برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

بهترین زمان فروش عرضه اولیه | زمان فروش عرضه اولیه سهام

همه میدانند که خرید عرضه اولیه سرمایه گذاری بدون ریسک و سودده است و زمان خرید عرضه اولیه در بورس هم که مشخص است و باید ناظر بازار آن را اطلاع رسانی کند، ولی بهترین زمان فروش عرضه اولیه را بسیاری از افراد نمی دانند و بعد از چند مدت، پرتفوی سهام آن ها پر از عرضه های اولیه بزرگ و کوچکی است که نمی دانند باید با آن ها چیکار کنند! بفروشند، باز از آن ها بخرند و یا همان مقدار عرضه اولیه را نگهداری کنند، لذا در این مواقع دانستن بهترین زمان فروش عرضه اولیه با تکنیک های روانشناسی بازار می تواند کمک بسیار خوبی در مسیر رسم استراتژی فروش عرضه اولیه مناسب باشد. در این مقاله آموزشی رایگان قصد داریم تا به موضوع بهترین زمان فروش عرضه اولیه بپردازیم و استراتژی های مختلف را در این خصوص بررسی کنیم که قطعا به کارتان خواهد آمد، پس به هیچ عنوان این مطلب راهنما در خصوص عرضه اولیه های بورسی را از دست ندهید.

بهترین زمان فروش عرضه اولیه سهام

از نگاه تئوریک و طبق آنچه در جهان مرسوم است، قیمت فروش عرضه اولیه سهام را به شکلی مشخص می کنند تا شرکت ‌کنندگان در عرضه اولیه بتوانند از بازدهی ۱۰ تا ۲۰ درصدی استفاده کنند. شایان ذکر است که شرکت‌ هایی که خواهان ورود به بورس هستند به وسیله نهادهای مالی مانند شرکت ‌های تأمین سرمایه و یا شرکت‌ های مشاور سرمایه‌ گذاری مورد تائید سازمان بورس، ارزش ‌گذاری می شوند و پس از آن سهامداران عمده با توجه به ارزش ذاتی حاصل شده قیمتی را به منظور ورود به بورس به سازمان بورس ارائه می ‌کنند. آنچه در عالم واقع رخ می دهد بسیار متفاوت‌ تر از آن چیزی است که پیش از این خدمت شما بیان شد و از جزییات بیشتری برخوردار است.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، مشاوره خرید، آموزش های رایگان بورسی و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


از آنجا که سهم به قیمت مناسبی عرضه شود اغلب رشد قیمت آن در طی چند روز رخ می دهد و از همین روی تمایلی برای فروش سهم در ابتدا وجود ندارد، ولی برای سرمایه گذارانی که اطلاع درستی از ارزش سهم ندارند، بهتر است که در صورت عرضه شدن صف خرید، سهم خود را نیز بفروشند، ولی بعضا در شرایط صعودی بازار مشاهده شده است که کل سهامی که عرضه شده است، به وسیله سرمایه گذاران دیگر خریداری می شود و به اصطلاح سهم رالی صعودی جدیدی را آغاز می کند و امکان دارد پس از آن نیز رشد خوب و حتی بیشتر از فاز صعودی اول را تجربه نماید.

فرآیند تصمیم گیری برای فروش عرضه اولیه

برای تصمیم به این که عرضه اولیه خریداری شده را بفروشیم، نگهداریم و یا اضافه کنیم، باید موارد زیر را مد نظر داشته باشیم تا بتوانیم بهترین تصمیم را در این خصوص اتخاذ نماییم؛

۱) تحلیل بنیادی

خوشبختانه با ورود اینترنت در معاملات بورس و گسترش آن شاهد انتشار رایگان تحلیل بنیادی سهام عرضه اولیه در سایت ‌های گوناگون تحلیلگری و کارگزاری هستیم. حتما دو تا ۵ تحلیل بنیادی از سایت ‌هایی که به آن‌ها اطمینان دارید، مطالعه نموده و برآیند نظرات در رابطه با ارزش ذاتی آن سهام را در نظر بگیرید. این موضوع می‌ تواند نسبت به دیدگاه شما در رابطه با فروش عرضه اولیه مهم و موثر باشد.

البته در نظر داشته باشید که بعضا در تحلیل‌ های انجام‌ شده گران بودن قیمت سهام در عرضه اولیه نتیجه می ‌شود. در این حالت اگر از چشم‌ انداز صنعت و یا خاص نبودن سهامدار عمده اطمینان دارید، می ‌توانید در عرضه اولیه خرید کنید، به عنوان مثال سهم شرکت زر ماکارون با نماد غزر که دارای حاشیه‌ هایی در زمان عرضه اولیه بود گران ارزیابی شد با این وجود این سهم در گام صعودی نخست، حدود ۵۰ درصد بازدهی نصیب سهامداران کرد.

روند فعلی بازار بورس

بازار سرمایه مثل هر زمینه اقتصادی دیگر از دوره ‌های متفاوتی از رکود، رشد و رونق برخوردار است و پس از آن مجددا شروع روند نزولی را شاهد هستیم و این سیکل طی زمان به صورت متوالی اتفاق می ‌افتد. چنانچه شرکتی در زمان رکود و یا نزول بازار عرضه شود، اغلب به علت خروج سرمایه حجم تقاضا برای عرضه اولیه کاهش می یابد و از همین روی به خاطر این که جو عمومی بازار منفی هست، تعداد روزهای مثبت در سهام عرضه اولیه پایین ‌تر از دوران رونق خواهد بود، ولی در دوران رونق و صعود شدید بازار، وقتی که یک سهم عرضه اولیه می ‌شود، از آنجایی که حجم نقدینگی بزرگی در بازار در جریان است معمولا تقاضای سنگینی برای سهام به وجود می آید که در نهایت می ‌تواند برای مدت طولانی شاهد تشکیل صف ‌های خرید سنگین در آن سهم باشیم.

تعداد سهام عرضه شده

جالب است بدانید که هرچه تعداد عرضه کمتر باشد، احتمالا فروشندگان کم تری نیز در روز های بعد از عرضه وجود خواهند داشت.

اندازه شرکت

جالب است بدانید که به منظور تعیین اندازه شرکت باید تعداد سهام شرکت را در قیمت پایانی سهام ضرب کنید و از این دریچه ارزش بازار سهام را محاسبه کنید. عمدتا چنانچه ارزش ریالی به دست آمده کم تر از ۱۰۰۰ میلیارد ریال بشود، می ‌توان این طور گفت که این شرکت، سهام کوچک به حساب می آید و اگر بین ۱۰۰۰ تا ۵۰۰۰ میلیارد ریال شود، در دسته شرکت ‌های متوسط قرار داشته و بالاتر از آن را اغلب جزو شرکت ‌های بزرگ بازار محسوب خواهد شد.

حتما بخوانید : خرید عرضه اولیه سهام در بورس – آموزش خرید عرضه اولیه

نکته جالب توجه این است که اغلب شرکت‌ های بزرگی مانند پتروشیمی پارس در زمان عرضه اولیه تنها به میزان ارزش ذاتی خود رشد می‌ کنند و اغلب هیچ رفتار هیجانی در معاملات این سهام مشاهده نمی شود، این در حالی است که در معاملات سهام کوچک چنین امری رخ نمی‌ دهد و گاهی اوقات شاهد تحقق بازدهی ‌های بالای ۱۵۰ درصد هم در آن بوده‌ ایم.

وضعیت فعلی و آینده صنعت

هر شرکتی که عرضه می شود دارای محصولاتی است و در صنعت خاصی فعال است. شما به عنوان یک سرمایه ‌گذار بهتر است تا در مورد محصولات اصلی این شرکت ‌ها و چشم ‌انداز آینده آن، صنعتی که در آن فعال است و وضعیت آن صنعت و اینکه آیا روند روبه رشدی را می ‌توان از آن انتظار داشت و یا این صنعت موردحمایت دولت قرار دارد یا این که وابسته به اقتصاد جهانی است و … تحقیق کنید تا از این طریق بتوانید تصمیم‌ گیری مناسبی در رابطه با فروش عرضه اولیه، ماندن با آن و حتی خرید سنگین‌تر در آن و … اتخاذ کنید.

زمان فروش عرضه اولیه سهام

رفتار سهامدار عمده

به علت های گوناگون تقاضا برای خرید سهام پس از عرضه اولیه در سقف قیمتی به وجود می آید و گاهی اوقات شاهد تقاضای چند ۱۰۰ میلیونی نیز هستیم، ولی از آنجایی که تعداد معدودی از ۵ تا ۱۰ درصد از سهام شرکت در دست سرمایه ‌گذاران بازار بورس قرار دارد و همچنین با توجه به روش بوک بیلدینگ در عرضه اولیه تعداد سهام هر فرد نیز بسیار معدود است، در نتیجه این وظیفه سهامدار عمده است تا از سهم حمایت کند و از طریق عرضه سهام به متقاضیان معاملات روزانه سهم صورت می پذیرد. در این خصوص به موارد زیر باید توجه داشت؛

اگر سهم عرضه‌ شده در بازار بورس معامله شود، آنگاه سهم از حجم مبنا برخوردار است، لذا یکی از وظایف سهامداران عمده این هست تا عرضه روزانه را به شکلی انجام دهند تا به اصطلاح حجم مبنا پر شود و در نتیجه قیمت پایانی نیز مثبت کامل بخورد. با این حال مواردی دیده شده که به دلیل عدم حمایت لازم از سوی سهامدار عمده معاملات روزانه سهم تازه عرضه ‌شده به اندازه حجم مبنا انجام نمی ‌شود و در نتیجه قیمت پایانی کمتر از ۵ درصد رشد می کند. چنانچه این موضوع برای ۲ تا ۳ روز ادامه پیدا کنه امکان دارد که اثر منفی بر تقاضای سهام بگذارد و این باعث خالی شدن صف خرید سهم بشود.

حتما بخوانید : خرید عرضه اولیه در فردای عرضه – ترفند طلایی ثبت سفارش عرضه اولیه

گاهی اواقت هم دیده ایم که یک سهم طی چند روز کاری صف خرید سنگینی دارد و در آن ایام به صورت معمول مورد معامله قرار می گیرد، ولی در یک روز معاملاتی با وجود این که صف خرید سنگینی وجود دارد اما به دلیل عرضه سنگین از سوی سهامدار عمده که از آن تحت عنوان عرضه آبشاری نیز یاد می‌ شود به‌ یک‌ باره صف خرید به طور کامل عرضه می‌ شود و بعضا شاهد افول قیمت آخرین معامله نیز هستیم؛ در این صورت لازم است تا شما اقدام به تصمیم‌گیری کنید تا با سهم می ‌مانید و یا این که آن را به فروش برسانید.

اخبار و اطلاعات پیرامون سهام

گاهی اخبار و اطلاعات درست و غلط به شکل منفی یا مثبتی پیرامون سهام عرضه شده منتشر میشود که معمولا افراد بر اساس این اطلاعات و اخبار تصمیم خواهند گرفت.

موج دوم سود از عرضه اولیه ها

قدیمی ‌تر های بورس احتمالا با اصطلاح موج‌ های مختلف عرضه اولیه و تلاش برای کسب سود در موج‌ های بعدی سهام تازه‌ وارد آشنایی کافی دارند. پایان موج اول صعود عرضه اولیه وقتی اتفاق می افتد که تعداد معاملات در بازار زیاد می شود یا به اصطلاح می ‌توان گفت موعد هضم عرضه اولیه در بازار فرار می رسد. رویه هضم عرضه اولیه بدون دخالت سهامدار عمده در نقش حامی سهام می‌ تواند احتمال شروع موج دوم را افزایش دهد، ولی باید این نکته را در نظر گرفت که نمی ‌توان انتظار صعود قطعی سهام پس از پایان موج نخست را داشت و در چنین شرایطی است که باید حداقل آگاهی از عرضه‌ های اولیه وجود داشته باشد.

بررسی‌‌ عرضه‌ های اولیه از نگاه بازاری و همچنین بنیادی از اهمیت بالایی برخوردار است و بر این اساس بار دیگر تاکید می‌ شود، تحلیل‌ های ارائه ‌شده از عرضه‌ های اولیه بیش از آنکه به زمان خرید مرتبط باشد برای کسب سود پس از موج نخست عرضه اولیه اهمیت دارد. عرضه‌ های اولیه در اکثر اوقات سودده‌ بوده و بازدهی بالایی نصیب سهامداران می‌کند. از بازه زمانی رشد قیمتی سهم به صورت پیوسته تا رسیدن به نخستین زمان کاهش قیمت را به اصطلاح موج اول رشد قیمتی یاد می ‌کنند.

حتما بخوانید : تفاوت عرضه اولیه و پذیره نویسی در بورس چیست؟

امکان دارد سهمی ۴ روز متوالی با نوسان مثبت حداکثری ۵ درصدی مواجه گردد و به این ترتیب در موج نخست به بازدهی ۲۰ درصدی برسد و امکان دارد موج اول آن حتی تا بیش از ۱۰۰ درصد سود نیز همراه باشد. حال برخی از نمادهای تازه وارد به بازار سهام پس از کسب بازدهی در موج اول، یک روند نزولی و یا متعادل را تجربه کرده و مجدد به فاز رونق و صعود باز خواهد گشت. این روند به موج دوم رشد قیمتی معروف است که شرایط مناسبی برای کسب سود بیشتر برای سهامداران فراهم می کند.

نکات مهم درباره بهترین زمان فروش عرضه اولیه

  • رفتار سهامداران عمده را همیشه باید مد نظر قرار داد.
  • اغلب عرضه‌ های اولیه در ساعات ۱۰ تا ۱۲ ظهر برگزار می‌ شوند.
  • خرید و فروش سهام عرضه اولیه به دو صورت حضوری و آنلاین صورت می پذیرد.
  • در هنگام خرید و فروش عرضه اولیه سهام حتما با کارگزاران بورس مشورت فرمایید.
  • وقتی که فضای بازار مثبت باشد، اغلب افراد کمی حاضر به فروش سهام خود می ‌شوند.
  • درباره چشم ‌انداز و سود و زیان احتمالی شرکت مطالعه نمایید تا بتوانید آینده را پیش بینی کنید.
  • بعضی اوقات و بسته به شرایط دیده شده است که در عرضه اولیه سود زیادی حاصل نشده است، ولی اخیرا این طور نبوده است.
  • وقای که سهم ‌های درخواست شده از تعداد سهم ‌های عرضه شده بیشتر باشد، اولویت با افرادی است که زودتر از بقیه اقدام به خرید کرده ‌اند.
  • طبق آنچه که در دنیا رایج است، این است که قیمت و زمان فروش عرضه اولیه بورس به شکلی تعیین می ‌شود که متقاضیان بتوانند ۱۰ تا ۴۰ درصد سود کنند.

جمع بندی و کلام آخر

سهام شرکت‌ هایی که برای اولین بار روانه بازار بورس می شوند، در ۹۹ درصد مواقع با تقاضای خرید بسیاری روبرو می شود و بعد از روز عرضه اولیه تا چند روز یا حتی چند هفته با صف خرید همراه خواهند بود. ساده ترین راه برای تشخیص زمان فروش عرضه اولیه و شناسایی سود سهم ‌های عرضه ‌اولیه ‌ای این است که تابلوی معاملات سهم را دنبال کنید و روزی که صف خرید عرضه شد و قیمت سهم به اصطلاح به تعادل رسید، شما هم سهم ‌خود را بفروشید.

ولی نکته حائز اهمیتی که در این خصوص بهتر است مد نظر قرار گیرد این است که بیشتر شرکت ‌هایی که با این روش عرضه اولیه وارد بازار سهام می ‌شوند، پتانسیل سودآوری بسیار بالاتری را خواهند داشت و قیمت سهم ‌آن ها پس از متعادل شدن هم مطمئنا به‌ مرور زمان با افزایش روبرو خواهد شد و قطعا سود خوبی را در میان مدت میتواند برای شما به همراه داشته باشد، لذا برخی از این شرکت‌ ها برای سرمایه ‌گذاری میان ‌مدت و بلندمدت هم مناسبند و اگر بتوانید پناسیل ‌های سودآوری را در این شرکت‌ ها شناسایی کنید و سهام شرکت ‌های قوی ‌تر را برای مدت طولانی ‌تری در سبد سرمایه ‌گذاری ‌خود نگه دارید، مطمئنا سود بسیار بیشتری نصیب شما می شود.

همچنین توجه داشته باشید که بهتر است برای فروش عرضه اولیه اصلا عجله نکنید و به چشم یک سرمایه گذاری ۱ یا ۲ ساله به آن نگاه کنید. به این خاطر که عرضه های اولیه ۹۹ و بعضا سال های پیش ثابت کرده است که قیمت عرضه شده در ابتدا با قیمت یک یا دو سال بعد سهم ، اختلاف بسیار زیادی دارد و این موضوع نشان می دهد که اگر به چشم بلند مدت به خرید و نگهداری عرضه های اولیه نگاه کنید، می توانید سود های میلیونی و بسیار خوبی را بدین وسیله کسب نمایید.

امیدوارم از این مقاله آموزشی با عنوان بهترین زمان برای فروش عرضه اولیه نهایت استفاده رو برده باشید.

هر گونه سوال و یا ابهامی بود، از طریق بخش ارسال نظرات و دیدگاه ها با و دیگر مخاطبان در میان بگذارید، همچنین نظرات و تجربیات خود درباره خرید و فروش عرضه اولیه و همین طور بهترین زمان این کار با ما و دیگر مخاطبان کد بورسی به اشتراک بگذارید تا از تجربیات شما هم استفاده کنیم.

برای دوستانتان بفرستید: