برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

تاثیر نرخ بهره آمریکا بر بیت کوین

تاثیر نرخ بهره آمریکا بر بیت کوین چیست؟ به صورت کلی جالب است بدانید که کل نظام مالی دنیا تحت تاثیر نظام مالی کشور آمریکاست و نرخ بهره در کشور ایالات متحده آمریکا و نوسانات آن می تواند اثرات بسیار زیادی را بر اقتصاد دنیا و بازارهای مالی مخلتف منعکس کند. یکی از بازارهای نوپا و جذاب برای سرمایه گذاری در حال حاضر بازار ارزهای دیجیتال است و بیت کوین به عنوان نخستین و ارزشمندترین ارز دیجیتال دنیا، پرچمداری شایسته برای بازار کریپتوکارنسی به حساب می آید که نرخ بهره آمریکا روی تحرکات قیمتی و آینده آن تاثیرگذار است و ما در این مطلب قصد داریم تاثیر نرخ بهره آمریکا بر بیت کوین را به زبان ساده برای شما بررسی کنیم. این بررسی درباره تاثیر نرخ بهره آمریکا بر بیت کوین قطعا دید خوبی به شما درباره تاثیر نرخ بهره فدرال رزرو بر بیت کوین و ارزهای دیجیتال خواهد داد، پس حتما چند دقیقه ای برای این موضوع مهم وقت بگذارید؛

تاثیر نرخ بهره آمریکا بر بیت کوین

بازار رمزارزها یکی از بازارهای سرمایه ای به حساب می آید که به دلیل رشدهای قیمتی زیادی که در سالیان اخیر تجربه کرده است، توجهات زیادی را به سمت خود جلب کرده است و همین امر موجب شده تا به یکی از پرطرفدارترین و پرحجم ترین بازارهای مالی دنیا تبدیل شود. همچنین شما می توانید وارد بازار کریپتوکارنسی ها شوید و با سرمایه گذاری و خرید رمزارزها سود به دست آورید که این امکان برای بسیاری از معامله گران بسیار جذاب است. بازار رمزارزها هم مثل دیگر بازارهای مالی نوسانات قیمتی بسیاری را تجربه می کند و همین نوسانات فرصت های کسب سود بسیاری را برای تریدرها به همراه می آورد و شما هم قادرید از نوسانات قیمتی ایجاد شده سود به دست آورید، البته به این شرط که بتوانید قیمت رمزارزها و روند کلی بازار کریپتو را پیش بینی کنید و بهترین نقطه برای انجام معاملات را پیدا کنید و با معامله در این نقاط، به کسب سود بپردازید


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز ۱۰ درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

ثبت نام رایگانسرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


از طرفی بدین منظور که بتوانید قیمت ارزهای دیجیتال را به بهترین صورت پیش بینی کنید و بتونین معاملات خود را انجام دهید، می بایست عوامل و معیارهای موثر بر قیمت رمزارزها را بشناسید و این عوامل را مورد بررسی قرار دهید. البته معیارهای بسیاری وجود دارد که بر قیمت رمزارزها و دیگر دارایی های مالی اثرگذار می باشد که یکی از این عوامل نرخ بهره آمریکا می باشد؛ از همین روی در این مقاله سعی می کنیم تاثیر نرخ بهره آمریکا بر بیت کوین را بررسی کنیم و اطلاعاتی در مورد نرخ بهره در بازار رمزارزها به شما بدهیم؛ پس اگر می خواهید در مورد تاثیر نرخ بهره آمریکا بر بیت کوین و به صورت کلی ارزهای دیجیتال اطلاعات خوبی کسب کنید، بهترین مرجع برای آموزش شما همین مقاله کاربردی است؛

نرخ بهره چیست؟

نرخ بهره یا Interest Rate مبلغی است که در مقابل قرض گرفتن پول می پردازید. به عبارتی نرخ بهره قسمتی از کل مبلغ وام دریافت شده از بانک است و چنانچه شما به منظور خرید خانه، ماشین یا امور شخصی از بانک وام دریافت کنید، می بایست نرخ بهره آن را هم بپردازید. همچنین اگر هم مبلغی در بانک سرمایه گذاری کرده باشید، بهره دریافت خواهید کرد. نکته جالب توجه اینجاست که بدونین نرخ بهره یا Interest Rate یکی از مفاهیم اقتصادی است که بیانگر این است که جهت جلوگیری از کاهش ارزش پول پرداختی در امروز و دریافتی در آینده از وام گیرنده دریافت می شود.

همچنین با افزایش نرخ بهره هم وام گیرنده می بایست بهره زیادی رو بپردازد که همین امر بدین معنی است که افزایش نرخ بهره هم تاثیرات منفی در بازارهای مالی و به ویژه بازار رمزارزها خواهد گذاشت. این نکته را هم احتمالا می دانید که نرخ بهره کشور آمریکا به وسیله بانک فدرال رزرو که با با توجه به شرایط بازارهای مالی مشخص می شود، تعیین می گردد.

لذا چنانچه تورم در کشور افزایش یابد، فدرال رزرو نرخ بهره را بیشتر می کند تا تعادل را به بازار برگرداند. به زبان ساده تر، نرخ بهره میزان پولی است که وام دهنده ها به ازای مبلغ پرداختی خود به وام گیرنده ها دریافت می کنند و به شکل درصدی از اصل سرمایه لحاظ می شود. نرخ بهره به صورت معمول به صورت سالانه محاسبه می شود که به آن نرخ سود سالانه هم گفته می شود. همچنین چنانچه وام گیرنده ریسک کم تری داشته باشد، به صورت معمول نرخ بهره پایینی از آن دریافت خواهد شد و این در حالی است که چنانچه وام گیرنده ریسک بالایی داشته باشه، نرخ بهره بیشتری از وی دریافت خواهد شد.

اهمیت نرخ بهره

  • معایب افزایش نرخ بهره : کاهش رشد اقتصادی
  • معایب کاهش نرخ بهره : ایجاد تورم که نتیجه‌ افزایش تقاضا در برابر عرضه می باشد
  • هدف از کاهش نرخ بهره : افزایش تمایل مردم به منظور دریافت وام و افزایش نقدینگی و نهایتا رونق اقتصادی
  • هدف از افزایش نرخ بهره : کاهش تمایل مردم به منظور دریافت وام و کاهش حجم پولِ در گردش و نهایتا کاهش تورم

یک بانک تجاری که مطابق با مدل ذخیره کسری کار می کند، همواره مشغول پرداخت وام و دریافت اقساط وام است. لذا زمانی که در چنین بانکی برای سپرده گذاری اقدام می کنید، به نوعی در نقش وام‌ دهنده ظاهر می شوید و سود دریافت می کنید، چرا که بانک دارایی‌ های شما را به شکل وام به سایر افراد می دهد و برعکس چنانچه شما از بانک وام دریافت کنید، شما بایستی به علاوه مبلغ وام، مقداری بهره هم به بانک پرداخت کنید. جالب است بدانید که در اکثر کشورها، تعیین نرخ بهره‌ بانک‌ ها به وسیله بانک مرکزی صورت می پذیرد و خود بانک‌ ها قادر نیستند در این خصوص خودمختار کاری انجام دهند.

حتما بخوانید : ارزهای دیجیتال آینده دار ۲۰۲۷


فدرال رزرو آمریکا، بانک مرکزی چین و بانک انگلستان نمونه‌ ای از بانک‌ های مرکزی محسوب می شوند که وظیفه‌ آن‌ ها مراقبت از سلامت اقتصادی کشور تعیین شده است. یکی از عملکردهای بانک مرکزی افزایش یا کاهش نرخ بهره است. لذا چنانچه نرخ بهره بالا باشد، افرادی که در نقش وام‌ دهنده هستند، سود بیشتری کسب می کنند و کسی که وام را دریافت می کند، باید مبلغ بیشتری به عنوان بهره بازپرداخت نماید که این به ضرر وام‌ گیرنده تمام خواهد شد. از طرفی کاهش نرخ بهره موجب می شود فرایند دریافت وام جذاب‌ تر شود اما در این شرایط افراد کمتری تحت عنوان وام دهنده فعالیت خواهند کرد.

این معیارها در هر کشور روی رفتار اقتصادی مردم اثرات مستقیمی خواهد داشت. به صورت کلی می توان گفت که در شرایطی که نیاز باشد بازار رونق بیشتری یابد،‌ نرخ بهره را کاهش می دهند تا تمایل به دریافت وام و خرج کردن و تهیه کالا و خدمات افزایش یابد، چرا که هر چه نقدینگی بیشتری در اختیار مردم باشد،‌ میزان خرج سرمایه هم افزایش پیدا خواهد کرد. کاهش نرخ بهره در کوتاه مدت، رونق اقتصادی را به همراه خواهد داشت اما این را هم باید در نظر داشت که افزایش نقدینگی اثری به نام تورم را به دنبال خواهد داشت. اتفاقی که رخ می دهد این است که سرمایه و اعتبار بیشتری در اختیار مصرف‌ کننده قرار خواهد گرفت و این در حالی است که میزان منابع و کالاها ثابت مانده است؛ به زبان ساده، تقاضا از عرضه بیشتر خواهد شد و قیمت‌ ها در روند افزایشی قرار خواهند گرفت تا اینکه تعادل برقرار شود.

به صورت خلاصه، در شرایطی که اقتصاد با تورم مواجه است، می‌ توان برای مقابله با آن از تکنیک افزایش نرخ بهره بهره برد. زمانی که نرخ بهره بالا باشد، تمایل کمتری برای دریافت وام و اعتبار از بانک‌ ها وجود دارد و مردم ترجیح می‌ دهند پول خود را با هدف دریافت سود بیشتر، در اختیار بانک‌ ها بگذارند که موجب می شود نقدینگی کم شود. زمانی که حجم پول در گردش کاهش یابد، پس تقاضای زیادی برای خرید کالا وجود ندارد و این بدین معنی است که تقاضا از عرضه کمتر شده و قیمت‌ ها در روند کاهشی قرار خواهند گرفت و تورم کنترل خواهد شد. نهایتا با افزایش نرخ بهره، تورم کاهش پیدا خواهد کرد اما رشد اقتصادی نیز کندتر می شود.

نحوه تاثیرگذاری فدرال رزرو در بازار کریپتوکارنسی

فدرال رزرو مستقیما روی سهام، صندوق‌ های اوراق قرضه و نرخ وام اثرگذارند و این امر موجب می شود تا این سیستم به شکل غیرمستقیم هم بر ارزش خانه و حتی شانس افراد برای اخراج یا استخدام مجدد هم موثر باشد. ولی بعضی اوقات تأثیر فدرال رزرو روی بازارهای مالی، چشم‌ های زیادی را به خود خیره می کند!

حتما بخوانید : رمزارزهای با پشتوانه طلا


این تأثیر شاید درباره بازارهای عمیقی مثل فارکس خیلی زیاد نباشد، ولی بازار رمزارزها به علت ارزش بازار یا مارکت کپ به مراتب کم تری که به نسبت سایر بازارها دارد، با کوچک‌ تین تصمیمات سیستم‌ های مالی برتر مثل فدرال رزرو، با تغییراتی مواجه می شوند. رابطه فدرال رزرو تأثیرات آن بر بازار کریپتوکارنسی و برعکس را می‌ توان در موارد زیر مشاهده کرد:

  1. رابطه بین فدرال رزرو و رمزارزها یک رابطه دوطرفه می باشد.
  2. گسترش رمزارزها می‌ تواند اثرات سیاست پولی فدرال رزرو و دیگر بانک ها مرکزی را کاهش دهد، به این خاطر که مقدار تقاضا برای ارزهای فیات را کم می کند.
  3. افزایش نرخ بهره بانکی موجب می شود تا مردم پول‌ های خود را بیشتر پس‌ انداز کنند و پول بیشتری برای وام‌ ها به‌ عنوان بهره پرداخت نمایند ولی زمانی که نرخ بهره کاهش می یابد، مردم تمایل بیشتری به خرج کردن پول‌ های خود یا سرمایه‌ گذاری در دیگر بازارهای مالی مثل رمزارزها از خود نشان می دهند.
  4. افزایش نرخ‌ های بهره در آمریکا به وسیله فدرال رزرو، معمولا با کاهش قیمت بیت‌ کوین و به صورت کلی کاهش نرخ رمزارزها همراه است.
  5. افزایش نرخ بهره موجب می شود که سرمایه‌ گذارها به طرف دارایی‌ های دلاری بروند تا کم تر در معرض دیگر دارایی های سوداگرانه و پر ریسک مثل بیت کوین و سایر رمزارزها قرار گیرند.
  6. تاریخ ثابت کرده است که بازار رمزارزها و برنامه‌ ریزی پولی و سیاست اقتصادی آمریکا معمولا در یک همبستگی منفی قرار دارند!

عوامل موثر بر میزان نرخ بهره

میزان سود دریافتی سالانه یا Interest Rate نوسانات بسیاری دارد و می بایست این نوسانات نرخ به دقت بررسی شوند. همچنین عوامل بسیاری در میزان نرخ بهره اثرگذارند که بایستی با آن ها نیز آشنایی پیدا کنید. از همین روی تصمیم گرفتیم در این بخش برخی از عوامل موثر بر میزان نرخ بهره را به شما معرفی کنیم تا دید شما در این خصوص بازتر و بهتر شود؛

  • یکی از عوامل موثر بر میزان نرخ بهره، میزان ریسک می باشد؛ نکته ای که باید در نظر داشته باشید اینجاست که ریسک همواره یکی از عوامل حائز اهمیت در هر سرمایه گذاری به حساب می آید و از دست رفتن سرمایه همیشه یکی از چالش های افراد برای آغاز سرمایه گذاری محسوب می شود. بدین صورت هر اندازه میزان ریسک یه سرمایه گذاری بیشتر باشد، افراد انتظار سودآوری بیشتری خواهند داشت و می بایست نرخ بهره بالاتری را داشته باشد. به عنوان مثال بانک ها یا موسسه های مالی که به علت داشتن پشتوانه قوی ریسک سرمایه گذاری پایین تری دارند، نرخ بهره کمتری را ارائه می دهند.
  • طول مدت زمان سرمایه گذاری یکی دیگر از عوامل موثربر میزان نرخ بهره است؛ لذا هر اندازه مدت زمان سرمایه گذاری افزایش یابد، میزان سود پرداختی سالانه یا نرخ بهره هم بیشتر خواهد شد و سرمایه گذار بایستی سود بیشتری بپردازد.
  • تورم نیز یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر میزان نرخ بهره است؛ در حقیقت وقتی که تورم در کشوری افزایش پیدا کند، بانک مرکزی آن کشور نرخ بهره را افزایش می دهد تا مردم تمایل بیشتری برای نگهداری پول ها در بانک داشته باشند تا تعادل برقرار شود.
  • ارزش زمانی پول از دیگر موارد تاثیرگذار در نرخ بهره است. این مفهوم نشان می دهد که ارزش پولی که در آینده دریافت می کنید از ارزش پولی که امروز دریافت می کنید، کم تر می شود و می بایست برای سرمایه گذاری یا دریافت وام افراد به ارزش زمانی پول هم توجه کنند.

نرخ بهره در بازار رمزارزها

بازار کریپتو روز به روز در حال توسعه و پیشرفت است و هر روز پروژه های دیجیتالی بسیاری ایجاد و وارد دنیای رمزارزها می شوند. همچنین پروژه ها و پلتفرم های بسیاری در حوزه وام گیری و وام دهی کریپتوکارنسی ها کار می کنند که پلتفرم های میکر، آوه و کامپوند از پرطرفدارترین این پلتفرم ها هستند. به بیان دیگر شما می توانید با استفاده از پلتفرم های نام برده شده، وام بگیرید و یا وام بدهید و از این روش کسب درآمد کنید.

یکی از کاربردهای نرخ بهره در بازار رمزارزها هم همین سیستم وام گیری و وام دهی ارزهای دیجیتال به حساب می آید که وام گیرنده ها می بایست به وام دهنده سود بپردازند. نرخ بهره در سیستم وام گیری و وام دهی بازار رمزارزها، تحت تاثیر قیمت ارزهای دیجیتالی موجود در صندوق وام گیری قرار خواهد گرفت؛ لذا هر اندازه قیمت رمزارزها بیشتر شود، میزان سود پرداختی سالانه یا Interest Rate هم بیشتر خواهد شد و وام گیرنده می بایست میزان سود بیشتری را برای وام دهنده ها بپردازد.

با توجه به توضیحاتی که درباره کاربرد نرخ بهره در بازار رمزارزها برای شما بررسی کردیم، می توان این طور نتیجه گرفت که شما می توانید در پلتفرم های آوه، مکر و کامپوند میزانی رمزارز واریز نمایید و آن ها را به دیگر کاربران به عنوان وام قرض دهید و در ازای آن سود به دست آورید که به این سود نرخ بهره می گویند. جالب است بدانید که تمامی محاسبات و سیستم وام دهی و وام گیری در بازار رمزارز ها ظرف مدت چند دقیقه با استفاده از قراردادهای هوشمند صورت می پذیرد و شما قادرید به سادگی وام دریافت کنید یا وام بدهید و میزان سود سالانه رو پرداخت یا دریافت نمایید. همچنین به این خاطر که قیمت رمزارزه همیشه در حال نوسان است، میزان نرخ بهره در پلتفرم های نام برده شده هم ثبات ندارد و مدام در حال تغییر می باشد.

ارتباط سرمایه گذاری و نرخ بهره

میزان سرمایه گذاری در موضوع اقتصاد تحت تاثیر نرخ بهره قرار خواهد گرفت؛ لذا چنانچه نرخ بهره بالا باشد، سرمایه گذاری کاهش خواهد یافت و افراد تمایلی نشان نمی دهند که سرمایه خود را صرف دارایی های ریسکی مانند رمزارزها و سهام کنند، بنابراین ارزش این بازارها کاهش پیدا خواهد کرد. همچنین چنانچه نرخ بهره پایین باشد، سرمایه گذاری افزایش پیدا خواهد کرد و سرمایه گذاران و معامله گران سرمایه خود را صرف خرید رمزارزها و دیگر دارایی های ریسکی کرده و انتظار کسب سودهای به مراتب بالاتر را خواهند داشت.

حتما بخوانید : ارز دیجیتال خوب برای نوسان گیری


این امر هم موجب می شود تا تقاضا برای خرید این دارایی ها افزایش یابد و قیمت آن ها در مدار صعودی قرار گیرد. فعالیت هایی مانند زیرساخت، تحصیلات یا توسعه کسب و کار هم صرف هزینه است و چنانچه نرخ بهره پایین باشد، افراد و دولت ها می توانند پول لازم برای توسعه کسب و کار خود را از طریق دریافت وام با سود پایین تامین نمایند.

هنگامی که نرخ بهره بالا باشه، سرمایه گذاری ملزم به داشتن پول زیاد خواهد بود و با افزایش سود وام های بانکی، مشاغل، دولت ها و افراد شروع به کاهش برنامه های سرمایه گذاری خود خواهند کرد. لذا ارتباط بین سرمایه گذاری و نرخ بهره کاملا عکس هم می باشد. به این خاطر که زمانی که نرخ بهره بیشتر می شود، میزان سرمایه گذاری کاهش پیدا خواهد کرد و از طرفی زمانی که نرخ بهره کم می شود، روند انجام سرمایه گذاری و توسعه کسب و کار افزایش می یابد.

تاثیر نرخ بهره امریکا بر ارز دیجیتال

زمانی که بانک مرکزی آمریکا یا همان فدرال رزرو، نرخ بهره را بیشتر کند، دلار ارزش بیشتری پیدا خواهد کرد و شاخص آن در مقابل جفت ارزهایی که در مقابل دلار معامله می شوند، افزایش پیدا خواهد کرد و این امر می تواند موجب افت ارزش بازارهای مالی و به ویژه بازار رمزارزها شود. به این خاطر که وقتی که ارزش بازار رمزارزها با ارزش دلار رابطه عکس دارد و چنانچه ارزش دلار رشد کند، ارزش بازار رمزارزها کاهش پیدا خواهد کرد. لذا وقتی که نرخ بهره بیشتر می شود، سرمایه گذاران و افراد تمایلی نشان نمی دهند که سرمایه خود را صرف دارایی های پر ریسک مثل کریپتوها کنند و سرمایه خود را در بانک سپرده گذاری کرده و بدین وسیله از سود سالیانه دارایی های سپرده شده خود استفاده می کنند.

هچنین با افزایش نرخ بهره، سرمایه ها از بازارهای مالی مانند بازار رمزارزها و بورس خارج و وارد بانک خواهد شد که همین امر هم موجب می شود تا ارزش بازارهای مالی کاهش یابد. لذا بدین منظور که تحت تاثیر نرخ بهره ضرر نکنید، توصیه داریم، همیشه اخبار بانک فدرال رزرو را دنبال کنید و در صورت افزایش نرخ بهره، از معاملات خود خروج کنید. تاثیر افزایش و کاهش نرخ بهره فدرال رزرو در بازار رمزارزها و به خصوص بیت کوین را در این بخش بررسی کرده ایم؛

افزایش نرخ بهره فدرال رزرو : با افزایش نرخ بهره به وسیله فدرال رزرو در طول تاریخ، بازار رمزارزها معمولا ریزش‌ های زیادی را به خود دیده است. بانک مرکزی آمریکا این افزایش در نرخ بهره را با هدف کنترل جریان نقدینگی و تورم در دستور کار خود قرار می دهد. با افزایش نرخ بهره، تمایل درصد بالایی از افراد برای تزریق سرمایه و فعالیت در بازارهای مالی مثل بازار رمزارزها کم می شود. لذا نقدینگی از بازار رمزارزها خارج و وارد بانک‌ ها خواهد شد و این خروج سرمایه، ریزشی حتمی را برای بازار ارزهای دیجیتال به همراه خواهد داشت.

کاهش نرخ بهره فدرال رزرو : با کاهش نرخ بهره فدرال رزرو تمایل افراد برای سپرده‌ گذاری در بانک کاهش پیدا خواهد کرد و همین موضوع موجب می شود تا افراد سرمایه خود را به سمت بازارهایی با ریسکی تر و بازده بالاتر مثل بازار رمزارزها هدایت کنند.

منظور از نرخ بهره منفی چیست؟

نرخ بهره منفی یک از مفاهیم اصلی اقتصاد به حساب می آید که اقتصاددانان و افراد صاحب نظر، درباره نرخ بهره منفی مطالب زیادی ارائه کرده اند. نرخ بهره منفی یا زیر صفر موجب می شود که برای وام دادن یا ذخیره در بانک بایستی هزینه پرداخت. این سیاست وام دادن برای بانک ها هم پر هزینه هست، در حقیقت پس انداز کردن نیز هزینه به همراه دارد. لذا شما در ازای پولی که به بانک قرض می دهید، بهره مشخصی دریافت خواهد کرد که به آن سود بانکی می گویند و هر اندازه این سود بیشتر باشد شما تمایل بیشتری جهت انجام این کار خواهید داشت.

تاثیر افزایش نرخ بهره فدرال رزرو بر بیت کوین

به بیان دیگر وقتی که شما از بانک برای خرید خانه یا ماشین وام دریافت می کنید، در اصل در حال قرض گرفتن از بانک هستید و بابت این وام می بایست بهره ای را به بانک بپردازید. شاید تعجب کنید که زمان هایی هم وجود دارد که وام دهنده به جای گرفتن بهره از وام گیرنده، می بایست خودش نرخ بهره ای نیز بپردازد. به عبارتی بانک برای شما وام میده و در ازای وام هیچ سودی دریافت نخواهد کرد، بلکه سودی هم به شما می پردازد!

استراتژی معامله ای مناسب در زمان اعلام نرخ بهره فدرال رزرو

معمولا در زمان انتشار داده‌ های اقتصادی مثل نرخ تورم و نرخ بهره، بازار نوسانات بسیاری را تجربه می کند و معامله در این زمان ها می تواند در نوع خود ریسک زیادی را برای سرمایه شما به همراه داشته باشد. لذا چنانچه در حوزه‌ های فاندامنتال و تکنیکال از تجربه و دانش کافی برخوردار هستید، می توانید پیش‌ بینی نسبتا دقیقی به نرخ اعلامی داشته باشید و در زمان انتشار اخبار و داده‌ های اقتصادی، وارد معاملات خرید یا فروش مطابق با تحلیل خود شوید و از نوسانات هیجانی بازار در زمان اعلام خبر، سود خوبی به دست آورید.

حتما بخوانید : بهترین مشاغل آینده دار در ایران


ولی چنانچه هنوز مهارت مورد نیاز جهت پیش‌ بینی نرخ اعلامی را نیافته اید، بهتر است در زمان انشار نرخ‌ های اقتصادی، برای ورود به بازار اقدام نکنید. لذا بهتر است صبر کنید تا تاثیرات هیجانی اعلام خبر در بازار از بین برود و پس از آرام شدن بازار، معاملات خود را مطابق با استراتژی معاملاتی خود از سر بگیرید. با استفاده از سناریوهای زیر، می توانید یک دید کلی نسبت به بازار در زمان انتشار داده‌ های اقتصادی پیدا کنید :

  • چنانچه نرخ بهره فدرال رزرو، برابر با نرخ پیش‌ بینی شده اعلام شود، امکان دارد بازار در زمان انتشار خبر، نوساناتی هیجانی‌ را تجربه کند و بدین وسیله حد ضرر خرید و فروش معامله گران را فعال کرده و پس از آن به روند خود ادامه دهد.
  • وقتی که نرخ بهره فدرال رزرو، بیشتر از مقدار پیش‌ بینی شده اعلام شود، بازار رمزارزها ریزش چشمگیری را تجربه می کند.
  • وقتی که نرخ بهره فدرال رزرو کم تر از مقدار پیش‌ بینی شده اعلام شود، بیت کوین و به صورت کلی رمزارزها در مدار صعودی قرار خواهند گرفت.

خلاصه مطلب کلام پایانی

به صورت خلاصه، کاهش نرخ بهره به هزینه بیشتر مردم، کاهش دلار و به دنبال آن افزایش تورم منتهی خواهد شد. مردم برای در امان ماندن از کاهش قیمت دلار و تورم بالا، به بازارهای سهام و رمزارزها روی می‌ آورند تا از بی ارزش شدن پول خود ممانعت به عمل آورند. در حال حاضر چنانچه نرخ بهره افزایش یابد، مردم کمتر می توانند خرج کنند، قیمت دلار زیاد می شود و تورم نیز کاهش پیدا می کند ولی چرا موجب کاهش ارزش بازار رمزارزها خواهد شد؟ چرا که نرخ بهره بالا بازارهای سهام و رمزارزها که جزو بازارهای ریسکی مالی به حساب می آیند را پر ریسک‌ تر از همیشه خواهد کرد و مردم در این زمان تمایل چندانی به ورود به این بازارها نخواهند داشت.

همان طور که قطعا تا الان متوجه شدید، افزایش تهاجمی نرخ بهره تاثیر مثبتی بر بازار رمزارزها ندارد و کارشناسان بر این عقیده اند که روند افزایشی این شاخص تا پایان سال ۲۰۲۳ هم متوقف نمی شود. حالا با افزایش نرخ بهره، رکود بالقوه و تورم فزاینده، تمایل کاربران به سرمایه‌ گذاری روی دو بازار سهام و رمزارزها کاهش یافته است. همچنین همبستگی بازار سهام و رمزارزها از اوایل سال ۲۰۲۲ افزایش پیدا کرده و حالا این دو بازار به صورت هماهنگ با یکدیگر حرکت می کنند.

به شکلی که در صورت کاهش قیمت‌ ها در بازار سهام، به احتمال زیاد شاهد کاهش قیمت‌ ها در بازار ارز دیجیتال نیز خواهیم بود. افزایش نرخ بهره‌ بانکی در ماه ژوئن یکی از عواملی بود که به آغاز زمستان رمزارزها و سقوط این بازار در سال ۲۰۲۲ و حتی سال ۲۰۲۳ منجر شد. با آغاز بازار خرسی رمزارزها، تمامی ارزهای دیجیتال دچار کاهش قیمت شدند و حالا بیت کوین و اتریوم بیش از ۷۰ درصد با اوج قیمت خود فاصله دارند. ادوارد مویا کارشناس مالی باور دارد که احتمال سقوط قیمت بیش‌ تر رمزارزها وجود داشته است، به این خاطر که هیچ نشانه‌ ای مبنی بر توقف افزایش نرخ بهره دیده نمی‌ شود.

به بیان ساده تر، نرخ بهره یک مفهوم ساده و در عین حال تأثیر‌گذار در تصمیم‌ گیری اقتصادی افراد است. وام‌ دهنده می بایست انگیزه‌ ای برای انجام این کار داشته باشد و نرخ بهره این انگیزه را در چرخه اقتصادی ایجاد می‌ کند. بانک مرکزی هر کشور مسئولیت تعیین نرخ بهره را برای سایر بانک‌ ها بر عهده دارد. پایین بودن نرخ بهره موجب افزایش تمایل به گرفتن وام و پول‌ های اعتباری می‌ شود، اما به دلیل تأثیر در افزایش تقاضا در بازار می‌ تواند تورم به همراه داشته باشد.

اما بالعکس بالا بودن نرخ بهره باعث می شود سپرده‌ گذاری‌ های بانکی برای دریافت سود، بیشتر شود؛ نقدینگی کمتر و نهایتا کاهش تورم اتفاق می‌ افتد. همچنیم می تواند باعث کاهش سرعت تولید و رشد اقتصادی گردد. مفهوم نرخ بهره در بازار رمزارزها نیز وجود دارد و در پلتفرم‌ هایی مانندآوه، میکر و کامپوند با کمی تفاوت استفاده می شود. نوسانات شدید قیمتی در بازار رمزارزها موجب می شود تا نرخ بهره در لحظه تغییر کند و محاسبه‌ آن متفاوت از بازارهای سنتی باشد.

همان طور که قول داده بودیم، در این مطلب در مورد تاثیر نرخ بهره آمریکا بر بیت کوین و نکات مربوط به آن با شما صحبت کردیم.

همچنین اگر دوست دارید با ارزهای دیجیتال در حال پیشرفت نیز آشنا شوید، این مطلب را به شما توصیه می کنیم.

حال که دیگر از تاثیر نرخ بهره آمریکا بر بیت کوین اطلاع پیدا کردید، فکر می کنید در آینده قیمت بیت کوین به کدامین سوی حرکت می کند؟

برای دوستانتان بفرستید: