Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1125

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1162

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1166

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1188

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2841

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2848

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2861
گزارش بروز عرضه اولیه ها - گزارش کامل عرضه اولیه ها در خرداد 1399 | کد بورسی

برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

گزارش بروز عرضه اولیه ها – گزارش کامل عرضه اولیه ها در خرداد ۱۳۹۹

خرید عرضه اولیه همیشه یکی از پرسود ترین و در عین حال کم ریسک ترین سرمایه گذاری ها در بورس به حساب می آید، در این میان چندین عرضه اولیه سال ۹۹ را هم پشت سر گذاشتیم که از این بین می توان به؛عرضه اولیه شستا ، عرضه اولیه آریا ، عرضه اولیه سهام صبا ، عرضه اولیه غگیلا ، عرضه اولیه پیزد ، عرضه اولیه شگویا ، عرضه اولی وپویا و … اشاره داشت. حال که مدتی از عرضه اولیه این شرکت ها در بورس گذشته، بهتر است گزارش بروز عرضه اولیه ها را با یک دیگر در این مقاله مورد بررسی قرار دهیم. در نظر داشته باشید که گزارش بروز عرضه اولیه ها شامل این که عرضه های اولیه سال ۹۹ در چه وضعیتی قرار دارند و از لحاظ موضوع تحلیل تکنیکال در چه جایگاهی قرار دارند و مواردی از این دست می شود. اگر عرضه اولیه خریدید و یا دوست دارید در خصوص با عرضه های اولیه در بورس اطلاعات به دست آورید، این مطلب آموزشی تحت عنوان گزارش بروز عرضه اولیه ها در خرداد ۱۳۹۹ را از دست ندهید.

گزارش بروز عرضه اولیه ها

در ماه اخیر، بورس تهران با وجود تمام افت و خیزهایی که با آن روبرو بود، توانست عملکرد خوب خود را در سال ۹۹ حفظ نماید و همچنان هم روند شاخص صعودی پیش بینی می شود. شاخص کل بورس در خرداد ماه امسال توانست بعد از اتمام اصلاح در هفته اول دوباره به مسیر صعودی خود باز گردد و با شکستن مجدد مقاومت ۱ میلیون واحدی و تثبیت بالای آن موج صعودی جدید خود را تایید کند. در نهایت این شاخص با گذشتن از محدوده ۱ میلیون و ۲۲۹ هزار واحدی نزدیک به ۲۶٫۷% رشد ماهیانه را تجربه کرد که از این نظر خرداد دومین ماه پر رشد امسال بعد از اردیبهشت به حساب می آید.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، مشاوره خرید، آموزش های رایگان بورسی و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


خرداد ماه برای عرضه اولیه‌ ها ماهی کم ترافیک بود و تنها یک عرضه اولیه با نماد آریا در این ماه عرضه اولیه شد. البته عرضه اولیه شرکت زر ماکارون هم قرار بود همزمان با این عرضه اولیه انجام شود که با افشای اطلاعات در زمینه قیمت محصولات و در نتیجه ایجاد تغییرات اساسی در پیش بینی صورت های مالی این شرکت، عرضه اولیه آن در حاله ای از ابهام است. در ادامه حائز اهمیت ترین اتفاقات هر یک از نمادهای عرضه اولیه شده از اسفند ۹۸ تا پایان خرداد ۹۹ را مورد بررسی خودمون قرار خواهیم داد.

روند معاملات عرضه اولیه ها

عرضه های اولیه بسیاری را در چند ماه گذشته داشتیم که بیشتر آن ها مربوط به اسفند ماه پارسال هستند. در این بین عرضه های اولیه بسیار خوبی بودند که با قیمت بسیار جذابی روانه بازار شدند و سود خوبی را نصیب خریداران خود کردند مانند؛ شستا ، شگویا ، صبا و … ولی بعضا عرضه اولیه هایی هم بودند که بعد از گذشت مدت زمان زیادی هنوز درگیر پر کردن حجم مبنا هستند و قیمت پایانی آن ها با قیمت آخرین معامله برابر نیست و به همین دلیل رشد قیمتی را به خود ندیده و جذابیتی برای بازار و حتی سهامداران خود ندارند مانند؛ شصدف ، پیزد ، غگیلا ، ساوه و … اما به صورت کلی همیشه عرضه های اولیه هم در قسمت اول صعود قیمتی و هم در بخش های بعدی که بعضا رشد بیشتری خواهد داشت برای سرمایه گذاران بازار جذابیت دارد و همیشه اخبار و حواشی عرضه های اولیه بورس بسیار زیاد و پرطرفدار است. در ادامه قصد داریم بیشتر در خصوص با عرضه های اولیه اخیر صحبت کنیم، پس همراه کد بورسی باشید.

عرضه اولیه آریا

شرکت آریا ساسول که از ۷ خرداد وارد خانواده عرضه اولیه ها شده، توانست تا پایان خرداد به میانگین رشد ۲٫۳ درصدی در روز برسد که با توجه به حجم مبنا و فروش حقوقی ، باز هم عدد مناسبی برای عرضه های اولیه کوچک محسوب می شود. این شرکت در تاریخ ۹ تیر مجمع عمومی سالیانه خود را برگزار می کند و سهامداران آن باید در مورد نحوه تقسیم سود ۹۲۰۴ ریالی شرکت به ازای هر سهم تصمیم گیری نمایند. اخیرا نماد آریا با مشکل عدم پر شدن حجم مبنای خود روبرو است و حقوقی هم مثل چند روز ابتدایی بعد از عرضه اولیه از سهم حمایت نکرده و به این صورت رشد قیمتی این سهم در روز های آتی زیاد نخواهد بود.

عرضه اولیه پیزد

جالب است بدانید که حائز اهمیت ترین خبری که در خرداد ماه توانست عملکرد شرکت صنایع لاستیک یزد را تحت تاثیر قرار بدهد، موضوع حذف نرخ ۴۲۰۰ تومانی ارز از واردات مواد اولیه لاستیک بود. امروزه بیشتر سهامداران منتظرند تا قیمت نهایی فروش لاستیک و میزان افزایش آن به شکل رسمی مورد تایید قرار گیرد تا تاثیر این دو خبر بر صورت های مالی شرکت تعیین گردد.

عرضه اولیه پیزد هم در تاریخ ۱۰ تیر مجمع سالیانه خود را برگزار می کند و سهامدارن این شرکت در مورد تقسیم سود ۲۲۴۸ ریالی به ازای هر سهم تصمیم گیری خواهند داشت. نماد پیزد هم با مشکل عدم پر شدن حجم مبنای خود روبرو است و حقوقی هم از سهم حمایت به عمل نمی آورد و به این صورت، احتمالا رشد قیمتی این سهم هم مانند سهام آریا در روز های آتی با روند کندی روبرو خواهد بود.

عرضه اولیه شصدف

صف خرید شصدف با وجود گذشت بیش تر از ۳ ماه از تاریخ عرضه همچنان ادامه دارد و به توجه به عدم تکمیل حجم مبنا در معاملات روزانه این سهم، قیمت با روند بسیار کندی در حال افزایش است. شصدف در تاریخ ۲۷ خرداد از صدور مجوز افزایش سرمایه ۲۵۰ درصدی شرکت به وسیله سازمان بورس خبر داده است.

این افزایش سرمایه از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی می باشد و طی آن سرمایه شرکت از ۲۰ میلیارد تومان به ۷۰ میلیارد تومان افزایش پیدا خواهد کرد. رفتار حقوقی و سهامداران این سهم بسیار عجیب است و مشکل حجم مبنا برای این شرکت بسیار جدی است و رند قیمتی به جز در یکی دو روز کاری با مشکل عدم عرضه سهام همراه بوده و است.

عرضه اولیه غگیلا

شرکت شیر پاستوریزه پگاه گیلان در اولین روزهای خرداد مجمع عمومی سالیانه خود را برگزار کرد و به ازای هر سهم ۳۲۶ ریال سود نقدی بین سهامداران خود تقسیم کرد. بعد از این مجمع معاملات غگیلا به روال عادی بازگشت و در نهایت میانگین رشد روزانه این سهم در خرداد ماه به ۰٫۳۷% رسید که به هیچ عنوان خوب نیست و مشکل عدم تکمیل حجم مبنا برای سهام های کوچک حتی پس از ماه ها، وجود دارد و مسئولیت و سهامداران عمده این سهام ها باید در راستای این موضوع راهکاری اتخاذ نمایند.

عرضه اولیه ساوه

شرکت سیمان ساوه پس از برگزاری مجمع عمومی عادی در پایان اردیبهشت ماه و تقسیم سود نقدی برابر با ۲۳۰۰ ریال به ازای هر سهم از ابتدای خرداد بازگشایی شد. در هفته نخست خرداد ماه دیدیم که صف خرید این نماد طی چند روز متوالی عرضه شد، ولی هربار خریداران دوباره این سهم را به صف خرید بردند و در نهایت تا پایان خرداد ماه این سهم با صف خرید به کار خود ادامه داد.

بقط صورت های مالی ارائه شده توسط شرکت، برای بازه ابتدای سال مالی تا پایان اردیبهشت ماه، شرکت توانسته است جمع فروش داخلی خود را نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۶ درصد افزایش دهد. این تغییرات برای فروش صادراتی شرکت ۱۵٫۵ درصد گزارش شده است. همچنین خبر و شایعات مربوط به افزایش نرخ سیمان در ماه اخیر بسیار شدت یافته و گروه سیمانی را به شدت تحت تاثیر خود قرار داده است.

عرضه اولیه شگویا

شگویا در ادامه افت ۲۵ درصدی خود که از اواسط اردیبهشت آغاز شده بود، در هفته اول خرداد افت خود را نسبت به بالاترین قیمت ثبت شده به ۳۳٫۵ درصد رساند، ولی از ابتدای دومین هفته خرداد مجددا روند صعودی خود را از سر گرفت و نزدیک به نصف این افت را جبران کرد. پتروشیمی تندگویان در تاریخ ۱۹ خرداد مجمع عمومی سالیانه خود را برگزار کرد که در نتیجه آن ۴۱۰ ریال به ازای هر سهم سود نقدی تقسیم شد.

عرضه اولیه شگویا

نکته جالب در خصوص با مجمع شرکت پتروشیمی تندگویان، نحوه پرداخت سود نقدی سالانه سهام بود که به صورت نقدی و از طریق سامانه سجام به حساب بانکی سهامداران نزد سازمان بورس واریز شد و دیگر نیازی به مراجعه به بانک و … نیز وجود ندارد که بسیار نکته خوبی است و این موضوع باید برای تمامی شرکت های بورسی اجرا شود و سود سهام به صورت مستقیم به حساب سهامدار واریز شود. همچنین با توجه به این که این شرکت در لیست شرکت های سهام عدالت حضور دارد، آزاد سازی این سهام شامل عرضه سهام شگویا هم شده است.

عرضه اولیه شستا

عرضه اولیه سهام شستا پس از اصلاح ۲۰ درصدی تا محدوده ۰٫۳۸ فیبوناچی در اواخر اردیبهشت، از اول خرداد روند صعودی جدیدی را از سر گرفت که در نتیجه آن قیمت سهم مجددا ۳۴ درصد رشد کرد و توانست قله قبلی خود را با قدرت بشکند. در نظر داشته باشید که از نظر روند معاملاتی کوتاه مدت، شستا بعد از تثبیت در محدوده ۱۸۰۰ در حال شروع یک روند جدید است و اخیرا قیمت آن بالای ۲۲۰۰ تومان نثبیت شده است که می تواند اهداف قیمتی این سهم ارزشمند را افزایش دهد.

عرضه اولیه شستا

شستا در خرداد ماه با هدف فروش ۹۹٫۹ درصد از سهام شرکت ماشین سازی پارس مزایده برگزار کرد که با توجه به عدم ارائه پیشنهاد به وسیله خریدار این مزایده بی نتیجه به اتمام رفت.

همه چیز درباره عرضه اولیه سهام شستا

شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) در سال ۱۳۶۵ با سرمایه اولیه ۲۰ میلیارد ریال به صورت یک شرکت سهامی خاص تاسیس شد و در سال ۱۳۷۹ به شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی تغییر نام پیدا کرد. موضوع فعالیت این شرکت را می توان سرمایه گذاری و مشارکت در فعالیت های اقتصادی و بازرگانی اعم از فعالیت تولیدی، بازرگانی، خدماتی T مالی، مدیریتی و … و همین طور تشکیل انواع شرکت ها به جهت نیل به اهداف شرکت به حساب آورد.

شستا در ۸ صنعت اصلی نفت، گاز و پتروشیمی، دارو، معدن، سیمان، فناوری اطلاعات، حمل و نقل دریایی، مالی مانند بورس، بانک و بیمه و همچنین دامپروری حضور دارد و قصد ادامه حضور در این صنایع دارد. طبق گزارش دوره ۹ ماهه منتهی به ۲۹ اسفند ماه سال ۱۳۹۸، این شرکت به ازای هر سهم مبلغ ۴۴۹۴ ریال سود شناسایی کرده است. اغلب سرمایه گذاران و افراد بر این باورند که این سهام ارزشمند از ارزش ذاتی خود عقب است و هر سهم آن حدودا ۲۸۰۰ تومان ارزش دارد و در بازه زمانی کوتاه مدت باید این عقب افتادگی جبران شود و همین امر موجب نوسانات بسیاری در این سهم سنگین شده است و به همین دلیل هر روزه شاهد صف فروش و فردای آن شاهد صف خرید سنگین آن هستیم و این نشان از هیجانی عمل کردن و توجه بسیار عموم و سرمایه داران بزرگ و خرد به سهام این شرکت است.

عرضه اولیه صبا

عرضه اولیه صبا که در ۱۰ روز پایانی اردیبهشت نزدیک به ۳۰ درصد افت را تجربه کرده بود، از اوایل خرداد ماه مجددا توانست به روند صعودی خود باز گردد و در این روند نزدیک به ۳۰ درصد نسبت به کف قیمتی جدید رشد کند. امروزه قیمت این سهم در محدوده ۲۸۰۰ – ۳۰۰۰ تومان در حال نوسان است.

گزارش بروز عرضه اولیه ها

عرضه اولیه زکوثر

عرضه اولیه زکوثر هم مانند عرضه اولیه صبا در روزهای پایانی اردیبهشت با افت نزدیک به ۳۰ درصدی روبرو شده بود، ولی از ابتدای خرداد ماه توانست با شروع یک روند صعودی از ۷ خرداد و ثبت رشد ۵۱ درصدی قیمت، علاوه بر جبران افت اردیبهشت سقف قیمت خود را بشکند. زکوثر با انتشار صورت های مالی حسابرسی نشده مربوط به سال مالی ۹۸، از افزایش ۵۸ درصدی سود انباشته نسبت به سال پیش و سود پایه ۱۰۱۲ ریالی به ازای هر سهم خبر داد.

عرضه اولیه زکوثر

عرضه اولیه تملت 

تامین سرمایه بانک ملت بعد از افت ۳۰ درصدی قیمت در دو هفته پایانی اردیبهشت و برگزاری مجمع عمومی با تقسیم سود نقدی ۵۰۰ ریالی از ابتدای خرداد ماه روند صعودی جدید خود را از سر گرفت. تملت در این روند صعودی تا پایان خرداد ماه نزدیک به ۸۰ درصد رشد را تجربه کرده است.

گزارش بروز عرضه اولیه ها

وضعیت عرضه اولیه های اخیر در بازار بورس

به منظور بررسی بازدهی هر یک از این نمادها، در جدول زیر مقایسه ای بین بازدهی خرداد ماه و بازدهی کلی هر نماد انجام شده است که می توانید با دقت از آن استفاده کنید :

 عرضه اولیه سال ۹۹
این نکته را در نظر داشته باشید که در محاسبات مربوط به بازدهی از قیمت پایانی هر سهم در تاریخ های ذکر شده استفاده شده است، پس این بازدهی با بازدهی لحظه ای هر نماد که طبق قیمت آخرین معامله روز محاسبه می گردد فرق می کند و این موضوع در سهم هایی که معمولا حجم مبنای خود را تکمیل نمی ‌کنند به وضوح قابل ملاحظه است.

عرضه اولیه سال ۹۹

  • رایان هم افزا با نماد رافزا
  • لیزینگ پارسیان با نماد ولپارس
  • توسعه مسیر برق گیلان با نماد بگیلان
  • ایمن خودرو شرق با نماد خیمن
  • پتروشیمی بوعلی سینا با نماد بوعلی
  • تولید نیروی جنوب غرب صبا با نماد بصبا
  • ترانسفورماتور توزیع زنگان با نماد برانسفو
  • پتروشیمی ایلام با نماد شایلام
  • پتروشیمی مروارید با نماد شمروارید
  • پالایش نفت جی با نماد شجی
  • راه آهن حمل و نقل با نماد حرآهن
  • صنایع چوب خزر کاسپین با نماد چخزر

نتیجه گیری و کلام آخر

در انتها جالب است به این نکته اشاره داشته باشیم که اگر به سابقه عرضه های اولیه سنگین تر نگاه بی اندازیم و حتی اگر عرضه اولیه های سال ۹۸ و ۹۷ را بررسی کنیم، به این نتیجه خواهیم رسید که فروش عرضه اولیه در هیچ زمانی کار منطقی نیست و روند عرضه های اولیه اغلب در تمامی تایم فریم ها صعودی است و هر اصلاحی کوتاه مدت است و در بلند مدت می تواند شما را با سود بسیار خوبی همراه کند.

به عنوان مثال عرضه اولیه نوری (پتروشیمی نوری) با قیمت ۳۱۵۰ تومان انجام شد و امروز این سهم با قیمت ۱۶۵۰۰ تومان هنوز هم در صف خرید است و خبر هایی حول افزایش سرمایه سنگین این شرکت به گوش می رسد و همین می تواند زمینه ساز رشد مضاف این سهام در بورس باشد و یا نماد جم پیلن ، تاصیکو و … به همین صورت همگی توانستند در بازه زمانی بلند مدت سود بسیار خوبی را برای سهامداران صبور خود به ارمغان بیاورند، پس اگر نیاز شدید مالی ندارید، عرضه های اولیه را حداقل ۱ تا ۲ سال نگهداری کنید و سپس نسبت به فروش، خرید مجدد و یا سهامداری آن تصمیم گیری کنید.

عرضه اولیه شستا ، عرضه اولیه صبا ، عرضه اولیه شگویا و … همگی می توانند رشد بسیار خوبی را در عین رشد مناسبی که داشتند تجربه کنند، لذا در خصوص با فروش یا نگهداری آن ها در نهایت آرامش و به دور از شایعات و بالا و پایین های بازار تصمیم گیری کنید و مطمئن باشید با نگهداری عرضه های اولیه به صورت طولانی مدت رشد بسیار خوبی متوجه سرمایه شما خواهد شد.

تجربه گذشت در گزارش بروز عرضه اولیه ها ثابت کرده است که اغلب در عرضه های اولیه سنگین تر، بعد از ۵ الی ۶ ماه از زمان عرضه اولیه، تازه روند اصلی سهم آغاز می شود و سود اصلی را در آن زمان به سهامداران خود اعطا خواهد کرد.

بنابراین عرضه اولیه ۹۹ هم می تواند سود خوبی داشته باشد و باید از هیجانات روزانه بازار سرمایه دور باشید و عرضه اولیه های خود را حفظ کنید و به سود های ۴۰ تا ۱۰۰ درصدی راضی نباشید. البته طمع کردن هم مناسب بازار سرمایه نیست و باید در بهترین زمان، بهترین تصمیم را برای دارایی خود اتخاذ کنید و در این مسیر، روند کلی بازار بورس مهم ترین عامل است که باید در نظر داشته باشید.

امیدوارم از این مقاله تحت عنوان گزارش بروز عرضه اولیه ها نهایت استفاده رو برده باشید. هر گونه سوال و یا ابهامی داشتید می توانید از بخش ارسال نظرات و دیدگاه ها با ما در ارتباط باشید.

برای دوستانتان بفرستید: