برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

روش های راه اندازی کسب و کار در ایران

روش های راه اندازی کسب و کار کم نیستند ولی اگر شما بخواهید برای راه اندازی کسب و کار در ایران اقدام کنید، فکر می کنید مراحل راه اندازی کسب و کار در ایران را می دانید؟ در حال حاضر روش های راه اندازی کسب و کار در ایران بسیارند و چالش های کسب و کار در ایران نیز کم نیست، پس اگر بخواهید کسب و کاری راه اندازی کنید، باید نحوه راه اندازی کسب و کار را بدانید و از ریسک های انجام این کار نیز آگاه باشید تا بتوانید مسیر حرکتی کسب و کار خود را در کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت به درستی ترسیم کنید. به همین خاطر در این مطلب از سایت کد بورسی تصمیم گرفتیم تا ابتدا روش های راه اندازی کسب و کار را معرفی کنیم و سپس چگونگی راه اندازی کسب و کار در ایران را به زبان ساده و کاملا رایگان به شما آموزش دهیم تا دید خوبی پیش از راه اندازی کسب و کار به شما عزیزان بدهیم، پس از این فرصت استفاده کنید و تا انتهای مطلب با دقت مقاله را دنبال کنید؛

روش های راه اندازی کسب و کار

جالب است بدانید که حداقل بیش از ۷۰ درصد از میلیونرها ثروت خود را از راه شروع و راه اندازی کسب و کار خود کسب کرده اند، لذا باید مطمئن باشید کارهای که آن ها انجام داده اند را شما نیز می توانید انجام دهید و تنها کافی است روش های راه اندازی کسب و کار را بلد باشید تا بتوانید کسب و کارتان را راه اندازی کرده و در بهترین مسیر آن را توسعه دهید. شما با هر کارآفرین یا صاحب کسب و کار کوچکی که صحبت کنید، در می یابید که راه اندازی کسب و کار هرچند کوچک به کار و فعالیت بسیاری احتیاج دارد.

حتما بخوانید : توسعه کسب و کارهای خرد با روش های ساده


خلق یک ایده کسب و کار به منظور آغاز عالی است اما این ایده بدون تلاش به یک کسب و کار واقعی تبدیل نخواهد شد. چنانچه در فکر راه اندازی یک کسب و کار جدید هستید، باید با مراحل لازم جهت رسیدن به هدفتان هم آشنا شوید. در این مطلب کد بورسی سعی داریم تا همه چیزی که برای راه اندازی کسب و کار باید بدانید را مورد بررسی قرار دهیم و یک دید کلی در این خصوص به شما بدهیم، پس اگر در فکر راه اندازی یک کسب و کار برای خودتان هستید، مطمئنا می توانید از این مطلب برای نزدیک تر شدن به هدفتان استفاده کنید.

راه اندازی کسب و کار به چه صورت است؟

تحقیقات عمیق در بازار در زمینه راه اندازی کسب و کار و مشتریان بالقوه کسب و کارتان در تهیه طرح کسب و کارتان بسیار حائز اهمیت است که شامل اجرای نظرسنجی، برگزاری گروه های همه پرسی و تحقیق درباره جنبه های گوناگون بازار و داده های عمومی می شود. پیش از آغاز فروش محصول یا خدمات خود، می بایست نام تجاری خود را انتخاب نمایید. حتما با کارآفرینان یا صاحبان مشاغل گوناگون در این خصوص مشورت های لازم را انجام دهید تا سریعا متوجه شوید که شروع کار به تلاش بسیار زیادی احتیاج خواهد داشت و یک ایده بدون داشتن تلاش به یک تجارت تبدیل نخواهد شد.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، سرمایه گذاری بر روی حق تقدم و یا فروش آن و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


منابعی مثل چند ایده برای راه اندازی کسب و کار و ایجاد یک برند تجاری، بسیار زیاد است ولی در مورد مراحل راه اندازی یک کسب و کار موفق کم تر صحبت به عمل می آید. خواه تعیین ساختار و راه اندازی کسب و کار شما باشد و یا تهیه یک استراتژی دقیق بازاریابی. به جای حدس زدن درباره روش های راه اندازی کسب و کار بهتر است مراحل زیر که برای راه اندازی کسب و کار در ایران طبقه بندی شده اند را به دقت ارزیابی کنید؛

مراحل راه اندازی کسب و کار در ایران

مراحل راه اندازی کسب و کار در ایران

  1. در نظر گرفتن چالش‌ های راه‌ اندازی یک کسب و کار : راه‌ اندازی کسب و کار تعهد زیادی ایجاد خواهد کرد، لذا پیش از آغاز کار در مورد زمان، منابع و انرژی لازم اطلاعات کافی به دست آورید. کار کردن طولانی مدت، مدیریت زمان، ناامید شدن حین انجام کار و بازاریابی، داشتن چشم انداز مناسب برای کسب و کار و … گوشه ای از چالش هایی است که برای راه اندازی کسب و کار باید آن ها را مد نظر قرار دهید.
  2. ثبت شرکت به منظور حفاظت از دارایی‌ های شخصی : بدون ثبت یک شرکت، دارایی‌های شخصی شما به دلیل مسئولیت و بدهی‌ های کسب و کارتان، به چالش کشیده خواهد شد. البته باید در نظر داشت که این کار ۱۰۰ درصد از دارایی‌ های صاحبان شرکت محافظت نخواهد کرد، ولی ریسک آن را تا حدود زیادی کاهش می دهد. همچنین اقدامات مورد نیاز برای حافظت از مالکیت معنوی محصولات و خدمات بایستی در دستور کار قرار گیرد.
  3. نوشتن طرح کسب و کار : بایستی ایده خود را به یک طرح توجیهی اقتصادی تبدیل کنید. جالب است بدانید که در طرح تجاری پیش‌ بینی موارد بسیاری مثل میزان سرمایه، نیروی انسانی و تجهیزات لازم انجام می شود. کسب و کارهایی که با تدوین بیزنس پلن کار خود را شروع می‌ کنند، جوانب امور را بهتر ارزیابی می کند و در خصوص چالش‌ های پیش‌ رو دیدگاه بهتری دارند. به زبان ساده، طرح تجاری شرح مکتوب آینده شرکت شماست و فعالیت‌ های آن را بیان می کند. معمولا استراتژی‌ های ۳ تا ۵ سال اول کسب و کار، از طریق طرح کسب و کار مشخص می شود.
  4. تامین بودجه مورد نیاز : به منظور شروع کار، شما باید سرمایه کار را تامین کنید، البته هیچ رقم ثابتی جهت راه‌ اندازی کسب و کارهای گوناگون در نظر گرفته نمی شود. بودجه لازم بسته به حوزه‌ های تخصصی گوناگون و شرایط، متفاوت خواهد بود. هزینه‌ های یک استارت‌ آپ کوچک پاره وقت بدون هیچ‌ گونه امکانات خاص، حقوق به کارکنان و دیگر هزینه‌ های تولید قطعا کم تر از کسب و کاری است که به امور تولیدی می پردازد و برای راه اندازی آن به نیروی کار متخصص و خرید ماشین آلات تخصصی نیاز دارد.
  5. مشورت با افراد متخصص و باتجربه در آن زمینه کاری : به منظور راه اندازی یک کسب و کار جدید، به کارمند و مدیر نیاز خواهید داشت تا به کمک آن‌ ها شرکت را ایجاد کرده و پیش ببرید. تعداد نیروی کار مورد نیاز شما برای شروع، به حوزه تخصصی شما بستگی خواهد داشت. لذا اگر از قانون، مسائل مالی و حسابداری سر رشته‌ ای ندارید، باید با مشاور مالی، وکیل و حسابدار مشورت کنید و در صورت نیاز آن ها را استخدام کنید. این امر در بلند مدت موجبات صرفه‌ جویی‌ های بسیاری را فراهم می آورد. آن‌ ها قادرند الزامات قانونی و تعهدات مالی را مطابق با ساختار کسب و کار شما توضیح دهند و از بروز مشکلات زیادی پیش‌ گیری کنند. در ادامه بیمه‌ ای با پوشش مناسب و قیمت مناسب بیابید و کسب و کار خود را بیمه کنید و در گام بعدی نوبت به این می رسد که کارمندان مورد نیاز کسب و کار خود را استخدام نمایید. استفاده از فریلنسرها و مشاوران به شکل پروژه‌ ای در شروع کار می تواند برای شما بسیار مناسب باشد و در هزینه های شما صرفه جویی کند.
  6. انتخاب مکان شرکت : مطمئنا کسب و کار شما به یک مکان فیزیکی و وب‌ سایت احتیاج دارد و فرقی نمی کند که یک دفتر کار، مغازه خرده‌ فروشی یا واحد تولیدی راه اندازی می کنید. به این منظور که حجم زیادی از سرمایه خود را صرف خرید مکان کسب و کار نکنید، یک واحد را اجاره نمایید. البته این را هم باید در نظر داشت که خریدن ملک در بلند مدت می تواند نفع بسیار زیادی برای شما و کسب و کارتان داشته باشد. به منظور ایجاد وب‌ سایت منتظر راه‌ اندازی کسب و کار خود نمانید. از این طریق وقتی که افراد به طور آنلاین برای خدمات حوزه تخصصی شما جست‌ و جو می‌ کنند، شما می توانید امور مربوط به بازاریابی را آغاز کنید.
  7. طراحی و راه اندازی وب سایت کسب و کار : همچنین توانایی این را دارید که از طریق وب‌ سایت کسب و کارتان، به کسب درآمد و فروش محصولات یا خدماتتان اقدام کنید. جالب است بدانید که به این روش از فروش، پیش سفارش گفته می شود. تعداد زیادی از شرکت‌ های بزرگ مثل تسلا از این روش در زمان تولید یک محصول جدید بهره می گیرند و پیش از این‌ که آن را وارد بازار کنند، در وب‌ سایت خود برای فروش از طریق روش پیش سفارش اقدام می نمایند. کسب و کار شما بدون حضور در فضای آنلاین نمی تواند در فضای رقابتی حال حاضر دوام بیاورد. بعد از راه‌ اندازی وب‌ سایت از شبکه‌ های اجتماعی مثل فیسبوک، توئیتر و به خصوص اینستاگرام برای تبلیغات و جذب مشتری استفاده نمایید. مطمئن باشید که اکثر مخاطبان هدف و مشتریان شما، حداقل در یکی از شبکه های اجتماعی نام برده شده، حساب کاربری دارند و بدین وسیله می توانید به آن ها دسترسی داشته باشید و آن ها را به استفاده از خدمات و یا خرید محصولاتتان ترغیب کنید.
  8. تبدیل شدن به متخصص بازاریابی : چنانچه بهترین محصولات و خدمات را در کل جهان ارائه کنید ولی کسی از آن با خبر نباشد، موفقیتی برای شما و کسب و کارتان به ارمغان نخواهد آمد، لذا می بایست به یک متخصص بازاریابی تبدیل شوید و روش‌ های دیجیتال مارکتینگ مانند بازاریابی محتوایی، بازاریابی ایمیلی، بازاریابی معارفه ای، بهینه سازی متورهای جستوجو، تبلیغات کلیکی گوگل و … را یاد بگیرید.
  9. تعیین ارزش قابل ارائه و نقاط تمایز خود : درباره ارزشی که محصولات و خدمات شما ایجاد می‌ کند به کارمندان، سرمایه‌ گذاران و مشتریان توضیح دهید و نقاط تمایز خود با دیگر رقبا را تعیین کنید. آن‌ ها را متقاعد کنید که کسب و کار شما کاملا منحصر به فرد می باشد. در صحبت‌ های خود روی این موضوع تمرکز کنید که استفاده از این محصولات یا خدمات چه کمکی به افراد می‌ کند و چطور می تواند مشکلی از آن ها حل کند.
  10. ساختن پایگاه مشتریان خود : به منظور کارایی و دسترسی به سود بیشتر، می بایست کاری کنید که مشتریان بارها و بارها از شما خرید نمایند، از همین روی بایستی واحد پشتیبانی از مشتریان را راه‌ اندازی نمایید. مشتریان، دارایی اصلی کسب و کار شما هستند و باید به خوبی با آن‌ ها رفتار شود. با ایجاد پایگاه مشتریان قادرید از مزایای آن بهره‌ مند شوید. این را هم باید در نظر داشته باشید که از مشتریان فعلی نسبت به مشتریان جدید درآمد به مراتب بالاتری کسب می کنید. ضمنا حفظ مشتریان فعلی به شما در صرفه‌ جویی در هزینه برای جذب مشتری جدید کمک خواهد کرد، به این خاطر که هزینه حفظ مشتری فعلی به مراتب کم تر از جذب مشتری جدید خواهد بود. به منظور فروش بیشتر به مشتریان فعلی قادرید از روش‌ های Upselling و Cross Selling بهره بگیرید.
  11. ارزیابی دقیق کسب و کارهای رقیب به صورت جامع : محصولات و خدمات رقبای خود را به دقت مورد بررسی قرار دهید و پیشرفت‌ ها و اطلاعیه‌ های آن‌ ها را نیز به دقت رصد کنید. جهت اطلاع از هر مطلبی که رقبا در فضای آنلاین منتشر می‌ کنند، از ابزار Google Alert کمک بگیرید. به احتمال زیاد سرمایه‌ گذاران سوالاتی از شما در خصوص با رقبا می‌ پرسند؛ اینکه رقبای اصلی شرکت چه کسانی هستند، مزیت رقابتی شما برای رقابت بین رقبا چیست، موانع پیش روی شما چه خواهد بود و … همگی سوالاتی هستند که باید به آن ها پاسخ دهید.
  12. آماده بودن برای هر اتفاقی : همواره باید انتظار اتفاقات غیرمنتظره را داشته باشید. مراحل راه اندازی یک کسب و کار ساده نیست و بایستی برای موانع پیش رو برنامه‌ ریزی نمایید. چنانچه همه چیز مطابق با برنامه پیش نرفت، نباید ناامید شوید و دست از کار و تلاش بردارید. مشکلاتی که در هر مرحله با آن مواجه خواهید شد، شما را برای مراحل بعدی آماده تر خواهد کرد. حتی بعد از راه اندازی شرکت، مسیر موفقیت شما قطعا پر پیچ و خم خواهد بود. در طول فعالیت شرکت موفقیت‌ ها، اشتباهات و شکست‌ های بسیاری را تجربه خواهید کرد و بسیاری از این موارد در کنترل شما نخواهند بود و شما نیز از پیش برنامه ای برای رویارویی با آن ها نداشته اید. برای این موضوع می توان بحران اقتصادی ملی یا فجایع طبیعی را به عنوان مثال در نظر گرفت. کارمندان بسیاری به کسب و کار شما می‌ آیند یا از آن می‌ روند و با تصمیمات سخت و دوراهی‌ ها روبرو می‌ شوید و گاهی تصمیم اشتباه می‌ گیرید. همه این‌ ها قابل قبول هستند. قسمتی از کارآفرین بودن این است که از اشتباهات خود درس بگیرید و زمانی که کار اشتباهی انجام دادید، رو به جلو حرکت کنید و همه سعی خود را به کار ببندید تا آن اشتباه را دوباره تکرار نکنید.

نکات مهم برای راه اندازی کسب و کار

تا جایی که می توانید، دانش خود را افزایش دهید : پیش از آغاز کسب‌ و کار، تا می توانید تحقیق نمایید و تمامی منابع موجود را مطالعه فرمایید تا علم خود در آن حوزه بیشتر کنید، چرا که هر چقدر علم شما در زمینه کاریتان افزایش یابد، قدرت شما نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

ایده ای که در ذهن دارید را در اولین فرصت به کسب و کارتان تبدیل کنید : امکان دارد ایده های زیادی در ذهنتان داشته باشید، ولی هر بار که تصمیم به عملی کردن آن می‌ گیرید، به دلیل ترس و افکار پوچ، آن را به تعویق می‌ اندازید. آغاز فرآیند راه اندازی کسب‌ و کار، به هزینه، زمان و فضای کافی احتیاج دارد. شاید هنوز زمان مناسب برای آغاز کسب و کار شما نباشد، ولی اگر زیادی صبر کنید، این احتمال وجود دارد که فرصت‌ های خود را از دست بدهید.

قانون ۲۰-۸۰ را همیشه در نظر داشته باشید : در یاد داشته باشید که بیشتر کالاها و خدمات به خودی خود فروخته نمی شوند. برای فروش کالا، به تبلیغات احتیاج است. در این خصوص یک اقتصاددان معروف، قاعده ۲۰-۸۰ را معرفی کرده است که بر اساس آن، در صورتی که ۲۰ درصد کسب و کارها به ارائه خدمات مشغول باشد، ۸۰ درصد دیگر می بایست برای خدمات فروش و تبلیغ اقدام کنند.

کسب‌ و کارتان را با سایر کارآفرینان مقایسه نکنید: شما در جایگاه مناسب خود قرار دارید، بنابراین همیشه خود را با دیگر کارآفرینان مورد قیاس قرار ندهید، به ویژه خود را نباید با کارآفرینان قدیمی و موفق مقایسه کنید، چرا که شما از میزان سختی کشیدن و تلاش آن‌ ها برای رسیدن به این نقطه اطلاعی ندارید و تنها خوب است که آن ها را به عنوان الگو دنبال کنید نه چیز دیگری.

حتما بخوانید : روش های توسعه کسب و کار در ایران


گرفتن مشاوره از متخصصین امر : پیش از آغاز کسب و کار، با یک مشاور، وکیل، واسطه بیمه و یا مدیر بانک مشورت کنید. در نظر داشته باشید که مشاوره بانک مجانی است. مشاوره اولیه با مشاوران حرفه‌ ای نیز هزینه ای برای شما به همراه نخواهد داشت، ولی پیش از هر اقدامی تحقیق کنید نه عمل.

کار برای یکی از رقبای اصلی به مدت محدود : حتی چنانچه فکر می کنید که برای آغاز کسب و کاری که در ذهنتان است، به تجربه عملی احتیاج دارید، می توانید مدتی را برای یکی از رقبای خود کار کنید. حتی می توانید نیمه وقت کار کنید. هر چقدر برای شما مفید است یاد بگیرید و در عین حال کسب درامد نیز می کنید.

به کار گیری افراد با انگیزه در کار : چنانچه بخواهید تمامی امور در همه زمینه ها را خودتان انجام دهید، هیچ کاری پیش نخواهد رفت. لذا باید یاد بگیرید که تفویض اختیار کنید. می بایست افراد با انگیزه ای را استخدام کنید که حتی از شما باهوش تر و زیرک تر باشند. به آن ها استانداردهای بالای خود را آموزش دهید و در حالی که آن ها معمولا کارها را انجام می دهند، شما امور نظارتی را انجام دهید و ذهن خود را درگیر مسائل کوچک نکنید.


نتیجه گیری و کلام پایانی

همواره در خاطر داشته باشید که همواره صاحبان کسب و کاری که پس از دستیابی به یک موفقیت کوچک یا حتی بزرگ چشم خود را به دنیای رو به تغییر پیش رو می‌ بندند، با شکست مواجه خواهند شد، لذا به منظور موفق شدن در دنیای کسب و کار، باید همواره رشد کنید و چیزهای جدید یاد بگیرید. در این مسیر مطمئنا مطالعه کتاب‌ های کسب و کار می تواند کمک بسیار زیادی به شما عزیزان بکند.

در پایان امیدوارم شما با روش های راه اندازی کسب و کار آشنا شده باشید. این را باید در نظر داشت که شما بعد از انجام تمامی این مراحل بیان شده، تقریبا مهم ترین پایه‌ های کسب و کارتان را بنا کرده اید. شایان ذکر است که موفقیت یک شبه به دست نمی آید و باید تا جایی که می توانید، روی کسب و کارتان کار کنید و به صورت مداوم باعث موفقیت کسب و کار خود شوید.

در این مطلب همان طور که به شما قول داده بودیم، روش های راه اندازی کسب و کار را به زباده ساده و کاملا مختصر برای شما توضیح دادیم.

در انتها برای تمرین، روش های راه اندازی کسب و کار را نام برده و شرح دهید تا چیزهایی که گفتیم دقیق در ذهنتان ماندگار شود.

همچنین اگر دوست دارید توسعه کسب و کارهای خانگی نیز اطلاعات رایگان و خوبی کسب کنید، توصیه می کنم حتما این مقاله را مطالعه فرمایید.

میان روش های راه اندازی کسب و کار کارآفرینانه که توضیح دادیم، به نظر شما کدام مرحله راه اندازی کسب و کار است که بیشتر برایتان جذاب است؟

برای دوستانتان بفرستید: