Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1125

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1162

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1166

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1188

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2841

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2848

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2861
تعدیل قیمت سهام چیست و چطور محاسبه میشود؟ | کد بورسی

برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

تعدیل قیمت سهام چیست؟

آیا میدانید تعدیل قیمت سهام چیست و چرا انجام می شود؟ همواره در بورس ایران شاهد اصطلاح تعدیل قیمت سهم هستیم ولی بسیاری از افراد و سهامداران نمی دانند که تعدیل قیمت سهم یعنی چه و چطور محاسبه می شود و چه کارایی دارد! در این مطلب از کد بورسی قصد داریم در ابتدا ببینیم تعدیل قیمت سهام به چه معناست و چه کاربردهایی دارد؛ همچنین تمام نکاتی که در مورد تعدیل قیمت سهام باید بدانید را در انتها برای شما آورده ایم تا هیچ نکته مهم در خصوص با تعدیل قیمت سهم در بورس نماند که نگفته باشیم، پس تا انتها با کد بورسی همراه بمانید.

تعدیل قیمت سهام

تعدیل قیمت ابزاری است که به وسیله آن فاصله‌ های قیمتی که اصطلاحا به آن ها Price Gap یا گپ قیمتی نیز گفته می شود، پوشش داده شود. این فاصله قیمتی در بورس، معمولا به دلیل افزایش سرمایه و توزیع سود نقدی می باشد. دلیل اصلی تغییرات قیمت سهم در زمان بازگشایی، ثابت ماندن ثروت سهامداران بعد از افزایش سرمایه و سود نقدی است. موضوع افزایش سرمایه در مجمع عمومی فوق‌ العاده و موضوع سود نقدی در مجمع عمومی عادی سالیانه مورد بررسی قرار می گیرد.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، سرمایه گذاری بر روی حق تقدم و یا فروش آن و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


مجمع عمومی عادی سالیانه با هدف رسیدگی به صورت‌ های مالی، رسیدگی به گزارش مدیران و بازرسان شرکت و همچنین تصویب میزان سود نقدی تقسیمی میان سهامداران تشکیل می گردد. جالب است بدانید که مجمع عمومی فوق العاده، با موضوعاتی مثل تغییرات سرمایه، تغییر اساسنامه و انحلال شرکت برگزار می‌ شود. نهایتا باید این نکته را هم خاطر نشان کرد که قیمت هر سهم بعد از افزایش سرمایه و یا توزیع سود نقدی در زمان برگزاری هر یک از مجامع کاهش پیدا خواهد کرد که با استفاده از این ابزار، قیمت پیش از مجمع تعدیل می شود و بدین صورت، فاصله ایجاد شده بین قیمت‌ ها پوشانده خواهد شد و امکان بررسی نمودار برای تحلیل گران تکنیکال و بنیادی فراهم خواهد آمد.

گپ قیمتی در نمودار سهام به چه دلایلی ایجاد میشود؟

همان طور که پیش تر هم اشاره هایی داشتیم، اختلاف قیمت وقتی رخ می دهد که قیمت سهام به علت عوامل تکنیکال یا بنیادی عوض شود. این اختلاف قیمتی وقتی در نمودار خود را نشان می دهد که قیمت دارایی مالی بدون انجام معامله به شکل چشمگیری افزایش یا کاهش یابد. بیشتر اوقات تعدیل قیمت برای از بین بردن اختلاف قیمت در دستور کار قرار می گیرد، بدون انجام شدن معامله‌ ای، قیمت افزایش داشته است.

حتما بخوانید : افت قیمت سهام بعد از مجمع چگونه است؟


به عنوان مثال چنانچه سود نقدی شرکت یا همان EPS یک شرکت بیشتر از EPS پیش‌ بینی شده به وسیله تحلیل‌ گران باشد، اختلاف قیمت قابل توجهی به سمت بالا ایجاد می کند. به شکل مشابه، ممکن است در بازار فارکس گزارشی انتشار پیدا کند که اسپرد بین قیمت خرید و فروش را به صورت معناداری افزایش دهد تا جایی که اختلاف قیمت زیادی در نمودار دیده شود. دلایل اصلی ایجاد گپ قیمتی و تعدیل قیمت سهم در بورس را در این بخش آورده ایم؛

۱) افزایش سرمایه : با افزایش سرمایه، سرمایه پیشین شرکت بر سرمایه جدید تقسیم خواهد شد و در ادامه عدد حاصله در تمام قیمت‌ های پیش از تاریخ افزایش سرمایه ضرب می کنند. در واقع این عمل ریاضی منجر به این می شود که قیمت‌ های گذشته سهم به میزان افزایش سرمایه شرکت تعدیل شوند. در زمان افزایش سرمایه، فقط کاهش قیمت در محاسبه قیمت تعدیلی در نظر گرفته خواهد شد و محل تامین افزایش سرمایه اثری در محاسبات ندارد.

۲) سود نقدی و افزایش سرمایه : بدین وسیله میزان توزیع سود نقدی شرکت و درصد افزایش سرمایه، در زمان محاسبه قیمت تعدیلی در نظر گرفته خواهد شد ولی محل تامین افزایش سرمایه اثری در محاسبات ندارد. جالب است بدانید که به منظور محاسبه اثر توزیع سود، نسبت تغییر قیمت پس از توزیع سود نقدی به قیمت قبل از مجمع محاسبه خواهد شد و این عدد در کل قیمت‌ های پیش از مجمع ضرب می شود. به منظور محاسبه ضریب افزایش سرمایه، از فرمول افزایش سرمایه بهره گرفته می شود.

۳) سود نقدی و افزایش سرمایه با احتساب آورده : این روش دقیقا مثل روش ۲ می باشد با این فرق که حق تقدم تعلق گرفته به سهامداران نیز در محاسبات اثر داده خواهد شد. در نظر داشته باشید که حق تقدم، با هدف حفظ منافع سهامداران فعلی شرکت به این موضوع اشاره می کند که در صورت انتشار سهام جدید به وسیله یک شرکت، سهامداران فعلی در خرید این سهام جدید اولویت خواهند داشت. در حقیقت به این اولویت در خرید سهام نسبت به سهامداران جدید، حق تقدم خرید سهام می گویند.

۴) افزایش سرمایه با احتساب آورده : در این روش در کنار میزان کاهش قیمتی که در زمان افزایش سرمایه رخ می دهد، حق تقدم تعلق گرفته به سهامداران هم برای محاسبات در نظر گرفته می شود.

۵) عملکردی : در این روش، اثرات توزیع سود نقدی سهام و میزان افزایش سرمایه در قیمت سهام لحاظ خواهد شد. چنانچه تمام یا قسمتی از افزایش سرمایه شرکت از محل مطالبات و آورده سهامداران باشد که با توزیع حق تقدم همراه است، در این صورت میزان آورده جدید سهامداران هم در محاسبه قیمت تعدیلی لحاظ می شود.

فرمول تعدیل قیمت سهام

برای ارزیابی قیمت تعدیلی، در ابتدای امر نسبت ارزش سهام بعد از مجمع عادی شرکت به مجموع ارزش سهام پس از مجمع با بهره نقدی شرکت محاسبه و ضریب حاصله در کل ارزش‌ های پیش از مجمع ضرب خواهد شد. به منظور ارزیابی تاثیر افزایش سرمایه ارزش حاصله بعد از مجمع به میزان افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و جایزه با احتساب مقدار افزایش سرمایه از محل آورده نقدی، تقسیم و نسبت به دست آمده در ارزش‌ های قبل از مجمع ضرب خواهد شد.

حتما بخوانید : بهترین سهام برای سود مجمع کدام است؟


در فرمول تعدیل قیمت، اثرات تمامی معیارهای موثر به صورت همزمان لحاظ شده است. چنانچه هر یک از موارد تغییر کند، مقدار آن متغیر خاص صفر در نظر گرفته خواهد شد فرمول تعدیل قیمت سهام به صورت زیر می باشد (پارامترهایی که در فرمول وجود دارد، در ادامه توضیح داده شده است) :

فرمول تعدیل قیمت سهام

  • P۰ = قیمت پایانی سهام
  • Pt = ارزش سهام در زمان گشایش
  • D = درآمد نقدی توزیع شده در مجمع
  • β = افزایش سرمایه از محل سود انباشته شده
  • α = افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و مطالبات

نمودارهای تعدیل شده و تعدیل نشده در بورس

شرکت‌ ها از ابزارهای گوناگونی برای ارزیابی فعالیت‌ های خود و بررسی داده‌ ها بهره می گیرند. نمودارها و منحنی‌ ها یکی از ابزارهایی به حساب می آیند که فعالیت شرکت‌ ها را در دوره‌ های زمانی گوناگون نمایش می دهند. چنانچه فعالیت‌ های یک شرکت به فاصله قیمتی منتهی شود، نمودار فعالیت‌ ها به دو صورت نمودار تعدیل شده و نمودار تعدیل نشده قابل بررسی خواهد بود که در این بخش به توضیح هر کدام از آن ها می پردازیم؛

نمودار تعدیل شده : چنانچه در فعالیت‌ های یک شرکت اختلاف قیمت ببینیم و فاصله‌ های خالی بین قیمت قبل و بعد مشاهده شود، نمودار حاصله تعدیل شده است. در این نمودارها شکاف‌ های قیمتی با گذشت زمان قابل رویت می باشد. به عبارتی در این نمودار تاثیر عواملی مثل افزایش سرمایه و توزیع سود نقدی از آن حذف شده است؛ در نظر داشته باشید که این دو عامل موجبات تغییر قیمت سهام شرکت‌ ها در بورس را فراهم می آورند.

تعدیل قیمت سهم چیست

نمودار تعدیل نشده : اگر نوسانات قیمتی ناشی از افزایش سرمایه و بهره نقدی در نمودارها دیده نشود، نمودار تعدیل نشده است. به عبارتی در این نمودار شکاف قیمتی و تأثیر عواملی مثل افزایش سرمایه و توزیع سود نقدی دیده نمی شود و تنها نوسان قیمت سهام قابل مشاهده است. همچنین در این نمودار تغییر سرمایه سهامداران در زمان افزایش سرمایه و پرداخت بهره نقدی را نمی توان ملاحظه کرد.

از نمودار تعدیل شده استفاده کنیم یا تعدیل نشده؟

فرق این دو نوع نمودار بسیار است، لذا استفاده از هریک از آن‌ ها می تواند نتایج مختلفی به همراه داشته باشد که در ادامه به برخی از آن‌ ها اشاره کرده ایم؛

  • روندها و کانال‌ های قیمتی در نمودار تعدیل شده اعتبار بیشتری دارند. همچنین نواحی حمایتی و مقاومتی  به صورت درست‌ تری در نمودار تعدیل شده عمل می کنند. به‌ صورت کلی نتایج حاصل از اندیکاتورها و اسیلاتورها در نمودار تعدیل‌ شده، از دقت و اعتبار بیشتری برخوردار می باشد.
  • نمودار تعدیل نشده اطلاعاتی مثل، بالاترین قیمتی که سهم تا به امروز به خود دیده را در اختیار تمامی تحلیل گران و سرمایه گذاران قرار می دهد  و همچنین به ما می‌ گوید که افزایش سرمایه‌ های پیشین در چه قیمتی انجام شده است.

نکته مهم : سقف‌ ها و کف‌ های تاریخی سهم هم در این نمودار تعدیل نشده بهتر مشاهده می شوند. به صورت کلی تاریخچه تغییرات قیمت را می توان روی این نمودار بهتر مشاهده کرد. همچنین می‌ توان گفت که به منظور تحلیل با توجه به استراتژی‌ های معاملاتی خود، قادرید از هر دو نمودار در زمان خودش بهره لازم را ببرید.

نقاط قوت و ضعف تعدیل قیمت سهام در بورس

نقاط قوت تعدیل قیمت سهم در بورس : تعدیل قیمت در بورس موجب می شود تا در محاسبات خود با اعداد قیمت کوچک‌ تری سروکار داشته باشیم و این موضوع باعث می شود تا کار ما ساده تر از همیشه شود. به عنوان مثال کار کردن با رقم ۱۰۰۰ تومان ساده‌ تر از ۳۰ هزار تومان خواهد بود. تعدیل قیمت در بورس می تواند موجب افزایش جذابیت بازار هم گردد. همواره ثابت شده است که قیمت‌ های کم تر، از لحاظ روانی جذابیت به مراتب بالاتری برای خریداران و معامله کنندگان داشته است. جالب است بدانید که این امر فارغ از ارزندگی سهم موردنظر می‌ تواند کاربردی باشد، از همین روی تعدیل قیمت سهام می‌ تواند موجب پویایی و تداوم جذابیت بازار برای خریداران و فروشندگان شود.

حتما بخوانید : چطور سود مجمع را دریافت کنیم؟


نقاط ضعف تعدیل قیمت سهم در بورس : تعدیل قیمت در بورس به همان اندازه که ما را با اعداد کوچک تری طرف می کند، به همان اندازه نیز برای حسابداران می‌ تواند دردسر باشد، به این خاطر که تعدیل قیمت سهم در کل صورت های مالی تاثیرگذار است و تحلیلگران و حسابداران شرکت‌ ها باید با دقت تمامی ارقام را متناسب با تقسیم سود یا افزایش سرمایه، تعدیل نمایند. البته با پیشرفت محاسبات کامپیوتری و مکانیزه شدن حساب‌ های مالی، این پروسه بسیار ساده‌ تر شده است.

نکات مهم درباره تعدیل قیمت سهم

  • در افزایش سرمایه از محل آورده نقدی، سهامداران به ازای هر سهم، به اندازه درصد افزایش سرمایه حق تقدم دریافت می کنند.
  • بدین وسیله قیمت سهم در زمان بازگشایی محاسبه خواهد شد و بعد از بازگشایی قیمت جدید با توجه به روند عرضه و تقاضای سهم در بازار امکان دارد بالاتر یا پایین‌ تر از این قیمت مورد معامله قرار گیرد.
  • همچنین در صورت توزیع سود نقدی در مجمع مربوطه و کاهش قیمت سهم بعد از بازگشایی به میزان سود نقدی، سهامداران از طریق روش های گوناگون مبلغ سود نقدی را به شکل ریالی از شرکت مورد نظر دریافت می کنند.
  • در صورت افزایش سرمایه به هر کدام از روش‌ های بیان شده، قیمت سهام کاهش پیدا خواهد کرد ولی با کاهش قیمت سهام پس از افزایش سرمایه، ارزش روز دارایی سهامداران پس از افزایش سرمایه تغییری نخواهد کرد، چرا که به‌ همان میزان بر تعداد سهام سرمایه‌ گذاران پیشین اضافه‌ شده است یا به آن ها حق تقدم خرید سهام تعلق گرفته است.
  • این را در نظر داشته باشید که قیمتی که شما با فرمول محاسبه می‌ کنید، قیمت تئوریک سهم می باشد و به صورت کلی نیازی نیست که در زمان حراج ناپیوسته دقیقا همان قیمت بازگشایی شود. بلکه با توجه به شرایط بازار و رقابت میان عرضه و تقاضا، قیمت بازگشایی می‌ تواند بالاتر یا پایین‌ تر از قیمت تعدیل‌ شده سهام باشد. این امر به دامنه نوسان و شرایط بازار بستگی خواهد داشت.

نتیجه گیری و کلام پایانی

افزایش سرمایه و بهره نقدی در بازار سرمایه با کاهش قیمت‌ ها همراه است و به این خاطر ‌که قیمت‌ های جدید با قیمت‌ های واقعی سازگاری ندارند، احتیاج است که اختلاف قیمت موجب جبران شود. لذا وقتی که شکاف قیمتی قبل و بعد افزایش یابد و این فاصله روند نزولی داشته باشد، به یک ابزار دقیق و کاربردی برای جبران فاصله‌ های قیمتی احتیاج است که این ابزار تعدیل قیمت نام دارد. به منظور محاسبه تعدیل قیمت در بورس به داده‌ های آماری شرکت‌ ها و معادلات ریاضی احتیاج است که نتیجه این محاسبات، تعدیل قیمت‌ های سهام را به دنبال دارد.

از طرفی امکان دارد در زمان خرید سهام فقط به قیمت ظاهری آن توجه داشته باشید ولی قیمت ظاهری و قیمت تعدیل‌ شده سهم هر دو به شکل متفاوتی ارزش آن سهم را نشان خواهند داد. در حقیقت در محاسبه قیمت تعدیل‌ شده سهم، سایر قابلیت های آن هم باید مد نظر قرار گرفته شود. قیمت سهام بعد از تعدیل شدن، بیشتر بیانگر ارزش ذاتی آن است. تعدیل قیمت سهام در بورس عواملی مثل سود، تجزیه سهام و ارائه شدن سهام جدید را هم مورد ملاحظه قرار خواهد داد.

همان طور که در ابتدای مطلب قول دادیم، در این مطلب صفر تا ۱۰۰ تعدیل قیمت سهام را مورد بررسی قرار دادیم.  

همچنین اگر دوست دارید آینده دارترین سهام بورس را هم بشناسید، توصیه می کنم همین الان این مقاله را مطالعه کنید؛

حال که دیگر می دانید تعدیل قیمت سهام چیست و چرا انجام می شود، فکر می کنید شرکت در مجمع کار منطقی به حساب می آید یا خیر؟

برای دوستانتان بفرستید: