برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

سرمایه گذاری بی ضرر در بورس وجود دارد؟

سرمایه گذاری بی ضرر در بورس داریم؟ این سوالی است که به ویژه در دوران رکود و نزول بازار بیشتر افراد و حتی سرمایه گذارانی که به تازگی قصد ورود به بورس را دارند، از خود می پرسند. سرمایه گذاری بی ضرر در بورس در طول زمان بی معنی است و در واقع شما نمی توانید چند سال در بورس خرید و فروش کنید و هیچ موقع ضرر نکنید و همیشه در دور سودآوری باشید! چرا که بعضا بازار سهم های خیلی خوب را هم به سمت منفی های مقطعی در دوران رونق خواهد برد. ولی نکته ای که در مورد سرمایه گذاری بی ضرر در بورس باید در نظر داشت این است که می توانید با انتخاب هایی که می کنید، ریسک سرمایه گذاری خود را به نزدیک صفر برسانید تا کمترین ضرر را متوجه سرمایه خود کنید. سرمایه گذاری در صندوق های بورسی، خرید عرضه اولیه در بورس، خرید گواهی طلا و سکه در بورس و مواردی اینچنینی برای افرادی که ریسک پذیری به مراتب کم تری از سایر افراد دارند مناسب است و می تواند سود بسیار خوبی را حتی در دوران رکود بازار به سهامداران هدیه دهد.

سرمایه گذاری بی ضرر در بورس

ریسک، همیشه هم چیز خوبی نیست. در حقیقت برخی از بزرگان سرمایه‌ گذاری از ریسک دوری می جویند و نمی خواهند بخش عمده ای از سرمایه خود را برای به دست آوردن سود به خطر بیندازند. از برخی جهات، سرمایه‌ گذاری در بازارهای کم‌ ریسک عاقلانه است، به خاطر این که سرمایه اصلی ‌ترین ابزار سرمایه ‌گذار به حساب می آید و وقتی اصل آن از بین برود، سرمایه‌ گذار مثل باغبان بدون بیل خواهد بود. بعضی بازارها ذاتا پرریسک هستند، حتی اگر در آنها کاملا حرفه‌ ای باشید؛ مثل بازار ارزهای دیجیتال که ریسک بسیار بالایی دارند، به خاطر این که قانونمندی خاصی در بازار ارزهای دیجیتال حاکم نیست و ارزهای دیجیتال دارای پشتوانه خاصی نیستند. همه چیز درباره آموزش سرمایه گذاری در ارز دیجیتال اینجا بخوانید. ریسک، در حقیقت امکان شکست در سرمایه‌ گذاری است.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، سرمایه گذاری بر روی حق تقدم و یا فروش آن و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


به منظور سرمایه‌ گذاری مجبور نیستید همیشه متحمل ریسک شوید. شما به عنوان یک سرمایه ‌گذار، نمی‌ توانید امکان شکست را به صورت کامل حذف کنید، ولی می‌ توانید آن را به نفع خود مدیریت نمایید. این بدین معنی است که با محاسبه‌ دقیق ریسک در زمان سرمایه ‌گذاری، به جای آن که سرمایه‌ خود را در خطر بی اندازید، از منافع حاصل از سرمایه ‌گذاری بهره‌مند شوید. میزان ریسک در سرمایه ‌گذاری ‌های مختلف، متفاوت است. به صورت کلی، سرمایه‌ گذاری ‌هایی که بازده بالقوه‌ بیشتری دارند، ریسک بالاتری هم به دنبال خواهند داشت، به عنوان مثال سرمایه‌ گذاری مستقیم در سهام از طریق مراجعه به کارگزاری، دریافت کد بورسی و خرید و فروش سهم به صورت آنلاین در مقایسه با سرمایه ‌گذاری در صندوق سرمایه ‌گذاری مشترک، ریسک بیشتری به همراه دارد ولی سود آن هم در زمان سودآوری به مراتب بیشتر خواهد بود.

ولی وجود این ریسک نباید موجب شود که سرمایه گذاری را کاملا کنار بگذارید، به این خاطر که یک نکته ظریف در مدیریت پول شما وجود دارد و آن ارزی واقعی پول است. فرض کنید امروز یک کیلو سیب به قیمت ۳۰۰۰ تومان خرید و فروش می ‌شود انتهای سال هر کیلو سیب ۴۰۰۰ تومان است و پول شما در بانک پس از یک سال به ۳۵۰۰ تومان رسیده است آیا این که پول شما از ۳۰۰۰ به ۳۵۰۰ تومان رسیده سود کرده‌اید؟ در ظاهر بله اما در مقایسه با قیمت سیب یا ارزش واقعی پول خیر، به این خاطر که شما ابتدای سال با ۳۰۰۰ تومان می‌توانستید یک کیلو سیب بخرید اما در پایان سال شما با ۳۰۰۰ تومان مقدار سیب‌ کمتری می‌ توانید خریداری کنید، لذا عملا پول شما کاهش پیدا کرده است یا قدرت خرید خود را از دست داده است. اگر سرمایه‌ گذاری نکنید، ارزش پول شما رفته رفته کم خواهد شد و از بین خواهد رفت.

کم ریسک ترین سرمایه گذاری در بورس

همیشه یک طرف ماجرا سود است و یک طرف ماجرا ضرر، ولی این که ما چه تصمیماتی در این بین می گیریم، موجب میشود که سرمایه گذار موفق نام بگیریم یا یک شکست خورده! پس موضوعی که باید در نظر داشته باشیم این است که همیشه ریسک کردن و خطر کردن بد نیست و همیشه هم نمی توان به عنوان یک گزینه عاقلانه روی آن حساب کرد، بنابراین باید در زمان مناسب ریسک کنیم تا سرمایه خود را افزایش دهیم و در زمان معینی هم باید صبر کنیم و با سرمایه گذاری های کم ریسک تر مثل صندوق های سرمایه گذاری گوناگون، خرید عرضه اولیه های بورسی، خرید انواع اوراق مشارکت و … سعی در حفظ ارزش پول خود در طول زمان باشیم تا در زمان مناسب دوباره بتوانیم در بازاری مناسب اقدام به سرمایه گذاری های پر ریسک تری بکنیم. پس همیشه به یاد داشته باشید که اصل اول در سرمایه گذاری در تمام بازارها، حفظ سرمایه است و در قدم بعدی است که باید برای افزایش سرمایه خود اقدامات مناسب را انجام داد.

۱) صندوق‌ های سرمایه ‌گذاری

برخی از صندوق ‌های سرمایه‌گذاری نمونه ‌ای از سرمایه ‌گذاری بدون ریسک به حساب می آیند، ولی آیا همیشه برای ریسک کم باید در صندوق ‌ها سرمایه‌ گذاری کرد؟ این موضوع به نوع صندوق بستگی دارد. چند نوع صندوق اصلی در ایران وجود دارد که به شرح زیر است؛

صندوق سرمایه‌ گذاری با درآمد ثابت : ویژگی این صندوق‌ ها در این است که مبالغ سرمایه‌ گذاری شده در آن تنها در اوراق بهادار با درآمد ثابت شامل اوراق مشارکت، اوراق اجاره، اوراق بهادار رهنی و گواهی‌ های سپرده منتشر شده به وسیله بانک ‌ها و مؤسسات مالی دارای مجوز از سوی بانک مرکزی و دیگر اوراق بهادار با درآمد ثابت سرمایه ‌گذاری می ‌شود. این نوع صندوق می ‌تواند نرخ ریسک و البته سود کمتری نسبت به دیگر صندوق ‌ها داشته باشد. صندوق ‌های با درآمد ثابت بعضی مواقع درآمد ثابت را به حساب سرمایه ‌گذار واریز می‌ کنند و بعضا نیز پرداخت سود ندارند و سرمایه ‌گذار با افزایش ارزش واحدهای صندوق، سود به دست می آورد.

صندوق‌ های سرمایه ‌گذاری طلا : صندوق ‌های سرمایه‌ گذاری طلا از بازارهای سرمایه‌ گذاری جدید در ایران است که مردم می‌ توانند بدون خرید طلا در آن سرمایه‌ گذاری داشته باشند. اگر دوست دارید در این زمینه اطلاعات بیشتری کسب کنید، خرید و فروش سکه و طلا در بازار بورس را بخوانید.

صندوق سرمایه گذاری در سهام : قسمت بزرگی از سرمایه این صندوق ‌ها در سهام شرکت‌ ها سرمایه‌ گذاری می‌ شود. این نوع از صندوق‌ ها حداقل ۷۰ درصد از دارایی های خود را در سهام سرمایه گذاری می‌ کنند و ۳۰ درصد باقی مانده را به اختیار مدیر صندوق در سهام، اوراق مشارکت، سپرده بانکی و یا دیگر اوراق بهادار با درآمد ثابت سرمایه گذاری می‌ کنند. سرمایه گذاری در سهام بورسی موجب می شود تا ریسک این صندوق ‌ها به نسبت سایر صندوق‌ های سرمایه گذاری بیشتر باشد.


حتما بخوانید : صندوق سرمایه گذاری چیست و چگونه میتوان در آن سرمایه گذاری کرد؟


در حقیقت سرمایه ‌گذاری در این صندوق‌ ها به نوعی سرمایه ‌گذاری در اوراق بورسی می باشد با این تفاوت که به این دلیل که صندوق بر روی اوراق با درآمد ثابت نیز سرمایه گذاری کرده است، به نوعی ریسک سرمایه گذاری تعدیل خواهد شد. تفاوت آن با خرید سهام به صورت معمول در این است که اگر شما یک دلال یا کارگزار حرفه ای بورس نباشید، فعالیت حرفه ای در بورس را باید به این نوع صندوق های سرمایه گذاری محول کنید. البته باید در نظر داشته باشید که این صندوق ها معمولا ضامن نقد شوندگی دارند و شما می توانید پول خود را دریافت کنند.

صندوق سرمایه گذاری مختلط : این نوع صندوق ها از نظر پرتفوی سهام یا همان سبد سرمایه ‌گذاری حداکثر ۶۰ درصد از دارایی خود را در سهام و حداقل ۴۰ درصد از آن را در اوراق با درآمد ثابت مثل اوراق مشارکت یا سپرده بانکی سرمایه ‌گذاری می ‌کنند. این صندوق‌ های سرمایه گذاری به دلیل نوع پرتفوی و سرمایه ‌گذاری ‌خود از منظر ریسک بین دو نوع صندوق فوق الذکر قرار می‌ گیرند. این صندوق ‌ها به این دلیل که بیش از نیمی از دارایی ‌هایشان روی سهام سرمایه ‌گذاری شده است، سود تضمین شده ندارند ولی عمدتا ضامن نقد شوندگی دارند.

نحوه خرید و فروش واحد های صندوق سرمایه گذاری
  1. مراجعه حضوری به یکی از صندوق‌ ها
  2. ارائه اصل شناسنامه و کارت ملی یا معرفینامه یا وکالت ‌نامه رسمی
  3. تکمیل فرم پذیره ‌نویسی یا فرم درخواست صدور واحد سرمایه ‌گذاری
  4. واریز مبلغ مورد نظر تعداد واحدهای خریداری شده به شماره حساب‌ بانکی صندوق و ارائه فیش واریز به نماینده مدیر در صندوق
  5. دریافت رسید درخواست صدور واحدهای سرمایه‌ گذاری از نماینده مدیر
  6. دریافت اعلامیه صدور و گواهی سرمایه‌ گذاری حداکثر تا پایان ۲ روز کاری در محل ارائه درخواست
  7. پرداخت مابه ‌التفاوت مبلغ واحدهای صادر شده و کل مبلغ واریزی متقاضی به حساب ایشان

نکته : به عنوان مثال برای افتتاح حساب سرمایه گذاری در صندوق درآمد ثابت لوتوس پارسیان، باید ابتدا به بانک پارسیان مراجعه کنید تا حساب کاربری شما در این صندوق ایجاد شود، سپس می توانید به صورت اینترنتی و یا حضوری برای صدور (خرید) یا ابطال (فروش) واحدهای سرمایه گذاری خود اقدام کنید و حساب صندوق شما هم به یکی از کارت های بانکی شما متصل است و بعد از ابطال، پول مستقیم وارد حساب بانکی شما خواهد شد. شایان ذکر است که قیمت هر واحد سرمایه گذاری در صندوق های مختلف، میزان سود، شرایط پرداخت سود و … در هر کدام آن ها متفاوت است، پس برای شروع فرآیند سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری مختلف، حتما شرایط کامل سرمایه گذاری در آن صندوق و موارد مهم را مطالعه کنید و سپس برای سرمایه گذاری در آن صندوق اقدام کنید.

۲) اوراق مشارکت و سایر اوراق با درآمد ثابت

اوراق مشارکت، اوراق بهادار با نام یا بی ‌نامی با سود ثابت هستند که به خاطر قانون یا مجوز بانک مرکزی به قیمت اسمی مشخص برای مدت معین ‌و برای تامین قسمتی از منابع مالی مورد نیاز دولتی و غیر دولتی منتشر می ‌شود و به سرمایه گذارانی که قصد مشارکت در اجرای طرح‌ های‌ یاد شده را دارند از طریق عرضه عمومی واگذار می شود. انواع اوراق مشارکت به شرح زیر می باشد؛

اوراق مشارکت بورسی : اوراقی که قابل معامله در بازار بورس و فرابورس می باشند. اوراق مشارکت بورسی ممکن است به صورت زیر باشد؛

  • به کسر : اوراقی که به قیمت کم تر از قیمت اسمی آن به وسیله سرمایه‌ گذار خریداری می ‌شود و سود سرمایه ‌گذار برابر خواهد بود با مابه التفاوت قیمت خریداری شده با قیمت اسمی اوراق در سررسید آن. این اوراق یک سرمایه‌ گذاری کوتاه مدت به حساب می آیند.
  • قابل تبدیل به سهام : اوراقی که منتشر کننده آن شرکت‌ های سهامی عام هستند و در سررسید نهایی یا در زمان تحقق افزایش سرمایه به سهام شرکت ‌های‌ موضوع طرح اوراق مشارکت، تبدیل می ‌شود.
  • قابل تعویض با سهام : اوراقی که منتشرکننده آن شرکت‌ های سهامی عام هستند و در سررسید نهایی با سهام دیگر شرکت‌ های پذیرفته شده در سازمان ‌بورس و اوراق بهادار تعویض می ‌شوند.

اوراق مشارکت غیر بورسی : اوراقی که تنها با تایید بانک مرکزی حمهوری اسلامی ایران منتشر می‌ شود و قابل معامله در شعب بانک‌ های عامل است.

کم ریسک ترین سرمایه گذاری در بورس

زمان مناسب برای خرید و فروش اوراق مشارکت

اوراق مشارکت دارای سود ثابت علی الحساب است، لذا عمدتا به عنوان ابزاری برای کاهش ریسک سبد سهام در بازاهای ریسکی در نظر گرفته می ‌شود و سرمایه ‌گذارن با توجه به ریسک پذیری و شرایط موجود بر بازار قسمتی  از سرمایه خود را به خرید اوراق مشارکت اختصاص می‌ دهند. با توجه به ثابت بودن سود اوراق مشارکت، این اوراق بر خلاف سهام های ریسکی موجود در بازار که به تحلیل های فاندامنتالی و تکنیکالی نیازمند است و به تحلیل خاصی نیاز ندارد و فقط توجه به چند نکته جهت انتخاب اوراق با بازدهی بیشتر برای سرمایه‌ گذار کافی است.

نکات مهم برای خرید اوراق مشارکت
  • علیرغم این که اوراق مشارکت بازدهی تضمین شده دارند، اما ریسکی را متوجه سرمایه ‌گذار نمی ‌کند.
  • سود اعلامی اوراق مشارکت برای دوره ۱ ساله عمدتا بین ۲۰ تا ۲۲ درصد است. هر اندازه درصد سود بیشتر باشد، خرید اوراق آن جذاب ‌تر است.
  • سررسید پرداخت سود ۱ ماهه یا ۳ ماهه است. هرچه دوره‌ های پرداخت سود کوتاه‌ تر باشد، برای سرمایه ‌گذار از جذابیت بیشتری برخوردار خواهد بود.
  • سود حاصل از اوراق مشارکت، برای سرمایه‌ گذار معاف از پرداخت مالیات است و این جذابیت‌ دیگری برای سرمایه ‌گذاری در اوراق مشارکت محسوب می شود.
  • در برخی مواقع به دلیل کمبود نقدینگی و رقابت برای جذب منابع با بانک‌ ها برخی از ناشران اوراق علاوه برسود اعلامی، سود ۳ درصدی برای ۱ ساله را بر روی تابلو معاملاتی تضمین می‌ کنند.
چگونه اوراق مشارکت بدون ریسک بخریم؟

به منظور خرید و فروش اوراق مشارکت خارج از بورس، لازم است سرمایه ‌گذار با مدارک شناسنامه و کارت ملی به یکی از شعب بانک‌ های عامل مراجعه نماید و نسبت به خرید یا فروش اوراق مورد نظر اقدام کند در مورد معامله اوراق مشارکت بورسی، هر فردی که دارای کد معاملاتی آنلاین باشد، می ‌تواند از طریق سامانه معاملاتی آنلاین یا ثبت سفارش اینترنتی برای خرید نماد اوراق مشارکت اقدام نماید.


حتما بخوانید : سرمایه گذاری کم ریسک و پرسود


این را در نظر داشته باشید که این اوراق بسته به بازاری که در آن منتشر می ‌شوند امکان دارد در سامانه آنلاین قابلیت معامله داشته باشد اگر اوراق در بازار پایه فرابورس عرضه شود، معامله آن از طریق ثبت سفارش اینترنتی قابل انجام است و این در حالتی است که فرد کد سهامداری و کاربر غیر آنلاین باشد به صورت حضوری درخواست خرید یا فروش خود را به کارگزاری اعلام کند. بعد از دریافت کد سهامداری می ‌توانید با مشخصاتی که به وسیله کارگزاری برای شما ارسال می‌ شود، وارد سایت کارگزاری شوید و سفارش خرید را ثبت نمایید.

۳) خرید عرضه اولیه در بورس

سومین سرمایه گذاری بی ضرر در بورس می تواند سرمایه گذاری روی عرضه های اولیه بنیادی و خوشنام باشد. در حقیقت خرید عرضه اولیه در بورس ریسک بسیار پایینی دارد، چرا که شرکت ها برای ورود به بورس همواره ۲۰ تا ۵۰ درصد پایین تر از ارزش ذاتی سهم، قیمت گذاری را انجام می دهند تا سرمایه گذاری و خرید عرضه اولیه شرکت برای سهامداران و فعالان بورسی جذاب شود. از همین روی معمولا این طور بوده است که سهم در روزهای پس از عرضه با صف خرید سنگین و میلیونی همراه است و سهامدارانی که برای خرید عرضه اولیه شرکت اقدام کرده اند، حتی آن دسته از افرادی که استراتژی کوتاه مدتی را در خرید عرضه اولیه دنبال می کنند هم به دنبال فروش سهم های خود نیستند و عرضه بسیار کم و در عین حال تقاضای بسیار زیاد برای خرید سهم تازه عرضه شده، از عواملی است که موجبات افزایش قیمت سهم در روزهای پس از عرضه را فراهم می کند و سهامداران معمولا سهم تازه عرضه شده خود را تا زمانی که برای اولین بار صف خرید آن برداشته شود، نگه می دارند. همه چیز راجب خرید عرضه اولیه در بورس را می توانید اینجا بخوانید.

البته باید در نظر داشت که برای خرید عرضه اولیه معمولا ۴۵ درصد افراد در اولین باری که صف خرید شکست، برای فروش سهم عرضه اولیه شده اقدام می کنند و ۳۵ درصد هم بعد از گذشت ۳ تا ۶ ماه از زمان عرضه که سود بسیار خوبی از عرضه اولیه گرفتند، سهم را می فروشند و ۳۰ درصد از افراد هم هستند که سهام عرضه اولیه را برای ۱ یا حتی ۲ سال نگهداری می کنند و سود اصلی عرضه اولیه سهم را این دسته از افراد خواهند برد، به خصوص وقتی که روند کلی بازار صعودی باشد و افزایش تقاضا برای سهام های عادی بازار، رفته رفته سهام عرضه شده هم فروشندگان خود را تخلیه کرده و به سمت اهداف بعدی خود حرکت می کند.

البته رفتار هر سهم با توجه به معیارهایی مانند حقوقی های سهم، عرضه و تقاضا و … متفاوت است، ولی معمولا افرادی که سهام های عرضه اولیه را بلندمدت نگهداری می کنند، در زمانی که سهم عرضه اولیه شده اولین اصلاح خود را به اتمام رساند، مجدد اقدام به خرید های سنگین در عرضه اولیه می کنند و تمامی دارایی خود را در آن سهم به مدت یک سال یا بیشتر نگه می دارند و سود خوبی از این طریق به دست می آورند. جالب است بدانید که ریسک سرمایه گذاری این چنینی روی عرضه های اولیه بنیادی و خوش نام بسیار پایین است و همین موضوع، سرمایه گذاری روی آن ها را برای بیشتر سهامداران بازار سرمایه جذاب کرده است. اگر مایلید بیشتر در مورد بهترین زمان فروش عرضه اولیه و موج دوم سود از عرضه اولیه ها بدانید، روی مطلب مورد نظر کلیک فرمایید.


نتیجه گیری و کلام پایانی

سرمایه گذاری بی ضرر در بورس وجود ندارد! سرمایه گذاری در هر بازار مالی همواره با ریسک همراه بوده است. در حقیقت نمی شود ما انتظار سود داشته باشیم و هیچ احتمالی برای ضرر کردن را در نظر نگیریم. اما این ضررها در بازارهای مالی به خصوص بورس قابل مدیریت و کاهش می باشد. اگر دوست دارید ریسک پایینی برای سرمایه گذاری خود متصور باشید و خیالتان از حفظ شدن دارایی تان راحت باشد، در این مطلب ۳ مورد سرمایه گذاری کم ریسک را در بورس معرفی کرده ایم تا بتوانید از استراتژی های آن برای خود استفاده کنید و حتی در زمانی که کل بازار بورس روند نزولی دارند و رنگ سهام ها قرمز است هم به کسب سود در بورس بپردازید.

البته باید توجه داشته باشید که به همان اندازه که سود شما در زمان ضرر دیگران قطعی است، کم تر سود کردن شما در زمان سود سایرین هم قطعی می باشد، لذا موضوع مدیریت سرمایه در بورس اینجا بیشترین اهمیت را به خودش اختصاص می دهد و این موضوع که چه زمان روی سرمایه خود ریسک کنید و چه زمان با سرمایه گذاری های کم ریسک سعی در حفظ کردن سرمایه خود داشته باشید، به صورت کامل در اختیار شماست و به تجربه و مهارت شما بستگی خواهد داشت.

امیدوارم همه چیز درباره سرمایه گذاری بی ضرر در بورس را یاد گرفته باشید.

اگر سوالی در ارتباط با ریسک سرمایه گذاری در بورس و ضررهای احتمالی بازار سرمایه دارید، حتما در بخش نظرات بنویسید؟ (حتما تجربیاتتون رو بنویسید تا دیگران هم استفاده کنند)

برای دوستانتان بفرستید: