برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

اردر ترس در بورس چیست؟

اگر در بازار سرمایه فعالیت کرده باشید، مطمئنا با اصطلاح اردر ترس در بورس مواجه شده اید و شاید از خودتان پرسیده باشید که اردر ترس در بورس چیست و چطور باید آن را شناسایی کنیم و یا اصلا زمانی که آنرا تشخیص دادیم، چطور می توانیم از اطلاعات خود استفاده کنیم تا سود بیشتری کسب کنیم؟ به همین دلیل در این مطلب تصمیم گرفتیم به این بپردازیم که اردر ترس در بورس چیست و فیلتر شناسایی اردر ترس را نیز در ادامه برایتان آورده ای و تمامی نکات مهم درباره اردر ترس در بورس را نیز بررسی می کنیم که صفر تا ۱۰۰ اردر ترس در بورس را به زبان ساده یاد بگیرید؛

اردر ترس در بورس

اردر ترس در واقع سفارش فروشی است که برای ایجاد اطمینان کاذب در راستای منفی بودن ادامه روند سهم ثبت می‌ شود. جالب است بدانید که به اردر ترس، سفارش فروش جعلی هم می گویند. وقتی که بازیگران یا سهامداران عمده یک سهم قصد افزایش قیمت یک سهم را دارند یا تشخیص بدهند که قیمت سهم در آینده رشد خوبی می کند، امکان دارد با ثبت سفارش فروش جعلی، سهامداران خرد را نگران کنند تا برای فروش در قیمت های جذاب اقدام کنند و سهام مورد نظر را جمع آوری کنند!


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، سرمایه گذاری بر روی حق تقدم و یا فروش آن و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


لذا سهامداران خرد با مشاهده این سفارشات سنگین فروش، تحت تاثیر قرار می گیرند و امکان دارد به منظور جلوگیری از ضرر و زیان بیشتر، دست به فروش سهم مورد نظر بزنند. در ادامه بازیگر سهم با حذف سفارشات فروش خود، در سمت خریدار ظاهر می‌ شود و برای خرید سهم مورد نظر اقدام می کند. در طول این فرآیند، بازیگر سهم بی آنکه فروشی انجام دهد، تعداد زیادی سهم را در قیمت‌ های پایین می خرد و با افزایش قیمت سهم در آینده، سود بسیار خوبی را به دست خواهد آورد. در ادامه بیشتر با اردر ترس در بورس آشنا خواهیم شد؛

نحوه تشخیص اردر ترس

چنانچه به صورت ناگهانی برای سهمی سفارشات فروش سنگینی ثبت شود که با حجم معاملات روزهای گذشته سهم همخوانی نداشته باشد، می‌ توان آن را به عنوان نشانه‌ ای جهت شناسایی صف فروش فیک دانست. قصد شخص از ثبت این نوع اردر این نیست که واقعا سهام خود را به فروش برساند؛ بنابراین از این نکته می‌ توان در تشخیص اردر ترس بهره برد.

بدین منظور که این سفارشات فروش اجرا نشوند و تنها ترس در دل سهامداران بی اندازند، در ردیف‌ های دوم به بعد تابلوی یک سهم جای می‌ گیرند، به این خاطر که در غیر این صورت فروش صورت می پذیرد و بازیگر یا سهامدار عمده به هدف خود از ثبت این اردر نمی‌ رسد. به صورت معمول حجم اوردر ترس در بورس به حداکثر حجم مجاز برای سفارش نزدیک است و این نیز نکته ای است که می توانید از آن به منظور تشخیص صف فروش تقلبی استفاده کنید.

اردر ترس چیست

لذا چنانچه در ردیف دوم به بعد تابلوی معاملات یک سهم، ناگهان سفارش فروش سنگینی مشاهده کردید که با حجم معاملات قبلی تناسبی ندارد، حواس خود را بیشتر جمع کنید. همچنین بعضی اوقات بازیگر سهم، اردر ترس را زیر سطح حمایت قرار می‌ دهد تا تریدرها این طور فکر کنند که آن سطح حمایت اعتباری ندارد و در این صورت، تعداد زیادی از سهامداران، وارد صف فروش می‌ شوند تا ضرر و زیان بیشتری متوجه سرمایه آن ها نشود ولی در عوض سهام ارزشمند خود را در قیمت های پایین (ارزنده) به فروش می رسانند.

خرید سهم در اردر ترس!

وقتی که اردر ترس در یک سهم قرار می گیرد، به علت رفتار هیجانی تعداد زیادی از سهامداران، قیمت ها کاهش پیدا می کند و معامله در کف قیمت انجام می شود. از طرفی بازیگران در سمت راست برای خرید حجم انبوهی از سهام فروشندگان اقدام می کنند. اما با تکنیک خاص خودشان که مبادا صف خرید ایجاد نگردد.

حتما بخوانید : ترفندهای بازیگران سهام در بورس


لذا وقتی که سفارش خرید خود را در کف قیمت ثبت می کنند، مقداری از سفارش حجم خرید را در بخش خریدار نمایش می دهند. جالب است بدانید که همه کارگزاری ها به سهامداران خود این امکان را می دهند که بتوانند میزان دلخواه سفارش در تابلو نمایش داده شود. البته این اردر خرید و عدم نمایش کامل حجم تنها برای حجم های بالا و سفارشات زیاد امکان پذیر می باشد.

خرید سهم در اردر ترس هم به مهارت خاصی احتیاج دارد تا سهامداران متوجه ورود حجم سنگین پول به این حجم نشوند. البته، روش های مختلفی برای تشخیص ورود پول هوشمند به سهم وجود دارد که متاسفانه بسیاری از افراد از این تکنیک ها استفاده نمی کنند و سهم خود را ارزان به بازیگران به فروش می رسانند!

چگونه بازیگر سهم از اردر ترس به نفع خود استفاده میکند؟

سهامدار عمده یا بازیگر سهم بعد از ثبت اردر ترس و راه اندازی صف فروش واقعی، برای خرید سهم در قیمت های ارزنده اقدام می کند، ولی پرسشی که اینجا پیش می آید این است که او چطور می تواند سهام زیادی را خریداری کند و در عین حال، روند کلی بازار برخلاف خواسته او تغییر نکند؟ بازیگر سهم به منظور دستیابی به این خواسته، از طریق تعیین حجم نمایشی، اردر مخفی ثبت می‌ کند. او بدین وسیله قادر است سهام مورد نظر را در قیمت کم تر خریداری کند و با این وجود، موجب تغییر جهت روند بازار نیز نشود!

آیا اردر ترس مربوط به همه بازارها می‌ شود؟

اردر ترس مستقیما محصول وجود دامنه نوسان در بازار است، لذا در بازارهایی که قیمت اجازه حرکت آزادانه دارد، چیزی به عنوان اردر ترس به چشم نمی خورد. در بازار سرمایه ایران اما وجود دامنه نوسان موجب می شود که قیمت، در هر روز تنها در بازه تعیین شده و مشخصی اجازه نوسان و تغییر داشته باشد و در صورت وجود تقاضا یا عرضه غالب در یک سهم، وجود دامنه نوسان موجب ایجاد صف خرید یا فروش برای آن سهم خواهد شد. اردر ترس دقیقا بر اساس همین ویژگی ایجاد می‌ شود و در صورت رفع محدودیت دامنه نوسان، دیگر شاهد این مشکل نخواهیم بود.

مثال عینی از اردر ترس در بازار سرمایه

به منظور درک بهتر اردر ترس در بورس و تشخیص آن، یک مثال عینی برای شما آورده ایم؛ برای مثال این طور فرض کنید که دامنه نوسان قیمت از ۳۱۵۰ تا ۲۸۵۰ تومان است. لذا چنانچه معاملات به صورت معمول انجام شود، اما ناگهان حجم سفارشات از ردیف دوم به بعد بیشتر شود، احتمال وجود اردر ترس زیاد خواهد بود؛ به تصویر زیر توجه کنید:

اردر ترس در بورس چیست

سهامداری که این سهم را دارد، امکان دارد با مشاهده حجم سنگین سفارشات از ردیف دوم تا پنجم برای فروش اقدام کند. همان طور که در تصویر بالا مشاهده می کنید، اولین قیمت ۳۱۰۰ تومان است. لذا سهامدارانی که دچار ترس شده اند، بدین منظور که به سرعت سهم خود را بفروشند تا به خیال خود در صف فروش گیر نکنند، با قیمت کم تری از ۳۱۰۰ تومان، سفارش ثبت می کنند و بازیگر سهم در طرف خریدار، با قیمت پایین سهم را خریداری می کند و کم کم سفارشات فروش خود را حذف می کند.

اردر مخفی چیست؟

اردر مخفی به معنای سفارشی است که حجم واقعی آن پنهان شده و فقط بخشی از اندازه واقعی سفارش، در تابلو معاملات توسط سایر معامله گران و سهامداران بورس قابل مشاهده است. به صورت معمول در صفحه ارسال سفارش سامانه‌ های معاملاتی آنلاین کارگزاری‌ ها، گزینه‌ ای به نام “حجم نمایشی” تعبیه شده است که به وسیله آن، می‌ توان بخشی از اندازه سفارش را پنهان نمود. بر اساس قوانین و مقررات، می‌ توان حداکثر ۷۰ درصد از اندازه سفارش را پنهان کرد. برای مثال این طور فرض کنید که قصد داریم یک اردر مخفی خرید در نماد شستا ثبت کنیم؛

حتما بخوانید : سهام رانتی چیست


در ابتدای امر با جستوجوی این نماد و انتخاب گزینه خرید، صفحه ارسال سفارش برای ما باز می شود. در صفحه ارسال سفارش خرید هم تیک گزینه “پیشرفته” را فعال می‌ کنیم و از بخش حجم نمایشی، حجم نمایشی دلخواه را انتخاب می نماییم. این را در نظر داشته باشید که عدد مربوط به حجم نمایشی حتما می بایست در بازه مشخص شده انتخاب گردد. برای مثال با انتخاب تعداد ۱۰۰ هزار، حجم نمایشی می‌ تواند عددی بین ۳۰ هزار تا ۱۰۰ هزار باشد. بعد از تعیین حجم نمایشی و ارسال سفارش خرید، اندازه این سفارش در تابلو معاملات معادل عدد حجم نمایشی، نمایش داده خواهد شد.

اردر حمایت در بورس چیست؟

اردر حمایت نیز مانند اردر ترس است و یک نوع سفارش جعلی به حساب می آید ولی فرق آن اینجاست که برای حمایت از سهم ثبت می شود. در حقیقت اردر ترس و اردر حمایت به منظور پشتیبانی و حمایت بیشتر از سهم و همچنین ممانعت از ریزش قیمت سهم است، اما ممکن است بازیگر در قیمت‌ های بالا تر و با انگیزه فروش سهام خود اقدام به سفارشات جعلی خرید کند تا در سایر سهامداران تمایل ایجاد کند و سهام اردر با قیمت‌ های بیشتری به آن به بفروشد. بعد از تشکیل اردرهای حمایت و هجوم سهامداران عادی برای خرید سهام، بازیگران سهم مورد نظر را با قیمت‌ های بالایی به آن ها می فروشند که اصطلاحا می گویند سهم خالی شده است.

تفاوت اردر ترس و اردر حمایت

اردر ترس و اردر حمایت ماهیتی یکسان دارند ولی دقیقا در مقابل هم قرار می گیرند. از اردر حمایت به منظور افزایش قیمت یک سهم و در نتیجه فروش آن با قیمت بیشتر استفاده می شود، ولی در اردر ترس، سهامداران عمده شرایطی را رقم می زنند تا معامله گران خرد، سهم‌ های خود را با قیمت کمتری به فروش برسانند تا آن‌ ها بتوانند با قیمت های به مراتب پایین تری سهم‌ های مورد نظر را بخرند و بعد از کسب سود زیاد با قیمت بالایی به فروش برسانند. در حقیقت در اردر ترس، سهامداران با فریب سهامداران کوچک، سهم‌ های با ارزشی که قرار است افزایش قیمت داشته باشند را با قیمت ناچیز می خرند.

آیا اردر ترس برای همه سهم ها استفاده می شود؟

در پاسخ به این سوال باید گفت؛ خیر. اردرهایی که در سهام شرکت ها وارد می شود، مستقیما به اندازه شرکت و شناوری شرکت بستگی دارد و این بدین معنی است که هر چقدر اندازه شرکت و شناوری آن بیشتر باشد، به همان اندازه نیز حجم اردرها در سمت فروش بالاتر خواهد بود. برای مثال این طور فرض کنید که در حال تماشای اردرهای دو سهم خودرو و خساپا هستید؛

به صورت معمول اردرهای این دو سهم بعضا چند صد هزارتایی و حتی چند میلیونی است، چرا که قیمت هر برگ سهم آن ها در بورس زیاد نیست. بنابراین این نمی تواند اردر ترس باشد و ذاتا نوع معاملات سهم اینگونه است، به این خاطر که تعداد سهام ایران خودرو ۳۰۰ میلیارد سهم است و حدود ۳۰ درصد نیز شناوری دارد و این بدین معنی است که ۹۰ میلیارد از این سهم در بازار شناور است و با آن معامله می شود. ولی برای سهام کوچک که برای مثال ۵۰ تا ۱۰۰ میلیاردی هستند، حتی اردرهای چند صد هزارتایی نیز می تواند اردر ترس محسوب شود.

چطور در دام اردر ترس یا اردر حمایت قرار نگیریم؟

افزایش دانش و مهارت : اصلی ترین اقدام برای این که در دام قرار نگیرید، افزایش دانش و مهارت معامله گری خود است. بنابراین هر چقدر با تحلیل‌ های قوی‌ تری برای معامله سهام های گوناگون اقدام کنید، احتمال موفقیت شما در بازار سرمایه بیشتر خواهد بود؛ لذا چنانچه نسبت به روش‌ های تحلیلی مثل تحلیل تکنیکال، فاندامنتال و تابلوخوانی تسلط بیشتری داشته باشید، عملکرد شما منطقی تر و سوددهی شما بیشتر خواهد بود. به علاوه، آشنایی با اصول روانشناختی حاکم بر بازار و کنترل هیجانات در فرآیند معامله گری هم می تواند در این مسیر برای شما بسیار کمک کننده باشد.

خرید واحدهای صندوق سرمایه گذاری : چنانچه نمی خواهید خودتان را درگیر یادگیری روش‌ های تحلیل و معامله اوراق بهادار در بورس کنید، ولی دوست دارید از فرصت های کسب سود در بازار استفاده نمایید، خرید واحدهای صندوق های سرمایه گذاری مختلف می تواند گزینه مناسبی برای شما به حساب آید. حال این که بین انواع صندوق های سرمایه گذاری در بورس کدامیک را برای سرمایه گذاری خود انتخاب کنید، به میزان ریسک پذیری، مقدار سرمایه ای که دارید، افق زمانی مدنظرتان برای سرمایه گذاری و ارزش ذاتی صندوق های مختلف بورسی بستگی دارد.

استفاده از اطلاعات معتبر : کانال‌ های خبری غیررسمی، منبع مناسبی برای دریافت اطلاعات به حساب نمی آیند. لذا به شما توصیه داریم حتما اخبار را از منابع رسمی و معتبر دنبال کنید و شایعات را به کلی نادیده بگیرید. چه بسا بعضی از افراد سودجو با اهداف شخصی و مغرضانه برای راه اندازی صفحاتی در شبکه‌ های اجتماعی اقدام کنند و بدین وسیله سعی در فریب فعالان بازار داشته باشند.

حتما بخوانید : خرید سهام در صف فروش


بنابراین چنانچه به دنبال دریافت اطلاعیه‌ ها و صورت‌ های مالی شرکت‌ ها هستید، وب سایت کدال یا سامانه‌ هایی که اطلاعات اولیه خود را از این سایت دریافت می‌ کنند مراجعه فرمایید. به منظور دریافت دیگر اطلاعات شرکت‌ های فعال در بازار سرمایه نیز می‌ توانید به سایت شرکت مدیریت فناوری بورس، سایت فرابورس ایران و سایت شرکت بورس اوراق بهادار تهران مراجعه فرمایید. در کنار منابعی که معرفی کردیم، صفحات کارگزاری‌ های بورسی در شبکه‌ های مجازی هم از جمله منابع اطلاعاتی معتبر محسوب می شوند.

نکات مهم درباره اردر ترس در بورس

  • محدوده‌ های حمایتی و مقاومتی یک سهم، از جمله نواحی با اهمیت در تحلیل تکنیکال به حساب می آیند و تحلیلگران هم رفتار سهم در این نواحی را تحت نظر می‌ گیرند تا در صورت شکسته شدن خطوط حمایت و مقاومت و عبور قیمت سهم از آن‌ ها بتوانند درباره روند قیمتی آینده سهم پیش‌ بینی دقیق‌ تری داشته باشند. بعضی مواقع بازیگر سهم با ثبت اردر ترس در قیمتی کمتر از قیمت حمایتی سهم سعی می‌ کند تا به تریدرها این طور القا کند که این حمایت اعتبار بالایی ندارد؛ بدین وسیله احتمالا معامله‌ گران مبتدی که دانش و تجربه چندانی هم ندارند، تحت تاثیر هیجانات قرار می گیرند و سهام خود را به سادگی و در قیمت های پایینی به فروش می رسانند.
  • بعضی مواقع اردر ترس پس از دنباله‌ ای از شایعات منفی و فعالیت گسترده خبری در راستای ریزش قیمت سهم اتفاق می‌ افتد. اگر این اخبار منفی درباره سهم در محدوده حمایتی آن هم باشد، افراد بیشتری را تحت تاثیر قرار می دهد. لذا فروشندگان سهم بیشتر شده و بازیگر سهم ساده تر برای خرید سهم اقدام می کند.
  • دلیل این که به صورت معمول اردر ترس در ردیف اول سفارشات فروش ثبت نمی‌ شود، این است که بازیگر سهم اغلب قصد فروش ندارد. البته این امکان وجود دارد که در شرایطی، بازیگر سهم در کف قیمتی نیز سفارشات فروش خود را ثبت کند و کم کم پس از سنگین شدن صف فروش و افزایش تعداد فروشندگان، سفارشات خود را حذف کند و در ادامه برای خرید اقدام کند.
  • البته در نظر داشته باشید که همیشه ثبت سفارشات فروش سنگین به معنای اردر ترس نخواهد بود؛ لذا به منظور تصمیم‌ گیری درست می بایست شرایط از جنبه‌ های گوناگون بررسی شود.

نتیجه گیری و کلام پایانی

اردر ترس یک سفارش فروش است که با هدف ترساندن سهامداران ثبت و ایجاد می شود. افرادی که از اردر ترس بهره می گیرند، می‌ توانند از طریق ترساندن سهامداران، سود زیادی را نصیب خود کنند و سهامداران خرد، اگر که در دام اردر ترس قرار بگیرند، امکان دارد به‌ سادگی دچار زیان شوند. وقتی احساس منفی نسبت به سهم مورد نظر میان سهامداران شدت می‌ گیرد و آن‌ ها برای فروش سهام خود اقدام می کنند تا متحمل ضررهای بزرگی نشوند.

اردر ترس در صف خرید بازیگر برای این است که شما به فروش سهم ارزنده خود ترغیب شوید این اردر را می گذارد از آنجایی که عدم آگاهی باعث ایجاد ترس می‌ شود. لذا به منظور اجتناب سهامداران از درگیر شدن در چنین رفتارهای هیجانی، توصیه داریم پیش از سرمایه‌ گذاری در بورس و به صورت کلی بازارهای مالی، نسبت به یادگیری ابزارهای تحلیل مثل تحلیل‌ های تکنیکال و بنیادی اقدام کنید و سعی کنید احساسات و هیجانات خود را در فرآیند معامله حذف کنید تا بتوانید تصمیمات منطقی و به موقع اتخاذ کنید.

همان طور که در ابتدای مطلب قول دادیم، در این مطلب در مورد اردر ترس در بورس اطلاعات خوبی در اختیارتان قرار دادیم.

همچنین اگر دوست دارید بدانید بهترین نوع افزایش سرمایه در بورس کدام است، این مطلب بهترین راهنمای شماست؛

حال که دیگر همه چیز درباره اردر حمایت و اردر ترس در بورس را یاد گرفتید، مطمئنا کمتر در دام سهامداران بزرگ و سودجویان قرار می گیرید.

برای دوستانتان بفرستید: