Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1125

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1162

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1166

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1188

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2841

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2848

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2861
نکات مهم در معاملات فارکس که از نون شب هم واجب تره!

برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

نکات مهم در معاملات فارکس

بازار فارکس نیز مثل دیگر بازارهای مالی، طرفداران مخصوص به خود را داراست و بسیاری از معامله گران با روش ها و استراتژی های گوناگون، در این بازار مشغول به فعالیت هستند ولی آیا شما نکات مهم در معاملات فارکس را میدانید و بلد هستید که چطور از این بازار سود به دست آورید و ریسک خود را نیز مدیریت کنید؟ در واقع این نکات مهم در معاملات فارکس به شما کمک می کند تا به صورت کلی جزئیات سرمایه گذاری و فعالیت در بازار فارکس را یاد بگیرید و معاملات سودده تری داشته باشید، بنابراین اگر دوست دارید نکات مهم در معاملات فارکس را به زبان ساده و کاملا رایگان یاد بگیرید، این مطلب برای کمک به شما تهیه شده است؛

نکات مهم در معاملات فارکس

جالب است بدانید که فارکس واژه مرکبی است که از عبارت foreign currency and exchange گرفته شده است. Foreign Exchange به فرآیند تغییر یک ارز به ارز دیگر به دلایل گوناگون می باشد که از جمله آن ها می‌ توان تجارت، ترید یا گردشگری اشاره کرد. مطابق با گزارشات اخیر که هر ۳ سال یکبار از طرف بانک بنگاه‌ های بین‌ المللی انتشار داده می شود، حجم ترید روزانه فارکس به صورت متوسط ۵٫۱ تریلیون دلار بوده است. اما در تعریف بازار فارکس می توان گفت که بازار فارکس جایی است که ارزهای گوناگون در آن مورد معامله قرار می گیرند. ارز‌ها برای بیشتر مردم دنیا حائز اهمیت اند، خواه این افراد چنین قضیه ای را تشخیص داده باشند یا خیر، چرا که برای انجام ترید و تجارت خارجی می بایست ارز‌ها مورد خرید و فروش قرار گیرند.

چنانچه شما در کشور آمریکا ساکن هستید و قصد دارید از فرانسه پنیر خریداری کنید، هم شما و هم شرکتی که پنیر را از آن خریداری می کنید، مجبور به انجام معامله با یورو خواهند بود و این بدین معنی است که وارد‌کننده آمریکایی مجبور به مبادله ارزش معادل دلار با یورو خواهد بود. در مورد مسافرت هم امر صادق است. یک گردشگر فرانسوی در قادر نیست در کشور مصر برای دیدن اهرام مصر یورو بپردازد، چرا که این ارز به شکل محلی در مصر قابل معامله نیست، لذا این توریست باید برای مبادله یورو با ارز محلی یعنی پوند مصر به نرخ روز اقدام نماید.

حتما بخوانید : تفاوت بورس و فارکس – فرق بازار فارکس و بازار بورس


یک جنبه منحصر به فرد بازار بین المللی فارکس این است که بازاری مرکزی برای خرید و فرش وجود ندارد، بلکه معامله ارز به شکل کاملا الکترونیک و در خارج از صرافی صورت می پذیرد و این بدین معنی است که تمامی این تراکنش‌ ها از طریق شبکه‌ های کامپیوتری میان معامله گران در کل دنیا روی می‌ دهد و یک صرافی متمرکز نیست که این امور را مدیریت کند. نکته شایان ذکر دیگر این که بازار فارکس ۲۴ ساعته در ۵ روز هفته در دسترس قرار دارد و ارز‌ها به صورت جهانی در مراکز مالی برجسته لندن، نیویورک، توکیو، زوریخ، فرانکفورت، هنگ کنگ، سنگاپور، پاریس و سیدنی و تقریبا در هر ناحیه زمانی مورد معامله قرار می گیرند. نهایتا بازار فارکس در هر زمان از روز می‌ تواند شدیدا فعال باشد و قیمت‌ ها دائما در حال تغییرند.

۱) باید بدانید چه زمانی نباید معامله کنید

یکی از حائز اهمیت ترین مهارت های معامله گری در بازار فارکس دانستن این امر است که چه وقتی نباید معامله کرد! معمولا می توانید دلایلی را بیاورید که چرا قیمت نوسان پیدا می کند، ولی این بدین معنی نیست که شما حتما بایستی برای معامله کردن اقدام کنید. لذا شما باید مثل یک تک تیرانداز خرید و فروش نمایید، تنها منتظر بهترین موقعیت باشد و تلاش کنید تمرکزتان را در طول مسیر حفظ کنید. در این بخش به ۶ موقعی که نباید برای معامله کردن اقدام کنید، اشاره کرده ایم :

  • هنگامی که هیچ گونه تحلیلی انجام نداده اید.
  • هنگامی که قیمت از نقطه ورود شما عبور کرده است.
  • هنگامی که قصد دارید حجم معامله خود را بیشتر کنید.
  • هنگامی که نمی دانید نقطه خروج شما دقیقا کجاست.
  • هنگامی که بازار نوسانات شدید قیمتی را تجربه کرده است.
  • هنگامی که نوع حرکت بازار با استراتژی شما مطابقت ندارد.

۲) تایم فریم مناسب را شناسایی کنید

ما به صورت مداوم بین بازه های زمانی روزانه، چهار ساته و یک ساعته تغییر جابجا می شویم و این موضوع به نحوه حرکت قیمت بستگی دارد. بعضی مواقع بازه زمانی روزانه نوسان کمی دارد، ولی ۴H یا ۱H روندهای خوبی را در نمودارهای فارکس در اختیارتان قرار خواهد داد. لذا در چنین شرایطی، باید به بازه های زمانی پایین تر برویم، ولی زمانی که ۱H یا ۴H بیش از حد نامنظم هستند و کندل ها سایه های زیادی دارند، به نمودار روزانه مراجعه می کنیم، جایی حرکت نمودار در آن آهسته تر و قابل پیش بینی تر است. البته این یک قاعده کلی است و استثنائات زیادی دارد.

۳) احساسات خود را در معاملات کنترل کنید

در مورد سوم منظور ما کنترل احساسات و در واقع مدیریت آن هاست نه این که بدانید چه موقع از معامله خارج شوید، در واقع منظور اینجاست که بدانید چه زمانی از میز معاملاتی خود فاصله بگیرید و معامله کردن را متوقف کنید. احساساتی مانند ترس، طمع و انتقام مشکلات جبران ناپذیری را برای بیشتر تریدرها به وجود آورده و می آورد. برای مثال معامله انتقام جویانه پس از یک ضرر یا معامله بیش از حد، ضررهای بزرگتری را به همراه خواهد داشت که جبران آن به مراتب سخت تر از ضررهای گذشته ماست. بنابراین هر معامله گر می بایست قانونی برای توقف روز یا هفته داشته باشد و بداند که چه زمانی باید دست از کار بکشد و احساسات خود را مدیریت کند.

حتما بخوانید : نوسان گیری در بازار فارکس به زبان ساده


برای مثال بعد از ۲ یا ۳ ضرر متوالی، روز خود را تمام کنید و سعی کنید دیگر هیچ گونه معامله ای باز نکنید. یا این که مثلا در هفته ۵ درصد از حسابتان را از دست داده اید، لذا آن هفته دیگر نمی تواند شانس بالایی برای برنده شدن شما داشته باشد و باید سعی کنید معاملاتتان را کنترل کنید. به صورت کلی می توان این طور گفت که معامله یک دویدن سریع نیست؛ یک ماراتن است و شما باید اطمینان یابید که طبق آن اصول اساسی فعالیت کرده و پیش می روید، چرا که آن ها اطمینان حاصل می کنند که ترید شما در یک پایه محکم بنا شده است.

۴) به هیچ وجه یادگیری را متوقف نکنید

نخستین مرحله برای آغاز فعالیت در هر حوزه‌ ای، آشنایی با مفاهیم اولیه و مسلط شدن بر آن هاست. بازار فارکس هم به این علت که شرایط متغیری دارد، تریدرها را ملزم به صرف وقت کافی به منظور رسیدن به اطلاعاتی کامل از آن می‌ کند. در حقیقت به این منظور که بتوانید در این بازار به موفقیت دست پیدا کنید، بهتر است تا ضمن ارزیابی مداوم عملکرد خود، دانش خود را در هر زمینه ای که فکر می کنید در راستای معاملاتتان به شما کمک می کند، بالا ببرید.

نکات مهم معامله در فارکس

اتفاقات گوناگون سیاسی، اقتصادی، شیوع بیماری‌ ها، وقوع جنگ و مواردی اینچنینی از جمله مواردی محسوب می شوند که دانستن آن ها دید بهتری در پیش بینی روند بازار و خرید و فروش هایتان می دهد، بنابراین مطالعه مداوم و پیگیری اخبار را نیز در دستور کار خود قرار دهید. این نکته را هم در نظر داشته باشید که حساب‌ های آزمایشی با شبیه‌ سازی بازار واقعی، آمادگی شما را بدون متحمل شدن زیان، بیشتر می کنند، به همین خاطر قادرید قبل از ورود به بازار، تجربه کافی از معاملات را به دست آورید. البته این را هم باید گفت که معامله بیش از حد در این فضا هم به این خاطر که همراه با ریسک نیست، خیلی نمی تواند مناسب باشد، پس سعی کنید حدود خاصی را در این مورد رعایت کنید.

۵) استراتژی معاملاتی خود را پیدا کنید

در واقع منظور از استراتژی معاملاتی، مشخص کردن چارچوبی است که معاملات شما، بر پایه اصول آن پیش می رود. جالب است بدانید که این کار نظم ذهنی شما را بالا می برد و کاری با شما می کند که در نتیجه آن، می دانید از بازار چه چیزی می خواهید. لذا به منظور دستیابی به یک استراتژی خوب، لازم است تا همه ابعاد سرمایه‌ گذاری مورد نظر خود را، ارزیابی و امتحان نمایید.

به عنوان مثال تعیین بازه زمانی معاملاتی اعم از بلندمدت، کوتاه مدت و میان مدت، روش تحلیلی اعم از تکنیکال یا فاندامنتال یا هر دو، نمادهای خاصی که قصد معامله کردن آن ها را دارید و مواردی اینچنینی از مواردی هستند که با مشخص کردن آن ها، شانس پیدا کردن استراتژی مناسب معاملاتی را پیدا خواهید کرد. لذا قبل از آغاز فعالیت در فارکس، سعی کنید استراتژی معاملاتی برای خود پیدا کنید و به اصول آن پایبند بمانید و این را در نظر داشته باشید که با این کار، تحت تاثیر هیجانات بازار تصمیم گیری نخواهید کرد و دید بهتری نسبت به عملکرد خود پیدا می کنید.

۶) حتما مدیریت سرمایه را رعایت کنید

تعداد زیادی از تریدرهای موفق در بازار فارکس، رمز موفقیت خود را مدیریت کردن سرمایه خود می دانند. در حقیقت بدون توجه به این امر، خرید و فروش در بازار فارکس، قمار است و چیزی جز ضرر و زیان برای ما به همراه نخواهد داشت. یک سیستم مدیریت سرمایه مناسب، می تواند ریسک هر یک از معاملات شما را کم کند و به صورت کلی ریسک حساب کاربری شما را مدیریت نماید. پایبندی به اصول مدیریت سرمایه، این امکان را در اختیارتان قرار می دهد تا معاملات خود را کنترل‌ شده جلو ببرید و تنها بر روی سوددهی در بلندمدت، تمرکز نمایید و اتفاقات و نوسانات کوتاه مدت و میان مدت را در نظر نگیرید و تحت تاثیر آن ها اقدام عجولانه ای انجام ندهید.

نکات تکمیلی برای فعالیت در بازار فارکس

  1. از بیشتر کردن ناگهانی معاملات پس از یک دوره موفق و سوددهی در معامله، اکیدا بپرهیزید.
  2. زمانی که شک کردید، از بازار خارج شوید و تا وقتی که تردید دارید، برای ورود کردن به بازار اقدامی انجام ندهید.
  3. همواره از سودهای کوچک در برابر زیان‌ های بزرگ، پرهیز کنید و نسبت ریسک به ریوارد را مد نظر خود قرار دهید.
  4. معاملات خود را بدون وجود یک دلیل خوب نبندید؛ لذا با تعیین نقطه توقف زیان برای معامله‌ ها، از سود خود محافظت کنید.
  5. حتما برای معاملات خود حد ضرر مشخص کنید و در زمان خرید نیز پله پله خریدهای خود را انجام دهید و به اینها پایبند باشید.
  6. سعی کنید سرمایه‌ خود را به ۱۰ قسمت مساوی تقسیم کنید و هرگز بیشتر از یک دهم کل سرمایه تان را برای یک معامله در نظر نگیرید، چرا که ریسک شما افزایش پیدا خواهد کرد این با مدیریت سرمایه در تضاد است.
  7. بخشی از سود خود را کنار بگذارید؛ پس از این که چند معامله موفق داشتید، قسمتی از سودتان را در حسابی خاص پس انداز کنید و تنها در پیشامدهای ناگهانی و ناخوشایند آن را مورد استفاده قرار دهید.
  8. هیچ وقت اجازه ندهید یک معامله سودده وارد فاز زیان دهی شود. زمانی که سود شما به ۳ واحد و بیشتر از آن رسید، نقطه توقف ضرر را به جایی که نه سود و نه زیان باشد بیاورید.
  9. ریسک را به نسبت مساوی تقسیم بندی نمایید؛ در صورت امکان ۴ یا ۵ دارایی بخرید و از این که کل سرمایه خود را تنها روی یک دارایی، سهم یا ارز سرمایه‌ گذاری کنید، اکیدا بپرهیزید.
  10. هیچ وقت بیشتر از سرمایه‌ تان چیزی نخرید و این موضوع را در همه بازارهای مالی رعایت کنید و همیشه با پول مازاد وارد بازارهای مالی شوید.

ترید در فارکس چه ریسک هایی دارد؟

معامله ارزها می‌ تواند با ریسک و سختی همراه شود، همچنین بازار بین بانکی از درجات متفاوتی از قانون‌ گذاری برخوردار است و ابزار‌های فارکس استاندارد به حساب نمی آیند. در برخی از قسمت های دنیا، معامله فارکس کاملا قانون گذاری نشده رها شده است. جالب است بدانید که بازار بین بانکی از بانک‌ هایی طراحی شده است که در سراسر دنیا با یکدیگر به معامله می پردازند. بانک ها خود مجبور به تعیین و پذیرش ریسک حکومتی و اعتباری هستند و آن ها پروسه های درونی در راستای ایمن نگه داشتن خودشان به وجود آورده اند.

حتما بخوانید : بهترین کارگزاری های فارکس برای ایرانیان


در واقع چنین قوانینی، قوانین تحمیل شده صنعتی برای محافظت از هر بانک مشارکت کننده به حساب می آید و از آنجا که بازار متشکل از چنین بانک‌ هایی است که به ارائه و خرید ارز خاص می پردازند، مکانیزم قیمت‌ گذاری بازار مطابق با عرضه و تقاضا صورت خواهد گرفت. از آنجا که چنین جریان‌ های معاملات بزرگ در داخل سیستم وجود دارد، برای معامله گرانی که بزرگ نیستند، مشکل است که قیمت یک ارز را تحت تاثیر قرار دهند و لازم به ذکر است که این سیستم به ایجاد شفافیت در بازار برای سرمایه‌ گذاران با دسترسی به معاملات بین بانکی کمک شایانی کرده است. بیشتر معامله گران خرد با بروکر‌ها و دلال‌ های کوچک و تقریبا قانون‌ گذاری نشده معامله می کنند که بعضی مواقع به قیمت‌ گذاری دوباره نیز می پردازند و یا در برابر مشتریان خود معامله را انجام می دهند.

با توجه به موقعیت جغرافیایی بروکر، این امکان وجود دارد که قوانین حکومتی و صنعتی وجود داشته باشد ولی این حراست‌ ها در کل دنیا ثابت نیستند. بیشتر سرمایه‌ گذاران خرد می بایست وقتی را به تحقیق در مورد پیدا کردن بروکری تخصیص دهند که در کشور آمریکا یا بریتانیا و یا در کشورهایی با قوانین و نظارت غیر سخت‌ گیرانه قانون‌ گذاری شده باشد. همچنین این که چه نوع محافظت‌ های اکانتی در صورت بحران بازار و یا در صورت ورشکستگی در اختیار مشتریان خود قرار می دهند نیز می تواند معیار خوبی برای سنجش و پیدا کردن بروکرهای مناسب برای معاملات باشد.

مزایا و معایب انجام معاملات در فارکس چیست؟

آیا بازار فارکس از نظر حجم ترید روزانه، بزرگ‌ ترین بازار دنیا به حساب می آید! لذا بیشترین نقدینگی در آن در حال گردش است. این باز کردن پوزیشن و خروج از آن را در هر یک از ارز‌های اصلی در کسری از ثانیه و با اسپرد کم در بیشتر شرایط بازار آسان می‌ کند. لذا بانک‌ ها، بروکر‌ها و دلالان در بازار‌های فارکس اجازه مقادیر بالایی از لوریج را می‌ دهند که این بدین معنی است که معامله گران این توانایی را دارند که پوزیشن‌ های بزرگی را با پول نسبتا کم خود باز کنند. البته این را هم باید در نظر داشت که همه معامله گران فعال در بازار فارکس باید استفاده از لوریج و ریسک‌ های آن را درک کرده باشند، وگرنه استفاده از آن به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

حتما بخوانید : بیت کوین یا فارکس | کدام برای معامله بهتر است؟


چرا که امکان دارد لوریج‌ های بالا، فروپاشی غیرمنتظره اکانت شما را به همراه داشته باشد. نکته شایان ذکر دیگر این که بازار فارکس ۲۴ ساعت روز و پنج روز هفته فعال است و هر روز از استرالیا آغاز شده و در نیویورک آمریکا به اتمام می رسد. مراکز اصلی فارکس سیدنی، هنگ کنگ، سنگاپور، توکیو، فرانکفورت، پاریس، لندن و نیویورک محسوب می شوند. ترید سازنده و مفید ارز‌ها، درک اصول تحلیل فاندامنتال، تحلیل تکنیکال، علم اقتصاد و اندیکاتور‌ها را می طلبد. لذا تریدر باید درک خوبی از اقتصاد کشور‌های گوناگون و پیوستگی میان آن ها داشته باشد تا اصول بنیادین تعیین کننده ارزش ارز مورد نظر را به بهترین شک درک نماید و این موضوع قطعا جزو مهم ترین نکات مهم در معاملات فارکس به شمار می رود.


همان طور که در ابتدای مطلب قول دادیم، در این مطلب نکات مهم در معاملات فارکس را به زبان ساده به شما آموزش دادیم.  

همچنین اگر دوست دارید نکات مهم در خرید طلای آب شده را نیز یاد بگیرید، این مطلب شما را به بهترین صورت راهنمایی می کند.

بین نکات مهم در معاملات فارکس شما کدامیک را مهم تر می دانید؟ (تجربه های خودتون در زمینه خرید و فروش ملک رو با سایر مخاطبان به اشتراک بگذارید تا اونها نیز استفاده نمایند)

برای دوستانتان بفرستید: