Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1125

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1162

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1166

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1188

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2841

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2848

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2861
سود و زیان مرکب در بورس {دستپخت خوشمزه زمان} | کد بورسی

برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

سود و زیان مرکب در بورس چیست؟

اگر در بازارهای مالی و به خصوص بازار بورس ایران فعالیت کرده باشید و یا اطلاعات کلی از آن داشته باشید، مطمئنا اصطلاح سود و زیان مرکب در بورس به گوشتان خورده است؛ سود و زیان مرکب در بورس وجود دارد و سرمایه گذارانی که درک عمیقی از آن پیدا می کنند، می توانند در طول زمان سود بسیار خوبی به دست بیاورند و یا ریسک سرمایه گذاری خود را در بلندمدت کاهش دهند؛ پس اگر دوست دارید به زبان ساده یاد بگیرید که سود و زیان مرکب در بورس چیست و چطور محاسبه می شود، این مطلب کد بورسی به شما کمک لازم را خواهد کرد؛ همچنین در این مقاله تمام نکات درباره سود و زیان مرکب را هم آورده ایم تا تنها با مطالعه این مطلب، صفر تا ۱۰۰ سود و زیان مرکب در بازار بورس را یاد بگیرید.

سود و زیان مرکب در بورس

ثروتمند شدن دغدغه اصلی کل بشریت می باشد ولی موضوع اینجاست که ثروت یک شبه و بدون داشتن ذکاوت و هوشمندی مورد نیاز، حاصل نخواهد شد. حتما تا به امروز با عبارت معجزه سود مرکب مواجه شده اید. سود مرکب یکی از هوشمندانه‌ ترین روش‌ ها برای ثروتمند شدن به حساب می آید. استراتژی سود مرکب روشی است به منظور کسب سرمایه‌ های کلان، البته چنانچه به زمان ایمان داشته باشید.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، سرمایه گذاری بر روی حق تقدم و یا فروش آن و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


قوانین حاکم بر عصر حاضر ما بدین صورت است که انسان در راستای ثروتمند شدن نمی‌ تواند تنها به کار کردن ساده اکتفا کند. لذا به منظور کسب ثروت، باید در نظر داشته باشیم که چگونه سرمایه خود را چندین برابر کنیم. این که مفهوم سود و زیان مرکب چیست و چرا از آن به عنوان معجزه یاد می‌ شود، مواردی است که قصد داریم در این مطلب آموزشی کد بورسی به آن بپردازیم، پس به هیچ عنوان ادامه این مقاله را از دست ندهید.

سود مرکب چیست؟

انیشتین بر این باور است که سود مرکب معجزه ریاضی می باشد که همیشه پابرجاست. سود مرکب، سود ترکیب شده و مضاعف می باشد که می‌ توان جهت درک بهتر از سود مرکب به ضرب‌ المثل اشاره کرد؛ این روش شما را یاری می دهد تا سرمایه در حال گردش خود را افزایش دهید. سود مرکب را زمانی شاهد هستیم که شما در هر دوره برداشت سود، آن سود را به سرمایه اولیه خود اضافه کنید و این روند را در یک بازه زمانی مشخص ادامه دهید، از همین روی با افزایش سرمایه اولیه سود دوره‌ های بعدی هم بیشتر خواهد شد. این روند به شکل تصاعدی ادامه پیدا خواهد کرد و نهایتا موجب کسب سرمایه چشمگیری خواهد شد.

لذا، سود مرکب را می توان این طور تعریف کرد؛ اصل سرمایه به علاوه سود ساده و سودی که به سود سرمایه تعلق پیدا می کند. برای مثال این طور فرض کنید که یک سرمایه‌ گذار ۱ میلیون تومان سرمایه اولیه دارد و آن را با سود ۲۰ درصد در ماه سرمایه‌ گذاری نماید و هر ماه ۲۰ درصد سود دریافت نماید. چنانچه از سرمایه و سود آن برداشت نداشته باشد، پس از ۵ ماه پولش دو برابر خواهد شد و این بدین معنی است که یک میلیون اصل سرمایه و یک میلیون سود سرمایه که در مجموع ۲ میلیون می‌ شود. حال، سرمایه‌ گذار دیگری را در نظر بگیرید که همان ۱ میلیون تومان را با سود ۲۰ درصد در ماه سرمایه‌ گذاری می‌ کند و بعد از ۱ ماه که پولش یک میلیون و دویست هزار تومان شده است، مجددا مجموع یک میلیون دویست را سرمایه‌ گذاری می نماید.

حتما بخوانید : حد سود و حد زیان در بورس


این بدین معنی است که سود را به اصل سرمایه اضافه می‌ کند و مجددا سرمایه‌ گذاری می نماید. چنانچه همین روند را در طی ۵ ماه ادامه دهد و هر ماه سود پول را به سرمایه خود اضافه کرده و مجددا سرمایه‌ گذاری نماید، بعد از ۵ ماه مجموع پول این سرمایه‌ گذار حدود دو میلیون و پانصد هزار تومان خواهد شد و این بدین معنی است که ۵۰۰ هزار تومن بیشتر از سرمایه‌ گذار اول سود به دست می آورد. در حقیقت این ۵۰۰ هزار تومان حاصل سود مرکب می باشد که از سود، سودها به دست آمده است. به سود مرکب به عنوان بهره مرکب و بهره بر سود هم گفته می شود. به منظور استفاده از سود مرکب قادرید در قسمت هایی مثل صادرات، خرید و فروش ارز، طلا، ملک، خودرو و … سرمایه‌ گذاری نمایید.

اهمیت سود مرکب نسبت به سود ساده

در حقیقت از نظر محاسبه‌ ای دو نوع سود وجود دارد که شامل سود ساده و سود مرکب می باشد و به شرح زیر است؛

  • سود ساده : چنانچه بازدهی تنها بر روی اصل سرمایه باشد، این نوع سود‌دهی، سود ساده به حساب خواهد آمد.
  • سود مرکب : چنانچه بازدهی سود، هم بر اصل سرمایه و هم بر سود حاصله از سرمایه باشد، این نوع سودآوری، سود مرکب است که به آن سود از سود هم گفته می شود.

مطمئنا دریافته اید که این دو نوع سود‌دهی، ساختاری کاملا متفاوت از یکدیگر دارند؛ اصلی ترین ویژگی سود مرکب نسبت به سود ساده این است که، به دلیل افزایش تصاعدی سود در این روش، بهره بیشتری نسبت به سود‌دهی ساده به سرمایه شما تعلق پیدا خواهد کرد. بنابراین سود مرکب نسبت به سود ساده از اهمیت بیشتری برخوردار است و روند رسیدن به سرمایه کلان در سود مرکب سریع‌ تر از سود ساده اتفاق خواهد افتاد. از دیگر دلایل اهمیت سود مرکب این است که این روش برای هر میزان سرمایه‌ ای مناسب است.

بنابراین بدون در نظر گرفتن محدودیت در سرمایه اولیه، حتی چنانچه شما سرمایه کمی هم داشته باشید، امکان استفاده از این روش را خواهید داشت. اگرچه در ابتدا شما سودآوری کمی از سرمایه خود دارید ولی دلسرد نشوید، چرا که در بلندمدت و در اثر مرکب شدن سرمایه اولیه، شما سودهای بیشتری در آینده دریافت می کنید. البته این را هم باید در نظر داشت که نکته اصلی برای دریافت بهره‌ هایی با نرخ‌ های چشمگیر داشتن صبر است. پس به سرمایه خود زمان بدهید تا به سودآوری برسد. به همان صورت که در کتاب اثر مرکب نوشته دارن هاردی نوشته شده است؛ تغییر مثبت کوچک می‌ تواند به نتایج مثبت بزرگ در آینده منتهی گردد.

چگونه سود مرکب ایجاد کنیم؟

ایجاد یک سود مرکب شرایط مختص به خود را دارد. به منظور ایجاد یک سود مرکب در ابتدای امر می بایست دارایی داشته باشیم که جهت مرکب شدن آن را مورد استفاده قرار دهیم. در ادامه باید درآمدی داشته باشیم تا وقتی که سرمایه ما در حالت خواب است برایمان سودآوری کند و این سود را هم بتوانیم در کسب و کار فعلی خود سرمایه‌ گذاری نماییم تا در کسب ثروت پیشرفت کنیم. به منظور ایجاد سود مرکب می‌ توان به دو روش اشاره کرد که به شرح زیر می باشد؛

یکی از ساده ترین روش‌ ها جهت ایجاد یک سرمایه‌ گذاری مرکب، استفاده از سرمایه‌ های اولیه کم است. در این روش، در ابتدای امر می بایست فرد سرمایه‌ ای هرچند اندک را در نظر بگیرد و در ادامه با استفاده از روش سود مرکب میزان سرمایه اولیه را که از طریق ایجاد کسب و کار جدید یا از روش های دیگر کسب کرده اند، برابر کند. در ادامه بعد از گذراندن بازه زمانی مشخصی سرمایه کم آن شخص تبدیل به یک سرمایه چشمگیر خواهد شد. البته این را هم باید در نظر داشته باشید که هر چقدر سرمایه اولیه شما کم تر باشد، باید چشم‌ انداز بلندتری را برای به دست آوردن سودهای کلان در نظر بگیرید.

حتما بخوانید : آموزش سیو سود در بورس


باید در نظر داشته باشید که با سرمایه‌ گذاری در بانک قادر نخواهید بود سود مرکب دریافت نمایید. به این خاطر که چنانچه بانک‌ ها بدین وسیله برای سود‌دهی بهره بگیرند، سریعا ورشکسته می شوند. ولی چنانچه فرد از دانش کافی برخوردار باشد، می‌ تواند با معامله در بازار بورس به سود مرکب دست پیدا کند. بدین شکل که هر بار سودی را که از فروش سهام کسب می کنید به سرمایه اولیه خود اضافه کرده و اقدام به خرید سهام دیگری نمایید. بدین صورت سرمایه خود را با استفاده از روش سود مرکب در بورس چندین برابر خواهید کرد. بنابراین می توان این طور گفت که یکی از بسترهای سودآور و مطمئن برای ایجاد سود مرکب بازار بورس می باشد.

سود مرکب در صندوق درآمد ثابت

در نوعی از صندوق درآمد ثابت که سود دوره‌ ای پرداخت می‌ شود، سرمایه‌ گذاران قادرند از طریق سرمایه‌ گذاری مجدد سود دریافتی، سود مرکب به دست آورند. البته باید در نظر داشت که بعضی از صندوق‌ های درآمد ثابت امکان سرمایه‌ گذاری مجدد سود به صورت اتوماتیک را هم فراهم کرده‌ اند. در این صورت تنها وقتی که سود کسب شده شما صرف سرمایه‌ گذاری مجدد نمی‌ شود که میزان آن از قیمت صدور یک واحد صندوق کم تر باشد. این را هم باید در نظر داشت که اگر میزان سود از قیمت هر واحد صندوق بیشتر باشد، مابقی مبلغ به حساب شما باز خواهد گشت.

نکات مهم درباره سود مرکب در بورس

  • به هیچ وجه نباید به سرمایه اولیه و سودهای حاصل از آن دست بزنید؛ در حقیقت این نکته اصلی برای کسب سود مرکب در بورس به حساب می آید.
  • نتیجه سود مرکب در بلندمدت خودش را نشان خواهد داد. در حقیقت هر اندازه در این نوع سرمایه‌ گذاری پایداری و صبر بیشتری داشته باشید، به مراتب نتیجه بهتری برای شما حاصل خواهد شد.
  • به منظور ایجاد یک سود مرکب می بایست یک سرمایه و سود پایدار وجود داشته باشد. وجود درآمد پایدار و افزودن آن به سرمایه اولیه باعث افزایش سرمایه خواهد شد، لذا این روش برای سرمایه‌ های متغیر و سودهای مقطعی مناسب نخواهد بود و بی‌ نتیجه خواهد ماند.

ضرر مرکب چیست؟

منظور از ضرر مرکب این است که شما در بار نخست ضرر به سرمایه اولیه تان وارد می شود و در دفعه دوم به ضرر به سرمایه ضرر کرده تان وارد می شود. به این صورت سرعت ضرر شما کاسته خواهد شد. به این خاطر که شما در صورت ضرر در بار نخست، در دفعه دوم سرمایه کمتری دارید که به آن ضرر وارد می شود. بدین منظور که بهتر درک کنید که منظور از ضرر مرکب در بورس چیست، برایتان مثال آوردیم؛ برای مثال این طور فرض کنید که شما ۱۰ میلیون تومان می دهید و سهم فولاد را با قیمت هر برگ سهم ۱۰۰۰ تومان خریداری می کنید؛

سود و ضرر مرکب در بورس

روزی که شما این معامله را انجام می دهید، این سهم ۵ درصد ضرر می کنید و این بدین معنی است که سرمایه شما از ۱۰ میلیون تومان به ۹٫۵ میلیون تومان تقلیل پیدا خواهد کرد. چنانچه فردای آن روز نیز مجددا ۵ درصد متضرر شوید، ضرر شما روی اصل سرمایه شما یعنی ۱۰ میلیون تومان محاسبه نخواهد شد، بلکه حالا سرمایه شما ۹٫۵ میلیون تومان است؛ لذا ۵ درصد ۹٫۵ میلیون تومان ضرر می کنید که مبلغ به مراتب کم تری به حساب می آید، بنابراین با ۵ درصد ضرر دوم سرمایه اولیه شما به ۹ میلیون و ۲۵ هزار تومان می رسد.

حتما بخوانید : سرمایه گذاری بی ضرر در بورس


جالب است بدانید که چنانچه سرمایه شما در بورس ۱۵ درصد پشت سرهم ۵ درصد ضرر نماید، آن زمان از سرمایه شما تنها ۵۱ درصد کسر می شود ولی چنانچه همان ۱۵ روز پشت سرهم ۵ درصد منفی بخورد، آن زمان به سرمایه شما ۱۰۷ درصد افزوده خواهد شد. این بدین معنی است که نه تنها ضرر شما جبران می شود که شما سود نیز می کنید. حالا بهتر دریافتید که چرا اینقدر در بورس توصیه به سهامداری می شود. به این خاطر که در بازار بورس، با سود شما پول بیشتری دارد و با سود روی سود سرعت اضافه شدن به سرمایه بیشتر می شود و این در حالی است که با ضرر مرکب در بورس شما هر بار پول کم تری دارید، بنابراین از سرمایه شما به ازای درصد پول کمتری کسر می شود.

ضرر ساده یا مرکب؛ کدامیک را انتخاب کنیم؟

مقدار ضرر مرکب با منفی شدن روند سهم، رفته رفته کاهش پیدا خواهد کرد. در این بخش قصد داریم به مقایسه بین ضرر ساده و مرکب در بورس بپردازیم. در نظر بگیرید که ما ۱۰۰ میلیون در اختیار داریم و ۱۵ درصد ضرر طی ۳ روز متوالی ضرر می کنیم. با در نظر گرفتن ضرر مرکب، میزان سرمایه ۱۰۰ میلیون تومانی ما طی ۳ روز منفی پشت سر هم به ۹۴٫۷۶۲٫۵۰۰ تومان تغییر می کند. چنانچه همین مبلغ سرمایه با ضرر ساده ۱۵ درصدی روبرو می شود ۱۵ میلیون تومان ضرر می‌ کردیم و نهایتا ۹۵ میلیون تومان برای شما باقی خواهد ماند. پس مقدار عددی ضرر ساده کم تر از ضرر مرکب می باشد.

چگونه دچار زیان مرکب نشویم؟

تنها راه جلوگیری از زیان مرکب مشخص کردن حد ضرر و پایبند بودن به آن است. البته که به منظور تعیین حد ضرر می بایست فوت فن استفاده از آن را بدانید که در ادامه لینکی برای شما قرار داده ایم تا به وسیله آن اصول تعیین حد ضرر را به شما آموزش دهیم. چرا که اگر حدضرر را پایین در نظر بگیرید، امکان دارد پس از فروش شما قیمت ها در روند صعودی قرار گیرد و این در حالی است که شما سهم مورد نظر را در قیمت‌ پایین به فروش رسانده اید یا این امکان وجود دارد هک حدضرر بالایی تعیین کنید ‍و با ضرر زیادی مواجه شوید.

مشخص کردن حد ضرر مناسب خود نیاز به مقاله‌ و آموزش جداگانه‌ ای دارد (شیوه تعیین حد ضرر در بورس را اینجا توضیح دادیم) این نکته را باید در نظر داشته باشید که به عنوان مثال چنانچه حد ضرر شما روی ۱۰ درصد باشد، شما از معامله باز شده با ۱۰ درصد ضرر خارج خواهید شد، ولی تنها با ۱۱/۱۱ درصد می‌ توانید ضرر خود را جبران کنید و این یکی از مزایای بالای حد ضرر به حساب می آید که شما را درگیر زیان مرکب نخواهد کرد.

جبران ضرر مرکب در بورس چگونه است؟

پرسشی که ذهن فعالان بورس را به خود درگیر می کند این است که چنانچه سهمی را با ضرر بفروشیم، در معامله‌ بعدی باید چقدر سود به دست آوریم تا ضررمان جبران شود. جهت پاسخ به این پرسش به حالات زیر توجه نمایید:

  • فروش سهم با زیان ۱۰ درصد؛ ۱۱.۱ درصد سود برای جبران ضرر و رسیدن به نقطه سر به سر نیاز است؛
  • فروش سهم با زیان ۱۵ درصد؛ ۱۷.۶ درصد سود برای جبران ضرر و رسیدن به نقطه سر به سر نیاز است؛
  • فروش سهم با زیان ۲۰ درصد؛ ۲۵ درصد سود برای جبران ضرر و رسیدن به نقطه سر به سر نیاز است؛
  • فروش سهم با زیان ۲۵ درصد؛ ۳۳ درصد سود برای جبران ضرر و رسیدن به نقطه سر به سر نیاز است؛
  • فروش سهم با زیان ۳۰ درصد؛ ۴۲ درصد سود برای جبران ضرر و رسیدن به نقطه سر به سر نیاز است؛
  • فروش سهم با زیان ۳۵ درصد؛ ۵۳.۸ درصد سود برای جبران ضرر و رسیدن به نقطه سر به سر نیاز است؛
  • فروش سهم با زیان ۴۰ درصد؛ ۶۶.۶ درصد سود برای جبران ضرر و رسیدن به نقطه سر به سر نیاز است؛

نکته مهم : زیان مرکب در بورس موجب می شود تا سهامدار ضرر کم تری متحمل شود، چرا که هر بار ضرر به سرمایه ضرر کرده وارد می شود و نه به سرمایه اولیه. این امر موجب می شود تا سرمایه اولیه شخص با سرعت کم تری از بین برود، به این خاطر که هر بار که سهمی منفی می‌ شود، این منفی به سرمایه فعلی وارد خواهد شد و نه به اصل سرمایه!

علت ضرر سرمایه گذاران، با وجود سود مرکب بورسی چیست؟

با این وجود که به دلیل ضرر مرکب در بورس، سرعت ضرر روی سرمایه از سرعت سود روی سرمایه کم تر است چرا باز عده ای حتی در بلند مدت ضرر می کنند؟ چرا که خیلی از افراد نمی توانند در بازار بورس صبر کنند. آن ها مدام سهمی را خریداری می کنند ولی زمانی که می بینند این سهم در حال منفی خوردن است، آن را به سرعت به فروش می رسانند و سراغ سهم دیگری می روند. مجددا در آن سهم کمی ضرر می کنند و مجددا آن را با ضرر به فروش می رسانند و به سراغ سهمی دیگر می روند.

حتما بخوانید : چگونه در بازار نزولی سود کنیم


آن ها صبر و تحمل ندارند و قادر نیستند سهامداری کنند، از همین روی متضرر می شوند و این در حالی است که چنانچه فردی سهم خوبی داشته باشد و سهامداری کند در بورس مطمئنا سود خوبی می کند. این را هم باید در نظر داشته باشید که صبر در بازار بورس و به صورت کلی بازارهای مالی که دیدگاه بلندمدتی آن ها مثبت است، بسیار حائز اهمیت است. به عنوان مثال چنانچه شما در سال ۹۰ هر سهمی را در بازار سرمایه خریده بودید و آن را به فروش نمی رساندید، حالا پس از ۹ سال سرمایه شما ۱۰ها برابر شده بود!


خلاصه مطلب و کلام پایانی

همان طور که دیدیم، مفهوم سود مرکب این است که سودها به اصل سرمایه افزوده خواهد شد و در حقیقت سودهای شما نیز سود می‌ سازند. ساده‌ ترین مثال سود مرکب این است که فرض کنید ۱۰۰ میلیون تومان در بورس سرمایه‌ دارید و ۳۰ درصد سود معادل ۳۰ میلیون تومان کسب کرده اید. با اضافه شدن ۳۰ درصد به ۱۰۰ میلیون، ۱۳۰ میلیون تومان در اختیار دارید. در حال حاضر با داشتن ۱۳۰ میلیون تومان سرمایه، چنانچه باز هم ۳۰ درصد سود به دست آورید، سود شما ۳۹ میلیون می شود. دلیل ۹ میلیون تومان سود بیشتر، ۳۰ میلیون تومان سودی است که به ۱۰۰ میلیون افزوده شده است و این نکته را باید در نظر داشته باشید.

از طرف دیگر ضرر در بورس نیز اتفاقی بدیهی به حساب می آید و سهامداران می بایست با نحوه محاسبات آن آشنایی داشته باشند. منظور از ضرر مرکب در بورس اینجاست که با هر روز منفی عدد کسر شده از سرمایه شما به مرور کم‌ تر خواهد شد. به عنوان مثال فردی دارای ۱۰۰ ریال سرمایه در بورس است. با اعمال نخستین ۵ درصد منفی، این فرد سرمایه‌ اش به ۹۵ می رسد، ولی فردای آن روز با اعمال ضرر ۵ درصدی، فرد ۵ ریال از دست نخواهد داد، به این خاطر که این ضرر به صورت مرکب و از آن ۹۵ ریال کسر می شود. به بیان دیگر روز دوم به‌ جای ۵ ریال از سرمایه سهامدار مبلغ ۴٫۷۵ ریال کم می شود و در روز آتی ۴٫۵ و به همین شکل این ضرر رفته رفته کاهش پیدا خواهد کرد.

بازار بورس امروزه به یکی از بازارهای مالی اصلی در ایران تبدیل شده است و فعالان بورس می بایست نحوه محاسبه سود و ضرر مرکب را بدانند. مرکب بودن سود و ضرر، به همان صورت که توضیح دادیم، موجب می شود تا سود یا ضرر نه تنها به اصل سرمایه‌ اولیه، بلکه به موجودی و دارایی لحظه‌ ای سهامدار تعلق گیرد. در این مطلب از کد بورسی سعی داشتیم به درک مفاهیم سود و زیان مرکب در بازار بورس بپردازیم. به منظور آشنایی با دیگر مفاهیم مهم در بازار بورس شما عزیزان قادرید به دیگر مقالات آموزشی کد بورسی مراجعه فرمایید.

همان طور که در ابتدای مطلب قول دادیم، در این مطلب صفر تا ۱۰۰ سود و زیان مرکب در بورس را مورد بررسی قرار دادیم.  

همچنین اگر دوست دارید اصول اولیه سرمایه گذاری در بورس را نیز یاد بگیرید، توصیه می کنم همین الان این مقاله را مطالعه کنید؛

حال که دیگر می دانید سود و زیان مرکب در بورس چیست و چطور باید با آن رفتار کنید، فکر می کنید این مقاله برای شما مفید بوده یا خیر؟

برای دوستانتان بفرستید: