برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

تفاوت صرافی متمرکز و غیر متمرکز چیست؟

اگر در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت کرده باشید، مطمئنا برای خرید به یکی از صرافی های متمرکز و غیر متمرکز مراجعه کرده اید ولی آیا میدانید که تفاوت صرافی متمرکز و غیر متمرکز چیست و استفاده از کدامیک مناسب تر است؟ اگر بخواهیم به زبان ساده تفاوت صرافی متمرکز و غیر متمرکز را بیان کنیم، باید گفت که در صرافی های متمرکز ارز دیجیتال نیاز به احراز هویت دارید و معاملات شما با نامتان ثبت می شود ولی در صرافي هاي غير متمركز شما نیاز به احراز هویت نخواهید داشت و به سادگی و کاملا ناشناس می توانید به خرید و فروش ارز دیجیتال بپردازید. البته این همه تفاوت صرافی متمرکز و غیر متمرکز نیست و به همین دلیل در این مطلب قصد داریم فرق بین صرافی متمرکز و غیر متمرکز را کاملا جامع و در عین حال ساده بررسی کنیم.

تفاوت صرافی متمرکز و غیر متمرکز

به صورت کلی و در نگاه اول صرافی های متمرکز و غیر متمرکز تفاوت چندانی باهم ندارند و شما به عنوان کاربر وارد هرکدام میشوید و ارز مورد نظر خود را معامله می کنید ولی اگر دقیق تر نگاه کنید، ما ایرانی ها به عنوان کاربران ایرانی امکان احراز هویت در صرافی هایی مثل بایننس و به صورت کلی صرافی متمرکز ارز دیجیتال را نداریم و به دلیل تحریم نمی توانیم از خدمات صرافی های متمرکز استفاده کنیم، مگر این که با vpn ثابت برای ورود اقدام کنیم که این کار هم ریسک های مخصوص به خودش را دارد و چنانچه صرافی به هر نحوی متوجه ملیت ایرانی ما شود، با مشکل مواجه خواهیم شد.

لذا صرافی های غیرمتمرکز ارز دیجیتال از این جهت برای استفاده ما ایرانی ها مناسب ترند و کار با صرافی های غیر متمرکز برای ایرانیان ساده تر و کم ریسک تر است. ثبت نام در صرافی غیر متمرکز بسیار ساده و تنها با استفاده از یک ایمیل امکان پذیر است و نیاز نیست احراز هویت خاصی انجام دهید و امکانات صرافی های غیرمتمرکز خارجی برای ما در دسترس می باشد.


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز ۱۰ درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

ثبت نام رایگانسرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


البته باید در نظر داشته باشید که به همان اندازه که صرافی های متمرکز خدمات محدودتری به کاربران ایرانی ارائه می دهند، به همان اندازه در آن ها ریسک خرید و فروش و کلاهبرداری های مختلف کم تر می باشد ولی در صرافی های غیر متمرکز این امکان وجود دارد که تحت شرایطی خاص، دارایی های دیجیتالی شما در خطر قرار گیرد. البته اگر بهترین صرافی غیرمتمرکز ارز دیجیتال را انتخاب کنید، ریسک انجام معاملات در آن ها بسیار پایین تر است ولی به صورت کلی توجه داشته باشید که هیچ موقع دارایی های دیجیتالی خود را پس از خرید، در صرافی های غیرمتمرکز نگهداری نکنید و حتما آن ها را به کیف پولی شخصی و امن خودتان انتقال دهید.

در ادامه سعی داریم ابتدا توضیح کوتاهی در مورد صرافی های متمرکز و غیر متمرکز بدهیم و سپس به این بپردازیم که فرق صرافی متمرکز و غیر متمرکز چیست و همچنین لیست صرافی های متمرکز و لیست صرافی های غیرمتمرکز ارز دیجیتال را هم خدمت شما ارائه دهیم تا دید خیلی خوبی نسبت به تفاوت صرافی متمرکز با غیر متمرکز و نحوه کار با هر کدام پیدا کنید و در انتها بتوانید بهترین صرافی مورد نظر خود را انتخاب نمایید، پس اگر به دنبال صرافی مناسب برای ترید هستید، این مطلب شما را به بهترین شکل راهنمایی خواهد کرد.

صرافی متمرکز چیست ؟

صرافی متمرکز­ ارز دیجیتال یک نوع پلتفرم معاملاتی آنلاین و همین طور مرسوم ترین نوع صرافی برای انجام معاملات در بازار رمزارزهاست. صرافی متمرکز در حقیقت بدین معنی است که یک شخص یا واسطه معتبر برای کمک به رسیدگی دارایی ­ها و انجام معاملات وجود داشته باشد و خرید و فروش کاربران را تحت نظر داشته باشد. به بیان ساده تر، صرافی ­متمرکز عملکردی مشابه بانک دارد!

حتما بخوانید : معرفی صرافی معتبر ایرانی با کارمزدهای کم


تعداد زیادی از سرمایه گذارانی که رمزارزهای خود را در کیف پول نرم افزاری و یا سخت افزاری نگه می دارند، به علت فراموش کردن کلیدهای خصوصی خود، دارایی های دیجیتالی خود را برای همیشه از دست می دادند و این در حالی است که چنانچه آن­ ها دارایی خود را به کیف پول صرافی متمرکز سپرده بودند، به منظور دسترسی به رمزارزهای خود، تنها کافی بود از نام کاربری و رمز عبور خود استفاده نمایند. در ادامه چند نمونه از مهم ترین صرافی های متمرکز ارز دیجیتال را معرفی کرده ایم؛

لیست صرافی های متمرکز

۱) صرافی بیترکس : بیترکس یکی از صرافی­ های متمرکز دیجیتالی به حساب می آید که حجم بسیار زیادی به صورت روزانه در آن رد و بدل می شود. جالب است بدانید که دلیل شهرت این صرافی، امنیت بسیار بالای آن به واسطه تایید هویت دو مرحله ­ای محسوب می شود. همچنین قابلیت خرید و فروش بیش از ۱۹۰ رمزارز در صرافی بیترکس برای کابران امکان پذیر می باشد. این صرافی در اقدامی غیر منتظره چند سال پیش بدون هرگونه اطلاع قبلی حساب تعداد زیادی از کاربران ایرانی را مسدود کرد که با انتقاد افراد زیادی روبرو شد.

۲) صرافی بایننس : بایننس را می ­توان از شرکت­ های پیشرو در بازار رمزارزهاست. این صرافی به دو صورت متمرکز و غیرمتمرکز فعالیت می کند. هدف این شرکت از راه اندازی صرافی دیجیتالی به صورت غیرمتمرکز، ارائه شرایط و قابلیت های بهتر و محیط مالی قابل اعتماد برای کسانی است که در حوزه ارزهای دیجیتالی مشغول به فعالیت هستند. آن­ ها معتقدند که با حذف مرجع کنترل کننده افراد اختیار بیشتری در دست دارند، به این خاطر که کنترل کامل سرمایه بر عهده آن ها خواهد بود.

۳) صرافی بیتفینکس : این صرافی که به وسیله شرکت آی فینکس اداره می ­شود، یکی از صرافی­ های قدیمی بازار رمزارزها به حساب می آید. این صرافی در سال ۲۰۱۲ میلادی راه اندازی شده است و در کشور هنگ کنگ قرار دارد. بارزترین قابلیت این صرافی که موجب شده است تا این صرافی طرفداران بسیار زیادی پیدا کند، پشتیبانی از اصلی ترین و معروف ترین رمزارزهای دنیای کریپتوکارنسی می باشد، که در این بین می توان به بیت کوین، اتریوم، ریپل و … اشاره کرد. در جدیدترین بیانیه منتشر شده از طرف این صرافی، خبر از تاسیس صرافی دیجیتالی به شکل غیرمتمرکز و مبتنی بر اتریوم می دهد.

۴) صرافی پولینکس : بی شک یکی از امن ­ترین و پرطرفدار­ترین صرافی ­های آمریکا همین صرافی محبوب است. زمان راه اندازی این صرافی، سال ۲۰۱۴ می باشد و یکی از قابلیت های اصلی این صرافی این است که کارمزد شارژ و برداشت از حساب در صرافی پولینکس، صفر می باشد. به منظور ایجاد حساب در این صرافی باید ابتدا وارد سایت رسمی پولینکس شوید و ثبت نام نمایید. در این صرافی اسکن کارت ملی و عکس کامل از چهره کاربر برای احرازهویت نیاز خواهد بود. البته این را هم باید در نظر داشته باشید که این صرافی به علت تحریم­ های اعمال شده، در حال حاضر کاربران ایرانی را قبول نمی کند!

مزایای صرافی متمرکز ارز دیجیتال
  • از محبوبیت زیادی زیادی برخوردار است.
  • از حجم نقدینگی بالایی برخوردار می باشد.
  • قابلیت های بیشتری در اختیار کاربران قرار می دهد.
  • سفارشات معاملات با سرعت زیاد پردازش و صورت می پذیرد.
  • نظارت قانون در آن بیشتر است و به مجوز برای راه‌‌ اندازی نیازمند است.
معایب صرافی متمرکز ارز دیجیتال
  • کارمزدها طبق تعداد سفارشات افراد محاسبه خواهد شد.
  • صرافی کنترل بیشتری را روی داده ها و اطلاعات کاربران دارد.
  • این امکان وجود دارد که کل موجودی افراد یک شبه نابود شود.
  • امکان هک در صرافی متمرکز بالاست، لذا امکان دارد سرمایه گذاران دارایی خود را از دست بدهند و از هیچ راهی نتوانند آن را بازگردانند.

صرافي غير متمركز چيست ؟

صرافی‌ های غیرمتمرکز با صرافی‌ های متمرکز شباهت هایی دارند؛ البته شخص ثالثی در مدیریت تراکنش‌ های صرافی دخالت نمی کند و همه دارایی‌ های این صرافی روی بلاک چین ذخیره خواهند شد. تراکنش‌ های کاربران در این پلتفرم‌ ها بر خلاف صرافی‌ های متمرکز، به شکل همتا به همتا صورت می پذیرد. همچنین، مسئولیت کامل دارایی‌ های کاربران در این گونه صرافی ها، بر عهده خود کاربران می باشد و پلتفرم‌ های غیرمتمرکز هیچ گونه کنترلی بر روی دارایی‌ های کاربران نخواهند داشت.

حتما بخوانید : انواع صرافی های غیر متمرکز برای استفاده ایرانی ها


این موضوع موجب افزایش فوق العاده ایمنی صرافی‌ های غیرمتمرکز خواهد شد، چرا که در این پلتفرم‌ ها هیچ منبع ذخیره‌ ای قادر نیست هدف هکرها قرار بگیرد. شایان ذکر است که تراکنش‌ ها در یک صرافی غیرمتمرکز از طریق قراردادهای هوشمند قابل انجام است که نسبت به مدل متمرکز، روشی بسیار ایمن‌ تر است، ولی با این وجود تعامل لازم میان زنجیره‌ های گوناگون برای انجام قراردادهای هوشمند می‌ تواند تأخیر در انجام معاملات را به همراه داشته باشد.

در حقیقت بهتر است کاربران قبل از کار با صرافی‌ های غیرمتمرکز درک کاملی از نحوه کار کیف پول‌ ها و دفتر سفارشات پیدا کنند، چرا که این امر می‌ تواند صرافی‌ های غیرمتمرکز را به گزینه ای نامناسب برای کاربران مبتدی تبدیل نماید. جالب است بدانید که بعضی از معروف ترین پلتفرم‌ های غیرمتمرکز، پلتفرم‌ های یونی سواپ، سوشی سواپ و پنکیک سواپ هستند که در ادامه چند نمونه از بهترین صرافی های غیر متمرکز را خدمت شما معرفی کرده ایم؛

لیست صرافی های غیر متمرکز

۱) صرافی Dex.top : این صرافی غیر متمرکز در سوئیس قرار دارد و توسعه دهنده آن، شرکت مشهور بیت مین می باشد. باید گفت که بیت مین یکی از استخراج کنندگان پرطرفدار رمزارزها نیز به حساب می آید. بر اساس ادعای این صرافی برای نگهداری دارایی­ ها از یک قرارداد هوشمند بهره گرفته می شود و یکی از حائز اهمیت ترین قابلیت های آن، ارائه یک ویژگی دوگانه جدید برای انجام سریع تردینگ یا ترید رمزارز می باشد. در حقیقت وظیفه این سیستم دوگانه تطبیق دادن و جور کردن معاملات کریپتوکارنسی می باشد.

۲) صرافی ۱inch : وان اینچ هم یکی از بهترین پلتفرم جمع کننده‌ DEX محسوب می شود. این سیستم را چندین صرافی تشکیل داده اند و امکان ثبت سفارش نامحدود نیز در آن تعریف شده است. در نظر داشته باشید که این سفارش‌ ها در بستر صرافی‌ هایی که در ۱inch تجمیع شده‌ اند، منتشر و با بهترین قیمت تکمیل خواهند شد. نحوه محاسبه‌ کارمزد در این پلتفرم به این که سفارش در بستر آن تکمیل شده وابسته است.

حتما بخوانید : ارز دیجیتال وان اینچ چیست و چطور کار میکند؟


میزان تنوع کوین‌ ها هم برای کاربران این صرافی بسیار حائز اهمیت است. صرافی غیر‌متمرکز ۱inch به علاوه امکان کسب سود از طریق معامله رمزارزها، قابلیت شرکت در فرایندهای وام‌ دهی و شرکت در استخرهای نقدینگی برای کسب سود و درآمد بیشتر را نیز در اختیار کاربران قرار داده است. نکته جالب و انتهایی این که صرافی وان اینچ یک توکن بومی به نام ۱inch هم دارد.

۳) صرافی Bisq : صرافی غیر متمرکز Bisq را می ­توان نخستین صرافی فعال دیجیتالی به شکل غیر متمرکز پس از سال ۲۰۱۴ تا به امروز دانست. این صرافی در حقیقت یک برنامه متن باز به حساب می آید  که بدون نیاز به ثبت نام یا هرگونه تایید نهاد مرکزی، می توانید در آن برای معامله ارزهای دیجیتال مورد نظر خود اقدام نمایید. یکی از امکانات بارز این صرافی، کیف پول­ های مجهز به امضاهای چندگانه می باشد؛ در نظر داشته باشید که منظور از امضای چندگانه این است که بعد از مطابقت یافتن سفارش معامله رمزارز، فرد معامله گر سه تاییدیه فروشنده، خریدار و واسط را به دست خواهد آورد.

۴) صرافی Uniswap : صرافی غیر‌متمرکز یونی‌ سواپ که سال ۲۰۱۸ میلادی فعالیت های خود را در این زمینه آغاز کرد، کارمزد تراکنش‌ بسیار پایین و در حدود ۰٫۳ درصد دارد و از طریق توکن‌ های مبتنی بر اتریوم مثل ERC20 قابلیت پرداخت خواهد داشت. کارمزد این صرافی در مقایسه با دیگر رقبا کم تر می باشد و همین امر استفاده از آن را برای کاربران و به ویژه تریدرهای نوسانگیر جذاب تر می کند. نکته جالب توجه دیگر این که حجم معاملات در این صرافی، همواره در حال افزایش است و در حال حاضر از محبوب ترین صرافی‌ های غیر‌متمرکز خارجی به شمار می رود.

نکته : البته صرافی هایی مانند صرافی بیت شیرز، صرافی IDEX، صرافی DEX، صرافی بنکور و صرافی کایبرسواپ هم جزو بهترین صرافی غیر متمرکز برای ایرانی ها هستند و از خدمات متنوع آن ها نیز می توانید استفاده کنید.

مزایای صرافی های غیر متمرکز
  • کنترل کامل در اختیار کاربران است.
  • بسیار ایمن و در مقابل حمله هکرها مقاوم است.
  • خرابی و دستکاری و جعل در معاملات امکانپذیر نیست.
  • کارمزد معاملات در این نوع صرافی هم بسیار پایین می باشد.
  • حریم خصوصی در آن معنا دارد؛ چرا که نیاز به ثبت نام و احراز هویت در آن دیده نمی شود.
  • سیستم قانون گذاری پیچیده ای دارد و به منظور راه اندازی به مجوز نیاز ندارد.
  • کل معاملات به شکل همتا به همتا و به وسیله قراردادهای هوشمند و با برنامه ریزی انجام می پذیرد.
معایب صرافی های غیرمتمرکز
  • نقدینگی کمتری دارد.
  • امکانات کم و به مراتب محدودتری به نسبت صرافی متمرکز در اختیار کاربران خود قرار می دهد.
  • امروزه محبوبیت کمتری به نسبت صرافی متمرکز دارد.
  • سفارشات را با سرعت کم تری در قیاس با صرافی متمرکز پردازش می کند.

تفاوت صرافی های متمرکز و غیر متمرکز

فرق بین صرافی متمرکز و غیر متمرکز

خب تا اینجای کار در مورد صرافی متمرکز و غیر متمرکز ارز دیجیتال توضیحات جامعی خدمت شما ارائه کردیم و در این بخش قصد داریم در مورد تفاوت صرافی متمرکز و غیر متمرکز صحبت کنیم و به زبان ساده بگوییم که فرق صرافی متمرکز و غیر متمرکز چیست ؛

معیارهای سنجش صرافی های متمرکز صرافی های غیر متمرکز
کنترل کنترل دست پلتفرم است کنترل در دستان کاربران است
امنیت خطر هکرها امکان هک بسیار کم
محبوبیت بسیار محبوب محبوبیت به مراتب پایین تر
کارمزد کارمزد بالا برای پلتفرم کارمزد صفر یا بسیار کم
سرویس‌ ها و امکانات امکانات متنوع برای ترید پشتیبانی از انواع کمتر معاملات
قوانین و مقررات مطابقت کامل با قوانین و دریافت مجوز از قانون‌ گذاران بدون نیاز به دریافت مجوز
سرعت انجام سفارش‌ ها در کسری از ثانیه انجام سفارشات ممکن است تا چندین دقیقه به طول بی انجامد
نقدینگی نقدینگی بالا نقدینگی پایین

نتیجه گیری و کلام پایانی

در این مطلب سعی کردیم صرافی های متمرکز و غیر متمرکز را به صورت کامل بررسی کنیم. همان طور که گفتیم، صرافی غیرمتمرکز شباهت زیادی به صرافی متمرکز دارد، ولی شخص ثالثی در آن وجود ندارد و همه پرداخت‌ ها و معاملات در این صرافی در بلاکچین ذخیره خواهد شد. این پلتفرم‌ ها، قابلیت معاملات همتا به همتا را در اختیار کاربران قرار می دهند و همچنین از نظر کنترل، امنیت، محبوبیت، کارمزد، مقررات، ویژگی‌ ها نقدینگی و سرعت تفاوت‌ هایی دارند که در جدولی تمام این تفاوت ها را بررسی کردیم و در ادامه به ذکر خلاصه وار آن ها خواهیم پرداخت.

به صورت کلی توصیه ما این است که اگر امکانش را دارید، از صرافی‌ های غیرمتمرکز استفاده نمایید، چرا که به دلیل ایرانی بودن! مشکلات زیادی در ثبت نام، احراز هویت و استفاده از خدمات صرافی های متمرکز خواهید داشت!! مورد تفاوت صرافی های متمرکز و غیرمتمرکز به صورت خلاصه می توان به موارد زیر اشاره داشت؛

  • امنیت بیشتر صرافی غیرمتمرکز نسبت به صرافی متمرکز
  • سرعت بیشتر صرافی متمرکز نسبت به صرافی غیر متمرکز
  • کارمزد کمتـر در صرافی های غیرمتمرکز نسبت به صرافی های متمرکز
  • نقدینگی بیشتر صرافی های متمرکز نسبت به صرافی های غیرمتمرکز
  • محبوبیت صرافی متمرکز نسبت به صرافی غیر متمرکز به علت کاربری ساده تر

همان طور که در ابتدای مطلب قول داده بودیم، در این مطلب همه چیز درباره صرافی های متمرکز و غیر متمرکز و همین طور تفاوت صرافی متمرکز و غیر متمرک را توضیح دادیم. 

همچنین اگر دوست دارید صرافی رمز ارز بدون تحریم برای استفاده ایرانی ها را بشناسید، این مطلب شما را راهنمایی می کند.

برای دوستانتان بفرستید: