برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

فراکاب در بورس چیست

اگر در بازار سرمایه ایران فعالیت نکرده باشید و یا اطلاعات محدودی در مورد آن داشته باشید، اما به مسائل اقتصادی و سرمایه گذاری علاقه داشته باشید، مطمئنا اصطلاح فراکاب را در مورد بازار بورس ایران شنیده اید؛ ولی آیا می دانید فراکاب در بورس چیست و به چه سهم هایی فراکابی گفته می شود؟ در این مطلب قصد داریم ابتدا به این بپردازیم که فراکاب در بورس چیست و سپس دریابیم که سهم های فراکابی کدامند و در انتها نیز نکات مهمی که در مورد سهم های فراکاب باید بدانید را مورد بررسی قرار دهیم، پس حتما تا انتها با کد بورسی همراه بمانید.

فراکاب در بورس چیست

اگر به سرمایه گذاری و بازار سرمایه ایران علاقه داشته باشید، مطمئنا اصطلاحات رایج و گوناگون در این زمینه‌، به گوش شما خورده است. از طرفی لازمه یک سرمایه‌ گذاری موفق با درصد ضرر کم‌ تر، شناخت و آگاهی کامل درباره این اصطلاحات و مسائل پیرامون بورس می باشد و یکی از این اصطلاحات بورسی، فراکاب و شرکت‌های فراکابی است؛ اولین سوالی که پیش می آید این است که فراکاب چیست و چه نقشی در بورس دارد؟ ما در این مقاله مفصل درباره فراکاب در بازار سرمایه توضیح می دهیم تا جایی که هیچ ابهامی برایتان باقی نماند.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، سرمایه گذاری بر روی حق تقدم و یا فروش آن و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


به صورت کلی پیش‌ نیاز سرمایه‌ گذاری اصولی و درست و ورود به بورس، آشنایی کامل با مفهوم بورس و سپس آغاز سرمایه‌ گذاری در آن است، به این خاطر که با این آشنایی کامل، درصد خطا و اشتباه شما کم می‌ شود و ضرر کمتری متحمل خواهید شد. به طور کلی شرکت‌ های فراکابی کدام دسته از شرکت‌ ها هستند؟ فراکاب در بورس شامل چهار شرکت بورس، فرابورس، بورس کالا و انرژی می شود که در واقع این ۴ بازار بزرگ، فراکاب را تشکیل می دهند که هر چقدر بیشتر با این بازارها و اصطلاح فراکاب آشنایی پیدا کنید، دریچه تازه‌ تری را برای معاملات موفق در بورس رو به خود باز خواهید کرد. پس وقت آن است که به زبان ساده با ۴ نماد زیر مجموعه فراکاب که در واقع انواع بازار بورس ایران هستند، آشنا شوید؛

فراکاب چیست و چه انواعی دارد؟

نمادهای بورس‌های چهارگانه فراکاب نام دارند و شامل نمادهای بورس، فرابورس، کالا و انرژی می شوند. درآمد شرکت‌ های مذکور به صورت معمول از خدمات و کارمزد معاملات تامین می شود و ماهیت ساختاری آن‌ ها به هیچ شرکت دیگری در بورس شبیه نیست. مزیت این شرکت‌ ها نسبت به سایر شرکت‌ ها این است که نیاز به مواد اولیه، تجهیزات یا سرمایه بالا جهت افزایش فروش و سوددهی ندارند.

در حقیقت این شرکت‌ ها تولیدی به حساب نمی آیند. همچنین ماهیت فعالیت آن‌ ها با شرکت‌ های ارائه‌ کننده خدمات یا قراردادی هم فرق می کند. مزیت دیگر این شرکت‌ ها آن است که تحت هیچ شرایطی بسته نمی‌ شوند و همگام با فعالیت بورس‌ های چهارگانه فعالیت می کنند.

حتما بخوانید : بهترین بازار سرمایه گذاری در حال حاضر کدام بازار است؟


شاید بد نباشد اثر نوسانات دلار و اتفاقات جهانی را بر فراکابی ها نیز بررسی کنیم؛ با توجه به ساختار خدماتی و کارمزد محور فراکابی ها، نوسانات نرخ دلار، تشدید تحریم‌ ها، بر این شرکت‌ ها بی اثر است و می‌ توان آن‌ ها را در طبقه شرکت‌ های مستقل از نوسانات جهانی قرار داد. همچنین تغییرات نرخ بهره بانک‌ ها و اخبار مرتبط با آن نیز فراکابی ها را تحت تاثیر قرار نخواهد داد.

در شرکت‌ های فراکاب، مبلغی که در ازای کارمزد اخذ می شود با نسبت‌ های مشخصی که از پیش تعیین‌ شده بین بورس، سازمان بورس و دولت به‌ عنوان مالیات تقسیم می‌ شود. البته در نظر داشته باشید که بخشی از این کارمزد هم درآمد شرکت بورس می باشد. لذا با افزایش حجم معاملات فراکابی ها، به افزایش درآمد این شرکت‌ ها (جمع کارمزد دریافتی از خریدار و فروشنده) افزوده خواهد شد.

حال که دیگر می دانید فراکاب در بورس چیست ، بهتر است سهم های فراکابی را به شما معرفی کنیم؛

۱٫ بازار بورس

بازار بورس که یک بازار جهانی است، در ایران نیز مانند دیگر کشورها، با هدف رشد و توسعه اقتصادی و گردش پول در چرخه مالی کشور راه اندازی شده است. این بازار بستری مناسب برای معاملات سهامداران و سرمایه‌ گذاران می باشد و شما با ورود به آن قادرید سهام، حق تقدم سهام، اوراق مشارکت و سایر اوراق بهادار را مورد معامله قرار دهید.

در بازار بورس بیش از ۵۰۰ نماد بورسی (شرکت بورسی) وجود دارد که می توانید بر اساس تحلیل تکنیکال و بنیادی، برای خرید و سرمایه گذاری روی سهام آن ها اقدام کنید و بدین وسیله سود به دست آورید. برای این کار شما باید ابتدا کد ۱۰ رقمی سجام را از سایت سجام دریافت کنید و سپس برای احراز هویت سجام در همان سامانه اقدام کنید و سپس یک کارگزاری را برای معاملات خود انتخاب کرده و در آن نیز برای ثبت نام و احراز هویت اقدام کنید تا کد بورسی شما صادر شود و در ادامه بتوانید به عنوان یک کاربر از خدمات کارگزاری و سامانه های معاملاتی آن ها در راستای خرید و فروش در بازار بورس استفاده کنید.

۲٫ بازار فرابورس

دومین بازار که شرکت‌ های حاضر در آن جزو شرکت‌ های فراکابی هستند، بازار فرابورس به حساب می آید که زیرمجموعه بازار بورس است؛ اما با این تفاوت که ورود به بازار فرابورس برای شرکت ها نسبت به بازار بورس به مراتب ساده تر است. چرا که شرکت‌ هایی که شرایط حضور در بازار بورس را ندارند، به عرصه فرابورس وارد می‌ شوند و در آنجا سهام شرکت خود را عرضه می‌ کنند.

سهام‌ های فرابورس خود در چند دسته قرار می‌ گیرند که ما این گروه ها را برای شما به صورت شفاف توضیح می دهیم تا موقع یادگیری اصطلاح فراکاب در بورس، هیچ گونه ابهامی برای شما باقی نماند. (تفاوت های بورس و فرابورس را اینجا توضیح داده ایم)

  • بازار اول : شرکت‌ های بازار اول با سخت‌ گیری بیشتری پذیرش می شوند و اگر عملکرد خوبی نداشته باشند، باید بازار دوم انتقال پیدا کنند؛
  • بازار دوم : شرکت‌ های این گروه در صورت کسب عملکرد قابل قبول و عالی، قادرند یک پله بالاتر آیند و به بازار اول فرابورس برسند، ولی سخت‌ گیری در این بازار به مراتب از بازار اول کمتر می باشد. بنابراین شرکت‌ های حاضر در این بازار به نوعی جزو شرکت‌ های فراکابی به حساب می آیند؛
  • بازار پایه : شروطی که در بازار اول و دوم فرابورس گفته شد، در بازار پایه وجود ندارد، به این خاطر که نیازی به پذیرش شرکت‌ ها در این بازار نیست. این بازار از سه رنگ زرد، نارنجی و قرمز تشکیل شده است که به ترتیب از شرکت‌ های کم‌ ریسک به پرریسک دسته‌ بندی شده‌ اند؛
  • بازار سوم : شرکت‌هایی که هیچ‌ گونه شرایطی را برای پذیرش در فرابورس ندارند و فقط با انجام مراحل اداری عضو بازار می‌ شوند، در این بازار دسته بندی می شوند؛
  • بازار ابزارهای نوین مالی : همه ابزارهای مالی به جز سهام و حق تقدم شرکت ها که توسط شورای عالی بورس تایید شده باشد، همچنین بنا بر اعلام این شورا مشمول ثبت یا معاف از ثبت سازمان باشد، در بازار ابزارهای نوین مالی پذیرش خواهد شد؛
  • بازار شرکت‌های کوچک : شرکت فرابورس ایران با راه‌ اندازی بازار سرمایه شرکت‌ های کوچک و متوسط SME، امکان حضور شرکت‌ های دانش‌ بنیان را به منظور بهره‌ برداری از مزایای مالی فراهم آورده است؛

۳٫ بازار بورس کالا

سومین نماد یا بازاری که در زمان یادگیری اصطلاح فراکاب در بورس باید یاد بگیرید، بازار بورس کالاست که در آن کالاهای مشخصی مانند مواد خام شرکت‌ های تولیدکننده، محصولات کشاورزی و … خرید و فروش می شود؛ گندم، پنبه، زعفران و … از جمله کالاهایی به حساب می آیند که در این بازار مورد معامله قرار می گیرند.

حتما بخوانید : انواع محصولات بورس کالا


لذا بهتر است حالا که شما با کالاهای مجود در این بازار آشنا شدید و اطلاعات نسبی در خصوص آن کسب کردید، انواع محصولات بورس کالا را از طریق لینک بالا بیشتر و بهتر بشناسید تا فرصت های پرپتانسیل برای کسب سود خودتان را بتوانید به سادگی شناسایی کنید.

۴٫ بازار بورس انرژی

چهارمین نماد یا بازاری که شامل اجزای فراکاب در بورس است، بازار بورس انرژی می باشد که به صورت کلی محل مناسبی جهت معامله حامل‌ های انرژی مانند نفت، گاز، بنزین و … به شمار می رود. این بازار بستری برای ارتباط بین عرضه‌ کنندگان انرژی و تقاضاکنندگان آن محسوب می شود.

برای هر معامله در این بازار، خریدار باید بین ۱۰ الی ۲۰ درصد از ارزش معامله را به شکل  پیش‌ پرداخت پرداخت کند و در ادامه باقی مبلغ طی ۳ روز کاری پرداخت می‌ شود. نحوه معامله در بورس انرژی ایران را اینجا به زبان ساده توضیح داده ایم.

ویژگی های سهم های فراکابی

شرکت‌ های فراکاب در بورس از ویژگی‌ های خاصی برخوردارند که اطلاع از آن ها برای شما می تواند ارزش بسیاری داشته باشد؛ اصلی‌ ترین نفعی که این شرکت‌ ها دارند، معاملات صحیح و اصولی در بازار بورس و فرابورس است؛ ویژگی های بارز سهام های فراکابی به شرح زیر می باشد:

  1. وجود تحریم‌ ها، نوسانات دلار و … بر این شرکت ها بی اثر است؛
  2. تغییرات نرخ سود بانکی بر شرکت‌ های فراکابی هیچ گونه تاثیری نخواهد گذاشت؛
  3. افزایش تعداد معاملات بازار سرمایه موجب افزایش درآمد این شرکت‌ ها خواهد شد؛
  4. این شرکت‌ ها محصول خاصی تولید نمی کنند و به سرمایه خاص یا مواد اولیه نیز احتیاجی ندارند؛
  5. تا وقتی که بازار سرمایه در کشور به کار خود ادامه دهد، نماد‌های فراکابی نیز به شکل عادی مورد معامله قرار خواهند گرفت؛

حال که با اصول و نکات کلی سهم های فراکابی آشنا شدید، زمان آن رسیده است که صادقانه از خودتان سوال کنید، آیا حوصله، وقت، انرژی و دانش کافی را بر قدم گذاشتن در دنیای بورس و بازار سرمایه را دارید یا خیر؟! آیا سواد بالا برای تحلیل‌ های بورسی و سروکله زدن با اعداد و ارقام موجود در سایت مدیریت فناوری بورس تهران را دارید؟ البته باید در نظر داشته باشید که برای فعالیت در این بازار باید ریسک پذیری نسبتا بالایی نیز داشته باشید. بنابراین چنانچه شما فرد ریسک‌ گریزی باشید، بایستی به روش های دیگری که برای سرمایه‌ گذاری های کم ریسک در سایر بازارهای مالی اقدام کنید.

بازدهی سهام شرکت‌ های فراکابی در بورس

بازدهی شرکت‌ های فراکاب در بورس، از دیگر شرکت های بورسی بیشتر است؛ چرا که در شاخص کل بورس، مجموع ارزش شرکت‌ ها محاسبه می‌ شود و به این خاطر که ارزش شرکت‌ های فراکابی بالاتر است، بنابراین شاخص کل بورس هم افزایش پیدا می کند. بنابراین هر اندازه معاملات در بازار بورس رونق گیرد، شما سرمایه‌ گذاران فراکابی نیز سود بیشتری به دست خواهید آورد. در حقیقت هر معامله‌ ای که در بازار سهام ایران صورت گیرد، کارمزدی از هر دو طرف معامله (خریدار و فروشنده) کسر خواهد شد و بابت ارائه خدمات به شرکت‌ های فراکابی تعلق خواهد گرفت.

حالا که صحبت از بازدهی در بورس و بازخورد حاصل از شرکت‌ های فراکاب در بورس است؛ جالب است بدانید که عرضه اولیه سهام در بورس هم در ۹۰ درصد مواقع سوددهی بالایی دارد و خرید آن ریسک کم‌ تری دارد. حالا که از زیروبم فراکاب در بازار سرمایه اطلاع پیدا کردید، وقت آن رسیده است که نحوه کسب درآمد از شرکت های فراکابی را مورد بررسی قرار دهیم.

نحوه کسب سود از شرکت های فراکاب

در بازار بورس امکان معامله مستقیم نمادهای فراکابی برای تمامی معامله گران فراهم است. به صورت معمول سرمایه‌ گذاران بلند مدتی برای خرید نماد فراکاب اقدام می کنند، چرا که این شرکت‌ ها همواره درآمدساز هستند و اصطلاحا در بلندمدت درآمدهای آن ها از هزینه‌ هایشان سبقت می گیرد. البته این بدین معنی نیست که این شرکت ها هیچ موقع زیان نمی سازنند و مقصود ما برآیند مثبت نوسانات قیمتی آن ها در بلند مدت است. بنابراین توصیه ما این است که با رعایت مدیریت سرمایه دقیق، بخشی معینی از سبد سرمایه گذاری خود را به یکی از نمادهای فراکابی اختصاص دهید.

اقتصاد جهانی بر فراکاب ها اثرگذار است یا خیر؟

شرکت های فراکاب جزو معدود مجموعه‌ هایی به حساب می آیند که تحریم‌ های اقتصادی و نوسانات ارزش دلار در داخل کشور بر فعالیت آن ها بی تاثیر است. فراکاب ها در گروه شرکت های خدماتی هستند که گردش مالی آن ها بیشتر مبتنی بر دریافت کارمزد از کاربران است.

حتما بخوانید : اصطلاحات بورسی که باید دانست


به همین خاطر طبیعی است که برای مثال نوسانات قیمت دلار مستقیما تأثیری بر مخارج و هزینه‌ های آن ها ندارد. از طرف دیگر بدیهی است که هرگونه قانون یا دستور کار جدیدی در خصوص با نرخ کارمزد دریافتی در سازمان بورس بر میزان بازدهی شرکت های فراکاب موثر است و می‌ تواند افزایش سود یا کسر بودجه آن ها را به همراه داشته باشد.


نتیجه گیری و کلام پایانی

فراکاب اختصاری از نام چهار بازار محوری بورس در ایران یعنی بازار فرابورس، بورس کالا، بورس انرژی و بازار بورس اوراق بهادار است. شرکت های فراکاب ماهیتی یگانه دارند و هیچ شرکت مشابهی مثل آن ها در بازار بورس فعالیت نمی‌ کند. فراکاب ها به دلیل درآمد مستمری که به دست می آورند، به صورت معمول در بلند مدت بازدهی خوبی برای سرمایه‌ گذاران دارند.

شما می‌ توانید با جستجوی نمادهای کالا، فرابورس، بورس و انرژی ۳ در هر کدام یک از این چهار شرکت با رعایت مدیریت سرمایه، سرمایه‌ گذاری نمایید. نوسانات نرخ دلار و تحریم‌ ها مستقیما اثری بر ارزش فراکاب ها نخواهد گذاشت؛ به این خاطر که محوریت درآمد این شرکت‌ ها بر پایه کارمزد معاملات صورت گرفته بر روی آن هاست.

همان طور که در ابتدای مطلب قول دادیم، در این مطلب به این پرداختیم که فراکاب در بورس چیست و سهم های فراکابی کدامند.

همچنین اگر دوست دارید بدانید سهام پروژه ای چیست و چطور کار میکند، این مطلب بهترین راهنما برای شماست؛

حال که دیگر می دانید فراکاب در بورس چیست و سهام فراکابی کدامند ، فکر می کنید بخواهید روی این دسته از دارایی ها سرمایه گذاری کنید؟

برای دوستانتان بفرستید: