامل دو یا سه شرکت باشد که سهم را پروژه می کنند یا می تواند مثلا شامل سه حقیقی بزرگ با پول های زیاد باشد که شناوری سهم را جمع می کنند و این بدین معنی است که اگر سهمی ۴۰ درصد شناوری دارد، سه مجموعه دور هم جمع می شوند و برای مثال ۱۰ الی ۲۰ درصد شناوری را برای خود می خرند و به فرض شناوری سهمی که قیمت آن ۱۰۰۰ تومان است را جمع می کنند و امکان دارد قیمت سهم نوسان کند و منفی و یا صف فروش باشد و این افراد از این فرصت ها در راستای خرید هرچه بیشتر سهم در قیمت های پایین اقدام می کنند.

حتما بخوانید : اردر ترس در بورس چیست؟


ناظر عنصر حائز اهمیتی است که اگر متوجه ظن دستکاری شود، ملزم است سهم را ببندد و نگذارد این اتفاق رخ دهد، به این دلیل که از سال ۹۹ به بعد، شاهد آن هستیم که بسیاری از تریدرها و افرادی که در بورس سرمایه گذاری کرده و متضرر شده اند به دنبال سهم های پروژه شده هستند و حتی پس از ریزش ۱۸ ماهه بازار، در حال حاضر دنبال سهم های پروژه‌ ای هستند یعنی سهم کوچکی را عده‌ای خریداری می‌کنند و با اخبار محرمانه ای که از این گروه ها دارند وارد سهم شوند تا رشدی بین ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ درصد داشته باشند و برخی از ضررهایشان جبران شود و بدیهی است که کسانی که قصد وارد شدن به سهم پروژه ای را دارند، وارد باتلاق می شوند و اگر از بطن موضوع خبر نداشته باشند، احتمال این که متضرر شوند بسیار بالاست!

گاه دیده ایم که بعضی از رسانه‌ های کوچک و بزرگی که در بورس فعالیت دارند، در پمپاژ این اخبار کمک می‌ کنند؛ به علاوه به نوعی حمایت رسانه ای را در دستور کار قرار می دهند و از طرف دیگر، گروه های مختلف تلگرامی هم وجود دارد که هنوز هم تاثیر خود را دارند ولی نسبت به سال های گذشته که افراد ناگاه به یک باره وارد بازار بورس شدند و سرمایه حقیقی سرگردان زیادی وارد سهم های گوناگون شد، این اتفاقات را به مراتب کم تر شاهد هستیم.

از نظر عملی، پروژه کردن سهم به معنای سوء استفاده از عمق کم معاملات در راستای قیمت‌ سازی سهام است. از لحاظ تاریخی این عمل عمری برابر با راه اندازی بازارهای مالی دارد. در طول عمر بازارها، همیشه افراده بوده اند تا با ایجاد هیجان و با استفاده از قدرت پول زیاد، قیمت دارایی‌ ها را به سمتی که خود دوست داشتند، حرکت دهند. از نظر علمی در بازاری که هزینه معاملات اندک است و از طرف دیگر، سرعت انجام معاملات بالا و رقابت اتمی، نبود تقارن اطلاعاتی و تخصیص بر اساس توازی معقول ریسک و بازده را شاهد هستیم، قیمت‌ سازی به راحتی می تواند در دستور کار قرار گیرد. در مقابل، با کاهش ۳ شکل کارایی در بازارها، شاهد تشدید این رفتارها خواهیم بود.

جالب است بدانید که معادل انگلیسی این رفتار فریبکارانه با عنوان pump and dump (پامپ و دامپ چیست و تشخیص پامپ و دامپ چگونه است) پیشینه ای بسیار بلند در بازارهای مالی دارد؛ به صورتی که در قرن ۱۸ میلادی و در جریان حباب قیمتی دریای جنوب South Sea Bubble تعداد زیادی از سرمایه گذاران بریتانیایی ثروت خود را از دست دادند. نکته مشترک در همه انواع قیمت سازی‌ ها استفاده از پول پر قدرت برای حرکت دادن قیمت دارایی است. یکی از روش های پیچیده سازی کشف این دسته کلاهبرداری‌ ها استفاده از پول خرد عوام است. در واقع ترکیب سرمایه گذاران خرد یا عوام با کلاهبرداران دارای پول پرقدرت، موجب می شود دنبال کردن این فرآیند خیلی ساده نباشد.

چرا یک سهم را در بورس پروژه می کنند؟

حال که دیگر می دانید سهام پروژه ای چیست و چطور انجام می شود، دلیل پروژه کردن یک سهم در بورس را در این بخش بررسی می کنیم؛ در تمامی بازارهای مالی، سوداگران زیادی هستند که از سواد کم فعالان بازار سواستفاده می‌ کنند. در سال های گذشته در بازار سرمایه ایران هم این اتفاق را شاهد بودیم و تنها با تبلیغاتی که انجام شد، شاهد ورود بسیاری از مردم عادی و ناآگاه به بازار بورس بودیم! در این بین مشارکت بالای مردم در بورس بدون داشتن دانش و مهارت کافی، فضای سواستفاده سوداگران به بهترین شکل فراهم می کند و یکی از بهترین روش‌ های سواستفاده در بازارهای مالی مثل بورس، پروژه کردن سهم است.

حتما بخوانید : ترفندهای بازیگران سهام در بورس


برای مثال در سال ۱۳۹۹ بسیاری از مردم به ‌دلیل تبلیغات مثبتی که برای برخی از سهم‌ ها صورت گرفته بود، برای ورود به سهم هایی اقدام کردند که طعمه پروژه کردن بودند. این سهم‌ ها به اندازه چند برابر ارزش واقعی خود رشد داشته و مردم هم به امید افزایش بیشتر، با چند برابر قیمت آن سهام را خریدند؛ لذا پس از ریزش سنگین بازار؛ بیشتر سهامداران به‌ علت امیدهای واهی و تحلیل‌ های نادرست، همچنان در سهم های خود ماندند و ضرر سنگینی متحمل سرمایه های آن ها شد!

روش‌ های مرسوم پروژه کردن سهام در بورس

به صورت کلی کسانی که قصد پروژه کردن سهام را دارند، از دو روش زیر بهره می گیرند:

  1. با استفاده از تحلیل بنیادی : بدین وسیله سوداگران به کمک تحلیل‌ های بنیادی و نشان دادن آینده‌ ای روشن از شرکت، جذب سرمایه افراد را تسهیل می کنند. امکان دارد در این روش، یکی از اعضای نفوذی شرکت با در دست داشتن اطلاعات بنیادی مربوط به شرکت، به بهترین شکل اعتماد سایرین را به اخبار بنیادی و وضعیت آتی شرکت جلب کند.
  2. با استفاده از تحلیل تکنیکال : سوداگران در این روش، با نشان دادن چارت سهم مورد نظر و ارائه تحلیل‌ های مثبت از ادامه روند رو به رشد سهم، برای ترغیب سهامداران و سرمایه گذاری آن ها به دلیل شرایط مناسب تکنیکالی سهم اقدام می کنند.

فیلتر سهم های پروژه ای

تعداد زیادی از کاربران درخواست هایی مبنی بر انتشار سیگنال رانتی یا Filter سهام رانتی داشته اند؛ از همین روی تیم کد بورسی تصمیم گرفت این هدیه را تقدیم حضور مخاطبان خود کند. البته در نظر داشته باشید که اصطلاح رانتی یعنی افرادی که صاحب نفوذ و پول و قدرت هستند، تصمیم به رشد و گرفتن سود از یک یا چند سهم خاص می کنند و در این صورت حتی این امکان وجود دارد که بازیگر سهم یا حقوقی نیز در جریان امور نباشد و اطلاع هم پیدا نکند!

سهم های پروژه ای بورس

به منظور شناسایی این گونه سهم ها هیچ قاعده ریاضی کلی وجود ندارد که بتوان بر اساس آن فیلتر بورسی نوشت، ولی از روی یکسری نشانه ها می توانید دریابید که برنامه روند سهم به چه صورت است. سهام های رانتی به صورت معمول سهام های کوچک هستند که شناوری کم تری دارند و تعداد سهم آن ها کم است و می توان با نقدینگی به سمت و سوی خاص هدایتشان کرد.

لذا چنانچه بتوانید سهم های کوچک و مستعد رشد را بشناسید، به شما در یافتن سهم های رانتی و محدود کردن گزینه های سوداگردان نیز کمک خواهد کرد. بنابراین این فیلتر به منظور شناسایی سهام شرکت های کوچک تحت شرایطی خاص برای سرمایه گذاری بلندمدت بیش از ۳ سال مناسب است. برای استفاده از این فیلتر کافی است آن را کپی کرده و در بخش فیلترهای سایت tsetmc آن را پیست کنید و نتایج را مشاهده فرمایید:

((pf)>=1.02*(py)) && ((pc)>=(py)) && (100*(((pmax)-(pmin))/(pc))>2) && (bvol)<1000000 && (pcp)>0.5

نکته مهم : از این فیلتر با احتیاط و با استفاده از دیگر تحلیل ها بهره بگیرید و نتایج آن را به تنهایی مبنای انتخاب سهم و خرید و فروش سهام در بورس قرار ندهید؛

باید چطور با پروژه کردن سهام در بورس مقابله شود؟

پروژه کردن سهام از گذشته در بورس ایران رایج بوده و ورود توده‌ وار مردم به این موضوع افزایش پیدا کرده است. لذا نیاز است که همه فعالان بازار سرمایه، نسبت به تبلیغات و امیدهای پوچ و توخالی که به وسیله بعضی از شرکت‌ ها ارائه می‌ شود، هوشیارانه عمل نمایند. در این پروسه، بدیهی است که سرمایه‌ داران کلان سود به دست آورده و سهامداران خرد با جا ماندن در سهام پروژه شده، ارزش دارایی خود را از دست خواهند داد.

بدین شکل دو راه برای سهامدار زیان دیده باقی خواهد ماند که یا باید با زیان از سهم خارج شود و یا باید سهم را با زیان انباشته، به امید افزایش قیمت و سود دوباره نگهداری نمایند که در هر دو صورت متضرر می شوند. همان طور که گفتیم، پروژه کردن سهام، بیشتر در سهم‌ های کوچک با شناوری پایین اتفاق می افتد؛ سهام شرکت‌ های بزرگ با شناوری بالا نمی‌ توانند هدف پروژه قرار بگیرند، از همین روی پیشنهاد می کنیم سهامی را برای سرمایه‌ گذاری انتخاب کنید که بنیاد قوی و شناوری بالاییی داشته باشد.

حتما بخوانید : سهام رانتی چیست


هرچند در حال حاضر نیز افرادی هستند که در بازار سرمایه با سیگنال‌ هایی که برخی افراد صادر می‌ کنند، وسوسه شده و معاملات خود را بر این اساس انجام می‌ دهند، ولی باید گفت که تنها راه مقابله با پروژه کردن سهام، افزایش دانش و مهارت تخصصی سرمایه‌ گذاران است تا به کمک دانش خود سهم مناسبی را برای سرمایه‌ گذاری انتخاب نمایند.

مجازات قانونی پروژه کردن سهام در بازار سرمایه

انجام این کار هم از لحاظ عرف جامعه و هم از لحاظ قانونی مشکل دارد و مجازات قانونی به همراه دارد. اشخاصی که در ادامه می گوییم، با شرط محرز شدن تخلف، به حبس تعزیری از ۳ ماه تا ۱ سال یا به جزای نقدی معادل ۲ تا ۵ برابر سود حاصله یا زیان متحمل نشده یا هر دو مجازات محکوم می شوند:

  • هر کسی که با استفاده از اطلاعات نهانی به معاملات اوراق بهادار مبادرت کند.
  • هر کسی که بدون رعایت مقررات این قانون، برای انتشار آگهی یا اعلامیه پذیره‌ نویسی جهت عرضه عمومی اوراق بهادار اقدام کند.
  • هر کسی که اقداماتش به ایجاد ظاهری گمراه کننده از روند معاملات سهام یا ایجاد قیمت‌ های کاذب و یا اغوای اشخاص به انجام معاملات اوراق بهادار منتهی گردد.
  • هر کسی که اطلاعات نهانی مربوط به اوراق بهادار موضوع این قانون را پیش  از انتشار عمومی استفاده کند و یا موجبات افشا و انتشار آن‌ ها را در غیر موارد مقرر فراهم کند.

خلاصه مطلب و کلام پایانی

همان طور که دریافتیم، منظور از از این کار، تبلیغ سهام یک شرکت با روش‌ های گوناگون و متقاعد کردن سهامداران برای خرید سهام آن شرکت است. در حقیقت کسانی که قصد پروژه شدن سهمی را دارند، با ارائه تحلیل‌ ها و دیدگاه‌ های متنوع و دادن دید مثبت نسبت به آینده شرکت، فعالین بازار بورس را در راستای خرید سهام شرکت مذکور ترغیب می کنند.

به صورت کلی کسانی که قصد پروژه کردن سهمی را دارند، از دو روش پروژه کردن سهام به کمک تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال بهره می گیرند؛ پروژه کردن سهام، از جمله موضوعات بحث‌ برانگیز بازار سرمایه است که اکثر فعالان بورس حداقل برای یک‌ بار درگیر این موضوع شده اند. در این مطلب درباره پروژه کردن سهام و روش‌ های معمول آن صحبت کردیم؛ لذا چنانچه شما هم به‌ عنوان یک معامله‌ گر، تجربه خرید سهام شرکت پروژه شده را دارید، حتما توصیه می کنیم این تجربیبات را با ما و سایر مخاطبان سایت کد بورسی به اشتراک بگذارید.

همان طور که در ابتدای مطلب قول دادیم، در این مطلب به این پرداختیم که سهام پروژه ای چیست و سازوکار آن به چه صورت است.

همچنین اگر دوست دارید نحوه پیگیری سهام عدالت متوفی را یاد بگیرید، این مطلب بهترین راهنمای شماست؛

حال که دیگر می دانید سهام پروژه ای چیست و چطور و توسط چه کسانی انجام می شود، فکر می کنید اگر امکانش را داشته باشید، از این فرصت سودآوری بدون ریسک، استفاده نمی کنید!!؟

برای دوستانتان بفرستید: