برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

قوانین سرمایه گذاری در بورس | قوانین طلایی و جادویی بازار بورس

سرمایه گذاری در بورس هم مثل سایر بازار های مالی قوانین خاص و مخصوص به خودش را داراست. قوانین سرمایه گذاری در بورس خیلی سخت نیست و به راحتی می توان آن ها را رعایت کرد و به سود منطقی و بلند مدتی دست پیدا کرد. اگر قوانین سرمایه گذاری در بورس را بلد باشیم و رعایت کنیم همواره در بازارهای گاوی (صعودی)، بیشترین سود را کسب می کنیم و در بازارهای خرسی (نزولی) هم کم ترین ضرر متوجه سرمایه ما خواهد شد و از این جهت میتوانیم با نگاه بلند مدت به سرمایه گذاری در بورس، سود بسیار خوبی را کسب کنیم. در این مطلب آموزشی رایگان قصد داریم تا قوانین طلایی و جادویی بازار بورس را با شما عزیزان به اشتراک بگذاریم تا با دانستن قوانین سرمایه گذاری در بورس بتوانید روند انجام معاملات خود را بهبود ببخشید و سود مناسب تری را در بازه زمانی کوتاه تری کسب کنید.

قوانین سرمایه گذاری در بورس

سرمایه گذاری در بورس ایران از قوانین مشخص و معینی برخوردار است. در سرمایه گذاری در هر بازار، باید فقط و فقط طبق قوانین مربوط به همان بازار عمل کرد. بی تردید فراگیری این قوانین و کسب مهارت در اجرای آن ها گام بسیار مهمی برای شروع محسوب می شود.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، مشاوره خرید، آموزش های رایگان بورسی و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


همان طور که گفته شد لازمه هر سرمایه گذاری موفق، آگاهی کامل نسبت به تکنیک ها و قوانین بخصوص آن بازار است، به همین خاطر بازار سرمایه نیز قوانین ویژه خود را داشته و همانطور که می دانید رشد اخیر شاخص کل بورس نسبت به چند سال اخیر بی سابقه بوده و جذابیتی را برای سرمایه گذاران ایجاد کرده است که جهت حفظ سرمایه در این بازار و همچنین حفظ روند رو به رشد آن، نو سهامداران باید اطلاعات دقیق نسبت به قوانین آن داشته باشند. اخیرا هم با افت شاخص، بسیاری از سرمایه گذارانی که به گفته دیگران و با سیگنال های نسنجیده در زمان نامناسبی وارد بازار شدند، ضرر بسیار سنگینی را متحمل شده اند و اغلب به فکر خروج کامل از این بازار هستند!

۱) رکن اول؛ حفظ سرمایه 

نخستین قانون سرمایه گذاری در بورس حفظ سرمایه و افزایش پی در پی آن است. هدف اصلی سرمایه گذاری افزایش پول و بهره مندی از سود است. اگر فکر میکنید که سرماه خود را از دست می دهید، بهتر است که سرمایه گذاری نکنید، به خاطر این که سرمایه گذاران پول از دست نمی دهند، بلکه تنها این دلالان هستند که پول از دست می دهند و آنها هیچ قانونی را رعایت نمی کنند.

آن ها طبق تفکر خود شرط می بندند. آن ها هیچ گاه ریسک و سود آوری معامله را آنالیز نمی کنند و این در حالی است که سرمایه گذاران بسیار منضبط هستند. سرمایه گذاران قوانینی را وضع می کنند و به آن قوانین پایبند می مانند. برای این سرمایه گذاران بهترین بازده بالاترین بازده نیست، بلکه بهترین بازده ممکن برای کمترین ریسک است. سرمایه گذاران در حقیقت باید اصل سرمایه گذاری را فرا بگیرند.

۲) داشتن دید بلند مدت 

از دیگر قوانین اصلی سرمایه گذاری در بورس که سهامداران باید آن را در خاطر داشته باشند، این است که سرمایه گذاران باید دید بلندمدت به سرمایه گذاری داشته باشند. بازار سهام از نظر زمان بازده بهتری نسبت به بازار های موازی خود دارد. اگر هدف شما کوتاه مدت است، نباید در بازار سهام سرمایه گذاری کنید. بازار سهام در کوتاه مدت یک ماشین اخذ رای است.

حتما بخوانید : مدیریت سرمایه در بورس – رازهای مدیریت سرمایه گذاری در بورس

امکان دارد بازار سهام در کوتاه مدت بازده مناسبی نداشته باشد. تقریبا ۹۰ درصد از معامله گران کوتاه مدت پول خود را از دست می دهند، لذا چنانچه اهداف سرمایه گذاری شما بلندمدت باشد، می توانید در بازار سهام سرمایه گذاری سوددهی را تجربه کنید. تنها با نگه داشتن سهام برای مدت طولانی، می توانید ریسک را به صورت کامل کاهش دهید. اگر افق سرمایه گذاری شما کمتر از ۲ سال باشد، می توانید صندوق های نقدی ثابت و غیرثابت را مد نظر قرار دهید.

۳) تنوع در چیدمان سبد دارایی جزو قوانین سرمایه گذاری در بورس

پرتفوی سهام شما باید متشکل از سهام صنایع مختلف باشد. شما می توانید یک سبد با ۱۰ – ۲۰ سهام تشکیل دهید. اگر اصل کارهای خود را روی تعداد کمی سهام متمرکز کنید، نتیجه غیر منتظره از یک سهام می تواند کارها را به پایین بکشید. شما با تنوع مناسب، ریسک را کاهش می دهید. با این وجود، تنوع بیش از حد هم هیچ نتیجه خوبی به همراه ندارد و با شلوغ تر شدن سبد سهام شما، باعث می شود تا تمرکزی که باید برای خرید، فروش، نگهداری و اخبار سهام های خود داشته باشید را از دست بدهید و نتوانید پرتفوی خود را به درستی مدیریت کنید.

۴) نادیده گرفتن نوسان بازار

سرمایه گذاری در بورس موجب می شود تا شما صاحب بخشی از شرکت شوید. شما باید مانند یکی از صاحبان شرکت تفکر کنید. شما نمی توانید هر روز از خواب بیدار شوید و به دنبال دلایلی برای فروش شرکت باشید. اگر از نتایج سه ماهه شرکت و چند رویداد مهم مرتبط با شرکت یا صنعت راضی هستید، باید به سهام پایبند بمانید و فکر فروش سهام خود را از سر بیرون کنید، چرا که دیر یا زود بازار متوجه ارزندگی سهام شما در این بازه زمانی و با توجه به سودآوری و اخباری که حول آن وجود دارد، خواهد شد و تقاضا برای خرید آن سهم افزایش پیدا خواهد کرد.

سرمایه گذاری در بورس

قیمت سهام شما در هر ثانیه تغییر می کند، ولی به معنای تغییر ارزش شرکت نیست. تا وقتی که اصول شرکت خوب باشد، حرکت قیمت ها را در نظر نگیرید. قیمت سهام هر روز را چک نکنید. شما سهام را به یک دلیل محکم خریداری کرده اید. تا زمانی که آن دلیل باقی است، سهام را نگه دارید و از افزایش قیمت سهم در بازه زمانی میان مدت و بلند مدت (۶ ماه تا ۲ سال) سود بگیرید.

۵) عدم رفتار هیجانی یکی از قوانین سرمایه گذاری در بورس

از دیگر قوانین سرمایه گذاری در بورس ایران این است که سرمایه گذاران و به ویژه سهامداران تازه وارد هیچ گاه شتاب زده عمل نکنند و رفتار های هیجانی خود را مدیریت کنند. چنانچه قصد دارید یک سرمایه گذار موفق باشید، باید بر احساسات خود غلبه کنید. موفقیت در بازار سهام بیشتر به تحمل احساسات شما وابسته است تا این که از هوش تجاری بهره ببرید. آلبرت انیشتین در سقوط بازار سهام ۱۹۲۹ پول خود را از دست داد. ایساک نیوتن در ۱۷۲۰ در حباب دریای جنوبی ۳ میلیون دلار از دست داد.

حتما بخوانید : راهنمای سرمایه گذاری در بورس برای افراد مبتدی

اگر وجود تمام اطلاعات همه چیز برای موفقیت باشد، این دانشمندان بزرگ نمی توانستند پول خود را از دست دهند. موفقیت شما به کنترل احساسات شما بستگی دارد. شما باید صبر کنید تا منتظر فرصت مناسب باشید. شما باید در زمانی خریداری کنید که همه در حال فروش هستند. شما باید سهام خود را زمانی که همه در حال وحشت هستند نگه دارید و حتی در چنین موقعی می توانید سهام خود را افزایش دهید. شما باید در زمان مناسب از سهام خارج شوید و زمانی که که دیگران دیوانه وار خرید می کنند، بیکار بنشینید و نظاره گر بازار و اتفاقات آن باشید.

۶) یافتن حاشیه امنیت 

این مورد حائز اهمیت ترین قانون سرمایه گذاری در بازار بورس به حساب می آید. با رعایت این قانون می توانید قانون ابتدایی را دنبال کنید. در بیشتر سهام های محبوب نمی توانید امنیت پیدا کنید. قیمت سهام باید پایین تر از ارزش ذاتی آن باشد. این سهام با ارزش است. این سهام ریسک بزرگی را به وجود نمی آورد. از آنجایی که این شرکت ارزش ذاتی خود را دارد، قیمت سهام نمی تواند برای مدت طولانی پایین بیاید. حتی اگر پایین بیاید، سرانجام به ارزش ذاتی خود باز خواهد گشت.

۷) خرید سهام آسیب دیده و نه شرکت آسیب دیده!

از اساسی ترین قانون سرمایه گذاری در بازار سهام خرید سهام آسیب دیده است نه خرید سهام شرکت آسیب دیده! ما بر اهمیت حاشیه امنیت و ارزش افزوده سهام تاکید داریم. سهام ارزشمند به معنای سهام ارزان نیست. سهام ارزشمند شرکت های خوب با اصول خوب هستند اما به دلایلی قیمت آن ها بسیار پایین تر از ارزش ذاتی آن ها می باشد. ما می توانیم آن سهام را بخریم. شرکت های فقیر نیز با قیمتی ارزان آن را به فروش می رسانند. آن ها نمی توانند از سهام ارزشمند برخوردار باشند.

۸) تخصیص دارایی از قوانین سرمایه گذاری در بورس

هرچند گفتیم که بورس بهترین بازده را نسبت به بازار های موازی خود دارد، ولی ۱۰۰ درصد ثروت خود را در بازار سهام قرار ندهید. بازده بازار سهام معمولا در دوره تورم خوب است و صندوق های بدهی بازده بهتری را در طول تورم به همراه دارند. ۷۵ درصد از پول خود را در سهام و ۲۵ درصد باقیمانده را در صندوق های سرمایه گذاری قرار دهید. امکان دارد شما با تغییر وضعیت این نسبت را بازبینی کنید.

۹) زودتر شروع کنید تا از قدرت ترکیب استفاده کنید

آلبرت انیشتین گفت؛ علاقه به ترکیب، هشتمین شگفتی جهان است. اگر از ۲۰ سالگی شروع به سرمایه گذاری کنید و تنها ۱۰۰۰ روپیه سرمایه گذاری کنید، در بازنشستگی خود ۳ کرور دریافت می کنید، ولی چنانچه از ۴۰ سالگی شروع کنید، تا همان ۳ کرور را به دست بیاورید، باید ۲۰۰۰۰ روپیه سرمایه گذاری کنید. واقعا اگر زود شروع به سرمایه گذاری کنید معجزه اتفاق می افتد، می توانید تنها با ۱۰۰۰ روپیه به جای ۲۰۰۰۰ روپیه برای بازنشستگی پول انباشت کنید.

این مورد تنها ۵ درصد است. به همین ترتیب، می توانید با سرمایه گذاری زودهنگام، تمام اهداف اصلی مالی خود را برآورده کنید. حتی می توانید مقدار کمی سرمایه گذاری کنید، ولی همان طور که گفته شد باید دید بلند مدت به آن داشته باشید. شروع زود هنگام می تواند شما را از تمام مشکلات مالی نجات دهد. اما دیر شروع کردن از هرگز شروع نکردن بهتر است.

۱۰) ضررها و سودهای خود را مقطعی حساب نکنید و از زیان ناراحت و از سود خوشحال نشوید

دیدگاه خود را میان مدت برنامه ریزی کنید و مشاهده کنید برآیند معاملات شما به چه صورتی است. به عنوان مثال ابتدا یه بازه زمانی ۳ ماهه را برای خود در نظر بگیرید و تلاش کنید همواره سهام مورد نظر خود را طبق مبانی تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال بخرید.

حتما بخوانید : طریقه سرمایه گذاری در بورس – چطور در بورس سرمایه گذاری کنیم؟

چنانچه در بازه زمانی مورد نظر، برآیند مناسبی داشتید و عملکرد شما مثبت بود برای افزایش میزان سرمایه خود برنامه ریزی انجام دهید، ولی چنانچه به این نتیجه رسیدید که هنوز توان تحلیل و یا خرید سهم های مناسب را ندارید، اقدامی برای افزایش دارایی خود انجام ندهید و تلاش کنید قدرت تحلیل خود را ارتقا دهید. حال اگر در یک مسیر سودآور قرار دارید به استراتژی و برنامه ریز خود پایبند باشید چرا که لازمه سرمایه گذاری در بورس صبر و صبر و صبر است.

۱۱) دائما در حال معامله نباشید

تعدد معاملات عامل اصلی زیان در بازار های مالی است، به خاطر این که سرمایه گذار به دلیل هیجان در معاملات دائما دست به معامله بزند و زیان داشته باشد. از طرفی هم تعدد معاملات موجب این می شود که سرمایه گذار کارمزد زیادی را هر بار پرداخت کند.

از طرف دیگر معامله گر باید زمانی را برای استراحت در نظر بگیرد، به خاطر این که معامله کردن در بازارهای مالی همواره دارای استرس است و از همین روی سرمایه گذار باید زمانی را برای استراحت و ریلکس کردن اختصاص دهد تا با کسب انرژی دوباره بتواند معاملات جدیدی را ثبت نماید.


سرمایه گذاری در بورس بهترین روش ممکن برای تأمین نیازهای مالی شماست. سرمایه گذاری در بورس بسیار ساده است و کافیست که شما منظم باشید. شما باید قوانین بازی را رعایت کنید. امیدوارم با رعایت این ۱۱ قانون بتوانید به موفقیت در سرمایه گذاری دست پیدا کنید.

امیدوارم از این مقاله آموزشی با عنوان قوانین سرمایه گذاری در بورس ایران نهایت استفاده رو برده باشید.

هر گونه سوال و یا ابهامی بود، از طریق بخش ارسال نظرات و دیدگاه ها با و دیگر مخاطبان در میان بگذارید، همچنین نظرات و تجربیات خود درباره سرمایه گذاری در بورس و همین طور نحوه خرید و فروش سهام شرکت های مختلف را با ما و دیگر کاربران کد بورسی به اشتراک بگذارید تا از تجربیات شما هم استفاده کنیم.

برای دوستانتان بفرستید: