Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1125

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1162

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1166

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1188

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2841

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2848

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2861
حمایت حقوقی از سهم یعنی چه ؟ | سایت کد بورسی

برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

حمایت حقوقی از سهم یعنی چه ؟

از موارد مهم در بازار بورس و معاملات سهام، موضوع خرید و فروش حقوقی است. بعضا دیده ایم که فعالیت حقوقی برای حمایت از سهم صورت می گیرد که این پروسه بسیار حائز اهمیت است. این فرآیند به صورت معمول به این شکل است که اگر حقوقی دست به خرید یک سهم بزند، در واقع حمایت حقوقی از سهم را شاهد بوده ایم و دیگر سرمایه ‌گذاران نیز برای خرید آن سهم اقدام می ‌کنند و بر عکس اگر حقوقی دست به فروش سنگین بزند، به منزله خالی کردن سهم در آن قیمت است و سایر سرمایه گذاران نیز به دنبال آن و در مسیر هیجانات ایجاد شده، دست به فروش سهم می زنند! در این مقاله قصد داریم عنوان کنیم که حمایت حقوقی از سهم یعنی چه و نحوه حمایت حقوقی از سهم به چه صورت است و چه زمانی می توانیم همگام با حقوقی سهم برای خرید یا فروش سهم اقدام کنیم تا ضررمان حداقل و سودمان حداکثر شود، پس با کد بورسی همراه باشید.

حمایت حقوقی از سهم

در ادامه مفاهیم مقاله خرید و فروش حقوقی در بورس نشانه چیست قصد داریم توضیح مختصری دهیم که شخص حقوقی کیست و چطور می تواند از یک سهم و به صورت کلی بورس حمایت داشته باشد و مانع از ریزش بیشتر شاخص کل بورس و قیمت سهام های مختلف شود. اشخاص حقوقی در سهم همان سبدگردان، شرکت ها و افراد سرمایه دارند که سهم های گونانگون را به مقدار عمده می خرند و قصد دارند در این بازار سود زیادی را از سهم و سهامداران خرد کسب کنند و به خاطر این که حقوقی ها سهم های گوناگون را به صورت عمده خریداری می کنند، به سادگی هم قادرند سهم را کنترل یا حمایت کنند، ولی حمایت حقوقی از یک سهم به چه معناست و آیا وقتی حقوقی یک سهمی را خریداری می کند حتما آن سهم، سهم خوبی است یا خیر؟


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، سرمایه گذاری بر روی حق تقدم و یا فروش آن و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


در این مطلب راهنما از سایت کد بورسی تمامی این موارد را بررسی خواهیم کرد. به منظور دریافت سیگنال خرید یا فروش یک سهم در بورس از روش های گوناگونی میتوان بهره برد که یکی از این روش ها خرید حقوقی سهم است. در ادامه می گوییم که خرید حقوقی در بورس به چه معناست؟ در ادامه انواع حمایت حقوقی از یک سهم را هم عنوان خواهیم کرد و توضیح خواهیم داد که در هر نوع، حقوقی چرا به حمایت از یک سهم اقدام می نماید. به صورت کلی در نظر داشته باشید که حقوقی های یک سهم با خرید و فروش های خود در زمان ها و شرایط مختلف از سهم حمایت می کنند که در واقع می توانند با خرید های خود در زمان هایی که نیاز است، به روند بازار و سهم کمک کنند و یا به اصطلاح سهم را خالی می کنند که منجر به سقوط بیشتر سهم در روزهای آتی شوند. اگر دوست دارید بدانید حقوقی ها دقیقا کی از یک سهم حمایت می کنند، با رصد بخش درشت ترین خریداران حقیقی در قسمت رصد بازار بورس می توانید این اطلاعات را روزانه از بازار بوس دریافت کنید.

انواع سهامداران حقوقی در بورس

این نکته را باید مد نظر داشت که بعضی از حقوقی ‌ها تنها تعداد کمی از سهام شرکت‌ ها را در اختیار دارند و قادر نیستند تاثیر خیلی زیادی بر قیمت سهم بگذارند، ولی برخی دیگر از حقوقی ‌ها درصد زیادی از سهام یک شرکت را در اختیار دارند و به سادگی می توانند به قیمت سهم در بازار جهت بدهند. این امر تا حدودی به نفع بازار نمی باشد و همان‌ طور که گفتیم، حقوقی ‌هایی که درصد زیادی از سهام یک شرکت را در اختیار خود دارند، حکم تصمیم ‌گیرنده جهت معاملات را بر عهده می گیرند که اصلا خوشایند سهامداران خرد نخواهد بود. چهارچوب منطقی بدین صورت است که سهامداران حقیقی نیز تا حدودی باید در حوزه روند قیمتی سهم ‌ها اثرگذار باشند که این امر مستلزم افزایش تعداد سرمایه ‌گذاران حقیقی در بازار و شناوری بیشتر سهام می باشد.

بررسی رفتار حقوقی ‌ها در بازار سرمایه

در بازار بورس به ‌طور کلی دو مدل سرمایه ‌گذار وجود دارد که شامل سرمایه ‌گذاران حقیقی و سرمایه‌ گذاران حقوقی می ‌شود. سرمایه ‌گذار حقیقی به افرادی می گویند که بر  اساس استاندارد تعریف ‌شده به وسیله سازمان بورس و اوراق بهادار، برای دریافت کد بورسی از کارگزاری‌ ها اقدام می نمایند. شرکت ‌های سرمایه‌ گذاری، سبدگردانی، صندوق‌ های سرمایه ‌گذاری و … ازجمله نهادهای مالی فعال در بازار بورس به حساب می آیند که به عنوان سرمایه گذار حقوقی شناخته می شوند.

حمایت حقوقی از سهم یعنی چه

رفتار حقیقی ‌ها در معاملات، بیشتر شامل بازه زمانی کوتاه‌ مدت است. در صورتی‌ که حقوقی ‌ها در چهارچوب بازه زمانی میان‌ مدت و بلندمدت وارد معاملات می ‌شوند. این بدین معنی است که سرمایه‌ گذاران حقیقی بیشتر بر موج شایعات سوار هستند و تصمیمات خود را بر این مبنا اتخاذ می ‌کنند، ولی سرمایه ‌گذاران حقوقی اهمیت زیادی به شایعات و تصمیمات احساسی نمی‌ دهند. رفتار سرمایه‌ گذاران حقیقی و حقوقی با هم متفاوت است. زمانی که سرمایه ‌گذاران استراتژی خود را طبق الگوی حقوقی ‌ها تدوین کنند، معامله حقوقی انجام شده است.

فروش سهام توسط حقوقی ها با یک هدف خاص

بعضا دیده شده است که یک حقوقی در یک سهمی معاملات مشکوک انجام داده است. پس از بررسی سهم در یافته ایم که در نماد شرکت معامله بلوکی اتفاق افتاده و یا این که در نماد شرکت کد به کد انجام شده است و این دو نوع معامله از یک حقوقی به یکی حقیقی بوده است. به صورت معمولا این رفتار در بورس بسیار رایج است و اگر سرمایه گذاران توانایی تشخیص آن را داشته باشند، می توانند بازدهی مناسبی را روند معاملات حقوقی ها کسب کنند. پیشنهاد می شود مقاله تفاوت معاملات خرد و معاملات بلوکی را هم برای بهتر جا افتادن مطلب، مطالعه نمایید. بعد شناخت معاملات حقوقی ها در بازار می تواند یکی از نمونه های تابلو خوانی و بازار خوانی باشد که هر سرمایه گذاری با شناخت مجموع این رفتارها قادر به شناخت کل بازار خواهد بود. جهت تکمیل این مطلب بهتر است مقاله ” کد به کد حقوقی به حقیقی – کد به کد در بورس چیست؟ ” را مطالعه نمایید.

حمایت حقوقی از سهم از طریق خرید سهام

افراد و یا شرکت های حقوقی در شرایط گوناگون با خرید های خود از سهم حمایت می کند که حالات مختلف خرید حقوقی به منظور حمایت از یک سهم به شرح زیر است :

۱) حمایت حقوقی از یک سهم با خرید در کف کانال تکنیکالی : چنانچه سهمی در کف کانال تکنیکالی قرار داشته باشد و حقوقی سهم در آن ناحیه برای خرید سهم اقدام کند، نشانه خوبی برای سهم است و حقوقی قصد حمایت از سهم را دارد و احتمالا دیگر به سهم اجازه کاهش بیشتر از این مقدار را نمی دهد. در این راستا هر زمان دیدید که خرید حقوقی در کف حمایتی، اندک، مقطعی و بدون رنج مثبت باشد، بیان کننده این است که سهم قصد شکست حمایت کرده است و این حقوقی تنها قصد حمایت مقطعی دارد، لذا چنانچه حقوقی در صف و رفته رفته سهمی را بخرد و رنج مثبت نکشد، بدین معنی است که حقوقی می خواهد از سهم حمایت کند و در آن ناحیه کف سازی انجام دهد، البته باید در نظر داشت که این کف زمانی معتبر خواهد شد که در روزهای بعد جو کلی بازار مثبت باشد.

حتما بخوانید : خرید سهام در صف فروش | صف فروش چیست و چرا باید از آن سهم خرید؟ 


۲) حمایت حقوقی از سهم با خرید از کدهای خاص : خرید حقوقی از کدهای خاص به صورت معمولا در مقاومت های سهم اتفاق می افتد. سهامداران حقوقی به خاطر این که سهامداران عمده سهم به حساب می آیند، میتوانند روند سهم را تحت تاثیر قرار دهند و وقتی که سهمی رشد میکند، اغلب این رشد با حقوقی هماهنگ است. در حقیقت چنانچه حقوقی در سقف قیمتی خریدهای سنگینی‌ انجام دهد و نسبت های خرید و فروش هم ضعیف باشد، بهتر است کمی صبر کنید، چرا که این شرایط نشان از ضعف تابلو و احتمالا خالی کردن سهم است. به این نکته توجه داشته باشید در صورتی که سهمی از مثبت به سمت منفی در حال حرکت باشد و آخرین معامله سهم‌ هم منفی باشد، رفته رفته به فکر فروش پله ای باشید.

۳) حمایت حقوقی از یک سهم با خرید بدون ایجاد صف خرید : بعضی مواقع هم حقوقی بدون توجه به تکنیکال و جو کلی بازار و بدون این که رنج مثبت بکشد و صف خرید تشکیل دهد، برای خرید و جمع آوری سهم اقدام می نماید و از این طریق به حمایت از سهم میپردازد. حمایت از سهم با خرید حقوقی بدون ایجاد صف خرید یکی از انواع حمایت حقوقی از یک سهم خاص محسوب می شود. البته بعضی اوقات حقوقی ها در روزهای منفی سهم را می خرند و در روزهای مثبت به فروش می رسانند که البته این هم نوعی حمایت از سهم به شمار می رود که این نوع خرید و فروش هم نوعی حمایت از سهم به حساب می آید.

۴) حمایت حقوقی از سهم با خرید های بی مهابا : هنگامی که حقوقی های یک سهم بی مهابا برای خرید سهم اقدام می کنند و رنج مثبت میزنند، موجب افزایش تقاضا و حتی ایجاد صف خرید خواهند شد. در این نوع حمایت احتمالا حمایت از سهم پایدار خواهد بود و تا وقتی که این حمایت پایدار ادامه یابد، سهم خود را نگهدارید و برای فروش آن اقدام نکنید. همچنین باید در نظر داشت که نیت حقوقی در این نوع حمایت در شرایط مختلف، متفاوت خواهد بود.

آیا معاملات حقوقی نوعی سیگنال به حساب می آید؟

همان ‌طور که پیش تر گفتیم، بعضی از سرمایه ‌گذاران حقیقی تصمیمات معاملات خود را بر مبنای خرید و فروش حقوقی های سهم می گیرند، اما نکته مهمی که در این خصوص باید در نظر داشته باشن این است که استراتژی و نوع اتاق فکر حقوقی ‌ها با حقیقی ‌های بازار کاملا متفاوت است و نمی ‌توان کل مبنای معاملات را بر این اصل در نظر گرفت. لذا حقوقی ‌ها هم می ‌توانند با یک سری تصمیمات اشتباه، جهت معاملات یا تبع بازار را به طرف نادرستی بکشانند.

حتما بخوانید : سیگنال خرید و فروش سهام در بورس چیست؟


این مورد می توانید به این صورت باشد که اگر در روزی که بازار به سمت فروش می ‌رود، حقوقی‌ ها هم مثل حقیقی ‌ها برای فروش اقدام می کنند یا بالعکس در روزهایی که بازار جهت خرید به خود گرفته باشد و حقوقی ‌ها هم همراه با حقیقی‌ های بازار دست به خرید سهام بزنند، صف ‌های خرید یا فروش سنگین ‌تر می‌ شود و این شرایط نشان دهنده این است که سرمایه‌ گذاران حقوقی به ‌خوبی وظایف خود را انجام نداده اند.

پس با فروش حقوقی ما هم بفروشیم؟

در این خصوص دو عامل تاثیرگذار است؛ یک این که آیا فروش حقوقی حالت دستوری است یا خیر، مثلا شرایطی را در نظر بگیرید که یک هلدینگ بزرگ، مالک چندین شرکت باشد و طی تصمیمات اتخاذ شده، به یکی از شرکت ‌ها ابلاغ می ‌شود که شما نقش فروشنده سهم را بر عهده بگیرید. این امر به دلیل خروج از سهم یا تامین نقدینگی صورت می پذیرد. در این حالت، اگر سهم مد نظر از نظر بنیادی در وضعیت مناسبی داشته باشد، بهتر است هیجانی عمل نکنیم و صبر کنیم تا فروش حقوقی ‌ها کمتر شود و در ادامه برای فروش سهم مورد نظر اقدام کنیم.

حالت بعدی شناسایی سود به وسیله حقوقی است. در این حالت امکان دارد سرمایه ‌گذار حقوقی سهم را به عنوان مثال با قیمت ۱۵۰ تومان بخرد و در حال حاضر قیمت آن به ۳۰۰ تومان رسیده باشد. طبیعتا در این حالت، حقوقی در قالب فروشنده عمل می‌کند و به ‌صورت مرحله ‌ای سهام خود را به فروش می ‌رساند. این نکته را باید در نظر داشت که بعضی اوقات فروش حقوقی به معنای کاهش قیمت سهم نخواهد بود و نباید در این مواقع به‌ صورت هیجانی یا احساسی با موضوع برخورد کنیم.


خلاصه مطلب و کلام پایانی

در این مطلب سعی شد تا از جهات مختلف به عملکرد حقوقی‌ ها در فرآیند معاملات سهام در بازار بورس پرداخته شود. بر اساس مطالبی که گفتیم، میتوان نتیجه گرفته که تمرکز کامل یک سرمایه ‌گذار در معاملات بر مبنای معاملات حقوقی یک استراتژی اشتباه خواهد بود و شاید منجر به از دست دادن قسمت زیادی از سرمایه افراد حقیقی (من و شما) شود، بنابراین باید به جزئیات استراتژی اشخاص حقوقی مد نظر واقف باشید تا به‌ صورت هیجانی تصمیم ‌گیری نکنید. با رعایت بعضی نکات و تعیین حد ضرر در بورس می ‌توانید قسمتی از پرتفوی سهام خود را بر مبنای عملکرد حقوقی ‌ها معامله کنید. در ادامه ۳ مورد از انواع حمایت های حقوقی از سهم را خلاصه وار آورده ایم تا بتوانید از خلاصه مطلب استفاده کنید :

  • حمایت حقوقی از سهم در شرایط عادی که معمولا منجر به صف خرید هم نمی‌شود : یکی از روش های حقوقی ها برای حمایت از سهم این است که در یک بازه قیمتی مناسب برای خرید سهم اقدام می ‌کند و این فرآیند را مداوم تکرار می ‌کند. در این فرآیند به صورت معمولا صف خرید تشکیل نمی ‌شود و بیشتر از یک روند متعادل استفاده می ‌شود. در این بخش سهامدارانی هستند که قادرند با تشخیص این حرکت حقوقی، دست به نوسان ‌گیری می ‌زنند.
  • حمایت حقوقی از سهم با اعمال فرآیند خرید در کف‌های حمایتی برای ترغیب و تشویق سایر سرمایه ‌گذاران : کف‌ های حمایتی از ارزش بالایی برای سرمایه‌ گذاران برخوردار است. در بیشتر اوقات حقوقی در کف ‌های حمایتی برای ورود به سهم استفاده می کنند و با خریدن سهم، سعی خواهند کرد تا دیگر سرمایه‌ گذاران را تشویق کند. این فرآیند از نظر تکنیکالی انجام می شود و حقوقی‌ وارد عمل می‌ شود.
  • حمایت حقوقی از سهم با رنج زدن‌های پی در پی و تشکیل صف خرید در سهم : یکی دیگر از روش ‌های حقوقی برای حمایت از سهم اعمال سفارش خرید با رنج مثبت در بازار به حساب می آید. زمانی این اتفاق را در بازار شاهد خواهیم بود که سایر سرمایه ‌گذاران برای خرید این سهم حاضر می‌ شوند و همین رفتار منجر به ایجاد صف خرید در سهم می شود. در این مواقع توصیه داریم چنانچه سهام‌دار سهم مد نظر هستید، به فروش سهم نپردازید، به خاطر این که این حمایت در بازار از ارزش بالایی برخوردار است و در راستای ثبات قیمت سهم گام برداشته خواهد شد.

امیدوارم مفهوم حمایت حقوقی از سهم را متوجه شده باشید.

اگر دوست دارید بهترین تقاضاها در بورس، نمادهای در حال صف خرید و فروش و صف خرید یا فروش های احتمالی فردا را هر روز در بازار بورس مشاهده کنید، بخش رصد بازار بورس را ملاحظه فرمایید.

برای دوستانتان بفرستید: