Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1125

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1162

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1166

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1188

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2841

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2848

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2861
ارز دیجیتال دای چیست | آینده ارز دیجیتال dai تا سال 2025

برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

ارز دیجیتال دای چیست و آیا برای سرمایه گذاری مناسب است؟

تا به حال اسم رمزارز dai را شنیده اید؟ می دانید ارز دیجیتال دای چیست و چطور می کند؟ دنیای کریپتوکارنسی بسیار جذاب است و همواره رمزارزهای جدیدی به دنیا معرفی می شود که رمزارز دای یکی از آن هاست و قصد داریم در این مطلب به این بپردازیم که ارز دیجیتال دای چیست و آیا می توان روی آن سرمایه گذاری کرد یا خیر. البته به غیر از این که می گوییم ارز دیجیتال دای چیست، این که از کدام صرافی ها می توانید برای خرید این ارز اقدام کنید یا آن را در چه کیف پول هایی می توانید ذخیره کنید و حتی این که آینده ارز دیجیتالی دای چگونه است را نیز مورد بررسی قرار داده ایم که قطعا برای شما جذاب است.

ارز دیجیتال دای چیست ؟

رمزارز دای یکی از آینده دارترین پروژه‌ های اخیر در دنیای کریپتوکارنسی به حساب می آید. دای در واقع یک رمزارز غیرمتمرکز با ارزش ثابت می باشد و قیمت آن همیشه معادل یک دلار آمریکاست که روی بلاکچین اتریوم ساخته می شود. هدف اصلی از طراحی این رمزارز، حفظ نسبت دقیق و یک‌ به‌ یک با دلار آمریکاست. DAI ارزش خود را از طریق پشتوانه دلار آمریکایی که به وسیله یک شرکت نگهداری می‌ شود، حفظ نخواهد کرد، بلکه ارزش دای با استفاده از وام وثیقه‌ ای در اتر، ارز رمزنگاری‌ شده اتریوم، حفظ خواهد شد.

وام وثیقه‌ ای، با فراهم کردن روشی موجب شده است تا وام‌ دهنده، وام را با استفاده از دارایی‌ های خود و کاملا ایمن حفظ نماید. جالب است بدانید که این نوع وام‌ ها بهره کمتری نسبت به وام‌ های بدوم وثیقه دارند، به این خاطر که این امکان در اختیار وام‌ دهندگان قرار می گیرد تا در صورت عدم توانایی وام‌ گیرنده برای بازپرداخت وام، دارایی را در گام نخست توقیف کنند و در گام بعدی به فروش برسانند!


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز ۱۰ درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

ثبت نام رایگانسرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


دای یک دارایی دیجیتالی است که به وسیله دیگر رمزارزها به‌ عنوان وثیقه دریافت می‌ شود. همان طور که پیش تر هم گفتیم، دای یک استیبل‌ کوین مرتبط با دلار آمریکا است و این بدین معنی است که ارزش آن همواره ثابت و حدودا برابر یک دلار است که البته این رقم بعضی مواقع کمی بیشتر از یک دلار است و در مواقعی نیز کمی کمتر. ارز دیجیتال دای توکن ERC-20 محسوب می شود و در هر دو صرافی‌ های متمرکز و غیرمتمرکز می توان آن را مورد معامله قرار داد. همچنین دای مبتنی بر شبکه اتریوم است و به وسیله اتر پشتیبانی می‌ شود و این بدین معنی است که به صورت کامل غیرمتمرکز است و ثبات قیمت آن از طریق سیستم قرارداد هوشمند حفظ‌ شده و به شخص ثالث، دولت و بانکی وابستگی نخواهد داشت.

توکن DAI چرا به وجود آمد؟

حال که فهمیدیم ارز دیجیتال دای چیست بهتر است به چرایی راه اندازی پروژه آن بپردازیم. رمزارزهایی مانند بیت‌ کوین، اتریوم و … نوسان قیمتی بسیار زیادی را در طول روز و هفته تجربه می کنند و این موضوع موجب شده است تا سرمایه‌ گذاران و توسعه دهندگان به فکر رمزارزی باشند که از ارزشی ثابت و همواره پایدار برخوردار باشد که به اصطلاح به این نوع رمزارزها استیبل کوین می گویند. اکو سیستم میکرو دائو و توکن دای هم از همچین سیستمی برخوردار هستند.

به صورتلی که هر دای همیشه ارزشی برابر با یک دلار دارد و شما می‌ توانید دای را خریداری کرده و در انتقالات بین‌ المللی مورد استفاده خود قرار دهید و یا آن را به صورت دلاری پس‌ انداز فرمایید. در حقیقت دای یک نوع دلار دیجیتالی غیرمتمرکز به شمار می رود که هیچ کشور و یا شرکتی بر آن مسلط نیست و این بدین معنی است که وقتی شما ۱۰۰۰ واحد توکن دای در اختیار ، معادل آن است که ۱۰۰۰ دلار پول نقد در اختیار خواهید داشت.

چطور قیمت ارز دیجیتال دای ثابت می ماند؟

امکان دارد از خودتان سوال کنید که ارزش رمزارز دای چطور همواره ثابت می ماند در حالتی که به وسیله یک رمزارز بسیار پرنوسان پشتیبانی می شود؟! در پاسخ باید گفت که ثبات قیمت دای از طریق سیستم وام شبکه اتریوم مدیریت می شود. در حقیقت با وثیقه گذاری رمزارزها در یک قرارداد هوشمند ارزش آن ثبات خواهد داشت. این را در خاطر داشته باشید که ارزش وثیقه‌ ای که واریز می‌ کنید، بایستی از ارزش DAI که برای شما صادرشده بیشتر باشد.

حتما بخوانید : روش خرید ارز دیجیتال تتر در ایران

چنانچه ارزش وثیقه واگذارشده کمتر از ارزش DAI صادر شده شود، وثیقه شما لیکوئید یا همان منحل می شود. رمزارز دای از یکپارچه‌ ترین دارایی‌ های دیجیتال در بلاکچین به حساب می آید و پس از وام گرفتن در برنامه‌ های غیرمتمرکز مالی و دیگر مکان‌ های مبتنی بر بلاکچین قابل‌ استفاده است.

نحوه خرید ارز دیجیتالی دای

توکن دای را قادرید مثل همه رمزارزهای دیگر مورد خرید و فروش قرار دهید. در این مسیر انواع صرافی‌ های متمرکز و غیر متمرکز ارزهای دیجیتال برای خرید Dai در دسترس شما خواهند بود و امکان تبادل آن ها تقریبا با همه رمزارزهای بازار وجود دارد.

با این که دای یک توکن غیر متمرکز به شمار می رود، ولی شما به سادگی قادرید آن را درصرافی‌ های متمرکز مثل بایننس مورد معامله قرار دهید و تقریبا همه صرافی‌ های غیرمتمرکز مثل یونی‌سواپ می‌ تواند برای خرید و فروش این ارز به شما سرویس بدهند. البته در ادامه ۶ مورد از صرافی هایی که از طریق آن ها می تواند ارز دیجیتالی دای را خرید و فروش کنید را آورده ایم و توضیحات مختصری در خصوص هر یک داده ایم تا دیدتان نسبت به معامله این رمزارز در انواع صرافی های معتبر دنیا، بازتر شود؛

  1. صرافی Binance : یکی از معتبرترین پلتفرم های معاملاتی بدون شک بایننس است که روزانه حجم معاملات بسیار بالایی از ارز دیجیتال در آن جابجا می شود و برای خرید و فروش ارز دیجیتالی دای نیز می تواند بهترین گزینه افراد باشد.
  2. صرافی Coinbase Pro : صرافی کوین بیس پرو در آمریکا قرار دارد و این صرافی از سال ۲۰۱۵ میلادی فعالیت خود را آغاز کرده است. شایان ذکر استکه در این صرافی شما می توانید علاوه بر ارز دیجیتال دای، رمزارزهای دیگری مانند بیت کوین، لایت کوین، اتریوم و … را نیز مورد معامله قرار دهید.
  3. صرافی OKEx : صرافی اوکی اکسنچ از پلتفرم های مبادلاتی محبوب ارز دیجیتال است که بیش از ۴۰۰ جفت معاملاتی را پشتیبانی می کند و به علاوه بیش از ۲۰ میلیون کاربر در کل دنیا دارد.
  4. صرافی HitBTC : صرافی HitBTC در سال ۲۰۱۳ میلادی به وسیله متخصصان برجسته و با تجربه در زمینه ارزهای دیجیتال راه اندازی شده است. این صرافی از لحاظ امنیتی شرایط بسیار خوبی دارد و همچنین شما می توانید از طریق تلفن همراه خود رمزارزهای مورد نظر را خرید و فروش نمایید.
  5. صرافی Uniswap : صرافی یونی سواپ یک پلتفرم دیجیتال است که در سال ۲۰۱۸ فعالیت خود را در این زمینه آغاز کرده است. جالب است بدانید که این صرافی به عنوان یک رابط قرارداد ساده هوشمند، به منظور تعویض توکن های ERC-20 معرفی شده است.
  6. صرافی Compound : این صرافی یک پروتکل غیرمتمرکز به حساب می آید که کاربران به سادگی می توانند رمزارزهای مختلف مثل توکن دای را در آن خرید و فروش نمایند.

ارز دیجیتال dai چیست

بهترین کیف پولها برای نگهداری از dai 

همانطور که گفتیم، دای یک توکن مبتنی بر اتریوم است، پس می‌ توان از کیف پول‌ هایی که از توکن‌ های اتریوم پشتیبانی به عمل می آورند، به منظور ذخیره‌ سازی دای استفاده نمود. در ادامه کیف پول هایی که می توانید از آن ها برای نگهداری دای استفاده کنید را معرفی کرده ایم؛

  • کیف پول‌ های سخت‌ افزاری : هر سه کیف پول سخت‌ افزاری معتبر بازار یعنی لجر، ترزور و کیپ‌ کی از ارز دیجیتال دای پشتیبانی می نمایند. کیف پول‌ های سخت‌ افزاری از نظر امنیت مناسب ترین گزینه برای نگهداری دارایی های دیجیتالی به حساب می آیند.
  • کیف پول‌ های تحت وب : کیف پول‌ های مای‌ کریپتو، متامسک و مای‌ اتروالت گزینه های مناسبی برای نگهداری از دارایی های دیجیتال به صورت تحت وب محسوب می شوند. در نظر داشته باشید که مای‌ اتروالت کیف پول رسمی برای ذخیره توکن‌ های ERC-20 است و توصیه می‌ شود که اگر می خواهید از کیف پول های تحت وب استفاده کنید، بهتر است از این کیف پول به منظور ذخیره سازی دای استفاده نمایید.
  • کیف پول‌ های دسکتاپ : در پلتفرم دسکتاپ از جمله ویندوز، لینوکس و مک می‌ توانید از کیف پول‌ های اتمیک و اکسودوس در راستای نگهداری رمزارز دای استفاده نمایید.
  • کیف پول‌ های موبایلی : در پلتفرم‌ های موبایلی هم کیف پول‌ هایی مثل بی‌ آردی، اج، آرگنت و Ethos Universal Wallet از دای پشتیبانی می نمایند.

مزایای دای نسبت به ارزهای باثبات دیگر چیست؟

انتقالِ آسان : انتقال پول نقد به ویژه در مقیاس بین‌ المللی خیلی آسان نیست و استفاده از سیستم‌ هایی مثل سوئیفت هم زمان زیادی احتیاج خواهد داشت و پرداخت کارمزدهای راه به همراه دارد، ولی در مقابل استفاده از دای بسیار ساده است، تراکنش‌ های آن به سرعت انجام خواهند شد و به پرداخت کارمزدهای بالا احتیاجی نخواهید داشت.

بدون مرز : حدود ۱٫۸ میلیارد نفر در جهان به بانک دسترسی ندارند و این بدین معنی است که بیش از یک چهارم جمعیت دنیا از این مورد محروم هستند. عدم دسترسی به بانک به‌ معنای عدم دسترسی به خدمات مربوط به ارزهای فیات مثل دلار است و با وجود رمزارزهایی با قیمت ثابت مانند دای، همه مردم دنیا قادر خواهند بود از خدمات مالی استفاده نمایند، بدون اینکه به مراجعه به بانک احتیاجی پیدا کنند.

دارای پشتوانه : در قرارداد هوشمندی که دای را منتشر می‌ کند، به‌ ازای هر یک واحد، مقداری وثیقه در صندوق سپرده‌ گذاری می‌ شود که ارزش آن حداقل یک و نیم دلار است و این بدین معنی است که این ارز دیجیتال، از پشتوانه مناسبی برای عرضه و حظور در بازار کریپتوکارنسی برخوردار است.

قابلیت برنامه‌ریزی : دای امکان برنامه‌ ریزی دارد. به عنوان مثال چنانچه رمزارز در اختیار دارید و باید هر ماه حقوق صدها نفر را بپردازید، می‌ توانید با استفاده از دای و با یک قرارداد هوشمند این کار را انجام دهید. قراردادهای هوشمند در هر زمانی از روز و هر روز هفته قابل اجرا هستند و محدودیت‌ های مربوط به ساعت کاری بانک‌ ها در آن‌ ها به چشم نمی خورد.

شفاف و منبع‌ باز : کدهای رمزارز دای منبع‌ باز و برای تمامی افراد در دسترس است و این موجبات افزایش شفافیت در سازوکار دای برای عموم مردم و کاربران را فراهم کرده است.

غیرمتمرکز : یکی از مهم ترین دلایل ظهور رمزارزها و یکی از بزرگترین مزایای آن ها نسبت به فیات، تمرکززدایی است. دای در این زمینه به علاوه ارزهای فیات، بر دیگر رمزارزهای باثبات نیز برتری دارد. برای مثال تتر یا همان USDT به‌ عنوان برترین رمزارز باثبات، به وسیله بنیاد تتر پشتیانی می‌ شود و لذا به‌ ازای تولید هر تتر، یک دلار در بانک سپرده می‌ شود که این یک دلار پشتوانه‌ تترِ تولیدشده است.

حتما بخوانید : آنچه درباره تتر باید بدانید – تتر چیست و انواع کیف پول آن کدام است؟

ما برای استفاده از تتر باید به بنیاد تتر به عنوان یک نهاد متمرکز و ادعاهای آن اعتماد کنیم و این در حالی است که از سابقه نچندان درخشان این بنیاد در جریان رسوایی صرافی بیتفینکس و شایعات مربوط به انتشار کوین‌ های بدون پشتوانه به وسیله تتر نیز آگاهی داریم. در این راستا توجه به این نکته الزامی است که دای به هیچ نهاد متمرکزی وابسته نیست و پشتوانه‌ آن اتر یا بت است که خود، ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز هستند. همچنین دای به وسیله هیچ ارز فیاتی پشتیبانی نمی‌ شود و کاملا از فناوری بلاکچین بهره می برد.

نوسانات قیمت اتر در عملکرد دای تاثیرگذار است؟

این نوسانات دو حالت بیشتر ندارد؛ یا قیمت اتر افزایش پیدا می کند یا با کاهش قیمت روبرو می شویم. در صورت افزایش، کاربر می‌ تواند معادل با ارزش سپرده خود، رمزارز دای به صندوق بازگرداند و اترهای معادل با افزایش قیمت را دریافت نماید. توجه داشته باشید که در این حالت هیچ ریسکی مشمول دو طرف وام‌ گیرنده و صندوق نمی شود، ولی در حالت دوم اگر اتر با کاهش قیمت روبرو شود، به احتمال زیاد سیستم با چالش‌ هایی در خصوص بازپرداخت وام از سوی وام گیرنده روبرو می شود. قیمت اتر کاهش‌ یافته و ارزش وام دریافتی در قیاس با سپرده کاهش یافته است.

این می‌ تواند انگیزه وام گیرنده جهت بازپرداخت وام را دچار تزلزل کند. سیستم به منظور جلوگیری از قرار گرفتن در همچین شرایطی، فرایند تسویه خودکار وام را در نظر گرفته است. بر اساس این فرآیند، اگر در اثر نوسانات قیمتی، ارزش مبلغ ضمانتی به کمتر از یک‌‌ و‌ نیم برابر ارزش وام دریافتی برسد، فرآیند تسویه اتوماتیک شروع می شود. در فرایند تسویه خودکار، همه اترهای به ضمانت سپرده‌شده در صندوق، به بازار آزاد ورود خواهند کرد تا به فروش بروند و تبدیل به دای شوند. قسمتی از دای های دریافتی، معادل با ارزش دای های موجود در اختیار وام‌ گیرنده، معدوم ‌می‌ شوند. ۱۳ درصد باقی مانده از دای ها نیز در قالب جریمه کسر و بقیه در اختیار وام‌ گیرنده قرار خواهد گرفت.

حتما بخوانید : سرمایه گذاری کم ریسک در ایران

البته باید در نظر داشته که دای هایی که در طول این فرآیند در اختیار وام‌ گیرنده قرار می گیرند، همچنان در مالکیت وی هستند. در واقع در جریان این مبادله، مسئولیت وام، ریسک بازپرداخت و تسویه آن به عهده وام‌ گیرنده است، لذا وام‌ گیرنده همیشه باید نسبت ارزش وثیقه به ارزش وام را در نظر داشته باشد. به این مظور که وام‌ گیرنده از اجرای فرآیند تسویه ۱۵۰ درصدی یا همان تسویه خودکار ممانعت نماید، دو راهکار وجود خواهد داشت؛ یک راهکار این است که مقداری از دای هایی که در قالب وام دریافت کرده را‌ بازگرداند و در راهکار دوم، وام گیرنده ملزم به افزودن مقدار سپرده به صندوق ضمانت خواهد بود.

آینده ارز دای چگونه است؟

دای سعی دارد تا به یک توکن همه کاره تبدیل شود که به عنوان نماد دلار، یورو و پوند شناخته می‌ شود. دای نخستین پول بی‌ طرف در دنیا به حساب می آید که جهت تبدیل شدن به یک پول بی‌ طرف بایستی توسط میلیون‌ ها نفر پذیرفته شده و مورد استفاده قرار گیرد. توکن دای مثل بسیاری از رمزارزهای دیگر، بدون مرز، قابل برنامه‌ ریزی و با انتقال آسان است که مزیت دیگر آن ارائه قیمت ثابت است. به منظور تحقق این هدف دای می بایست علاوه بر برند‌سازی، به آموزش و بازاریابی خود نیز بپردازد. هرچند این هدف آسان نیست، ولی هیچ استیبل کوین دیگری قادر نیست این کار را بهتر از دای انجام دهد.


نتیجه گیری و کلام پایانی

به صورت خلاطه دای یک ارز دیجیتال با ارزش ثابت می باشد که قیمت آن تقریباً با یک دلار آمریکا برابر است. دای در اکوسیستم میکردائو و به وسیله صندوق سپرده‌ گذاری تولید می‌ شود. این صندوق یک قرارداد هوشمند بر بستر اتریوم به شمار می رود که برخلاف دیگر رمزارزها باثبات مثل تتر که قیمت آن‌ ها با پشتوانه فیات ثابت می‌ ماند، دای با استفاده از یک قرارداد هوشمند غیرمتمرکز و تنظیم عرضه و تقاضا با استفاده از کارمزد حفظ ثبات، ارزش خود را همواره در حول و حوش یک دلار ثابت نگه می‌ دارد. ارز دیجیتال دای بر اساس آمار کوین مارکت کپ امروزه جزو ۵ استیبل کوین بزرگ بازار کریپتوکارنسی به حساب می آید در نظر دارد این جایگاه را بهبود ببخشد.

همان طور که قولش را داده بودیم، در این مطلب به این پرداختیم که ارز دیجیتال دای چیست و چطور کار میکند.

همچنین اگر دوست دارید بدانید ارز دیجیتال سولانا چیست حتما روی لینک سبز رنگ کلیک فرمایید.

حال که میدانید ارز دیجیتال دای چیست ، به نظرتان این رمزارز آینده روشنی دارد یا خیر؟

برای دوستانتان بفرستید: