Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1125

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1162

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1166

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1188

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2841

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2848

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2861
نحوه خرید عرضه اولیه در بورس که حتما باید بلد باشید | کد بورسی

برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

نحوه خرید عرضه اولیه در بورس ایران

همیشه شنیده ایم که برای ورود به بورس، بهتر است ابتدای امر عرضه های اولیه را خریداری کنیم تا روند انجام معاملات در بازار را کم کم یاد بگیریم، چرا که خرید عرضه های اولیه ریسک بسیار پایینی دارد و سود مناسبی نیز برای ما به همراه دارد. حال اگر بخواهید برای خرید عرضه اولیه سهام اقدام کنید، باید نحوه خرید عرضه اولیه در بورس را بلد باشید. البته نحوه خرید عرضه اولیه در بورس بسیار ساده است و با چند کلیک ساده و در کمتر از یک دقیقه قادرید برای ثبت سفارش خرید عرضه اولیه اقدام کنید و آن را خریداری کنید، ولی به صورت کلی اگر دوست دارید نحوه خرید عرضه اولیه در بورس ایران را یاد بگیرید، این مطلب شما را راهنمایی می کند.

نحوه خرید عرضه اولیه در بورس

به منظور خرید عرضه اولیه شما قادرید به دو صورت انلاین و آفلاین اقدام کنید. در خرید به صورت آفلاین سرمایه گذار بایستی قیمت و حجم در خواستی دقیقا همان طور که در اطلاعیه عرضه اولیه عنوان شده است، وارد سامانه معاملاتی کند تا کارگزار نسبت به خرید عرضه اولیه برای شخص اقدام نماید. در خرید عرضه اولیه به صورت آنلاین سرمایه گذار می بایست در زمان تعیین شده به وسیله سازمان بورس اوراق بهادار برای خرید سهام اقدام کند که شرح آن به صورت کامل در ادامه برای شما آورده شده است.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، سرمایه گذاری بر روی حق تقدم و یا فروش آن و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


در گام نخست نه‌ تنها برای خرید سهام عرضه اولیه بلکه برای خرید تمامی سهم‌ های بازار بورس تمامی افراد به یک کد‌بورسی نیاز خواهند داشت که این کد معرف هر شخص در بازار سهام و اوراق بهادار می باشد. البته باید در نظر داشته باشید که دریافت کد معاملاتی رایگان بوده و پس از دریافت می‌ توانید برای معامله در بازار سرمایه اقدام کنید.

امروزه معاملات در بازار به صورت آنلاین انجام می شود، در قدم بعدی بعد از دریافت کد معاملاتی باید در یکی از شرکت‌ های کارگزاری ثبت‌ نام کرده و کد معاملاتی آنلاین دریافت کنید، در نهایت می‌ توانید با ورود به حساب‌ کاربری خود در سامانه معاملاتی کارگزاری برای معامله سهام در بورس اقدام کنید.

بعد از دریافت کدبورسی و کد معاملاتی آنلاین از کارگزاری، شما می‌ توانید در زمان ارائه سهام عرضه اولیه به خریداری آن در تعداد محدود از طریق سامانه معاملاتی کارگزاری اقدام کنید. این تعداد به وسیله ناظران بورس قبل از ارائه آن به شکل عمومی اطلاع‌ رسانی می‌ شود و هر فرد با یک کد معاملاتی می‌ تواند تا سقف تعیین شده از سهام عرضه اولیه را بخرد.

مراحل خرید عرضه اولیه سهام در بورس

۱٫ مطلع شدن از اطلاعات عرضه اولیه در بورس : خرید سهام عرضه اولیه برای تمام کسانی که کد بورسی فعال دارند، آزاد است. البته توجه داشته باشید که دریافت کد بورسی رایگان است و بعد از دریافت آن، یک نام کاربری و رمز عبور آن برای ورود به نرم‌ افزار معاملاتی به وسیله کارگزاری برای شما فرستاده می شود. عرضه‌ های اولیه به صورت معمول چندین بار در سال برای شرکت های مختلف انجام می شود، در گذشته تعداد عرضه‌ های اولیه خیلی زیاد نبود، ولی چند سالی می شود که تعداد عرضه های اولیه افزایش قابل توجهی داشته است.

برای اطلاع از زمان عرضه‌ اولیه و اطلاعات مربوط به آن باید اخبار سایت‌ های بورسی و کانال‌ های خبری که این اخبار را اطلاع‌ رسانی می‌ کنند را پیگیری کنید. اکثر کارگزاری‌ ها نیز این عرضه‌ ها را به مشتریان خود اطلاع می دهند. در ادامه و بعد از اطلاع از تاریخ عرضه اولیه حدودا ساعت ۱۰ صبح همان‌ روز به سایت www.tsetmc.com مراجعه کنید و از اطلاع‌ رسانی‌ های ناظر بازار خبردار شوید.

حتما بخوانید : عرضه اولیه ارزهای دیجیتال چیست | اخبار عرضه اولیه توکن ها


اطلاعیه‌ های ناظر بازار به صورت یک اعلام کوچک در گوشه سمت چپ و پایین صفحه نمایش داده خواهد شد. بعد از کلیک روی اعلام اشاره شده، پیام‌ های ناظر بازار برای نمادهای گوناگون را مشاهده می‌ کنید. چنانچه قرار باشد عرضه اولیه در روز جاری اتفاق بیفتد، به صورت معمول ناظر بازار بین ساعات ۱۰ الی ۱۳، پیام مربوط به عرضه اولیه را انتشار خواهد داد که در این پیام‌ ها زمان و نحوه این عرضه اطلاع رسانی می شود.

۲٫ ارسال سفارشات خرید سهام در عرضه اولیه : پس از مشاهده جزییات عرضه اولیه از پیام ناظر، نخستین اقدامی که بایستی انجام دهید، این است که باید موجودی حساب‌تان را نزد کارگزاری افزایش دهید، در ادامه سفارش خرید عرضه اولیه را در ساعت مشخص شده، بفرستید. با توجه به میزان عرضه و تقاضا، سهمیه هر فرد تعیین شده است و چنانچه شما سفارش خرید را بیش از این مقدار قرار دهید، هیچ سهامی به شما تعلق نخواهد گرفت. البته به قیمت مجاز توجه کافی را داشته باشید، قیمت بایستی دقیقا ریال به ریال با قیمت اعلام شده تطابق داشته باشد.

توجه کنید به این دلیل که تقاضا برای خرید عرضه اولیه زیاد است، به صورت معمول همه افراد سقف قیمت مجاز را در فرم سفارش خرید وارد می‌ کنند، بنابراین حتما سقف قیمتی را وارد نمایید. همان طور که پیش تر هم گفتیم، برای خرید عرضه اولیه باید کد بورسی داشته باشید و بعد از ثبت نام در سامانه سجام و دریافت کد بورسی، کارگزاری رمز عبور و نام کاربری ورود به سیستم معاملاتی آنلاین را برای شما می فرستد. بعد از دریافت رمز عبور و نام کاربری در ساعت مشخص عرضه اولیه وارد سیستم معاملاتی‌ خود شوید و در ادامه موجودی خود را از طریق پرداخت آنلاین و رمز دوم یا رمز پویا افزایش دهید.

۳٫ بررسی نتیجه خرید سهام در عرضه اولیه : تخصیص سهام به هر کد بورسی پس از پایان زمان اعلام شده برای خرید، صورت می پذیرد. بورس با توجه به تعداد شرکت‌ کنندگان و قیمت وارد شده به وسیله آن ها، سهام را میان شرکت‌ کنندگان توزیع می کند. در ساعت ۱۷ یا ۱۸ موجودی سهام‌ خود را مورد بررسی قرار دهید تا از مقدار عرضه تعلق گرفته به خودتان اطلاع یابید. اگر وجهی که برای خرید این عرضه اولیه اختصاص داده بودید، بیشتر از پولی بود که در این عرضه اولیه نیاز پیدا می کردید، مابقی وجه در روز کاری بعدی به حساب شما باز خواهد گشت و از این بابت هیچ گونه نگرانی نداشته باشید.

۴٫ پس از خرید سهام در عرضه اولیه : به صورت معمول در روز معاملاتی بعد از عرضه اولیه، صف خرید برای سهام شرکت عرضه شده تشکیل می شود. یعنی قیمت به حداکثر دامنه نوسان خود می رسد و تعداد زیادی سفارش برای خرید سهام ثبت می شود. نخستین تجربه‌ سرمایه‌ گذاری بسیاری از افراد در بورس تهران، خرید عرضه اولیه است که بیشتر آن ها هم به تجربه شیرینی برای سرمایه گذاران تازه وارد بدل شده است.

حتما بخوانید : خرید عرضه اولیه در بورس | صفر تا صد عرضه اولیه شرکتهای بورسی


دلیل هم اینجاست که سهام هر شرکتی که در بورس عرضه می شود، اغلب تا چند روز صف خرید برای آن تشکیل می شود و حدودا تا چند روز شاهد رشد ۵ درصدی ارزش سهام این شرکت‌ ها هستیم. بعضی اوقات آنقدر حجم صف های عرضه اولیه زیاد است و فروشنده ای برای سهم وجود ندارد، سهم حتی قادر نیست حجم مبنای خود را کاملا پر کند!

چطوری عرضه اولیه بخریم

نکات مهم برای خرید و فروش عرضه اولیه در بورس

  1. معامله سهام عرضه اولیه به شکل آنلاین با کد معاملاتی در سامانه‌ های آنلاین کارگزاری‌ های مختلف بورس قابل انجام است.
  2. نکته مهمی که در خصوص خرید عرضه اولیه های بورسی باید در نظر داشته باشید این است که آیا می‌ توان این نوع سهام را بدون داشتن نقدینگی مناسب خریداری کرد یا خیر؟ پاسخ به این پرسش در حال حاضر منفی است. شما برای خرید سهام عرضه اولیه مثل سایر سهام ها به نقدینگی کافی برای خرید عرضه اولیه نیاز پیدا خواهید کرد.
  3. باید در نظر داشت که اگر میزان درخواست‌ های خرید عرضه اولیه از میزان حجم تعدادی آن بیشتر باشد، تعداد سهام تخصیص یافته به هر کد بورسی نیز به مراتب کاهش پیدا خواهد کرد.
  4. وضعیت فعالیت سهامداران عمده که در بورس به آن‌ ها اصطلاحا سهامداران حقوقی می گویند، تاثیر بسیاری در سود و زیان سهم خریداری‌ شده شما خواهد داشت.
  5. سهام عرضه اولیه می‌ تواند سود بالایی را در بازه زمانی کوتاه مدت برای شما به همراه داشته باشد و یا در حالت عکس سود آن حتی در بلندمدت نیز چندان مناسب نباشد، ولی نکته حائز اهمیت اینجاست که همه سهم‌ های عرضه اولیه سودآوری کافی را در طول زمان به ارمغان می آورند. این سود می‌ تواند بیش از ۱۰۰ درصد بوده و یا در کمترین حالت ممکن ۱۰ تا ۲۰ درصد به صورت حتمی سوددهی خواهند داشت.
  6. به صورت معمول سهام عرضه اولیه بعد از اتمام ساعت معاملاتی در لیست خرید متقاضیان قرار نخواهند گرفت و تخصیص آن حداقل به ۲۴ ساعت زمان احتیاج خواهد داشت، پس اگر پس از تخصیص عرضه اولیه، آن را در پرتفوی سهام خود در بورس مشاهده نکردید، تا روز کاری بعدی صبر کنید تا سهام عرضه اولیه شده در پرتفوی شما قرار بگیرد.

دلیل جذابیت عرضه اولیه برای خریداران چیست؟

گفتنی است که ارزش‌ گذاری سهام شرکت‌ ها در عرضه‌ های اولیه به شکلی است که به صورت معمول از ارزش ذاتی آن‌ ها کمتر می باشد و دلیل اصلی این موضوع این است که خرید سهام شرکت تازه وارد برای سرمایه‌ گذاران و تریدرهای بازار بورس جذابیت داشته باشد. بنابراین به همین خاطر اغلب تقاضا برای خرید عرضه اولیه بسیار بالاست و معمولا این طور است که تا چند روز سهام شرکت به صورت شارپی رشد قیمتی را تجربه خواهد کرد.

حتما بخوانید : موج دوم سود از عرضه اولیه ها | سود شیرین ۱۰۰ درصدی


در این مواقع حتی تا چند روز کاری و در زمان پیش‌ گشایش بازار، رأس ساعت ۸:۳۰ صبح، صف‌ های خرید به وسیله فعالان بازار بورس تشکیل می‌ شوند، به این خاطر که بسیاری از افراد تقاضای خرید سهام عرضه شده را دارند تا بتوانند از این رشد شارپی قیمت، سود بسیار خوبی را کسب کنند و ریسک سرمایه گذاری خود را هم در این حالت، نزدیک به صفر در نظر می گیرند!

سوددهی عرضه اولیه چقدر است؟

از اولین حرکت‌ های مالی که سرمایه‌ گذاران تازه وارد انجام می‌ دهند، تصمیم‌ گیری در مورد آن است که عرضه اولیه بخریم یا نخریم است! کارشناسان مالی بسیاری توصیه به خرید دارند و این نوع سهم‌ ها را مطمئن ترین موارد برای سودآوری هرچند اندک به حساب می آورند که درست هم می گویند. در حقیقت سهام اولیه تا چندین روز پس از خرید نیز قابل‌ افزایش سهم بوده و قابلیت معامله را داراست.

معمولا سهام عرضه اولیه شده تا وقتی که صف خرید دارد، برای نگهداری در تایم فریم کوتاه مدت مناسب است، ولی می بایست در زمان مناسب برای فروش آن اقدام کرد تا به اصلاح بعد از آن برنخوریم. به صورت معمول محدودیت خرید این نوع سهم‌ ها هم همان روز اول عرضه است. وگرنه روزهای بعدی امکان خرید البته با تغییر قیمت امکان‌ پذیر خواهد بود. قیمت سهام عرضه اولیه، با توجه به ارزنده بودن سهم و جو به وجود آمده برای خرید آن در بازار متفاوت است و محدوده معامله مشخصی دارد. اگر دوست دارید در مورد سود عرضه اولیه سهام در بورس بیشتر بدانید، این مطلب شما را به زبان ساده راهنمایی می کند.

چه زمانی سهام عرضه اولیه خریداری شده را بفروشیم؟

الآن دیگر می دانیم که عرضه اولیه را چه زمانی و به چه صورت باید خریداری کنیم، ولی موضوع مهم دیگری که خریداران عرضه اولیه به سرعت با آن مواجه می شوند، زمان مناسب برای همان عرضه اولیه ایست که اخیرا خریداری کرده اند! در واقع سوال مهمی که در ذهن همه خریداران سهام عرضه اولیه وجود دارد، این است که چه زمان و به چه دلیل عرضه اولیه را برای فروش بگذاریم؟ در پاسخ می بایست از جنبه‌ های گوناگون سهم را مورد بررسی قرار داد. پیش از بررسی جوانب گوناگون برای فروش سهام عرضه اولیه باید به این پرسش پاسخ دهیم که چرا باید زمان فروش این سهم را بدانیم؟

حتما بخوانید : بهترین زمان فروش عرضه اولیه | زمان فروش عرضه اولیه سهام


در پاسخ می‌ توان گفت شما به عنوان سهامدار به دنبال سود حداکثری از تجارت در بازار سرمایه هستید، لذا با دانستن زمان خرید عرضه اولیه و زمان مناسب فروش آن سهمی پرسود و منفعت خریده اید و به فروش رسانده اید و صد البته مخاطرات کمتری متوجه سرمایه‌ گذاری شما خواهد بود. دیدگاهی در این خصوص وجود دارد که سهامداران را به ۳ دسته تقسیم می کند؛ دسته اول افرادی که قصد دارند در پله اولی صعودی سهم سهیم باشند و این افراد باید از سهم تا زمانی که صف خرید آن پابرجاست، نگهداری کنند و سپس سهم را به فروش برسانند.

ولی دسته دومی هم وجود دارند که پول خود را در میان مدت (۱ الی ۶ ماه) نیاز ندارند و دوست دارند عرضه اولیه ها را کمی بیشتر نگهداری کنند تا سود بیشتری از این طریق کسب کنند. این افراد می توانند با توجه به استراتژی که دارند و در نظر گرفتن وضعیت کلی بازار و نگاهی که به آینده بازار بورس دارند، عرضه اولیه مورد نظر را تا زمانی که به سود مورد نظر دست یابند، نگهداری کنند و در کوتاه مدت نباید نگران نوسانات عرضه اولیه و اصلاح های موفتی قیمت آن باشند.

البته دسته سومی هم وجود دارند که قصد نگهداری عرضه اولیه برای بلندمدت (۱ تا ۳ سال) را دارند و این افراد کار به مراتب ساده تری خواهند داشت و تنها کاری که باید انجام دهند این است که عرضه اولیه را در روزی که برای عرضه آن مشخص شده است، خریداری کنند و سپس آن را رها کنند تا سود بسیار زیادی از این طریق به دست آورند و این افراد کم تر از گروه های دیگر باید نگران نوسانات سهم و آینده بازار باشند، چرا که بالاخره بازار بورس روی خوش خودش را به آن ها نشان خواهد داد.


نتیجه گیری و کلام پایانی

به علت تقاضای بالایی که برای عرضه‌ های اولیه ایجاد می شود، به صورت معمول سهمیه کمی به افراد شرکت‌ کننده در روز ثبت سفارش تغلق خواهد گرفت، اما با این وجود خرید سهام در عرضه اولیه یک روش ساده و بی خطر برای تجربه اولین سرمایه‌ گذاری در بورس و کسب سود های کوچک است، چرا که در اکثر مواقع مقداری سود برای سرمایه گذاران به همراه خواهد داشت و دید بسیار خوبی را در آن ها شکل خواهد داد. در عرضه اولیه با بوک بیلدینگ، یک بازه زمانی، حداقل و حداکثر قیمت قابل خرید و سهمیه برای هر کد بورسی در نظر گرفته می شود که توضیحات کامل آن را مرحله به مرحله تحت عنوان نحوه خرید عرضه اولیه در بورس به شما عزیزان آموزش دادیم.

شما می بایست طبق این اطلاعات که به وسیله ناظر بازار در روز عرضه اعلام می‌ شود، سفارش خود را در ساعت مشخص شده بفرستید. تخصیص سهام به وسیله ناظرین به کدهای معاملاتی صورت می پذیرد و اغلب در صورت وجود تقاضای بالا، همه افراد به صورت مساوی از عرضه‌ ها استفاده می کنند.

همان طور که در ابتدای مطلب قول دادیم، نحوه خرید عرضه اولیه در بورس را به زبان ساده به شما توضیح دادیم. 

اگر دوست دارید بدانید تفاوت عرضه اولیه و پذیره نویسی در بورس چیست این مطلب شما را به صورت رایگان راهنمایی می کند.

برای دوستانتان بفرستید: