Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1125

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1162

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1166

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1188

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2841

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2848

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2861
گواهی سپرده سکه طلا در بورس - نحوه خرید گواهی سپرده سکه طلا در بازار بورس

برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

گواهی سپرده سکه طلا در بورس – نحوه خرید گواهی سپرده سکه طلا در بازار بورس

به صورت کلی گواهی سپرده سکه طلا ورقه‌ ای است که بیانگر مالکیت دارنده آن بر سکه طلای سپرده شده به یک انبار است و پشتوانه آن نیز رسیدی است که به وسیله انباردار پس از تحویل آن صادر می ‌شود. پس لازم است که مقدار سکه طلا و مکان انبار در گواهی سپرده سکه طلا در بورس ذکر شود. برای گواهی سپرده سکه، کالای مورد نظر یعنی سکه در انبار بورس کالای ایران واقع در خزانه‌ داری بانک رفاه نگهداری می ‌شود. در این انبار پس از تایید اصالت سکه، گواهی سپرده سکه طلا صادر خواهد شد. سکه مورد تایید این انبار باید تمام بهار آزادی، با وزن ۸٫۱۳۳ گرم و عیار ۹۰ درصد باشد. پس همانطور که گفتیم گواهی سپرده سکه طلا در بورس قابل معامله است و در ادامه قصد داریم به موضوع نحوه خرید گواهی سپرده سکه طلا در بازار بورس بپردازیم و تمامی نکاتی که در خصوص با گواهی سپرده سکه طلا در بورس باید در نظر داشته باشید را برای شما عزیزان بیان کنیم.

گواهی سپرده سکه طلا در بورس

در این مطلب آموزشی گواهی سکه طلا در بازار بورس را به عنوان یکی از ابزارهای مالی کاربردی که از سال ۱۳۹۴ در این بازار عرضه شده، معرفی خواهیم کرد. مطمئن باشد که بعد از مطالعه این مقاله، از خرید و نگه ‌داری سکه فیزیکی پشیمان خواهید شد. اول یک تعریف کوتاهی از گواهی سپرده داشته باشیم تا در ادامه کامل آن را توضیح دهیم.

گواهی سپرده یک نوع ابزار مالی است که دارنده این گواهی بر روی دارایی سپرده‌ گذاری شده مالکیت دارد. گواهی سپرده انوع مختلفی دارد. به عنوان مثال گواهی سپرده طلا، حکم مالکیت سکه فیزیکی طلا برای صاحب اوراق را دارد.

برخی اوراق گواهی سپرده قابلیت انتقال به غیر را دارا می باشند، این بدین معنی است که در صورت تمایل صاحب این اوراق قادر است به قمیت توافقی به طرف دیگری واگذار کند. اوراق گواهی سکه قابلیت انتقال به غیر را ندارند و در صورت گم شدن یا سرقت این اوراق، مشکلی پیش نخواهد آمد، به خاطر این که  سکه تنها به صاحب مشخصات اوراق تحویل داده خواهد شد، پس هیچ دغدغه و نگرانی برای نگه ‌داری این اوراق در منزل وجود ندارد.

از اسفند سال ۹۴ ابزاری با نام گواهی سکه در بازار مالی ایران راه ‌اندازی شد. صاحبان سکه طلا قادر بودند با تحویل سکه‌ های خود به بانک‌ ها، گواهی سپرده دریافت نمایند و با باز کردن حساب بورسی این اوراق را در بازار به جای سکه فیزیکی مورد معامله قرار دهند.

این طور در نظر بگیرید به جای تحمل ریسک نگه ‌داری سکه در خانه و ریسک تقلبی سکه فیزیکی، به سادگی در خانه بشینید و روزی چندین بار به هر تعداد که دوست داشتید به صورت آنلاین اوراق سکه را خرید و فروش نمایید. اوراق سکه انتشار یافته در بورس قابلیت تحویل یک روزه را دارند و در صورت تمایل قادرید با مراجعه به انبار بانک‌ ها سکه فیزیکی معادل را تحویل بگیرید.

سکه قابل قبول سکه تمام بهار آزادی سال ۸۶ با عیار ۹۰۰ و وزدن ۸٫۱۳۳ هست. در حقیقت به جای معامله فیزیکی سکه قادرید برای تحویل سکه به انبار یا دریافت سکه از انبار، حضور شخص خریدار یا نماینده قانونی وی (با مدارک شناسایی و وکالت‌ نامه) الزامی است.

گواهی سپرده سکه طلا چیست؟

همانطور که گفته شد، گواهی سپرده سکه طلا یکی از ابزارهای مالی است که از سال ۹۴ برای افزایش امنیت و آرامش خاطر سرمایه‌ گذاران، کشف قیمت رسمی سکه و شفافیت ایجاد شد و در اختیار معامله گران قرار گرفت. گواهی سپرده اوراقی است که دارنده آن نسبت به دارایی ذکر شده در آن مالکیت خواهد داشت، پس گواهی سپرده سکه طلا یک گواهی است که نشان دهنده مالکیت صاحب آن به سکه ‌های طلایی است که در انباری سپرده‌ گذاری شده، پشتوانه این مالکیت هم رسیدی است که بعد از تحویل توسط انباردار به سرمایه‌ گذار اعطا می‌ شود، از همین روی مقدار طلای خریداری شده و مکان انبار در گواهی سپرده سکه طلا باید ذکر شده باشد.

خرید گواهی سپرده سکه طلا در بورس کالا

بورس کالا مثل بورس اوراق بهادار، بازاری است که در آن یک سری کالای تعیین شده تحت قوانین از پیش تعیین شده مورد معامله قرار می گیرد و سکه طلا یکی از کالاهای قابل معامله در این بورس به حساب می آید که در قالب ابزار گواهی سپرده کالایی معامله می شود، بنابراین به منظور خرید و فروش گواهی سپرده طلا به صورت مستقیم باید کد فعال بورسی داشته باشید.

گواهی سپرده سکه طلا در بورس

به همین خاطر برای دریافت کد بورسی در ابتدای امر باید در سامانه سجام اعتبارسنجی شوید، سپس در یکی از کارگزاری ‌ها ثبت‌ نام کرده و کد بورسی دریافت کنید. پس از دریافت کد بورسی با مراجعه حضوری به کارگزار یا به صورت آنلاین به راحتی قادرید گواهی سپرده سکه طلا را خریداری کنید. در انتهای این مقاله، لینکی برای سادگی کار شما در مسیر دریافت کد بورسی رایگان قرار داده شده است که می توانید از آن استفاده کنید.

پیشنهاد میکنیم مطالعه کنید:

این را در خاطر داشته باشید که معامله گواهی سپرده سکه طلا دقیقا مثل سهام است، یعنی باید سفارش خرید یا فروش را ثبت نمایید و بعد از آن تعداد واحدهای معاملاتی مورد نظر خود را بخرید و یا به فروش برسانید. در ادامه به موضوع زمان معاملات گواهی سپرده سکه طلا خواهیم پرداخت. لازم به ذکر است که سکه‌ های مورد معامله در بورس کالا باید مورد تایید انبار باشد که شرایط آن را در بخش بعدی خواهیم گفت.

سکه ‌های مورد تایید انبار باید همگی سکه تمام بهار آزادی با عیار ۲۲ و وزن ۸٫۱۳۳ گرم باشند. ارزش هر برگه گواهی سپرده طلا برابر با ۰٫۱ یک سکه طلا است، یعنی برای خرید یک سکه کامل تمام بهار آزادی باید ۱۰ گواهی سپرده سکه خریداری کنید. به عنوان مثال اگر قصد خرید ۸ سکه تمام بهار آزادی را دارید، باید ۸۰ گواهی سپرده خریداری کنید. به بیان ساده هر تعداد سکه که قصد خرید آن را دارید ضرب در ۱۰ کنید.

ویژگی سکه مورد تایید انبار بانک

  • نوع : سکه تمام بهار آزادی
  • سال ضرب : ۱۳۸۶
  • عیار : ۹۰۰ در هزار (۹۰ درصد)
  • وزن : ۸٫۱۳۳ گرم
  • فرآیند انجام معاملات، تسویه و تحویل سکه

سکه ‌های خریداری شده به کدام انبار تحویل میشود؟

گفتنی است که سکه‌ های خریداری شده در قالب گواهی سپرده طلا در انبارهای مورد تایید بورس کالا نگهداری خواهند شد. مکان این انبارها که در حقیقت خزانه بانک ها می باشد و بسته به این که گواهی سپرده خود را از کدام بانک خریداری کرده اید و یا سکه خریداری شده از بازار آزاد را به کدام بانک تحویل داده شده است و در قبال آن گواهی سپرده دریافت شده است، متفاوت خواهد بود.

سکه فیزیکی را از کجا تحویل بگیریم؟

دارندگان گواهی سپرده سکه قادر هستند با در دست داشتن مدارک شناسایی خود، بعد از یک روز از خرید گواهی به خزانه بانک رفاه واقع در ؛ میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیراز شمالی، شماره ۱۸۶ مراجعه کنند و با ارائه گواهی خود، سکه‌ های خود را دریافت کنند. ضمنا در خاطر داشته باشید که ساعت مراجعه به خزانه به منظور دریافت و یا تحویل سکه به انبار از ساعت ۸ الی ۱۶ روزهای کاری است. توجه داشته باشید که چنانچه سکه‌ ها بعد از ساعت ۱۲ به انبار تحویل داده شود، صدور قبض به جای یک روز، پس از دو روز کاری صورت می پذیرد.

مزایای خرید گواهی سپرده سکه طلا به جای سکه فیزیکی چیست؟

  • امکان خرید و فروش به صورت کاملا آنلاین و عدم نیاز به مراجعه حضوری و حمل فیزیکی سکه
  • معافیت مالیاتی گواهی سپرده‌ های طلا و سکه
  • پوشش کامل ریسک‌ های سرقت، تقلبی بودن سکه فیزیکی و احساس امنیت خاطر در شخص
  • منتقل کردن سرمایه به بازاری قانونی، قابل رصد و شفاف
  • امکان وثیقه‌ گذاری به منظور دریافت تسهیلات
  • کامزد اندک معاملات بورس کالا نسبت به خرید فیزیکی سکه. جالب است بدانید که خرید فیزیکی سکه در بازار ۱ تا ۲ درصد کارمزد به همراه خواهد داشت، در حالی که کارمزد خرید و فروش گواهی سپرده طلا از بورس کالا هر کدام ۰٫۱۲۵ و روی هم ۰٫۲۵ درصد است.

زمان معامله گواهی سپرده سکه طلا در بورس

معامله ‌گران قادرند روزهای شنبه تا چهارشنبه که روزهای کاری بورس است و به جز روز های تعطیل رسمی هفته کاری، از ساعت ۱۳:۰۰ ظهر تا ۱۵:۳۰ ظهر خرید و فروش را در کد معاملات بورسی خود انجام دهند. در نظر داشته باشید که ساعت ۱۲:۳۰ تا ۱۳:۰۰ زمان پیش‌ گشایش بازار  است که سفارش ثبت می شود ولی معامله ای صورت نمی پذیرد و ساعت ۱۳ تا ۱۵:۳۰ ساعت انجام معاملات خواهد بود. شایان ذکر است که دامنه نوسان اوراق سکه ۱۰± درصد در نظر گرفته شده است.

نحوه معامله گواهی سپرده سکه طلا در بورس

گواهی سپرده سکه طلا در بورس

همانطور که پیش تر هم خدمت شما اشاره داشتیم، در سامانه معاملات آنلاین بورس، هر سکه معادل ۱۰ واحد معاملاتی در نظر گرفته شده است، این بدین معنی است که اگر قیمت سکه در بازار فیزیکی ۷٫۵ میلیون تومان باشد، قیمت هر واحد در بازار آنلاین ۷۵۰ هزار تومان خواهد بود.

در این صورت برای خرید یک سکه باید سفارش خرید برای ۱۰ واحد را ثبت نمایید. توجه داشته باشید که قیمت اوراق گواهی سپرده به وسیله مکانیزم عرضه و تقاضا خریداران و فروشندگان مشخص می شود. همان طور که مشخص است، بر خلاف بازار فیزیکی طلا که خرید و فروش فقط بین ۲ نفر انجام می شود، در بازار بورس تعداد بازیگران بسیار بیشتر از بازار فیزیکی است.

نکات مهم درباره گواهی سپرده سکه طلا در بورس

  1. هر گواهی سپرده شامل ۱ سکه می باشد.
  2. تحویل سکه به خریداران، با همان قیمت معامله ‌شده در سیستم صورت خواهد پذیرفت و نه قیمت روز سکه.
  3. قیمت کشف ‌شده در بازار این اوراق می ‌تواند در آینده ‌ای نزدیک، مبنای معاملات آتی و آپشن سکه طلا شود.
  4. برای خرید گواهی سپرده کالایی سکه نیز فرد فقط می ‌تواند توسط معاملات آنلاین و یا تماس با کارگزار و واریز وجه اقدام به خرید کند و به کد بورسی نیاز پیدا خواهد کرد.
  5. هر فرد حقیقی و یا حقوقی می ‌تواند با مراجعه به بانک رفاه کارگران و تحویل سکه گواهی سپرده کالای سکه دریافت کند و در ادامه گواهی تحویل گرفته را نگهداری و یا در بازار بورس بفروشد.

کارمزد و هزینه ‌های معامله گواهی سکه در بورس

  1. توجه کنید که در زمان تحویل، به ازای هر سکه مبلغ ۲ هزار تومان برای کارشناسی سکه باید بپردازید.
  2. هزینه انبارداری به ازای هر روز برای هر سکه ۷۰ تومان در نظر گرفته شده است.
  3. در نظر داشته باشید که هیچ گونه مالیاتی برای معاملات سکه در نظر گرفته نشده است.
  4. کارمزد معاملات گواهی سپرده سکه در بورس هم ۰٫۰۰۱۲۵ معادل ۰٫۱۲۵ درصد ارزش معامله در نظر گرفته شده است.

نتیجه گیری و کلام آخر

در بازار بورس اوراق بهادار ابزارهای متنوعی با توجه به نیاز سرمایه ‌گذاران به وجود آمده است که یکی از آن ها گواهی سپرده سکه طلا در بورس است که با هدف افزایش ایمنی مشتریان در معاملات سکه نقدی به وجود آمده است.

استفاده از این ابزار امکان بهره‌ مندی از نوسانات قیمت سکه در یک فضای امن و آنلاین را برای سرمایه‌ گذاران ایجاد کرده است.

معاملات گواهی سپرده سکه طلا به عنوان شاخه جدیدی از معاملات اوراق بهادار دارای قوانین و شرایط خاص خود می باشد که از سال ۱۳۹۴ برای سرمایه گذاری روی سکه برای معاملان ایجاد شده است و معامله گران محترم با اطلاع و آگاهی کافی میتوانند به معامله اوراق گواهی سپرده طلا در بورس اوراق بهادار اقدام کنند.

مواردی که درباره نحوه معامله گواهی سکه طلا در بورس باید در نظر داشته باشید شامل مواردی مانند؛ زمان معامله، نحوه اعتبارسنجی سکه ‌ها، سازوکار معامله و … است.

همچنین در نظر داشته باشید که برای خرید یا فروش “هر گواهی سکه” در سیستم معاملات به میزان “۱۰ واحد” سفارش ‌گذاری صورت پذیرد.

معاملات گواهی سکه در حقیقت حکم معاملات نقدی در یک بستر امن، قانونی و برای آسایش حال سرمایه ‌گذاران را دارد.

همانطور که متوجه شده اید؛ برای معامله گواهی سکه در بازار بورس باید کد معاملاتی داشته باشید و برای دریافت کد بورسی به صورت رایگان، میتوانید از لینک زیر اقدام به دریافت کد بورسی رایگان کنید : 


در صورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد معامله، امکان انجام معاملات گواهی سکه در بازار بورس و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


برای دوستانتان بفرستید: