برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

توسعه کسب و کارهای خرد با روش های ساده

توسعه کسب و کارهای خرد در کشوری مثل ایران بسیار حائز اهمیت است، چرا که بسیاری از مردم به دلایل مختلف که معمولا دلایل اقتصادی است، کسب و کارهای کوچک و خانگی بسیاری ایجاد کرده اند تا بتوانند چرخ زندگی خود را بهتر بچرخانند، لذا در این مسیر و به دلیل نبود ظرفیت های لازم، وجود رقبای زیاد، محدودیت های بودجه ای و … ، توسعه کسب و کارهای خرد همواره با مشکلاتی روبرو بوده است، ولی ما در این مطلب قصد داریم از دریچه ای دیگر به روش های موثر بر توسعه کسب و کارهای کوچک نگاه کنیم و مطمئن هستیم که در انتها شما از مطالعه این مقاله رضایت خواهید داشت، پس اگر آینده کسب و کارتان برایتان اهمیت دارد، چند دقیقه ای وقت بگذارید و این مطلب آموزشی و رایگان را به دقت مطالعه فرمایید.

توسعه کسب و کارهای خرد

در مطلب قبلی در مورد روش های توسعه کسب و کار توضیحات بسیار خوبی دادیم، پس اگر آن مطلب را مطالعه نکرده اید، بهتر است ابتدا آن مقاله را مطالعه کنید تا دیدتان نسبت به راه های توسعه کسب و کار بازتر شود. چنانچه اخیرا یک کسب و کار را آغاز کرده اید، بایستی چندین موضوع را به خاطر بسپارید تا احتمال رسیدن به موفقیت، افزایش پیدا کند. در ابتدا باید بدانید که در مسیر پر فراز و نشیبی قدم گذاشته اید و در طول مسیرتان موفقیت ها و شکست های بسیار وجود خواهند داشت، لذا هیچ وقت به خاطر شکست امید خود را از دست ندهید و نکته مهم تر این که پس از موفقیت نیز نباید مغرور شوید.

حتما بخوانید : مدیریت ذهن چیست


به صورت کلی همیشه تلاش داشته باشید واقع بین باشید و موقعیت فعلی خود را همان گونه که هست ببینید. چنانچه قصد دارید کسب و کار موفقی داشته باشید، می بایست سعی کنید تصمیم های هیجانی و احساسی را در خود به حداقل برسانید و در نظر داشته باشید که کسب و کاری موفق است که آهسته و پیوسته حرکت صعودی خود را حفظ نماید. تعداد زیادی از کسب و کار ها ایجاد می شوند و در مدت کوتاهی پیشرفت را تجربه می کنند و بعد از مدت کوتاهی نیز از بین خواهند رفت و نکته جالب این که متاسفانه بیش از ۸۰ درصد کسب و کار هایی که راه اندازی می شوند، گرفتار این عاقبت می شوند!

همواره به یاد داشته باشید که بازاریابی یک فرآیند طولانی مدت به حساب می آید و باید تلاش کنید کارهایی انجام دهید که در بلندمدت به شما صدمه نزند. امکان دارد شما یک برنامه بازاریابی کوتاه مدت اجرایی نمایید که فروشتان را بیشتر کند ولی پس از مدتی فروشتان تا حدود زیادی کم شود. این مواردی که عنوان می کنیم، افزایش شانس موفقیت کسب و کار شما را به همراه خواهد داشت و در واقع احتمال موفقیت شما با رعایت کردن آن ها، دو چندان می شود و در مقابل چنانچه آن ها را رعایت نکنید، با مشکلاتی در کسب و کارتان مواجه خواهید شد که احتمال دارد کاری کند که حفظ کسب و کار برای شما سخت تر و سخت تر شود. در ادامه در مورد توسعه کسب و کارهای خرد و به خصوص این که چطور می توانند سودآور باشند، روش های توسعه کسب و کارهای خرد چگونه است و این که علت شکست کسب و کارهای کوچک چیست بیشتر توضیح داده ایم؛

کدام کسب ‌و کارهای کوچک سودآورند؟

در حال حاضر کسب‌ و کارهای خدماتی رونق خوبی دارند و این امر می تواند دلایل متفاوتی داشته باشد. در این راستا باید گفت که یکی از دلایل موفقیت این مدل از کسب و کارها این است که به صورت معمول به هزینه اولیه زیادی احتیاج ندارند. چنانچه به منظور آغاز کار خود به مکان فیزیکی و کالا احتیاج نداشته باشید، می توانید بیشتر پولی که از طریق کسب و کارتان کسب می کنید را به عنوان سود برداشت کنید و یا آن را در راستای توسعه کسب و کارتان استفاده نمایید. تاسیس کسب و کارهایی که به مکان فیزیکی یا کالا و محصولات اولیه احتیاج دارند، به مراتب هزینه بیشتری را احتیاج خواهد داشت. لذا هزینه اجاره دفتر یا فروشگاه، هزینه امکانات دفتر یا فروشگاه، خرید اجناس یا ابزارهای اولیه و هزینه های اینچنینی، مواردی است که نمی‌ توانید آن ها را در نظر نگیرید و موجب می‌ شوند که قسمتی از سود کارتان را به آن ها تخصیص دهید.

سودآورترین کسب و کارها، آن دسته از کسب و کارهایی هستند که بتوان آن ها را رفته رفته وسیع تر کرد. به عنوان مثال کاری که برای کسی انجام می‌ دهید و دستمزد خود را ساعتی دریافت می کنید، امکان گسترش ندارد، به این خاطر که نمی‌ توانید بیشتر از چند ساعت در روز کار کنید، اما کسب‌ و کاری که بتواند وسیع تر شود، بدون این که وقت بیشتری برای آن صرف کنید، به مراتب می تواند سوددهی بالاتری داشته باشد. به عنوان مثال بدون این که وقت بیشتری در دفتر کار خود صرف کنید، تلاش کنید مشتریان‌ فروشگاه آنلاین‌ تان را افزایش دهید. تعداد زیادی از کسب‌ و کارها و خدمات با افزایش نیروی کار وسیع تر می شود، اما به دنبال افزایش نیروی کار، هزینه کسب‌ و کار نیز افزایش خواهد یافت. در بخش بعدی ۸ تا از مهم ترین روش های توسعه کسب و کارهای خرد را به زبان ساده توضیح داده ایم؛

۱) جامعه هدف کسب و کار خود را زیر نظر داشته باشید

درحوزه مدیریت کسب و کار و حتی توسعه کسب و کارهای خرد بدون شک حفظ مشتریان فعلی برند یکی از مشکل ترین موضوعات به حساب می آید، لذا اختصاص قسمت زیادی از بودجه به این حوزه منطقی است. جالب است بدانید که بعضی از برندها در پروسه توسعه کسب و کار در عمل از مشتریان ثابت شان غافل می شوند. نتیجه طبیعی این امر تلاش پیوسته برای پیدا کردن مشتریان جدید می باشد.

توجه به نظرات مشتریان در فرآیند توسعه کسب و کار خرد گامی الزامی به منظور گسترش پایدار و بی‎دردسر کسب و کار به شمار می رود. تنها روش مناسب جهت دستیابی به این هدف هم تعامل مداوم با مشتریان می باشد. جالب است بدانید که بعضی از برندها هیچ‎گاه کانال تعاملی مناسبی با مشتریان شان به وجود نمی آورند و به همین دلیل، امکان اطلاع از نظرات مشتریان درباره کمپین های خود را نخواهند داشت.

۲) توجه همزمان به تمامی کارمندان بسیار مهم است

نکته مهم دیگر این که توجه به مشتریان ما را نباید از کارمندان غافل کند! توسعه کسب و کار همواره با افزایش انتظارات کارمندان همراه خواهد بود. در واقع زمانی که برند ما به منابع مالی بیش تری دسترسی پیدا می کند، افزایش سهم کارمندان از سود نهایی کاملا منطقی خواهد بود. البته این را هم باید گفت که متاسفانه بعضی از برندها این نکته مهم را نادیده می گیرند، بنابراین کارمندان باتجربه آن ها، بعد از مدت زمانی کوتاه آن شرکت یا کسب و کار را ترک می کنند و در واقع شغل خود را تغییر می دهند.

۳) سادگی بهترین چیز است

بیشتر مشتریان پیشنهادها و کمپین های ساده را بیشتر مدنظر قرار می دهند. بی تردید این واقعیت با طرز تلقی بیشتر کارآفرینان فرق می کند. بیشتر کسب و کارهای کوچک هزینه های زیادی به منظور افزایش جذابیت های برند خود برای مخاطب هدف انجام می دهند. توجه به سادگی هرچه بیشتر، هزینه های برند برای کسب موفقیت نهایی ضروری است.

حتما بخوانید : ارزهای دیجیتال در حال پیشرفت کدامند؟


علت اصلی توجه مشتریان به موارد ساده در مورد برندها، از شلوغی بیش از حد روزهای شان نشات می گیرد. در حقیقت زمانی که ما در طول روز کارهای زیادی انجام می دهیم، زمان اندکی برای توجه به پیام های پیچیده برندها داریم. شاید بتوان مثال سرمایه گذاری کردن را هم در این راستا به زبان آورد، لذا چنانچه به دنبال جلب نظر سرمایه‎گذارها هستید، می بایست طرح های همکاری را در ساده ترین حالت ممکن در اختیار آن ها قرار دهید. در غیر این صورت شانسی برای جلب نظر آن ها ندارید!

۴) باید بتوانید در لحظه تصمیم بگیرید

بعضی مواقع توسعه کسب و کار به تصمیم‎ گیری در لحظه نیاز خواهد داشت و ما به عنوان صاحب برند امکان اخذ تمام تصمیمات موردنظر را نداریم، پس بایستی به کارمندان آزادی عمل لازم برای اخذ تصمیمات مهم را بدهیم، در غیر این صورت همواره یگ گام از رقبا عقب تر هستیم. جالب است بدانید که بعضی از مدیران در مورد اعطای آزادی عمل به کارمندان، همواره نگران هستند و در مورد آن ها باید گفت که وقتی ما به کارمندان مان برای توسعه کسب و کار اعتماد نداریم، مطمئنا نخواهیم توانست با برندهای مطرح حوزه کاری خود رقابت کنیم و در این میان، شانسی برای بقا نیز نخواهیم داشت!

۵) گفتن “نه” را تمرین کنید

پروسه توسعه برند همیشه با دریافت ایده های گوناگون از جانب افراد مختلف همراه است. در این بین ما باید دست به انتخاب از بین گزینه های متعدد بزنیم. بعضی از کارآفرینان توانایی نه گفتن به دیگران را ندارند و همین موضوع سرنوشت کسب و کار آن ها را به صورت کلی تغییر خواهد داد.

توسعه کسب و کارهای کوچک

در حقیقت شما به عنوان صاحب یک کسب و کار، می بایست در زمان های لازم که نیاز به پاسخ منفی در مورد موضوعی است، بتوانید به سادگی این کار را انجام دهید و در غیر این صورت ادامه فعالیت در حوزه کسب و کار در مسیر درست، امکان پذیر نخواهد بود و یا با سختی هایی همراه خواهد شد که مطمئنا دوست ندارید آن را تحمل کنید، پس اگر در نه گفتن ضعف دارید، قبل و یا حین اقدام برای راه اندازی کسب و کارتان، تمرین کنید تا بتوانید در شرایط گوناگون به آدم های مختلف و به دلایل متفاوت، نه بگویید.

۶) صبر و شکیبایی جواب می دهد

این را در نظر داشته باشید که توسعه برند یک پروسه بلندمدت می باشد، بنابراین ما باید صبر و تحمل بسیار زیادی در فرآیند گسترش کسب و کارمان به خرج دهیم. در غیر این صورت به سرعت با شکست روبرو خواهیم شد. دستیابی به هر هدفی نیاز به کمی صبر و حوصله دارد. متاسفانه بعضی از کارآفرینان در حال حاضر، به دنبال موفقیت در کوتاه ترین زمان هستند و این موضوع آن ها را به سمت استفاده از استراتژی های خطرناک و اشتباه می کشاند. ما به صورت کلی اگر شکیبایی مورد نیاز برای توسعه برند را نداشته باشیم، همواره فرصت رشد و توسعه را از کسب و کار خود خواهیم گرفت.

۷) وب سایت کسب و کار خود را راه اندازی کنید

چنانچه کسب و کاری دارید که محصولات و یا خدماتی در اختیار مردم قرار می دهد، چه بهتر می شود که در کنار تمامی فعالیت هایی که انجام می دهید، وب سایت کسب و کار خودتان را نیز راه اندازی نمایید. البته در ابتدای امر شاید در این فکر باشید که هزینه راه اندازی یک وب سایت مناسب در حال حاضر زیاد است و نمی خواهید که هزینه های خود را افزایش دهید، ولی باید در نظر داشته باشید که هزینه های راه اندازی یک وب سایت مناسب، آنقدر هم زیاد نیست و با توجه به اهداف و هزینه هایی که قصد دارید برای رونق کسب و کارتان هزینه کنید، می توانید هزین های راه اندازی وب سایت را نیز قرار دهید.

حتما بخوانید : مدیریت سرمایه در بورس


در نظر داشته باشید که راه اندازی وب سایت در کنار این که محصولات و خدماتی که شما ارائه می دهید را پوشش می دهد و ۲۴ ساعته می تواند برای شما بازاریابی کند و ثبت سفارش به همراه داشته باشد، نوعی برندسازی نیز برای کسب و کارتان خواهد بود، چرا که دسترسی تمامی مخاطبان از تمامی نقاط ایران و حتی خارج از ایران به شما و کسب و کارتان تسهیل خواهد شد و سایتتان می تواند زمینه ساز افزایش فروش، بیشتر شدن مقبولیت برند نزد مردم و مواردی از این دست شود که مطمئنا برای هر مدیر کسب و کاری جالب خواهد بود.

۸) تمرکز خود را روی یک محصول خاص بگذارید

اگر کسب و کاری دارید که محصول یا خدماتی ارائه می دهید، سعی کنید تمرکز اصلی خودتان را روی یک محصول یا خدمت خاص قرار دهید تا بازخورد خوبی از آن دریافت کنید. در نظر داشته باشید که انتخاب این محصول یا خدمت خاص، باید مطابق با قوانین آن انجام شود؛ به عنوان مثال اگر شما خدمت یا کالایی دارید که بیشترین سود را می تواند برای شما به ارمغان بیاورد و همین طور کالای مصرفی مردم هم به حساب می آید، می توانید تمرکز خود را برای بازاریابی، تبلیغ و فروش روی آن بگذارید.

این کار برای افراد و کسب و کارهایی که محصولات و خدمات متنوع و زیادی ارائه می دهند، بیشتر از سایر کسب و کارها توصیه می شود. این دسته از کسب و کارهای می توانند خدمات و محصولات اصلی خود را شناسایی کرده و تمرکز خود را روی آن ها بگذارند. البته این بدین معنی نیست که هیچ کاری برای فروش و درآمدزایی از سایر محصولات و خدمات خود انجام ندهند، بلکه بدین معنی است که تمرکز و توجه بیشتری برای فروش و کسب سود از محصولاتی خاص به خرج دهند که می تواند سوددهی و بقای کسب و کارتان را تضمین کند و همچنین مقبولیت شما را نزد مخاطبان بهبود ببخشد.

دلایل شکست کسب و کارهای کوچک

این که شما با چه هدفی کسب و کارتان را ایجاد کرده اید، اهمیت ندارد، بلکه تنها لازم است بتوانید سود مناسبی از طریق کسب و کارتان به دست آورید، چرا که بدون کسب سود شما نمی توانید کسب و کار خود را به بهترین شکل پیش ببرید و یا موجبات رشد آن را فراهم کنید. متاسفانه بیشتر کسب و کارهای کوچک به علت عدم آگاهی از دلایل شکست خود و عدم شناخت موانع سوددهی خود ورشکسته می شوند. هدف ما در این بخش از مقاله این است که شما را با این موارد آشنا کنیم و به منظور حل آن ها و رسیدن به سودآوری راه حل های طلایی در اختیارتان قرار دهیم؛

۱) خرج بیش از حد منابع مالی در راستای توسعه کسب و کار

در هر کسب و کاری مسائلی وجود دارد که جهت بقای کسب و کارتان به آن ها احتیاج خواهید داشت، ولی امکان دارد در بعضی از این حوزه ها، نیازهایتان را دست بالا گرفته باشید. برای مثال چنانچه برای انجام امور خود تنها به ۲ کارمند احتیاج دارید، آیا لازم است دفتر بزرگی برای کسب و کار خود در نظر بگیرید یا خیر؟ در خصوص با مخارجتان بیشتر فکر کنید، چنانچه بیش از اندازه هزینه کنید، چاهی حفر می کنید که بیرون آمدن از آن خیلی ساده نخواهد بود، پس همیشه حواستان به حساب و کتاب ها و به صورت خاص هزینه هایی که در کسب و کارتان انجام می دهید باشد و بدانید که هزینه یعنی کاهش سود و یا در بدترین حالت ضرر!

۲) قیمت های پایین

یکی از اصلی ترین تصمیماتی که می بایست برای کسب و کارتان اتخاذ کنید، این است که چگونه باید قیمت محصولات را مشخص نمایید. شیوه تعیین قیمت ها می تواند موفقیت کسب و کار شما را تا حدود زیادی تضمین کند، ولی اگر قیمت محصولات شما از رقیب هایی که دارید بیشتر باشد، شانس زیادی برای رقابت و بقا میان سایر رقبای خود نخواهید داشت. از طرف دیگر هم قیمت محصولات و خدمات شما نباید از یک حد خاصی کمتر باشد، چرا که در این صورت، شما در طول زمان ورشکسته خواهید شد و یا اگر در طول مسیر بخواهید قیمت خود را به سایر رقبا برسانید، کنار گذاشته می شوید.

حتما بخوانید : بهترین کسب و کار در سال ۱۴۰۰ در ایران


بنابراین مشخص کردن حدود قیمت محصولات نسبت به رقبا و میزان هزینه صرف تولید محصولات معمولا خیلی مهم و نه چندان ساده است و این در حالی است که اگر کیفیت محصولات شما از رقبایتان بالاتر باشد، مردم با رضایت خاطر افزایش قیمت محصولات شما را می پردازند. بنابراین چنانچه از برتری کیفیت محصولات خود نسبت به رقبا اطمینان دارید، نباید از این که قیمت محصولات و یا خدمات خود را بیشتر می کنید، بترسید.

۳) عدم توجه به هزینه های پنهان کسب و کار

در هر کسب و کاری یک سری هزینه هایی وجود دارد که ذهنتان آمادگی مواجه با آن ها را ندارید و به این مخارج که در حالت کلی در مخارج معمولتان جایی ندارند هزینه های پنهان می گویند. این هزینه های پنهان امکان دارد در ۱ ماه تمام درآمد شما را به خود اختصاص دهند. همچنین مخارجی مثل بیمه و مالیات هم قادرند کسب و کار شما را به شدت تهدید کنند. بنابراین می بایست همواره مبالغی را برای این موارد در نظر داشته باشید تا هیچ وقت از مواجه شدن با هزینه هایی که فکر آن ها را پیش تر نکرده بودید، غافلگیر نشوید.

۴) عدم مدیریت هزینه های جاری

هر چقدر که کسب و کار شما جلو برود، هزینه هایی که دارید نیز به مراتب افزایش پیدا خواهد کرد، تا جایی که امکان دارد روزی برسد که هزینه ها از کنترل شما خارج شود. اما به صورت کلی باید در نظر داشته باشید که برای تمامی مخارجتان حتما گزینه های ارزان تر و فرصت هایی برای کاهش هزینه ها وجود دارد، لذا همیشه به دنبال آن ها باشید و برای این موضوع وقت و هزینه کنید.

۵) عدم ثبات در فرآیند توسعه کسب و کار

یکی از اصلی ترین دلایل ورشکستگی در بیشتر کسب و کارها بدون شک بی ثباتی در کسب و کار است. چنانچه بیش از اندازه ناهماهنگ باشید و در کارتان ثبات وجود نداشته باشد، سوددهی شما نیز این عدم ثبات را تجربه خواهد کرد. برای مثال هزینه های شما ممکن است هر ماه نوسانی باشد یا امکان دارد تیم فروش‌ به صورت غیرقابل منتظره و مطابق با متغیرهای فردی عمل کنند!

۶) عدم آگاهی و درک کافی از بازار هدف

هر اندازه هم که محصولی با کیفیت و مناسب ارائه کنید، تا وقتی که تبلیغات و بازاریابی نکنید، امکان دستیابی سود وجود نخواهد داشت. در واقع تا وقتی که بازار از محصول شما آگاهی نداشته باشد، کسب و کار شما در مسیر توسعه قرار نمی گیرد و بهترین روش برای حل این موضوع، بازاریابی و تبلیغات به شمار می رود. انجام تبلیغات و بازاریابی پروسه ای است که به صرف هزینه و وقت نیاز دارد، ولی چنانچه با برنامه ریزی درستی انجام شود، ارزش سرمایه گذاری را خواهد داشت.

۷) وجود رقبای قدرتمند و معتبر

امکان دارد مواردی که پیش تر به شما گفتیم را به بهترین شکل انجام دهید و مشکلی بابت آن ها وجود نداشته باشد، ولی با رقابتی روبرو شوید که کسب و کار شما را از پای درآورد. برای مثال امکان دارد رقیبتان محصولاتی باکیفیت بهتر و با قیمت مشابه شما تهیه و روانه بازار نمایند و این موارد فروش شما را تحت تاثیر قرار خواهد داد و نهایتا می تواند مرگ کسب و کار شما را به همراه داشته باشد. لذا می بایست چیزی برای برتری خود نسبت به سایر رقیبان داشته باشید. باید حداقل در یک حوزه کلیدی مثل قیمت یا کیفیت یا تجربه از آن ها گوی سبقت را بربایید وگرنه شانسی برای ادامه بقا و کسب سود در انواع بازارهای رقابتی را از دست خواهید داد.


همان طور که در ابتدای مطلب قول دادیم، همه چیزی که در مورد توسعه کسب و کارهای خرد باید می دانستید را بیان کردیم.  

همچنین اگر دوست دارید در مورد راه اندازی کسب و کار خانگی با سرمایه کم هم اطلاعات خوبی کسب کنید، توصیه می کنم حتما همین الان این مطلب را مطالعه فرمایید.

حال که روش های توسعه کسب و کارهای کوچک را می شناسید، به نظر شما کدام یک از آن ها بدرد کسب و کار شما می خورد؟

برای دوستانتان بفرستید: