Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1125

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1162

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1166

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1188

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2841

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2848

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2861
تاثیر انتخابات آمریکا بر بورس ایران چگونه است؟ | کد بورسی

برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

تاثیر انتخابات آمریکا بر بورس ایران چگونه است؟

همانطور که احتمالا دیدید، پیش از انتخابات آمریکا، وضعیت بورس ایران خیلی مناسب نبود و نوسانات بسیاری را به خود دید که اغلب کاهشی بودند که موجب کاهش سرمایه افراد در بازار بورس شد. تاثیر انتخابات آمریکا بر بورس ایران از این جهت برای فعالان بازار سرمایه حائز اهمیت است که امکان دارد با رئیس جمهور شدن بایدن یا ترامپ، روند احتمالی آینده روند متفاوتی داشته باشد، هر چند اگر تاثیر انتخابات آمریکا بر بورس ایران خیلی بلند مدت نباشد، اما قادر است بازارهای مالی ایران و بسیاری از کشورهای دیگر دنیا را تحت تاثیر نتایج خود قرار دهد؛ بازارهایی مانند بورس، طلا و سکه، ارز، خودرو و همین طور احتمالا ارزهای دیجیتال از انتخابات کشور آمریکا تاثیراتی را خواهند پذیرفت، هرچند که بورس ایران به پیشواز این تغییرات رفته بود. لذا اگر می خواهید تاثیر انتخابات آمریکا بر بورس ایران را کامل درک کنید، این مطلب به شما کمک خواهد کرد.

تاثیر انتخابات آمریکا بر بورس ایران

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که در ۳ نوامبر ۲۰۲۰ برگزار شد، می تواند تأثیرات اساسی بر بازارهای جهانی و بالطبع بازار بورس ایران هم داشته باشد. در این مطلب راهنما قصد داریم به بررسی اثرات احتمالی انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا بر بازار بورس ایران نگاهی بی اندازیم. با نگاهی به گذشته می توان پیش بینی کرد پیروزی یک کاندیدای عضو حزب دموکرات در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا می تواند برای بازار سرمایه مفیدتر باشد و استقبال بازارهای جهانی از انتخاب کاندیدای حزب دموکرات شاهد این ادعا است. در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا انتظار بر این است که ۲ کاندیدای اصلی ترامپ جمهوری خواه و جو بایدن دموکرات باشند.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، مشاوره خرید، آموزش های رایگان بورسی و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


به صورت کلی میتوان گفت که در صورت انتخاب مجدد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا و با توجه به این که ترامپ یک جمهوری خواه است، انتظار می رود شاهد کاهش نرخ بهره باشیم و در بازار بورس انتظار می رود در سهم‌ های بنیادی مانند سهام صنایع فلزی، سنگ آهنی و برخی از پتروشیمی ها شاهد افزایش بهبود قیمت های فروش و به فراخور آن سود آوری بیشتری تا پایان سال باشیم. تجربه ثابت کرده است بالاترین بازدهی سالانه برای سهامداران زمانی حاصل شده که یک دولت دموکرات و یک کنگره جمهوری خواه روی کار بیاید. این ترکیب متوسط بازده ۹/۶ درصدی در سال را داشته است.

بازدهی سالانه برای سهامداران با ترکیب دولت و کنگره دموکرات برابر با ۳/۷ درصد بوده است. تنها در صورتی می توان به رشد بازار سرمایه در صورت انتخاب شدن یک کاندیدای جمهوری خواه امیدوار بود که جمهوری خواهان علاوه بر دولت کنگره را نیز به خود اختصاص داده باشد. هرچند نمی توان به صورت قطعی پیش بینی کرد که چه اتفاقی می افتد، اما تجربه به اثبات رسانده است که برخی الگوها در زمان انتخاب کاندیداهایی از حزب خاص تکرار می شود و به صورت کلی در دو هفته منتهی به برگزاری انتخابات شاهد رشد و بازده غیر طبیعی بازده خواهیم بود. در سال دوم روی کار آمدن دولت جدید اغلب قوانین مالیاتی سنگین تری وضع می شود که این موضوع می تواند موجب اثر منفی روی بازار سرمایه داشته باشد که البته بعید می رسد تاثیر مستقیمی روی بازار بورس ایران داشته باشد!

سناریوی اول، انتخاب ترامپ

برای بررسی سناریو ‌های ممکن ابتدا فرض کنیم ترامپ از صندوق آرای امریکایی‌ ها بیرون آید. به دلیل آن که احتمال مذاکره با ترامپ کمتر از کاندیدای رقیب است به نظر می ‌رسد، اصلی ترین متغیر اسمی ‌ای که در کوتاه‌ مدت با رشد قیمت مواجه خواهد شد، نرخ ارز در بازار آزاد و به تبع آن نرخ ارز در بازار نیما خواهد بود. در شرایط کنونی آمریکا از تمام ظرفیت تحریمی خود استفاده می کند تا تجارت ایران با سایر کشورها به کندی انجام شود.

بنابراین با انتخاب مجدد او، فروش مقداری شرکت ‌ها از میزان فعلی کمتر نمی ‌شود و با رشد متغیر اسمی نرخ ارز به صورت ریالی سود شرکت ‌های صادر‌کننده جذاب خواهد شد و با حاشیه ریالی بیشتری فعالیت می‌ کنند، ولی در این سناریو چند عامل تهدیدکننده رشد بورس هم وجود دارد. اولین عامل احتمال افزایش درگیری نظامی مستقیم و غیرمستقیم میان دو کشور است. عامل سیاسی دوم امکان اعتراضات سراسری است و عامل سوم افزایش نقدینگی و تورم بیش از حد است که به عدم سرمایه‌ گذاری در زیر ساخت صنایع منتهی می شود و این اثر منفی بر بورس خواهد گذاشت.

سناریوی دوم، انتخاب بایدن

در سناریو دیگر چنانچه رئیس جمهور منتخب امریکا بایدن باشد، دست ‌یابی به یک تفاهم دو یا چندجانبه که در آن امکان تجارت و جابجایی ارزی کشور را بهبود بخشد، حداقل نزدیک به ۲ سال زمان نیاز خواهد داشت. در این مواقع به نظر ابتدا با افزایش خوش‌ بینی‌ ها در بازار ارز، شاهد افت موقتی قیمت‌ ها هستیم، ولی به دلیل رشد بیش از پیش نقدینگی و افت تولید ناخالص داخلی پس از مدتی نرخ ارز مجددا صعودی می شود و از محل افزایش متغیرهای اسمی سود شرکت ‌های بورسی نیز افزایش می یابد.

آنچه که در این سناریو هم امکان پذیر است، رشد نقدینگی و همچنین افت ادامه ‌دار شاخص تشکیل سرمایه در اقتصاد می باشد. در این سناریو در صورت مذاکره احتمالی افت شاخص‌ های سرمایه ‌گذاری است که پس از توافق نیز نیاز ما را به واردات برای صنایع افزایش می دهد و افت چندانی نه به نظر اقتصادی و نه به لحاظ تقاضای ارز اتفاق نخواهد افتاد و همچنان تقاضا برای ارز بالا خواهد بود.

اثرات انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا بر روی بازار بورس ایران

اثرگذاری انتخابات آمریکا روی بازار بورس ایران را می توان از سمت دیگری هم مورد بررسی قرار داد و آن بحث تحریم ها است این که رئیس جمهور جدید آمریکا چه برنامه ای در خصوص تحریم علیه ایران داشته باشد، می تواند به شدت روی بازار بورس ایران اثرگذار باشد، به خاطر این که تشدید تحریم ها به وسیله دولت جدید موجب افت شاخص بورس ایران می شود.

تاثیر انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا بر بورس ایران

انتخاب بایدن یا ترامپ، کدام به نفع بازار بورس ایران است؟

انتظار می رود ترامپ کاندیدای حزب جمهوری خواه و بایدن نماینده دموکرات ها باشد با توجه به وضعیت کرونا در جهان به نظر می رسد شانس بایدن برای پیروزی در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا کمی بیشتر از ترامپ باشد، به خاطر این که ترامپ توجه چندانی به مسائل مربوط به محیط زیست و امنیت انسانی ندارد. بایدن در وعده های انتخاباتی خود عنوان کرده که در صورتی که در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا پیروز شود به توافق هسته ای با ایران باز می گردد و همچنین خواستار تخفیف تحریم های ایران به علت کرونا شده است و گفته که در این شرایط باید فشار تحریم ها برداشته شود.

حتما بخوانید : تعیین ارزش دلار آمریکا | نحوه ارزش گذاری دلار امریکا

لذا امکان دارد در صورت انتخاب بایدن تنش بین ایران و آمریکا کاهش پیدا کند که می تواند تأثیر مثبتی بر رشد بازار بورس داشته باشد. در صورتی که ترامپ در این انتخابات پیروز شود، احتمال تشدید تحریم ها وجود دارد که می تواند تأثیرات منفی بر بازار سرمایه داشته باشد. البته همه این ها در حد نظریه و حدس و گمان است و عوامل بسیاری می تواند بر رشد یا ریزش بورس موثر باشد. البته باید در نظر داشت که احتمال ریاست جمهوری ترامپ در دوره انتخاباتی قبلی هم کم تر از طرف مقابل بود ولی ریاست جمهوری به ترامپ رسید، پس این بار هم دور از ذهن نیست که ترامپ در آخرین لحظات برنده انتخابات آمریکا شود.

اگر ترامپ دوباره رأی بیاورد چه تأثیری بر بازار بورس خواهد داشت؟

دو حالت وجود دارد؛ اگر ترامپ رای نیاورد و دموکرات ‌ها روی کار بیایند، نرخ دلار با توجه به اینکه تنش ‌ها کم می شود، روند کاهشی ملایمی به خود خواهد گرفت، ولی چنانچه مجددا ترامپ رای بیاورد، بنا بر دشمنی که با کشور ما دارد، احتمال می ‌رود نرخ دلار افزایش یابد. اگر دموکرات‌ ها وارد عرصه انتخابات شوند،‌ درست است شاید نرخ دلار کمی تعدیل شود، ولی چنانچه بار تحریم‌ ها کم شود، اثر آن از رشد دلار بهتر خواهد بود، به خاطر این که در آن شرایط هم می ‌توانیم نفت بفروشیم و سود خالص شرکت ها بهتر می شود.

رشد مجدد بورس پس از انتخابات آمریکا؟

میتوان گفت که با توجه به اصلاح به نسبت عمیقی که بسیاری از نماد‌ها داشتند، آن‌ ها در کف ‌های قیمتی خود حضور دارند و برای خرید جذاب هستند، برای همین نیز است که مشاهده می‌ کنید که حقوقی ‌ها بازار و همچنین حقیقی ‌ها دست به خریده زده اند. در واقع اگر به بورس کاری نداشته باشند و اجازه دهند، بازار سیر طبیعی خود را طی کند، به صورت قطع بورس خیلی زودتر به تعادل می ‌رسد، در حالی که بورس یک بازار تخصصی است و افرادی که در این حوزه آشنایی کامل ندارند، نباید در مورد آن اظهارنظر کنند، از طرفی در این دو هفته شاهد بودیم که دولت اعلام کرد از بورس حمایت می ‌کند، ولی این حمایت ‌ها تنها دو روز دوام آورد، ولی از ابتدای این هفته که شاخص در نزدیک محدوده یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی قرار گرفت، شاهد تغییر فاز بودیم.

بنابراین بورس سیر طبیعی خود را طی خواهد کرد و به موقع نیز شاهد شروع یک رشد دوباره خواهیم بود، ولی یک نکته مهم این است که سرمایه گذاران و فعالان بورسی باید توجه کنند که دیگر روند چهار ماه ابتدایی سال تکرار ندارد و دیگر خبری از سود‌های چند صد درصدی طی کوتاه ‌ترین زمان ممکن نیست، به خاطر این که اگر دوباره چنین رشد شارپی را تجربه کنیم، حتما به مانند آنچه که این دفعه اتقاق افتاد، دو مرتبه یک اصلاح عمیق نیز تکرار می شود.

از این به بعد در بازار سهام شاهد رشد دست جمعی تمامی نماد‌ها نخواهیم بود و به اصطلاح راه سهم‌ ها از هم جدا خواهد شد، لذا در این شرایط پای تحلیل به میان می آید، امری که در ابتدای سال بسیار کمرنگ شده بود و جای خود را به هیجان داده بود، چنانچه سرمایه گذاران با استراتژی در بازار حضور داشته باشند و بر اساس تحلیل و وضعیت بنیادی و تکنیکالی شرکت‌ ها اقدام به سرمایه گذاری کنند، به صورت قطعی در یک بازه میان مدت و تا پایان سال می‌ توانند سود خوبی را شناسایی نمایند.


نتیجه گیری و کلام پایانی

پیش بینی ها به این شکل است که در صورتی که بایدن به برجام برگردد و با تحریم ‌ها کاهش یابد، دو صنعت خودرو و پتروشیمی که از تحریم ‌ها شدیدترین لطمات را دیدند، می ‌توانند، اوضاعی خوبی پیدا کنند، در حالی که خودرویی ‌ها این روز‌ها در غیاب لیدر‌های خود، در اصلاح عمیقی فرو رفته اند و تا وقتی که نماد‌های بززگ این صنعت بازنگردند، به نظر می‌ رسد، روند آن ‌ها همچنان با افت همراه باشد.

ولی اصلی تری موضوعی که در هر دو سناریو صنایع ما را دچار چالش می‌ کند، سیاست ‌گذاری لحظه‌ ای و کوتاه ‌مدت و همچنین سرکوب قیمتی به وسیله نهادهای قانون‌ گذار، مجری و نظارتی است که به جای قبول تورم و حل دلایل بنیادی آن در طی ۵۰ سال اخیر تنها اقدام به قیمت‌ گذاری دستوری کرده و نتایج آن در اقتصاد مشخص می باشد.

امروزه نیز همان سیاست همیشگی قیمت‌ گذاری در وزارت صنعت و وزارت اقتصاد دنبال می ‌شود و گروه‌ های مدافع این سیاست با جمله “قیمت‌ گذاری درست تا الان انجام نشده است” به دنبال آن هستند که راه آزموده قیمت ‌گذاری را برای بار هزارم امتحان کنند و به نتایجی برسند که پیشینیان آنها به آن رسیده ‌اند. در جمع ‌بندی نهایی می ‌توان گفت راهکار ما برای برون‌رفت از بحران، ابتدا اصلاح سیاست اقتصادی داخلی است که می‌تواند راهگشا باشد و پس از آن توجه به سیاست خارجی و مذاکرات احتمالی بین ‌المللی برای گسترش تجارت با جامعه جهانی است.

در این نوشتار راهنما درک کردیم که تاثیر انتخابات آمریکا بر بورس ایران چیست.

در پایان امیدوارم از این مقاله آموزشی با عنوان تاثیر انتخابات آمریکا بر ایران نهایت استفاده رو برده باشید.

هر گونه سوال و یا ابهامی در مورد تاثیر انتخابات آمریکا بر بورس داشتید، حتما از طریق بخش ارسال نظرات و دیدگاه ها با و دیگر مخاطبان به اشتراک بگذارید.

اگر هم نقطه نظری در مورد تاثیر انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا بر بورس ایران دارید، خوش حال میشم با مخاطبان سایت کد بورسی به اشتراک بگذارید.

برای دوستانتان بفرستید: