برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

فروش سهام عدالت در بانک – واریز پول فروش سهام عدالت

همان طور که میدانید، بیش از ۴۰ میلیون ایرانی دارای سهام عدالت از دولت هستند و اخیرا سهام عدالت آزادسازی شده و در اختیار افرادی که روش مستقیم سهام عدالت را انتخاب کرده اند، قرار گرفته است. نکته مهم این است که موضوع فروش سهام عدالت به بانک ها سپرده شده است و آن ها موظفند در صورت درخواست سهامدار، به صورت پله ای ۳۰ درصد سهام عدالت فرد را به فروش برسانند. فروش سهام عدالت در بانک های مختلف به یک صورت انجام می شود و ۳۰ درصد از پول فروش سهام عدالت به حساب سهامدار واریز می شود. واریز پول فروش سهام عدالت طبق پرتکل های بانکی انجام می شود و فرد قادر به برداشت پول خود خواهد بود. فروش سهام عدالت در بانک هایی مانند؛ فروش سهام عدالت بانک ملی ، فروش سهام عدالت بانک کشاورزی ، فروش سهام عدالت بانک تجارت ، فروش سهام عدالت سپه و … از طریق ثبت درخواست فروش سهام عدالت صورت می پذیرد. اگر میخواهید همه چیز درباره فروش سهام عدالت در بانک بدانید، این مطلب آموزشی بهترین راهنمای شماست.

در ابتدا باید گفت که سامانه سعدی فروش سهام عدالت برای فروش سهام عدالت در بانک در نظر گرفته شده است. نحوه فروش سهام عدالت در سامانه سعدی کاملا مشخص است و می توانید روش فروش سهام عدالت در حالات مختلف را در آن و بانک های عامل اعلام شده که در ادامه می گوییم کدام بانک ها هستند، پیگیری نمایید. همچنین در ادامه سامانه های بانکی بانک های عامل برای فروش سهام عدالت در بانک را هم برای شما آورده ایم تا دیگر به مقاله و مطالب دیگر در این حوزه نیازی نداشته باشید.

فروش سهام عدالت در بانک

آن دسته از سهامدارانی که روش مستقیم دریافت سهام عدالت را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده ‌اند از ۱۰ خرداد ماه ۹۹ قادر شده اند تا با مراجعه به بانک مرتبط به شماره شبای خود، در صورت تمایل نسبت به ثبت سفارش فروش ۳۰ درصد از سهام خود اقدام نمایند و این نکته را هم مد نظر داشته باشند که باقی دارایی سهام عدالت آن ها هم با توجه به گفته رئیس جمهور، تا انتهای امسال امکان معامله در بورس را پیدا خواهد کرد. جالب است بدانید که تا به امروز حدود ۵ میلیون نفر برای فروش ۳۰ درصد از سهام عدالت خود اقدام کرده اند. طبق گفته حسین فهمی، سخنگوی طرح آزادسازی سهام عدالت تا پایان خرداد حدود ۲۰ میلیون نفر از حدود ۴۷ میلیون نفر مشمول سهام عدالت که در قید حیات هستند، روش مستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده ‌اند و از این میان حدود ۵ میلیون نفر تاکنون سهام عدالت خود را به فروش رسانده اند.

نکته حائز اهمیتی که در واگذاری و فروش ۳۰ درصد از سهام عدالت، مشمولان وجود دارد و باعث سردرگمی این افراد شده است، عدم واریز پول فروش سهام عدالت بعد از از گذشت ۱ ماه است! افرادی که بیش از ۱ ماه گذشته نسبت به فروش ۳۰ درصد از سهام عدالت ‌خود اقدام کرده اند، این روزها سردرگم بین بانک‌ ها و کارگزاری ها هستند و نمی دانند باید از کجا پیگیر پول واریز پول سهام عدالت خود باشند.

به صولت کلی هم همان طور که می دانید سهام عدالت سوال های بسیاری برای مردم به وجود آورده است. مردم سوالات زیادی در مورد سهام عدالت نحوه مدیریت و نحوه ازادسازی آن را داشته و بعضا هنوز هم دارند. گزارش‌ های مردم از وضعیت فروش سهام عدالت حاکی از آن است که برخی بیشتر از ۱۴ روز است که در صف فروش سهام‌ خود هستند، ولی همچنان وجهی به آن ها پرداخت نشده است و برخی دیگر از بانک‌ ها از جمله بانک ‌های کشاورزی، ملت، پاسارگاد و ملی واریز وجوه حاصل از فروش سهام عدالت را شروع کرده ‌اند. همچنین شنیده ها حاکی از آن است که ارقام متفاوتی برای فروشندگان سهام عدالت واریز شده که این ارقام بین ۱۲۰ هزار تا ۶۰۰ هزار تومان گزارش شده ‌اند. البته برخی مخاطبان هم گفته اند که با امضای فرم فروش سهام عدالت به بانک ‌ها متعهد شده‌ اند که درباره مبلغ واریز شده و زمان واریز مبلغ حاصل از فروش، اعتراضی نداشته باشند!

دریافت کد بورسی چگونه است؟

به منظور دریافت کد بورسی و فراهم کردن امکان خرید فروش سهام مشمول سهام عدالت شما باید پس از ثبت نام در سامانه سجام و پرداخت ده هزار تومان هزینه ثبت نام و پس از آن کد رهگیری دریافت کنید. در نظر داشته باشید که برای دریافت کد بورسی رایگان ، می توانید از لینک ثبت نام زیر استفاده کنید و کد بورسی و کد آنلاین معاملاتی خود را کاملا رایگان دریافت کنید :


درصورتی که تمایل دارید تا برای دریافت کد بورسی و سپس برای مدیریت و فروش سهام عدالت خود اقدام کنید و همچنین از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، مشاوره خرید، آموزش های رایگان بورسی و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


در مرحله بعدی با رفتن به دفاتر پیشخوان دولت یا کارگزاری ‌های معتبر و انجام عملیات احراز هویت کد بورسی خود را بگیرید و در ادامه می توانید دسترسی به معاملات آنلاین داشته باشید و مثل سهامداران عادی بازار بورس نسبت به خرید و فروش سهام در بورس و حساب بورسی خود، یا فروش سهام عدالت خود به بانک ‌ها اقدام نمایید.

نحوه فروش سهام عدالت

در نظر داشته باشید که دارندگان سهام عدالت می ‌توانند با مراجعه به سایت بانکی که شماره شبای آن را برای دریافت سود در سامانه سهام عدالت ثبت کرده ‌اند، اقدام به فروش ۳۰ درصد از سهام خود کنند. آدرس اینترنتی مربوط به درخواست فروش سهام عدالت بعضی بانک ‌ها در این مقاله آورده شده است. پس از آزادسازی سهام عدالت طبق مصوبه شورای عالی بورس، قرار شده بانک ‌ها و موسسات مالی و اعتباری به نمایندگی از شرکت ‌های کارگزاری نسبت به دریافت سفارش فروش ۳۰ درصد از سهام شرکت ‌های بورسی و فرابورسی متعلق به دارندگان سهام عدالت اقدام نمایند و فرآیند فروش سهام عدالت را به کارگزاری های مربوطه ارجاع دهند. در ادامه در این خصوص بیشتر توضیح خواهیم داد.

بانک‌ها چگونه سهام عدالت سهامداران را می‌فروشند؟

بانک‌ ها بعد از دریافت وکالت از شخص دارنده سهام عدالت، در روز تعیین شده در بورس سهام فرد را به فروش می رسانند و پول آن را به حساب صاحب سهام واریز خواهند کرد. کسانی که قصد دارند سهام خود را به بانک به فروش برسانند، نیاز دارند که پس از آزاد‌سازی سهام عدالت نسبت به دریافت کد بورسی اقدام کنند و در ادامه به بانک و کارگزاری‌ ها مراجعه کنند. فرآیند دریافت کد بورسی با توجه به مصوبه جدید به صورت غیر حضوری هم می ‌تواند انجام شود، ولی امکان دارد که نیاز داشته باشید به خدمات کارگزاری‌ ها و یا دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنید. (اگر قصد دریافت کد بورسی با احراز هویت‌ غیرحضوری را دارید این مقاله را مطالعه نمایید).

دلیل واریز نشدن پول حاصل از فروش سهام عدالت در بانک

فروش سهام عدالت از هر روش و به وسیله هر کدام از سامانه های سهام عدالت که صورت پذیرد، در نهایت باید در بورس عرضه شود. چنانچه تمامی درخواست های فروش به صورت یکجا و همزمان در بورس وارد شود، موجب افزایش حجم عرضه سهام و ریزش ارزش سهام در بورس خواهد شد که هم به متضرر شدن سهام داران بازار بورس متنهی می شود و هم سهام داران سهام عدالت، به این دلیل که سهامشان با قیمت به مراتب کم تری به فروش خواهد رفت.

بنابراین بر اساس هماهنگی های انجام شده که هم بانک ها و هم کارگزاری ها با رعایت شرایط موجود در بازار بورس نسبت به راه اندازی سامانه و فروش سهام عدالت اقدام کنند و تنها زمانی آن را عرضه کنند که بازار مثبت باشد و تقاضای خرید وجود داشته باشد. همین ملاحظه که ملاحظه درستی است، موجب خواهد شد تا فروش سهام عدالت اندکی زمان بر شود و میزان زمان آن نیز به شرایط بورس وابسته است  و این بدین معنی است که هر میزان بازار صعودی باشد فروش سهام عدالت با سرعت بالاتری صورت خواهد پذیرفت و اگر نزولی باشد، فرآیند فروش سهام عدالت اندکی زمان بر خواهد شد.

دلیل واریز مبلغ کم برای فروش سهام عدالت در بانک

ستاد آزادسازی سهام عدالت اعلام کرده، افرادی که مبلغ کمی در ازای فروش سهام عدالت خود واریز شده مثلا رقم ۱۰۰ یا ۱۴۰ یا ۷۵۰ هزار تومانی به دلیل آن است که سهام عدالت آن ها از ابتدا کم بوده و مثلا ۳۰ درصد سهام عدالت ۵۹۹ هزار تومانی مبلغی در حدود ۲ و نیم میلیون می شود. یکی از دلایل کم بودن ارزش سهام عدالت مربوط به افرادی است که مالک اولیه سهام عدالت فوت شده و پس از انحصار وراثت مبلغ اولیه میان چند نفر تقسیم شده و ارزش آن بین چند نفر شکسته شده است. یک دلیل دیگر واریز کم پول فروش سهام عدالت این است که هنوز کل سهام به فروش رسانده نشده است و پس از فروش مابقی سهام عدالت باقیمانده پول آن ها به حساب سهامدار واریز خواهد شد.

جزئیات فروش سهام عدالت توسط بانک ها

در ارتباط با قرارداد فروش سهام عدالت در بانک های مختلف، نکات زیر را باید در نظر داشته باشید و امضا کنید :

  • کارگزاری در مرحله اول تنها می تواند ۳۰ درصد از مجموع تعداد سهام شرکت ها یا ارزش ریالی سهام را به فروش برساند.
  • کارگزار مجاز است سهام را به هر قیمتی که در لحظه فروش سهام در بازار امکان فروش ان را دارد، بفروشد.
  • مدت اعتبار سفارش تا اجرای مفاد سفارش بوده و مالک سهام عدالت حق تغییر و لغو آن را ندارد.
  • مالک سهام عدالت حق هرگونه اعتراض درباره سهام انتخابی برای فروش، زمان و قیمت فروش سهام را از خود سلب می ‌کند.
  • انتخاب زمان فروش و سهامی که باید به فروش برسد، بر عهده کارگزار با هماهنگی ناظر بازار می باشد.
  • وجوه ناشی از فروش سهام، پس از فروش، به وسیله کارگزاری به بانک پرداخت و به حساب بانکی فرد واریز خواهد شد.
  • تمامی هزینه های اجرایی سفارش اعم از کارمزد ها، مالیات فروش و حق العمل کاری بانک بر عهده فرد مشمول سهام عدالت است و باید اجازه دهد از محل مبالغ ناشی از فروش سهام کم شود.

توضیحات سخنگوی آزادسازی سهام عدالت

به گفته حسین فهیمی، سخنگوی ستاد آزادسازی سهام عدالت، دارندگان سهام عدالت بعد از انتخاب روش مستقیم برای مدیریت سهام خود، با مراجعه به بانک ‌ها قادرند، ۳۰ درصد از سهام خود را به فروش برسانند. البته این را هم در نظر داشته باشید که سهام ‌دار در تعیین ۳۰ درصد نقشی ندارد و انتخاب آن بر عهده بانک است. دارندگان سهام عدالت قادرند با مراجعه به سایت بانکی که شماره شبای آن را برای دریافت سود در سامانه سهام عدالت ثبت کرده ‌اند، فرم فروش وکالتی ۳۰ درصد از سهام خود را پر کرده و یکی دو روز بعد، وجه حاصل از فروش این قسمت از سهام عدالت خود به حساب آن ها واریز خواهد شد. آدرس اینترنتی مربوط به درخواست فروش سهام عدالت برخی بانک‌ ها در ادامه این مقاله آمده است.

فروش سهام عدالت

حسین فهیمی مدیرعامل شرکت سپرده ‌گذاری مرکزی در توضیح اعتراضات افراد معترض نسبت به پرداختی ‌های فروش سهام عدالت این طور بیان کرده است که؛

چنانچه پرداخت پول مبنی بر فروش سهام عدالت افراد بیش از ۱۰ روز طول کشیده است به احتمال زیاد یا تاریخ شماره شبای این افراد نامعتبر بوده یا اطلاعات وارد شده ناقص است. بهتر است آن گروه از مشمولانی که فروش سهام عدالت آنها بیش از ۱۰ روز گذشته به شعباتی که سفارش فروش داشتند مراجعه و شماره شبای خود را کنترل کنند تا از صحت اطلاعات وارد شده اطمینان حاصل کنند.

پیشنهاد میکنیم مطالعه کنید:

فهیمی با بیان این که افرادی که کمتر از ۱۰ روز است اقدام به ثبت سفارش فروش کردند، امکان دارد سهام آنها تاکنون در بانک ‌ها به فروش نرفته باشد، این طور بیان داشت که؛

سفارش فروش در مجموع بانک ‌ها تجمیع و به کارگزاری انتقال می یابد، بعد از آن کارگزاری ‌ها طبق صلاحیت سهامداران، شرایط موجود در بازار و هماهنگی با ناظر بازار آن را به فروش خواهند رساند و از این روی امکان دارد این اقدام با تاخیر مواجه شده باشد و مراحل فروش طول بکشد و جای هیچ نگرانی نیست.

به گفته وی، افرادی که کمتر از ۱۰ روز است برای فروش سهام عدالت خود اقدام کرده اند، بهتر است صبوری کنند تا سهام آنها فروخته شود تا مبلغ اصل از فروش سهام عدالت به حساب آنها واریز شود، ولی برخلاف این توضیحات، افرادی هستند که مشکلی در شماره شبا ندارند، اما هنوز موفق به دریافت پول فروش سهام عدالتشان بعد از گذشت ۴۰ روز نشده اند. برخی از بانک‌ ها بعد از پیگیری های انجام شده، توپ حل مشکل را به زمین سپرده گذاری مرکزی می اندازند و می گویند ریشه مشکل در جای دیگری است و ما مسئول این قضیه نیستیم!

همچنین بانک ‌ها در پاسخ به سهامداران درباره تفاوت قیمتی فروش سهام عدالت این طور بیان کرده اند که ؛

مبالغ واریزی به ارزش پرتفوی هر فرد، روز فروش سهام و وضعیت بازار سرمایه بستگی دارد و از همین روی شاهد تفاوت مبلغ واریزی به ازای فروش سهام در افراد هستیم.

سامانه فروش سهام عدالت در بانک های مختلف

فروش سهام عدالت در بانک

آیا سهام عدالت خود را بفروشیم؟

این موضوع که سهام عدالت را به فروش برسانیم یا نه به خود فرد سهام دار وابسته است. چنانچه افراد به پول آن به صورت فوری نیاز نداشته باشند، باید بدانند که بازار بورس در حال رشد است و در بلند مدت اگر سهام خود را نگه دارند، قطعا سود خوبی خواهند داشت و ارزش سهام آنها افزایش پیدا خواهد کرد و می توانند در حال حاضر به سامانه فروش سهام عدالت مراجعه نکنند و این را در نظر داشته باشند که در آینده هم همواره این امکان برای آن ها فراهم خواهد بود. به عنوان مثال افرادی که سهام عدالت خود را در روز اول آزادسازی یعنی ۱۰ خرداد به فروش رسانده اند، نسبت به کسانی که تا آخر خرداد نگه داشته اند ۲۰ درصد ضرر کردند و این روند در بلند مدت هم به همین صورت و با گارد صعودی قیمت سهام های عدالت ادامه پیدا خواهد کرد.

۲۰ درصد برای بیشتر دارندگان سهام عدالت، رقمی کمی نیست و به همین دلیل است که نگهداری و سهامداری به این افراد توصیه می شود. نوسان خاصیت بازار بورس است و روزانه ارزش سهام موجود در سبد سهام عدالت ممکن از بالا و پایین برود و سهام داران نباید به این نوسان های مقطعی توجه کنند. با توجه به ارزنده بودن سهام عدالت، ارزش آن در بلند مدت حتما صعودی است و افرادی که آن را نگهدارند سودی به مراتب بیشتر کسب خواهند کرد، پس اگر احتیاج مبرم مالی ندارید، تصور کنید که این سهام آزادسازی نشده است و اصلا آن را ندارید و سعی کنید دید سرمایه گذاری بلند مدت روی آن داشته باشید.

شرکت های سرمایه گذاری استانی کی در بورس عرضه میشوند؟

پس از انجام فرایند افزایش سرمایه این شرکت ها به تناسب شرایط وارد بازار بورس یا فرابورس می شوند. در نهایت این شرکت ها نیز بدون محدودیت امکان معامله می شوند. جالب است بدانید که وضعیت نماد این شرکت ها تا حدودی شبیه صندوق های ETF دولتی است، ولی ساختار حقوقی آنها با ETF ها به شکل کلی متفاوت است. افرادی که روش مستقیم سهام عدالت را انتخاب کرده اند، ۳۶ شرکت سهام عدالت در سیستم معاملاتی شان قرار خواهد گرفت، ولی افرادی که در روش غیر مستقیم قرار می گیرند به صورت دیگری است.

پیشنهاد میکنیم مطالعه کنید:

در واقع تنها یک شرکت سرمایه گذاری استانی در پرتفوی افرادی که روش غیر مستقیم سهام عدالت را انتخاب کرده اند لحاظ خواهد شد. افرادی که این روش را انتخاب کرده اند باید منتظر تعیین تکلیف وضعیت شرکت های سرمایه گذاری استانی باشند، به این دلیل که پس از انتقال اطلاعات از سازمان خصوصی سازی به شرکت سپرده گذاری مرکزی و تعیین وضعیت تعداد سهامداران در استان ها باید فرایند افزایش سرمایه شرکت ها و درج نماد آن ها در بورس یا فرابورس صورت پذیرد.

ارزش سهام عدالت امروز چقدر است؟

در سامانه سهام عدالت در سازمان خصوصی سازی میزان سهام هر کسی تعیین شده است و در آنجا به راحتی اعلام شده است هر فرد مثلا سهام ۱ میلیون تومانی یا ۵۳۲ هزار تومانی در اختیار دارد. طبق نرخ های بازار هر ۱ میلیون تومان سهام عدالت بیش از ۳۰ برابر شده است، پس ارزش سهام ۵۳۲ هزار تومانی هم به همین نسبت افزایش پیدا کرده است.

نتیجه گیری و کلام پایانی

در انتها مجددا عنوان کنیم که دارندگان سهام عدالت می ‌توانند با مراجعه به سایت بانکی که شماره شبای آن را برای دریافت سود در سامانه سهام عدالت ثبت کرده ‌اند، برای فروش ۳۰ درصد از سهام عدالت خود اقدام نمایند.

آدرس اینترنتی مربوط به درخواست فروش سهام عدالت برخی بانک ‌ها در این مقاله آمده است تا در صورت نیاز بتوانید به سادگی به سامانه بانکی دلخواه خود دسترسی داشته باشید.

بانک ‌ها در پاسخ به سهامداران درباره تفاوت قیمتی فروش سهام عدالت این طور گفته اند که مبالغ واریزی به ارزش پرتفوی هر فرد، روز فروش سهام و وضعیت بازار سرمایه وابسته است و از همین روی شاهد تفاوت مبلغ واریزی به ازای فروش سهام در افراد هستیم.

نکته ای که وجود دارد این است که به هیچ عنوان نباید برای فروش سهام عدالت در بانک های مختلف عجله کنید و روی واریز پول فروش سهام عدالت حساب باز کنید.

اگر پرتفوی سهام عدالت خود را چک کنید، متوجه خواهید شد که از شرکت های بنیادی و بسیار قوی تشکیل شده است، بنابراین نگهداری سهام عدالت و عدم فروش آن، می تواند در آینده سود به مراتب بیشتری را برای شما به ارمغان بیاورد.

به هر حال برای افرادی که قصد فروش ۳۰ درصد از سهام عدالت در بانک رو دارند، نحوه فروش سهام عدالت برای افرادی که پیش از این روش فروش سهام عدالت را انتخاب کرده بودند، عنوان شد تا بتوانید از آن استفاده نمایید.

سامانه سعدی فروش سهام هم در دسترس است و می توانید از آن هم در راستای فروش سهام عدالت بورس بهره بگیرید.

تجربیات و دیدگاه‌ خودتان را در رابطه با فروش سهام عدالت در بانک با ما و سایر خوانندگان کد بورسی به اشتراک بگذارید. در پایان امیدوارم از این مقاله آموزشی با عنوان فروش سهام عدالت در بانک نهایت استفاده رو برده باشید. هر گونه سوال و یا ابهامی بود، از طریق قسمت ارسال نظرات و دیدگاه ها با و دیگر مخاطبان سایت کد بورسی به اشتراک بگذارید.
برای دوستانتان بفرستید: