برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

آنچه در باره سهام عدالت باید بدانیم

در حقیقت سهام عدالت نوعی یارانه است که طبق نظر دولت نهم، از طریق شرکتهای تعاونی به مشمولان این طرح واگذار گردید ه است و دولت، هدف از عرضه ی این سهام را گسترش بخش تعاون در اقتصاد ایران اعلام کرده است.

بر اساس این طرح، سهام عدالت بخشی از سهام شرکتهای دولتی معّین است که به قشرهای کم درآمدتر تعلق می گیرد؛ سبد سهام عدالت ترکیبی از ۶۰ شرکت بورس و فرابورس است که برای هر نفر مبلغ یک میلیون تومان سهام اختصاص یافته است.
همانطور که ذکر شد این سهام متعلق به شرکت خاصی نیست و سود شرکتهای اختصاص یافته، بین سهامداران تقسیم می شود.
این طرح در میان طرحهای اقتصادی دولتی که در چند سال گذشته در جهت رفاه وحمایت از اقشار کم درآمد جامعه برقرار گردیده، نسبتاٌ موفّق بوده است و به دفعات، حمایتهایی در این طرح صورت گرفته است.

پیشنهاد میکنیم مطالعه کنید:

اهداف سهام عدالت:

*ایجاد درآمد دراز مدت برای ا قشار کم درآمد
*کاهش اندازه ی بخش دولتی و افزایش سهم بخش خصوصی
*توزیع متعادل ثروت ملّی و گسترش مالکیّت در سطح عمومی، به منظور تاًمین عدالت اجتماعی
*کاهش وابستگی خانواده های نیازمند به کمکهای دولتی از طریق نهادهای حمایتی
*تشویق به سرمایه گذاری منجر به بهبود درآمد خانواده ها
*کاهش بار مسئولیت و مدیریت دولت در به دست گرفتن فعالیّتهای اقتصادی
*کارآمد کردن دولت در عرصه ی وظایف حاکمیّتی
*کاهش اندازه ی بخش دولتی و افزایش سهم بخش خصوصی از طریق واگذاری سهام شرکت های دولتی
سهام عدالت به چه کسانی تعلّق می گیرد؟
به کلیه ی افرادی که در دولت نهم برای دریافت سهام عدالت ثبت نام کرده و فرمهای مخصوص را پر کرده اند و با مدارک لازم به شرکت تعاونی شهرستان خود تحویل داده و تاٌیید شده اند و ثبت نام آنها قطعی شده ؛تعلّق می گیرد.
در ابتدا توزیع سود سهام عدالت مشمولان به حدود ۵/۵ میلیون نفر از افراد تحت پوشش کمیته ی امداد و سازمان بهزیستی تعلق گرفت و سپس بقیه ی افراد و سازمانهایی که در این طرح ثبت نام قطعی داشتند، پرداخت گردیده است.
آیا امکان ثبت نام سهام عدالت برای اشخاصی که تاکنون موفق به ثبت نام نشده اند وجود دارد؟
دوره ی مجاز ثبت نام بازه ی زمانی ۱۰ ساله ( ۸۵ الی ۹۴ ) بوده و بعد از آن ثبت نام جدیدی صورت نگرفته و در صورت صدور مجوزّ های جدید برای ثبت نام سهام عدالت، از طریق سایت مربوطه اطلاع رسانی خواهد شد.

برای ثبت نام لازم است تا جاماندگان صبر کنند ( چون دولت وعده داده که تا آخر سال ۹۸ ثبت نام صورت گیرد ) بنا بر اعلام سازمان خصوصی سازی، تعداد مشمولان طرح توزیع سهام عدالت تا پایان سال ۹۶ ( ۴۹ میلیون و۲۲۶ هزارو ۱۹۳ نفر هستند که حدود ۵% آنها یعنی ۲ میلیون و ۲۲۵ هزار و۶۷۲ نفر از کلّ مشمولان فوت شده اند که سهام متوفیّان به ورّاث آنها تعلق می گیرد.)


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، مشاوره خرید …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


ارزش واقعی سهام عدالت چقدر است؟

ارزش سهام عدالت در زمان توزیع به ازای هر برگه ۵۰۰ هزار تومان بود که در سال ۹۸ طرح ارتقای آن به یک میلیون تومان ( با واریز باقیمانده از طرف سهامداران ) کلید خورد و با تحوّلات اقتصادی سالهای اخیر و تورم بالا، ارزش سهام عدالت نیز افزایش یافته و بعضی از رشد ۴ برابری آن خبر می دهند.

خرید و فروش سهام عدالت:

با توجّه به حجم عظیم ۴۵ میلیونی مشمولان این طرح، و ظرفیّت محدود نرم افزاری بورس، فعلاٌ امکان خرید و فروش وجود ندارد ولی به زودی با تکمیل نرم افزارها، این کار میسّر می گردد.
در واقع باید ساختار جدیدی ایجاد شود تا ۴۵ میلیون سهامدار بتوانند برگه های خود را به پول نقد تبدیل کنندو و براین اساس هشدار داده شده که دارندگان سهام عدالت عجولانه اقدام به فروش این سهام نکنند و دیگران هم تحت هیچ عنوان این اوراق را خریداری نکنند.
برای فراهم شدن امکان خرید وفروش این سهام، ابتدا باید شرکتهای سرمایه گذاری در فرابورس پذیرفته شوند و پذیرش آنها منوط به اصلاح ساختار، افزایش سرمایه و تبدیل شدن به سهامی عامّ است.
علیرضا صالح ( رئیس سازمان خصوصی سازی ) با بیان اینکه سهام عدالت، تا آبان ماه ۹۹ آزاد سازی می شود و در اختیار سهامداران قرار می گیرد گفت: یکی از اهداف اصل ۴۴ قانون اساسی، تشویق مردم برای سرمایه گذاری در بورس است که امیدواریم این امر هر چه زودتر با آزاد سازی سهام عدالت محقّق شود.

واریز سود سهام عدالت:

رئیس سازمان خصوصی سازی در این زمینه گفته: برای مشخّص شدن اینکه میزان سود سهام عدالت باید تا ماه بهمن صبر کرد و قطعاٌ این سود در اسفندماه به حساب افراد سهامدار واریز خواهد شد ( با توجّه به اینکه مجامع این شرکتها در تیرماه برگزار شده و این شرکت ها هشت ماه فرصت دارند تا سود را در اختیار قرار دهند باید تا پایان بهمن ماه سود را به حساب سازمان واریز کنند و از اوایل اسفندماه به حساب سهامداران واریز می شود )

پیامدهای احتمالی آزاد سازی سهام عدالت:

برخی از کارشناسان عقیده دارند که آزاد سازی این سهام می تواند به رشد یکباره ی نقدینگی سرگردان در جامعه تبدیل شود و اثر مخرّبی بر بازارهای مختلف بگذارد؛ دلیل این کارشناسان این است که با آزاد سازی سهام عدالت به دلیل اینکه عمده ی این سهامداران از دهکهای درآمد پایین جامعه هستند به دلیل نیاز مالی، بلافاصله سهامشان را خواهند فروخت و نقدینگی زیادی در جامعه آزاد می شود؛ از طرف دیگر دلّالان نیز از این شرایط سوء استفاده خواهند کرد و با قیمت های بسیار پایین تر، سهام مردم عادّی را از چنگشان خارج می کنند.

مراحل استعلام سود سهام عدالت:

۱-ابتدا وارد سایت سهام عدالت شوید
۲-بعد از رویت شرایط و قوانین سایت، برای رفتن به مرحله ی بعد، باید گزینه ی پذیرش شرایط را علامت زده و کلمه ی ادامه را کلیک کنید
۳-در این مرحله در ردیف اول کد ملی و در ردیف دوم کد امنیّتی را وارد کنید و گزینه ی ادامه را کلیک کنید
۴-سه نام نمایش داده می شود و شما از میان این سه گزینه، نام و نام خانوادگی مشمول سهام عدالت را انتخاب کنید و دکمه ی ادامه را کلیک کنید
۵-در این مرحله از میان سه گزینه ی نمایش داده شده، باید نام پدر مشمول سهام عدالت را انتخاب کرده و روی گزینه ی ادامه کلیک کنید
۶-از میان گزینه های موجود، شماره ی صحیح شناسنامه فرد مشمول سهام عدالت را انتخاب کنید
۷-از میان گزینه ها، سال تولد مشمول سهام عدالت را انتخاب کنید
۸-در این مرحله اطلاعات کامل فرد مشمول نمایش داده می شود ، در صورتیکه اطّلاعات صحیح بود، ادامه را کلیک کنید
۹-مرحله ی آخر که شامل اطّلاعات دقیق حساب شما و سودهای واریزی است نمایش داده می شود؛ در این مرحله، شما ارزش کلّ سهام عدالت مشمول سهام را می بینید.

آدرس سایت سهام عدالت:
www.samanese.ir

برای دوستانتان بفرستید: