برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

تفاوت بروکر و صرافی دقیقا چیست؟

آیا می دانید تفاوت بروکر و صرافی در چیست؟ به صورت کلی بازارهای مالی برای اتصال به معامله گران، نیاز به پلتفرم های معاملاتی دارند تا به عنوان واسط بین خریداران/فروشندگان و سیستم معاملاتی عمل کند؛ لذا بروکرهای و صرافی ها در واقع همین سیستم های واسطه به حساب می آیند که پل بین ما و هسته معاملات در بازارهای مالی مختلف هستند. در این مطلب قصد داریم به این بپردازیم که تفاوت بروکر و صرافی چیست و هر کدام دقیقا چه کاربردهایی برای تریدرها دارند، پس تا انتها همراه کد بورسی بمانید؛

تفاوت بروکر و صرافی

چندی پیش افراد به منظور معامله دارایی‌ ها و ارزهای گوناگون می بایست به تالارهای بورس، کارگزاری‌ ها و صرافی‌ ها مراجعه حضوری می‌ کردند، ولی در ادامه با پیشرفت فناوری‌، ترید نیز شکلی نوین به خود گرفت و تبدیل به حالت آنلاین شد. با پیدایش رمزارزها، معاملات آنلاین گسترش یافت و روزانه افراد زیادی، بدین وسیله، دارایی‌ های گوناگون را مورد معامله قرار می دهند. در ادامه‌ این مسیر، پلتفرم‌ های گوناگونی برای معامله رمزارزها راه اندازی شدند.

به صورت کلی این پلتفرم‌ ها به دو دسته‌ کلی تقسیم می‌ شوند که شامل بروکرها و صرافی‌ ها می شود؛ در حقیقت تفاوت بروکر و صرافی کم نیست و شما برای معامله رمزارزها و جفت ارزهای کشورهای مختلف، باید یکی از این دو نوع پلتفرم را انتخاب نمایید؛ لذا به منظور این که فرق کارگزاری و صرافی دیجیتالی را یاد بگیرید و گزینه‌ مناسب را برای انجام معاملات خود انتخاب کنید، باید در ابتدا این دو پلتفرم معاملاتی را بشناسید و با ویژگی های هر کدام آشنا شوید.


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز ۱۰ درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

ثبت نام رایگانسرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


در حال حاضر صرافی‌ های دیجیتالی یکی از بهترین مکان‌ ها برای معامله رمزارزها به حساب می آیند، ولی صرافی ها تنها مکانی نیست که امکان معامله رمزارز در آن‌ ها وجود دارد. بروکرها هم در کنار صرافی‌ ها اجازه معامله رمزارزها را در اختیار کاربران خود قرار می دهد و همچنین از ایمنی بالایی برخوردار است.

شاید بپرسید که بروکر چیست و چه تفاوتی با صرافی‌ ها دارد؛ در پاسخ باید گفت که بروکرها واسطه‌ ای بین خریدار و فروشنده هستند که اطمینان لازم را به معامله وارد می‌ کند و طرفین با خیالی آسوده قادرند دارایی مد نظر خود را مورد معامله قرار دهند. در ادامه مطلب به سوال بروکر و صرافی چیست و تفاوت بروکر و صرافی چیست خواهیم پرداخت تا به طور دقیق متوجه تفاوت بین بروکر و صرافی شوید.

۱٫ بروکر و یا کارگزار

بروکر، کارگزار شخص یا شرکتی است که به عنوان واسط بین خریدار و فروشنده عمل می کند. بروکر تنها در بازار اقتصادی معنا ندارد، بلکه در بازار املاک و مستغلات، بازار کالا، بازار هنر و … هم وجود دارد. ولی در دنیای اقتصاد، بروکر یک نهاد مالی غیربانکی است که وظیفه اعلان نرخ دارایی‌ های در بازار را به مشتریان عهده دار است؛ لذا کارگزاران، اوردرهای مشتریان خود را از طریق تلفن، فکس و اینترنت دریافت کرده و از محل سپرده مشتری اقدام به اجرای دستورات معامله می کنند و خود در کمیسیون انجام دستورات کسب درآمد می‌ کند. هر بروکر نرم افزاری خاص خود دارد که از طریق آن می توان از قیمت‌ ها اطلاع یافت و دستورات خرید و فروش را به بروکر انتقال داد.

یک کارگزار به صورت معمول مجموعه‌ ای از فعالیت‌ های لازم بین خریدار و فروشنده را با توجه به مسئولیت پیشین که خریدار و فروشنده به او واگذار کرده‌ اند، انجام می‌ دهد تا در شرایط مشخص و امن موضوع مورد معامله و هزینه‌ های اصلی و جانبی آن تبادل شود، ولی به صورت خاص در حوزه کریپتوکارنسی، با استفاده از یک بروکر، وجوه و سرمایه شما بر خلاف یک صرافی متمرکز، به وسیله یک شبکه معاملاتی معامله می شود و به عنوان بازار فرابورس از آن یاد می‌ شود. بروکرها فروشنده‌ ها و یا خریدارانی را که به تنهایی مقادیر خیلی زیادی رمزارز در اختیار دارند را می یابد و آن‌ ها را برای فروش جفت می‌ کند. این فرآیند انعطاف‌ پذیرتر، راحت‌ تر و به صورت معمول سریع‌ تر از صرافی اتفاق می‌ افتد. مزایا و معایب کارگزاری یا بروکر به شرح زیر می باشد:

مزایای کارگزاری یا بروکر

  • پشتیبانی قوی و ۲۴ ساعته از مشتریان رمزارزها
  • ارائه‌ گزینه‌ های معاملاتی مختلف؛ مثل معاملات CFD
  • ارائه‌ امکان کپی تریدینگ یا شبیه‌ سازی معاملات افراد حرفه‌ ای
  • استفاده از روش‌ های کاربری ساده برای واریز و برداشت رمزارزها
  • کارگزاری‌ های دیجیتالی از مجوزهای قانونی برخوردارند و مطابق با قوانین مالی کشورها کار می کنند

معایب کارگزاری یا بروکر 

  • امکان مبادله‌ مستقیم و همتا‌ به‌ همتا وجود ندارد.
  • به صورت معمول تعداد رمزارزهای بروکرها نزیاد نیست.
  • مشکل اصلی کارگزاری‌ ها کارمزدهای آن‌ هاست؛ در بعضی از معاملات، کارمزدهای بروکرها افزایش چشمگیری پیدا می کند.
  • در کنار کارگزاری‌ های معتبر، بعضی بروکرهای غیرقانونی هم تاسیس می شوند! این کارگزاری‌ ها، کاربران را به استفاده از پلتفرم خود دعوت کرده و نهایتا از آن ها کلاهبرداری می‌ کنند!

۲٫ صرافی

صرافی در لغت به معنای محلی برای معامله انواع پول می باشد و پیدایش آن به عنوان یک حرفه را می‌ توان ناشی از نیاز مردم به تعین و صحت وزن و عیار مسکوکات مختلفی دانست که در قرون پیشین مرسوم بودند. سیستم کاری صرافی‌ های مرسوم رمزارزها مثل بورس اوراق بهادار است که در آن خریداران و فروشندگان مطابق با قیمت لحظه‌ ای رمزارزها، معاملات خود را انجام می‌ دهند.

حتما بخوانید : آموزش صرافی bingx


جالب است بدانید که قیمت یک رمزارز در صرافی مطابق با نظام عرضه و تقاضا به دست می آید و چنانچه تقاضا برای خرید ارزی بیشتر باشد قیمت افزایش و چنانچه تقاضا کم باشد، قیمت کاهش پیدا خواهد کرد. صرافی‌ ها به صورت معمول برای هر تراکنش درصدی را به عنوان کارمزد خود برمی‌دارند. امکان دارد در صرافی‌ ها بعضی افراد ارز فیات را به رمزارز تبدیل کنند و یا برعکس و این در حالی است که بعضی دیگر تنها رمزارزهای گوناگون را با هم خرید و فروش می کنند. مزایا و معایب صرافی به شرح زیر می باشد:

مزایای استفاده از صرافی‌ ها

  • تنوع گسترده‌ رمزارزها
  • ارائه‌ انواع ابزارهای تجاری و معاملاتی
  • معرفی فرصت‌ های مناسب برای سرمایه‌ گذاری
  • امکان معامله‌ مستقیم یا همتا‌ به‌ همتای رمزارزها

معایب استفاده از صرافی‌ ها

  • صرافی‌ های دیجیتالی در معرض حملات سایبری هستند.
  • بعضی از ابزارها و گزینه‌ های معاملاتی، کارمزدهای بالایی دارند.
  • صرافی‌ های دیجیتالی معمولا تن به قوانین کشورها نمی‌ دهند. با این وجود در نظر برخی از کاربران، قانونی نبودن صرافی‌ های دیجیتالی، ماهیت این بازار غیر متمرکز به حساب می آید.

فرق بین بروکر و صرافی چیست؟

فرق بین بروکر و صرافی

تفاوت بروکر و صرافی از نظر فناوری و عملکرد دسته بندی می شود. لذا شما می توانید در این بخش مهم ترین تفاوت بروکر و صرافی را دریابید؛ البته باید در نظر داشته باشید که بروکر و صرافی ها هر دو به دنبال یک عملیات هستند و تنها باید گفت که نحوه انجام این عملیات در این دو متفاوت است؛

۱٫ تفاوت در خرید و فروش : یکی از تفاوت بروکر و صرافی در معاملات آنهاست. صرافی ها به شکل اختصاصی به معامله ارزها می پردازند و به دنبال چارت های قیمت و یا اهرم ها هستند. بروکرها نمی توانند مستقیما این عملیات را انجام دهند و خود دارای سایتی اختصاصی مثل صرافی ها نیستند. به صورت کل می توان گفت که این کارگزارها بر روی بورس ها و رمزارزها کار می کنند.

لذا شما مستقیما قادر نیستید سهام اپل را بخرید و باید یک کارگزاری برای خود پیدا کنید و هر کدام از موارد که توسط آن کارگزار پشتیبانی می شود را درخواست نمایید. فرق صرافی و بروکر در این امر به شکلی است که بروکر یکی از اشخاص و یا شرکت های واسط برای انجام معاملات است، ولی صرافی ها سایت های معتبری هستند که این عملیات را انجام می دهند.

۲٫ تفاوت در افتتاح حساب و احراز هویت : روند افتتاح حساب در صرافی‌ ها به سادگی باز کردن یک حساب در سایر وب سایت هاست. همه کاری که شما باید بکنید، ارائه یک ایمیل و ایجاد گذرواژه و تایید آدرس ایمیل ارائه شده است. در ادامه و بعد از ثبت نام، بدین منظور که بتوانید از حساب خود برداشت و یا در آن سپرده‌ گذاری نمایید، بایستی فرآیند احراز هویت را در دستور کار خود قرار دهید. به منظور تایید و احراز هویت حساب کاربری خود می بایست تصویری از کارت شناسایی خود و یا تصویری از خود با کارت شناسایی در دستانتان را در وب‌ سایت صرافی بارگزاری نمایید.

به صورت کلی صرافی‌ ها در طول چند ساعت تا چند روز به درخواست تایید هویت شما پاسخ می دهند ولی در این بین بعضی صرافی‌ ها به احراز هویت احتیاج ندارند که به این صرافی ها غیرمتمرکز می گویند ولی بیشتر صرافی های معتبر دنیا مثل بایننس، متمرکز هستند و برای استفاده از خدمات آن ها می بایست برای احراز هویت اقدام نمایید.

حتما بخوانید : سیستم کپی تریدینگ چیست و چطور کار میکند؟


البته باید گفت که ثبت نام در بروکر هم کار سختی نیست و مثل صرافی راحت می باشد. با این وجود برای سپرده‌ گذاری و انجام معامله، تایید حساب کاربری اجباری و الزامی است. به عنوان یک قاعده و قانون می بایست یک یا دو نسخه مدرک اسکن شده ارائه دهید که اصولا کارت شناسایی و مدرکی برای اثبات آدرس شماست.

امکان دارد بعضی بروکر از شما مدارک دیگری درخواست کنند. فرآیند احراز هویت بسیار سریع‌ تر از صرافی انجام می شود و در عرض ۳۰ دقیقه تکمیل می‌ شود. بعد از این که حساب شما با موفقیت تایید شد و حساب معاملاتی شما باز شد، شما قادرید به سادگی سپرده‌ گذاری نمایید و معاملات خود را آغاز نمایید. در بعضی بروکرها نیز مثل صرافی‌ ها به انجام فرآیند احراز هویت احتیاجی نیست و یا الزامی در انجام آن وجود ندارد.

۳٫ تفاوت در برداشت و سرمایه گذاری : به صورت کلی وجود پول فیات در صرافی ها، برای کاربران مشکلاتی را به همراه داشته است. لذا شما نمی توانید با دلار و یا یورو در بایننس سرمایه گذاری و سپرده گذاری نمایید و شما باید در ابتدا رمزارز (تتر) خریداری کنید و بعد از آن برای سپرده گذاری اقدام کنید. این عملیات کارمزد نسبتا بالایی دارد و بعد از آن با پرداخت کمیسیونی این عملیات انجام می شود. به صورت کلی بهتر است بدانید که شما برای هر تراکنش خود باید حداقل ۱۵ درصد کارمزد بپردازید و این موضوع برای تمامی تراکنشات شما مبلغ زیادی را به همراه خواهد داشت.

بروکرها به صورت کلی با دلار و یا یورو کار می کنند و شما نمی توانید مثل صرافی ها به واریز و برداشت به همراه رمزارزها این کار را انجام دهید. سپرده گذاری به واسطه بروکر بسیار ساده است و این عملیات برای کاربران غیر ایرانی است. شما می توانید به سادگی با استفاده از کارت های اعتباری و یا ولت های الکترونیکی هم برای سرمایه گذاری در بروکر اقدام کنید. همه کاربران ایرانی برای انجام عملیات به وسیله بروکر، از بروکرهایی استفاده می کنند که هزینه پرداخت با وبمانی دارد. بروکر دیجیتالی برای ایران نیز با محدودیت هایی مواجه است.

۴٫ تفاوت در انواع سفارشات ارزهای دیجیتال : زمانی که استراتژی معاملاتی خود را ایجاد می کنید، بایستی با انواع سفارشات موجود در پلتفرم‌ ها را آشنایی داشته باشید؛ به صورت معمول صرافی‌ ها گزینه‌ های گوناگونی از سفارشات، مثل سفارشات محدود، سفارشات باز، سفارشات حد ضرر و معاملات حاشیه را ارائه می‌ کنند. ولی از طرفی، نوع سفارشات در بروکرها محدودتر است. لذا گزینه‌ های محدود تری پیش روی کاربران کارگزاری‌ ها قرار دارد و در زمان تشکیل استراتژی معاملاتی، محدودیت‌ هایی را برای آن ها به همراه خواهد داشت. با این وجود، به این خاطر که کارگزاری‌ ها به عنوان واسطه‌ ای در معاملات عمل می‌ کنند، دقت انجام معاملات را بالاتر می‌ برند.

۵٫ تفاوت در امنیت و مقررات : تفاوت امنیت و مقررات مربوط به صرافی‌ ها و کارگزاری‌ ها اهمیت بالایی دارد. به صورت کلی امنیت صرافی‌ ها از کارگزاری‌ ها پایین‌ تر است. به دلیل این که بسیاری از صرافی‌ ها از قوانین مالی کشورها پیروی نمی‌ کنند. از طرف دیگر صرافی‌ های دیجیتالی در خطر حملات سایبری قرار دارند و بعضی از صرافی‌ ها مسئولیت از دست رفتن دارایی کاربران را عهده دار نمی شوند.

به این خاطر که کارگزاری‌ ها تحت نظارت نهادهای مالی کشورها هستند، امنیت آن‌ ها نیز بیشتر است. با این وجود، این موضوع درباره تمامی کارگزاری‌ ها صدق نمی کند و بروکرهای غیرمجازی هم در دنیای رمزارزها هستند. از طرفی بروکرها در برابر حملات سایبری مقاوم‌ تر هستند و دارایی کاربران را بیمه می کنند که می تواند یک آسودگی نسبی خاطر را برای کاربران به همراه داشته باشد.

۶٫ تفاوت در تجربه‌ انجام معامله : انتخاب میان صرافی و کارگزاری دیجیتالی، برای تریدرها بسیار حائز اهمیت است، چرا که هر کدام از این پلتفرم‌ ها، مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند و امکانات گوناگونی را در اختیار کاربران خود قرار می دهند. با این وجود به صورت معمول تریدرهای مبتدی از کارگزاری‌ ها رضایت بیشتری دارند و این موضوع بدین معنی است که دقت انجام معامله در کارگزاری‌ ها، برای کاربران مبتدی مفیدتر می باشد. لذا استفاده از صرافی‌ ها برای کاربران باتجربه گزینه مناسب تری به حساب می آید.

حتما بخوانید : بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری ۲۰۲۳


قابلیت هایی مثل معاملات مستقیم، کم تر بودن کارمزدها و دسترسی به معاملاتی با حجم بالا موجب می شوند تا افراد حرفه‌ ای به سادگی استراتژی معاملاتی خود را در این صرافی‌ ها پیاده‌ سازی نمایند. ولی از طرفی کارگزاری ها امنیت بیشتری دارند و کاربری آن‌ ها بسیار ساده‌ تر است. لذا کاربران مبتدی، عملکرد بروکرها را بهتر درک می‌ کنند. تعیین قیمت به وسیله کارگزاری، کار را برای کاربران مبتدی ساده تر می کند. از طرف دیگر، کارگزاری‌ ها برای معاملات با حجم پایین گزینه مناسب تری به شمار می آیند.

۷٫ تفاوت در ارائه‌ خدمات اضافی : به این خاطر که صرافی‌ های دیجیتالی، تنها پلتفرم‌ هایی برای انجام معاملات هستند، امکان انجام خدمات دیگری، مثل دلالی رمزارزها را در اختیار شما قرار نمی دهند. با این وجود در سال های اخیر، ابزارها و امکانات جدیدی برای کمک به تحلیل بازار، به بعضی از صرافی‌ ها افزوده شده است. بیشتر بروکرها، در کنار معاملات، خدمات دیگری را به کاربران خود ارائه می دهند. البته ارائه‌ این خدمات و نوع آن‌ ها به خود کارگزاری بستگی دارد و در بروکرهای مختلف، یکسان نیست.

۸٫ تفاوت در ریسک های خرید و فروش : معامله در صرافی ها به مراتب ساده تر است و به یک استراتژی مشخص احتیاجی نخواهید داشت و راحت تر می توانید سود و زیان خود را پیش بینی نمایید. به علاوه، انتخاب ابزارهای معاملاتی در صرافی ها ساده تر است و شما قادرید به شکل آنی به نمودارهای قیمت دسترسی یابید. از طرفی به منظور فعالیت در بروکرها، به استراتژی دقیق تری احتیاج خواهید داشت تا بتوانید از بین گزینه های موجود برای معامله، یکی را سفارش دهید. همچنین می بایست با استفاده از ابزارهای تحلیلی و اندیکاتورها نمودارها را مورد بررسی قرار دهید و با پیش بینی نسبتا دقیق از شرایط آینده بازار به سراغ هر ارزی بروید.

آیا بروکر فقط برای بازار فارکس است؟

به صورت کلی نمی شود گفت بروکر تنها متعلق به فارکس است، اما در ابتدا امر برای فارکس راه اندازی شده است. لذا شما می توانید پیشینه بروکر فارکس را مطالعه کنید و دریابید که از زمان های قدیم، بروکر برای فارکس وجود داشته است. همه معاملات فارکس در شرکت هایی به نام بروکر انجام می شوند و امروزه یکی از کوچک ترین اعضا فارکس بروکر ها هستند. شما به منظور ورود به فارکس باید بروکر خود را تعیین کنید. بروکرها در فارکس به دو دسته کلی تقسیم بندی می شوند که به اختصار به آن ها DD و NDD گفته می شود. بروکر ویندوز بر روی سیستم عامل ویندوز کار می کند و به همین دلیل به این نام شهرت پیدا کرده است.

بروکرهای بسیاری برای رمزارزها وجود دارد، ولی بهتر است برای رمزارزها و معاملات مربوط به آن ها از صرافی ها بهره بگیرید. بهتر است در این مسیر تحقیقات لازم را انجام دهید و از تجربیات سایر معامله گران نیز استفاده کنید. شما می توانید به واسطه دانش های قبلی وارد این بازار شوید و انتخاب خود را در بین بروکر و صرافی ها انجام دهید. به صورت کلی بروکرها از نظر امنیت از صرافی ها بهتر هستند و می توان گفت که صرافی ها در معرض خطر برای هکرها هستند.

کدامیک (بروکر یا صرافی) را باید برای خود انتخاب کنید؟

در ابتدای امر باید تصمیم گیری کنید که قصد سرمایه گذاری روی چه چیزی را دارید و همین‌ طور باید بدانید که نوع معامله‌ مورد نظر شما کدام است. این موضوع که رمزارزها را با چه نوع از دارایی‌ ای معامله می‌ کنید هم حائز اهمیت است. به علاوه، می بایست به ساختار هزینه‌ ها و کارمزدهای صرافی‌ ها و بروکرها دقت داشته باشید. به صورت معمول تعیین کارمزد صرافی‌ ها ساده‌ تر می باشد و هزینه‌ به مراتب کم تری را بابت انجام معاملات پرداخت می کنید. این صرافی‌ ها از روش‌ های گوناگونی بهره می گیرند تا هزینه‌ های شما را کاهش داده و سود شما را بیشینه کنند.

حتما بخوانید : نکات مهم در معاملات فارکس


از طرفی کارگزاری‌ ها معاملات مشتقه را در اختیار شما قرار می دهند. بدین وسیله، می‌ توانید روی ارزش رمزارزها خرید و فروش نمایید. با این وجود صرافی‌ ها نیز به مرور زمان معاملات پیشرفته را در لیست ابزارهای تجاری خود قرار دادند ولی هنوز از معاملات CFD پشتیبانی نمی‌ کنند. لذا چنانچه قصد دارید طبق تفاوت قیمت معاملات باز و بسته (معاملات CFD) سود به دست آورید، بایستی به سراغ یک بروکر معتبر بروید تا به وسیله آن بتوانید این نوع از معاملات را تجربه کنید.


نتیجه گیری و کلام پایانی

صرافی‌ ها و بروکرها دو مورد از بهترین پلتفرم‌ ها برای معامله دارایی های مالی در دنیا به حساب می آیند. بعضی از ایرانیان بروکرها را به صرافی‌ ها ترجیح می‌ دهند، بعضی دیگر صرافی‌ ها، ولی به صورت کلی هر فردی متناسب با نیاز خود یکی از این دو را انتخاب می‌ کند. بروکرها برای افرادی که علاقع مند به خرید و فروش قانونی و همچنین با کارمزدی پایین، معامله جفت ارزها و … مناسب است، ولی در طرف مقابل صرافی‌ ها به این دلیل که نقدینگی بالا دارند، برای افرادی که به معاملات لحظه ای علاقه دارند، گزینه مناسب تری به حساب می آید. همچنین امکان شناسایی افراد و دارایی‌ های آنان در صرافی‌ ها برخلاف بروکرها وجود ندارد.

همان طور که قول داده بودیم، در این مطلب صفر تا ۱۰۰ تفاوت بروکر و صرافی را مورد بررسی قرار دادیم.

همچنین اگر دوست دارید بازار cfd چیست و چطور کار میکند، این مطلب بهترین راهنما برای شماست.

حال که دیگر فرق صرافی و بروکر را می دانید، فکر می کنید کدامیک برای شخص شما مناسب تر است؟

برای دوستانتان بفرستید: