برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

آموزش سیو سود در بورس – راهنمای نحوه تشخیص بهترین زمان فروش سهم

سیو سود در بورس چیست ؟ بسیاری از معامله گران و فعالان بازارهای مالی مانند بورس بیشتر اوقات نمی دانند که در چه زمانی باید از سهم و یا دارایی که خریداری کرده اند، خارج شوند و آن را به فروش برسانند و یا در اصطلاح سود خود را سیو کرده و از معامله بیرون آیند! در این مطلب ما قصد داریم تا در خصوص آموزش سیو سود در بورس صحبت کنیم و ببینیم اصلا سیو سود در بورس به چه معناست و فرمول سیو سود در بورس به چه صورت است و چگونه باید سیو سود کرد؟ درست است این مقاله در خصوص آموزش سیو سود در بورس هستش، ولی در حقیقت این مقاله آموزشی به نوعی همان راهنمای نحوه تشخیص بهترین زمان فروش سهم میباشد که در خصوص معنی سیو سود در بورس و به صورت کلی آموزش سیو سود در بورس هم صحبت خواهد کرد. بنابراین اگر میخواهید بدانید سیو سود در بورس یعنی چی و بهترین زمان برای فروش یک سهم چه زمانی است، این مطلب بهترین راهنمای شماست.

آموزش سیو سود در بورس

کم شدن ریسک در معامله ‌گذاری‌ های سهام بورس یکی از حائز اهمیت ترین استراتژی ‌های معامله به حساب می آید که همه معامله‌ گران از این استراتژی‌ ها اطلاع دارند. سیو سود یکی از راهکارهای محدود کردن ریسک به شمار می رود که فرمول خاصی را داراست. افراد پیش از سرمایه ‌گذاری با یادگیری چندین تکنیک خاص از قبیل سیو سود قادر خواهند بود از زیان مازاد در این سرمایه ‌گذاری‌ ها جلوگیری نمایند. البته درست است که آموزش‌ هایی مانند تحلیل بنیادی و تکنیکال و یا دیگر آموزش‌ های بازار بورس می‌تواند افراد را در مورد بهترین زمان فروش سهام یاری کنند و موجب شوند افراد خرید و فروش هوشمندانه ‌ای در سهام داشته باشند، ولی بعضی از مسائل مانند تغییر سیاست ‌های آنی اقتصادی و یا ایجاد شرایط محیطی متفاوت موجب خواهد شد تا خرید سهام مطمئن همچنان از ریسک بالایی برخوردار باشد.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، مشاوره خرید، آموزش های رایگان بورسی و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام رایگان نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


در راستای محدود کردن ریسک موجود در خرید و فروش سهام شرکت ‌های کوچک و متوسط بهترین راهکار ممکن سیو سود در بورس خواهد بود، اما به صورت کلی معنی سیو سود در بورس چیست و استراتژی های سیو سود بر اساس دیدگاه زمانی کدام است یا به عبارتی نحوه سیو سود چگونه است؟ ما در این مطلب آموزشی بنا داریم روش سیو سود در بورس و بهترین زمان سیو سود در بورس و نکات مهمی که در هنگام سیو سود باید به آن توجه کنید را عنوان کنیم، لذا در ادامه با کد بورسی همراه باشید.

سیو سود در بورس چیست ؟

سیو سود در حالت عامیانه یعنی رسیدن به سود ذهنی منتج شده از روابط بنیادی و تکنیکال. با رسیدن به این میزان رشد قیمت سخت اتفاق می افتد و در نتیجه دیگر نیازی به صبر اضافی و طمع در خرید سهام نیست و بهترین گزینه فروش سهام در این حالت است. این کار موجب خواهد شد تا معامله ‌گر با بیش ترین میزان سود ممکن سهم را به فروش برسانید. بهتر می ‌دانید که بازار بورس درگیر نظرات و علایق افراد است، ولی پس از سیو سود مناسب و رسیدن به هدف قیمتی، استراتژی زمانی شما حرف اول را می ‌زند.

در نظر داشته باشید که چنانچه اهداف بلند مدت دارید بهتر است سود و اصل سرمایه را با هم نگهداری کنید و منتظر بمانید تا در آینده سود کلانی با رشد شاخص ‌های اقتصادی نصیب شما شیود، ولی چننانچه به فکر سرمایه ‌گذاری در بازارهای دیگر هستید یا قصد دارید سهام شرکت های دیگر را امتحان کنید، تنها سرمایه اصلی را سیو کرده و با فروش سود در نقطه حمایتی دیگر وارد شوید و به فکر گسترش سبد سرمایه خود باشید. تنوع در سبد سرمایه یکی از کلیدی ‌ترین مباحث آموزش بورس می باشد.

استراتژی سیو سود در تایم فریم های مختلف

در روش های سیو سود در ابتدا استراتژی و دیدگاه زمانی خود از خرید سهم را مشخص کنید که شامل ۳ تایم فریم زیر می باشد :

تایم فریم کوتاه مدت : در این استراتژی افراد سهام خریداری شده را در بازه زمانی ۳ هفته تا ۳ ماه انتخاب می‌ کنند و در نتیجه در این بازه باید برای فروش آن تصمیم گیری نمایند، ولی به منظور پیدا کردن زمان مناسب سیو سود، باید از ابزارهای تحلیل تکنیکال استفاده نمایند. بر اساس دو ابزار حمایت و مقاومت می‌ توان برای خرید و فروش سهام اقدام کرد. بعد از استفاده از این دو ابزار بر روی سهام مورد نظر، خرید سهم بر روی حمایت سهم انجام شده و فروش آن بر روی مقاومت انجام خواهد شد.

تایم فریم میان مدت : سرمایه‌ گذاری میان مدت بازه زمانی ۲ ماه تا ۶ ماه را شامل می شود. برای افرادی با این دیدگاه دو راه پیش ‌رو است؛ اولین راه مناسب افراد با ریسک ‌پذیری متوسط است. این افراد باید سود سهام را به فروش برسانند و اصل سرمایه را نگهدارند. دومین راه مخصوص افراد با ریسک ‌پذیری پایین است که در این روش اصل سرمایه به فروش می ‌رسد و با نگهداری سود سیو سود صورت می پذیرد. یکی از جزئیات مهم در این دیدگاه این امر است که افرادی که بنا دارند سهام را نگهداری کنند و از آینده مثبت سهام باخبر هستند، با تاکید بر روی نقطه حمایت می‌ توانند همچنان سهام مورد نظر را بخرند.

تایم فریم بلند مدت : این دیدگاه زمانی بازه ۶ ماه تا ۱ سال را شامل می‌ شود. با خرید چنین سهمی باید تریدرها بدانند که نوسانات قیمتی کوتاه‌ مدت در سیو سود تاثیری ندارد و می ‌توانند با اندکی صبر در طولانی مدت به هدف قیمتی خود دست پیدا کنند. در این حالت فروش سهم اصلا رخ نخواهد داد و افراد در بلند مدت سیو سود قابل توجهی خواهند داشت در کنار این که اصل سرمایه آن‌ ها نیز ارزش ذاتی بالایی می یابد.

آموزش سیو سود در بورس

استراتژی های مختلف در آموزش سیو سود در بورس

چنانچه نمی خواهید به این ۳ استراتژی سیو سود عمل کنید، میتوانید از استراتژی های دیگر اقدام کنید :

  • در صورتی که سهم به مقاومت رسید، اما از روند آن مطمئن نیستید یک پله سیو سود کنید، بدین معنی که نصف آن را به فروش برسانید و اگر در ادامه سهم نزولی شد و ریزش کرد باید سهم را در نقاط حد ضرری ک برای خود تعیین کرده بودید به فروش برسانید.
  • در صورتی که سهم مورد نظر شما قفل در صف خرید بود و روند آن صعودی بود سهم را به فروش نرسانید تا زمانی که صف خرید آن بریزد، بعد از ریزش صف خرید میتوانید اقدام به سیو سود سهم خود کنید.
  • وقتی که در یک سهم سود خوبی کسب کرده اید و به هدف قیمتی که تعیین کرده بودید رسیدید، میتوانید سودی که حاصل شده است را نگهداری کرده و با سهم بمانید تا به اهداف بلندمدت خود برسد و یا این که کلا سهم را بفروشید و همچنین می توانید سرمایه اصلی خود را سیو کرده و وارد سهم جدید شوید و آن را در نقاط حمایتی خریداری کنید.

فرمول محاسبه سیو سود در بورس

به غیر از سه استراتژی که پیش تر اشاره کردیم، استراتژی های دیگری برای سیو سود در بورس وجود دارند که می ‌توانید از آن ها بهره بگیرید که در واقع یکی از کلیدی ‌ترین فرمول‌ های حفظ سیو سود توجه به صف خرید سهام مورد نظر محسوب می شود. در این صورت که سهام در صف خرید قفل بوده و همچنان روند صعودی را طی کند، عاقلانه است سهم را به فروش نرسانید. پس از ریزش صف خرید می‌ توان در این زمان برای به سیو سود سهم اقدام کرد.

دومین راهکار حفظ سیو سود وقتی است که سهم به مقاومت برسد، ولی از روند آن مطمئن نبودید، می ‌توانید یک پله سود خود را ذخیره کنید. برای این کار نصف سهام را به فروش برسانید و سپس منتظر روند سهام باقی مانده باشید. چنانچه سهام روند نزولی داشت با رسیدن به حد ضرر خود برای فروش آن اقدام نمایید. در همچین زمان هایی سود حاصل از فروش سهام باقی مانده امکان دارد قیمت خرید را جبران کند. به هر حال ریسک این استراتژی اندکی بیشتر خواهد بود.

چه زمانی برای سیو سود در بورس مناسب است؟

زمان سیو سود اغلب زمانیست که ما به آینده سهم خوش بینیم، ولی بنا به بنیادی یا تکنیکال نگران کاهش ناگهانی قیمت هستیم یا به علت نیاز مالی تصمیم به فروش مقداری از آن گرفته ایم.

نکات مهم در آموزش سیو سود در بورس

  • همواره در سهامی سیو سود انجام دهید که رشد و سود خوبی را حاصل کرده و سهامی را در اولویت سیو سود قرار بدید که بیش از حد معمول رشد را تجربه کرده باشد.
  • وقتی که حقوقی سهمی را عرضه میکند و یا به صورت کلی تزلزل زیادی در سهم دیده می شود، سیو سود میتواند گزینه خوبی پیش روی سهامداران باشد.
  • می توانید در طی چند روز سیو سود کنید. برای مثال یک روز ۳۰ درصد، روز بعدی ۳۰ درصد، روز بعدی ۴۰ درصد تا به صورت کلی از سهم خارج شوید و یا اینکه میتوانید در یک روز نصف و در روز دیگر نصف بعدی سهم را به فروش برسانید.
  • زمانی که اخبار منفی از شرکت منتشر شد سیو سود میتوان گزینه مناسبی باشد.
  • وقتی که می بینید نقدینگی در حال خروج از سهم یا به صورت کلی از بازار است، حتما به فکر سیو سود باشید.
  • در بازارهایی که رشد سریعی دارند و طمع زیادی در آن وجود دارد، سیو سود استراتژی منطقی خواهد بود.
  • فروش سهام در سطح جدید قیمت که در آن قیمت سهام تثبیت می‌ شود یک روش محافظه ‌کارانه برای سودگیری از فروش سهام به حساب می آید.
  • استفاده از نمودارهای قیمتی می ‌تواند ابزار مناسبی برای تعیین جهت چرخش و تخمین روند آتی قیمت باشد و در استراتژی سیو سود توجه به این نکته خالی از لطف نیست.
  • علاوه بر خود سهم، کل بازار نیز می ‌تواند در تعیین نقطه سیو سود نقش داشته باشد.
  • بهتر است سهامی که از نظر بنیادی دچار افت شده را سیو سود کنیم، مثل نشانه‌ های ضعف در فروش محصولات شرکت و یا رشد سودآوری در سهم.
  • همیشه مراقب وضعیت صنعت باشید و با اولین نشانه‌ های ضعف در روند سودآوری صنعت و با افت شاخص صنعت به دنبال سیو سود باشید.
  • انجام افزایش سرمایه ‌های زیاد به وسیله شرکت، می ‌تواند باعث رقیق شدن و ضعف سهم گردد و اگر قصد شرکت در مجمع فوق العاده سهم برای افزایش سرمایه را ندارید، بهتر است سیو سود کنید و از سهم خارج شوید.
  • فروش گسترده یک سهام خاص از طرف سرمایه گذاران نهادی، می ‌تواند حتی در صورت ارزنده بودن سهم، باعث افت شدید قیمت آن شود، پس اگر آن سهم را دارید می توانید سیو سود کنید و در نقطه پایین تر قیمتی که وضعیت سهم مناسب شد، مجددا اقدام به خرید آن سهم کنید.

نتیجه گیری و کلام پایانی

حال دیگر فهمیدیم که سیو سود در بورس یعنی چی و می توان گفت که یکی از روش های فروش سهام سیو سود است و سیو سود یعنی زمانی که سهامدار در سهمی تا مقدار مدنظر خود سود کرد، آن را به فروش می رساند تا ریسک از دست دادن سودی که کسب کرده را کاهش دهد و این ساده ترین معنی اصطلاح سیو سود به شمار می رود. به زبان ساده سیو سود کردن به یعنی رسیدن به سود ذهنی و یا از نظر قوانین بنیادی و تکنیکال رسیدن به سطحی که رشد قیمت بعد از آن بعید به نظر می رسد. لازم به ذکر است که بهتر است معامله گر در این حالت از طمع دوری کرده و با سود از سهم خارج شود و سهم را به فروش برساند.

چه زمانی برای سیو سود مناسب است و چگونه تشخیص دهیم که بهترین زمان برای سیو سود چه زمانی است؟ همان طور که گفتیم، زمان سیو سود معمولا زمانیست که ما به آینده سهم خوش بین هستیم ولی به هر دلیلی اعم از بنیادی یا تکنیکال نگران کاهش ناگهانی قیمت هستیم یا به دلیل نیاز مالی تصمیم به فروش مقداری از آن گرفته ایم. همچنین همیشه در خاطر داشته باشید که زمان مناسب سیو سود زمانی است که معامله‌ گر همچنان به آینده سهام دید مثبتی دارد و انتظار افزایش قیمت را دارد.

به عنوان آخرین نکته در خاطر داشته باشید که در هنگام خروج نقدینگی از سهم یا به صورت کلی بازار و همین طور زمانی که رشد بازار سریع و فراتر از حد ممکن است و طمع در بازار احساس می شود، بهترین استراتژی معاملاتی، سیو سود و خارج شدن از سهم است.

بنابراین اگر قصد سرمایه گذاری در بورس را دارید، بد نیست به آموزش سیو سود در بورس هم بپردازید و در تایم فریم های مختلف سیو سود داشته باشید. حالا دیگر متوجه شده اید که معنی سیو سود در بورس چیست و سیو سود در بورس به چه معناست و امیدوارم که این موضوع را کاملا متوجه شده باشید و در نظر داشته باشید که اگر سوال و یا ابهامی دارید، از بخش ارسال نظرات که در ادامه مشاهده می کنید، با ما و سایر کاربران سایت کد بورسی به اشتراک بگذارید.

برای دوستانتان بفرستید: