برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

نحوه پیگیری سهام عدالت متوفی

اخرین اخبار سهام عدالت متوفیان حاکی از این است که انتقال سهام عدالت فوت شدگان به وراث امکانپذیر شده است؛ بنابراین دیگر تکلیف سهام عدالت فوت شدگان روشن شد و به همین خاطر در این مطلب نحوه پیگیری سهام عدالت متوفی را خدمت شما آموزش داده ایم؛ سایت انتقال سهام متوفی به وراث ، مدارک لازم برای دریافت سهام عدالت فوت شدگان ، نحوه دریافت سود سهام عدالت متوفیان و به صورت کلی همه چیز درباره سهام عدالت متوفیان را در قالب نحوه پیگیری سهام عدالت متوفی به شما توضیح خواهیم داد، پس تا انتها همراه ما باشید.

نحوه پیگیری سهام عدالت متوفی

سهام عدالت در حقیقت یارانه ای از طرف دولت است که به افراد کم درآمد جامعه تعلق گرفته است. سهام عدالت از طریق شرکت‌ های تعاونی عدالت استانی بوده و هر شخصی می تواند آن را داشته باشد و سهام آن به حساب شخصی وی از طریق شماره شبا واریز شود. از ابتدای ثبت نام، افراد زیادی برای ثبت اقدام کردند که در این بین افرادی فوت شده اند که افراد وارث فرد فوت شده می توانند سهام عدالت آن را دریافت کنند. بدین منظور وراث می بایست به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کرده و مراحل انتقال سهام را بدین وسیله پیگیری نمایند.

به هر روی مرگ جزو زندگی انسان هاست و احتراز از آن امکان پذیر نمی باشد و در گذر زمان امکان دارد سهامداران به دلایل و علل گوناگون فوت کنند، ولی سوالی که به وجود می آید آن است که پس از مرگ سهامدار، تکلیف این سهام عدالت چه می شود؟ سهام عدالت هم یکی از دارایی های متوفی به حساب می آید و از آن جهت که دارایی متوفی پس از فوت ایشان به ورثه می رسد، لذا این سهام هم منطقا بعد از فوت مالک می بایست بین ورثه تقسیم شود. سوال دیگر آن که تقسیم این سهام بر چه اساسی انجام می شود؟ از آنجایی که سهام عدالت از میراث متوفی محسوب می شود، پس تقسیم آن هم از قواعد ارث تبعیت می کند و پسرها دو برابر دخترها ارث می برند.

حتما بخوانید : آنچه در باره سهام عدالت باید بدانیم


لذا وراث می توانند پس از دریافت گواهی فوت به دفاتر خدمات پیشخوان دولت مراجعه نمایند تا از طریق سپرده گذاری فرآیند انتقال سهام به ورثه در دستور کار قرار گیرد تا وراث سهامدارانی که فوت شده اند، بتوانند به سهم خود برسند. بسیاری از افراد به دنبال روشی برای پیگیری سهام عدالت متوفیان هستند و ما در این مطلب قصد داریم تا تمامی مراحل پیگیری سهام عدالت متوفیان و نکات مهم را خدمت شما عزیزان شرح دهیم؛ اما قبل از آن جالب است بدانید که از ابتدای ثبت نام تا به امروز بالای ۵۰ میلیون ثبت نام کردند که در حدود ۳ میلیون نفر این افراد فوت شده اند! لذا وارثان می توانند سهام عدالت فرد فوت شده را انتقال دهند و بایستی برای این کار چند مرحله را پشت سر بگذارند که تمامی مراحل نحوه پیگیری سهام عدالت متوفی را در ادامه به شما توضیح داده ایم.

وراث قانونی سهام متوفی چه کسانی هستند؟

  • پدر و مادر و اولاد متوفی
  • اولاد اولاد (نوه ها)
  • اولاد اولاد اولاد (نبیره ها)
  • اجداد (پدر بزرگ و مادر بزرگ) و برادر و خواهر و اولاد آن‌ ها
  • جد (پدر پدر و پدر مادر) و جده (مادر پدر و مادر مادر) و برادر و خواهر
  • پدر جد و مادر جد و پدر جده و مادر جده و فرزندان برادر و خواهر
  • عمو و عمه و خاله و دایی درجه (درجه اول) و اولاد آن‌ ها (درجه دوم)
  • عمو و عمه و خاله و دایی پدر و مادر (درجه اول) و فرزندان آن‌ ها (درجه دوم)

استعلام سهام متوفی با کد ملی

به منظور انتقال سهام متوفی به یکی از وراث باید در ابتدای امر از وضعیت سهام فرد فوت شده اطلاع پیدا کنید. در حقیقت باید بررسی کنید که فرد فوت شده این سهام ها را دارد و میزان این سهام چه قدر است و چه شرکت هایی را شامل می شود. اطلاع از این امر برای سهام عدالت خیلی ساده تر است، چرا که تمامی وضعیت مربوطه به سهام افراد گوناگون در سامانه سازمان خصوصی سازی به آدرس samanese.ir موجود است. کافی است به این سامانه مراجعه نمایید و کد ملی شخص متوفی را وارد کنید تا از این موضوع اطلاع پیدا کنید.

در گام بعدی هم چند سوال سه گزینه ای برای تایید هویت پرسیده می شود. این سوال ها درباره نام فرد، نام پدر وی، سال تولد و شماره شناسنامه هستند که شما باید گزینه صحیح را از بین گزینه ها انتخاب نمایید. پس از پشت سر گذاشتن این مراحل به صورت صحیح، لیستی از وضعیت سهام عدالت متوفیان به شما نمایش داده می شود و در ادامه می توانید از مقدار دقیق سهام عدالت شخص فوت شده اطلاع پیدا کنید. 

برای سهام عدالت متوفی به کجا مراجعه کنیم ؟

پس از این که از دارا بودن سهام عدالت توسط متوفی اطمینان پیدا کردید، وراث باید به یکی از دفاتر منتخب پیشخوان دولت مراجعه کنند و با ارائه مدارکی که در ادامه معرفی می کنیم، نسبت به امضای تقسیم‌ نامه سهام عدالت متوفی اقدام نمایند. شایان ذکر است که به منظور امضای تقسیم‌ نامه سهام عدالت حضور تمامی وراث ضروری می باشد. پس از استعلام سهام متوفی با کارت ملی می بایست مراحل زیر را انجام دهید؛

۱٫ دریافت گواهی انحصار وراثت : با توجه به این که تقسیم ارث بین بازماندگان قوانین خاصی دارد، در ابتدای امر می بایست این گواهی را تهیه کرده تا نحوه تقسیم سهام یا سهام عدالت فرد فوت شده بین وراث مشخص شود.

به منظور دریافت گواهی انحصار وراثت جهت انتقال سهام متوفی نیز باید به شورای حل اختلاف آخرین محل اقامت شخص متوفی مراجعه فرمایید. این شورا گواهی را برای شما صادر کرده و سپس قادرید برای طی کردن مراحل بعد از ان استفاده نمایید. به علاوه جهت تقسیم ارث هم به این گواهی نیاز است و میزان سهام اختصاص یافته به هر کدام از اعضای خانواده و به صورت کلی بازماندگان بر اساس آن مشخص خواهد شد.

۲٫ ثبت نام در سجام : پس از این که با استفاده از سامانه ارائه شده در بخش قبل از وضعیت سهام عدالت متوفی مطلع شدید، گام دوم ایجاد حساب کاربری در سامانه سجام است، چرا که تمامی افرادی که قصد خرید، فروش یا نگه داری سهام را دارند، در ابتدای امر می بایست در این سامانه ثبت نام کرده و برای خود حساب کاربری راه اندازی کرده باشند. بنابراین به منظور انتقال سهام متوفی به وراث لازم است همه آن ها یا نماینده بقیه در سامانه سجام ثبت نام خود را انجام دهند.

ثبت نام در سامانه سجام هم بسیار ساده است و به صورت اینترنتی قابل انجام می باشد. کافی است نشانی اینترنتی این سامانه یعنی sejam.ir را در جستوجو کرده و وارد سایت مربوطه شوید. در ادامه گزینه ثبت نام در سجام را از منو اصلی انتخاب نمایید و فرآیند ثبت نام را گام به گام انجام دهید. به منظور ثبت نام در این سایت برای مدیریت سهام عدالت متوفی لازم است اطلاعات هویتی خود را وارد کنید، بنابراین بهتر است از قبل این موارد را آماده کنید.

۳٫ ورود اطلاعات در سایت شرکت سپرده گذاری مرکزی : پس از این که ثبت نام خود را در سایت سجام انجام دادید و چند روز بعد کد بورسی برای شما فعال شد، حال نوبت به انجام اقدامات لازم جهت انتقال سهام متوفی به یکی از وراث می رسد. در این گام می بایست به سامانه سمات یا همان سایت شرکت شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه مراجعه فرمایید.

چرا که انتقال سهام افراد فوت شده به وسیله این سازمان قابل انجام است. پس آدرس سایت این سازمان یعنی csdiran.ir را جستوجود کنید و پس از ورود به آن، وارد بخش میز خدمت الکترونیک شده و اطلاعات مربوط به انحصار ورثه را در این بخش وارد نمایید. با انجام این کار شرکت سپرده گذاری مرکزی اقدام به بررسی و انتقال سهام متوفی خواهد کرد، بنابراین پروسه مربوطه به انتقال سهام رسما شروع می شود.

سایت انتقال سهام متوفی به وراث

سامانه سهام عدالت متوفی تحت عنوان سامانه سمات به نشانی csdiran.ir خدمات انتقال سهام عدالت متوفی را انجام می دهد.

مدارک لازم برای پرونده مالیات بر ارث سهام متوفی

  •  تکمیل تمامی فرم‌ ها
  • مدارک مربوط به دارایی درخواست شده
  • مدارک کامل مربوط به آدرس محل سکونت متوفی
  • ارائه گواهی انحصار وراثت، گواهی فوت و گواهی پزشکی
  • ارائه تمام مدارک شناسایی، شناسنامه و کارت ملی متوفی و وراث
  • وکالت نامه یا قیم نامه و کارت ملی شخص درخواست کننده؛ اگر درخواست کننده از ورثه نباشد

مدارک لازم برای دریافت سهام عدالت فوت شدگان

نکته حائز اهمیت دیگر در خصوص انتقال سهام به بازماندگان شخص فوت شده، مدارک لازم برای سهام عدالت متوفی است. بنابراین مشمولین باید از این مدارک اطلاع کامل داشته باشند و برای انجام مراحل انتقال سهام آن ها را آماده کنند.

حتما بخوانید : بهترین تصمیم برای سهام عدالت


با توجه به این که بسیاری از افراد نیاز به این اطلاعات دارند، در این بخش هم به مدارک لازم برای دریافت سهام عدالت فوت شدگان اشاره کرده ایم. پس می توانید این مدارک را از پیش آماده کنید و در زمان طی کردن فرآیند انتقال سهام با مشکلی روبرو نشوید. اصلی ترین این مدارک که در طی فرآیند به آن ها نیاز پیدا می کنید شامل موارد زیر می شوند:

  • عقدنامه فرد و یا رونوشتی از آن
  • اصل شناسنامه و کارت ملی ورثه
  • اصل شناسنامه و کارت ملی متوفی
  • ارائه گواهی انحصار وراثت و گواهی فوت
  • مدارک جهت احراز آدرس محل سکونت متوفی
  • در صورت وجود، وصیت نامه رسمی شخص فوت شده
  • وراث باید مدرکی برای احراز آدرس سکونت فرد فوت شده ارائه کنند.
  • برای پیگیری سهام عدالت متوفیان باید گواهی نامه واریز مالیاتی را ارائه کنید.
  • ارائه وکالتنامه یا قیّم نامه و کارت ملی درخواست کننده (در صورتی که متقاضی از ورثه نباشد)

توجه داشتهب اشید بعد از آنکه مدارک را آماده کردید، می بایست به یکی از دفاتر پیشخوان دولت که با شرکت های سپرده گذاری طرف قرارداد می باشد، مراجعه کنید و مدارک را ارائه فرمایید. در گام بعدی مدارک در این دفاتر بررسی و پس از طی شدن مراحل قانونی برای صحت مدارک، نتیجه آن از طریق پیامک به شما اطلاع رسانی می شود.

مراحل انتقال سهام عدالت به وراث

انتقال سهام عدالت فوت شدگان به وراث

بعد از آزاد سازی سهام عدالت برای تمامی دارندگان این سهم که متوفیان نیز شامل آن می شوند لازم است تا اقدام به آزاد سازی و دریافت آن کنند ولی برای افراد فوت شده این وراث و بازماندگان قانونی او هستند که باید اقدام به انتقال سهم مورد نظر برای خود کنند. بدین منظور مراحل زیر باید در دستور کار قرار گیرد:

  1. مراجعه به سایت samanese.ir جهت اطلاع از وضعیت سهام عدالت شخص متوفی؛
  2. ثبت نام در سامانه سجام و ایجاد حساب کاربری در آن؛
  3. مراجعه به قسمت میز خدمت الکترونیک موجود در سایت شرکت سپرده گذاری مرکزی به جهت وارد کردن اطلاعات مربوط به انحصار ورثه. پس از انجام این کار، شرکت سپرده گذاری به بررسی و انجام فرایند اتقال سهام می پردازد؛

به این خاطر که امکان آزاد سازی سهام های عدالت و معامله آن ها در بازار بورس و اوراق بهادار فراهم شده است، سهامداران و وراث مشمولین سهام عدالت به دنبال اطلاع از قیمت سهام خود برای فروش هستند. در خصوص با قیمت و ارزش سهام عدالت به نرخ روز نظریات گوناگونی وجود دارد که باید آن را بررسی کنید.

انتقال سهام عدالت متوفی به وراث غیرحضوری

وقتی که مدارک لازم را آماده و تحویل دفاتر پیشخوان دادید، بعد از تایید آن ها شما می بایست از طریق مراحل زیر مراحل انتقال سهام عدالت متوفی را انجام دهید:

  1. در ابتدای امر وارد سامانه سمات به نشانی csdiran.ir شوید.
  2. در ادامه با رمز عبور و نام کاربری خود وارد سامانه شوید.
  3. چنانچه از پیش در این سامانه ثبت نام نکرده اید، باید در سامانه سجام وارد شده و ثبت نام اولیه را در دستور کار خود قرار دهید.
  4. بعد از ورود به ناحیه کاربری خود، می بایست گزینه میز خدمات را انتخاب نمایید و در ادامه گزینه “انتقال دارایی متوفی به وراثت” را انتخاب کنید.
  5. در این بخش شما می بایست تمامی اطلاعات خواسته شده را با دقت و به درستی وارد کنید؛ اطلاعاتی مثل نام و نام خانوادگی، کد ملی، شماره گواهی انحصار وراثت و مواردی از این دست که باید تکمیل کنید.
  6. در ادامه می بایست مدارک خواسته شده که در بخش قبل بیان شد را اسکن و در ادامه در سامانه بارگذاری کنید.
  7. در مرحله بعدی که مربوط به شرح درخواست است، بایستی در ابتدا نام و نام خانوادگی و کد ملی خود را یادداشت کرده و درخواست خود را جهت انتقال سهام عدالت متوفی بیان کرده و ثبت کنید.
  8. در نظر داشته باشید که کد ملی و اطلاعات فردی را بنویسید که جز ورثه باشد.
  9. زمانی که درخواست خود را ثبت کنید، کد رهگیری برای شما صادر می شود که باید آن را یادداشت کرده و نگه دارید.

نحوه تقسیم سهام عدالت بین وراث

سهام هم یک دارایی به حساب می آید و مثل دیگر دارایی های افراد بعد از مرگ شان بین وراث تقسیم می شود. با توجه به تعلق گرفتن سهام عدالت به در حدود ۴۰ تا ۵۰ میلیون نفر در سالیان اخیر، موضوع انتقال این سهام به بازماندگان بیش تر انجام می شود. لذا چنانچه افراد با سرمایه خود اقدام به خرید سهام در بورس کرده باشند، باز هم شرایطی مشابه برای انتقال آن حاکم است.

در حقیقت تمام مراحلی که در ابتدای مطلب گفتیم، باید توسط ورثه طی شوند. منتهی یک مرحله مهم دیگر هم در این مورد وجود دارد که مربوط به پرداخت مالیات سهام می شود. یعنی وراث باید مالیات سهام را پرداخت کنند تا انتقال سهام متوفی به یکی از وراث یا تمامی آن ها امکان پذیر شود.

حتما بخوانید : فروش سهام عدالت


قانون مربوط به پرداخت مالیات میراث هم بخش متمایزی را برای سهام در نظر گرفته است و این بدین معنی است که برای پرداخت مالیات سهام به تعیین تکلیف کردن همه دارایی های شخص فوت شده احتیاج نیست. بلکه بازماندگان قادرند مالیات مربوط به سهام را پرداخت کرده و در ادامه انتقال سهام متوفی را در دستور کار خود قرار دهند. البته به منظور پرداخت مالیات سهام فرد فوت شده قانون نسبت ورثه با متوفی اعمال خواهد شد.

یعنی هر اندازه نسبت بازمانده ای که قصد دریافت سهام را دارد به متوفی نزدیک تر باشد، مالیات کم تری به او تعلق خواهد گرفت و هر چقدر هم این نسبت دورتر باشد، میزان مالیات نیز افزایش پیدا خواهد کرد. به هر روی جهت انتقال سهام متوفی به یکی از وراث یا همه این افراد لازم است به صورت انفرادی یا جمعی به سازمان امور مالیاتی مراجعه کرده و اقدامات لازم را انجام دهند. البته در نظر داشته باشید که در صورت لزوم وکیل یا قیم هم می تواند این کار را انجام دهد.

فروش سهام عدالت متوفی

فروش سهام عدالت فرد متوفی منوط به انجام فرایند انحصار وراثت و انتقال آن به وراث می باشد.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، سرمایه گذاری بر روی حق تقدم و یا فروش آن و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


در صورتی که این فرایند انجام شده باشد، ورثه قادر است به شکل جداگانه و با مراجعه به سامانه‌ سجام نسبت به دریافت کد بورسی اقدام کرده و در ادامه به یکی از کارگزاری‌ های رسمی بورس و اوراق بهادار مراجعه نماید و بدین وسیله سهام عدالت فرد متوفی را بفروشد. شما از طریق لینک بالا می توانید به صورت رایگان کد بورسی خود را دریافت کرده و سایر امور مربوط به دریافت سهام عدالت متوفی مورد نظر را در دستور کار خود قرار دهید؛

نحوه دریافت سود سهام عدالت متوفیان

واریز سود سهام عدالت متوفیان از طریق سامانه سجام است و علت ثبت نام اولیه در این سامانه هم همین است. افراد در زمان ثبت نام در سامانه سجام اطلاعات خود را وارد می کنند. در این سامانه از شما شماره تلفن همراه و شماره شبا را درخواست می کند که با وارد کردن این اطلاعات، در زمان انتقال سهام طبق همین اطلاعات سود سهام عدالت متوفی برای شما واریز می شود. سود سهام عدالت فرد فوت شده بین وراث بر اساس بانک عامل محاسبه و به افراد پرداخت خواهد شد.

پیگیری مانده ریالی متوفی توسط وراث چگونه است؟

اگر وراث درخواست برداشت وجه از حساب کارگزاری یا به اصطلاح از قدرت خرید وارث را داشته باشند می بایست یکی از وراث به نمایندگی از تمام وراث به یکی از شعب کارگزاری مورد نظر مراجعه کند. برای پرداخت مانده ریالی به اشخاص زیر ۱۸ سال نیز باید بعد از افتتاح حساب بانکی به نام خود شخص، به شعب مراجعه کنید.

نکات مهم برای پیگیری سهام عدالت متوفیان

  • وراث به منظور دریافت سود سهام عدال، در ابتدای امر می بایست استشهادیه محضری از طریق دفاتر اسناد رسمی پر کرده و ۳ نفر شاهد آن را امضا کنند.
  • وراث می بایست آگهی در روزنامه کثیرالانتشار چاپ کرده تا اگر فرد دیگری از وراث است، خود را معرفی کند و پس از یک ماه از زمان چاپ این آگهی گواهی صادر می شود.
  • انحصار وراثت برای سهام عدالت با هزینه همراه است که هزینه آن هر ساله متفاوت است و می بایست مبلغ آن را به دفاتر خدمات قضایی پرداخت کرد؛ اما به صورت کلی این فرآینده هزینه خیلی زیادی روی دوش شما نخواهد گذاشت.
  • در مورد زمان واریز سود سهام عدالت باید گفت که در تاریخ سررسید به شماره شبای بانکی وراث واریز می شود و تاریخ سررسید با تاریخ سود عدم مشمولان یکی است.
  • افراد به منظور آزاد سازی سهام عدالت خود می توانند اقدام کنند و برای اقدام آزاد سازی می بایست از طریق سامانه سهام عدالت به نشانی panel.sahamedalat.ir اقدام نمایند و سهام عدالت خود را آزاد کنند.

سوالات متداول

آیا دریافت کد بورسی برای متوفی جهت انتقال سهام او لازم است؟ داشتن کد بورسی برای خود متوفی الزامی نیست و وراث و یا نماینده قانونی فرد، ملزم به دریافت کد بورسی است. چرا که تنها در صورتی امکان معامله و یا نگهداری سهام مذکور را دارند که در سامانه سجام ثبت نام و کد بورسی خود را دریافت کرده باشند.

آیا محدودیت زمانی برای مراجعه وراث قانونی به دفاتر پیشخوان دولت در نظر گرفته شده است؟ همچنان سقف زمانی برای مراجعه تعیین نشده است و تنها فراخوان مراجعه وراث برای انتقال سهام عدالت متوفی صادر شده است که برای این امر بهتر است هر چه سریع‌ تر به منظور انجام مراحل قانونی اقدام شود تا بعدها ورثه با مشکل مواجه نشوند.

آیا وراث می‌ توانند سهام شخص متوفی را به شخص ثالث خارج از وراث قانونی انتقال دهند؟ وراث قانونی تنها قادرند سهم‌ الارث خود را به‌ اندازه قانونی در تقسیم ارث که نام آن ها در گواهی انحصار وراثت وجود دارد، انتقال دهند و انتقال آن به اشخاص دیگر به هیچ عنوان امکان پذیر نیست.

آیا برای امضای تقسیم‌ نامه سهام عدالت باید همه وراث حضور داشته باشند؟ بله؛ حضور همه وراث یا وکیل یا نماینده قانونی آن‌ ها ضروری است. اگر حتی یک نفر از وراث حضور نداشته باشد و برای خود وکیل هم معین نکرده باشد، امکان انجام کار سایر ورثه هم وجود ندارد.

آیا امضای تقسیم نامه سهام عدالت توسط وکیل، قیم ولی یا کفیل وراث قانونی قابل انجام است؟ وراث قانونی قادرند با تعیین وکیل قانونی و ارائه وکالت‌ نامه رسمی از دفاتر اسناد، مراحل اداری و قانونی انتقال سهام متوفی را به وسیله وکیل، انجام دهند و وی نسبت به مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت و امضای انتقال سهام عدالت به وراث اقدام نماید.

گام بعدی وراث پس از حضور در دفاتر پیشخوان دولت و انجام کار و تقسیم سهام چیست؟ وراث تکلیف دیگری ندارند و به عنوان سهامدار سهام عدالت می‌ توانند از منافع سهام و سود سهام عدالت آن که به حساب آنان واریز می‌ شود، برخوردار شوند و تنها به اطلاعیه های بعدی سازمان خصوصی سازی درباره سهام عدالت توجه کنند. البته هنوز شرکت سپرده گذاری درباره واریز سود سهام عدالت متوفیان اطلاعیه ای صادر نکرده است. لذا شما می توانید برای پیگیری با شماره ۱۵۶۹ تماس حاصل فرمایید.

سود سهام عدالت متوفیان چه زمانی واریز می شود؟ اگر امور مربوط به انحصار وراثت سهام عدالت فرد متوفی انجام شده باشد، سود سهام عدالت او هم به صورت همزمان با دیگر دارندگان سهام عدالت که در قید حیات هستند، به حساب ورثه واریز می شود. در غیر این‌ صورت، سود تعلق گرفته به سهام عدالت فرد متوفی در حساب شرکت سپرده‌ گذاری مرکزی باقی خواهد ماند تا پس از تعیین تکلیف سهام به حساب وراث قانونی او واریز گردد.


نتیجه گیری و کلام پایانی

سهام عدالت طرحی برای افراد کم درآمد جامعه بوده که از ابتدای ثبت نام تا کنون در حدود ۵۰ میلیون نفر ثبت نام کرده اند. این سهام به کسانی که یارانه دریافت می کنند، اختصاص پیدا می کند، ولی تا به امروز تعدادی از افراد که سهام عدالت داشتند فوت شده و وراث به دنبال راهی برای انتقال سهام عدالت هستند که در این مطلب مراحل انتقال سهام عدالت متوفیان را به طور کامل شرح دادیم و نحوه پیگیری سهام عدالت متوفی را نیز بیان کردیم.

همچنین گفتیم که برای پیگیری سهام عدالت متوفی باید یک سری مدارک مثل ارائه گواهی انحصار وراثت و گواهی فوت را به دفاتر پیشخوان تحویل داده و دیگر مراحل را به شکل اینترنتی از طریق سامانه سمات به نشانی اینترنتی csdiran.ir پیگیری کنند.

در این مطلب همان طور که قول داده بودیم، نحوه پیگیری سهام عدالت متوفی را به زبان ساده به شما توضیح دادیم و همه نکات تکمیلی آن را نیز با شما به اشتراک گذاشتیم.

در صورت فراموشی کد بورسی به وسیله این مقاله می توانید کد بورسی خود را بازیابی کنید؛

در ارتباط با چگونگی انتقال سهام عدالت متوفی به وراث اگر بازهم سوال یا ابهامی داشتید، در بخش دیدگاه ها بنویسید تا پاسخ دهیم؛

برای دوستانتان بفرستید: