برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

روش های توسعه کسب و کار در ایران

معمولا اگر ابتدای مسیر راه اندازی کسب و کاری قرار داشته باشیم، باید روش های توسعه کسب و کار را یاد بگیریم و آن هایی که برای کسب و کار ما مفید است را اجرا کنیم. در این مسیر ابتدای امر باید آگاهی و درک عمیقی از روش های توسعه کسب و کار داشته باشیم تا در ادامه و با درکی که از نوع کسب و کار خودمان داریم، بتوانیم موارد کاربردی و سازگار با کسب و کار خودمان را از بین روش های توسعه کسب و کار جدا کرده و پله پله در مسیر پیشرفت کسب و کارمان اجرایی کنیم، به همین دلیل در این مطلب از سایت کد بورسی تصمیم گرفتیم تا در مورد روش های توسعه کسب و کار صحبت کنیم و مهم ترین راه های توسعه کسب و کار را خدمت شما معرفی کنیم، پس حتما تا انتها همراه ما بمانید؛

روش های توسعه کسب و کار

چنانچه شما کسب و کاری را راه اندازی کرده اید، بایستی این را در نظر داشته باشید که این کسب و کار باید در بستری مناسب پیشرفت نماید و توسط مخاطبان و مشتریان دیده شود تا بتواند به چرخه حیات خود ادامه دهد و سوددهی به ارمغان بیاورد. لذا در این راستا شما می توانید با افزایش فعالیت و یادگیری مهارت های توسعه کسب و کار، در بازه زمانی کوتاهی معرفی و شناخته شوید. البته این را باید در نظر داشته باشید که هر کسب و کاری قاعده و قانون مخصوص به خود را داراست، و به همین خاطر شما باید با توجه به نوع حرفه و کسب و کار خود از روش های مناسبی به منظور گسترش و توسعه پایدار آن استفاده فرمایید.

حتما بخوانید : مدیریت ذهن چیست – چگونه ذهن خود را به بهترین شکل مدیریت کنیم؟


از طرفی باید در نظر داشت که موفقیت در کسب و کار اتفاقی نیست و یک شبه هم نمی توانید به آن دست پیدا کنید. شما به منظور کسب موفقیت و توسعه کسب و کار خود می بایست استراتژی ها و تکنیک های خاص و کارامدی را مورد استفاده خود قرار دهید. به صورت کلی مجموعه ای از ایده های نو، خلاقیت، ابتکار و فعالیت هایی که برای افزایش راندمان کاری انجام می شود، توسعه کسب و کار نام دارد و شما برای توسعه و گسترش دادن آن، قادرید از نوین ترین روش ها بهره بگیرید تا تاثیرات بسیار زیادی آن را در رشد و پیشرفت کسب و کار خود مشاهده کنید.

شما می توانید با استفاده از استراتژی های فروش و بازاریابی و توسعه کسب و کار رشد و رشد بسیار بالایی را در مدت زمان نسبتا کمی تجربه کنید، ولی باید در نظر داشته باشید که برای این کار شما می بایست از پروسه های رشد کسب و کار بهره بگیرید و با استفاده آن ها به موفقیت در حرفه و کسب و کار خود دست پیدا کنید. استراتژی های توسعه کسب و کار و روش های انجام آن موضوعی است که در این مطلب قصد داریم در مورد آن صحبت کنیم، پس با کد بورسی همراه بمانید.

توسعه کسب و کار چیست؟

توسعه کسب و کار را در ساده ترین حالت می‌ توان مجموعه ای از ایده ها، ابتکارات و فعالیت هایی به حساب آورد که به بهتر شدن یک کسب و کار کمک می کند که می تواند شامل افزایش درآمد، رشد از نظر گسترش، افزایش سوددهی با ایجاد مشارکت استراتژیک و تصمیم گیری در خصوص استراتژی های کسب و کار می باشد. شایان ذکر است که توسعه کسب و کار مستلزم انجام فرآیند هایی به منظور ایجاد و اجرای فرصت های رشد در داخل و میان سازمان ها است. این امر، زیر مجموعه ای از کسب و کار، تجارت و تئوری سازمانی به حساب می آید. توسعه تجارت ایجاد ارزش در طولانی مدت برای سازمان و از طریق مشتریان، بازار و روابط است.

توسعه کسب و کار می‌ تواند به معنای هر گونه فعالیتی به وسیله یک سازمان کوچک یا بزرگ، غیرانتفاعی یا انتفاعی باشد که با هدف توسعه “تجارت” به صورتی در دستور کار قرار می گیرد. همچنین فعالیت های توسعه کسب و کار به وسیله یک مشاور توسعه کسب و کار می‌ تواند در داخل یا خارج صورت پذیرد. توسعه تجارت خارجی می‌ تواند به وسیله سیستم های برنامه ریزی که از طریق دولت ها در راستای کمک به مشاغل کوچک به وجود آمده اند تسهیل گردد و همین طور ایجاد شهرت همواره به تسهیل توسعه کسب و کار کمک شایانی کرده است.

مراحل انجام توسعه کسب ‌و کار

به این خاطر که گستره این فعالیت می تواند وسیع باشد و هر نوع فعالیتی را در مسیر تحقق هدف اصلی یعنی گسترش حوزه فعالیت تجاری یا خدماتی شامل می‌ شود، برای دستیابی به بهترین نتیجه، بهتر است ترتیب زیر را رعایت نمایید :

  1. در ابتدای امر واحد فروش را مجاب نمایید که قسمت های گوناگون و پتانسیل‌ های سازمان را از لحاظ جذب مشتری مورد ارزیابی قرار دهد. همچنین ۱ درصد مشخص از فروش را طی یک بازه زمانی مشخص، مورد بررسی قرار دهید.
  2. در گام بعدی بهتر است بعد از نتیجه‌ گیری در خصوص گسترش فعالیت در یک حوزه، فرآیند بازاریابی و تبلیغات برند خود در آن حوزه را آغاز نمایید. بازاریابی نقش حائز اهمیتی در تحقق هدف مطلوب ایفا می کند.
  3. در این گام می بایست روش های گوناگون را مورد بررسی قرار دهید تا به یک نتیجه دلخواه درباره روش انجام توسعه کسب ‌و کار دست پیدا کنید. سوالاتی مثل این که آیا با استفاده از یک روش به تنهایی می توانیم به موفقیت دست یابیم، با توجه به نوع کسب و کار و روشی که اتخاذ شده است، در بازه های زمانی مختلف، متفاوت است.
  4. مدیریت پروژه مرحله بعدی برای پیشبرد اهداف توسعه کار به حساب می آید. در این مرحله به صورت کلی می بایست برای مدیریت پروژه اقدام نمایید و از خودتان این سوال را بپرسید که آیا فعالیت در این حوزه جدید موثر است یا نه؟ در مجموع میزان موفقیت پروژه در این مرحله قابل ارزیابی است.
  5. در این مرحله می بایست محصولات و یا خدمات عرضه شده در حوزه جدید را مدیریت نمایید و در صورت لزوم در عرضه برخی از خدمات یا محصولات تغییراتی ایجاد نمایید.
  6. در گام آخر بهتر است به فروشندگان فعال در حوزه کاری جدید توجه کنید و چنانچه نیاز بود، در تعداد آن‌ ها تغییراتی به وجود آورید یا برای استخدام نیروی جدید و متخصص اقدام فرمایید.

راه های توسعه کسب و کار

تا اینجا دید خوبی نسبت به توسعه کسب و کار پیدا کردیم و دریافتیم که روش های توسعه کسب و کار کم نیستند ولی در این بخش قصد داریم ۱۷ تا از مهم ترین روش های توسعه کسب و کار در ایران را به شما معرفی کرده و توضیح دهیم تا دیدتان در این خصوص هم باز شود و بعد از مطالعه این مقاله بتوانید بینش عمیق تری در موضوع توسعه پایدار کسب و کار پیدا کنید، پس همچنان با کد بورسی همراه بمانید؛

۱) تمرکز بر روی یک محصول خاص

همواره در این تلاش باشید که برای کسب و کار خود یک یا دو محصول یا خدمت اصلی در نظر بگیرید. امکان دارد فکر کنید چنانچه تعداد خدمات و محصولات شما بیشتر باشد، موفقیتتان بیشتر خواهد ولی در تعداد زیادی از کسب و کارهای کوچک، تمرکز بر روی یک یا دو محصول یا خدمت خاص می تواند فروش شما را تا حدود زیادی افزایش دهد و در مسیر پیشرفت به کسب و کارتان کمک کند. البته این را هم باید گفت که انتخاب محصول اصلی را باید به دقت انجام دهید.

در واقع محصول اصلی شما باید یک نیاز اصلی باشد و نه یک نیاز مقطعی یا فصلی. در شرایطی که یک نیاز مقطعی را تحت عنوان محصول اصلی کسب و کار خود انتخاب نمایید، اگر استقبال عموم برای استفاده از آن در طول زمان کاهش پیدا کند، در ادامه مسیر رشد و توسعه کسب و کارتان موفقیت چندانی به دست نخواهید آورد، هرچند اگر توانسته باشید فروش خوبی در بازه زمانی کمی کسب کنید.

حتما بخوانید : مدیریت منفعل چیست؟


پس از این که محصول اصلی خود را تعیین کردید، تنها بر روی فروش همان محصول خاص تمرکز کنید و از پراکنده کار کردن بپرهیزید. محصول اصلی شما باید تکیه گاه اصلی کسب و کار شما به حساب آید، بنابراین تا می توانید این محصول را بازاریابی نمایید و بفروشید. هیچ وقت تلاش نکنید بی دلیل محصول اصلی خود را با سایر محصولات جایگزین نمایید؛ همچنین محصولات خود را بی دلیل توسعه ندهید. محصول اصلی شما، هویت کسب و کار شما به حساب می آید، بنابراین همیشه در تلاش باشید تا هویت منحصر به فردی داشته باشید و چنانچه بخواهید محصول یا خدمتی مشابه دیگران ارائه کنید، باید در نظر داشته باشید که شانس بالایی نخواهید داشت.

به منظور افزایش فروش خود می توانید محصولات یا خدمات جانبی مرتبط با محصول اصلی خود را ارائه دهید ولی همواره باید در نظر داشته باشید که هر چیزی به جز محصول اصلی، تنها یک محصول جانبی محسوب می شود و نه بیشتر. تعداد زیادی از شرکت ها پس از موفقیت در یک زمینه تلاش خواهند کرد برای ورود به سایر زمینه ها اقدام کنند و اینگونه هویت خود را نادیده می گیرند. بنابراین می توان این طور گفت که این کار همواره موجب کاهش فروش محصول اصلی شما خواهد شد و احتمال دارد محصول جدید نتواند به اندازه محصول اصلی شما سود به ارمغان بیاورد.

۲) فروش بیشتر به مشتریان فعلی

یکی از روش های ارزان برای فروش کالا، فروش به مشتریان فعلی می باشد که نیاز به بازاریابی ندارند و به سادگی می توان آن خدمت و یا کالا را به آن ها فروخت. لذا پس از این که فردی از شما خرید کرد و مشتری شما شد، سعی کنید در قدم اول همان مشتری را حفظ کنید. او پیش از این یک بار از شما خرید کرده و اگر مسیر کسب و کار شما درست بوده باشد، او به شما اعتماد پیدا خواهد کرد و از این که خود او مشتری شما باشد، خیالتان راحت خواهد شد.

چنانچه از مشتریتان اطلاعاتی ندارید، بنابراین در برنامه های بازاریابی خود مشکلاتی بر سر راهتان قرار خواهد گرفت. لذا باید تلاش کنید اطلاعاتی از علاقه مندان و مشتریانتان جمع آوری نمایید و آن ها را دسته بندی کنید تا بتوانید با یک برنامه ریزی و ارزیابی درست، فروش خود را چندین برابر کنید. البته این را هم باید گفت که تعداد زیادی از افراد حاضر نیستند در مرحله اول از شما خریدی داشته باشند، پس چنانچه بتوانید ارتباط خود را حفظ کنید، می توانید در مراحل بعدی به آن ها بفروشید و مطمئن باشید که اگر آن ها را به لیست مشتریان خود اضافه کنید، هم می توانند مشتریان بیشتری برای شما بیاورند و هم خودشان به شما، کسب و کار شما و برندتان وفادار خواهند ماند.

۳) تقویت فروش جانبی

فروش جانبی برای توسعه کسب و کار شما می تواند گزینه مناسبی به حساب آید. فروش جانبی عبارت است از محصولاتی که شما قادرید در کنار محصول اصلی خود در اختیار مشتریانتان قرار دهید و در ازای آن پول دریافت کنید. در واقع این محصولات، کامل کننده محصول اصلی شما می باشد و مشتری شما معمولا در کنار خرید محصول اصلی، نیاز به وسایل جانبی نیز خواهد داشت، بنابراین شما قادرید بدون صرف هزینه بازاریابی از این طریق فروش خود را بیشتر کنید و برنامه بازاریابی خود را بر روی محصول اصلی متمرکز نمایید.

۴) راه اندازی وب سایت کسب و کار

متاسفانه بعضی از افراد این طور فکر می کنند که نیازی به وب سایت ندارند و این کاملا اشتباه است، چرا که در حال حاضر شما در هر کسب و کاری که باشید، یک وب سایت برای معرفی کسب و کار و برندتان و همین طور ارائه خدمات و محصولات به صورت آنلاین نیاز خواهید داشت. چنانچه قصد دارید کل شبانه روز را فروش داشته باشید و همیشه مشتریان قادر باشند در مورد خدمات و محصولات شما آگاهی به دست آورند. داشتن یک وب سایت برای کسب و کار شما یک سرمایه گذاری به حساب می آید، ولی هزینه بسیار زیادی را نیز به شما و کسب و کارتان تحمیل نخواهد کرد، پس می توانید این گزینه را حتما مد نظر خود قرار دهید.

۵) معرفی کسب و کار با هزینه های اندک

شاید فکر کنید بهترین روش جهت معرفی محصولات شما یک برنامه تبلیغاتی هزینه بر می باشد، ولی چنانچه پول کافی برای این کار در اختیار ندارید، نیاز نیست به این نوع تبلیغ ها فکر کنید و یا هیچ نوع تبلیغی انجام ندهید. لذا شما روش های بسیار زیادی برای معرفی محصول و کسب و کارتان دارید که هزینه بسیار کمی برای شما دارد.

حتما بخوانید : زبان های برنامه نویسی بلاک چین


شما قادرید همایش ها و سخنرانی های مرتبط با کسب و کارتان را بیابید و اسپانسر آن ها شوید یا حتی از برگزارکننده درخواست کنید کسب و کار شما را معرفی کند یا به نحوی اطلاعات شرکت کنندگان را جمع آوری نمایید. شما همچنین می توانید کلاس های آموزشی رایگان یا سخنرانی های رایگان برای معرفی خدمات و محصولاتتان برگزار نمایید. از طرف دیگر با داشتن اطلاعات تماس علاقه مندان مثل شماره تماس و ایمیل می توانید از طریق خبرنامه های ایمیلی و پیامکی کسب و کارتان خودتان را به آن ها معرفی کرده و حتی آن ها را برای خرید محصولات و خدمات خود ترغیب کنید.

۶) برون سپاری امور

همیش در تلاش باشید تا کارهای پاره وقت خود را تا جایی که امکان دارد برون سپاری کنید. برون سپاری روش مفیدی برای صاحبان کسب و کار های کوچک به حساب می آید که آن ها را قادر می سازد در امور مختلفی را در زمان کم تری و با صرف هزینه به مراتب کم تری توسط دیگران انجام دهند و تعهداتی مثل بیمه و حقوق ثابت هم پیش روی شما قرار نخواهند گرفت. به عنوان مثال بیشتر شرکت های کوچک به حسابدار تمام وقت احتیاج ندارند، ولی تمامی شرکت ها به حسابدار نیاز نخواهند داشت. حالا چه باید کرد؟ راه اولی که به ذهن همه می رسد، استخدام یک حسابدار تمام وقت است که باید به او حقوق ثابت بپردازید و با مسائلی مثل بیمه و مزایا دست و پنجه نرم کنند ولی راه دیگر برون سپاری امور حسابداری در زمانی است که به آن نیاز دارید.

برون سپاری این امکان را در اختیارتان قرار می دهد تا بدون نیاز به پرداخت حقوق ثابت و استخدام نیرو، با بودجه کم و در زمان اندکی بتوانید امور خود و کسب و کارتان را پیش ببرید و هیچ تعهد استخدامی هم نداشته باشید. تفکر عوام بدین شکل است که هر چقدر افراد بیشتری را استخدام کنند، کسب و کارشان گسترش بیشتری پیدا خواهد کرد، ولی در واقع اینطور نیست. بنابراین باید تلاش کنید تا نیروهایی را استخدام کنید که حداقل ۸۰ درصد اوقات برای آن ها کار ثابت داشته باشید. چنانچه حتی از لحاظ مالی مشکلی نداشته باشد و فردی را استخدام کنید که معمولا بیکار باشد، وجود او در محیط دفتر شما موجب خواهد شد تا راندمان دیگر کارمندانتان نیز کاهش پیدا کند.

۷) فروش به قیمت بالاتر

تعداد زیادی از افراد ارزش کار خود را دست پایین می گیرند. شاید دلایل بسیاری برای این موضوع وجود داشته باشد، مانند این که آن‌ ها اعتماد به‌ نفس کافی ندارند، از همین روی خدمات خود را در سطح پایین قیمت‌ گذاری می‌ نمایند و یا این که نمی‌ دانند بازار تا چه حد جوابگوی محصولات آن‌ هاست یا اصلا ارزش واقعی خدماتشان را نمی دانند. بنابراین این نکته شایان ذکر می باشد که افزایش قیمت ساده‌ ترین راه افزایش درآمد است، ولی با این وجود با ریسک زیادی همراه است. لذا چنانچه قیمت را بیش از اندازه افزایش دهید، مشتریان فعلی خود را نیز از دست خواهید داد و مسیر پیشرفت کسب و کارتان، به مسیری برای ادامه و بقا تبدیل خواهد شد!

راه های توسعه کسب و کار

بعضی مواقع نیز افزایش قیمت، از دست دادن بعضی از مشتریان فعلی را به همراه خواهد داشت و هم‌ زمان مشتریان جدیدی را جذب می‌کند که حاضر هستند پول به مراتب بیشتری برای محصولات و خدمات شما پرداخت کنند. در این صورت تقاضا و درآمد کلی بیشتر خواهد شد. چنانچه شما یک محصول باکیفیت داشته باشید، توانایی این را خواهید داشت که آن را با قیمت مناسب بفروشید. چنانچه چشمتان را روی ارزش واقعی آن ببندید، محصول شما که از نظر خودتان هم بی اهمیت است، از طرف مخاطبان و مشتریان نیز کم اهمیت تلقی خواهد شد.

۸) آموزش مستمر خودتان و کارمندانتان

آموزش دیدن مستمر خودتان و کارمندان و حتی زیر مجموعه های شما برای رشد و توسعه کسب و کارتان بی اندازه حائز اهمیت است. راز ماندگاری‌ بسیاری از شرکت ها دقیقا همین موضوع است. شما با آموزش مستمر خود و کارمندان تان توانایی این را خواهید داشت که به عنوان یک شرکت و یا سازمان مطرح در بازار هدفتان مطرح شوید.

۹) مشورت با کارمندان

یکی از مناسب ترین راه های توسعه کسب و کار ارزیابی برنامه‌ ها و سیاست‌ ها و در میان گذاشتن آن با کارمندان به حساب می آید، چرا که نه تنها موجب می شود تا نقاط قوت و ضعف آن برنامه به خوبی تعیین گردد، بلکه توانایی این را خواهید داشت که با استفاده از روش طوفان ذهنی، به برنامه‌ ای به مراتب کارامدتر دسترسی پیدا کنید که همه جوانب احتیاط را طبق تمامی ظرفیت‌ های موجود در کسب و کارتان را در نظر بگیرید. همچنین مشورت گرفتن از افراد با تجربه و متخصص در زمینه کاری شما نیز می تواند به شما و کسب و کارتان کمک شایانی نماید.

۱۰) راه اندازی شعبه جدید

راه اندازی شعبه جدید شاید در دسترس ترین و مناسب ترین روش نباشد، ولی می تواند کمک زیادی به اعتبار کسب و کار و همین طور بازه مشتریانتان کند. اگر این شعبه مجازی باشد می‌ توان آن را به عنوان نخستین استراتژی بازاریابی دیجیتال شما دانست. جالب است بدانید که فرانسیس مک‌ گاکین، سخنران و مشاور کسب و کارهای کوچک این طور گفته است که؛ توسعه فیزیکی کسب و کار، چنانچه بدون تحقیق و برنامه ریزی باشید، همواره بهترین روش توسعه نخواهد بود و ترفندهای زیر را برای آن دسته از افرادی که در فکر راه اندازی شعبه جدید هستند، پیشنهاد کرده است:

  • روش تامین بودجه خود را از پیش تعیین نمایید.
  • یک طرح کسب و کار جامع برای شعبه جدید در نظر بگیرید.
  • مکان شعبه جدید را مطابق با کسب و کار خود انتخاب نمایید، نه طبق بودجه ای که در اختیار دارید!
  • مطمئن شوید که به سود حداقلی مستمری دست پیدا کرده اید و در چند سال اخیر، رشد ثابتی داشته‌ اید.
  • ترندها، چه از لحاظ اقتصادی و چه از نظر مصرف کنندگان، بیانگر قدرت پایدار شرکت شما هستند، پس به آن ها دقت کنید.
  • اطمینان یابید که تیم مدیریتی و سیستمی استثنایی در اختیار دارید. به منظور راه اندازی و مدیریت شعبه جدید به آن ها احتیاج دارید.

۱۱) استفاده از تکنولوژی به نفع کسب و کار

روش های زیادی هستند که شما با استفاده از آن ها قادرید کسب و کار خود را بهبود بخشید. برای فروشگاه خود یک سایت تهیه کنید تا مشتریان شما بتوانند به صورت آنلاین محصولات خود را به سادگی سفارش دهند. چرا که دیگر در ادامه لازم نیست که آن ها برای ارائه لیست خرید به شما ایمیل دهند و یا آن را به شما پست کنند. با این کار شما مشکل فاصله و زمان را حداقل خواهید کرد. البته این تنها یک مثال بود؛

لذا می توانید از تکنولوژی هر طور که می توانید به نفع خود و کسب و کارتان استفاده کنید، پس نقش تکنولوژی و ابزارهای اینچنینی را در توسعه کسب و کارتان جدی بگیرید. به عنوان مثالی دیگر، اگر در گوگل جایگاه خوبی در ارائه محصولات و خدمات خود داشته باشید، قادرید به سادگی مخاطبانی که به دنبال آن محصول و خدمت هستند را به سمت خود جذب کنید، پس محتواگذاری، سئو و آموزش در زمینه تخصصی که دارید، می تواند در این مسیر کمک کننده شما باشد.

۱۲) مشارکت با سایر کسب و کارها

یکی از بهترین راه های توسعه یک کسب و کار کوچک مشارکت در بعضی امور است. در صورتی که این شراکت را با خرده فروشان مستقل دیگر ایجاد کنید هر کدام از طرفین نتیجه بسیار خوبی دریافت می کنند. به عنوان مثال یک آرایشگر و یک کافی شاپ می توانند با یکدیگر به همکاری خوبی داشته باشند و در ادامه مشتریان می توانند به صورت همزمان از هر دو بخش سرویس ارائه شده بهره گیرند. بنابراین ذهن خود را باز کنید و در نظر داشته باشید که بسیاری از محدودیت هایی که ما دارید و چهارچوب هایی که به عنوان عرف تعیین شده اند، اشتباه یا ناقص هستند، پس شما می توانید از آن ها استفاده نمایید.

۱۳) تولید و عرضه محصول یا خدمت جدید

یکی دیگر از روش های توسعه کسب و کار تولید محصولی جدید می باشد و شعار شما در این مرحله می تواند این باشد که چنانچه این کار شرایط را بهبود نبخشد، قطعا آن را بدتر نیز نخواهد کرد. البته این بدین معنی نیست که شما باید تولید محصولات پر فروش خود را متوقف نمایید، ولی تولید محصولی جدید، خود می تواند توجه خیل عظیمی از مشتریان را نسبت به کار شما عوض کند و این در حالی است که اگر تولید محصول جدید با موفقیت همراه بود، در ادامه می توانید محصولات به مراتب بیشتری را تولید کنید و با استفاده از این روش کار خود را تا جایی که امکان دارد توسعه دهید.

۱۴) صرفه جویی در هزینه

توسعه کسب و کار تنها به منزله افزایش فروش، افزایش محصولات و دسترسی به بازار جدید نیست؛ لذا تصمیمات استراتژیک هم در راستای بهبود خط مشی ضروری خواهد بود که شامل اقدام برای کاهش هزینه هم است. برای مثال ارزیابی داخلی بیانگر هزینه های بالای سفر است. امکان دارد این ارزیابی به تغییر سیاست سفر منتهی شود. به عنوان مثال می‌ توان به جای سفر برخی جلسات را به صورت آنلاین برگزار کرد. صرفه جویی در هزینه به خصوص برای سازمان هایی که با هزینه و درآمدهای بالا دست و پنجه نرم می کنند، بسیار کارآمد خواهد بود.

حتما بخوانید : دلایل سرمایه گذاری در بورس {جوری که قانع شویم}


به عنوان مثال شرکت های نفتی مبالغ زیادی از هزینه و درآمد دارند که این اعداد بزرگ مسائل حسابداری و مالیاتی را برای آن ها سخت تر کرده است. بعضی مواقع امکان دارد یک شرکت نفتی بالغ بر ۱ میلیارد دلار درآمد داشته باشد، ولی تنها ۲۰۰ میلیون دلار آن سود خالص آن باشد. این شرکت با استفاده اصلاحات در خطوط لوله توزیع نفت، تخصیص مناسب کامیون ها برای حمل و نقل و سایر روش های ممکن، هزینه های خود را کمینه می کند و این کار افزایش سود آن را به همراه خواهد داشت.

همچنین می‌توان اهداف توسعه کسب و کار مشابه ای از قبیل توسعه یک خط تجاری جدید، توسعه کانال فروش جدید، توسعه محصول جدید، مشارکت های جدید در بازارهای فعلی یا تازه و حتی تصمیمات ادغام وجود داشته باشد. برای مثال در صورت ادغام می‌ توان با ادغام کارکردهای مشترک قسمت های گوناگون کسب و کارتان، در صرف بسیاری از هزینه های اضافی جلوگیری کرد.

به همین شکل یک وظیفه که در ۵ دفتر گوناگون در یک شهر انجام می‌ شود، می‌ تواند به یک مرکز بزرگ انتقال یابد و در نهایت کاهش هزینه ها را به همراه خواهد داشت. در اصل، توسعه کسب و کار مستلزم تصمیم گیری در سطح بالایی است که طبق ارزیابی واقع بینانه و در نظر گرفتن تغییرات احتمالی و تاثیر آن ها صورت می پذیرد.

۱۵) داشتن انرژی و انگیزه

به منظور انجام هر کاری، داشتن انگیزه مهم ترین عامل در به دست آوردن موفقیت به حساب می آید. ۳ عامل مهم انگیزه، جهت داشتن، پافشاری و انرژی می باشد. در حقیقت انگیزه داشتن به فعالیت های افراد جهت می دهد و موجب خواهد شد تا برای رسیدن به هدف پافشاری کند و شدت و انرژی فعالیت هایش افزایش پیدا کند.

لذا تلاش کنید همه فعالیت های مربوط به کسب و کار خود را پرشور و هیجان و با انگیزه کافی پیگیری کنید و مطمئن باشید که این کار اثر خوبی بر روی خودتان، کارمندانتان و در نهایت کسب و کارتان خواهد گذاشت. اندرو کارنگی در این خصوص گفته است؛ افرادی که نتوانند به خود انگیزه دهند، مجبور هستند به متوسط بودن قانع باشند. هر چقدر هم دیگر استعدادهای آن ها فوق العاده و خاص باشد! پس این موضوع را هم دست کم نگیرید.

۱۶) بالا بردن دانش و اطلاعات خود

اول مسیر راه اندازی کسب و کارهای جدید به این موضوع توجه نمایید که آیا توانایی، دانش و تخصص کافی برای انجام فعالیت های مربوط به حوزه کسب و کارتان را دارید یا خیر؟ چنانچه جوابتان منفی است، اقدامی انجام ندهید و ابتدا تمام مطالب و دانش لازم باید برای راه اندازی کسب و کارهای جدید را آموزش ببینید و در ادامه برای راه اندازی کسب و کار مورد نظرتان اقدام کنید و مطمئن باشید که این بار شانس موفقیت شما از سری گذشته بسیار بالاتر خواهد بود.

در واقع چنانچه اطلاعات کافی و پیش زمینه مورد نیاز برای انجام امور مربوطه را نداشته باشید، چه دستاوردی جز شکست پیش روی شما قرار خواهد گرفت. کسب این دانش و اطلاعات برای زمانی که نیاز است به مشتری پاسخ دهید و یا زمان رویارویی با بحران های مختلف کسب و کارهای جدید الزامی می باشد. لذا از دیگر عوامل حائز اهمیت برای توسعه کسب و کار های جدید، می توان به افزایش دانش و اطلاعات در حوزه خاص کاری شما اشاره کرد.

۱۷) استفاده از فرصت‌ های تازه

معمولا شناسایی مشتریان بالقوه و علایق آن‌ ها در شناساندن ایده‌ ها و فرصت‌ های جدید به شما بسیار تاثیرگذار است. راه های گوناگونی جهت شناخت علایق مشتریان بالقوه وجود دارد. برای مثال در مورد کسب ‌و کارهای اینترنتی می توان این طور گفت که آمار بیشترین بازدید از یک محتوا یا محصول مشخص، نشان دهنده علاقه مخاطبان و سرنخ‌ ها به آن دسته از محصولات یا خدمات می باشد.

حتما بخوانید : راه اندازی فروشگاه اینترنتی – ۱۰ نکته کلیدی برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی


همچنین در تمامی کسب ‌و کارها قادرید با انجام نظرسنجی‌ ها گوناگون در حوزه‌ های متنوع، با نظر و خواسته مشتریان بیشتر و بهتر آشنا شوید و از آن‌ ها به عنوان یک فرصت تازه برای ارائه خدمات و محصولات جدید بهره بگیرید. از طرفی به رویدادهای جدید و محصولات جدید به عنوان یک فرصت تازه نگاه کنید و فعالیت خود را به سمت آن‌ ها حرکت دهید. همچنین این نکته مهم را در نظر داشته باشید که مشورت با کارمندان و تشکیل جلسات گوناگون برای رایزنی و گفتگو، در آشکار شدن فرصت‌ ها و ایده‌ های تازه اثرگذاری بسیار بالایی خواهد داشت.


نتیجه گیری و کلام پایانی

در دنیای کنونی دغدغه صاحبین کسب و کار توسعه کسب و کارشان است، چرا که رقابت در بازار تا حدود بسیار زیادی افزایش پیدا کرده است و چنانچه برای توسعه و پیشرفت کسب و کارتان اقدامات لازم را در بازه زمانی مناسب انجام ندهید، امکان این وجود دارد که از چرخه رقابت کنار گذاشته شوید و رقبا به صورت کامل جای شما را بگیرند، پس اهمیت توسعه کسب و کار را با همین مورد می توانید احساس کنید. از طرفی با توجه به این که هیچ توضیح کاملی در این خصوص وجود ندارد، تصمیم گرفتیم این مطلب جامع را برای شما آماده کنیم تا دیدتان نسبت به این موضوع، بیشتر از همیشه باز شود.

توسعه کسب و کار بدین معنی است که خلق ارزش برای یک کسب و کار، سازمان، مغازه و … را در دستور کار خود قرار دهیم تا مشتریان خود و روند رشد و سودآوری شرکت را افزایش دهیم. این را هم باید گفت که انجام این کار برای تمامی کسب و کارها در تمامی ابعاد امکان پذیر است و تنها نوع روش های توسعه کسب و کاری که باید بر روی آن ها پیاده سازی کرد متفاوت است. لذا می توان این طور گفت که توسعه کسب و کار هیچ محدودیتی ندارد و دنیا همیشه از نوآفری و ارزش آفرینی در حوزه کسب و کار استقبال می کند.

اگر اطراف کسب و کار شما را رقبایی قدرتمند گرفته است، شما دیده نخواهید شد و دقیقا اینجاست که وقتی خاص میشید، نه تنها به شما و کسب و کارتان توجه می شود، بلکه با توجه به رقبایی که داشتید و موفقیتی که به دست آوردید، این توجهات چندین برابر خواهد شد و همین موضوع می تواند برند شما را معتبرتر از همیشه کند. به عنوان مثال اگر خدمت و یا محصولی ارائه می دهید، راه اندازی وب سایت و عرضه محصولات و خدمات در آن می تواند برای شما اعتبار بیشتری بیاورد و کاری کند که حتی وقتی در خواب هستید، سفارشاتتان ثبت و پیگیری شود تا درآمد منفعل نیز داشته باشید.

همان طور که در ابتدای مطلب قول دادیم، ۱۷ مورد از مهم ترین روش های توسعه کسب و کار را برای شما توضیح دادیم.  

همچنین اگر دوست دارید بدانید دنیای مجازی متاورس چگونه است نیز توصیه ما به شما این مقاله است.

حال که روش های توسعه کسب و کار را می شناسید، فکر می کنید کدامیک از آن ها، اثر بیشتری در پیشرفت کسب و کارتان داشته باشد؟

برای دوستانتان بفرستید: