Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1125

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1162

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1166

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1188

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2841

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2848

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2861
خرید پله ای در بورس - استراتژی خرید و فروش پله ای در بورس چیست؟ | کد بورسی

برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

خرید پله ای در بورس – استراتژی خرید و فروش پله ای در بورس چیست؟

بسیاری از سرمایه گذاران تازه وارد در بورس، زمانی که قصد خرید و فروش سهام خود را دارند، استراتژی مناسبی برای خرید یا فروش دارایی خود، در نظر نمی گیرند! در واقع این به زبان ساده یعنی این که ما تمام داراییمون از سهام شرکت X رو با قیمت ۱۰۰۰ تومان و به صورت یکجا به فروش می رسانیم و بعد چند دقیقه یا ساعت، قیمت آن سهام به ۱۱۰۰ می رسد و ما از این که در قیمت ۱۰۰۰ تمام دارایی خود را فروخته ایم و بیشتر صبر نکرده ایم، احساس پشیمانی خواهیم داشت. از آن جایی که ما از دقایق بعدی بازار هم اطلاع نداریم، نمی توانیم پیش بینی کنیم که قیمت به چه سمتی کشیده خواهد شد، پس خرید پله ای در بورس بهترین استراتژی معاملاتی در بورس به حساب می آید. خرید پله ای در بورس به این معناست که ما تمام دارایی خود را یکجا تخلیه نکنیم و به صورت پله ای خرید و یا فروش کنیم تا در نواحی قیمتی مختلف، بتونیم خرید و فروش داشته باشیم و بیشترین سود و کمترین ضرر را متحمل شویم. اگر دوست دارید استراتژی خرید پله ای در بورس را که خیلی هم ساده است یاد بگیرید، این مطلب آموزشی رایگان بهترین راهنما برای شماست.

خرید پله ای در بورس

خرید پله ای در بورس به زبان ساده بدین معنی است که خرید سهام در چند مرحله و با فواصل زمانی یا در قیمت‌ های متفاوت صورت پذیرد. بعضا بعضی سرمایه ‌گذاران وقتی که از پتانسیل رشد یک سهم اطلاع دارند، ولی از وضعیت کوتاه ‌مدت آن اطمینان ندارد، خرید ‌های خود را به قسمت ‌های گوناگون تقسیم بندی می ‌کنند. با این روش معامله، در هر بار قسمتی از سرمایه برای انجام سفارش وارد بازار خواهد شد.

بدین ترتیب چنانچه تحلیل و تصمیم معامله‌ گر درست نبود، ضرر زیادی را متحمل نمی شوید، به خاطر این که با همه دارایی خود وارد معامله نشده اید. لذا می توان خرید پله ‌ای را خرید مرحله به مرحله به حساب آورد که یک روش معاملاتی برای جبران ضرر محسوب می شود. این موضوع را در خاطر داشته باشید که جبران ضرر با کاهش ریسک فرق می کند، به این خاطر که خرید پله ‌ای اگر به صورت درست انجام نشود، می ‌تواند ریسک معامله را زیاد تر نیز بکند!

کاهش میانگین خرید – خرید پله ای در بورس اگر افت قیمت داشتیم!

کاهش دادن میانگین خرید وضعیتی است که بعد از خرید یک سهم، قیمت آن کاهش می یابد و سرمایه‌ گذار در قیمت پایین ‌تری آن سهام را دوباره می خرد تا میانگین قیمت خرید آن سرمایه گذار، پایین آید و با رشد قیمتی، سریع تر به سوددهی برسد. نکته مهم در این خصوص این است که استرانژی کم کردن میانگین باید پس از تحلیل یک سهم طبق روش ‌های گوناگون تکنیکالی و بنیادی صورت پذیرد و بدون داشتن تحلیل مناسب، نباید اقدام به اتخاذ این استراتژی نمود. پس همان طور که گفتیم، هدف از اینکار کاهش متوسط قیمت خرید است، ولی آیا اینکار به سود بیشتر منتهی می شود یا اینکه تنها موجب زیان بیشتر خواهد شد؟ در ادامه این موضوع را بررسی خواهیم کرد :

نکات مثبت کاهش میانگین خرید

مهم ترین مزیت کاهش میانگین خرید با خرید پله ‌ای در بورس این است که سرمایه ‌گذار قادر است میانگین قیمت خرید سهام را تا حد قابل توجهی کم کند و در صورتی که قیمت سهم رشد کند، به دلیل وجود قیمت سربه‌سر کمتر، سریع تر به سوددهی برسد و به این دلیل که قیمت خرید او کم شده است، میزان سود نیز افزایش پیدا خواهد کرد (این در حالی است که چنانچه میانگین خرید خود را کم نمی‌ کرد و قیمت بالاتر از قیمت خرید اولیه می ‌رسید، سود کمتری کسب می کرد).

نکات منفی کاهش میانگین خرید

کاهش میانگین خرید با خرید دو برابر همان سهم در زمانی که قیمت سهم در نهایت رشد می‌ کند، استراتژی مناسبی است ولی مسئله اینجاست که نمی ‌توان رفتار بازار را به سادگی تخمین زد و اگر قیمت سهم مجددا روند کاهشی به خود بگیرد، زیانی که سرمایه ‌گذار متحمل شده، به مراتب بیشتر از قبل خواهد شد، لذا سرمایه ‌گذاران باید بسیار مراقب باشند و ریسک کاهش میانگین قیمت خرید را در نظر داشته باشند و با توجه به آموزش تحلیل تکنیکال و اصول فاندامنتال اقدام به کاهش میانگین قیمت خرید نمایند.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، مشاوره خرید، آموزش های رایگان بورسی و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


البته در نظر داشته باشید که این کار معمولا به این سادگی ها هم نیست و موضوع زمانی حادتر خواهد شد که بازار با یک روند نزولی هیجانی روبرو شود. عیب دیگر کم‌ کردن میانگین با خرید پله ‌ای، به هم خوردن توازن پرتفوی یا سبد دارایی است. برای مثال اگر یک سرمایه ‌گذار تصمیم گرفته که ۲۵ درصد از پرتفوی خود را به سهام پر ریسک و پر نوسان اختصاص دهد، چنانچه شخص بازهم از این سهام بخرد، درصد پرتفوی وی برای این دارایی افزایش پیدا می کند و توازن سبد خرید بهم می خورد.

توصیه‌ های مهم درباره خرید پله ای در بورس

بعضی از بزرگ ترین سرمایه ‌گذاران جهان از جمله وارن بافت، استراتژی کاهش میانگین خرید را طی سال‌ ها مورد استفاده خود قرار داده اند. البته این مورد را هم قبول داریم که سرمایه یک سرمایه‌ گذار متوسط به اندازه سرمایه وارن بافت نیست، ولی با این وجود کاهش میانگین خرید در صورت پیاده ‌سازی درست و در نظر داشتن نکات زیر، می ‌تواند یک استراتژی به شدت سودآور به شمار رود :

  • هیچوقت نباید برای تمامی سهام های موجود در پرتفوی، خرید پله ‌ای را با هدف کاهش میانگین خرید انجام داد. کاهش میانگین خرید می بایست تنها برای تعداد خاصی از سهام شرکت ‌ها که بنیاد قوی دارند مورد استفاده قرار گیرد. همچین شرکت‌ هایی در بازه زمانی چندین ساله ثابت کرده ‌اند که از جایگاه رقابتی قوی، بدهی کم، جریان پول مناسب و مدیریت خوب برخوردارند و قیمت سهام‌ آن ها از محدوده خاصی پایین‌ تر نخواهد آمد. شرکت ‌هایی که ریسک ورشکستگی و یا افت شدید قیمت در آنها زیاد است، گزینه‌ مناسبی برای کاهش میانگین خرید به حساب نمی آیند.
  • استراتژی کاهش میانگین خرید وقتی که ترس کاذب و بیش ‌از ‌اندازه در بازار وجود دارد، موجب کاهش قیمت سهام می شود و بهترین استراتژی به حساب می آید. در چنین زمان‌ هایی، سهام با ارزش را می ‌توان با قیمتی پایین تر از ارزش ذاتی آن سهم، خرید. نکته مهم این است که در این شرایط، سهام شرکتی را انتخاب کنید که جایگاه آن به اندازه ‌ای قوی است که پس از چنین هیجاناتی حداقل به قیمت سابق خود باز می ‌گردد.
  • پیش از کاهش میانگین خرید، سرمایه ‌گذار می بایست به صورت دقیق وضعیت بنیادی شرکت را مورد بررسی خود قرار دهد تا بداند این کاهش قیمت موقتی است یا این که از یک تغییر بنیادی ناشی می ‌شود؟ شاید کاهش قیمت سهام ناشی از یک وضعیت هیجانی موقتی در بازار باشد و هیچ تغییر بنیادی در شرکت اتفاق نیوفتاده باشد و شاید هم بالعکس، یک تغییر بنیادی در شرکت یا در صنعت به وجود آمده و کاهش قیمت ادامه ‌دار باشد.

اهداف استفاده از خرید و فروش پله ای در بورس

بورس همواره بر یک روال نمی ماند و نباید انتظار بازار همیشه مثبت را داشت و بالاخره بعد هر صعودی نزولی وجود دارد و بعد هر نزولی هم صعودی، به این صورت نیست که سهام همیشه بالا بروند و هیچ وقت منفی نشوند و یا همیشه پایین بیایند و هیچ وقت مثبت نشوند. مهم این است که استراتژی معاملاتی داشته باشیم که متناسب با ریسک پذیری مان، با خرید و فروش پله ای مناسبی که انجام میدهیم ضررهایمان را به حداقل رسانده و سودهای خود را نیز حداکثر کنیم.

خرید پله ای در بورس

با در نظر داشتن این موارد دیگر بازار منفی و نه تنها نا امید کننده و ناراحت کننده برایمان به نظر نمی آید، بلکه جذاب تر نیز هست و می بایست مانند عقاب در منفی ها ، سهام خوب را شکار کرده و آن ها را خریداری کنیم. اینکه در کف های قیمتی سهام را خریداری کنیم و در نزدیکی های سقف آنها را به فروش برسانیم، حرکت کاملا صحیحی است که بارها آن را شنیده ایم. مهم تشخیص مناسب کف ها و سقف های قیمتی سهام است، تا ضررهایمان را کاهش و سودهایمان را بیشینه کنیم.

بهترین روش انتخاب استراتژی خرید و فروش پله ای کدام است؟

بهترین استراتژی خرید و فروش پله ای برای هر فردی با دیگری متفاوت است و متناسب با میزان سرمایه هر فرد جهت در نظر گرفتن تعداد پله ها و ریسک پذیری اوست که روند بازار نیز در انتخاب روش مناسب خرید و فروش موثر است. معمولا خرید و فروش پله ای را در ۳ الی ۵ پله انجام می دهیم و اگر سرمایه مان بسیار زیاد بود و بازه زمانی بلند مدت را برای سرمایه گذاری در نظر داشتیم، میتوانیم تعداد پله ها را نیز بیشتر کرده و آن ها را در فواصل زمانی گوناگون بچینیم.

در بازار متعادل و مثبت به فاصله ۸ الی ۱۰ درصد قیمت سهم در پله فعلی پله بعدی را برای خرید یا فروش در نظر می گیریم و در بازار منفی حدود ۱۵ الی ۲۰ درصد. یعنی در بازار مثبت چنانچه سهمی را در پله اول به قیمت ۱۰۰ تومان خریدیم، در قیمت ۱۰۳ تومان دوباره پله نزنیم، اجازه دهیم قیمت به بازه ۱۰۸ تا ۱۱۰ تومان برسد در آن صورت پله دوم خرید خود را تکمیل کنیم. ما در بازار بورس و کلا در بازار های مالی با ۳ نوع بازار روبرو هستیم که در ادامه استراتژی خرید و فروش پله ای در هر کدام از آن ها را برای شما عزیزان شرح خواهیم داد :

بازار صعودی و استراتژی خرید و فروش پله ای

یکسری از زمان ها بازار صعودی است و با اصلاح خیلی کوتاه و کمی در سهام مواجهیم، مانند نیمه دوم دی ماه ۹۴ تا نیمه دوم اسفند همان سال که اغلب سهام خصوصا لیدرهای بازار رشد شارپ و عالی داشتند و شاهد ورود نقدینگی بسیار خوب در بازار بودیم. در این زمان استراتژی خرید و فروش پله ای و مناسب به صورت زیر است :

خرید : در پله های ابتدایی درصد بیشتری از سرمایه مان را خرید میزنیم. به خاطر این که از صعود خوب بازار اطمینان داریم و میدانیم سهام مان با رشد خوبی روبرو خواهد شد. زیرا هر روز معاملاتی از روز قبلش قیمت سهم بیشتر می شود، بنابراین به نفع ماست که در پله اول بیشتر خریدمان را انجام دهیم و در مراحل بعد حجم خریدمان را کم کنیم، که عموما در پله اول بین ۴۰ تا ۶۰ درصد خرید خود را انجام می دهیم. تنها با این شرط که مطمئن از صعود خوب سهمام مان و اوضاع و شرایط بازار باشیم.

فروش : به منظور فروش هم در بازار خوب و با رشد مناسب سهام، در مقاومت ها به صورت پله ای برای فروش سهام اقدام می کنیم و حجم های بالا را برای مقاومت های اصلی که از لحاظ روانی هم مهم به حساب می آیند، در نظر می گیریم.

بازار رنج و استراتژی خرید و فروش پله ای

همچنین امکان دارد بازار رنج و متعادل باشد که تعدادی از روزها صعودی و تعدادی دیگر نزولی باشد، اما رشد شارپ و یا از آن طرف نزول و سقوط سهام را هم نداشته باشیم. در بازار رنج و متعادل همان طور که نام آن مشخص است، تعداد روزهای مثبت و منفی تقریبا با هم یکسان است و امکان دارد صعودهای خیلی عالی نداشته باشیم، ولی بازار به شکلی نزولی نیست که نتوانیم سود مناسب از آن به دست آوریم، در این صورت استراتژی زیر را برای خرید و فروش پله ای پیاده سازی خواهیم کرد :

خرید  : سرمایه مورد نظر را به قسمت های یکسان تقسیم می کنیم و برای خرید اقدام می کنیم. در این صورت سود متعادلی کسب خواهیم کرد و سودمان مسلما از سود خرید به روش پیش کم تر خواهد بود، از طرفی چناننچه سهم منفی شود ضرر ما نیز زیاد نمی شود و به سادگی با صعود کوچکی مثبت می شود. همچنین قادریم در این وضعیت از روش مارتینگل هم کمک بگیریم. روشی است که در هر پله، مبلغ خرید در صورت پایین آمدن سهم، ۲ برابر پله قبلی است. در این صورت به صورت میانگین از کاهش چشمگیر سرمایه جلوگیری می شود و به سادگی به سوددهی خواهیم رسید. این روش تنها زمانی که سهام مان افت کوتاه مدت دارند و از ارزشمند بودن آنها اطمینان داریم، استفاده می شود، وگرنه در سقوط سهام، پله زدن مداوم کار درستی نخواهد بود.

فروش : به منظور فروش در بازار رنج هم سرمایه را به بخش های مساوی تقسیم می کنیم و با هر صعود در نزدیکی هر مقاومت و اصلاح مقداری از آن را به فروش می رسانیم.

بازار نزولی و استراتژی خرید و فروش پله ای

بعضی اوقات هم این امکان وجود دارد که روند بازار بورس به صورت منفی و نزولی باشد، یعنی اصلاحات بازار بیشتر از صعود آن است و معمولا روزهای معاملاتی منفی و قرمز رنگ هستند. تحت این شرایط و با خارج شدن محسوس نقدینگی در بازار خواهیم شد، مثل نزول بازار در اوایل سال ۹۳ تا اواخر پاییز ۹۴٫ وقتی بازار و سهام منفی اند و در یک هفته مثلا ۳ روز منفی و صف فروش و یک روز متعادل و دو روز مثبت است و وقتی که شما با افت زیاد سهامتان روبرویید، نمی توانید صبر کنید که سرمایه هایتان نابود شود و از طرف دیگر هم کف بازار و سهام هنوز معلوم نیست و تنها قصد داریم که با ضرر کمتر و یا حداقل با قیمت تمام شده خریدتان، سهامتان را به فروش برسانید.

بنابراین در منفی هایی که نقاط حمایتی تضمینی اند، پله بزنین و در مثبت ها و در صف خرید اندازه ای از سهامتان که به قیمت سر به سر برسد را به فروش برسانید. به عنوان مثال این امکان وجود دارد که از قبل ۱۰ هزار سهم داشته باشید و در کف حمایتی خوبی دوباره ۳۰۰۰ سهم جدید خریدید، وقتی ۱۰ درصد سود کردید به جای این که ۳۰۰۰ سهم را به فروش برسانید، ۴۰۰۰ سهم به فروش برسانید تا قیمت سودتان با ضررتان برابر شود. شایان ذکر است که این برای حالتی است که قصد دارید از شر سهامی که زیاد منفی خوردند، خلاص شوید.

بسته به نقدینگی هر سهامدار، افرادی که نقدینگی بیشتری در اختیارشان است، می توانند در هر پله تعداد بیشتری سهم خریداری کنند و آنها که نقدینگی کمتری دارند، قادرند در هر پله تعداد کمتری سهم بخرند. فقط نکته اینجاست که در روند منفی چنانچه کسی بتواند در پله های آخر تعداد بیشتری نسبت به پله های اول بخرد، ارزش بیشتری خواهد داشت. به این موضوع توجه داشته باشید که چنانچه در بازار منفی که هر روز سهام ۵ درصد منفی میخورند و روند مثبت نداریم و نقاط حمایتی یکی پس از دیگری در حال شکسته شدن هستند، به امید کاهش میانگین خرید اقدام به خرید مجدد کنید، جز اینکه ضرر خودتان را زیاد تر کنید، برایتان نتیجه ای به همراه نخواهد داشت.

تفاوت دید سرمایه گذاران کوتاه مدت و بلند مدت راجب خرید پله ای در بورس

استراتژی خرید پله ‌ای در بورس مورد تایید همه افراد نیست و نظرات طرفداران و مخالفان این استراتژی با یک دیگر تفاوت های بسیاری دارد. طرفداران استراتژی خرید و فروش پله ای، بر این باورند که خرید پله ای و کم کردن میانگین خرید، روشی مناسب برای سرمایه ‌گذاری به شمار می آید، اما مخالفان این استراتژی بر این باورند که این روش نه تنها روش مناسبی برای سرمایه گذاری نیست بلکه به فاجعه و ضرر بزرگتر ختم خواهد شد.

سرمایه گذاران بلند مدتی

بیشتر افرادی که طرفدار خرید پله ای اند، دید بلندمدتی نسبت به سرمایه گذاری در بورس دارند و بر همین اساس بر خلاف روند قیمت سهم یا دارایی عمل می ‌کنند.

سرمایه گذاران کوتاه مدتی

ولی سرمایه ‌گذارانی که دید کوتاه‌ مدتی‌ برای سرمایه گذاری در بورس دارند، بر خلاف سرمایه گذاران بلند مدت، کاهش قیمت سهام را پیش ‌زمینه اتفاقات بدتر در آینده می دانند. در حقیقت در بیشتر اوقات سرمایه گذارانی که دید بلندمدتی دارند، به جای ورود به بازار در خلاف روند بازار تمایل دارند در مسیر روند خرید و فروش نمایند. بیشتر سرمایه‌ گذاران با دید کوتاه مدت برای توجیه تصمیمات ‌خود در سرمایه ‌گذاری تمایل دارند، به اندیکاتورهای پرکاربرد در بورس تکیه کنند. سرمایه‌ گذاران با دید کوتاه مدت معمولا تمایلی به کم کردن میانگین نشان نمی دهند و دلیل آن ها هم این است که؛ کاهش میانگین را اضافه کردن سرمایه به یک سرمایه ‌گذاری بد می‌ دانند.

نتیجه گیری و کلام آخر

می توان این طور نتیجه گیری کرد که خرید پله ای در بورس به معنای خرید سهام به‌ صورت مرحله به مرحله است تا ضرر حاصل از معامله کاهش یاید، ولی چنانچه به صورت درست انجام نگردد، موجب افزایش ضرر و در ادامه بالارفتن ریسک خواهد شد.

نظرات گوناگونی در بین سرمایه گذاران در مورد خرید پله ای در بورس و روش ‌های آن وجود دارد و سرمایه‌ گذاران بزرگی نیز این روش را مورد استفاده خود قرار می دهند.

اگر به این روش اعتقاد دارید، بهتر است نکاتی که اشاره شد را در نظر بگیرید.

همچنین در استراتژی خرید پله ای در بازار سهام، ۳ سناریوی قیمتی می تواند پیش بیاید و اینکه در هر کدام از آن ها، چه استراتژی خرید و فروشی باید در نظر داشته باشید رو هم به صورت کامل توضیح دادیم.

اگر قصد سرمایه گذاری در بازارهای مالی مانند بورس را دارید، حتما موضوع خرید پله ای در بورس را به اندازه مبانی تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال جدی بگیرید.

امیدوارم از این مقاله آموزشی با عنوان خرید پله ای در بورس نهایت استفاده رو برده باشید. هر گونه سوال و یا ابهامی بود، از طریق قسمت ارسال نظرات و دیدگاه ها با ما در ارتباط باشید.

برای دوستانتان بفرستید: